آموزش کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس

موتور جستجوی گوگل به عنوان یکی از غول های بزرگ اینترنتی بخشی از فعالیت اقتصادی و کسب و کار آنلاین خود را به کسب درآمد اینترنتی وب سایت ها و درآمدزایی آنها اختصاص داده است . گوگل در این شیوه کسب درآمد از اینترنت علاوه بر پولسازی برای خود ، راهکار و شیوه کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس Google AdSense را برای سایر مدیران وب سایت ها عملی کرده است .

اهمیت کسب درآمد اینترنتی دلاری از گوگل در این است که به سایت های محتوا محور یا تولید کننده محتوا امکان درآمدزایی پایدار داده است . همان طور که می دانید این کسب درآمد اینترنتی دو سویه بوده و هم برای گوگل و هم مدیران سایت ها منفعت به همراه دارد .

به دلیل اهمیت بالا ، میزان کسب درآمد از اینترنت و همچنین ارزشمندی گوگل ادسنس ، در سایت پول یابی آموزش کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس در ایران به صورت کامل بیان می شود ، امیدوارم مورد توجه قرار گیرد .

معرفی گوگل ادسنس Google AdSense

کمپانی بزرگ گوگل قسمتی از کسب و کارش را اختصاص به وب سایت های تولید محتوا داده و بستر و محلی را برای کسب درآمد دلاری از اینترنت برایشان فراهم کرده است . این بخش که به گوگل ادسنس معروف است بنرهایی در اختیار صاحبان سایت ها و وبلاگها  قرارمی دهد تا آنها را در وبسایت و یا در وبلاگشان قرار دهند . به ازای هر کلیکی که روی تبلیغات انجام می شود ، کسب درآمد اینترنتی دلاری نصیبشان می شود .

مقدار مبلغ کلیک متفاوت و متنوع بوده و  از چند سنت شروع شده ، حتی به ۷ یا ۸ دلار هم می رسد ، به این بخش کسب درآمد اینترنتی از گوگل ، ادسنس گفته می شود .

گوگل ادسنس Google AdSense از سرویس‌های رایگان تبلیغات گوگل است که به ناشران تبلیغ در Display Network اجازه می‌دهد تا تبلیغ‌های متنی ، تصویری/ بنری ، ویدئویی یا هر نوع تبلیغ چند رسانه‌ای که با محتوا و مخاطبان سایتشان ارتباط دارد را بر روی وب‌سایت خود قرار دهند و از طریق نمایش این تبلیغات کسب درآمد اینترنتی کنند .

اگر به وب‌سایت‌های معروف انگلیسی زبان مراجعه کنید ، تبلیغات بنری یا ویدئویی در گوشه و کنار این وب سایت ها را می بینید که در واقع ، این تبلیغات ، همان تبلیغات گوگل ادسنس هستند .

شیوه تبلیغات گوگل

تبلیغات موجود در ادسنس ، توسط گوگل دسته‌بندی و مدیریت می‌شوند . کسب درآمد از گوگل ادسنس بر اساس دو روش CPM (پرداخت به ازای بازدیدکننده) و CTR ( میانگین تعداد کلیک ) انجام می شود . در روش CPM  ، بازدیدکنندگان وب‌سایت و در روش دوم یعنی CTR  ، تعداد کلیک بر روی تبلیغات مورد توجه قرار می‌گیرد .

هر دو روش در افزایش میزان کسب درآمد اینترنتی بسیار مؤثر هستند . اما بر اساس تجربه ، بیشتر مدیران وب‌سایت‌ها به CPM بیشتر توجه می‌کنند زیرا با تمرکز بر روی آن نه تنها ترافیک وب‌سایت خود را افزایش می‌دهند ، بلکه رتبه سایت خود در نتایج جستجو را نیز بهبود می دهند .

اجرای شیوه های کسب درآمد از گوگل ادسنس یکی از بهترین روش های کسب درآمد از اینترنت به صورت دلاری برای ایرانی ها محسوب می شود به شرطی که بتوانید تحریم ها را دور بزنید . به طور ساده ، گوگل ادسنس روشی بسیار مطمئن برای کسب درآمد واقعی از اینترنت است که توسط کمپانی گوگل در سال ۲۰۰۳ راه اندازی شده و در حال حاضر معتبر ترین سیستم کسب درآمد اینترنتی برای وبمستر های سراسر جهان محسوب می شود .

مراحل ایجاد اکانت گوگل ادسنس

برای جلوگیری از هرگونه مشکل به دلیل آشکار شدن محل سکونت شما که در ایران است , پیشنهاد می شود برای اتصال به سایت گوگل ادسنس حتما از وی پی ان استفاده کنید . پس ابتدا فیلتر شکن را روشن کرده مطابق شکل آدرس را در آدرس بار تایپ کنید :

کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس ، آموزش ثبت نام در گوگل ادسنس

دکمه get started را کلیک نموده و بعد از آن با شکل زیر مواجه می شویم.

مرحله دوم ثبت نام در گوگل ادسنس ، کسب درآمد از گوگل به صورت دلار

در باکس اول آدرس وب سایتتان را وارد کرده و در باکس دوم ایمیلتان را و در باکس سوم روی گزینه yes کلیک کنید .

بعد از آن مرحله زیر را تکمیل نمایید .

کسب پول دلاری به گوگل ادسنس ، مرحله سوم ثبت نام در ادسنس

توجه کنید که در باکس وسط ایالات متحده را وارد نمایید چون کشور ایران تحریم می باشد و نامش در لیست وجود ندارد .

در چک باکس yes را انتخاب کرده و ادامه می دهید . روی دکمه create account کلیک کنید تا شکل زیر برایتان نمایان شود.

مرحله چهارم ثبت نام در گوگل ادسنس ، کسب درآمد دلاری از گوگل

مطابق شکل بالافیلدها را تکمیل کرده و zip code را نیز برای کشور مربوطه جستجو کنید تا به مشکل برنخورید و در نهایت روی دکمه submit کلیک کنید تا به صفحه بعدی بروید .

کدی را که در باکس وسط داده در قسمت ویریش قالب سایتتان بسته به اینکه با چه زبانی کد نویسی شده باشد وارد می کنید و سپس دکمه done را کلیک می کنید .

