X

معرفی محبوب ترین ارزهای دیجیتال

امروزه به دلیل توجه و استقبال بالای مردم ،  تعداد رمز ارزهای دیجیتال چنان زیاد شده که معرفی محبوب ترین ارزهای دیجیتال کمی سخت شده است . به واقع در دنیای مدرن امروز، ارزهای دیجیتال به عنوان یک روند صعودی و نوآورانه در حوزه مالی و اقتصادی مطرح می باشند . مجموعه این ارزها که به صورت دیجیتال و بر پایه بلاکچین ارائه می‌شوند، نقش کلیدی در ارتقای فعالیت‌های پولی، تجارت بین‌المللی و پرداخت مالی ایفا می کنند .

با کمک ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین به راحتی می‌توان بدون نیاز به واسطه، پول را در هر موقعیت جغرافیایی منتقل کرد . کاربران و صاحبان ارز دیجیتال می‌توانند بدون پرداخت کارمزدهای واسطه و در مدت زمان کوتاهی تراکنش‌های مالی را حتی در سطح بین الملل و بدون دخالت نهادهای دولتی و مالی انجام دهند .

در این مقاله سایت پول یابی ضمن تعریف رمز ارزها ،  به معرفی محبوب ترین ارزهای دیجیتال جهان پرداخته می شود . امیدوارم مورد توجه و استفاده علاقه مندان قرار گیرد .

تعریف ارز دیجیتال

ارز دیجیتال به انگلیسی : Digital currency ارزهایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آن‌ها صفر و یک است . بر اساس واژه آن ، ارز دیجیتال به هر ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره می کند . لذا این مفهوم در مقابل واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه مطرح می‌شود .

ارز دیجیتال مشخصات و ویژگی‌هایی مشابه با ارزهای فیزیکی دارد . اما به طور معمول، تراکنش‌های انتقال سرمایه ارزهای دیجیتالی به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد قابل صورت می گیرد . ارزهای مجازی و رمزارزها به انگلیسی: cryptocurrency هر دو از نمونه‌های ارزهای دیجیتال هستند اما هر ارز دیجیتالی ارز مجازی یا رمزارز نیست . با نفوذ اینترنت شیوه کسب درآمد اینترنتی با ارز دیجیتالی هم طرفدار زیادی پیدا کرده است .

پول‌های دیجیتال مانند پول‌های فیزیکی، برای خرید کالا و خدمات مورد استفاده قرار می‌گیرند اما می‌توانند به استفاده در مجامع خاص نیز محدود شوند . مثلاً می‌توان یک پول مجازی مخصوص یک بازی کامپیوتری یا شبکهٔ اجتماعی داشت . پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به‌ عنوان «پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال» شناخته می‌شوند . به این معنی که مرکزی برای تولید و انتشار این پول وجود ندارد .

گاهی برای کلمه ارز دیجیتال از معادل‌هایی هم استفاده می‌شود . کاربران این بازار معمولا اصلاحاتی مانند کریپتو، کریپتوکارنسی، رمزارز و پول دیجیتال را با ارز دیجیتال هم‌معنی می‌دانند . همانطور که گفته شد، ارز دیجیتال یا پول دیجیتال ارزی است که برخلاف ارزهای فیزیکی سنتی، به شکل دیجیتال وجود دارد . اما کریپتوکارنسی یا رمزارز، به ارزی گفته می‌شود که بر پایه رمزنگاری تولید شده و بر بستر بلاکچین راه‌اندازی می‌شود . برای شناخت این دو از همدیگر ، این تفاوت را در نظر داشته باشید .

تفاوت ارزهای دیجیتال با پول‌های معمولی

ارزهای دیجیتال با ویژگی‌های ویژه ای مانند غیرقابل برگشت بودن تراکنش‌ها، ناشناس یا نیمه ناشناس بودن آنها و فرامرزی بودن، با پول‌های معمولی و رایج تمایز دارند . البته تمام ارزهای دیجیتال این ویژگی‌ها را ندارند  و می‌توان استثنائاتی را نیز در میان آن‌ها مشاهده کرد .

اولین ویژگی این ارزها غیرقابل برگشت بودن تراکنش‌ها می باشد . به عبارتی، اگر یک تراکنش با ارز دیجیتال انجام شده و تایید شود، دیگر نمی‌توان آن را برگرداند، مگر اینکه گیرنده آن توافق کند . در حالی که در بانک‌ها، اگر اشتباها پولی به حساب شخص دیگری انتقال داده شود، با پیگیری قضایی می‌توان آن را بازیابی کرد . اما در ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اگر به آدرس اشتباهی ارسال شود، دیگر به آن دسترسی نخواهد داشت .

