آموزش پرورش بلدرچین

تکثیر و پرورش بلدرچین یکی از مشاغل پولساز و پرسود در ایران است که خواهان و طرفداران زیادی دارد . افراد زیادی هستند که در سال های اخیر علیرغم سرمایه کم با پرورش و فروش بلدرچین به دو صورت گوشتی و تخمگذار موفق شده اند به سود هنگفتی برسند .

این شغل همزمان جزو کسب و کارهای خانگی ، مشاغل صنعتی و در عین حال کسب و کار روستایی محسوب می شود . یعنی به هر طریقی می توان از طریق بلدرچین کسب درآمد داشت . پرورش بلدرچین Raising quail با توجه به رشد سریع پرنده علاوه بر سودآوری بالا بسیار زودبازده است . می توان در کمتر از ۶۰ روز سرمایه اولیه خود را از طریق پرورش این پرنده به دست آورد .

در این مقاله سایت پول یابی در ادامه پرداختن به موضوع کارآفرینی ، کسب و کار خانگی و مشاغل زودباده ، با آموزش پرورش بلدرچین از صفر تا صد و به طور کامل در خدمتتان هستم .

معرفی بلدرچین

اگر پرورش طیور را بخواهیم دسته بندی کنیم ، یقینا پرورش بلدرچین به دلیل استفاده مردم از تخم و گوشت آن در رتبه های اول قرار دارد . از نظر طبقه بندی پرندگان ، بلدرچین یکی از پرنده های زیر مجموعه خانواده قرقاول ها محسوب می شود .

این پرنده در سن ۲ ماهگی به بلوغ جنسی رسیده و بعد از رسیدن به بلوغ به مدت ۴ تا ۶ ماه تخم گذاری می کند . در صورت تغذیه مناسب و فراهم بودن شرایط ، بلدرچین در این مدت در هر ۲۴ ساعت می توانند ۲ تخم بگذارد . به عبارتی هر ۱ روز، ۲ تخم بلدرچین خواهید داشت . این پرنده کوچک جثه جز پرندگان مقاوم و نیرومند است که به راحتی می تواند شرایط آب و هوایی گوناگون را تحمل کرده و در آن رشد و نمو کند .

بلدرچین ها ، پرندگانی با ارزش اقتصادی بسیار بالا هستند . لذیذ و مقوی بودن گوشت ، تخم و همچنین خواص پروتئینی آن موجب افزایش تقاضای مصرف شده و در نتیجه پرورش بلدرچین را به منبع خوبی برای اشتغال زایی و سودآوری تبدیل کرده است .

این پرنده پرطاقت بوده و در محیط و شرایط مختلف قابلیت پرورش و رشد و نمو دارد . مزایای فوق العاده ای که در پرورش بلدرچین وجود دارد موجب شده تا پرورش آن دارای توجیه اقتصادی بالا باشد .

مزایای کسب درآمد از بلدرچین

۱- رشد سریع و شروع تولید و بازدهی بالا در زمان بسیار اندک (شروع تخمگذاری از ۴۰ روزگی) .

۲- راندمان بالای تولید تخم (۲۶۰ تخم در سال اول تخم گذاری به ازای هر قطعه بلدرچین) .

۳- دوره جوجه کشی کوتاه (مجموعا ۱۷ روز) .

۴- نیاز به سرمایه گذاری کم و برگشت سریع سرمایه .

۵- کمترین نیاز به محیط پرورشی از نظر مساحت .

۶- خوراک کم و مقاومت بالا در مقابل برخی از بیماری ها .

۷- کیفیت بسیار بالای محصول تولیدی و قیمت مناسب در بازار .

۸- بازار فروش بسیار عالی با وجود خریداران مشتاق .

۹- امکان راه اندازی به عنوان کسب و کار خانگی ، سنتی ، نیمه صنعتی و صنعتی .

تاریخچه تولید انبوه بلدرچین

تاریخ شروع تولید بلدرچین در ژاپن حدود قرن یازدهم است که به صورت اهلی از کشور چین وارد شد . در ابتدا هدف از پرورش و نگهداری بلدرچین ، به عنوان یک پرنده آوازه خوان بود و از آن برای شرکت در مسابقات آواز خوانی استفاده می شد .

بلدرچین تجاری امروزی ، در فاصله سال های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۱ از لاین های بلدرچین آواز خوان به وجود آمد و از همان زمان انتخاب برای تولید گوشت و تخم در بلدرچبن آغاز شد . در طول جنگ جهانی دوم جمعیت هر دو گروه بلدرچین آواز خوان و تجاری به شدت کاهش یافت .

بعد از جنگ ، بخش پرورش بلدرچین ژاپنی از معدودی بلدرچین موجود در کشورهایی مثل کره ، چین ، تایوان و همچنین نوع وحشی موجود در طبیعت رونق گرفت . لاین های بلدرچین ژاپنی موجود در آمریکا و اروپا نیز بعد از جنگ جهانی دوم از این جمعیت حاصل شدند .

در سال ۱۹۶۱ بلدرچین ژاپنی به عنوان یک حیوان آزمایشگاهی برای مطالعات ژنتیکی معرفی شد . ولی به تدریج این پرنده برای تولید گوشت و تخم مورد توجه قرار گرفت و پرورش آن رایج شد ، طوری که مزارع پرروش بلدرچین در کشورهای مختلف آسیایی گسترش یافت .

تاریخچه تولید بلدرچین در ایران

پرورش بلدرچین در ایران به کمتر از دو دهه قبل یعنی سال ۱۳۸۵ بر می گردد . بلدرچین با توجه به راحتی ، سرمایه کم و زودبازده بودنش در اوایل سال ۱۳۸۵ مورد توجه افراد زیادی قرار گرفت . در ابتدای کار بلدرچین تخمگذار و گوشتی را به صورت یکجا پرورش می دادند .

بعد از گذشت ۵ سال و تقاضای بازار ، پرورش این پرنده در ایران به صورت دو صورت گوشتی و تخمگذار صورت گرفت . در حال حاضر پرورش و تکثیر بلدرچین به هر دو شکل به صورت خانگی و صنعتی انجام می گیرد .

در اوایل پرورش بلدرچین در ایران ، گوشت تولیدی آن به کشورهای منطقه خلیج فارس صادر می شد . به تدریج و با افزایش مصرف داخلی ، صادرات گوشت بلدرچین متوقف شد و امروزه بیشتر گوشت تولیدی بلدرچین در داخل کشور به مصرف می رسد.

با توجه به شرایط اقلیمی کشور و سازگاری خوب بلدرچین با آب و هوای گرم ، پرورش آن نسبت به سایر طیور ساده تر است . نحوه پرورش و امکانات مورد نیاز جهت پرورش خانگی (محدود به چند قطعه) و متمرکز بسیار تفاوت دارد .

برای پرورش متمرکز یا صنعتی به اطلاعات کافی در مورد جنبه های مختلف پرورش و بهداشت آن نیاز می باشد . با شواهد موجود ، تعداد پرورش سالانه این پرنده در ایران در حدود ۱ تا ۲ میلیون قطعه می باشد .

پرورش بلدرچین ، آموزش اصولی بلدرچین سود تولید بلدرچین

آموزش پرورش بلدرچین

همان طور که اشاره شد تولید و تکثیر بلدرچین به عنوان یک ایده کارآفرینی ، کسب و کار خانگی و همچنین شغل صنعتی اهمیت دارد . در چند سال اخیر پرورش این پرنده کوچک جزو مشاغل پرطرفدار و درآمدزا شده است . اگرچه برای تولید تجاری بلدرچین نیاز به سرمایه است ولی در خانه با کمترین سرمایه می توان این کار را شروع کرد .

کسانی که حیاط یا باغچه کوچک مناسب نگهداری مرغ ها دارند ، می توانند اقدام به پرورش و تولید بلدرچین گوشتی یا تخمگذار کنند . البته بلدرچین ها از نظر رفتاری از سایر ماکیان عصبی تر هستند و از دستی شدن خوششان نمی آید . در این حالت هنگامی که آنها را در دست می گیرید باید بیشتر مواظب باشید چون می توانند به صورت افقی پرواز کرده و از قفس فرار کنند .

در پرورش بلدرچین به نکات زیر توجه کنید :

محل نگهداری بلدرچین

محل نگهداری بلدرچین در خانه باید امن و راحت باشد . موش ها به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات بلدرچین ها به حساب می آیند و یکی از اولین مواردی که هنگام نگهداری از بلدرچین برای افرادی که می خواهند آن ها را در فضای خانه نگه داری کنند ، توجه به این مورد است .

وجود سیستم تهویه در مکان نگهداری آنها ضروری است . اشک هایی که این موجود تولید می کند مقدار بیشتری از آمونیاک دارد ( به نسبت سایر ماکیان ) .

