راههای جلب اعتماد مشتری در سایت

حتما عبارات و مقاله هایی با عناوین ، راههای جلب اعتماد مشتری در سایت ، راه های جلب اعتماد برای افزایش فروش ، جلب مشتری در بازاریابی شبکه ای ، راههای جلب رضایت مشتری و… را در اینترنت زیاد دیده اید و یا مقالاتی مشابه آن را خوانده اید. استمرار کسب درآمد و بقای کسب و کار به وجود مشتری وابسته است، هیچ کسب و کاری اعم از اینترنتی و غیر اینترنتی ، هر چقدر هم که سرمایه اولیه داشته باشد، بدون مشتری دوام نخواهد آورد.

شاید بهترین جمله درباره اهمیت مشتری برای کسب و کار را سام والتون Sam Walton تاجر و کارآفرین معروف آمریکایی گفته : « تنها یک رئیس وجود دارد و آن مشتری است. او می‌تواند تنها با خرج کردن پولش در جای دیگر، همه افراد از رئیس تا پایین را اخراج کند.» به دلیل همین اهمیت و اعتبار مشتریان برای کسب و کارها، در این مقاله سایت پول یابی به عوامل و راههای جلب اعتماد مشتری در سایت پرداخته می شود.

راههای جلب اعتماد مشتری در سایت

بارها و در مقالات متعدد متذکر شدیم که برای افزایش کسب درآمد اینترنتی ، رشد و توسعه کسب و کار ، جلب اعتماد مخاطبان و مشتریان و برند سازی در اینترنت ، ضروریست تا به فکر ایجاد وب سایت باشید. وب سایت به عنوان ابزار کارآمد در خدمت کسب و کار ف می تواند محصولات و خدمات شرکت ها و برندها را در مقابل چشم مشتریان نمایش دهد

اما جذب مشتری و یا افزایش ترافیک سایت خود مسئله مهم و روندی طولانی می باشد که با رعایت اصول فنی در برنامه نویسی ، تولید محتوای تخصصی، سئو یا  بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ، لینک سازی داخلی و خارجی ( بک لینک) ، تبلیغات اینترنتی و…میسر است . اما رعایت تمام این اصول و قواعد، تضمین و دلیلی بر جلب اعتماد مشتریان نمی شود.

سایت های زیادی وجود دارند که با انجام تغییرات اساسی دارای ترافیک بالایی هستند ولی در کسب درآمد اینترنتی زیاد موفق نیستند. توجه کنید داشتن ترافیک بالا خیلی خوب است ولی همه دغدغه کسب درآمد اینترنتی فقط ترافیک بالا نیست . مهم این است که مدیر وب سایت برای جلب اعتماد مشتریان و مخاطبان دست به اقدامات عملی بزند.  لذا در کنار افزایش ترافیک سایت ، باید وبمستران در جلب اعتماد مشتری تلاش زیادی کنند.

راههای جلب اعتماد مشتری ، ایده جلب رضایت مشتری ، جذب اعتماد مشتری ، اعتماد سازی در فروش ، راههای جذب مشتری

راهها و روش های زیادی برای جلب اعتماد مشتریان وجود دارد ، از میان مجموع این راهها، برخی از مهم ترین عوامل و راههای جلب اعتماد مشتری در سایت عبارتند از:

۱- دقت در طراحی سایت

وبمستران اگر به دنبال کسب درآمد اینترنتی مستمر و دائمی هستند باید در گام اول ، در طراحی سایت و یا فروشگاه خود دقت و وسواس کافی به خرج دهند. توصیه می شود از قالب اورجینال و رنگ بندی مرسوم و چشم نواز استفاده کنند. اگرچه ظاهر سایت همه چیز نیست ولیباید  برخی از اصول اولیه و کلیدی را رعایت کرد.