دومین ویژگی ارزهای دیجیتال ناشناس بودن یا حداقل نیمه ناشناس بودن آن‌ها می باشد . آدرس کیف پول‌های ارز دیجیتالی شامل هیچ اطلاعات شخصی مانند شماره حساب بانکی یا کارت نیست . تنها با بررسی تاریخچه تراکنش‌ها و تحلیل‌های عمیق، می‌توان به هویت صاحب کیف پول‌ها پی برد . با این حال، برخی ارزهای دیجیتال مانند مونرو، زی‌کش و گرین، برای حفظ حریم خصوصی و پیگیرگریزی، طراحی‌ شده‌اند که شناسایی هویت را خیلی سخت کرده‌اند .

معرفی محبوب ترین ارزهای دیجیتال دنیا

ارزهای دیجیتال زیادی در حال حاضر در سطح جهان وجود دارند که کاربران با آنها کار می کنند . اما برخی از این ارزهای دیجیتال نسبت به سایر ارزها از شهرت و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند . در واقع اگر وارد دنیای ارز دیجیتال شوید، بیش از سایر ارزها نام این ارزهای مشهور را می‌شنوید . تعدادشان زیاد است ولی در این مقاله ۱۲ تا از مشهورترین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال  دنیا معرفی می شوند . این ارزهای دیجیتال عبارت اند از:

۱- بیت کوین Bitcoin

ارز دیجتال بیت کوین اولین ، محبوب ترین و با ارزش ترین آن است . دلایل ارزشمندی بیت کوین بسیار زید است . عده زیادی از مردم ارز دیجیتال را مترادف نام بیتکوین دانسته و برخی نمی توانند تمایزی برایش قائل شوند . بیت کوین توسط فردی ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو در سال ۲۰۰۹ عرضه شد . ارزش کل بازار بیت کوین اکنون بیش از ۷۵ میلیارد دلار است .

از دید کاربران، بیت کوین چیزی فراتر از یک اَپ روی گوشی تلفن همراه و یا یک برنامه کامپیوتری نیست . یا اینکه یک کیف پول بیت کوینی شخصی برایش تهیه شده و به کاربر اجازه می دهد تا با آن به ارسال یا دریافت بیت کوئین ها بپردازد . متاسفانه برای بیشتر کاربران، روش کار بیت کوین در همین حد است .

اما در پشت این پرده کاملا مخفی، شبکه بیت کوین یک دفتر کل عمومی به نام « زنجیره بلاک » را به اشتراک گذاشته است . این دفتر کل شامل تمامی تراکنش هایی است که تا کنون پردازش شده است و به کامپیوتر کاربر اجازه می دهد تا درستی هر تراکنش را بیازماید .

اعتبار هر تراکنش به وسیله امضای دیجیتالی مربوط به آدرس های ارسال، محافظت می شود . ضمن اینکه به همه کاربران اجازه می دهد تا بر ارسال بیت کوین ها از آدرس های بیت کوینی خود، کنترل کامل داشته باشند . امنیت ، اعتبار و ارزش بیتکوین بسیار بالاست و یکه تاز دنیای ارزهای دیجیتال است .

۲- اتریوم Etherium

یکی دیگر از محبوب ترین ارزهای دیجیتال اتریوم است . در واقع اتریوم دومین ارز دیجیتال پلتفرم بزرگ بازار است . این ارز دیجیتال با هدف هوشمند سازی فرایندها و فضایی برای اجرا برنامه های غیرمتمرکز و خودکار، رسما در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ به سرپرستی جوان ۲۳ ساله روسی، ویتالیک بوترین معرفی شد .

اتریوم بلاک چین مخصوص خود را دارد به همین دلیل به آن بلاک چین دوم هم گفته می شود . ارز دیجیتال اتریوم فقط یک روش پرداخت نیست . روی بلاک چین اتریوم، قرارداد های هوشمند غیرمتمرکز اجرا می شود . بیش از ۹۰ درصد توکن های موجود روی پلتفرم اتریوم فعالیت می کنند .

۳- زدکش Zcash

Zcash سومین ارز دیجیتالی است که در فهرست محبوب ترین ارزهای دیجیتال جهان قرار می گیرد . این ارز دیجیتالِ غیر متمرکز و اوپن سورس در نیمه‌ دوم سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد . زدکش مانند دو ارز دیجیتال پیشین بر پایه‌ بلاک چین طراحی شده و عمدتاً آن را بر اساس امنیت بسیار بالا در تراکنش‌ها می‌شناسند .

زد کش از یک الگوریتم اثبات کار استفاده می کند که این الگوریتم مقاومت خوبی در برابر ASIC ها دارد و می تواند حریم خصوصی کاربران را حفظ کند . ZCASH حافظه بیشتری را نسبت به سایر هم ارزها نیاز دارد . برای اینکه بتواند تراکنش ها را در مدت زمان خیلی سریعی تایید کند که الگوریتم Equihash شرایطی مناسب را برای تایید سریع این فرایند بوجود می آورد . زمان ایجاد هر بلوک ۲٫۵ دقیقه می باشد .