بلدرچین ها می توانند با دارا بودن یا نبودن اندوخته غذایی به زندگی ادامه دهند ، به شرطی که اندکی علف یا سایر مواد سبزی در رژیم غذایی شان باشد . بهتر است با مکان مناسبی که در اختیار دارید کار را شروع کنید . مطمئن شوید سیستم تهویه مناسبی در مکان وجود دارد ، یا این که می توانید جعبه نگهداری خرگوش را خریداری کنید .

جعبه های نگهداری خرگوش به اندازه کافی بزرگ هستند تا تعداد ۸ الی ۱۰ بلدرچین را در خود جای دهند . سیستم تهویه مناسبی برای بلدرچین ها قرار دهید و همین طور یک مکان مخفی برایشان تهیه کنید تا تخم های شان را قرار دهند . فضای نگهداری مرغ ها برای بلدرچین ها بسیار بزرگ است .

فضای مناسب بلدرچین

تولید و تکثیر بلدرچین بر عکس پرورش بسیار از حیوانات مثل پرورش شترمرغ ، گاو و گوسفند و بوقلمون نیاز به فضای زیاد ندارد . بلدرچین ها برای آشیانه به جعبه های بزرگ نیازی ندارند . اگر بتوانید جاهای تاریک را برای استراحت شان فراهم کنید مناسب است . بلدرچین ها همیشه آشیانه درست نمی کنند و معمولا تخم هایشان را در مکانی تمیز قرار می دهند . این پرنده مکانی را برای زندگی ترجیح می دهند که بیشتر شبیه به مکان قرقاول باشد تا مرغ .

در طول ماه های سرد زمستان ، هنگامی که درجه هوا به صفر یا زیر صفر می رسد بلدرچین ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند . در این مواقع بعضی از افراد آنها را به محوطه بسته باغ یا گاراژ منتقل می کنند .

محل نگهداری و خواب بلدرچین ها باید اندکی از سطح زمین بالاتر باشد و بتوان در طول روزهای سرد و مرطوب آن ها را به داخل خانه منتقل کنند . همچنین اگر بادهای سهمگین و سردی می وزد باید به فکر مکانی برای حفاظت شان باشید .

بلدرچین ها دوست دارند که اوقات خود را روی زمین سپری کنند و علاقه ای به بالا رفتن ندارند . پس نیازی به قرار دادن پلکان در مکان نگهداری شان نیست . مکان زندگی شان باید نزدیک زمین ساخته شود . اگر خانه شان بسیار به زمین نزدک باشد ، موش ها می توانند برایشان مزاحمت ایجاد کنند . بهتر است از یک طبقه در زیر خانه استفاده کنید .

این پرنده ها زمانی که وحشت زده شوند می توانند به صورت عمودی پرواز کنند . به همین دلیل , اطراف محفظه نگهداری شان باید کاملا پوشیده باشد .

تمیز کردن قفس بلدرچین

هنگامی که برای تمیز کردن یا دلایلی دیگر به قفس پرنده نزدیک می شوید ، بهتر است آرام حرکت کنید و اجازه دهید به هر سمتی که می خواهند بروند . اگر پرندگان وحشت زده شوند ، با زدن سرشان به سقف خانه خطر آسیب رساندن به سرهایشان افزایش می یابد یا ممکن است خودشان را به سیم های اطراف خانه بزنند .

توصیه می شود که اطراف محفظه و یا قفس را با میوه یا سایر مواد نرم بپوشانید . همچنین اطراف لبه پایین خانه ها باید حدود چند سانتی پوشانده باشد . اگر قصد نگهداری از سایر حیوانات مانند سگ یا گربه را دارید  باید بسیار مواظب شان باشد . ممکن است سگ ها هیجان زده شده و به همین دلیل به بلدرچین ها استرس وارد کنند .

اگر نتوانید فضای کافی در اختیار پرنده قرار دهید ممکن است عصبی شده و با هم بجنگند . بر اساس برنامه مشخص قفس بلدرچین ها را تمیز کنید . در صورت امکان قفس بلدرچین های نر و ماده را از هم جدا کنید . یک بلدرچین نر برای ۵ تا ۱۰ بلدرچین ماده کافی است . هنگامی که بلدرچین ها ۶ هفته شدند زمان خوبی برای جدا کردن نرها و ماده ها از هم است .

محافظت و نگهداری از بلدرچین های تخم گذار و تمیز بودن قفس شان ، اصلی ترین کلید برای داشتن تخم های بیشتر است .

تغذیه بلدرچین ، غذای مناسب بلدرچین ، خوراک بلدرچین گوشتی و تخمگذار

غذا دادن به بلدرچین

بلدرچین های خانگی غذای زیادی نمی خورند اما بر اساس سن بلدرچین ها ضروریست غذاهای متنوعی به آنها داده شود . بلدرچین های جوان باید غذاهایی با پروتئین بالا بخورند . در حالی که غذاهای ویژه زیادی برای این موجودات وجود ندارد . نان های خرد شده و نرم ترکی که غیر پزشکی هستند ، برای آن ها بسیار ایده آل اند چون میزان پروتئین زیادی دارند .

از هنگامی که به ۵ یا ۶ هفتگی شان رسیدند ، باید در یک دسته دیگر قرار بگیرند . در این حالت باز هم نان خرد شده ترکی برای آن ها گزینه مناسبی محسوب می شود و دلیلش میزان بالای پروتئین موجود در آن است .

هنگامی که سن بلدرچین ها به ۱۰ هفته رسید ، پرندگانی را که برای تخم یا پرورش از آن ها نگهداری می کنید ، به غذای بریدر ( پرورشی ) نیاز دارند که شامل ۱۸ تا ۲۰ درصد پروتئین است . بعضی از افراد حرفه ای به بلدرچین ها دانه یا حبه غذا می دهند .

غذاهای سبز نیز باید در اختیار آن ها قرار بگیرد . بهتر است علف و غذاهایی از این دست را هم در اختیارشان قرار دهید .

تخم بلدرچین

اگر شرایط نگهداری بلدرچین مناسب باشد یعنی نور بیشتری در طول روزهای کوتاه دریافت کنند و به درستی در برابر سرمای زمستان از آنها نگهداری شود ، امکان تولید ۲۳۰ تخم ( بعضی از بلدرچین ها تا ۳۰۰ تخم ) را دارند .

بلدرچین ها در مدت ۸ تا ۱۲ هفته ، در صورتی که نور محیط کافی باشد ، تخم گذاشتن را آغاز می کنند . بنابراین در مقایسه با مرغ ها تخم های بیشتر تولید می کنند . ۴ تخم بلدرچین برابر با ۱ تخم مرغ است ، اگر چه میزان بیشتری از زرده نسبت به سفیده در آنها وجود دارد .

اگر تعداد بالایی از تخم بلدرچین را جمع آوری کردید و تمایلی به عرضه آن در بازار برای فروش ندارید ، می توانید نمک سود کرده و برای استفاده در زمان دیگر ، ذخیره کنید .

بلدرچین ها در سال اول و همین طور سال دوم به خوبی تخم می گذارند . اگر چه در بعضی از کتاب ها گفته می شود که طول عمر بلدرچین ها ۲ سال است اما این گونه نیست و بین ۳ تا ۴ سال عمر می کنند .

تشخیص جنسیت بلدرچین

بلدرچین های نر زمانی که جوان هستند ، برقراری رابطه جنسی برایشان سخت است . اما از هنگامی که پخته و بالغ شدند می توانند این کار را انجام دهند . در گونه های نر cotournix ، از هفته سوم پرهای قسمت سینه به شکل قهوه ای رنگ ظاهر می شوند .

به طور کلی ، تکنیک های تشخیص صحیح جنسیت بلدرچین یکی از موارد مهم در پرورش این پرنده است که هر پرورش دهنده بلدرچین باید با آن آشنا باشد . زیرا جیره غذایی بلدرچین های نر و ماده در برخی موارد با هم تفاوت هایی دارند و پرنده باید به درستی تغذیه شود .

بعنوان مثال برای افزایش باروری تخم های نطفه دار در بلدرچین ها ، جنس ماده باید جیره غذایی مقوی داشته باشد  . همین طور وجود کلسیم کافی در جیره غذایی بلدرچین های ماده برای با کیفیت بودن پوسته تخم الزامی است . علاوه بر تغذیه موارد دیگری همچون مدیریت صحیح گله برای جفت گیری نیز نیاز به شناخت جنسیت بلدرچین ها دارد.

