اهمیت بازاریابی درونگرا برای کسب درآمد

زمانی که خواستم عنوان مقاله را اهمیت بازاریابی درونگرا برای کسب درآمد اینترنتی انتخاب کنم از تنوع زیاد بازاریابی آنلاین و چگونگی استفاده از آن برای رشد کسب و کار آنلاین تعجب کردم . بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ ، یا بازاریابی ربایشی در مقابل بازاریابی برونگرا قرار دارد و با هم تفاوتهایی از نظر ماهیت و عملکرد دارند که در ادامه خواهد آمد.

به دلیل گستردگی و اهمیت موضوع و نقش آن در رشد کسب و کارهای آنلاین در سایت پول تصمیم گرفتم تا ضمن تعریف و معرفی بازاریابی درونگرا ، به جایگاه و اهمیت بازاریابی درونگرا برای کسب درآمد اینترنتی  و همچنین مزایا ، معایب و نکات کلیدی آن می پردازم  امیدوارم مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد.

تعریف بازاریابی درونگرا

به بازاریابی درونگرا Inbound Marketing ، بازاریابی ربایشی یا جاذبه ای هم گفته می شود. بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ به نوعی از بازاریابی می گویند که در آن گفتگوی مخاطب با کسب و کار یا برند تجاری، از طرف مخاطب و کاربر شروع می شود. یعنی اگر مجموعه‌ فعالیت‌های به شکلی باشد که اولین بار مشتری احساس کند که به سراغ شما آمده و شما به سمت او نرفته اید ، بازاریابی از جنس درونگرا یا جاذبه ای اتفاق افتاده است.

به عبارتی دیگر در تعامل بین برند تجاری و مخاطب، این تعامل از جانب مخاطب آغاز می‌شود. به بیان دیگر، تمام تلاش های ما در بازاریابی درونگرا می بایست به شکلی باشد که مخاطب حس کند که ما را پیدا کرده و به سراغ ما آمده است.

برای فهم راحت و بهتر موضوع چند مثال زده می شود:

مثال اول، مخاطب ، به دنبال یکی از سوال‌ها و نیازهای خود، در یکی از شبکه های اجتماعی مثلا لینکدین جستجو می‌کند و به شما می‌رسد و برندتان را پیدا می کند.

مثال دوم، مخاطب فرضا در موتور جستجوی گوگل به دنبال یک وب‌سایت کسب درآمد می‌گردد و به سایت پول یابی می‌رسد. بنابراین، معتقد است که خودش به سایت پول یابی جذب شده، نه اینکه سایت پول یابی با ارسال پیام او را وادار به بازدید کرده باشد.

مثال سوم، یکی از آشنایان، کتابچه‌ آموزشی کوچک در مورد انواع کسب درآمد از اینترنت  را دارد. آن کتابچه را به شما می‌دهد و بعد از مطالعه می‌بینید که سایت پول یابی آن را منتشر کرده است. محتوا در حدی متقاعد کننده و با کیفیت است که تصمیم می‌گیرید با سایت پول یابی تماس گرفته و یک نمونه‌ای از محصولات تولیدیش را خریداری کنید.

در تمام این موارد مخاطب به دنبال کسب و کار رفته و آن را پیدا کرده است این نوع بازاریابی را بازاریابی درونگرا یا ربایشی می گویند.

تفاوت بازاریابی درونگرا با بازاریابی برونگرا

در تعریف بازاریابی درونگرا گفته شد که مخاطب در ابتدای آشنایی با برند تجاری، احساس می کند که خود به سمت آن آمده، نه اینکه برند به سراغ او رفته باشد و شروع ارتباط بین مخاطب و کسب و کار با تصمیم و اراده مخاطب انجام می شود. در واقع بازاریابی ربایشی یک استراتژی کامل برای جذب lead ( مشتری راغب ) و تبدیل آن به مشتری است. در این استراتژی با در اختیار قرار دادن اطلاعات مرتبط و مفید برای مخاطبین، افراد علاقمند به کسب و کارتان که می توانند مشتری شما باشند جذب می شوند و در هر مرحله ، ارزشی از محصولات برای مخاطب بیان می شود.

در مقابل بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ ، بازاریابی برونگرا Outbound Marketing  قرار دارد که در آن خواست مخاطب دخالتی ندارد. در بازاریابی درونگرا ، تلاش می شود تا از طریق ایجاد محتوای جذاب یا بازاریابی محتوایی توجه مخاطب را به طرف کسب و کار آنلاین جلب کند. بر خلاف بازاریابی بیرونی، این روش یکی از بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های تبدیل غریبه‌ها و مخاطبان ناآشنا به مشتریان محسوب می‌شود. بازاریابی درونی با استفاده از ابزارهای مختلفی مثل : وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک‌ها، ایمیل‌های خبرنامه و موارد محتوایی دیگر که مردم مایل به خواندنشان هستند انجام می‌شود.

 بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو Search Engine Optimization ، SEO)) به عنوان یک ابزار مهم و کاربردی به پیدا شدن محتواهای مورد نظر مخاطبان کمک می‌کند.

اهمیت بازاریابی درونگرا برای کسب درآمد

همان طور که در بالا اشاره شد ، بازاریابی درونگرا یا ربایشی یا جاذبه ای ، شیوه ای از بازاریابی اینترنتی است که در آن، تعامل بین برند تجاری و مخاطب، از جانب مخاطب یا کاربر اینترنتی شروع می‌شود. در واقع تمام تلاش در بازاریابی درونگرا می بایست به شکلی باشد که مخاطب حس کند که ما را پیدا کرده و به سراغ ما آمده است و ما به سراغش نرفته ایم. در مزایای بازاریابی درونگرا همین بس که گفته شود، پایدارتر، تاثیرگذارتر، کم هزینه تر و جامع‌تر از سایر روش های بازاریابی می باشد.

بازاریابی درونگرا ، بازاریابی جاذبه ای ، بازاریابی ربایشی ، اهمیت بازاریابی درونگرا
بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا به عنوان معجزه ای از بازاریابی نوین مطرح است .

توجه داشته باشید که پیاده‌سازی و اجرای کمپین‌های بازاریابی درونگرا یا ربایشی بر خلاف تصور عمومی که ساده می پندارند ، کاری پیچیده و تخصصی است. این نوع بازاریابی اصلا راحت نیست و دانش و مهارت مخصوص به خود را لازم دارد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد از فرش بافی

اگر بخواهیم مثالی درباره بازاریابی ربایشی بزنیم از جهاتی شبیه دوی ماراتن است، ابتدا نیاز به آموزش دارد و بعد از آموزش باید همیشه نحوه  کار، آنالیز کامل شود. سپس به برنامه ریزی و سازماندهی نیاز است .اینباند مارکتینگ سختی ها ، مسائل و پیچیدگی های  خاص خود را دارد با این حال ، مطمئن باشید نتایج درخشانی برای کسب و کارها به همراه خواهد آورد.

مزایای بازاریابی درونگرا :

بازاریابی درونگرا یا  inbound marketingمثل هر شیوه ای دارای مزایا و معایبی است که ابتدا مزایای آن و در ادامه معایب آن فهرست خواهد شد. مهم ترین مزایای بازاریابی درونگرا عبارتند از:

۱- سودمند برای هر کسب و کار اینترنتی

اولین مزیت بازاریابی درونگرا این است که برای هر نوع کسب و کار اینترنتی مفید می باشد. یعنی کسب و کار شما در هر قالبی که باشد، با استفاده از بازاریابی درونگرا می توانید آن را ارتقا دهید. بازاریابی درونگرا برای انواع و اقسام برندها و کسب و کارها از جمله B2B ( تجارت با تجارت ) و B2C  ( تجارت با مشتری ) بسیار موثر است.

 بازاریابی ربایشی کسب و کارهای اینترنتی را از حالت معرفی صرف محصولات و خدمات خارج می کند. کسب و کارهای آنلاین با استفاده و بهره گیری از بازاریابی درونگرا به یک موتور فروش تمام عیار تبدیل می شود. به دلیل مشکلات امروزه کسب و کارها ، بازاریابی درونگرا می تواند راه حلی برای چالش های جدید و پیچیده در بازاریابی آنلاین باشد.

۲- سرمایه گذاری خیره کننده و بلندمت

کلیدهای موفقیت در بازاریابی دیجیتال دو عامل ۱-  تبلیغات کلیکی و ۲- بازاریابی درونگرا می باشند و مدیران کسب و کارهای آنلاین باید حتما این دو گزینه را در کنار هم در نظر بگیرند. اگرچه تبلیغات کلیکی موجب افزایش ترافیک و بازدید وبسایت و همچنین رتبه آن می شود ، اما این تبلیغات به تنهایی و بدون داشتن استراتژی بازاریابی درونگرا، نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش نمی دهد و هزینه بر خواهد بود.

در مقام مقایسه اگر بخواهیم اظهار نظر کنیم ، بازاریابی درونگرا نسبت به تبلیغات کلیکی هزینه های کمتری دارد اما بر خلاف انواع تبلیغات کلیکی ، نتایج آن در بلند مدت دیده می شود. لذا هم از نظر هزینه و هم از نظر تاثیرگذاری درازمدت ، بازاریابی درونگرا ، بازدهی بیشتر دارد.

