فروشگاه آمازون الگوی کسب و کار

وقتی صحبت از فروشگاه آمازون الگوی کسب و کار اینترنتی می شود بی اختیار ذهنمان به طرف مدیر ارشد اجرایی اش جف بزوس می رود کسی که امروزه به عنوان بزرگترین میلیاردر جهان حتی از بیل گیتس مایکروسافت هم پیشی گرفته و در عرضه کسب درآمد آنلاین به این زودیها کسی به گرد پایش نمی رسد. راستی راز موفقیت سایت آمازون چی هست؟

همه شرکت ها برای موفقیت راز و رمزهای پنهان و آشکاری دارند و معمولا بعد از یک مدتی یک سری اسرار عجیب از این شرکتها به بیرون درز می کند که موجب شگفتی همگان می شود و فروشگاه بزرگ آمازون یکی از اینها می باشد . جف بزوس به خوبی ثابت کرد که راههای میلیاردر شدن در اینترنت را می داند .

در سایت پول یابی قصد دارم تا چند راز شرکت آمازون که بیشتر ما از آن اطلاع نداریم را بیان کنم همراه ما باشید.

فروشگاه آمازون الگوی کسب و کار

فروشگاه اینترنتی آمازون که در سال ۱۹۹۴ شروع به کار کرد  تنها یک سایت فروشگاهی فروش محصولات مختلف بین المللی نیست بلکه در تجارت الکترونیک ، پردازش ابری ، توزیع محصولات دیجیتال و هوش مصنوعی به صورت بین المللی فعالیت می کند. در کل محصولات این فروشگاه به دو صورت فیزیکی و دیجیتالی عرضه می شود.

با وجود فروشگاهها و پایگاههای اینترنتی فراوان در جهان، باز خرید از آمازون در صدر قرار دارد و مردم از گوشه و کنار جهان، برای دریافت انواع کالاها و محصولاتی مثل : کتاب های دیجیتال، آلبوم های موسیقی ، انواع نرم افزار و… به این سایت سر می زنند دلایلی زیادی برای رشد و پیشرفت سایت آمازون ذکر می کنند ولی در اینجا قصد ما بیان چند راز مخفی و یا پنهان این شرکت است که کمتر کسی از آنها خبر دارد .

برخی از رازهای سایت آمازون که کمتر کسی از آنها اطلاع دارد عبارتند از:

۱- فرایند خودکار و اتوماتیک

بنا بر آمارها، در مکان های تکمیل سفارش های سایت آمازون بیش از ۱۰۰۰۰۰ ربات فعال هستند که کارشان ، انتخاب، چیدن و بسته بندی در کل انبارهای شرکت آمازون می باشد. نکته جالب اینکه بنیانگذار آمازون یعنی جف بزوس در سال ۲۰۱۲ با سرمایه گذاری ۷۷۵ میلیون دلاری ، کارخانه کیوا Kiva تولیدکنند ربات را خریداری کرد تا از این نظر کاملا مستقل بوده و محتاج به کسی نباشد.

البته استفاده از ربات به جای کارگران سنتی ، بازار کار این گروه را تا حدودی خراب کرد ولی آمازون با این اقدام موفق شده تا هزینه عملیاتی و جانبی خود را تا ۲۰ درصد کاهش دهد و این یعنی افزایش درآمد بالای این شرکت بیشتر از قبل شود.

۲- صبر در سهام داری

کسانی که سهام شرکت آمازون را در اوایل کار خریده بودند در صورت داشتن صبر و تحمل ، الان ثروت هنگفتی به جیب می زدند. برای درک صحیح این قضیه یک مثال از روند افزایشی سهام آمازون زده می شود فرضا اگر کسی در سال ۱۹۹۷ فقط یک برگه از سهام آمازون را می خرید فقط باید ۹ دلار پرداخت می کرد و به نظر می رسد که این پول زیادی محسوب نمی شود.

الگوی سایت آمازون در کسب و کار ، مدل کسب درآمد آمازون، موفقیت جف بزوس
ایده جذاب ، مدیریت خلاقانه ، صرفه جویی در هزینه ها و مشتری مداری کلید موفقیت سایت آمازون می باشد.

الان هر سهم آمازون با افزایش خیره کننده به بیش از ۲۲۷۰ دلار رسیده است اگر کسی در چند سال فرضا دویست هزار سهم خریده بود تصور کنید چه سود سرشاری نصیبش می شد . این نتیجه صبر و سهامداری یک شرکت بزرگ می باشد.