با چهار روش ساده و آسان زیر می توان بلدرچین های نر و ماده را تشخیص داد :

۱- بررسی پرهای سینه

تشخیص جنسیت بلدرچین های ژاپنی ، ایتالیایی و جلف کار آسانی است . زیرا بین جنس نر و ماده این نژادها در قسمت پرهای سینه تفاوت وجود دارد .

اگر پرهای قسمت سینه این نژادها را بررسی کنید ، متوجه می شوید که سینه جنس ماده این پرنده ، دارای رنگ روشن تری نسبت به نر می باشد . همچنین رنگ سینه جنس ماده بلدرچین ، قهوه ای کم رنگ بوده و سینه آن دارای خال های قهوه ای و سیاه رنگ می باشد . در حالی که بلدرچین های نر سینه ای تیره تر دارند و رنگ آن مانند قرمز مایل به قهوه ای است که تقریبا لکه خاصی در آن دیده نمی شود.

توجه کنید که سن بلدرچین باید حداقل ۲ الی ۳ هفته و بیشتر از این مدت باشد تا بتوان از این روش به جنسیت بلدرچین ها پی برد .

۲- لمس غده کلاهک و تشخیص بلدرچین نر و ماده

در برخی از نژاد ها ، الگوی پرهای سینه هر دو جنس نر و ماده دقیقا شبیه هم می باشد و با روش اول نمی توان به جنسیت پرنده پی برد . یکی از قوی ترین راه های تشخیص جنسیت این نژادها ، بررسی قسمت زیرین و غده مانند پرنده می باشد . در این روش باید بسیار احتیاط نمایید تا پرنده آسیبی نبیند .

در این روش باید بلدرچین را در دست بگیرد و قسمت زیرین و نزدیک به پاها و دم آن را بررسی کنید . مواظب پاهای ظریف بلدرچین باشید که آسیب پذیر هستند . لذا بدون فشار به پاها پرهای این قسمت را بالا بزنید .

در بلدرچین های نر متوجه یک برآمدگی در قسمت نزدیک به دم خواهید شد . بلدرچین های ماده فاقد این غده می باشند . اگر در بلدرچین های نر این غده را با دو انگشت کمی فشار دهید ، ماده سفید رنگ از آن خارج خواهد شد .

این روش در فصل بهار و تابستان باید انجام شود . اگر کف از این قسمت بیرون آمد ولی هیچ نوع برآمدگی در آن دیده نمی شود ، به احتمال زیاد بلدرچین مد نظر ماده می باشد که به دلیل جفت گیری اخیر مقداری از مایع کفی سفید رنگ در بدن آن باقی مانده است. در این روش باید بلدرچین بالغ شده و سن آن حداقل ۶ هفته باشد .

۳- بررسی رفتار پرنده

بلدرچین های نر و ماده مخصوصا در فصل جفت گیری رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند . همچنین شخصیت بلدرچین ماده با بلدرچین نر متفاوت می باشد و با کمی دقت می توان به این تفاوت پی برد . برای شناخت جنسیت بلدرچین به این روش ، باید رفتار بلدرچین ها را زیر نظر بگیرد .

بلدرچین های نر نسبت به بلدرچین های ماده پرخاشگرتر هستند و بلدرچین های ماده شخصیتی آرام دارند . اگر بلدرچین های نر در یک محفظه کوچک در کنار یکدیگر قرار بگیرند ، به جدال و درگیری می پردازند و ممکن است به یکدیگر جراحات شدیدی وارد کنند . اگر بلدرچینی با روحیه جنگجویی و پرخاشگر مشاهده کردید ، شک نکنید که جنسیت آن نر می باشد.

به صدای بلدرچین ها دقت کنید . بلدرچین های نر معمولا بلدرچین های ماده را زیاد صدا می زنند . البته بلدرچین های ماده نیز صدایی شبیه به جنس نر این پرنده از خود در می آورند تا با جوجه هایشان ارتباط برقرار کنند.

در فصل جفت گیری بلدرچین نر ، سر و صدای زیادی دارد . بلدرچین نر با کش و قوس دادن خود ، جنس ماده را صدا می زند. غرغر کردن بلدرچین های نر در فصل جفت گیری یکی از خصوصیات رفتاری آنها می باشد .

بلدرچین های ماده در فصل جفتگیری برای لانه سازی و تغذیه جوجه ها تلاش می کنند . البته جنس نر این پرنده نیز برای جوجه های خود پرورش دهنده خوبی می باشد و صرفا برای تشخیص جنسیت نمی توان به این روش اعتماد کرد .

۴- بررسی پرهای بلدرچین

گاهی اوقات جنسیت بلدرچین به راحتی توسط پرهای آنها مشخص می شود . این روش برای اکثر نژادها قابل استفاده است . در فصل جفت گیری ، پرهای بلدرچین خود را بررسی کنید . بلدرچین های ماده به دلیل جفت گیری برخی از پرهای سر و پشت خود را از دست می دهند .

البته عوامل دیگری همچون استرس دمایی ، کمبود فضا و برخی از اختلالات می تواند موجب ریزش پر در بین بلدرچین ها شود . لازم به ذکر است که بلدرچین های نر به علت درگیری ممکن است سر طاس داشته باشد .

همچنین بلدرچین های نر معمولا پرهای روشن تر و رنگی تری در قسمت پشت ، گردن و سر دارند . در حالی که بلدرچین های ماده معمولا رنگی ساده در این نواحی دارند .

مسائل جانبی نگهداری بلدرچین

ممکن است بلدرچین ها در محوطه نگهداری شان دچار افسردگی شوند و مسلما نمی توان مانند سایر ماکیان آن ها را در فضای باز رها کرد . اگر بتوانید در محیط زندگیشان تکه هایی قرار دهید که از آن بالا بروند تا از زیر رفتن شان جلوگیری کنید . برای مثال ، یک تکه چوب که زیرش آجر قرار گرفته است .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شناخت بازاریابی محتوا

قرار دادن مکانی به عنوان وان ضروری است و ساعات زیادی را در این جا برای تمیز کردن خود سپری می کنند . اگر بلدرچین ناراحت و غمگین شود ، پرهایش را نوک می زند ، البته می تواند به دلیل کمبود پروتئین نیز باشد . ماده تشکیل دهنده پرها عموما پروتئین است و به همین دلیل است که آنها را می خورند .

ظرف و رژیم غذایی شان را بررسی کنید تا مطمئن شوید که از پروتئین کافی برخوردارند . overpreen ( که مانند نوک زدن به پرها است ) زمانی رخ می دهد که بلدرچین شپش بزند . راه درمان شپش در بلدرچین ها مشابه روش درمان در مرغ ها است .

پرورش و تولید بلدرچین تخم گذار

پرورش بلدرچین تخم گذار به عنوان کسب و کار روستایی و صنعتی بسیار پر سود است . اگرچه بلدرچین ها پرنده های کوچکی هستند اما گزینه بسیار مناسبی برای انتخاب پرنده های تخم گذار هستند . مانند پرندگان ماکیان ( مرغ و خروس ) بلدرچین ها بسیار زایا یعنی مولد و پر زاد و ولد هستند و تعداد زیادی تخم های خوراکی تولید می کنند .

در بعضی از کشورها , این پرندگان غذاهای بسیار لذیذی محسوب می شوند . علاوه بر میزان تولید بالای تخم ، خرید این پرندگان بسیار ارزان است . از نظر وقت و هزینه ، به مراقبت و مدیریت کمتری نیاز دارند . در مقایسه با سایر پرندگان مانند مرغ و خروس به فضای رشد و غذای کمتر احتیاج دارند .

پرورش بلدرچین برای تخم و همین طور گوشت ، روز به روز محبوب تر می شود . می توان آن ها را در محیط های روستایی و شهری پرورش داد . به نسبت مرغ ها و اردک گزینه بهتری هستند و تخم هایشان از کیفیت بالایی برخوردار است .

نژادهای گوناگونی از بلدرچین در سراسر دنیا وجود دارد . بعضی ازاین نژادها برای پرورش گوشت مناسب اند و بعضی دیگر برای تولید تخم گزینه بهتری هستند . البته بعضی دیگر برای هر دو هدف ، یعنی پرورش جهت گوشت و تخم مناسب می باشند .

اگر به دنبال پرورش این پرنده برای دریافت تخم هستید باید نژادهایی را انتخاب کنید که برای این هدف بهتر از سایرین هستند .

مقررات پرورش بلدرچین تخم گذار

اول از همه باید از قوانین و مقررات پرورش این پرنده در منطقه خود مطلع شوید . آیا از طرف دولت محدودیت یا قوانینی برای منطقه شما وجود دارد یا خیر . اگر محدودیت جا دارید و در مکان های شهری هستید ، مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نکند .