در صفحه بعد که برایتان می آورد به انگلیسی نوشته از چند روز تا دو هفته طول می کشد تا گوگل ادسنس سایتتان را تایید کند . به محض تایید شدن ، ایمیلی برای شما ارسال می شود . این تمام مراحل ثبت نام گوگل ادسنس است  که به پایان رسید .

مزایای گوگل ادسنس

برخی از مهم ترین مزایای گوگل ادسنس عبارتند از :

۱- گوگل صاحب گوگل ادسنس بوده و این یک امتیاز خاص و ویژه است .

۲- وب سایت های زیادی که کارشان نشر و تبلیغ می باشد از گوگل ادسنس استفاده می کنند .

۳- گوگل ادسنس به عنوان واسط درستکار و دقیق بین ناشران و تبلیغ کنندگان عمل می کند .

۴- در تبلیغات از فرمت های مختلف محتوا پشتیبانی می کند . تصویر ، متن ، ویدئو و غیره در اندازه های مختلف قابل استفاده از طریق گوگل ادسنس است .

۵- بخش گوگل ادسنس منبع اصلی درآمد گوگل می‌باشد . بر اساس آمارها درآمد ناشی از ادسنس بیش از ۱۶ میلیارد دلار است که نشان دهنده ۲۴ درصد از درآمد گوگل می‌باشد .

۶- استفاده از آن برای پابلیشرها رایگان است . مبلغان از تبلیغات در گوگل ادوردز برای تبلیغ محصولات یا خدماتشان در وب‌سایت‌های ادسنس استفاده می‌کنند . آنها تنها زمانی هزینه می‌کنند که کسی بر روی تبلیغاتشان کلیک کند (تبلیغات PPC پرداخت به ازای کلیک ) .

۷- پابلیشر‌ها ۶۸ درصد از درآمد و گوگل ۳۲ درصد از درآمد را دریافت می‌کنند . برای مثال اگر یک مبلغ برای هر کلیک یک دلار دریافت کند ، ۶۸ سنت به پابلیشر و ۳۲ سنت به گوگل می‌رسد .

۸- محاسبه هزینه به ازای کلیک بر اساس نوع سیستم مزایده می‌باشد . استفاده از آن بسیار آسان بوده و یک پلتفرم تبلیغات مورد اعتماد در اینترنت است و می‌تواند تولید کننده درآمد اینترنتی اصلی برای پابلیشرها (در مقایسه با دیگر سیستم‌های PPC) باشد .

۹- ادسنس علاوه بر سایت‌های محتوایی برای بازی‌ها ، ویدیو‌ها ، موبایل‌ها و سرچ محصولات در دسترس می‌باشد .

شیوه کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس

گوگل یک سری زبان های مشخص را برای سایت ها قبول می کند که متاسفانه زبان فارسی جزو آنها نیست . بنابراین برای کسب درآمد از گوگل ادسنس باید یک وب سایت به زبانی غیر از فارسی داشته باشید .

گوگل با سایت های با محتوی مستهحن , خرید و فروش اسلحه , سایتهایی که قانون کپی رایت را نقض می کنند ، قمار ، مشروبات الکلی ، تبلیغ سیگار و مواد مخدر ، سایت هایی که به اعتقادات دیگران توهین می کنند ، مشکل دارد و آنها را قبول نمی کند .

به هیچ عنوان حتی فکر تقلب را هم نمی توانید به ذهن خودتان راه بدهید . گوگل مجهز به سیستم های بسیار پیشرفته تشخیص است که به محض شناسایی بعنوان متقلب ، از سیستم حذف می کند .

برای شروع کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس باید ابتدا یک اکانت ادسنس بسازید ، پس از آن یک کد کوتاه را به وب سایت یا وبلاگتان اضافه کنید . گوگل تبلیغات هدفمند و قابل ارتباط با محتوای سایت یا کاربران را بر اساس معیارهای خود در سایتها نشان می دهد .

بعد از نمایش این تبلیغات ، کاربران سایت اگر روی این تبلیغات کلیک کنند ، شروع کسب درآمد اینترنتی می باشد . طبیعی است که هرچه تعداد کلیک ها روی سایت یا وبلاگ بیشتر باشد ، میزان کسب درآمد اینترنتی هم بیشتر خواهد بود .

شیوه عضویت در گوگل ادسنس

برای عضویت در گوگل ادسنس باید مراحل زیر را طی کنید :

۱- راه‌اندازی یک وب‌سایت یا وبلاگ به زبانی غیر از فارسی . دامنه های ir و سرویس های وبلاگ دهی ایرانی شانس کمی برای تایید در گوگل ادسنس دارند .

۲- افزایش بازدیدکننده با تولید محتوا و رعایت اصول سئو . محتواها باید تخصصی ، ارزشمند و غیر کپی باشند . هرچه کیفیت محتواهای منتشر شده بالا باشد ، احتمال تایید از سوی گوگل بیشتر می شود .

۳- ثبت‌ این وب سایت ها در ادسنس از طریق اکانت گوگل .

۴- وارد کردن شماره حساب ، کد پستی و …

۵- قرار دادن کد ادسنس در وب سایت یا وبلاگ ثبت شده .

راههای واریز وجه در گوگل ادسنس

اگر گوگل ادسنسوب سایت شما را به عنوان ناشر بپذیرد ، درآمد حاصل از تبلیغات به صورت چک و یا واریز اینترنتی به حسابی که در هنگام ثبت نام وارد کرده اید ، پرداخت می شود .

همان طور که اشاره شد ، دو روش برای انتخاب کسب درآمد از گوگل ادسنس وجود دارد :

۱- CTR : پرداخت به ازای میانگین تعداد کلیک .

۲- CPM : پرداخت به ازای بازدیدکننده .

در این روش های کسب درآمد اینترنتی که بر حسب بازدیدکنندگان وب‌سایت و یا تعداد کلیک بر روی تبلیغات محاسبه می شود ،  هر کسی می تواند درآمد دلاری بالایی داشته باشد . ناشران و وب‌ مسترانی که عضو این سرویس شده اند ، بیشتر روش CPM ( پرداخت به ازای بازدیدکننده ) را انتخاب می کنند .