۴- ریپل Ripple

ارز دیجیتال ریپل یکی دیگر از پلتفرم های غیرمتمرکز مشهور است . ریپل در سال ۲۰۱۲ با هدف ایجاد ظرفیت تراکنش های بالا عرضه شد . در وب‌سایت ریپل آمده که هدف ریپل این است که مردم بتوانند از «باغ‌های محصور» شبکه‌های مالی خلاصی پیدا کنند . باغ‌های محصور همان کارت‌های اعتباری، بانک‌ها، پرداخت‌های اینترنتی و سایر ابزارهای مالی هستند که دسترسی‌ها را محدود می‌کنند، برای تبادل پول کارمزد می‌گیرند و تأخیرهایی را در هنگام تراکنش بر مردم تحمیل می‌کنند .

ریپل معاملات سریع و ارزان را امکان‌پذیر می‌کند ‌. برخلاف بیت کوین‌، ریپل می‌خواهد همه‌ معاملات بین‌المللی را در سراسر جهان تنظیم کند . ‌‌در واقع هدف ریپل یک خواسته‌ بلند پروازانه است . شاید در طی چند سال صرافی‌ها نیز مانند بسیاری از سازمان‌هایی که فعالیت خود را متوقف کردند، متوقف شوند . این ارز دیجیتال دارای محصولات خاص خود است که XRP یکی از آنها است .

۵- لایت کوین Litecoin

این ارز با تغییراتی در بیت کوین مانند انجام سریع تر تراکنش ها و استخراج راحت تر، در سال ۲۰۱۳ عرضه شد . البته لایت کوین هنوز به شهرت و قدرت بیت کوین نرسیده‌ و قاصله زیادی دارد . این ارزهای جایگزین مسیر خودشان را در مبادلات مالی طی می‌کنند .

حتی در ماههای اخیر بازی به نام CryptoKitties که از اتریوم استفاده می‌کند بسیار طرفدار پیدا کرد . کاربران اینترنت، لایت کوین را به خاطر ویژگی‌های متفاوتش به یک میم اینترنتی تبدیل کردند . این کاربران تفاوت بیت کوین و لایت کوین را به شخصیت‌های اصلی انیمه دراگون بال زد Dragon Ball تشبیه می‌کنند .

این ارز دیجیتال از الگوریتم اسکریپت Scrypt برای تولید بلاک‌های جدید استفاده می‌کند . یک ارز مبتنی بر اثبات کار Proof of Work است . لوگوی نقره‌ای رنگ لایت کوین و شباهتش با BTC، به‌عنوان طلای دیجیتال، و همچنین قدیمی‌بودن این ارز دیجیتال موجب شده تا در بین جامعه کریپتو به نقره دیجیتال مشهور باشد .

چارلی لی، دانش آموختهٔ دانشگاه MIT و از مهندسان سابق گوگل، سازنده ارز دیجیتال لایت کوین است . او در سال ۲۰۱۱ به بیت کوین علاقه‌مند شد و همین علاقه باعث شد تا به فکر ساختن LTC بیفتد . کمی بعد از آشنایی او با بیت کوین، لی این پروژه را منتشر کرد . چارلی لی علاوه بر کارکردن در گوگل، تجربه کارکردن در صرافی کوین بیس را هم در کارنامه دارد .

۶- استلارStellar

استلار از محبوب ترین ارزهای دیجیتال دنیا محسوب می شود . این ارز دیجیتالی در سال ۲۰۱۴ و با ماهیتی تقریبا مشابه با ریپل متولد شد . جالب است بدانید که استلار را در واقع می توان شاخه یا فورک ریپل دانست . جد مک کالب، بنیانگذار ارشد ریپل با چند نفر از توسعه دهندگان بر سر مسائلی اختلاف نظر داشت و موجب شد تا توسعه دهندگان مخالف استلار را به وجود بیاورند .

در حالی که ریپل به ارائه راه حل برای انتقال بین بانک های سراسر جهان متمرکز است، استلار قصد تسهیل پرداخت های بین افراد را در سراسر جهان دارد . اما تقریبا شیوه کار هر دو یکی است .

Stellar Lumens  رمز ارزی است که مقیاس پذیرتر و سریعتر از بیت کوین است و نیازی به استخراج ندارد . سرعت انجام تراکنش های بین المللی توسط ارز دیجیتال استلار به حدی است که فقط در عرض ۳ تا ۵ ثانیه صورت می پذیرد . در ضمن استلار یک رمز ارز معتبر و کارآمد برای تبدیل ارز دیجیتال به ارز فیات نیز است، که انجام معاملات بین المللی را بین هر جفت ارز امکان پذیر می کند .

