یافتن شغل مناسب

کاریابی ، استخدام و یافتن شغل مناسب یکی از مهم ترین و سخت ترین کارها در کشورمان است که به دلیل مشکلات اقتصادی و تعطیلی کارخانجات ، روز به روز هم سخت تر می شود. البته یافتن شغل مناسب فقط به شرایط جامعه بر نمی گردد مقداری هم به خودمان و نوع نگاه ما به مشاغل هم بر می گردد خود ما هم نمی دانیم باید دنبال چه شغل و کاری برویم.

این مقاله را با این سوال شروع می کنم که چگونه و با چه شیوه ای می توانیم بهترین و مناسب ترین شغل خود را پیدا کنیم ؟ اینکه مشخص کنیم در آینده در کدام شغل موفق خواهیم شد و یا اینکه علاقه شخصی و واقعی ما چه چیزی می باشد بسیار ضروری می باشد ولی در عین حال بسیار هم سخت و زمان بر است . به دلیل اهمیت موضوع قصد دارم تا در سایت پول یابی به یافتن شغل مناسب و چگونگی انتخاب آن بپردازم.

یافتن شغل مناسب

واقعیت این است که در زمان انتخاب رشته و یا زمانی که به دنبال یادگیری یک مهارت هستیم ، نمی دانیم کدام رشته را باید انتخاب کنیم و چه بسا در کل زندگیمان متوجه نشویم که به چه چیزی علاقه داریم؟ ممکن است از روی میزان درآمد برخی مشاغل و یا توصیه معلم ، دوستان ، پدر و مادر ، فامیل ، تبلیغات و… تصمیمی بگیریم و چندین سال از عمرمان را وارد کاری شویم که اصلا علاقه ای به آن نداشته و از آن لذت نمی بریم.

البته در انتخاب شغل اگرچه علاقه مهم است ولی همه چیز نیست. من شاید به کاری علاقه  داشته باشم که ممکن است هیچ بازار و درآمدی نداشته باشد و یقینا انتخاب این شغل نمی تواند در آینده زندگی من را تامین کند علاوه بر علاقه باید به فاکتورهای دیگر هم توجه داشت با این حال علاقه و لذت بردن از آن کار هم بسیار مهم و کلیدی می باشد.

یافتن شغل مناسب ، پیدا کردن کار ، شیوه یافتن کار و استخدام شدن
شیوه انتخاب شغل مناسب

البته گاهی موجی که در جامعه ایجاد می شود و همه به طرف برخی مشاغل خاص با ذهنیت درآمد بالا هم می روند هم کار درستی نیست. در یافتن کار و شغل مناسب به این موارد توجه کنید:

۱- داشتن علاقه به شغل مورد نظر

اولین نکته مهم در انتخاب و یافتن شغل مناسب داشتن علاقه و لذت بردن از آن است چون به کاری علاقه نداشته باشید نه تنها از آن لذت نمی برید بلکه پیشرفت و ترقی هم به سختی روی داده و کار را از سر اجبار انجام خواهید دارد . حال سوال این است که چگونه از علاقه به شغل خود مطلع شویم ؟ راههای فهمیدن و شناخت علاقه به شغل :

– داشتن حس خوب نسبت به شغل

همه ما در طول زندگی حس می کنیم که از انجام یک سری کارهای خاص ، حالت و احساس خوشی به ما دست می دهد و یا اشتیاق و علاقه داریم که برخی کارها را زیاد انجام دهیم . فرضا خودم به کار تولیدی در زمینه کشاورزی علاقه زیادی دارم و یا از اینکه وسایل را تعمیر کنم و به قول معروف آچار به دست بگیرم حس خوبی دارم .

شما ممکن است فرضا از آشپزی خوشتان بیاید در حالی که من اصلا خوشم نمی آید و به هیچ وجه نمی توانم آشپزی کنم چون حس خوبی نسبت به آن ندارم لذا نمی توانم شغل آشپزی را انتخاب کنم چون در نهایت آشپز خوبی نمی شوم. توصیه می شود، خودتان و حس خوبتان نسبت به مشاغل را بشناسید و بر اساس آن ، شغل و کارتان را درآینده انتخاب کنید.

