اصول طراحی سایت استارت آپ

رعایت نکات و اصول طراحی سایت استارت آپ از این نظر اهمیت دارد که وب سایت ، محل نمایش نوآوری ها و یا ویترین ارزش های ایجاد شده توسط استارت آپ ها محسوب می شود.  بهترین ابزار استارت آپ ها برای آنچه که دارند و یا می خواهند انجام دهند را از طریق وب سایت می توانند به دیگران معرفی و یا عرضه کنند.

در واقع وبسایت به عنوان یک ابزار موثر اینترنتی می تواند وسیله ای برای تعامل با کاربران در گستره وسیع باشد. به دلیل اهمیت موضوع واینکه سایت می تواند به عنوان پل ارتباطی بین استارت آپ ها و مخاطبان عمل کند و اطلاع از نظرات و پیشنهادات آنها در روند کاری استات آپ موثر باشد ، عدم بررسی برخی از اصول می تواند به دلایل شکست استارتاپ ها در کسب درآمد اینترنتی منجر شود.

در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا اصول طراحی سایت استارت آپ را شرح دهم امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

تعریف استارت آپ Startup

استارت آپ startup را در ایران به شرکت نوپا ترجمه کردند و در زمینه کاری آنهم اگرچه تاکیدی وجود ندارد ولی به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات فعالیت و کار کردند ، گاهی در تعریف استارت آپ ها می گویند که در حوزه فناوری های نوین باید فعال باشد. بر اساس دیدگاه و نگاه های مختلف ،  تعاریف متعددی از استارت آپ ها ارائه می شود که برخی از مشهورترین این تعاریف آنها عبارتند از:

– استارت آپ به یک کسب و کار نوین و جدید که شاید متمایز هم باشد، گفته می شود.

– به کسب و کاری که عموما حول فناوری های نوین و تکتولوژی شکل گرفته و دارای پتانسیل بالا باشد استارت آپ می گویند.

– سازمان و یا نهادی که در پی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است، استارت آپ می گویند.

– یک نهاد ساخته بشری که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام زیادی وجود دارد به وجود آمده است،استارت آپ می گویند.

خلاصه آنکه تعاریف مختلفی برای استارت آپ ارائه می شود ولی در کل می توان به مجموعه عملیات تنظیم و راه اندازی یک کسب و کار یا حرکت که ارزش آفرین ، دارای پایداری و فرصت جویی می باشد، استارت آپ می گویند.

اصول طراحی سایت استارت آپ

با تعریفی که از استارت آپ در بالا ارائه شد ، این نوع مدل کسب و کار باید از ابزارهایی برای ارتباط با مخاطبان و نیز معرفی خود استفاده کند و چه چیزی بهتر از وب سایت ، که می تواند آن را به همگان در گستره وسیعی معرفی کند. یک وب سایت با عکس های جذاب و زیبا ، رابط کاربری مناسب ، محتوای خوب و مفید علاوه بر جذب مشتری می تواند بهترین وسیله برای تبلیغ باشد.

البته ایجاد هر سایتی نمی تواند مناسب باشد اگر رعایت نکات کلیدی و اصول طراحی سایت استارت آپ ها به خوبی رعایت نشود چه بسا که ضمن تحمیل هزینه های اضافی ،ممکن است که به شکست آن استارت آپ هم منجر شود.

استارات آپ ، طراحی سایت استارت آپی ، سایت مناسب مدل کسب و کار استارت آپی
استارت آپی موفق است که در طراحی وبسایت ضمن رعایت اصول فنی و گرافیکی ، به نیاز کاربران ، سادگی و در دسترس بودن امکانات و تولید محتوای مرتبط توجه کند.

قواعد و اصول طراحی سایت استارت آپ ها که باید در کار لحاظ شود عبارتند از:

۱- تولید محتوای مرتبط در سایت استارت آپ

وقتی وارد برخی از وب سایتهای استارت آپی می شوید مجموعه ای از طراحی گرافیکی جذاب و چشم نواز را مشاهده می کنید ولی هیچ خبری از تولید محتوا و مطالب تخصصی مرتبط با کار پیدا نمی کنید . به قول معروف آفتابه لگن هزار دست ، شام و نهار هیچی. در آن وبسایت جلوه های گرافیکی فراوان وجود دارد و دریغ از چند محتوا که کاربر را قانع و یا جذب کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب و کار آنلاین