ارز دیجیتال استلار به دلیل امکانات و قابلیت هایی که دارد، توانسته است نام خود را در زمره یکی از رمز ارزهای خوش آتیه و جذاب برای سرمایه گذاری ثبت نماید . استلار مانند سایر رمز ارزها بر مبنای بلاکچین و به صورت منبع باز و غیر متمرکز طراحی شده است . این رمز ارز کاملا مستقل از دولتها می باشد و هیچ ارگان یا دولتی نمی تواند آن را کنترل کند .

۷- دش DASH

دش نسخه‌ پنهانی‌تری از بیت‌ کوین است . این ارز ازآنجا که روی شبکه‌ مسترکد غیرمتمرکزی کار می‌کند ردیابی تراکنش‌ها را تقریبا غیرممکن می‌سازد . یعنی امنیت بالاتر و قابلیت ناشناخته‌ماندن بیشتری نسبت‌به بیت‌ کوین دارد . Dash در سال ۲۰۱۴، راه‌اندازی شده و طی مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد .

ایوان دافیلد Evan Duffield این ارز دیجیتال را ساخت و می‌توان آن را با استفاده از یک CPU یا GPU کاوید . در مارس ۲۰۱۵، دارک‌ کوین به دش تغییر نام داد . Dash مخفف Digital Cash یا پول دیجیتال با نماد – DASH است . تغییر نام این ارز دیجیتال از دارک‌ کوین به دش هیچ‌یک از ویژگی‌های فنی آن نظیر Darksend و InstantX را تغییر نداد .

در سال ۲۰۱۴ که این ارز رمزنگاری شده معرفی شد، خیلی سریع توجه بسیاری را به خود جلب کرد . این ارز دیجیتال که توسط Evan Duffield توسعه داده شده است، با استفاده از  CPU یا GPU قابل استخراج است .

در حال حاضر این رمز ارز یکی از پیشتازان بحث حریم خصوصی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال است . نکته‌ مهم در مورد دش این است که حدود ۱۰ درصد سرمایه‌ای که از طریق استخراج به وجود می‌آید، دوباره به اکوسیستم این رمز ارز برمی‌گردد . از این سرمایه‌ برای توسعه‌ پروژه‌های جدید در داخل جامعه‌ کاربران استفاده می‌شود . به همین دلیل است که دش یکی از فعال‌ترین جامعه‌های کاربری را در بین رقبایش در اختیار دارد .

۸- اتریوم کلاسیک Ethereum Classic

ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک مشابه با بیت کوین کش است اگرچه جایگاه بیت کوین با آن تفاوت زیادی دارد  . یعنی این ارز از شبکه اصلی اتریوم جدا شده و شروع به فعالیت کرده است . دلیل این جداسازی اختلافاتی است که در رابطه با نسخه اولیه بلاک چین این ارز وجود داشته است . برخلاف بیت کوین کش که بعد از جداسازی توانست روند رشد خود را طی کند، اتریوم کلاسیک برای معرفی خود چندان موفق عمل نکرد . چرا که همچنان ضعف‌های زیادی در نحوه عملکرد آن وجود دارد .

اتريوم كلاسيك يك سيستم محاسباتي متن باز است كه بر اساس فناوري بلاكچين كار مي‌كند و مي‌تواند از پروتكل‌هاي هوشمند پشتيباني كند . عملكرد اين پلتفرم طوری است كه ماشين مجازی اتريوم را فراهم مي‌سازد . اين ماشين مجازی بر مبنای محاسبات تورينگ است و به صورت نامتمركز می‌تواند با استفاده از شبكه، قراردادهاي عمومی را در بستر گره‌هاي عمومي شبكه اجرا كند . ارز محلي اين شبكه با نماد (ETC) اتريوم كلاسيك مشخص مي‌شود .

عملكرد اتريوم كلاسيك شباهت زيادي به اتريوم دارد . حتي زبان برنامه‌نويسی پروتكل‌های هوشمند هر دو ارز هم يكسان است و سوليديتی (Solidity) نامیده می‌شود . اندازه، زمان ايجاد و پاداش هر دو نيز شباهت زيادی به همديگر دارد . به اين نكته نيز توجه کنید كه قيمت اتريوم و اتريوم كلاسيك به شدت با يكديگر فرق مي‌كند .

