موفقیت در مصاحبه شغلی

برای موفقیت در مصاحبه شغلی باید اصول و ترفندهای مصاحبه استخدامی را یاد بگیرید، اینکه در مصاحبه استخدامی چه بگویید ؟ رمز موفقیت در مصاحبه استخدامی چیست ؟ اصول موفقیت در مصاحبه شغلی چیست؟ نمونه های زیادی از این نوع سوالات در ذهن افراد مصاحبه شونده وجود دارد که اگر به دنبال پاسخ هایی معقول و منطقی نباشد ممکن است وی را دچار استرس و نگرانی زیاد کند.

به شخصه معتقدم مصاحبه از امتحان کتبی سخت تر است و اگر از من بخواهند بین آزمون کتبی و مصاحبه یکی را انتخاب کنم حتما امتحان کتبی را که کمتر ایجاد استرس می کند انتخاب می کنم . شاید این به شیوه بد امتحان شفاهی دادن ما در دوران تحصیل برگردد و یا عواملی مثل عدم تمرین ، نداشتن آموزش ، اعتماد به نفس پایین و…مربوط باشد. در هر حال هر چیزی را با آموزش ، یادگیری و تمرین می توان اصلاح و درست کرد. در این مقاله سایت پول یابی به چگونگی موفقیت در مصاحبه شغلی و استخدامی پرداخته می شود.

موفقیت در مصاحبه شغلی

برای مصاحبه باید آنقدر تمرین کنید که استرس را به آرامش تبدیل کنید. کاملا طبیعی است که بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله نداشتن سرمایه کافی ، ایده جذاب ، مهارت مدیریتی و… نمی توانند و یا توانایی راه اندازی کسب و کار و تجارت به صورت مستقل را ندارند و این اصلا عیب و نقص نیست ، همه انسان ها مثل هم نیستند و توانایی هایشان با هم متفاوت است.

از طرفی برخی افراد این توانایی را دارند که به عنوان کارآفرین و سرمایه گذار کسب و کاری را راه اندازی کنند و افرادی را برای پیشبرد اهداف کاری استخدام کنند این روند هم کاملا طبیعی است. ضمن اینکه، برخی از افراد که خود توانایی راه اندازی کسب و کار تجاری مستقل را ندارند می توانند در شرکت و یا موسسه ای خاص مهارت‌هایشان را نشان داده و استعدادهای خود را بروز دهند.

اما برای ورود به مراکز اشتغال و استخدام شدن باید از سد و یا مرحله ای با نام مصاحبه استخدامی بگذرند. برای عبور و موفقیت در مصاحبه شغلی باید از فنون مصاحبه استخدامی آگاهی داشته باشند تا بتوانند این مرحله را به خوبی و سلامت طی کنند. طی این مرحله نیاز به یادگیری مهارت هایی است که کار را راحت تر و ساده تر می کند و باید آن را فراگرفت.

مصاحبه شغلی و استخدامی

شاید این سوال برایتان مطرح شود که، آیا مصاحبه استخدامی واقعا نمایش مهارت و توانایی است ؟ و یا دقایقی پراسترس که فقط به رهایی از آن می اندیشید ؟ ازدیدگاه روان شناسانه ، مصاحبه شغلی بهترین زمان برای نمایش توانایی است که به واسطه سالها تمرین به دست می آید. در مصاحبه نه تنها می توانید ماهیت واقعی خودتان را نشان دهید ، بلکه آنرا به منزله پلی برای رسیدن به موفقیت هم می توان تصور کرد.

مصاحبه شونده مانند ورزشکاری است که دقیقا در مرحله پایانی کار قرار دارد و تنها یک گام با موفقیت و کامیابی فاصله دارد. گذشتن از این گام و صدها گام دیگر، که بخشی از زندگی را تشکیل می دهند تنها با اراده خودتان امکان پذیر است .