۳- میزان حقوق رئیس آمازون

وقتی رئیس یک شرکت و فروشگاه بزرگ بین المللی باشید یقینا حقوقت هم باید خاص و ویژه باشد روال عادی در ایران اینطور است حالا جاهای دیگر را نمی دانم . اما به نظر می رسد درباره جف بزوس این موضوع صدق نمی کند. وی حقوقی حدود ۸۵ هزار دلار دریافت می کند که اگر در مقام مقایسه بخواهیم اظهار نظر کنیم این میزان حقوق متوسط یک مدیر در حوزه تکنولوژی در آمریکا می باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصول طراحی فروشگاه اینترنتی

البته جف بزوس ۱۷ درصد سهام شرکت آمازون را دارد که رقمی بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار می شود و این سرمایه هنگفت وی را به بزرگترین و اولین مرد ثروتمند جهان تبدیل کرده است. به نظر می رسد برای بزوس دریافت حقوق بالا اصلا معیار و ملاک نیست بلکه بیشتر به دنبال رشد و پیشرفت شرکت تحت مدیریت خودش است.

۴- ضرر در دسترس نبودن سرورهای آمازون

کسی که در حوزه فروشگاه و سایت های کسب درآمد اینترنتی فعال است به خوبی می دادند که دان تایم سرورها ممکن است چه بلایی بر سر کسب و کارها بیاورد. دان تایم Downtime به مدت زمانی که طی آن یک ماشین (و یا یک کامپیوتر) در دسترس نباشد و یا قادر به انجام وظیفه اصلی خودش نباشد گفته می شود، در مقابل و یا متضاد آن آپتایم Uptime قرار دارد.

زمانی که در حوزه اینترنت فعال باشید نداشتن دان تایم بسیار مهم است و چه بسا که ضررهای زیادی به کسب و کارتان بزند. برای نمونه خرابی ۴۰ دقیقه ای سایت آمازون در سال ۲۰۱۳ ضرری ۴۸ میلیون دلاری به این شرکت وارد کرده است هر دقیقه بیش از یک میلیون دلار ضرر داشته است. اینقدر این سایت پرفروش و با درآمد بالاست که امروزه هر دقیقه دان تایم شدن آن میلیونها دلار ضرر می رساند.

۵- صرفه جویی آمازون در همه زمینه ها

کارمندان و کارکنان شرکتها دوست دارند فرضا میز کار زیبا و جذابی داشته باشند و در فرصت های مختلف ممکن است از میز زیبایشان عکس بگیرند و در شبکه های اجتماعی و یا پروفایلشان قرار دهند و معمولا شرکت ها بابت این موضوع هزینه می کنند. برای نمونه شرکت خصوصی نرم افزاری آسانا Asana برای تهیه لوازم جانبی میز کار کارمندانش ۱۰ هزار دلار به هر کدامشان می دهد تا میزی جذاب و شیک داشته باشند در آمازون از این خبرها نیست.

شرکت آمازون بر عکس سایرین رفتار می کند و در خرج کردن علیرغم درآمد بسیار بالا، بسیار صرفه جو بوده و مقتصدانه عمل می کند. هزینه های جانبی برای خرید به کارمندان داده نمی شود و بیشتر کشوهای کارمندان خالی می باشد. نکته عجیب و جالب اینکه با هدف صرفه جویی در هزینه ها، لامپ دستگاههای فروش خودکار اغذیه را باز کردند تا میزان مصرف برق شرکت پایین بیاید.

۶- ممنوعیت استفاده از پاورپوینت در جلسات

در حالت عادی و معمولی باید تصور کنیم که دانستن برخی از نرم افزارها مثلا نرم افزارهای آفیس به عنوان یک ملاک و معیار داشتن مهارت مورد ستایش قرار می گیرد در حالی که در شرکت آمازون چنین نیست. اگرچه برای برخی شرکتهای اینترنتی دانستن این نرم افزارها از واجبات است ولی در آمازون اجازه اجرا کردن نرم افزارهای ارائه مثل پاورپوینت در جلسات ممنوع می باشد.

در جلسات کارمندان به جای ارائه پاورپوینت ، باید ۳۰ دقیقه ابتدای جلسه را به خواندن محتوای جلسه صرف کنند و نکته جالب اینکه در نامه بنیانگذار آمازون به سهامداران این موضوع ذکر شده است.

۷- ارزش کتاب در کسب درآمد

سایت آمازون ثابت کرد که خرید و فروش کتاب چقدر ارزشمند بوده و موفقیت خودش را مرهون استقبال گسترده از کتاب و کتابخوانی می داند. زمانی که در سال ۱۹۹۴ فروشگاه آمازون شروع به کار کرد ، اولین هجوم به دنیای فروش آنلاین از طریق فروش کتاب صورت گرفت . اگرچه بعدها محصولات دیگری به فروشگاه اضافه شد و به بیش از ۲۰ دسته بندی اصلی و ۱۵۰ زیر دسته رسید ولی باز کتاب اهمیت داشته و دارد.