۹- بیت کوین کش Bitcoin Cash

یکی دیگر از مشهورترین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال در جهان بیتکوین کش است . بیت کوین کش فعالیت خود را به عنوان ارز دیجیتال از سال ۲۰۱۷ آغاز کرده است که ثمره‌ای از هارد فورک است . به عبارت دیگر در این ارز دیجیتال برخی از استخراج‌کنندگان قوانین جدیدی را تعیین کردند، که با به کارگیری آن‌ها از بلوک‌های سنتی بیت کوین خارج شده و ساختار جدیدی را شکل دادند .

بیت‌کوین کش برای تطبیق اندازه بلوک بزرگ‌ تر در مقایسه با بیت‌کوین ایجاد شد و امکان انجام تراکنش‌ های بیشتر در یک بلوک را فراهم کرد . با وجود تفاوت های فلسفی، بیت کوین کش و بیت کوین شباهت های فنی زیادی دارند . آنها از همان مکانیسم اجماع استفاده می کنند و عرضه خود را به ۲۱ میلیون محدود کرده اند . خود بیت‌کوین کش در نوامبر ۲۰۱۸ دچار فورک شد و به بیت‌کوین کش ABC و بیت‌کوین کش SV تقسیم شد . بیت کوین کش ABC اکنون بیت کوین کش نامیده می شود .

۱۰- مونرو Monero

مونرو یک ارز امن، خصوصی ، غیرقابل شناسایی و از محبوب ترین ارزهای دیجیتال است . این ارز متن باز از سال ۲۰۱۴ فعالیت خود را آغاز کرده است . خیلی زود توجه جوامعی که در حوزه ارز رمزنگاری شده فعالیت می کنند را به خود جلب کرده است .

ارز دیجیتال مونرو که علامت اختصاصی آن XMR است یک کوین حریم خصوصی و غیرقابل ردیابی است . توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال، هیچ‌یک از توکن‌های آن را برای خود و همچنین تامین سرمایه شرکت برنداشتند . تیم توسعه‌دهنده‌ مونرو یک گروه هفت نفره است که پنج نفر از این هفت نفر ناشناس هستند . دو نفر دیگر دیوید لاتاپیDavid latapie و ریکاردو اسپاگنیRicardo spagni می باشند .

پلتفرم این ارز دیجیتال متن‌بازOpen Source است و به‌وسیله‌ سرمایه‌ای که کاربران در ابتدا وارد پروژه‌ این ارز دیجیتال کردند ارزشمند شده است . این رمز ارز از امضاهای حلقه‌ای و آدرس‌های ناشناس برای پنهان کردن هویت کابران به‌عنوان فرستنده یا گیرنده بهره می‌برد .

تیم توسعه‌دهنده‌ اصلی مونرو به‌طور دائم در حال ‌توسعه‌ امنیت و دیگر ویژگی‌های این رمز ارز هستند . درواقع شاید فکر کنید که مونرو یک شرکت است، ولی این‌طور نیست و هیچ مالک و هیئت‌مدیره‌ای پشت این پروژه نیست .

مونرو مثل بیت کوین و خیلی ارزهای دیجیتال دیگر برای تأیید تراکنش‌های خود از بلاک چین و الگوریتم اثبات کارProof of work بهره می‌برد . ولی مونرو این فرق را دارد که از سه تکنولوژی امنیتی خود استفاده کند تا تراکنش‌ها در شبکه‌ آن محرمانه باشند . این سه تکنولوژی امضاهای حلقویRing Signatures ، تراکنش‌های محرمانه‌ حلقویRingCT و نشانی‌های پنهانStealth Addresses است .

۱۱- کاردانو Cardano

چارلز هاکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ این ارز دیجیتال را معرفی کرد . این ارز توجه بسیاری را به خود جلب کرد . چون قابلیت های ارز دیجیتال اتریوم و سایر ارزها را دارا می باشد . با وجود قابلیت های جدیدی که در این ارز رمزنگاری شده در نظر گرفته شده ، انجام پرداخت های بین المللی در چند ثانیه قابل انجام است .

کاردانو Cardano، شبکه بلاک چین نسل سوم است که با هدف ایجاد پلتفرم قابل‌اعتماد، مقیاس‌پذیر و پایدار برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است . در این شبکه از الگوریتم اثبات سهام Proof of Stake به نام Ouroboros استفاده می‌‌شود . دارندگان توکن ADA، ارز دیجیتال کاردانو، می‌توانند به کمک آن در تولید بلاک‌ها و امنیت شبکه مشارکت داشته باشند . این الگوریتم به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و امن‌ترین الگوریتم‌های اثبات سهام شناخته می‌شود و با استفاده از ریاضیات و تئوری بازی، حفظ تعادل بین کارایی و امنیت را تضمین می‌کند .

الگوریتم Ouroboros همچنین به کاردانو این قابلیت را می‌دهد که با حفظ همسوسازی با شبکه، تعداد تراکنش‌های قابل پردازش در هر ثانیه را افزایش دهد . کاردانو همچنین از روش علمی و تحقیقات دانشمندان برای بهبود و توسعه شبکه خود استفاده می‌کند .