وب مستران در این روش معمولا با متمرکز شدن روی تبلیغات ، ترافیک وب‌سایت و رتبه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود می بخشند . البته توجه کنید که درآمد گوگل ادسنس در ماه‌های ابتدایی بسیار کم و ناچیز است .

محاسبه میزان درآمد از گوگل ادسنس

گوگل اعلام نکرده بابت هر کلیک بر روی آگهی‌ها چه مقدار به شما خواهد داد ، اما هر لحظه که بخواهید می‌توانید Channel خود را چک کرده و مقدار درآمدتان را مشاهده کنید . فرمول ساده کسب در آمد از آگهی‌ها به این صورت است :

بازده = (ترافیک * تعداد کلیک بر روی آگهی‌ها * قیمت هر کلیک)

به طور کلی میزان درآمد از گوگل ادسنس متفاوت  است و به علل گوناگونی بستگی دارد . عواملی مانند : تعداد ترافیک سایت ، نوع ترافیک (ارگانیک و غیر ارگانیک) ، محتوای وب سایت ، آگهی های مرتبط با محتوای سایت ، طراحی سایت و محل نمایش تبلیغات در وب سایت در میزان درآمد از گوگل ادسنس تاثیرگذار هستند .

در صورتی که تبلیغات در وب سایت ویو بگیرند ، سهم ناشران ادسنس از درآمد تبلیغات ۶۸ درصد و سهم گوگل ۳۲ درصد است .

عوامل موثر بر میزان درآمد از گوگل ادسنس به طور فهرست وار عبارتند از :

۱- نرخ ترافیک وب‌سایت .

۲- نوع ترافیک وارد شده به  وب‌سایت .

۳- تعداد آگهی‌دهنده‌ها در زمینه تجارت .

۴- نوع محتوای وبسایت .

۵- موقعیت قرارگرفتن  تبلیغات گوگل  ادسنس در ‌سایت .

همه این فاکتورها  بر میزان درآمد یک نشرکننده تبلیغاتِ ادسنس اثر دارند . ضمانت درآمد دلاری بالای شما ترکیب درست این فاکتورها می باشد .

راهکار ثبت نام وب مستران ایرانی در گوگل ادسنس

به دلیل تحریم کشورمان ، کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس برای کاربران ایرانی سخت است  ، چون در زمان ثبت نام در ادسنس از متقاضی ، آدرس ، کدپستی و شماره حساب بانکی درخواست می شود . بهتر است از آدرس‌های مجازی که در بعضی وب‌سایت‌ها فروخته می شوند ، صرف نظر کنید زیرا پس از ثبت‌نام ، برای شروع رسمی کسب درآمد اینترنتی ، نامه ای حاوی کد تائید اکانت از طرف گوگل به آدرس ثبت شده ارسال می‌شود .

بهترین و معقول ترین راهکار در حال حاضر برای دور زدن تحریم ، ارائه نام و آدرس یکی از آشنایان ، اقوام و دوستان در خارج از ایران است . تائید حساب کاربری متقاضی با توجه به آدرسی که ثبت شده است از یک هفته تا یک ماه زمان احتیاج دارد .

نکات مهم برای تایید وب سایت ها

برای تایید وب سایت یا وبلاگ خود باید مواردی را رعایت کنید تا تاییدیه گوگل را دریافت کنید . اگر می خواهید از ناشران گوگل ادسنس باشید باید از مواردی که گوگل را به شک و تردید می اندازد که از داخل ایران هستید ، اجتناب کنید .

از زبان انگلیسی و یا یکی از زبان های عربی ، آلمانی ، اسپانیایی ، لهستانی ، فرانسوی ، چینی، لهستانی ، بلغاری ، روسی ، ترکی ، کره‌ای ، یونانی ، عبری ، پرتغالی ، هندی و غیره که مورد تایید گوگل و مجاز می باشد  برای تولید محتوای وب سایت یا وبلاگ استفاده کنید .

توصیه می شود که از انجام کارهای زیر خودداری کنید :

۱- دامنه های ir  که ملی ایران می باشد ، شانسی برای پذیرش در گوگل ادسنس ندارند .

۲- محتوای بی کیفیت ، تکراری و کپی شده وب سایت یا وبلاگ امکان پذیرفته شدن را به حداقل می رساند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  گام پنجم همکاری در فروش اینترنتی

۳- ثبت نام های پی در پی در گوگل ادسنس ، احتمال تایید اکانت را کاهش می دهد ، سیستم بسیار هوشمند است .

۴- همان طور که اشاره شد ، وب سایت فارسی زبان در این سرویس پذیرفته نمی شوند .

۵- وب سایت های تازه تاسیس و به ویژه وبلاگ های جدید شرایط ادسنس را ندارند .

انواع تبلیغات گوگل ادسنس

در ادامه آموزش کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس ، مواردی که باید به آنها توجه کنید نوع محتوای تبلیغات گوگل ادسنس می باشد . به طور کلی ، محتوای تبلیغات گوگل ادسنس متفاوت و متنوع است و مبلغ پرداختی گوگل به ناشران برای هر نوع از این تبلیغات ها نیز متغیر است . انواع تبلیغات گوگل ادسنس عبارتند از :

۱- تبلیغات ویدئو محور

گوگل ادسنس در تبلیغات ویدیویی به Adsense Publishers اجازه می‌دهد تا تبلیغات ویدئویی را بر روی وب سایت خود قرار دهد . در این نوع تبلیغات ، ناشر می‌تواند تبلیغات مرتبط با وب‌سایت خود را انتخاب کند .

البته تبلیغات ویدیویی برای هر وب سایت و در هر مکانی مناسب نیست . توجه کنید که این نوع از تبلیغات ادسنس برای آن دسته از ناشران و وبمسترانی سودمند است که ویدئوها را در Player وب‌سایت خود و نه در Player یوتیوب پخش می‌کنند .

۲- تبلیغات محتوا محور

از تبلیغات محتوا محور برای کاربرانی استفاده می شود که موضوع یا محتوای خاصی را دنبال می کنند . تبلیغات محتوا محور گوگل ادسنس انواع و سایزهای مختلفی دارند . این نوع تبلیغات می‌توانند یک متن ، تصویر ، تصویر متحرک ، یک فلش ویدئو و یا یک ویدئو باشد .

