شیوه مطالعه شیمی برای کنکور

شیوه مطالعه شیمی برای کنکور

سوالات کنکور در سالهای اخیر تفاوت اساسی کرده لذا شیوه مطالعه شیمی برای کنکور هم باید با سالهای قبل متفاوت باشد. درس شیمی در کنکور سراسری ریاضی و تجربی شامل ۳۵ تست می باشد و از نظر محتوا و طرح نوع سوال، جزو دروس حفظی و محاسباتی در کنکور سراسری دانشگاه محسوب می شود.

در چند سال اخیر سوالات این درس هم مثل سایر دروس کنکور دانشگاه تغییرات اساسی کرده است و سوالات محاسباتی درز آن زیاد شده است ضمن اینکه توجه به تست های مفهومی در طرح سوالات مورد توجه فراوان است. لذا شیوه مطالعه شیمی برای کنکور باید بر اساس تفکر طراحان سوال کنکور شیمی باشد تا نتیجه مناسب حاصل شود.

در اینجا قصد داریم تا شیوه مطالعه شیمی برای کنکور را بر اساس آخرین طراحی تست های کنکور این درس در دو سه سال اخیر شرح دهیم با ما همراه باشید:

تسلط بر الفبای شیمی یا جدول مندلیف

تاکید بر همه چیز در کنکور شیمی و اساس شیوه مطالعه شیمی برای کنکور  تسلط و یادگیری الفبای شیمی یا همان جدول مندلیف است. حفظ کردن جدول مندلیف از اساسی ترین کارها در خواندن شیمی برای کنکور است. توصیه می شود عناصر گروه های اصلی و حتی فرعی این جدول را به طور کامل یاد بگیرید. حفظ کردن تمامی جزئیات عناصر این جدول از جمله عدد اتمی و عدد جرمی و بدانید از چه جنسی هستند و یا تقسیم بندی های دیگر از این جدول را به طور کامل فرا بگیرید. در واقع جدول مندلیف حکم جدول ضرب در درس ریاضی را دارد و کمک زیادی به شما خواهد کرد. توصیه می شود جدول مندلیف بزرگی را به دیوار اتاق خود بچسبانید تا همیشه جلوی چشمتان باشد.

شیوه مطالعه شیمی برای کنکور با مطالب حفظی شیمی

هر ساله تست هایی از مطالب حفظی کتاب های شیمی دبیرستان در کنکور سراسری مطرح می شود برای پاسخ دادن به این تست ها باید به متن کتاب درسی مسلط شوید و مطالب کتاب شیمی را خوب بخوانید. در بازار نیز کتابچه های کوچکی برای مطالب صرفاً حفظی موجود است که بسیار مفید خواهد بود و می‌توانید در زمان‌های مرده خود، در زنگ های تفریح و در مسیر رفت و آمد این مطالب را بخوانید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه مطالعه فیزیک برای کنکور

خلاصه نویسی و حاشیه نویسی نکات از جمله شیوه مطالعه شیمی برای کنکور  است. برای مطالب حفظی حتماً خلاصه نویسی کنید تا در دوران جمع بندی و در زمان های مرور دروس از این خلاصه‌ها بهره کافی را ببرید.

شیوه مطالعه شیمی برای کنکور مطالب مفهومی شیمی

از مطالب مفهومی درس شیمی و شکل‌های کتاب درسی تست های متنوع و زیادی در کنکور طرح می‌شود. خواندن عمیق مباحث کتاب را در دستور کار خود قرار دهید. برای مطالب مفهومی خلاصه نویسی و یادداشت برداری و همچنین نوشتن نکات در حاشیه صفحات کتاب های درسی بسیار مفید خواهد بود. از شکل های کتاب درسی نیز تست طرح می شود که نیازمند مطالعه مو به مو و مفهومی این اشکال و ارتباط دادن آن ها با پاراگراف های مرتبط به شکل ها است. کتاب های کمک آموزشی برای فهماندن مطالب مفهومی بسیار کمک کننده خواهند بود. زدن تست های تالیفی متنوع نیز شما را با شکل های مختلف طرح سوال از این نوع مطالب آشنا خواهد کرد.

در شیوه مطالعه شیمی برای کنکور  به این نکته مهم توجه کنید که اغلب مطالب کتاب شیمی ۲ مفهومی و حفظی است. روش خواندن شیمی دوم به این صورت است که اول متن کتاب درسی را به خوبی مطالعه کنید، مطالب حفظی را به خاطر بسپارید. بعد از خواندن کتاب به سراغ جزوه دبیر یا درسنامه کتاب‌های کمک آموزشی بروید و آن‌ها را نیز مطالعه کنید. پس از اینکه موارد گفته شده را انجام دادید می‌توانید شروع به زدن تست آموزشی کنید.

حواستان را جمع کنيد! هيچ سوال شيمی خارج از کتاب درسی شما نمی باشد. پس از غرق شدن در جزوات حجيم خودداری کنيد و از تلف نمودن وقت خود بر روی مطالب اضافي شيمی جداً پرهيز کنيد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  برنامه ریزی درست برای کنکور سراسری

شیوه مطالعه شیمی برای کنکور : مسائل

در سال های اخیر شاهد تعداد زیاد تست های محاسباتی در کنکور سراسری بوده ایم که بعضاً تست های بسیار سنگین و وقت گیر هستند. سینتیک، ترمودینامیک، استوکیومتری مسائل محاسباتی و تحلیلی اسید باز و آب و الکترولیت و… جزو مباحث محاسباتی درس شیمی برای کنکور هستند.

تعداد سؤال‌هایی که نیاز به محاسبه‌های عددی و استوکیومتری دارند، حدود ۳۰ درصد کل سؤال‌های شیمی را شامل می‌شوند. بسیاری از مسائل عددی در شیمی مثل مسائل ترمودینامیک شیمی، سینتیک و تعادل‌ها، مسائل ساده‌ای هستند و کنار گذاشتن آن‌ها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. بهتر است با کمی وقت گذاشتن و حل مسائل بیشتر، به این گونه مسائل تسلط پیدا کنید. به طور کل باید اینقدر تمرین کنید که با دیدن یک تست روش حل آن بلافاصله در ذهنتان بیاید.

تمرین و تکرار مکرر تست های مختلف از جمله تست های کنکور های سال های گذشته و تست های تالیفی مفید خواهد بود. در صورت حل کردن درس تست های محاسباتی باز هم پاسخ نامه آن را مطالعه کنید.

توصیه های مهم در شیوه مطالعه شیمی برای کنکور

۱- مجددا توصیه می کنیم که از مطالعه و فراگیری کامل جدول مندلیف غافل نشوید.

۲- حتما مطالعه زیاد را برای بخاطر سپردن مطالب حفظی در دستور کار خود قرار دهید.

۳- شکل ها نمودارها و مطالب تحلیلی را با تست های زیاد برای خود مرور کنید.

۴- از حل کردن و دست به قلم شدن برای پاسخ دادن به تست های محاسباتی به هیچ وجه هراس نداشته باشید.

۵- یادداشت نکات مهم و خلاصه‌ نویسی در حاشیه‌ی کتاب درسی را کاملاً جدی بگیرید.

برای اطلاع از منابع درس شیمی به این لینک (منابع کنکور درس شیمی) نگاهی بیندازید.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.