ممکن است در بعضی از شهرها یا مناطق برای پرورش این پرنده به دریافت اجازه نامه نیاز داشته باشید . به نظر می رسد که پرورش بلدرچین در بعضی از مناطق کاملا ممنوع است . پس ، در این حالت بهتر است از قوانین و مقررات پرورش بلدرچین قبل ازاقدام برای تولید و تکثیر مطلع شده و اطلاعاتی به دست آورید .

شیوه تعیین تعداد بلدرچین ها

تعداد بلدرچین هایی که می خواهید داشته باشید را باید مشخص کنید . در مقایسه با سایر پرندگان ماکیان ( مانند مرغ و اردک ) بلدرچین ها به فضای کمتری برای رشد نیاز دارند . در همان فضایی که می توانید یک مرغ را پرورش دهید ، می توانید شش بلدرچین را تولید و نگهداری کنید .

اگر با اهداف تجاری به دنبال پرورش این پرنده کوچک هستید در این صورت تعداد بالایی باید تهیه کنید . چنانچه با اهداف شخصی یعنی جمع آوری تخم برای مصارف روزانه به دنبال پرورش این پرنده هستید ، تعداد کم کافی است .

یک بلدرچین ماده در یک هفته بین ۳ تا ۴ تخم می گذارد . پس تعداد بلدرچین ها را بر اساس تعداد تخم های مصرفی تان تهیه کنید .

شیوه تهیه بلدرچین

می توانید این پرندگان را از تولید کنندگان بلدرچین یا هر مغازه پرنده فروشی دیگری که در منطقه تان است ، تهیه کنید . اگر دستگاه جوجه کشی دارید می توانید تخم ها را جوجه کشی کنید . خرید تخم های مناسب برای جوجه کشی کم هزینه تر از خرید جوجه است .

برای آوردن بلدرچین به خانه از یک محفظه یا ظرف پلاستیکی برای حمل جوجه بلدرچین ها استفاده کنید . ظروف پلاستیکی یا هر ظرفی مانند این می تواند به عنوان برودر استفاده شود . برودر باید برای جوجه ها راحت و ایمن باشد چون برای ۳ تا ۵ هفته آینده به عنوان خانه شان محسوب می شود .

نگهداری جوجه بلدرچین

بعد از تهیه جوجه بلدرچین ، یک لایه کوتاه در برودر قرار دهید و تکه های چوب برای این هدف بسیار مناسب هستند . تعداد کافی از محفظه های آب و غذا را درون برودر قرار دهید . می توانید ظروف آب و غذای کوچک تری را از مغازه های کشاورزی خریداری کنید .

یک لامپ در برودر قرار دهید تا همواره جوجه ها را گرم نگه دارد . جوجه بلدرچین ها به ۳ تا ۵ هفته گرما نیاز دارند تا زمانی که پرهای پایه ای آنها رشد کند . لامپ حرارتی را روی دمای ۹۵ درجه فارنهایت برای هفته اول قرار دهید و به طور پیوسته دما را کاهش دهید ( ۵ درجه فارنهایت در هر هفته ) تا زمانی که به دمای اتاق برسد .

پس از این که جوجه بلدرچین ها ۳ تا ۵ هفته شدند آن ها را به خانه دائم شان منتقل کنید . به خوبی غذا در اختیارشان قرار دهید ، بلدرچین های بزرگسال به پروتئین زیاد نیاز دارند . می توانید غذای آماده بلدرچین ها را از مغازه های مخصوص پرندگان خریداری کنید .

اگر غذای تجاری در منطقه تان وجود ندارد می توانید غذای ویژه بلدرچین های تخم گذار را تهیه کنید . همیشه سعی کنید که آب تازه در اختیارشان قرار دهید . مطمئن شوید که فضای کافی برای هر کدام از بلدرچین ها فراهم است . اگر تعداد زیادی از بلدرچین را در قفسی کوچک نگه دارید هنگامی که سن شان بالا برود با مشکل اساسی روبرو خواهید شد .

اصول مراقبت از بلدرچین های تخم گذار

برای بازدهی بالا و افزایش تولید بلدرچین های تخم گذار موارد زیر توصیه می شود :

۱- مناسب بودن محیط پرنده

برای بهره برداری تعداد تخم های بیشتر باید مطمئن شوید که محیطی مناسب و بسیار خوب در اختیار بلدرچین ها قرار داده اید و آن ها از این شرایط راضی هستند . اینکه ، قفس با اندازه خوب ، از سطح زمین فاصله دارد و یک راه باز دارد و انرژی هدر رفته در زیر قفس برای گرم نگه داشتن تخم ها بسیار مناسب است .

اگر قفس از محیط های شلوغ و همین طور احتمال آسیب رسانده سایر پرندگان در امان باشد ، نور و هوای تازه دریافت کند ، بسیار عالی خواهد شد . به طور کلی آغل پرندگان و مکان های سرپوشیده برای نگهداری از این پرندگان بهترین گزینه خواهد بود چون آنها را از شرایط بد جوی در امان نگه می دارد .

۲- گذاشتن جعبه داخل آشیانه

برای پرورش بلدرچین تخم گذار چند جعبه آشیانه فراهم کنید و درون قفس قرار دهید . بلدرچین های ماده به فضای راحتی برای تخم گذاری نیاز دارند . جعبه های آشیانه مرغ ( عمومی ) برای پرندگان جهت فراهم کردن محیط مناسب بسیار بزرگ است . پس لانه مرغدانی را در اختیارشان قرار دهید یا این که جعبه آشیانه ویژه بلدرچین را از مغازه تهیه کنید .

اما هرگز جعبه خالی را برایشان نگذارید و اگر ممکن بود جعبه را با تکه های چوب ، کاه و مقداری علف خشک پر کنید . به طور معمول بلدرچین ها تخم ها را در روی زمین قرار می دهند .

۳- تهیه فضای مناسب پرورش

به طور کلی هر پرنده تخم گذار به حداقل ۱ متر مربع فضا نیاز دارد . هر قدر فضای بیشتری در اختیار پرنده بگذارید او با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد .

۴- غذای باکیفیت برای بلدرچین تخمگذار

همیشه و در هر زمان تلاش کنید که به بلدرچین غذای تازه و با کیفیت دهید . رژیم غذایی معمول این پرنده باید حاوی حداقل ۲۰ درصد پروتئین باشد . هم چنین اگر توانستید یک جایگاه برای کلسیم در قفس درست کنید .

کلیسم برای پرندگان ضروری است و در نهایت منجر به پرورش پرنده ای قوی و سالم می شود و تخم های سالمی را تولید می کند . صدف اویستر خرد شده یا صدف تخم خرد شده منبع غنی از کلسیم هستند .

۵- وجود نور کافی برای بلدرچین

وجود نور کافی در محیط برای بلدرچین تخمگذار منجر به افزایش بازدهی و تولید تخم بیشتر می شود . می توانید در قفس پرورش بلدرچین از نورهای مصنوعی استفاده کنید ، اگر هیچ منبع نور طبیعی در دسترس نیست .

برای حداکثر بازدهی تخم ها باید حداقل ۱۴ ساعت در روز برای تخم ها نور فراهم کنید . اما هرگز این مقدار نباید از ۱۶ ساعت در روز تجاوز کند چون برای خواب به حداکثر زمانی نیاز دارند .

شیوه جمع آوری تخم های بلدرچین

روزانه جعبه آشیانه را بررسی کنید و تخم ها را با مراقبت جابجا کنید ، چرا که تخم های بلدرچین ها بسیار نازک و ظریف هستند .

از انگشتان برای بلند کردن تخم ها استفاده کنید و آن ها را به محفظه تخم ها منتقل کنید . به طور معمول تخم ها را می توان برای یک هفته یا حتی بیشتر در یخچال نگهداری کرد . بهتر است قبل از استفاده از تخم های بلدرچین ها آنها را بشورید .

پرورش و تولید بلدرچین گوشتی

بلدرچین جزو پرندگانی است که هم برای تخم و هم برای گوشت پرورش داده می شود . این پرنده گوشت بسیار لذیذی دارد و از مرغ خوشمزه تر است . بلدرچین با توجه به طبیعتی که دارد در هر مکانی و با هر شرایطی سازگار است . در هر جای ایران که باشید می توانید کار پرورش بلدرچین را شروع کنید .

این پرنده در عرض ۴۰ الی ۵۰ روز بالغ شده و آماده کشتار یا تخم گذاری می شود . وزن یک بلدرچین بالغ حدود ۱۵۰ الی ۲۲۰ گرم است .