در بیشتر این نوع از تبلیغات ، کاربران می‌توانند به انتخاب خود متن تبلیغ ، ویدئو تبلیغ یا هر دو را به نمایش بگذارند . تبلیغاتی که بر پایه محتوا هستند به دو صورت CPC ( پرداخت به ازای کلیک) CPM‌ (پرداخت  به ازای بازدید) انجام می‌شوند .

۳- تبلیغات جستجو محور

در این نوع از تبلیغات ، گوگل ادسنس به ناشران و وبمستران تاییده شده ، اجازه می‌دهد تا تبلیغات مرتبط با یک جستجوی خاص را در وب‌سایت خود نمایش دهند و ۵۱% از مبلغ تبلیغ را برای انتشار آن دریافت کند . به دلیل نرخ کلیک بالای تبلیغات جستجویی، این نوع تبلیغات محبوبیت بالاتری دارند .

افرادی که به دنبال کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس می توانند به این تبلیغات جستجو محور به عنوان منبع کسب درآمد اینترنتی بالا نگاه کنند .

۴- Page Level Ads

تبلیغات Page Level Ads به معنای تبلیغات سطح صفحه ، به دسته‌ای از تبلیغات گوگل ادسنس می گویند که از تکنولوژی بهینه‌سازی استفاده می‌کنند . زمانی که شما این تبلیغات را در صفحات مورد نظر خود قرار می‌دهید ، گوگل ادسنس به طور خودکار تنها زمانی این تبلیغات را به مخاطب نشان می‌دهد که از تجربه کاربری خوب تبلیغ مطمئن باشد .

اهمیت محتوای خوب برای گوگل ادسنس

صرف نظر از اینکه گوگل ادسنس به محتوای تخصصی و کاربردی بسیار خوب علاقمند است ، به طور کلی ، تولید محتوای یونیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است . موتور جستجوی گوگل بسیار هوشمند بوده و عموما  محتوای تکراری ، بی ارزش و یا کپی شده را از نتایج جستجوی خود حذف می کند .

تولید کنندگان محتوا در بعضی مواقع از نرم افزار spinning  article استفاده می کنند که این نرم افزار برخی عبارات تکراری را جایگزین عبارت های جدید می کند که اشکالات زیادی در این روش وجود دارد. اولین ایراد این است که بعضا عبارات و کلمات  جایگزین شده معنی ندارند یا مفهوم درست و دقیقی را انتقال نمی دهند ، در نتیجه کاربران وب‌سایت کاهش می‌یابد و عملاً درآمد گوگل ادسنس نیزکاهش می یابد .

مشکل بزرگ‌تر زمانی اتفاق می افتد  که این تقلب برای گوگل ادسنس آشکار شود . در این صورت نه‌تنها دامنه سایت ، بلکه نام صاحب دامنه را نیز در بلک لیست خود قرار می‌دهد . بنا براین ، دیگر نمی‌توانید  با وب‌سایت و  نام خودتان برای وب‌سایت دیگر در گوگل ادسنس ثبت‌نام کنید .

خلاصه راه موفقیت در کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس برای کاربران ایرانی تولید محتوای ارزشمند و عدم تقلب در تمام فرایند همکاری با گوگل است ، وگرنه مشمول جریمه سنگین خواهید شد .

میزبان درآمد از گوگل ادسنس ، گوگل ادسنس چیست ؟

نوع محتوای جذاب برای گوگل ادسنس

یکی از مباحث دیگر در کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس ، جذابیت محتوای تولیدی و رعایت قوانین حاکم بر آن است . گوگل ادسنس وب‌سایت یا وبلاگ‌هایی که حاوی محتوایی جهت  ترویج برهنگی ، خرید و فروش اسلحه و همچنین مشروبات الکلی هستند را تایید نمی‌کند .

به‌ جز موارد بالا و همچنین توهین به ادیان و اقوام که خط قرمزهای کمپانی گوگل محسوب می شود ، سایر موارد تائید می‌شود . اما هر محتوایی در گوگل ادسنس از نظر سود و تبلیغات به یک اندازه نمی باشد و برخی محتواها هستند که گوگل ادسنس به آنها اهمیت و اعتبار بیشتر می دهد .

بر اساس تحقیقات به نظر می رسد که سه دسته موضوعات یعنی : ۱- اقتصاد ، ۲- بیمه و ۳- پزشکی ، از پرسودترین موضوعات قابل توجه در گوگل ادسنس محسوب می شوند و گوگل بیشترین پول را برای آنها می پردازد . کسانی که به دنبال افزایش کسب درآمد دلاری هستند باید به این سه دسته موضوعات و زیر شاخه های آن برای افزایش کسب درآمد اینترنتی دلاری بیشتر توجه کنند .

تفاوت گوگل ادز و گوگل ادسنس

گوگل ادز و گوگل ادسنس دو سیستم تبلیغاتی جداگانه هستند که اکثر افراد این دو را شبیه هم فرض کرده و با هم اشتباه می‌گیرند . گوگل ادز Google Ads که قبلا گوگل ادوردز نام داشت ، سرویس تبلیغات کلیکی شرکت گوگل است که امکان ایجاد کمپین‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و هزینه هر کلیک توسط تبلیغ‌کننده تعیین می‌شود .

سیستم گوگل ادز بیانگر اهمیت تبلیغات در گوگل است . تفاوت عمده گوگل ادوردز و گوگل ادسنس در رسیدن به نتیجه سریع است. به عبارتی شما با تبلیغات در گوگل ادوردز نسبت به گوگل ادسنس، سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود می‌رسید . با این حال ۷ تفاوت گوگل ادز و گوگل ادسنس عبارتند از :

۱- موارد استفاده ادز و ادسنس

تفاوت اصلی در این است که گوگل ادز برای صاحبان مشاغل طراحی‌شده ، اما ادسنس برای صاحبان و ناشران وب‌سایت ها ایجاد ‌شده است . لذا تفاوت کلیدی بین ادز و ادسنس در این است که کسب و کارها از ادز استفاده می کنند این در حالی است که ناشران و دارندگان وب سایت های شخصی از ادسنس استفاده می کنند . این کلیدی ترین و شاخص ترین تفاوتی است که این دو پلتفرم مخصوص تبلیغات دارند . هر کدام از این پلتفرم ها برای کاربران و موارد استفاده متنوع و گوناگونی درست شده اند .