ارائه محتوای خوب و کامل در سایت از ضروریات می باشد. باید محتواهای متنی ، صوتی و تصویری به صورت خلاصه ، ولی مفید و تخصصی ارائه شود . مخاطبان اینترنتی بالاخره باید به طریقی از استارت آپ شما اطلاع پیدا کنند آیا محتوایی برای این کار وجود دارد؟

هیچ چیز به اندازه یک محتوای جذاب و مفید نمی تواند میزان تخصص و مهارت  و نیز جدیت شما را در کسب و کار نشان دهد، علاوه بر این تولید محتوا در تبدیل مخاطبان به مشتریان بالقوه تاثیر فراوانی دارد و نباید از این موضوع مهم و کلیدی غافل شد.

۲- ترسیم برنامه کاری برای مخاطبان سایت

باید برای هر کاربری که وارد سایت استارت آپی شده یک برنامه کاری مشخص ترسیم شده باشد یعنی کاربر سردرگم  نشود و شما باید او را به مسیرهایی که مدنظرتان است هدایت کنید. البته این کار شاید کمی سخت باشد ولی این هدف مهم در روند رشد استارت آپی  تاثیر زیادی به جا خواهد گذاشت.

فرضا زمانی که کاربری وارد سایت استارت آپ شد می توانید طراحی کنید اول ثبت نام کند و یا به بخش اخبار و اطلاعیه ها برود و یا محتواها اعم از متنی و تصویری و… را مشاهده کند. راهنمایی درست و اینکه کاربر به آسانی به بخش هایی که مدنظرتان است برود یک موفقیت محسوب می شود ضمن اینکه می توانید با ایجاد انگیزش هایی در کاربران ،کارهای مدنظرتان را انجام دهند.

۳- تولید محتوای ویدیویی خاص و ویژه

اگرچه محتواهای نوشتاری و متنی در معرفی و شناساندن یک مدل از کسب و کار تاثیرگذار است ولی گاهی تاثیر محتوای ویدیویی جذاب وخاص بیشتر از هر چیزی می تواند موثر باشد. توصیه می شود در شروع کسب و کار و با هدف معرفی استارت آپ یک کلیپ ساده ، زیبا، کاربرپسند ولی تاثیرگذار در صفحه اول و اصلی وب سایت قرار دهید .

این ویدیو باید ضمن بیان ارزش استارت آپ و مدل کسب و کار به استراتژی و برنامه کاری شما اشاره داشته باشد و در پایان هم از کاربران به دلیل پیگیری استارت آپ تشکر شود. نباید کلیپ ، زیاد طولانی و سنگین باشد مختصر و مفید بودن آن توصیه می شود. محتوا و تصاویر باید زیبا و تاثیر گذار و هدفمند انتخاب شوند تا هدف مدنظر کسب شود.

۴- بیان و نمایش تجربیات کاری

گاهی لازم است تا تجربیات و زمینه های همکاری با شرکت ها و افراد مختلف بیان شود تا ضمن آشکار شدن تجربیات مفید ، بازخورد کسب و کار در جامعه مشخص شود. وقتی چیزی از موفقیت ها و همکاری ها با سایرین بیان نشود کاربران از کجا به درک درستی از مدل کسب و کارتان برسند؟

به طور کلی کاربران علاقه دارند تا بدانند استارت اپ شما با کدام کسب و کارها همکاری داشته و چه موفقیت ها و یا شکست هایی کسب کرده است آگاهی از این موضوع می تواند به انها درک روشنی از استارت آپ بدهد و اینکه متقاعد شوند و تصمیم گیری برای همکاری با شما را نیز برایشان راحت تر خواهد کرد. نکته کلیدی اینکه در بیان موفقیت ها، بیشتر آنچه که هستید در وبسایت بگوید و نه آنچه را که می خواهید باشید.

صداقت در بیان موفقیت ها و پرهیز از اغراق ، موجب اعتماد و اطمینان کاربران به شما خواهد شد، و این اطمینان به مدل کسب و کارتان در آینده کمک زیادی خواهند کرد.