اگر هدفتان را روی گوشتی کردن بلدرچین ها گذاشته اید و قصد تخم گیری از آنها را ندارید و نر یا ماده بودن بلدرچین ها برایتان تفاوتی ندارد ، باید موارد زیر را انجام دهید :

۱- فضای مورد نیاز برای بلدرچین گوشتی

برای پرورش بلدرچین گوشتی حدود ۲۰۰۰ بلدرچین به ۵۰ متر مکان نیاز دارید . مکان مورد نظر باید دارای سیستم تهویه ، گرمایشی و سرمایشی ، نور دهی و تامین رطوبت باشد . در صورت تغییر ناگهانی دما و رطوبت بلدرچین ها بیمار خواهند شد.

برای سیستم تهویه می توانید از یک فن صنعتی ارزان و برای سیستم گرمایشی از یک هیتر ارزان صنعتی و برای سیستم سرمایشی سالن از یک کولر صنعتی استفاده کنید . جهت سیستم نور دهی نیز از چندین لامپ led کم مصرف می توانید استفاده کنید . برای تامین رطوبت داخل سالن می توانید از مه پاش های استاندارد و با کیفیت بهره ببرید .

بهتر است مکان مورد نظر خارج از شهر باشد ، تا کسی از بوی نامطبوع بلدرچین ها اذیت نشود و هم خود بلدرچین ها آرامش داشته باشند . بلدرچین ها به سر و صدای زیاد ، حساس هستند .

به ازای هر ۳۰ بلدرچین یک دانخوری و یک آبخوری قرار دهید . رعایت بهداشت در پرورش بلدرچین گوشتی بسیار ضروری است . هم برای سلامتی خودتان خوب است و هم سلامتی بلدرچین ها.

چون بیشتر روز را با بلدرچین ها سر وکار دارید باید محیط آنها را بسیار تمیز نگه دارید و به صورت مداوم فضولات آنها را پاک کنید تا بلدرچین ها از بیماری مصون بمانند .

۲- شیوه شروع پرورش بلدرچین گوشتی

در این مرحله باید یک دستگاه جوجه کشی ارزان و با کیفیت از شرکتی معتبر خریداری کنید . برای شروع لازم نیست از دستگاه های غول پیکر که همزمان از ۱۰ هزار عدد تخم جوجه کشی می کنند ، استفاده کنید .

می توانید دستگاهی بخرید که همزمان ۲۰۰ الی ۵۰۰ عدد تخم را جوجه کشی می کند . برای خرید تخم ها حتما به محل فروشنده بروید و از خرید غیر حضوری جدا پرهیز کنید . در صورت امکان از خود پرورش دهنده خریداری نمایید ، چون پرورش دهنده ها در تشخیص تخم های نطفه دار تجربه دارند .

حال که دستگاه جوجه کشی و تخم های نطفه دار آماده می باشد ، می توانید تخم ها را درون دستگاه قرار دهید و کار جوجه کشی را شروع کنید . معمولا ۱۷ روز طول می کشد تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند . در طی این مدت می توانید فضای مخصوص جوجه ها را آماده کنید .

جوجه ها به دما و نور حساس می باشند و تا دو هفته اول نور رسانی باید ۲۴ ساعته باشد و دمای محیط آنها باید ۳۷ درجه باشد . برای این منظور می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید .

۳- نگهداری جوجه بلدرچین گوشتی

برای هر ۵۰ جوجه ، یک دان خوری و یک آب خوری مناسب قرار دهید . هر چهار روز باید ۵ درجه از دمای محیط کاسته شود تا زمانی که دما به ۲۵ درجه برسد . در دو سه روز اول باید به جوجه ها آب و شکر داد .

پس از اینکه دو هفته از سن جوجه ها گذشت می توانید آنها را به سالن اصلی منتقل کنید . در سالن اصلی می توانید شب ها لامپ ها را خاموش کنید و دمای محیط باید روی ۲۱-۲۵ درجه تنظیم شود . توجه کنید که سیستم تهویه هوای سالن باید همیشه روشن باشد.

جوجه های بلدرچین به چهار هفته زمان نیاز دارند تا به یک بلدرچین بالغ تبدیل شده و آماده فروش شوند.

۴- تغذیه بلدرچین های گوشتی

کسب راندمان بالا در پرورش بلدرچین گوشتی ، با تغذیه مناسب پرنده همراه است . برای تغذیه بلدرچین ها می توانید از دان مخصوص آنها استفاده کنید که همه جا می فروشند . اما بهتر است خوراک پرندگان را از افراد دامپزشک یا متخصص دان بلدرچین ها تهیه کنید .

غذای بلدرچین باید انواع مختلف ویتامین ها و مواد معدنی را در خود داشته باشد ، لذا بهترین راه مشورت با متخصصان و اهل فن است . جالب است بدانید که یک بلدرچین تا زمان بلوغ فقط ۶۰۰ گرم دان مصرف می کند .

در طول دوره پرورش برای رشد بهتر بلدرچین ها می توانید به آنها مولتی ویتامین بدهید. می توانید مولتی ویتامین ها را در آب محلول کنید یا از مولتی ویتامین های مایع استفاده کنید.

۵- بهداشت محیط پرورش بلدرچین

رعایت بهداشت از حیاتی ترین قسمت پرورش بلدرچین گوشتی می باشد . چون حیوانات نیز مانند انسان ها در محیط آلوده بیمار می شوند . اگر بلدرچین ها بیمار شوند خطر ورشکستگی کسب و کارتان نیز افزایش می یابد .

جهت رعایت بهداشت در محیط سالن نگهداری بلدرچین نکات زیر توصیه می شود :

– شستشوی روزانه دان خوری و آب خوری .

– تمیز کاری روزانه کف سالن .

– تهویه هوای سالن به صورت مداوم باشد .

– بلدرچین های بیمار را در محیطی جداگانه قرار دهید .

– غذای بلدرچین ها را از مراکز معتبر و دارای پروانه بهداشت خریداری کنید .

– از ورود حشرات ، جوندگان و سایر پرندگان وحشی به داخل سالن جلوگیری کنید .

– دما و رطوبت سالن مرتبا چک شود .

انواع بیماری های بلدرچین و پیشگیری

اگر موارد بهداشتی را در پرورش بلدرچین گوشتی یا تخمگذار همیشه رعایت کنید احتمال بیماری پرنده خیلی کم خواهد بود . ولی برای جلوگیری از بیماری های احتمالی می توانید جوجه ها را واکسینه کنید . برای این منظور می توانید واکسن های مایع تهیه کرده و آن را در آب آشامیدنی پرندگان بریزید .

شایع ترین بیماری هایی که ممکن است یک بلدرچین مبتلا شود ، عبارتند از :

– آنفولانزا

– آبله

– نیوکاسل

– مارک

– بیرون زدگی مقعد

– تاول کف پا

برای پیشگیری از بیماری های احتمالی همیشه بلدرچین ها را مورد آزمایش قرار دهید . برای این کار می توانید از یک دامپزشک مطمئن بخواهید پرندگان را آزمایش و بررسی کند .

شرایط تولید و نگهداری بلدرچین گوشتی

اگر قصد گوشتی کردن بلدرچین ها را دارید نیازی به خرید قفس های مکانیزه نیست . می توانید آنها را در بستر پرورش دهید ، برای پوشش کف بستر می توانید از خاک اره و یا پوشال های نرم استفاده کنید تا کف بستر نرم باشد . این کار موجب می شود تا بلدرچین ها هم محیط گرم و نرمی داشته باشند و هم از زخم شدن پاهای آنها نیز جلوگیری شود .

علاوه بر این ، تمیز کردن فضولات نیز به راحتی پاکسازی خاک اره خواهد بود و فضولات هیچ گاه به کف بستر نمی چسبند و یا منجر به خیس شدن بستر نخواهند شد .

جوجه هایی که تازه از تخم بیرون می آیند بدن شان بسیار ضعیف و آماده بیماری است . بنابراین بهتر است محیط جوجه ها از محیط بلدرچین های بالغ جدا باشد . دمای محیط جوجه ها تا ۲ هفته باید در دمای ۳۷ درجه قرار بگیرد .

در مورد تغذیه و بهداشت محیط آنها دقت بیشتری به خرج دهید زیرا خیلی زودتر از بلدرچین های بالغ دچار بیماری می شوند .

شرایط نگهداری بلدرچین در قفس

اگر به دنبال پرورش بلدرچین تخمگدار یا گوشتی به عنوان یک کسب و کار پر سود و درآمدزا هستید ، می توانید به صورت صنعتی یا خانگی اقدام کنید . برای تولید صنعتی و انبوه نیاز به سرمایه گذاری زیاد است اما با کمترین سرمایه در خانه می توانید شروع کنید . لذا باید محیطی مناسب برای پرندگان فراهم کنید .