توصیه می شود تمام بخش های سایت اعم از مقالات نوشتاری، ویدئو ها، پادکست ها و محصولات در دسته بندی صحیح تقسیم بندی شده تا به راحتی در دسترس کاربران باشد. از فونت های جدید، جذاب و کاربرپسند برای وب سایت استفاده شود. مثلا فونت قدیمی Tahoma دیگر کمتر بین وبمستران کاربرد دارد و از فونت های جدیدی مثل IranSans استفاده کنید.

۲- هدیه دادن به کاربران سایت

معمولا انسان ها از هدیه گرفتن خوششان می آید و این حس در مخاطبان و کاربران اینترنتی هم یقینا وجود دارد. از هدیه دادن به کاربر جهت اعتماد سازی استفاده کنید. طبق تحقیقات صورت گرفته، همیشه هدیه گرفتن از طرف سایت برای کاربران جذاب بوده است و از راههای جذب مشتری محسوب می شود.

هدیه خود را می توانید در قالب ایبوک یا کتاب الکترونیکی به صورت لندینگ پیج در اختیارشان قرار دهید و یا اینکه می توانید هر چند وقت یک بار برای آنها ایمیل کنید.

۳- ایجاد صفحه درباره ما

ایجاد صفحه درباره ما خیلی می تواند مهم باشد که متاسفانه بعضی از وب سایت ها چنین صفحه ای را ندارند. اگرچه وجود این صفحه برای همه سایت ها خوب و خوشایند است ولی برای برندها ، فروشگاهها و سایت های بزرگ و فعال در زمینه کسب و کار اینترنتی جزو ضروریات محسوب می شود.

صفحه درباره ما ، همان طور که از نامش پیداست، مکان معرفی خودتان و کسب و کارتان است لذا باید در این صفحه شرح حال خود را بنویسید و حتما مهم است که خود را متخصص در آن زمینه کاری معرفی کنید ولی بزرگ نمایی نکنید. در این صفحه می توانید کارها و پروژه هایی که تا الان انجام دادید در زمینه کاری خود را بنویسید. توصیه می شود که در این صفحه از عکس خود و یا تیم همراهتان استفاده کنید. برای مشتری خیلی مهم است که بداند مدیر وب سایت چه شخصی با چه چهره ای و چه رزومه ای می باشد.

۴- صفحه تماس با ما

تماس با سایت هم برای مخاطب و هم برای مدیران سایت ها خیلی مهم است. گاهی ممکن است مشتری برای خرید محصول و یا رفع ابهامی ، سوالاتی پیش از خرید داشته باشد که در صورت پاسخگو نبودن ممکن است به راحتی یک مشتری را برای همیشه از دست بدهید. از طرفی برای دریافت پیشنهادات ، انتقادات و نواقص کار لازم است تا از دیدگاه مشتریان مطلع شوید و صفحه تماس با ما این کانال ارتباطی را ایجاد می کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت برند یا نام تجاری در کسب درآمد

البته اگر از تماس آنلاین و سریع در صفحه اول وب سایت خود استفاده کنید، بهتر است. می توانید از تماس های شناور در سایت خود هم استفاده کنید. بهتر است در اولین فرصت و در سریع ترین زمان ممکن جواب کاربران سایت خود را بدهید و به ایمیل هایشان به طور کامل جواب دهید. برای این کار می توانید از برنامه های مدیریت ایمیل در گوشی خود استفاده کنید و در صورت داشتن ایمیل آن را به صورت یک پیامک روی گوشی خود دریافت کنید.

لزوم در دسترس بودن

معمولا قبل و حتی بعد از خرید محصول، در ذهن مشتریان، ممکن است سؤالات زیادی وجود داشته باشد، آنها دوست دارند که یک متخصص به این سؤالات جواب بدهد. سعی کنید برای حل مشکلات و پاسخ به سؤالات مخاطبان هدف خود، همیشه در دسترس باشید. شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تماس صوتی و پیامک بهترین راه‌های ارتباطی هستند که می‌توانید از طریق آن، با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید.

