راههای جذب مشتری

کسب و کار اینترنتی و یا سنتی موفق باید از تمام راههای جذب مشتری برای کسب درآمد بیشتر و توسعه کسب و کارش استفاده کند. بدون وجود مشتری و خریدار ، تمام مشاغل و کسب و کارها محکوم به شکست بوده و به دنبالش تولید محصولات و خدمات نیز متوقف خواهد شد. حتی جذب و حفظ یک مشتری هم بسیار مهم است چون به دنبال خود مشتریان دیگری را خواهد آورد. همه کسب و کارها باید به اصول جذب مشتری و نکنیک های فروش آشنا باشند.

با رشد و توسعه فناوری ها و گسترش اینترنت ، تکنیک ها و راههای جذب مشتری نسبت به گذشته خیلی فرق کرده و هر روز در حال تغییر و به روز شدن مداوم است. کسانی موفق هستند که ضمن یادگیری این تکنیک ها ، خود را با پیشرفت و تغییرات همراه و هماهنگ می کنند. در این مقاله سایت پول یابی به برخی از تکنیک ها و راههای جذب مشتری و اینکه چگونه مشتری را جذب کنیم ؟ پرداخته می شود.

راههای جذب مشتری

شاید بهترین و عالی ترین سخن درباره جایگاه و اهمیت مشتریان برای کسب و کار را هنری فوردHenry Ford  (متوفی ۱۹۴۷) کارآفرین ، مخترع ، نویسنده ، نظریه‌پرداز و بنیانگذار آمریکایی شرکت خودروسازی فورد گفته است: « رئیس و کارفرما نیست که حقوق را پرداخت می‌کند. کارفرما فقط پول را مدیریت می‌کند. مشتری است که حقوق را پرداخت می‌کند. »

مدیران موفق کسب و کار همیشه روی جذب مشتری تمرکز دارند و یکی از مهم ترین راههای افزایش فروش را ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان و صادق بودن در کار می دانند. کاملا طبیعی و معقول است اگر گفته شود، برای اینکه فروش بالایی را تجربه کنید باید مشتریان زیادی را به طرف کسب و کارتان جذب کنید. فروشگاه بدون مشتری مسلما هیچ گونه ارزشی و اعتباری ندارد.

در کنار عدم آگاهی ، نداشتن تجربه  نیز در امر جذب و نگهداری مشتری می تواند کسب و کار را با کمترین سود ممکن و حتی بدون سود و یا با ورشکستگی مواجه کند. به همین دلیل ضمن افزایش آگاهی در بازار تجارت ، باید بهترین راه های جذب مشتری را هم یاد گرفت. بسیاری از این روش ها ، به عنوان نکات و تکنیک های طلایی محسوب شده و می تواند برای هر کسب و کاری مفید و موثر باشد. در واقع بسیاری از این روش های جذب مشتری ، ارائه راهکارهای فروش بیشتر هم می باشد.

راههای جذب مشتری ، ایده افزایش فروش ، مقاله جذب مشتری ، آموزش جذب مشتری

مهم ترین راههای جذب مشتری عبارتند از:

۱- شناخت مشتریان

مهم ترین عاملی که می تواند در جذب مشتریان تاثیرگذار باشد ، شناسایی و شناخت مشتریان و خریداران می باشد. صاحبان کسب و کار و مدیران تجاری باید بدانند که مشتریانشان چه کسانی هستند و چه نیازهای مهم و اساسی دارند.

مثلا اگر در محیط  و یا بازاری که تمامی فروشگاه ها در زمینه فروش لباس ، کیف و کفش فعالیت می کند اگر شما یک تعمیرگاه ماشین راه اندازی کنید مسلما کسب و کارتان مشتری نداشته و با شکست مواجه می شود. به عبارتی جذب مشتری موجب می شود تا کسب و کارتان شناخته و برند شود. این شناخته شدن و معروفیت موجب می شود تا افراد زیادی با شما تعامل و همکاری داشته باشد. به همین دلیل یکی از راه های مهم و اصلی جذب مشتری ، شناخت مشتریان هدف می باشد.