بلدرچین ها در محیطی که احساس امنیت ، راحتی ( در واقع خانه شان ) کنند ، بهتر بزرگ شده و سالم تر خواهند بود . از آن جایی که بلدرچین ها پرنده هایی اجتماعی هستند ، به خانه ای نیاز دارند که به اندازه کافی بزرگ بوده و بتواند چند پرنده را در خود جای دهد .

نباید این محیط تنها یک پناهگاه باشد بلکه باید فضاهای مناسب جهت آشیانه و مخفی شدن را نیز برای پرنده فراهم کرد . تهیه یک حصار مناسب را برنامه ریزی کرده ، وسایل و موادی که به آنها نیاز دارید را جمع اوری کنید .

برای ساخت خانه یا قفس برای بلدرچین با برنامه ریزی عمل کنید و نکات زیر را برای مکان زندگی آنها در نظر بگیرید :

۱- مشخص کردن تعداد پرندگان

اندازه تعداد پرندگانی که می خواهید از آن ها مراقبت کنید را مشخص کنید . مدل مکانی که می سازید کاملا به تعداد پرندگان از نظر جنس و دلیل نگهداری بستگی دارد . هنگامی که در حال تخمین اندازه پرنده ها هستید باید به این موارد توجه جدی داشته باشید . البته مقدار غذای مورد نیاز و از این دست مسائل اهمیت خود را دارند .

بلدرچین ها پرنده هایی اجتماعی هستند پس آن ها را به صورت گروهی و در کنار هم قرار دهید تا شاد و سالم تر باشند . برای این که میزان دعوا و جنگ را بین شان کاهش دهید باید برنامه ریزی کنید که برای هر ۴ ماده تنها ۱ نر در قفس باشد . چنانچه می خواهید تنها ۱ نر را در قفس قرار دهید ، باید همراه با جفتش باشد .

اگر به دنبال نگهداری از بلدرچین جهت پرورش این پرنده هستید توصیه می شود آنها را به گروه های کوچک تقسیم کنید ، یعنی تعداد ۱ نر و ۲ یا ۳ ماده . اگر فضای کافی در اختیار پرنده باشد بلدرچین های ماده را می توان در گروه های بزرگ نگهداری کرد . ( ۱۲۵ سانتی مربع برای هر پرنده ) .

از آن جایی که حتی گروه های بلدرچین های ماده نیز می توانند آشوب به پا کنند و شروع به نوک زدن پر کنند . هنگامی که می خواهید پرنده ای جدید و تازه وارد را به گروه اضافه کنید باید مواظب این موارد باشید .

۲- ایجاد فضای مناسب

بلدرچین ها به فضای کافی برای حرکت کردن ، مخفی شدن و خوردن نیاز دارند . چون بلدرچین ها توانایی پرواز کردن دارند ، باید فضای قفس به اندازه کافی بزرگ باشد و سقف بزرگی داشته تا پرنده در هر زمان که بخواهد بتواند پرواز کند . اگر پرنده ها ترسیده باشند امکان پرواز عمودی وجود دارد .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مدیریت شخصی در کسب درآمد

به عنوان یک قانون کلی ، برای هر پرنده باید ۱۲۵ سانتی متر مربع فراهم کنید . سقف مکان نگهداری بلدرچین ها باید حداقل ۳۰ سانتی بلند باشد ( حدود ۱ فوت ) تا پرنده بدون آسیب ، بتواند پرواز کند .

اگر هدف از پرورش و نگهداری بلدرچین ، تولید تخم است ، باید آنها را در محیط های بسیار کوچکی ( مانند قفس یا آغل حیوانات به جای محیط سقف دار ) قرار دهید .

بلدرچین ها تخم های خود را در زیر محل زندگی شان قرار می دهند ، پس پیدا کردن تخم ها در محیط های بسیار بزرگ کار دشوار محسوب می شود . در هر حالت و شرایط باید ۱۲۵ سانتی متر مربع برای پرنده فضا ایجاد کنید .

۳- وجود نور کافی در مکان

پرنده ها برای این که به بلوغ جنسی برسند و توانایی تولید تخم را داشته باشد باید در معرض نور باشند . هم چنین در دسترس بودن نور خورشید موجب رشد هر نوع گیاهی که می خواهید در محل زندگی این پرندگان بکارید نیز می شود . در طول ماه های پاییز و زمستان برای این که تولید تخم هم چنان ادامه داشته باشد باید نور مصنوعی و کافی در محیط فراهم باشد .

بلدرچین های ژاپنی یکی از محبوب ترین و بومی ترین بلدرچین ها هستند . این پرنده ها به ۱۴ تا ۱۸ ساعت نور در روز نیاز دارند تا تولید تخم را ادامه داده و سالم باشند . اگر تنها با هدف تولید گوشت به دنبال پرورش بلدرچین ها هستید نور کمتری ( ۸ ساعت در روز ) نیاز است .

۴- فراهم کردن وسایل مورد نیاز

بسته به مکانی که می خواهید بسازید وسایل و مواد اولیه کاملا متفاوت خواهند بود . به وسایل زیر برای نگهداری بلدرچین نیاز است :

– ۷ میلی متر ( حدود ۲۵ اینچ ) سیم محکم تا فضای درونی مکان را ایمن نگه دارید .

– پوشش مناسب برای کف . بلدرچین ها در فضایی که کف آن زمین است و با خاک ، تکه های چوب نرم یا کاه پر شده باشد ، علاقه زیادی دارند .

– تهیه گیاهان مصنوعی ، درختچه توت فرنگی ، تکه هایی از درخت هایی مانند کاج ، یا گونی های کوچک ، تا فضایی مناسب برای مخفی شدن فراهم شود .

– جعبه آشیانه ساده

– خاک برای حمام خاک

– مواد سقف باید انعطاف پذیر و نرم باشد تا در هنگامی که پرنده پرواز می کند از آسیب وارد شدن به سرش جلوگیری کند . یک شبکه توری نرم در سقف قفس خطر آسیب وارد شدن به بلدرچین را کاهش می دهد .

۵- شروع ساخت لانه یا پناهگاه

شیوه ساخت لانه بلدرچین می تواند به آسانی ساخت لانه خرگوش باشد و باید به اندازه ای بزرگ باشد که چند بلدرچین به راحتی بتوانند در آنجا زندگی کنند . باید مجهز به سیستم تهویه مطبوع باشد . اگر به دنبال نگهداری تعداد بیشتری پرنده هستید به لانه یا قفس بزرگ تری نیاز خواهید داشت .

مرغدانی جای مناسبی برای نگهداری از این پرنده نیست چون بلدرچین مانند مرغ نمی نشینند . مکان قرارگیری خانه باید در نزدیکی سطح زمین باشد . بلدرچین ها به مکانی برای آشیانه ، گشتن یا خوابیدن نیاز دارند . باید به اندازه کافی خانه را از سطح زمین بالا نگه دارید تا بلدرچین را از گزند موش ها و سایر مهاجمان در امان نگه دارید و حتما به این موضوع توجه کنید .

اگر قرار است که خانه را بالاتر از سطح زمین قرار دهید ، نباید بیش از ۱۰ سانتی متر ( حدود ۴ اینچ ) فاصله داشته باشد . یک راه برای بلدرچین بسازید تا بتواند به راحتی داخل و خارج شود .

توجه کنید که پناهگاه باید مسقف باشد تا پرندگان را در برابر نور مستقیم خورشید و عوامل مهاجم محافظت کند .

۶- تهیه یک لانه کشیده یا چادر مانند

اگر پرنده های بلدرچین بتواند مدت کوتاهی را در داخل قفس پرواز کنند ، خیلی خوشحال می شوند . چنانچه بلدرچین ها را در خانه های کوچک یا قفس مانند قرار می دهید حواس تان به مولفه هایی مانند پرواز کردن شان باشد . محوطه یک فضای بیرونی حفاظت شده است که پرندگان می تواند قدم بزند و ( در صورت بلند بودن سقف ) پرواز کند .

هیچ محدودیتی در لانه جهت پرواز نباشد ، اگر چه باید بزرگ تر از مخفی گاه یا لانه باشد . باید سقف آن به اندازه ای بلند باشد که پرنده به راحتی بتواند پرواز کند . البته برای شما نیز باید بلند باشد تا بتوانید وارد شده و مسائل را بررسی کنید . هم چنین باید فضای کافی در اختیار پرنده قرار دهید تا به اطراف بدود و یا بتواند مخفی شود .

قسمت زیرین قفس را به نحوی تنظیم کنید که از هجوم مهاجم به قفس جلوگیری شود . اطراف قفس را با سیم های محکم ( ۷ میلی متر یا ۲۵ اینچ ) بپوشانید . در سقف قفس لانه های پرنده نرم را جا سازی کنید و هم چنین مطمئن شوید که قفس مسقف است ، تا از هجوم مهاجمان به قفس جلوگیری شود .