تصور نکنید که زمان گذاشتن برای این کارها، اصلا وقت تلف کردن است، با این کار یک شبکه بازاریابی قدرتمند می‌سازید که به شدت موجب افزایش رضایت و اعتماد مشتری می‌شود. در نهایت این سطح از اعتماد، یک برند قدرتمند از شما می‌سازد.

۵- توجه به سرعت سایت

یکی دیگر از راههای جلب اعتماد مشتری در سایت ، توجه به سرعت سایت و اینکه مشتری برای لود شدن صفحات زیاد معطل نشود. امروزه کاربران اینترنتی کم صبر و حوصله شده و زیاد معطل بالا آمدن سایت نمی شوند. باید صفحات سایت در سریع ترین زمان ممکن حدود ۳ ثانیه باز شود وگرنه ممکن است از بازدید و انجام فرایند خرید منصرف شده و برای همیشه سایت را ترک کند.

همان طور که در بالا اشاره شد سرعت بارگذاری سایت بعضی وقت ها ممکن است در ورود کاربر به سایت مشکل ایجاد کند و چه بسا دیگر به سایت بازنگردد، لذا مقوله لود شدن سایت ، در افزایش کسب درآمد اینترنتی و فروش ، تاثیر زیادی دارد.

در قدم اول سعی کنید از هاست با کیفیت بالا و مناسب استفاده کنید. برای سریع تر شدن بارگذاری سایت خود حتما از روش های فشرده سازی عکس ها و اسکریپت های سایت خود استفاده کنید. سرعت بارگذاری سایت بسیار حائز اهمیت است ، وقتی سرعت سایت بالا باشد هم کاربر هنگام ورود به سایت مشکلی ندارد و هم بانس ریت شما پایین می آید ، ضمن اینکه تاثیر بالایی در سئوی سایت به جا می گذارد. یعنی با یک تیر چند نشان می زنید.

۶- استفاده از نظرات مشتریان راضی

همیشه سعی کنید از نظریات مشتریان خود در زمینه کسب و کار اینترنتی استفاده کنید و با حوصله آنها را خوانده و در صورت لزوم جواب دهید. برای رشد و توسعه کسب و کار و افزایش کسب درآمد از اینترنت هرگز نباید از نظرات مشتریان خود غافل شوید. اما در این میان برای انعکاس برخی نظرات ، سعی کنید از نظرات مشتریان راضی و خریداران وفادار بهره ببرید.

برای تحقق این موضوع، از مشتریان راضی خود بخواهید درباره محصولات و خدمات وبسایت نظر صوتی و تصویری خود را برایتان ارسال کنند. صفحه ای در سایت و یا فروشگاه ایجاد کنید و این نظرات را در آن قرار دهید تا مخاطبان و بازدیدکنندگان سایت با دیدن این نظرات ، اعتماد سایت شما را جلب کنند. این صفحه را می توانید در منوی اصلی خود بزارید تا کاربران دسترسی سریع به این قسمت داشته باشند.

البته انعکاس و گرفتن نظرات رضایتبخش کاربران ، هرگز  به مفهوم عدم توجه به نظرات منفی ، انتقادات و حتی ایرادات احتمالی مشتریان نیست. باید به آن نظرات مخالف و انتقادی هم توجه کنید و اگر لازم است با حوصله و رعایت ادب ، جوابشان را بدهید و هرگز بابت بیان نظرات مشتریان با آنها درگیری پیدا نکنید حتی اگر از الفاظ توهین آمیز استفاده کنند. صبور باشید و با متانت و سعه صدر برخورد کنید.

اهمیت نظرات مشتریان در کسب درآمد اینترنتی

طبق تحقیقات انجام شده در اروپا، ۹۰ درصد مخاطبان قبل از خرید یک محصول، در مورد آن، برندهای موجود دیگر، اطلاعات و نظرات مشتریان را به صورت آنلاین بررسی می‌کنند. این تحقیقات بیشتر در شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌های پرسش و پاسخ و سایت‌ها انجام می‌شود.