۲- ساده کردن روند خرید

امروزه همه چیز به سمت راحت و آسان شدن پیش می رود. فرقی ندارد روند خرید در فروشگاه های اینترنتی بوده و یا کسب و کارهای واقعی مثل مغازه یا شرکت و… باشد ، باید تمام فرایند خرید راحت و ساده باشد. دلیلش این است که مشتریان در سن ، نوع تحصیل ، سطح اطلاعات و… با هم تفاوت دارند. لذا در فروشگاه های اینترنتی برای اینکه کاربر از صفحه خرید خارج نشود باید روند خرید را بسیار ساده و کوتاه طراحی کرد.

متاسفانه برخی از فروشگاه های اینترنتی در هنگام ثبت سفارش کالا و خدمات، سوالات بی مورد زیادی را مطرح می کنند که موجب سختی و چه بسا گیجی و زحمت مشتریان می شود. البته در هنگام ثبت سفارش باید اطلاعاتی مانند شماره تماس ، آدرس و نام خریدار را در نظر گرفت تا مرسوله پس از خرید اینترنتی ، برای مشتری ارسال شود.

با این حال مدیران کسب و کارهای اینترنتی و صاحبان فروشگاههای آنلاین ، باید تمهیداتی را در هنگام خرید در نظر بگیرند تا مشتریان وقت زیادی را برای خرید محصول صرف نکنند و تنها به گرفتن اطلاعات مهم و ضروری اکتفا کنند. مدیران کسب و کارها توجه کنند که جلب رضایت مشتری برای افزایش کسب درآمد ضروری و حیاتی می باشد.

۳- بررسی و شناخت رقبا

شناخت رقبا به عنوان یکی از بهترین راهکارها و روش های جذب مشتریان جدید می باشد. زمانی که رقبای خود را به درستی نشناسید مسلما نمی توانید در بازار کسب وکار با آنها رقابت کنید. با شناسایی و آنالیز رقبای خود می توانید از نقطه ضعف رقبا به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. همچنین اگر می خواهید اعتماد به نفس زیادی داشته باشید ضعف رقبا می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تکنیک های افزایش فروش اینترنتی

البته این قانون تجارت و بازار است که ، بدون شناخت رقبای خود نمی توانید مشتریان را به سمت خود جذب کنید. مثلا اگر در زمینه فروش فایل های کسب درآمد اینترنتی فعالیت می کنید با شناخت رقبا می توانید همان محصول و خدمات و یا مشابه آن را با قیمت پایین تر و کیفیت بهتر نسبت به سایر رقبا برای فروش عرضه کنید. این عامل موجب می شود تا فروش شما چندین برابر شده و مشتریان جدید جذب کنید.

۴- استفاده از وب سایت برای کسب و کار

برخلاف گذشته که کسب و کارها به صورت سنتی و واقعی بودند با گسترش اینترنت، کسب و کارهای آنلاین و مجازی رشد زیادی کرده اند. امروز میلیون ها نفر به کسب درآمد از اینترنت مشغول هستند و مشاغلی که وارد این فضا می شوند هر روز هم در حال افزایش می باشد. امروزه بیشتر افراد وبسایت را نماد اعتماد یک کسب و کار تلقی می کنند. اعتماد کاربر و مشتریان موجب می شود تا جذب کسب و کار اینترنتی شده و خدمات و محصولات شما را خریداری کنند.

البته به این نکته کلیدی هم توجه کنید که، داشتن وبسایت می تواند یکی از روش های باصرفه برای اعتماد و جذب مشتریان بیشتر باشد. هرگز فرصت راه اندازی وب سایت ، به عنوان بستر عالی برای کسب درآمد اینترنتی را از دست ندهید. با طراحی سایت توسط خودتان یا یک فرد متخصص به صورت استاندارد می توانید در هر ساعت از شبانه روز خدمات خود را به گوش صدها مشتری و مخاطب برسانید.

اگر در زمینه فروش محصول و کالاها فعالیت می کنید با داشتن یک فروشگاه اینترنتی می توانید در تمام ساعات شبانه روز اقدام به کسب درآمد اینترنتی کنید. خلاصه اینکه ، راه اندازی سایت یکی از بهترین ، کم هزینه ترین و ساده ترین راههای جذب مشتری می باشد.

۵- فعالیت در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی

کاربران اینترنتی سالهای قبل بیشتر در فروم ها ، چت روم ها ، سایت های دوستیابی و… فعالیت داشتند ولی با رشد و توسعه شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی ، امروزه یکی از محل هایی است که افراد زیادی در آنجا فعالیت می کنند. این توجه و حضور زیاد کاربران در شبکه های اجتماعی، یک بازار کسب درآمد اینترنتی بسیار عالی برای کسب و کارها ایجاد کرده است و در واقع با عدم توجه و یا فعالیت نکردن در شبکه های اجتماعی ، مشتریان زیادی را از دست خواهید داد.