بهتر است پوشش های مناسب در داخل قفس وجود داشته باشد . این پوشش می تواند شامل تکه های چوب درخت کاج , درخت یا بوته توت فرنگی باشد .

۷- آماده کردن خاک یا پیت برای حمام خاک

بلدرچین ها دوست دارند دائما حمام خاک بگیرند . آن ها برای این مورد به مواد مناسبی مانند شن نیاز دارند . برای راحتی پرندگان یک قسمت از قفس یا لانه را اختصاص به این کار دهید .

۸- انتخاب مکان مناسب برای آب و غذا

می توانید منابع آب و غذا را در یک محل مشخص یا چندین محل قرار دهید . حواس تان باشد که منابع تغذیه کافی و به تعداد پرنده ها در دسترس باشد و نیازی به جنگ برای غذا و آب نباشد . هر پرنده به طور متوسط به ۲ تا ۳ سانتی متر فضا برای غذا خوری نیاز دارد . پس برای این که در طول دوره پرورش شاهد دعوا و جنگ میان آن ها نباشید این موارد را حتما عملی کنید .

بلدرچین ها همواره به آب تازه نیاز دارند . مکانی که ساخته اید باید برای هر کدام از پرنده ها جهت آب خوری فضای کافی داشته باشد . اگر می خواهید از طریق لیوان به آن ها آب بدهید برای هر ۵ پرنده باید حداقل ۱ لیوان آب قرار دهید .

توصیه می شود که مکان های آب و غذاخوری را به نحوی انتخاب کنید که دسترسی برای شما نیز آسان باشد . برای تعویض ، پر کردن و تمیز کردن ظروف ، باید به آنها دسترسی داشته باشید .

مطمئن شوید که بلدرچین تان همواره به آب تازه دسترسی دارد . روزانه محفظه و ظرف غذا بلدرچین را تعویض کنید تا از بیمار شدن آن ها جلوگیری کنید . محفظه های آب را با آب گرم و مواد شوینده بشویید و قبل از پر کردن ، دوباره آب کشی کنید . اگر جوجه بلدرچین دارید همیشه ظرف را با آب تمیز پر کنید .

۹- قرار دادن پوشش کف مناسب

بلدرچین ها نیاز به فضایی مناسب جهت گشت زدن دارند . کف قفس را با شن ، چوب نرم یا کاه بپوشانید ، برای اینکه سپری کردن زمان طولانی روی فلی می تواند به پاهای بلدرچین ها آسیب بزند .

اگر خانه اصلی بلدرچین دارای کفه سیمی است نگاه کنید که بلدرچین به کف خاکی دسترسی دارد و با لایه نرم پوشیده شده باشد . یک راه آسان برای برطرف کردن این موضوع نصب کردن کفه سخت و محکم در کف و پوشاندن آن با مواد نرم است .

شاخه های کوچک ، کاه و پر می تواند جذابیت بیشتری به کف بدهند و وسایل لازم برای خانه سازی را در اختیار پرنده قرار دهند .

افزودن ویژگی های جالب به محیط نگهداری پرنده مانند کنده چوب موجب می شود تا از آن برای بالا رفتن استفاده کرده و به شادی و بازی بپردازد .

۱۰- نصب جعبه آشیانه ساده

این نکته را به یاد داشته باشید که بلدرچین ها علاقه مند به داشتن آشیانه ساده ای روی زمین و در زیر بوته های مخفیگاه هستند . مسلما باید گزینه جعبه آشیانه همیشه اجرا شود .

جعبه آشیانه یک جعبه چوبی ساده است که قسمت جلویی آن باز است . بلدرچین در جعبه آشیانه هایی که پوشیده هستند احساس امنیت و آرامش می کند . اگرچه بلدرچین ها دوست دارند که سقف جعبه نرم باشد و نه سفت و سخت .

جعبه های آشیانه را در گوشه های قفس یا لانه قرار دهید و در کنارشان علف خشک ، کاه ، پوشال یا غلاف ذرت قرار دهید .

۱۱- تعویض آشغال های کف

مدفوع بلدرچین زیاد است و میزان بالایی از آمونیاک را در خود دارد . باید همواره بر اساس برنامه مشخصی محل زندگی بلدرچین ها را تمیز کنید .

اگر بلدرچین تان در لانه ای که کف آن سیمی است زندگی می کند می توانید از طریق قرار دادن روزنامه یا محفظه دائم کف قفس را تمیز کنید .

درصورت تمایل می توانید از مدفوع آن برای کود استفاده کنید . اگر بلدرچین تان را در فضایی بسته و بد نگهداری کنید ، باید هر هفته آن را تمیز کنید .

۱۲- تهیه غذای مناسب برای بلدرچین

مقدار غذایی که برای بلدرچین ها نیاز دارید کاملا بستگی به تعداد ، میزان بلوغ و نژادشان دارد . برای مثال بلدرچین های بزرگسال ژاپنی به طور متوسط ۱۴ تا ۱۸ گرم باید روزانه غذا بخورند .

غذاهای باکیفیت و خوب ویژه سن و نژاد بلدرچین ها خریداری کنید . احتیاجات غذایی شان در سنین مختلف فرق می کند . اگر اطمینانی به خرید غذاهای فرمولاسیون برای بلدرچین ندارید می توانید غذای ترکی یا غذای ویژه پرنده همراه با کلسیم تهیه کنید .

اندکی پوسته تخم یا سنک آهک به رژیم غذایی شان اضافه کنید تا میزان کلسیم مورد نیاز را برای شان فراهم کنید . غذاهایی که قرار است به آنها بدهید را در محیطی خشک ، خنک و در محفظه ای پوشیده قرار دهید . مواد خوراکی که بیش از ۸ هفته از تاریخ مصرف آن گذشته است را به بلدرچین ندهید .

۱۳- بررسی هفتگی ایمنی قفس بلدرچین

در پرورش بلدرچین به صورت خانگی ، هر هفته محل زندگی شان را بررسی کنید تا اگر دچار مشکل شده اند ، متوجه شوید . حواس تان به سیم های محافظ قفس باشد تا کنده یا سوراخ نشده باشند چون اجازه حمله مهاجمان را فراهم می کند .

همیشه موش ها تلاش می کنند که وارد محفظه نگهداری این پرندگان شوند ، دائما این مورد را بررسی کنید .

۱۴- آگاهی از آمار دقیق بلدرچین ها

ممکن است بخواهید که شمارش بلدرچین ها را روزانه ، ماهیانه یا سالانه انجام دهید ، اما همواره باید به موضوع آمار این پرندگان توجه خاص داشته باشید . از این طریق است که متوجه حضور تمام شان می شوید و از سلامتی آنها مطلع می شوید .

۱۵- عدم ایجاد مزاحمت برای بلدرچین

بلدرچین ها به سادگی و راحتی عصبانی می شوند و وارد کردن استرس یا گرفتن آن ها موجب مرگشان می شود . اگر نیازی نبود هرگز آن ها را برندارید و در دستانتان نگیرید . تنها در مواقعی که لازم است وارد محل زندگی شان شوید . بگذارید تا آن جایی که ممکن است محیط شان آرام و ساکت باشد .

در صورت مشاهده موش در لانه هایشان ، بررسی کنید که چگونه موش یا سایر مهاجمان وارد محل زندگی شان شده اند . اگر بلدرچین در معرض این حیوانات باشد موجب افزایش استرس و در نهایت مرگشان می شود .

اهمیت پرورش بلدرچین در خانه

از نظر اقتصادی و کارآفرینی ، پرورش بلدرچین کم هزینه و آسان است و میزان چربی گوشت سفید آن بسیار اندک است . جهت پرورش این پرنده نیاز به سیستم تهویه هوا دارید . هزینه ای که برای آغاز و راه اندازی این کار صرف می کنید , ارزشش را خواهد داشت . می توانید یک گوشه از یک ساختمان قدیمی و یا حیاط خانه را برای این کار انتخاب کنید .

باید تا نیمه های مکان توسط دیوار پوشیده شود ( دیوار به عنوان پناهگاه عمل می کند ) تا از بادهای سرد زمستان این پرنده را در امان نگه دارد . اطراف محل پرورش بلدرچین را با سیم های محکم بپوشانید تا از هجوم حیوانات دیگر و معارضان جلوگیری شود . مهاجمان بسیار خطرناکی مانند مارها به بلدرچین و تخم هایشان علاقه دارند .

سیم های اطراف محفظه را محکم کنید تا دستگاه جوجه کشی ، محل خواب و برودر را از گزند مهاجمان در امان نگه دارد . بالا نگه داشتن پرنده از سطح زمین موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها یا هجوم درندگان خواهد داشت .