حتما خودتان هم قبل از خرید یک محصول، این کار را انجام داده اید و جالب است گاهی حتی با اینکه آن افراد را نمی‌شناسید، اما نظر آن‌ها برای شما اهمیت دارد. به‌این ترتیب، اگر نظر مشتریان راضی شما بین نتایج تحقیقات مخاطبان جدید باشد، مطمئنا شما به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید تبدیل می‌شوید. این موضوع موجب ایجاد تأیید اجتماعی در بین کاربران می شود.

برای تشویق مشتریان به نظر دادن در فضای آنلاین، می‌توانید یک آفر ویژه مثلا کد تخفیف‌ یا هدیه‌ رایگان به آن‌ها بدهید. بنابراین مشتریان در وب‌سایت‌تان در مورد محصول نظر می‌دهند یا اینکه در شبکه‌های اجتماعی از هشتگ خاص محصول و برند شما حمایت می‌کنند. خودتان هم می‌توانید نظرات مثبت آنها را در شبکه اجتماعی شخصی و کاری به اشتراک بگذارید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  برگزاری وبینار رایگان

۷- گرفتن اینماد یا نماد الکترونیکی

اینماد یا نماد الکترونیک یکی از مجوزهای مهم برای کسب و کارهای اینترنتی است که هر سایتی محصولی برای فروش ارائه می دهد، بهتر است آن را داشته باشد. البته الان اخذ اینماد اجباری نشده است ولی در آینده حتما خواهد شد. این کار در ایجاد اطمینان و اعتماد برای مشتریان نسبت به کسب و کارها تاثیر بسیاری دارد و به عنوان مجوز قانونی موجب ایجاد آرامش در کاربران در زمان خرید می شود.

با تبلیغات اینماد در صدا و سیما از طرف پلیس سایبری مشتریان بیشتر حواس خود را در خرید از فروشگاه های اینترنتی جمع می کنند و ممکن است خیلی از افراد فقط به سایت هایی که نماد الکترونیکی دارند، اعتماد کنند و از آن ها خرید کنند.

اگر واقعا به فکر رشد و توسعه کسب و کارتان در آینده و استمرار کسب درآمد اینترنتی هستید، بهتر است برای دریافت اینماد اقدام کنید هرچند که مراحل طولانی دارد و ممکن است چندین ماه طول بکشد. ولی ارزشش را دارد و تاثیرش را در افزایش درآمد اینترنتی به خوبی نشان می دهد.

۸- توجه به صفحات محصولات و خدمات

در صفحه محصولات سایت باید به برخی نکات مهم و تاثیرگذار که در روند رشد و توسعه کسب و کار و افزایش فروش اینترنتی تاثیرگذار است، توجه کنید. اول اینکه از تصاویر با کیفیت و واقعی برای محصولات خود استفاده کنید. توصیه می شود تصاویر را خودتان از محصولات بگیرید و از جایی کپی نکنید. اطلاعات محصول خود را به طور کامل و واضح بیان کنید و به ترتیب مواردی که واقعا در محصول قرار دارد به کاربر ارائه دهید.

حتما واقعیت محصولات و خدمات خود را بیان کنید و از اغراق و زیاده روی در تعریف محصولات خودداری کنید. آنچه که محصولات دارند و هستند را بیان کنید و نه آنچه که می خواهند باشند. اگر لازم شد محصولات را نقد و بررسی منصفانه کنید و مزایا و معایب آن را هم نسبت به سایر محصولات مشابه بیان کنید.

برای جلب اعتماد بیشتر کاربران و مشتریان حتما از گزینه بازگشت وجه در صورت نارضایتی استفاده کنید و گارانتی ویژه ای را برای محصول خود در نظر بگیرید. از نظرات خریداران محصولات سایت هم در صفحه محصولات استفاده کنید که این بهترین گزینه برای جلب اعتماد کاربر است. این کار در دراز مدت موجب آسوده خاطر شدن کاربرانتان می شود.