کسب و کار ها از گوگل ادز Google Ads ، جهت تبلیغات برای برند ها و محصولاتشان استفاده می کنند . آن ها می توانند تبلیغات خود را درست کرده و به مخاطبان و کاربران موتور جستجوی گوگل نمایش دهند .

هدف اصلی گوگل ادز این است که به کسب و کار ها با پرداخت هزینه ای مشخص ، اجازه دهد تا ترافیک گوگل را به سمت سایت خود هدایت کنند . ناشران یا دارندگان وب سایت با استفاده از ادسنس به تبلیغات کنندگان اجازه می دهد که تبلیغاتشان را در وب سایت آن ها به نمایش بگذارند .

۲- تفاوت پرداخت گوگل ادز و گوگل ادسنس

تفاوت دوم گوگل ادسنس و گوگل ادز در موارد پرداختی است . برای این که تبلیغات کسب و کارها در گوگل ادز نمایش داده شود ، باید پول پرداخت کنند ، در حالی که با گوگل ادسنس ناشران برای نمایش تبلیغات ، پول دریافت می کنند . پس در پلتفرم ادسنس پول دریافت می کنید در حالی که در پلتفرم ادورز پول پرداخت می کنید .

تبلیغات کنندگان می توانند برای کمپین هایی که در گوگل ادز طراحی می کنند بودجه مشخصی در نظر بگیرند و محدوده مشخصی برای پرداخت های خود در کمپین خودشان دارند . در ادسنس ، ناشر یا صاحب سایت تنها زمانی پول دریافت می کند که بر روی تبلیغاتی که در سایتش قرار داده ، کلیک شود . هر کلیک برابر است با یک پرداخت .

با گوگل ادز می توانید هزینه ای را که می خواهید صرف کنید ، کنترل شده خرج کنید . با این وجود ، ناشر تنها به ازای هر یک کلیک پول دریافت می کند و تنها کاری که می تواند انجام دهید افزایش ورودی وب سایتش است .

همچنین ، تبلیغات دهندگان می توانند انتخاب کنند که چطور پرداختی خود را در گوگل ادز انجام دهند . پرداخت به ازای هر کلیک یا پرداخت به ازای هر یک تعامل . در حالی که ، ناشران هیچ انتخابی جهت سیستم پرداختی در گوگل ادسنس ندارند و دریافتی آن ها بر اساس مدلی است که تبلیغات کننده تعیین کرده است .

۳- مکان نمایش تبلیغات

تفاوت دیگر گوگل ادسنس و گوگل ادز در جایی که تبلیغات در آن ها نشان داده می شود نیز مشخص است . تبلیغات گوگل ادز در گوگل و سایت های وابسته به آن مانند AOL و Ask.com نشان داده می شوند که بخشی از شبکه جستجوی گوگل هستند . اما نمایش تبلیغات در گوگل ادسنس متفاوت است . تبلیغات تنها در وب سایت ناشرانی به نمایش در می آیند که برای وب سایت خود از سرویس پلتفرم ادسنس استفاده می کنند .

برای نمونه ، وب سایت هایی که کار تهیه بلیط های مسافرتی را انجام می دهند و یا خدماتی مانند تورهای مسافرتی دارند ، انتخاب بسیار خوبی برای این سرویس هستند .

۴- محدودیت در تعداد تبلیغات

گوگل ادسنس پلتفرمی برای دریافت هزینه جهت نمایش تبلیغات است . سایت ها اجازه دارند در این پلتفرم ثبت نام کرده و پذیرای تبلیغات باشند و به ازای آن پول دریافت کنند .

یک وب سایت یا یک ناشر می تواند در هر صفحه ای از سایت خود که دوست داشته باشد به طور نامحدود تبلیغات مختلف را به نمایش بگذارد . هرچند این کار می تواند کاربران سایت را دلزده کند ولی از نظر قوانین گوگل ادسنس محدودیتی وجود ندارد .

اما در اینجا تفاوت گوگل ادسنس و گوگل ادز مشخص می شود که در سرویس گوگل ادرز ، تنها یک صفحه از سایت شما حق دریافت تبلیغات نمایشی را دارد . تا به حال دو صفحه از یک سایت به نمایش در نیامده است . گوگل ادز در واقع شما را محدود کرده و تنها اجازه می دهد یک صفحه خاص از وب سایت خود را به نمایش بگذارید .

۵- بهینه سازی تبلیغات

گوگل ادز سرویس پیشرفته ای است که کاربر می تواند به اختیار خود میزان هزینه ، نوع هزینه و حتی روز هایی که می خواهد تبلیغات نمایش داده شود را کنترل کند . این یعنی بهینه سازی کامل در اختیار تبلیغ کننده است .

در مقابل گوگل ادسنس هیچ بخشی برای بهینه سازی در نظر نگرفته است . نمی توانید به عنوان ناشر یا صاحب وب سایت در مورد میزان پولی که می خواهید به ازای تبلیغات دریافت کنید ، هیچ بهینه سازی انجام دهید .

۶- روند راه اندازی یا ثبت نام

تفاوت دیگر گوگل ادسنس و گوگل ادز در روند راه اندازی متفاوتی است که هر کدام از این دو دارند . چون گوگل ادز و گوگل ادسنس دو پلتفرم مختلف برای تبلیغات در گوگل هستند ، روند راه اندازی متفاوتی نیز دارند .

مراحل راه اندازی گوگل ادز بسیار ساده است . تمام چیزی که لازم است ایجاد یک حساب گوگل ادز برای خودتان است و با کمپین سازی ، تعیین واحد پول و منطقه زمانی خود ، تبلیغات را شروع کنید .

ولی برای راه اندازی حساب ادسنس باید اطلاعات اجباری مثل : آدرس وب سایت ، نوع حساب ، زبان ، نام ، آدرس و شماره تلفن را وارد کنید .

انتظار می رود قوانین کامل ادسنس را خوانده و با آن ها موافق باشید . پس از موافقت با قوانین و ثبت نام ، باید نوع تبلیغاتی که می خواهید در وب سایت شما به نمایش درآید را نیز مشخص کنید . در آخر باید بخشی که تبلیغات کنندگان اجازه دارند تبلیغ خود را در آنجا قرار دهند را انتخاب کنید .