۳- افزایش سریع فروش اینترنتی

مزیت دیگر بازاریابی ربایشی ، سرعت بیشتر در چرخه فروش و افزایش درآمد اینترنتی می باشد. دلیلش هم ایجاد اعتماد و اطمینان بین مشتریان و برند تجاری می باشد. بازاریابی درونگرا با افزودن lead  (مشتری راغب ) ابتدای فرآیند فروش و نگه داشتن این لیدها در قیف فروش، اعتماد کاربران به برند تجاری را افزایش می دهد.

البته نوشته ها و محتواهای تولیدی مدیران و عوامل برندهای تجاری در سایت و شبکه های اجتماعی پرطرفدار، در افزایش این اعتماد ، بی تاثیر نخواهند بود. لذا به مدیران کسب و کارها توصیه می شود با کوتاه کردن مسیر چرخه فروش، فرایند آن را سریع تر کنید تا نرخ فروش افزایش چشمگیری یابد.

۴- افزایش دانش و آگاهی کارکنان برند تجاری

این موضوع کاملا عادی و طبیعی می باشد که همه کارمندان یک برند تجاری و یا فروشگاههای اینترنتی توانایی تولید محتوا در زمینه بازاریابی درونگرا را نداشته باشند اما دانشی که این نوع بازاریابی را در اختیار مدیران و سایر کارکنان قرار می دهد بسیار مفید خواهد بود. برای تولید محتوا، لازم است که ابتدا به مفاهیم مورد نظر تسلط کامل داشته باشید. سپس می توانید آن را طوری تنظیم کنید که کاربران نیز به خوبی آن را درک کنند.

برای نتیجه گرفتن، باید در زمینه بازاریابی جاذبه ای به روز باشید و تا جای ممکن اطلاعات لازم را کسب کنید همان طور که تولید محتوا برای سایت ، لازمه بقای کسب و کار اینترنتی محسوب می شود برای بازاریابی درونگرا هم این اثر و نتیجه را دارد.

۵- کسب رتبه برتر در بین رقبا

بازاریابی درونگرا یا ربایشی به مدیران برندهای تجاری کمک می کند تا در زمینه های مختلف تجاری به روز و سرآمد باشند. ممکن است با استفاده از سایر استراتژی ها نیز به این موفقیت تجاری برسید اما این موفقیت را در مدت طولانی تر کسب می کنید. بازاریابی درونگرا به برندهای تجاری کمک می کند در زمان صرفه جویی کرده و پیشرو باشند تا جایی که جزو بهترین ها باشند و رقبای برند از آنان تقلید کنند.

همین خصوصیت و مزیت بازاریابی درونگران موجب شده تا در مسیر تجارت آنلاین ، با رقبای خود کاملا متفاوت و متمایز باشند و افزایش فروش و کسب درآمد اینترنتی چشم گیری داشته باشند. بازاریابی جاذبه ای می تواند موجب شود که زودتر از موعد به جایگاهی که لایق شماست برسید.

۶- تاثیر گذاری زیاد و سریع بازاریابی درونگرا بر مخاطبان

در بازاریابی سنتی شور و هیجان مخاطب در لحظه برانگیخته می شود اما این آتش خیلی زود خاموش شده و فروکش می کند و کاربر سریعا برند تجاری را فراموش می کند. بازاریابی ربایشی یا درونگرا با برنامه ریزی و تعامل منظم، به کاربران و مخاطبان یادآوری می کند که برند شما در مسیر کسب و‌کار اینترنتی خود مجدّانه به فعالیت و تلاش ادامه می‌دهد و می توانند هر وقت که خواستند به شما رجوع کنند و از خدمات و محصولات شما بهره ببرند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ضرورت ساخت ویدیو برای بازاریابی

این امتیاز خاص و منحصر به فرد ، تاثیرگذاری سریع و زیاد آن را نشان می دهد ، لذا توصیه می شود که هر چه زودتر دست به کار شوید تا زودتر به بهترین جایگاه برسید.

۷- شناخت بهتر مخاطبان هدف

بازاریابی درونگرا یا ربایشی نیاز به اطلاعات زیاد و به روز در مورد مخاطبان و کاربران هدف  دارد. این بازاریابی، با تجزیه و تحلیل داده ها به مدیران کسب و کارهای اینترنتی می گوید که مخاطبانی که به دنبال آنها می گردید کجا هستند و چه شرایطی دارند و مدیران باید چه استراتژی اتخاذ کنند.