نژادهای ژاپنی یا cortunix سریع ترین سرعت رشد ، تولید و پرورش پرنده را دارند . پس از گذشت تنها ۱۶ روز از باقی ماندن تخم ها در دستگاه جوجه کشی ، تخم های خریداری شده باید حداقل ۵۰ درصد شانس رشد و تولید پرنده را داشته باشند .

میزان چربی این پرنده پایین بوده و میزان پروتئین آن بسیار بالا است . گوشت سفید این پرنده در بسیاری از رستوران ها به عنوان غذایی لذیذ سرو می شود .

علاوه بر این تخم های بلدرچین بسیار لذیذ و خوشمزه هستند و در بسیاری از رستوران های حرفه ای  و غذاخوری ها سرو می شوند . حدودا ۳ تخم بلدرچین کورتونیکس برابر با ۱ تخم مرغ است .

سوالات متداول درباره بلدرچین

در این مقاله سایت پول یابی در حد توان درباره چگونگی پرورش بلدرچین گوشتی و تخمگذار و فرایند نگهداری آن توضیح داده شد . با این حال برخی سوالات رایج درباره بلدرچین وجود دارد که عبارتند از :

چرا بلدرچین را برای پرورش انتخاب کنیم؟

بلدرچین ها، پرندگانی با ارزش اقتصادی بسیار بالا هستند . لذیذ و مقوی بودن گوشت ، تخم و همچنین خواص پروتئینی آن موجب افزایش تقاضای مصرف شده و در نتیجه پرورش بلدرچین را به منبع خوبی برای اشتغال زایی و سودآوری تبدیل کرده است .

بهترین نژاد بلدرچین برای پرورش چیست؟

بهترین نژاد بلدرچین برای پرورش در ایران نژاد ژاپنی و نژاد معمولی است که از نظر بازدهی و تطبیق آب و هوایی مناسب هستند .

چه بیماریهایی بلدرچین را در حین پرورش تهدید می‌کند؟

انفولانزا ، نیوکاسل ، مارک ، تاول کف پا ، سالمونا و برونشیت از جمله بیماری هایی هستند که بلدرچین را در حین رشد تهدید می کنند .

بهترین گزینه و مکان برای پرورش بلدرچین ، قفس است یا بستر؟

پرورش بلدرچین ها در قفس های مخصوص پرورش بلدرچین بهترین گزینه است زیرا تعداد بیشتری بلدرچین را می توان پرورش داد .

سود پرورش بلدرچین ماهانه چقدر است؟

سود پرورش بلدرچین به میزان بلدرچین ها و ظرفیت پرورش آن در خانه و یا سالن بستگی دارد . مثلا برای یک واحد ۱۰۰۰ قطعه ای ماهانه حداقل ۱۰ تا ۱۲میلیون تومان سود دهی دارد .

پرورش بلدرچین چقدر سرمایه لازم دارد؟

میزان پول و سرمایه لازم برای راه اندازی کسب و کار خانگی یا سالن پرورش بلدرچین به تعداد ظرفیت بستگی دارد . اما بصورت میانگین برای راه اندازی یک واحد ۱۰۰۰ قطعه ای به ۴۰ میلیون تومان سرمایه نیاز است .

حهت پرورش بلدرچین مجوز لازم است؟

برای ظرفیت های زیر ۱۰ هزار قطعه بلدرچین مجوز نیاز نیست . برای راه اندازی کسب و کار خانگی نیازی به مجوز نیست به شرطی که موجب اعتراض همسایه ها نشود .

آموزش مزرعه پرورش ، تکثیر بلدرچین ، انواع بلدرچین

انتخاب نوع و روش تکثیر بلدرچین

از موارد مهم در شروع فعالیت  تولیدی توجه به گرایش و مورد خاصی است که قصد انجام آن را دارید.  برای مثال بلدرچین را می‌توان به قصد تولید گوشت ، تخمگذاری یا تولید موارد مولد و نیمچه تخمگذار پرورش داد . گروهی همه این موارد را در برنامه پرورشی وسیع قرار می‌دهند که مراحل کشتارگاه و بسته بندی را هم شامل می‌شود و در واقع یک مزرعه پرورش بلدرچین کامل احداث می کنند .

بدیهی است هر یک از این موارد به تجهیزات و لوازم متنوعی نیازمند بوده و هزینه متفاوتی خواهند داشت. همین موضوع لزوم دسته بندی و انتخاب دقیق موارد را پیش از راه اندازی مجموعه نشان می‌دهد.

در مرحله بعد نیز لازم است روش خود را برای انجام این کار مشخص کنید . در این مورد شیوه های گوناگونی وجود دارد که نوع سنتی ، نیمه صنعتی و روش کاملا صنعتی اصلی ترین آنها هستند .

این روش ها نیز از نظر شیوه اجرا ، فضای مورد نیاز و هزینه تهیه لوازم و افرادی که باید پروسه را اجرا کنند ، تفاوت زیادی با هم دارند .

توصیه می‌شود برای آنکه در میانه راه سردرگم نشده و دچار زیان اقتصادی نشوید ، پیش از آغاز به این کار، کلیه جوانب را سنجیده و سود و زیان در هر روش را مورد توجه قرار دهید .

دلایل پرورش بلدرچین گوشتی و تخمگذار

گوشت و تخم بدرچین هر دو خوشمزه و مقوی بوده و طرفداران زیادی دارد.

گوشت بلدرچین : مصرف گوشت بلدرچین از دیرباز به دلیل خواص تقویتی زیادش ، مورد توجه خانواده ها بوده است . با رونق شهرنشینی و اسکان اغلب مردم در منازل آپارتمانی ، امکان پرورش خانگی بلدرچین تا حد زیادی منتفی شده است .

با افزایش جمعیت ، توزیع گوشت بلدرچین به ‌شکل خانگی و در مقیاس محدود نمی‌تواند تامین کننده نیاز عمومی باشد . لذا تهیه و توزیع این ماده غذایی بیشتر از طریق کشتارگاه صنعتی یا سوپرمارکت انجام می‌شود .

خوشبختانه پرورش و تکثیر صنعتی و نیمه صنعتی این پرنده امکان تولید و توزیع گوشت آن را در مقیاس وسیع فراهم کرده است .

تخم بلدرچین : تخم این پرنده طرفداران زیادی دارد . مهم ترین خواص مصرف تخم بلدرچین :

– مزه و طعم عالی .

– تقویت بنیه .

– کاهش چربی خون .

– تنظیم فشار خون .

– افزایش سطح انرژی .

– بالا بردن سوخت و ساز در بدن .

– پیشگیری از بروز حساسیت و بیماری های مزمن .

– تصفیه خون ، کبد و بدن از سموم .

– پروتئین بالا و تقویت رشد در کودکان و نوجوانان .

– ترمیم سلول‌های آسیب دیده و تقویت استخوان .

سخن پایانی پرورش بلدرچین

تکثیر و پرورش بلدرچین در سال‌ های اخیر به عنوان یک کسب و کار خانگی یا صنعتی پولساز ، رونق زیادی گرفته است  . از دلایل این موضوع توصیه پزشکان و متخصصان تغذیه برای استفاده بیشتر از گوشت و تخم بلدرچین و تاثیر شگرف آن در سلامتی افراد به ویژه کودکان ونوجوانان  است.

جالب اینکه انواع رژیم‌ غذایی بر پایه مصرف گوشت و تخم این پرنده تنظیم شده که گرایش زیادی نسبت به آنها ایجاد کرده است . به دلیل همین توصیه پزشکان و اقبال عمومی ، تولید و پرورش نوع تخمگذار و گوشتی همزمان رونق گرفته و به موردی درآمدزا و پولساز در بیشتر نقاط جهان از جمله ایران تبدیل شده است .

پرورش و تولید بلدرچین در ایران به دو صورت : ۱-  خانگی و محدود ۲- سالنی یا صنعتی رواج دارد . برای پاسخ گویی به نیاز روزافزون جامعه ، لازم است تکثیر و جوجه کشی بلدرچین با روش علمی و حساب شده  و با دستگاه جوجه کشی انجام گیرد تا بیشترین بازده را داشته و منجر به ضرر نشود .

نکته آخر اینکه ، امروزه مزارع پرورش بلدرچین با شرایط استاندارد و کاملا علمی در سرتاسر کشور ایجاد شده است. مراکزی که با رعایت اصول فنی از تغذیه تا دمای مناسب و از تهویه مداوم محیط و آرامش لازم تا دادن مولتی ویتامین و مواد تقویتی جهت رشد بهتر این پروسه را با موفقیت طی می‌کنند و به درآمدزایی بالا می رسند .

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.