برای نمونه امروزه، اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی پرطرفدار بوده که کاربران زیاد ، به ویژه از گروه زنان را به طرف خود جذب کرده است. به این نکته کلیدی هم توجه کنید که با حضور میلیون ها کاربر در اینستاگرام ، دهها هزار کسب و کار مشغول کسب درآمد اینترنتی هستند. این قاعده درباره تلگرام، فیسبوک، توییتر و نیز سایر پلتفرم ها صدق می کند.

لذا با فعالیت در شبکه های اجتماعی پر مخاطب می توانید هم مشتری زیادی را جذب کنید و هم سطح کسب و کار خود را به صورت چشمگیری ارتقا دهید. نکته جالب اینکه حتی کسب و کار های بزرگ و فروشگاههای معروف و برند، با درآمد چند صد میلیونی هم  از قدرت شبکه های اجتماعی برای جذب مشتری استفاده می کنند. توجه به افزایش فروش در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام ، اینستاگرام و… می توانند بهترین گزینه برای کسب درآمد اینترنتی و جذب مشتریان هدف باشند.

۶- شناخت کامل از محصولات و خدمات

وقتی محصول و یا خدمتی را عرضه می کنید کاملا طبیعی است که باید شناخت و آگاهی کاملی از آن داشته باشید. ارائه خدمات به روز، راهنمایی و مشاوره کامل به مشتریان و مخاطبان موجب می شود تا مشتری بیشتر جذب کسب و کارتان شده و محصول شما را خریداری کند. در واقع با اطلاعات کامل شما، مشتری از پشتیبانی و خدمات پس از فروش و نیز کیفیت آن اطمینان حاصل می کند.

در نظر داشته باشید که مشتریان علاقه دارند اطلاعات مناسب و مورد نیازشان را در مورد محصولات و خدماتی که تمایل دارند خریداری کنند، بدانند. پس با افزایش اطلاعات خود در زمینه کسب و کار خود می توانید فروش خود را رونق داده و مشتری زیادی را جذب کنید. این تکنیک نیز می تواند یکی از راههای جذب مشتری باشد.

۷- استفاده از تبلیغات هدفمند و هوشمندانه

در این تردیدی وجود ندارد که یکی از مهم ترین ابزارها برای موفقیت یک کسب و کار و تجارت ، تبلیغات و افزایش اطلاعات می باشد. امروزه هزاران شیوه و روش برای تبلیغات ، معرفی کالا و خدمات وجود دارد. در گذشته برای ارائه تبلیغات و معرفی یک محصول ، روزنامه ها ، تلویزیون ، بیلبوردها ، بنرها و…توسط صاحبان کسب و کارها انتخاب می شد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت تولید محتوا توسط کاربران

شیوه و شرایط تبلیغات امروزه تغییرات اساسی کرده است و با ورود و پیشرفت دنیای اینترنت روش های بسیار زیادی برای تبلیغات وجود دارد. تبلیغات هدفمند و هوشمندانه ارزش بسیار بالایی دارند که با ارائه تبلیغات هدفمند می توانید مشتری زیادی را جذب کنید. نکته مهم اینکه انجام تبلیغات اینترنتی بسیار هوشمندانه ، هدفمند و با تاثیرگذاری بالا انجام می شود و به دلیل هزینه کم و کارایی بسیار بالا مورد توجه مشاغل و کسب و کار اینترنتی قرار گرفته است.

۸- پاسخگو و متعهد بودن

نمی توان محصول و خدماتی را ارائه داد و نسبت به آن پاسخگو و متعهد نبود. دلایل قانع کننده و پاسخگویی همیشه ، موجب می شود تا فروش یک محصول و جذب مشتری افزایش چشمگیری داشته باشد. توجه کنید که ارائه اطلاعات دقیق و پاسخ دادن به ابهامات مطرح شده از طرف مشتریان و صداقت در کار ، می تواند جذب مشتریان بیشتری را به همراه داشته باشد.