در واقع با استفاده از تجزیه و تحلیل نتایج می گوید که آیا استراتژی مدیران کسب و کار نتیجه بخش خواهد بود یا نه، چه کنند تا زودتر به موفقیت و کسب درآمد بیشتر برسند. این تجزیه و تحلیل ها در روند کسب و کار واقعا مفید بوده و در عمل می توان از آن ها استفاده کرد.

معایب بازاریابی درونگرا یا بازاریابی جاذبه ای

همان طور که پیشتر در مقدمه اهمیت بازاریابی درونگرا برای کسب درآمد اینترنتی گفته شد بازاریابی درونگرا یا ربایشی دارای معایبی هم است که مدیران کسب و کار اینترنتی باید به این معایب هم توجه کنند. مهم ترین معایب بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای عبارتند از:

۱- زمان بر بودن بازاریابی درونگرا

نمی توان از بازاریابی جاذبه ای یا درونگرا در کوتاه مدت انتظار معجزه آنی و سریع داشت. هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ حداقل سه یا چهار ماه زمان برای به نتیجه رسیدن نیاز دارد. بازاریابی درونگرا به زمان نیاز دارد تا ضمن شناخت کسب و کار ، مخاطبان هدف شما را نیز بشناسد و برنامه ریزی مخصوص آن ها را اجرا کند.

بازاریابی ربایشی نمی تواند بدون برنامه و داشتن شناخت ، عملکرد مثبتی از خود بروز دهد. لذا باید مسیری منطبق با کسب و کار شما را در پیش بگیرد تا به نتیجه دلخواه برسد.

۲- یادگیری مداوم بازاریابی ربایشی

یکی از معایب بازاریابی ربایشی یا همان درونگرا ، نیاز به یادگیری مداوم و همیشگی است البته شاید از نظر برخی این عیب نباشد. یادگیری بازاریابی درونگرا در نگاه اول ، ممکن است آسان به نظر برسد اما مسلط شدن در این زمینه تقریبا غیر ممکن است. زیرا این نوع بازاریابی روزبه روز در حال تغییر و به روزرسانی می باشد.

چه بسا که بازاریابی ربایشی در آینده ممکن است کاملا متفاوت با امروز باشد. بهترین روش های بازاریابی ربایشی با توجه به نیازهای کسب و کار امروزه، بازار کسب و کار، تغییرات موتورهای جستجو و … تعیین می شود. به دلیل وجود این متغیرهای متعدد ، تسلط کامل به پیچ و خم ها و ترفندهای آن امکان پذیر نیست. بازاریابی جاذبه ای به دلیل ماهیتش نیاز به یادگیری مداوم و همیشگی دارد.

۳- نیاز به فعالیت حرفه ای برای بازاریابی ربایشی

اگر به معایب و یا نکاتی که پیش تر گفته شد نگاهی بیندازید ، اشاره شد که ، بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای فرآیندی زمان بر و طولانی مدت است ، ضمن اینکه نیاز به یادگیری مداوم و به روز شدن دائمی دارد. پس این بازاریابی چند بعدی است و تسلط کامل یک نفر به این بازاریابی مشکل است، بنابراین به یک تیم حرفه ای و متخصص نیاز است.

شاید برای افزایش دانش و تسلط بر بازاریابی درونگرا باید یک تیم مشخص را به مدت مدیدی تحت آموزش قرار داد و بعد این تیم را برای انجام بازاریابی جاذبه ای  به کار گرفت، اما این تخصصی و حرفه ای بودن مشکلی است که از عهده هر کسی بر نمی آید.

سخن پایانی اهمیت بازاریابی درونگرا برای کسب درآمد

در نگاه کلی و با سبک و سنگین کردن معایب و مزایای بازاریابی درونگرا ، مزیت های این شیوه بازاریابی بر معایب آن می چربد و به عنوان کارآمدترین ، بهترین و موثرترین شیوه بازاریابی مورد توجه می باشد ضمن اینکه مدیران کسب و کار می توانند از این ابزار قدرتمند برای توسعه کسب و کارشان و افزایش کسب درآمد اینترنتی به بهترین نحو استفاده کنند.

در اهمیت بازاریابی درونگرا برای کسب درآمد اینترنتی همین بس که این مخاطب است که به دنبال برند تجاری می آید و آن را پیدا می کند و این موضوع می تواند به ایجاد اعتماد و اطمینان بین مخاطب و برند تجاری منجر شده و در نهایت موجب افزایش کسب درآمد اینترنتی نسبت به سایر رقبا شود.

نکته آخر اینکه بازاریابی درونگرا یا بازاریابی ربایشی یا بازاریابی جاذبه ای ، یک کار حرفه ای و تخصصی است که نیاز به دانش ، تجربه و اطلاع از علم روز دارد.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.