۹- نشان دادن چهره انسانی کسب و کار

حتما در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از برند، محصولات و خدمات‌تان را معرفی می‌کنید. این تصاویر و ویدیو‌ها انتخاب خوبی برای جلب اعتماد مشتری است اما ، راضی کننده نیستند. بهتر است به جای اینکه فقط برند و محصولتان را به مخاطب نشان دهید، به نمایش دست‌های پشت پرده نیز بپردازید. مثلا عکس یا ویدئویی از نیروهای در حال کار، فعالیت‌های مختلف، دورهمی، رویداد، فروش ویژه، لحظات شیرین ارتباطی تهیه کنید و آن‌ها را به مخاطبان و مشتریان‌تان نشان دهید.

با این کار مشتریان متوجه می‌شوند که، پشت این برند موفق، افراد زیادی در حال فعالیت‌اند و مطمئنا انسان‌ها قابل اعتمادتر از برندها هستند. این مورد را امتحان کنید و خودتان ببینید که مشتریان چقدر به پشت صحنه کسب و کار شما کنجکاو و علاقمندند. حتی گاهی مشکلات، بدبیاری‌ها و شکست‌های‌تان را نشان دهید، تا ارتباط صمیمانه‌تری بین شما برقرار شود.

۱۰- تولید ویدیو مارکتینگ

تولید ویدیو مارکتینگ هم یکی دیگر از راههای جلب اعتماد مشتری در سایت و البته افزایش فروش و کسب درآمد اینترنتی است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ قسمت اعظم سرمایه تبلیغاتی خود را صرفا برای ویدیو مارکتینگ هزینه می‌کنند و نتایج خوبی هم از آن می‌گیرند.

نتیجه گیری از راههای جلب اعتماد مشتری در سایت

هیچ کسب و کاری بدون جلب رضایت مشتریانش نمی تواند دوام بیاورد، لذا در اعتماد سازی مشتریان سایت تلاش بسیاری کنید که همین مورد موجب ارتقای کسب و کار اینترنتی شما می شود. میزان اعتمادی که هر کسب و کار برای فروش محصولاتش به مخاطبان نیاز دارد، به نوع محصول، رفتار مشتری، وضعیت کسب‌ و کار و موارد دیگر، بستگی دارد.

در این مقاله سایت پول یابی مهم‌ترین راههای جلب اعتماد مشتری در سایت بیان شد. با اجرای این راهکارها، علاوه بر افزایش اعتماد مشتری، به افزایش برندسازی کسب و کارتان هم کمک می‌کنید و در نهایت این موضوع موجب افزایش فروش و درآمدتان در آینده خواهد شد.

نکته آخر این که، جلب اعتماد مشتری فقط در استفاده از راهکارهای اعتماد سازی نیست. یکی از مهم ترین موضوعاتی که می‌تواند موجب کاهش اعتماد مخاطبان شود، موضوعات کوچکی هستند که شاید حتی از وجودشان خبرهم نداشته باشید. همه شرکت‌های بزرگ، وبمستران و فروشندگان موفق می‌دانند تا زمانی که نتوانند اعتماد مشتریان‌شان را به برند، محصولات و خدمات جلب کنند، خبری از فروش و سود مالی مورد نظر نیست. پس باید گفت اولین قدم پس از راه‌اندازی هر کسب و کاری، ایجاد اعتماد در ذهن مشتریان است.

مطلب پیشنهادی

اهمیت داشتن درگاه پرداخت آنلاین برای کسب و کارهای اینترنتی , آشنایی با درگاه پرداخت اینترنتی

اهمیت درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب و کارها

اگر کسب و کار اینترنتی دارید، باید علاوه بر آموختن مهارت‌های لازم، کسب و کارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.