ارز دیجیتال کاردانو، رمزارزی غیرمتمرکز است که روی شبکه بلاک چین کاردانو اجرا می‌شود و ADA نام دارد / این رمزارز به عنوان سوخت برای اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز در شبکه کاردانو استفاده می‌شود . از زمان انتشارش در سال ۲۰۱۷، تاکنون، به عنوان یکی از بزرگترین رمزارز‌ها، بر اساس ارزش بازار شناخته می‌شود .

۱۲- دوج کوین Dogecoin

دوج کوین آخرین نام در فهرست محبوب ترین ارزهای دیجیتال این مقاله می باشد . ارز دوج کوین، یک ارز دیجیتال همتا به همتای متن باز است . این آلتکوین ابتدا به عنوان یک جوک ایجاد شد که به شوخی اینترنتی درباره سگ شیبااینو اشاره داشت و سپس در سطح اینترنت محبوبیت زیادی کسب کرد .

در عین حال، از زمان ایجاد دوج کوین، محبوبیت و ارزش آن رشد چشمگیری داشته است . طی چند سال، یک جامعه آنلاین بسیار عظیم نیز با وجود بسیاری از طرفداران وفادار این کوین توسعه یافته است . این جامعه کارهای شگفت انگیزی با دوج کوین انجام داده است .

توسعه‌دهندگان برای ایجاد دوج کوین از کد ارز دیجیتالی دیگر به‌نام لاکی کوین Lucky Coin استفاده کردند که در آن زمان شناخته‌شده بود . درحقیقت می‌شود گفت این ارز دیجیتال از لاکی کوین فورک شده است . لاکی کوین هم خودش فورکی از لایت کوین و ارز دیجیتال لایت کوین هم خود انشعابی از بیت کوین است .

محبوبیت این ارز دیجیتال می‌تواند ناشی از رتبهٔ تقریبا خوب این ارز دیجیتال در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین قیمت بسیار پایین آن باشد . که این موضوع افراد زیادی را با رویای ثروتمندشدن، مجاب به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند . این افراد بدون توجه به معیارهای مهمی مانند ارزش بازار Market Cap و تعداد واحدهای درگردش اقدام به این کار می کنند .

نکات کلیدی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال

دنیای ارزهای دیجیتال مثل بازار بورس پر نوسان و با تلاطم زیاد است . ضمن اینکه تاثیر بلاک چین بر دیجیتال مارکتینگ و سایر بازارهای مالی غیر قابل انکار است . چه بسا افراد ناآگاه با ضرر و زیان جبران ناپدیری مواجه شوند . برای اینکه وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید و بدرستی بتوانید از آن استفاده و از رشد ارزهای مختلف بهره مند شوید، توجه به چند نکته اهمیت بسیار بالایی دارد . این نکات کلیدی عبارتند از :

۱-  احتیاط

به دلیل نوسانات شدید در بازار ارزهای دیجیتال در هنگام سرمایه گذاری باید نهایت دقت را به خرج دهیذ . هیچگاه نباید وجهی را برای سرمایه گذاری در آن وارد کنید که موجب نوسانات بازار، خدای ناخواسته موجب اختلال در زندگی و کسب و کارتان شود . رعایت احتیاط و گام برداشتم با بررسی کامل ، شرط عقل است .

۲- رعایت نکات امنیتی

در دنیای دیجیتال توجه به نکات امنیتی همواره از اهمیت بالایی برخوردار است . در خصوص ارزهای دیجیتال این مهم یک ضرورت همیشگی است . چون عدم توجه به این نکات می تواند ضررهای جبران ناپذیری را در پی داشته باشد .

۳- اصل بازگشت ناپذیری

همه چیز در دنیای ارزهای دیجیتال بازگشت ناپذیر است . پس باید قبل از هر اقدامی به نکات مختلف توجه کرد . برای جلوگیری از بروز اشتباهات و خسارات، آموزش امری ضروری در این حوزه نوین می باشد .

معروف ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلندمدت

تاکنون بیش از ۲۳۰۰۰ کوین و توکن به بازار ارز دیجیتال معرفی شده و روز به روز هم بر تعداد این رمزارزها افزوده می‌شود . اصلی‌ترین سوالی که برای علاقه‌مندان به حضور در بازار ارز دیجیتال ایجاد شده این است که چگونه می‌توان بهترین و معروف ترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری را از میان این ۲۳۰۰۰ رمزارز شناسایی کرد؟

یکی از شاخص‌های اصلی سنجش اعتبار یک پروژه رمزارزی در مارکت کریپتو، مقدار ارزش بازار یا اصطلاحا مارکت کپ آن است . بالا بودن ارزش بازار یک رمزارز، میزان اعتبار آن پروژه رمزارزی و مقبولیت آن در میان کاربران بازار ارز دیجیتال را نشان می‌دهد . بهترین و معتبرترین مرجع برای مشاهده ارزش بازار رمزارزهای مختلف نیز وبسایت کوین مارکت کپ است.