– بررسی علاقه در زمان کودکی

ببینید که در زمان کودکی به چه چیزهایی علاقه داشتید و یا چه کارهایی را انجام می دادید . یکی از اقوام دورمان از کودکی تمام فکر و ذکرش فقط پلیس شدن بود و با اینکه می توانست ادامه تحصیل دهد و به مشاغل خوب دیگر (از دید جامعه ما) برسد ولی بعد از گرفتن دیپلم بلافاصله به استخدام نیروی انتظامی درآمد و الان به عنوان پلیس مشغول خدمت است. دائم هم می گوید از اینکه این شغل را انتخاب کردم خوشحالم چون از کودکی به آن علاقه داشت.

اگر از علاقه دوران کودکی و کارهایی که انجام می دادید اطلاع ندارید از پدر و مادرتان و یا اعضای خانواده بپرسید یقینا این موضوع می تواند در انتخاب شغل مناسب کمک تان کند .

– بررسی عملکرد خوبتان در مشاغل

شیوه سوم فهمیدن میزان علاقه به مشاغل این است که ، ببینید در چه شغل ها و کارهایی خوب عمل کرده اید و یا بازدهی و درآمد مناسبی در آن زمینه داشته اید. منظور این که در چه کارهایی بهتر از دیگران بوده اید و توانسته اید بهترین بازدهی را به دست بیاورید. بالاخره هر کسی در زمینه و شغلی محل رجوع دیگران است ببینید دیگران درباره چه موضوعات ومشکلاتی از شما کمک و مشاوره می خواهند .

به طور معمول انسان ها در زمینه مشاغلی که علاقه دارند بهتر از دیگران عمل می کنند و دارای مهارت بالاتری هستند . در اینجا می توانید برعکس عمل کنید یعنی اول ببینید در چه کاری مهارت و تخصص بسیار خوبی دارید و بعد بفهمید علاقه تان به آن در چه حد است .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کار و اشتغال در استان های ایران
– جستجو در سایت های مشاغل

گاهی لازم است که برای یافتن شغل و یا اطلاع از میزان علاقه به لیست مشاغل در سایت های کاریابی و استخدام سری بزنید و ببینید که با دیدن چه کارهایی اشتیاق و علاقه شما برانگیخته شده و یا تمایل دارید این مشاغل را دنبال کنید . اگر از دیدن برخی مشاغل حس خوبی در شما به وجود آمد و یا هیجان زده شده اید می توانید به دنبال فراگیری آن شغل بروید البته اگر مهارت و تخصص بالایی را نیاز دارد و برایتان امکان فراگیریش وجود دارد.

در اینترنت سایت ها و مراجع فراوانی وجود دارد که می توانید اطلاعات خوبی در مورد شغل و مهارت های لازم کسب کنید.

– تجربه کردن

به نظرم مهم ترین و موثر ترین مورد این است که تجربه ، تجربه و تجربه کنید. مواردی که در بالا گفته شد الزاما علاقه شما را در مورد چیزی ممکن است نشان ندهد و شاید هم اصلا فرصت اجرا کردن آنها را هم نداشته باشید پس چه بسا ممکن است که به نتیجه دلخواه نرسید . پس چه کار باید کرد؟ جواب ساده است آستین همت را بالا بزنید و تجربه کسب کنید.

بالاخره یک حسی نسبت به یک مهارتی دارید پس دنبال این حس خوبتان به یادگیری آن مهارت و شغل بپردازید و ببینید آیا واقعا به آن شغل علاقه دارید اگر به یقین رسیده اید می توانید آن را ادامه دهید و گرنه به دنبال شغل و مهارت جدید بروید . البته زیاد این شاخه آن شاخه نپرید و سعی کنید در کمترین زمان ممکن به شغل مورد نظرتان برسید.

شاید این کار چند ماهی طول بکشد ولی ارزشش را دارد تا به یک شغل مناسب و مورد علاقه خودتان برسید.

۲- داشتن استعداد در آن زمینه شغلی

 دومین عامل در انتخاب و یافتن شغل مناسب ، داشتن استعداد در آن زمینه می باشد . من شاید علاقمند به کار معماری باشم باید ببینم اصلا می توانم دو نما را طراحی کنم وقتی هیچ استعدادی در طراحی ندارم چطور می توانم معمار خوبی شوم؟ بعد از شناخت علاقه به شغل یا مشاغل مورد نظر ، باید ببیند آیا در آن مشاغل استعداد لازم را دارید . آگاهی از این موضوع، در یادگیری بهتر و سریع تر مشاغل تاثیر مثبت دارد.