۷- کنترل محتوای تبلیغات

کسانی که برای تبلیغات از سرویس گوگل ادز استفاده می کنند ، کنترل کاملی بر روی محتوای تبلیغات خود دارند . سرویس ادز منعطف بوده و به خوبی می توانید از آن استفاده کنید . در مقابل سرویس گوگل ادسنس اجازه کنترل تبلیغات را به ناشران نمی دهد . به عنوان ناشر تنها اجازه گذاشتن تبلیغات را می دهید نه نوع تبلیغات . در واقع عملا هیچ اختیاری در موضوع تبلیغات ندارید .

شرایط استفاده از گوگل ادسنس در ایران

یکی از مباحث کسب درآمد از گوگل ادسنس امکان ایجاد اکانت در آن فقط با نام و آدرس واقعی می باشد . اگرچه  ثبت‌نام برای کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌ها امکان پذیر نیست ، ولی همیشه راهی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد . یکی از  مرسوم ترین روش ها برای ثبت نام در گوگل ادسنس ، استفاده از آدرس دوستان یا آشنایانی در خارج از کشور است .

پس از ثبت‌نام ایمیلی حاوی کد تائید اکانت برایتان ارسال می‌شود تا کسب درآمد اینترنتی رسما شروع شود . تائید حساب کاربری بین یک هفته تا یک ماه زمان می برد . این زمان مستقیما به کشور مقصد (آدرس شما) مرتبط است . مثلا اگر در کشور آمریکا باشید ، این زمان به کمتر از یک هفته نیز می رسد . از آدرس‌های مجازی که در برخی وب‌سایت‌ها می فروشند ، استفاده نکنید چون فقط زمان و هزینه تان به هدر می رود .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  سوالات گوگل ادسنس

سابقه وب‌سایت برای گوگل ادسنس اهمیت بسیار بالایی دارد . همان‌طور که موتور جستجوی گوگل به سایت های جدید رتبه بالایی نمی دهد ، گوگل ادسنس نیز در تائید اکانت ‌سایت‌های جدید احتیاط می کند . لذا چند ماهی در سایت خود محتوای ارزشمند  تولید کنید تا شانس قبولی بیشتری داشته باشید .

ثبت‌نام‌های متوالی شانس تایید اکانت‌ را کاهش می دهد . با صبوری سعی کنید شرایط لازم برای تائید در گوگل ادسنس را فراهم کنید تا در همان مرحله اول تائیدیه خود را بگیرید . وب‌سایت‌های با پسوند ir. به دلیل تحریم ایرا ن شانس قبولی در گوگل ادسنس را نداشته باشند . برای همین  از پسوندهای جهانی  دیگر مانند com. استفاده کنید .

نکات کلیدی در هنگام ثبت نام در گوگل ادسنس

چند هفته بعد از پر کردن فرم اینترنتی ، گوگل نامه ای به آدرسی که هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اید ، می فرستد . این نامه شامل یک کد ۵ رقمی برای تائید اکانت ادسنس است . در واقع ، گوگل از این روش برای اطمینان از درست بودن آدرس استفاده می‌کند . بنابراین، خریدن آدرس‌های مجازی ثبت‌نام ، شما را در اینجا دچار مشکل می کند .

گوگل در مرحله تائید اکانت سوال هایی درباره اطلاعات مالیاتی می پرسد  که پاسخ به آنها مشکل نیست . در مرحله بعد باید شماره تلفنی که هنگام ثبت‌نام وارد کرده اید را تائید کنید . با کلیک کردن ، تلفن به صدا در می‌آید و پین کد ۴ رقمی را برای شما می‌خواند . با وارد کردن این کد شماره تلفن همراه شما نیز تائید می‌شود .

در پایان با ثبت آی پی اینترنتی قرارداد خود را با گوگل ادسنس امضا می کنید . پس از تایید اکانت توسط گوگل ، یک کد جاوا اسکریپت برایتان ارسال می‌شود که باید آن را بر روی صفحه مورد نظر از وب‌سایت خود قرار دهید . هر بار که کاربری صفحه وب‌سایت شما را می بیند کد جاوا اسکریپت پیغامی را برای سرورهای گوگل ارسال می‌کند .

وبلاگ یا وب سایت برای گوگل ادسنس ؟

طبق قوانین گوگل وبلاگ‌هایی که برای ثبت‌نام در ادسنس اقدام می‌کنند باید حداقل ۶ ماه از  ایجاد آنها گذشته باشد . اگر قصد فعال کردن ادسنس برای وبلاگتان را دارید ، باید در این چند ماه وبلاگ خود را با مطالب مناسب پر کنید .

در مقابل ، وب‌سایت‌ها چنین محدودیتی ندارند ، اما بر اساس تجربه وب‌سایت‌ها نیز به‌ سرعت توسط گوگل ادسنس تایید نمی‌شوند . زیرا مطالب موجود در یک ‌سایت تازه تاسیس محدود است و موتورهای جستجو به‌درستی زمینه فعالیت آن‌ها را تشخیص نمی‌دهند .

بنابراین یا باید چند ماهی را صرف گذاشتن مطالب تخصصی و پرمخاطب در وب‌سایت کنید یا آنکه حجم زیادی از مطالب را در مدت‌زمانی اندک در وب‌سایت ارسال کنید . شیوه دوم توصیه نمی‌شود چون امروزه وب‌سایت‌ها با توجه به رخدادها و اتفاق‌های روزمره مطالبی را برای مخاطبان آماده می‌کنند . همچنین ، در شیوه دوم این امکان وجود دارد که مطالب وب‌سایت‌تان قدیمی و بر اساس موضوعات داغ روز نباشند .

وب‌سایت‌ها هزینه‌هایی برای خرید هاست و دامنه دارند و کار کردن با آنها برای کسانی که آشنایی چندانی ، ندارند سخت است . همچنین ممکن است پس از مدتی موجب دلزدگی شان شود زیرا درآمد گوگل ادسنس در ماه‌های ابتدایی بسیار پایین است .