پلتفرم کوین مارکت کپ حکم یک دایره المعارف برای بازار ارزهای دیجیتال را دارد . این وبسایت مهم‌ترین اطلاعات مربوط به تمام رمزارزهای موجود در بازار را به کاربران ارائه می‌کند . ۱۰ رمزارز ابتدای لیست ارزها در پلتفرم کوین مارکت کپ بهترین، معتبرترین و بهترین ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت در بازار هستند .

در قسمت بالای صفحه اصلی پلتفرم و با کلیک روی گزینه Cryptocurrencies، می‌توانید از قابلیت‌های کوین مارکت کپ بهره‌مند شوید . برخی از این موارد عبارت است از:

– ارائه آخرین تغییرات نرخی  رخ داده در بیش از ۲۰ هزار رمزارز موجود در بازامکان .

– داشتن پرتفوی رایگان با قابلیت شخصی سازی .

– لیستی از تمامی صرافی‌های دنیا به صورت رتبه‌بندی شده بر اساس امتیاز کاربران .

– برخورداری از دیده‌بان شخصی watch list جهت رصد کردن رمزارزها .

– ارائه اپلیکیشن کاربردی .

معروف ترین ارزهای دیجیتال برای کسب سود روزانه

رمزارزهایی که بیشترین میزان نوسان روزانه را دارند، بهترین ارزهای دیجیتال برای کسب سود روزانه هستند . همان طور که احتمالا می‌دانید نوسان قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال با انتشار اخبار پیرامون این بازار گره خورده است . بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که میم‌کوین‌ها و آن دسته از رمزارزهایی که اکوسیستم فعالی دارند و به صورت روزانه یا هفتگی پیرامون روند پیشروی پروژه‌های آن‌ها اخبار گوناگونی در بازار منتشر می‌شود، بهترین ارزهای دیجیتال برای نوسان گیری روزانه هستند .

برای مثال میم‌کوین‌هایی همچون دوج‌کوین، فلوکی و به صورت کلی رمزارزهای مورد علاقه ایلان ماسک و یا پروژه‌های رمزارزی جدیدی همچون آربیتروم، اپتوس و اپتیمیزم و همچنین رمزارز بیت‌کوین می‌توانند معروف ترین ارزهای دیجیتال برای نوسان‌گیری روزانه و ترید در تایم فریم‌های پایین باشند .

بالعکس آن دسته از رمزارزهایی که روند رشد و توسعه آن‌ها به کندی پیش می‌رود و اکوسیستم فعالی ندارند، معمولا در روندهای تریدینگ رنج به سر می‌برند . حجم معاملات آن‌ها بسیار پایین بوده و با درجا زدن‌های خود معامله‌گران را خسته می‌کنند . دنبال کردن هشتگ‌های مربوط به ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی و مطالعه روزانه اخبار در مراجع معتبری همچون کوین تلگراف می‌تواند در تشخیص پروژه‌های فعال رمزارزی و بهترین ارز دیجیتال برای سود روزانه بسیار کمک کننده باشد .

تشکیل سبد سرمایه گذاری از میان معروف ترین ارزهای دیجیتال

تقسیم سرمایه یا اصطلاحا متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری اولین اصلی است که هنگام سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز دیجیتال باید در نظر داشته باشید . با تقسیم سرمایه میان دارایی‌های گوناگون در واقع ریسک سرمایه‌گذاری خود را مدیریت می‌کنید . هرم تخصیص سرمایه می‌تواند در تشکیل یک سبد سرمایه‌گذاری بهینه بسیار کاربردی باشد .

مطابق با این هرم شما می‌بایست ۵۰ درصد از سرمایه خود را به رمزارزی که کمترین ریسک یا به عبارتی بیشترین اعتبار را در بازار دارد اختصاص دهید . یعنی ارز دیجیتال بیت‌کوین BTC . پس از آن می‌توانید ۵۰ درصد دیگر از سرمایه خود را میان آلت‌کوین‌های مختلف تقسیم کنید .

۳۰ درصد از ۵۰ درصد باقی مانده می‌بایست به ۱۰ آلت‌کوینی که پس از بیت‌کوین بیشترین مارکت کپ را در بازار دارند، اختصاص یابد . رمزارزهای اتریوم ETH، ریپل XRP، کاردانو ADA و سولانا SOL می‌توانند نمایندگانی برای این قسمت از سبد سرمایه‌گذاری باشند .