آمازون امروزه امکانات زیادی به سایتش اضافه کرده و حتی امکان فروش آنلاین غذا را هم دارد ولی همچنان کتابها و لوازم الکترونیکی مصرفی ، فروش و کسب درآمد بالایی برای شرکت به همراه دارد. وجود مردم کتابخوان موجب رشد یک سایت و تبدیل آن به غول بزرگ اینترنتی جهان شده است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  روش های افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی

۸- راحتی و ارزانی در آمازون

به نظر می رسد که سیاست سایت آمازون چنان موثر بوده که تا سالها رقیبی سرسخت در حوزه کاریش پیدا نخواهد شد. با وجود سایت آمازون، نیازی نیست به خودتان سختی کار خرید از بازار را بدهید. ماموریت و شعار آمازون، آسان سازی خرید در هر زمان و در همه جا می باشد سیاستی که تاکنون به خوبی به آن وفادار مانده و اجرایش کرده است.

علاوه بر راحتی کار خرید از سایت آمازون، قیمت محصولات و خدماتش نسبت به سایر سایت ها ارزان تر و مناسب تر است حتی قیمتش از سایتهای خرده فروشی مثل وال مارت هم پایین تر است. این قیمت ارزان و مناسب و تسهیل در خرید یک امتیاز فوق العاده برای این شرکت بزرگ محسوب می شود.

۹-  مشتری محوری آمازون

احترام و اهمیت دادن به مشتری جزو وظایف کارکنان و مدیران می باشد و شرکت تلاش می کند از این نظر هم از سایر رقبا خاص و متمایز باشد. در شرکت آمازون برای رعایت اصل مشتری محوری ، هر کارمند حتی بنیانگذارش یعنی جف بزوس باید در بازه های ۲ ساله دو بار به عنوان کارمند خدمت رسانی به مشتریان خدمات برسانند.

سیاست کاری شرکت بر این اساس استوار است که همواره باید به مشتری پاسخگو بوده و جلب رضایت مشتری رکن مهم سیاست کاری مدیران و کارمندان می باشد چون معتقدند بقای و توسعه شرکت به رعایت این اصل مهم وابسته است.

۱۰- داشتن یک مشتری بزرگ

آمازون مشتریان بزرگ و کوچک زیادی دارد ولی یکی از بزرگترین ، مشهورترین و در عین حال بحت برانگیزترین و پرحاشیه ترین مشتریان این شرکت ، سازمان اطلاعات و امنیت مرکزی آمریکا سیا CIA می باشد. به نظر می رسد که سیا با یک قرارداد ۶۰۰ میلیون دلاری با قسمت خدمات ابری cloud وب سرویس آمازون امضا کرده است .

امضای این قرارداد با رقم بالا، تبعاتی برای شرکت آمازون داشته و در همین راستا یک درخواست petition که بازدیدی بیش از ۱۶۲ میلیون در ماه داشته و منتشر شده است از بنیانگذار آمازون خواسته اند تا داده ها و اطلاعات کاربرانش را در اختیار سازمان سیا قرار ندهد.

سخن آخر فروشگاه آمازون الگوی کسب و کار 

اگر به اسرار و رموز کاری شرکت آمازون دقت کنید جز مورد همکاریش با سیا که ظن همگانی را برانگیخته در سایر موارد تلاش کرده تا خدماتش متمایز و خاص باشد. جف بزوس این شرکت بزرگ را از یک اتاق کوچک پایه گذاری کرد و امروز به بزرگترین غول اینترنتی جهان با ارزشی بیش از یک تریلیون دلار رسیده است . هدف بنیانگذارش همواره ارائه خدمات در بهترین کیفیت بوده است.

علیرغم ثروت فراوان و درآمد بسیار بالا، این شرکت در هزینه کردن بسیار مقتصدانه عمل می کند و نهایت صرفه جویی را در کارش به کار می برد ضمن اینکه از به روز کردن خود نیز هیچ گاه غافل نمی شود . اگرچه  آمازون کارش را با فروش فیزیکی کتاب شروع کرد ولی هرگز راضی به این مقدار نشد و در زمینه های مختلف و متنوع کارش را توسعه داد تا مشتریان بیشتری را جلب کند. ایده جذاب، مدیریت صحیح ، پشتکار و مشتری مداری این شرکت را به این جایگاه رفیع رساند

به دلیل خاص و متمایز بودن ، امروزه فروشگاه آمازون الگوی کسب و کار اینترنتی در جهان محسوب می شود و فروشگاههای اینترنتی تلاش می کنند تا شیوه کاری و مدیریتی این فروشگاه را در پیش بگیرند.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.