در مجموع ، گوگل بیش از هر چیزی محتوا برایش اهمیت دارد و صرف داشتن وبلاک یا وب سایت اهمیتی ندارد .

نکات طلایی برای افزایش درآمد از گوگل ادسنس

کاملا طبیعی است که با این شرتیط اقتصادی و تورم بالای جامعه ، همه به دنبال آموزش کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس باشند . با توجه به نرخ بالای ارز در ایران ، یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد اینترنتی بالا ، روی آوردن به درآمد دلاری است . از بین تمام روش ها ، بهترین ابزار استفاده از گوگل ادسنس است .

اگر واقعا به دنبال کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس Google Adsense هستید ، بهتر است هرچه زودتر اقدام کنید . برای افزایش میزان کسب درآمد از ادسنس نکات طلایی زیر توصیه می شود :

۱- قرار دادن تبلیغات گوگل ادسنس در جای مناسب

یکی از مشکلات بزرگ تازه کارها ، این است که نمی‌دانند چگونه تبلیغات ادسنس را در محل مناسبی از صفحه وب‌سایت شان قرار دهند . برای رفع این مشکل ، عوامل متعددی دخیل هستند که با در نظر گرفتن آنها می‌توانید محل مناسب تبلیغات در محتوای وب‌سایتتان را پیدا کنید .

اولین نکته اینکه تبلیغات را در جایی قرار دهید که بازدیدکنندگان به محض وارد شدن به صفحه ، آن را ببینند . اما باید در تعداد تبلیغاتی که نشان می دهید زیاده‌روی نکنید ، چون این موضوع موجب آزار بازدیدکنندگان می‌شود . همه ما تجربه بازدید از وب‌سایت‌هایی که بیش از اندازه تبلیغ نشان می دهند را داشته‌ایم. اولین واکنش ما ترک آن وب‌سایت است . بنابراین این نکته مهم و کلیدی را فراموش نکنید .

تجربه نشان داده ، معمولا جایگذاری مناسب تبلیغات با قرار دادن یک مستطیل با ابعاد ۷۲۸ در ۹۰ در بالای صفحه همراه است . قرار دادن یک یا دو تبلیغ در سمت چپ صفحه نیز قابل قبول است . ابعاد بنرهای کناری می‌تواند در بازه ۱۶۰ در ۱۶۰ تا ۳۰۰ در ۲۵۰ باشد .

تعداد تبلیغات و ابعاد متفاوت را امتحان کنید تا بهترین ترکیب و نتیجه را بگیرید . در این زمینه افراط نکنید چون نه‌تنها بازدیدکنندگان خود را اذیت  می‌کنید ، بلکه هرچه تبلیغات بیشتری در یک صفحه قرار دهید ، پول کمتری در ازاء هر کلیک دریافت خواهید کرد . لذا  تبلیغ کمتر و بهینه‌تر ، تقریبا همیشه برایتان پول بیشتری به همراه دارد .

۲- استفاده از کلمات کلیدی پربازده

معمولا هر حوزه خاص از موضوعات قابل قبول برای تبلیغات در گوگل ، مجموعه‌ای از کلمات کلیدی را شامل می شود که به دلیل محبوبیت بالا ، تبلیغ‌کنندگان پول بیشتری برای تبلیغ آنها به گوگل می پردازند . اگر بتوانید این کلمات پربازده را شناسایی و محتوای وب‌سایت خود را بر اساس آنها تولید کنید ، بازدهی تبلیغات در صفحات وب‌سایت‌تان بالا می رود .

کاملا طبیعی است که این افزایش بازدهی به دنبال خود افزایش کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس را به همراه خواهد داشت . ابزارهایی مانند keyword planner tool گوگل در دسترس هستند که این امکان را می‌دهند تا کلمات کلیدی‌ ، عبارات و وب‌سایت‌هایی که افراد در حوزه مدنظرتان جستجو می‌کنند و همچنین میزان محبوبیت آنها را به دست آورید .

۳- شخصی سازی طراحی تبلیغات

پس از انتخاب نوع تبلیغاتی که قرار است در وب سایتتان استفاده کنید ، می‌توانید آنها را ویرایش کرده تا بیشترین هماهنگی با وب‌سایت را داشته باشند . از این مرحله اصلا صرف نظر نکنید ، مگر این که بخواهید تبلیغات ناهماهنگی نمایش دهید که مانند یک وصله ناجور در وب‌سایت به نظر برسند .

برای موفقیت در این زمینه ، چندین نکته را باید در نظر بگیرید . اول اینکه از همان رنگ‌ها و کادرهایی  که در صفحه وب سایتتان استفاده کرده اید برای تبلیغات استفاده کنید .

مورد بعدی اینکه سعی کنید از رنگ‌های هماهنگ و خوش‌ترکیب به عنوان رنگ پس‌زمینه و متن تبلیغات استفاده کنید تا بیشتر جلب توجه کند . مثلا اگر از یک رنگ تیره به عنوان رنگ پس‌زمینه و تم تبلیغ استفاده می کنید ، آن را به رنگی کمی‌ روشن‌تر تغییر دهید ، طوری که با هماهنگ شدن تبلیغ و صفحه وب‌سایت ، خود را به خوبی نشان دهد .

همیشه بهتر است پیش‌نمایشی از نحوه نمایش تبلیغات در صفحات وب‌سایتتان را مورد بازبینی قرار دهید ، قبل از آن که صفحات را منتشر کنید .

۴- رصد کردن نتایج به دست آمده

بلاگرها و صاحبان‌ وب‌سایت‌های زیادی هستند که چندین تبلیغ جهت نمایش در اکانت گوگل ادسنس خود اضافه می‌کنند و بعد آنها را به حال خود رها می‌کنند . این افراد به خود زحمت نمی‌دهند به صورت روزانه و حتی هفتگی، نتایج نمایش آنها را ببینند و تحلیل کنند . فقط  منتظرند تا درآمد اینترنتی دلاری حاصل از آن تبلیغات ، در آخر ماه به حساب بانکی شان واریز شود .

امکان ندارد بتوانید درآمد خوب و مناسب دلاری از گوگل ادسنس کسب کنید ، ولی زحمت رصد و تحلیل نتایج نمایش تبلیغات در وب‌سایتتان را به خود ندهید . برای افزایش کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس ، باید به صورت منظم این نتایج را تحلیل کنید تا مطمئن شوید در راه درستی حرکت می‌کنید و این مسیر را بهبود دهید .