برای اینکه متوجه شوید که در کدام زمینه استعداد لازم را دارید می توانید از شیوه ها و راههای مختلفی امتحان کنید که عبارتند از:

– بررسی سابقه انجام کار

ببینید اگر در گذشته تجربه انجام برخی کارها و مشاغل را به خوبی داشتید ، آیا در آن کارها پیشرفت زیادی کرده اید ؟ اگر جواب مثبت باشد به احتمال زیاد در آن کار استعداد لازم برای کسب مهارت بالا را دارید. فرضا فردی به کار برق ساختمان علاقه دارد و این کار را بارها انجام داده و در گذشته هم موفق بوده است ، این فرد بهتر از دیگران می تواند این شغل را یاد بگیرد.

– انجام آزمون های استعداد شخصی و شخصیت شناسی

آزمون های فراوانی وجود دارد که از طریق آنها می توانید به میزان استعدادتان در زمینه مشاغل پی ببرید مثلا می توانید با دادن آزمون DISC & MBTI بفهمید در چه زمینه ای استعداد دارید . در اینترنت از این آزمون ها فراوان است و با پیدا آنها می توانید از میزان استعداد خودتان در زمینه مشاغل مطلع شوید.

– نگاه به گذشته و زمان کودکی

باز مجبورید نگاهی به دوران کودکی و نوجوانی خود بیندازید و ببینید در چه زمینه هایی مهارت داشته اید و مورد تشویق خانواده و اطرافیان قرار گرفته اید. اگر در زمینه شغل و کاری زیاد مورد تشویق قرار گرفته اید می تواند مبین این موضوع باشد که در آن زمینه استعداد بهتر و بیشتری دارید.

– تجربه کردن

اگر نتوانستید متوجه شوید در چه زمینه ای استعداد دارید چاره ای جز تجربه کردن مشاغل ندارید که البته این کار زمان بر می باشد. در اینگونه مواقع با انجام برخی مشاغل متوجه خواهید شد در چه کار و شغلی خوب هستید و استعداد دارید.

۳-  بررسی بازار کار و پولساز بودن مشاغل

به نظرم اصل مهم در انتخاب مشاغل وجود بازار کار و پولساز بودن در آن رشته است . قبول دارم علاقه خیلی مهم است ولی اگر شغل مورد علاقه بازار کار و درآمدی نداشته باشد دوام نخواهد داشت. بالاخره زندگی و خانواده خرج دارد. پولساز بودن شغل ، کلید اصلی در موفقیت و توسعه کسب و کار محسوب می شود. بدون پول ، انگیزه ، علاقه و استعداد کم کم در آن زمینه از بین می رود.

شاید شما به خرید و فروش ماسه علاقه داشته باشید ولی  در وسط کویر لوت نمی توانید به مردم ماسه بفروشید چون کسی خریدارش نیست و بازاری وجود ندارد در آنجا آب خواهان دارد و پولساز است . شغلی را انتخاب کنید که بازار خوب و درآمد خوب داشته باشد .

انتخاب شغل جهت کسب درآمد

خوب تا اینجا فرض می کنیم که شما دو یا سه شغل را پیدا کرده اید که به آنها علاقه دارید و می توانید با توجه به استعدادتان در آنها پیشرفت کنید . در این زمان باید با تحقیق و گفتگو با افراد خبره و یا جستجو در اینترنت از میزان پولساز بودن و نیز بازار کار و به ویژه دوام و استمرار کسب درآمدش مطمئن شوید مشاغل کوتاه مدت و زودگذر مثل فروش هندوانه در کنار جاده است و فقط در فصل تابستان دارای درآمد مناسب می باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مراحل یافتن کار و شغل

می توانید مشاغل مورد علاقه را پیدا کرده و درباره وجود بازار کار آن تحقیق کنید و اینکه آن شغل چه زیر شاخه هایی دارد اطلاعات لازم را کسب کنید. برای بررسی نیاز بازار کار می توانید از طریق تحقیق میدانی و یا جستجو در اینترنت مطلع شوید. البته بهترین کار مشاوره با متخصصان و کارشناسان منصف و صادق آن رشته و زمینه کاری می باشد . از افرادی که در آن زمینه مشغول کار هستند تحقیق و سوال کنید.

می توانید از مشاوران شغلی که اتفاقا در اینترنت فراوان هم وجود دارد کسب اطلاعات کنید آنها می توانند راهنمایی لازم در مورد سطح درآمد ، بازار کار و… بدهند.