پس از آن می‌توانید ۱۵ درصد از سرمایه خود را به پروژه‌های رمزارزی نسبتا جدیدتر بازار که اکوسیستم فعالی دارند، اختصاص دهید . برای مثال رمزارزهای آوالانچ AVAX، اپتوس APT و آربیتروم ARB می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای این قسمت از سبد سرمایه‌گذاری باشند .

در نهایت شما مجاز هستید تا ۵ درصد باقی مانده از سرمایه خود را به سرمایه‌گذاری در میم‌کوین‌های محبوب بازار همچون دوج‌کوین DOGE، شیبا اینو SHIB و فلوکی اینو FLOKI اختصاص دهید . به این ترتیب می‌توانید از میان معروف ترین ارزهای دیجیتال، یک سبد سرمایه‌گذاری بهینه با ریسک سنجیده تشکیل دهید .

متداول ترین سوالات درباره معذوف ترین ارزهای دیجیتال

قبل از پرداختن به سوالات متداول ، باید متذکر شوم افرادی که به دنبال کسب درآمد دلاری در ایران هستند ، باید توجه خاصی به ارزهای دیجیتال کنند . این شیوه بسیار پولساز بوده و در عین حال دارای ریسک بالا هم می باشد .

مهم‌ترین ارزهای دیجیتال کدامند؟

آن دسته از پروژه‌های رمزارزی که بلاک‌چین اختصاصی داشته و با هدف افزودن مزیتی ویژه در صنعت رمزنگاری شده‌اند، مهم‌ترین ارزهای دیجیتال هستند . بیت‌کوین، اتریوم، بایننس‌کوین و ترون چهار مورد از مهم‌ترین و محبوب ترین ارزهای دیجیتال هستند .

قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال کدامند؟

بیت‌کوین، اتریوم، لایت‌کوین و ریپل چهار مورد از قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتال می باشند .

چگونه می‌توان بهترین ارز برای ترید ساعتی را شناسایی کرد؟

میم‌کوین‌ها، پروژه‌های تازه وارد به بازار و آن دسته از رمزارزهایی که اکوسیستم فعال و پویایی دارند برای ترید ساعتی در بازار ارز دیجیتال بسیار مناسب هستند .

سخن پایانی محبوب ترین ارزهای دیجیتال

واقعیت این است که نمی‌توان به این سوال، بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری کدام است؟ پاسخ قاطعی داد و فقط یک ارز دیجیتال را معرفی کرد . ارزهای دیجیتال متعددی وجود دارد که پتانسیل خوبی برای سودآوری دارند . باید هنگام انتخاب یک رمزارز فاکتورهای زیادی را در نظر گرفت که در این مقاله به برخی از آنها اشاره شد .

در صورتی که قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت دارید رمزارزهایی مانند بیت کوین، اتریوم، بیت کوین کش، ترون، کاردانو و پولکادات می‌توانند در سبد سرمایه‌گذاری شما باشند . اما توجه داشته باشید که حتما قبل از هرگونه اقدامی برای سرمایه‌گذاری، مهارت خود را برای تحلیل بازار افزایش دهید تا بتوانید به سود برسید.

از میان محبوب ترین ارزهای دیجیتال ، بیت‌ کوین، به‌لحاظ ارزش بازار، تعداد کاربران و شهرت همچنان سردمدار ارزهای دیجیتال است . بااین‌وجود محبوبیت سایر ارزهای مجازی نظیر اتریوم و ریپل که بیشتر سازمان‌ها و شرکت‌ها از آن استفاده می‌‌کنند، درحال افزایش است . برخی از ارزهای جایگزین نسبت‌به بیت‌ کوین یک یا دو ویژگی پیشرفته‌‌تر دارند . این روزها ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی دارند . اما دررابطه با اینکه در این رقابت تنگاتنگ بین ارزهای دیجیتال چه تعداد از آنها به‌عنوان سردمدار ارزهای دیجیتال ظاهر خواهند شد، باید منتظر ماند و دید .

نکته پایانی محبوب ترین ارزهای دیجیتال اینکه ، شاید مهم‌ترین ویژگی ارزهای الکترونیکی آن است که به کشور خاصی تعلق ندارند . می‌توان بدون هیچ محدودیتی در همه کشورها از آن‌ها استفاده کرد . همچنین، برای انتقال پول دیجیتال، نیازی به افتتاح حساب در بانک نیست و  بدون واسطه برای دیگران ارسال کرد . به‌همین‌خاطر، این روزها بسیاری از مردم برای کسب درآمد پایدار به آموزش ارز دیجیتال و معامله آن در بازار روی آورده‌اند .

 

سایت پول یابی:
Related Post