۵- انتخاب بهترین روش برای نقد کردن درآمد دلاری

سعی کنید بهترین روش را برای نقد کردن درآمد دلاری خود انتخاب کنید . چون فعالیت در گوگل ادسنس از همه جای جهان صورت می‌گیرد ، گوگل روش‌های مختلفی برای پرداخت هزینه در نظر گرفته است .

وسترن یونیون ، یکی از همین روش‌ها است . وسترن یونیون یک شرکت ارائه‌دهندهٔ خدمات مالی و ارتباطی است . این شرکت ، خدمات گوناگونی از جمله تراکنش فرد به فرد ، حواله پستی پول ، پرداخت‌های تجاری و خدمات اقتصادی ارائه می‌دهد .

شرکت وسترن یونیون به خاطر تحریم‌های اقتصادی اجازه کار در ایران را ندارد . با توجه به عدم فعالیت این شرکت می توانید در ایران از وبسایت های واسط و بصورت غیر مستقیم این مبالغ را دریافت کنید .

سوالات متداول درباره گوگل ادسنس

مجموعه سوال درباره گوگل ادسنس زیاد است که بیشترشان در این مقاله جواب داده شد . برخی از متداول ترین آنها عبارتند از :

چگونه می توان در ایران از گوگل کسب درآمد دلاری کرد ؟

باید یک حساب گوگل افتتاح کنید که تحت تحریم شرکت گوگل نباشد و برای فعالیت در آن اصلا نباید با آی پی ایران یا کشورهای تحت تحریم دیگر وارد حساب شوید ، در غیر این صورت گوگل به حساب شما هنگام ارسال درخواست کسب درآمد مشکوک می شود .

آیا امکان کسب درآمد به صورت مستقیم در ایران برایم وجود دارد ؟

خیر ، گوگل به دلیل تحریم ، هیچ خدماتی را به ایرانیان ارائه نمی دهد . البته برخی شرکت ها با راهکارهایی می توانند درآمد شما را با هویت خارجی از گوگل نقد کرده سپس بر اساس نرخ روز ارز به شما در ایران به ریال بپردازد .

شیوه نقد کردن درآمد حاصل از تبلیغات گوگل ادسنس چگونه است ؟

درآمد حاصل از نمایش تبلیغات گوگل ادسنس از طریق چک یا واریز اینترنتی به حسابی که در هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اید ، پرداخت می‌شود . در صورتی که با شرکت ایرانی در حال همکاری هستید این قسمت توسط آنها تنظیم می شود و درآمد شما به صورت چک به شرکت مربوطه در خارج کشور وصول می گردد و پس از کسر کارمزدها ، به ریال تبدیل شده به حسابتان واریز می شود .

زبان کسب درآمد از ادسنس ، بهترین زبان برای درآمد دلاری از ادسنس

برای شروع کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس از چه زبان هایی پشتیبانی می کند؟

مسلماً با وجود تحریم‌ها ، محتوای وب‌سایت نباید به زبان فارسی باشد . در حال حاضر زبان انگلیسی معتبرترین زبان برای گوگل ادسنس به شمار می‌آید . گوگل ادسنس در حال حاضر از زبان‌های انگلیسی ، عربی ، آلمانی ، فرانسوی ، چینی ، لهستانی ، بلغاری ، روسی ، ترکی ، کره‌ای ، یونانی ، عبری ، پرتغالی ، هندی و چند زبان دیگر پشتیبانی می کند .

امکان کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس از طریق وبلاگ وجود دارد؟

همان طور که قبلا گفته شد این امکان برای سرویس های وبلاگ هم وجود دارد . البته در صورتی که وبلاگی با زبان و محتوای قابل پشتیبانی گوگل در سرویس دهنده بلاگر Blogger داشته باشید، امکان کسب درآمد از گوگل برایتان فراهم است .

سخن پایانی کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس

برای شروع کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس، هیچ محدودیتی برای وبمستران وجود ندارد . گوگل تمام ابزارهای لازم جهت موفقیت بلاگرها و صاحبان ‌سایت‌ها را فراهم کرده است . با استفاده از ابزارهای سودمند موجود ، و رصد و تحلیل منظم نتایج می توانید بازدهی تبلیغات را بالا ببرید .

در پیمودن مسیر کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس ثابت ‌قدم باشید و فقط به تولید محتوا و درآمد اینترنتی حداقل اکتفا نکنید . کسب درآمد اینترنتی از گوگل ادسنس هیچ سقفی ندارد و تنها با تلاش خود می توانید میزان درآمد دلاری خودتان را مشخص کنید . گوگل ادسنس راهکار بسیار مناسب و مطمئنی برای کسب درآمد اینترنتی محسوب می شود .

با استفاده از این سرویس درآمدی گوگل می‌توانید بخش‌های مختلفی را برای تبلیغات در وب‌سایت خود در نظر بگیرید . گوگل به صورت خودکار این بخش‌ها را با تبلیغات مرتبط با محتوای وبسایتتان پُر می‌کند . زمانی که کاربری روی تبلیغات موجود در وب‌سایت کلیک می‌کند بخش زیادی از درآمد آن به شما تعلق می‌گیرد .

نکته آخر کسب درآمد دلاری از گوگل ادسنس اینکه ، اگر چه در ابتدا کمی سخت و برای ایرانی ها تا حدودی غیرقابل‌ تصور است ، اما با کمی صبر و تلاش می‌توان به نتیجه مطلوب رسید . حتی با تحریم های مختلفی که گوگل برای کاربران ایرانی اعمال کرده ، باز بسیاری از ایرانیان در این فضا به صورت حرفه ای مشغول کسب درآمد اینترنتی به دلار هستند .

مطلب پیشنهادی

چگونه با دیدن تبلیغ پول در بیاریم ، مشاهده تبلیغات اینترنتی ، کسب پول در ازای کلیک

راههای کسب درآمد با دیدن تبلیغات اینترنتی

افرادی زیادی هنوز وجود دارند که راههای کسب درآمد اینترنتی برایشان جای سوال است . …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.