اگر کسب و کارتان در زمینه خدمات دهی می باشد، باید بدانید که خدمات شما باید در تمامی ساعات شبانه روز بتواند نیاز مشتری را رفع کند و یا در دسترس باشد. رعایت این موارد موجب می شود تا  مشتری به کسب و کارتان اعتماد کرده و جذب خدماتتان شود.

۹- یافتن محل حضور مشتریان

کسب و کاری موفق است که بداند مشتریان در کجا ، چگونه و برای چه، حضور دارند تا در همان فضا و مکان اقدام به ارائه خدمات و محصولات خود کند. امروزه روش های زیاد و متنوعی برای فروش محصولات وجود دارد. برای اینکه جذب مشتری داشته باشید باید بدانید که مشتریان شما در کجا قرار دارند.

اگرچه داشتن فروشگاه بسیار خوب است ولی داشتن صرف یک فروشگاه مسلما نمی تواند فروش شما را زیاد افزایش دهد. فرض کنید یک فروشگاه بسیار بزرگ در محیطی راه اندازی کرده اید که متناسب با مشتریان نیست، یقینا این کسب و کار به شکست منتهی می شود، فرقی ندارد کسب و کار اینترنتی و یا واقعی و سنتی باشد. پس برای اینکه مشتریان زیادی داشته باشید حتما باید مکان و محل حضورمشتریان واقعی خود را پیدا کنید و در همان محل حضوری اثرگذار داشته باشید.

۱۰- برگزاری جشنواره های تخفیف دار

کاملا طبیعی است که افراد به دنبال خرید محصولات و خدمات ارزان قیمت و تخفیف دار هستند، لذا برگزاری جشنواره های تخفیف دار به مناسبت های مختلف می تواند افراد زیادی را برای خرید به سمت کسب و کارتان بکشاند. با توجه به عقاید قدیمی افراد، برخی معتقدند که این روش ها نیازمند داشتن یک کسب و کار بزرگ می باشد اما در نظر داشته باشید در برخی از روزهای خاص سال مانند شب یلدا ، عید نوروز ، بازگشایی مدارس و… می تواند بهترین گزینه برای جذب مشتری بیشتر باشد.

برگزاری جشنواره های تخفیف دار درباره تمام کسب و کارها اعم از واقعی و اینترنتی صدق می کند و صاحبان کسب و کارها می توانند  با استفاده از این ترفند تاثیرگذار ، مشتریان زیادی را به طرف خود بکشانند. پس توصیه می شود این فرصت بزرگ را از دست نداده و افراد زیادی را توسط این روش جذب کسب و کارتان کنید.

سخن پایانی راههای جذب مشتری

مجموعه ده راهکار که در این مقاله ارائه شده است برای کسب و کارهای اینترنتی و واقعی کاربرد داشته و می توان به صورت همزمان هم از آن استفاده کرد. تلاش شده تا راههای جذب مشتری که کاربردی و دارای تاثیرگذاری بالا می باشد ارائه شود و جز راهکار تبلیغات که کمی هزینه دارد سایر راههای جذب مشتری را می توان به صورت رایگان و بدون پرداخت هزینه انجام داد.

البته شیوه های جذب مشتری بسیار بیشتر از این موارد است راههایی مثل : استخدام کارمندان مناسب ، ارتقای کیفیت محصولات، شکل ، ظاهر و بسته بندی محصولات ، قیمت مناسب و پایین، ایجاد و حفظ شبکه ارتباطی و تعاملی با مشتریان، ایجاد تنوع در کانال های فروش، گرفتن نظرات و دیدگاههای مشتریان از طریق نظرسنجی ها، ارتباط صمیمانه با مشتریان ، دادن پیشنهادات ویژه و… از جمله این موارد می باشند.

نکته آخر اینکه، فرایند جذب و شناخت مشتری، یک فرایند طولانی و حساس است. با توجه به فضای رو به رشد دیجیتال، شرکت ها و کسب و کارهای مختلف باید بتوانند اطلاعات زیادی را درباره مشتریان به دست آورند و بر اساس آن، به دیدگاه عمیقی از نیازها و علاقمندی های مشتریان در راستای رضایت مندی آن ها و همچنین افزایش فروش خود دست یابند. اگر به دنبال کسب درآمد اینترنتی و غیر اینترنتی مستمر و پایدار هستید باید ضمن حرکت در راستای بهبود و پیشرفت کسب و کار ، دائم به  فراگیری راههای جذب مشتری هم بپردازید.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.