۵- در دسترس بودن و راحتی منوهای کاربری

 درست است که در طراحی سایت استارت آپی توجه به نوآوری و جذابیت های بصری خوب بوده و موجب جذب کاربران در کوتاه مدت شود ولی تمرکز زیاد بر نوآوریها نباید موجب فراموشی و یا کم اهمیت جلوه دادن به کارایی سایت شود. سایت با هدف معرفی استارت آپ و استفاده راحت کاربران طراحی می شود لذا باید همه اینها در آن لحاظ شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  امکان شروع کسب درآمد اینترنتی بدون سرمایه

کاربران اینترنتی باید به راحتی بتوانند به آنچه که در سایت می خواهند برسند. گاهی استفاده از منوهای مبهم موجب سردرگمی کاربران می شود فرضا به جای «تماس با ما » از عبارت « از ما بخواهید» اگرچه جالب است ولی ممکن است کاربران را دچار ابهام و سردرگمی کند.

نوآوری خوب است ولی گاهی سادگی در کار بسیار تاثیرگذارتر و بهتر است.

۶- استفاده درست از لینک شبکه های اجتماعی

همیشه توصیه می شود که برای معرفی استارت آپ و نیز افزایش بازدید از شبکه های اجتماعی غافل نشوید. ولی برخی سایت ها لینک شبکه های اجتماعی را در جای نامناسب مثل قسمت تماس با ما قرار می دهند. قرار دادن در آنجا بد نیست ولی ایده آل هم نیست بهتر است این لینکها همیشه در دید کاربران باشد و فرضا در بالا و یا پایین صفحه سایت که بیشتر در دید کاربران است مناسب تر است.

به طور کلی استفاده از لینک شبکه های اجتماعی از این نظر اهمیت دارد که علاوه بر معرفی بهتر در شبکه های اجتماعی و افزایش ترافیک ، کاربرانی را که صفحات اجتماعی را بر وبسایت ها ترجیح می دهند راضی خواهد کرد و آنها به راحتی در مکانی که علاقه دارند استارت آپ شما را دنبال خواهند کرد.

۷- افزایش سرعت لود صفحات سایت

یکی از بزرگترین مشکلات کاربران اینترنتی که همیشه در سایت پول یابی در رفع آن به مدیران کسب و کار اینترنتی تاکید داشتم کم کردن زمان بارگذاری یا لود سایت می باشد. در طراحی سایت استارت آپ باید همه تلاش ، ساخت سایتی سبک و ساده باشد تا موجب افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری شود.

واقعیتی به نام اینترنت کم سرعت در ایران غیر قابل انکار بوده و بیشتر کاربران ایرانی اینترنت کم سرعت و پر اختلال دارند پس باید با استفاده از تمهیداتی ، سرعت بارگذاری سایت خود را کم کنید دلیل ندارد از صفحات سنگین با تصاویر و گرافیک ها بالا در وبسایت استفاده کنید.

بیشتر کاربران وارد سایتهایی می شوند که سبک بوده و سریع باز شود و گرنه منصرف شده می روند خودم اینگونه هستم مگر اینکه به محتوای آن سایت خیلی نیاز داشته و در جایی دیگر آن را پیدا نکنم . تحقیقات نشان داده که حتی یک ثانیه هم در زمان بارگذاری می تواند هفت درصد و یا بیشتر ، نرخ تبدیل را کاهش دهد .

مدیران استارت آپ باید به این مورد مهم توجه کنند و اینکه کاربران ایرانی همه اینترنت پرسرعت نداشته و صبور هم نیستند.

سخن آخر اصول طراحی سایت استارت آپ ها

هر استارت آپی برای رشد و پیشرفت ، برنامه ریزی خاص خود را دارد ولی یکی از ابزارهای مهم در معرفی و جذب کاربر و مخاطب ، ایجاد وب سایت می باشد که در طراحی و راه اندازی سایت ، علاوه بر توجه به جنبه های نوآورانه باید برخی اصول و قواعد کاربردی و کاربرپسند بودن را رعایت کرد تا کارآیی آن بیشتر شود.

سایتی که همه چیزش روشن و در دسترس نباشد و محتوای مناسب  در خودش نداشته باشد نمی تواند کاربران را مجاب به خاص بودن و برتر بودن مدل کسب و کار آن استارت آپ کند. سایت به عنوان ویترین یک مغازه عمل می کند و باید هر آنچه که در خود دارد را به شکل ساده ، شفاف ، درست و در نهایت زیبایی و کمال نمایش دهد تا کاربران را متقاعد به همراهی با آن استارت آپ کند و این کلید موفقیت در کسب و کارها می باشد.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.