انواع مهارت ها

اگر نگاهی به مهارت ها در بازار کار ، مشاغل کشور و کسب و کارها بیندازیم در کل سه نوع مهارت داریم که عبارت اند از:

۱- مهارت های نرم

مهارت های نرم شامل : قدرت بیان ، مهارت های ارتباطی – مدیریتی و رهبری ، مدیریت زمان ، کار گروهی ، تاب آوری ، کنترل هیجانات و استرس ها و فشارهای کاری ، هوش هیجانی و… می شود. این نوع مهارت بیشتر رفتاری و درونی بوده و از مهم ترین مهارت ها برای پیشرفت در شغل محسوب می شود .

فرضا اگر فروشگاه داشته باشید ونتوانید با مهارت ارتباطی و قدرت بیان مشتری را مجاب کنید کسب و کارتان درآمد مناسبی نخواهد داشت. برای موفقیت در شغل ، باید مهارت های لازم را فرا گرفت تا به پیشرفت شغلی برسید. کسانی موفق ترند که بیشترین بهره و استفاده را از مهارت نرم ببرند.

۲- مهارت های سخت و عمومی

در کنار فراگیری مهارت های نرم ، برای رشد و یا ارتقا در مشاغل و یا نشان دادن میزان مهارت و تخصص بالا یادگیری مهارت های سخت و عمومی مرتبط با مشاغل لازم است . البته اگر نتوانید مهارت های سخت را کامل یاد بگیرید ضمن اینکه در انتخاب شغل دچار مشکل می شوید یک آدم غیر حرفه ای محسوب می شوید.

فرض کنید برای منشی گری یک شرکت و یا اداره دولتی می خواهید مشغول کار شوید اگر به تایپ سریع ، فتوشاپ ،برخی نرم افزارهای اداری ، شیوه جستجو در اینترنت ، نگارش نامه های اداری و… آشنا نباشید در استخدام دچار مشکل می شوید از بین کسانی که این مهارت را می دانند ( البته به جز قضیه پارتی داشتن ) کسی استخدام می شود که مهارت بالاتر وتسلط بهتری داشته باشد.

۳- مهارت های سخت و تخصصی

این مهارت با مهارت بالا فرقش در تخصصی بودنش است مهارت سخت که در بالا آمد، جنبه عمومی دارد ولی این مهارت کاملا حرفه ای و تخصصی می باشد. هر شغل و رشته ای را که انتخاب می کنید اگر می خواهید موفق و مشهور شوید و کسب درآمد بالایی داشته باشید باید یک سر و گردن از همکاران و رقبایتان بالاتر باشید. به قول عوام باید به تمام نکات ریز و درشت آن کار مسلط بوده و از همه چیزش سر در بیارید.

خلاصه اینکه ، در زمینه کاری متخصص باشید و ضمن مطالعه عمیق و مستمر همیشه خود را به روز نگه دارید . فرضا اگر شغل طراحی سایت را انتخاب کرده اید باید در این زمینه جزو بهترین ها باشید و یا فرضا اگر بازاریاب هستید به تمام اصول و ریزه کارهای علمی و تخصصی این کار تسلط داشته باشید. اگر مکانیک ماشین هستید در تعمیر و عیب یابی نمونه و استاد تمام باشید

سخن پایانی یافتن شغل مناسب

مجموعه توصیه ها و راهکارهایی که در بالا تحت عنوان یافتن شغل خوب و کار مناسب اشاره شد نتیجه تجربه و مطالعه شخصی بوده و البته گستره بحث می تواند خیلی بیشتر از اینها باشد ولی بر طبق ضرب المثل مشت نمونه خروار است به همین مختصر اکتفا می شود. توجه داشته باشید که با بررسی همه جوانب و طبق علاقه و استعداد شخصی شغل مناسب را انتخاب کنید .

بعد از انتخاب شغل متناسب ، به یادگیری مهارت در آن زمینه بپردازید و باید تلاش کنید در زمینه تخصص و مهارت خود ، خاص و برتر از دیگران باشید آن قدر در یادگیری و افزایش مهارت تلاش کنید که محل رجوع دیگران برای رفع نیاز و مشکلشان باشید و در این زمان است که کسب درآمد بالایی خواهید داشت.

نکته آخر اینکه اگرچه علاقه و اشتیاق به کار و شغل ، مهم است ولی مهم تر از آن وجود بازار و کسب درآمد از طریق آن شغل می باشد اگر کار و شغل مورد علاقه بازار و درآمدی نداشته باشد ، دوام و استمراری هم نخواهد نداشت.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.