معمولا انسانها دیدگاهی منفی درباره آزمون دارند. ولی اگر به آمادگی لازم برسند ، دیگر استرس معنایی ندارد. براساس تحقیقات علمی، ترس از موفق نشدن علت اصلی شکست است. در واقع شما کاملا آمادگی لازم را دارید، اما از شدت استرس نمی توانید پاسخ مناسبی بیابید.

امروزه مصاحبه شغلی یکی از پردغدغه ترین پدیده هاست که قشرجوان با آن مواجه است. به بیان دیگر مصاحبه متداول ترین ابزار بررسی تجربی در روانشناسی فردی و همچنین در بخش‌های کاربردی، می باشد.

موفقیت در مصاحبه شغلی ، مصاحبه استخدامی ، اصول مصاحبه شغلی ، شیوه مصاحبه شغلی و کاری

اگرچه رفتار اجتماعی افراد به طور غیر مستقیم، بر مبنای عکس‌العمل آنها به سوالات سنجیده می‌شود و به نظر می رسد با تکنیک‌هایی چون مشاهده و یا آزمایش ممکن است بتوان رفتار اجتماعی افراد را در گروههای کوچک به طور واقعی‌تر بررسی کرد، اما در گروه‌های بزرگتر، هنگامی که مقایسه نسبتاً دقیق رفتار گروه ها با یکدیگر مطرح می شود باید مقیاس‌های دقیق برای مقایسه و سنجش افراد با یکدیگر یافت که در مجموع « مصاحبه » در بیشتر موارد به این هدف ایده ‌آل نزدیکتر می باشد.

۱- سلامت ذهنی و روحی

شاید این عنوان در نگاه اول خنده دار و مضحک به نظر برسد ، اما اگر لحظه ای تامل و درنگ کنید، ضرورت و درستی آن را تصدیق خواهید کرد. اساس شروع یک کار موفق و استخدام شدن ، داشتن روحیه ای عالی ، انگیزه و امید است. وجود ذهنی پرمشغله و درگیر، نداشتن تمرکز کافی در هنگام کار ، تداخل مشاغل مختلف ، خستگی ، آشفتگی های ذهنی و بسیاری از موارد دیگر که به افسردگی ختم می شوند از عوارض فقدان ذهنی، سالم و روحیه ای مثبت هستند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  معرفی شغل مجری گری

برای موفقیت در کار باید ذهنی آرام و روحیه بالا داشت، چگونه می توان با وجود ذهنی ناآرام و بی ثبات به ادامه کار و مهمتر از آن به تداوم زندگی و آینده کاری امید داشت؟ بنابراین گام نخست برای شروع هر کاری وجود سلامت و داشتن روحیه ذهنی و روحی شاداب و با انگیزه است که شما را از ابتلا به بسیاری از معضل ها مصون می دارد .

۲- ملاقات با رئیس جدید

شاید مهم ترین و حساس ترین بخش مصاحبه همین قسمت، یعنی دیدار با رئیس یا مدیر شرکت و اداره باشد. ورود به دفتررئیس و آغاز مصاحبه استخدامی را ، همیشه به خاطر داشته باشید. جهت موفقیت در مصاحبه شغلی این بخش مهم است لذا اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و با آرامش کامل به سوالات پاسخ دهید.

نکته مهم اینکه ضمن آمادگی برای مصاحبه استخدامی حتما سر موقع در محل مصاحبه استخدامی حاضر شوید، چون داشتن تاخیر، استخدام شما را سخت خواهد کرد و شما را به عنوان فردی بی برنامه نشان خواهد داد. ضمن اینکه حضور زودتر در محل مصاحبه، تا حد زیادی از استرس و فشار روانی کار می کاهد. رعایت برخی اصول ساده ولی مهم مثل ، آراستگی ظاهری ، مکث و تامل هنگام مصاحبه و جواب دادن به سوالات، حالت چهره و بسیاری از نکات به ظاهر معمولی در مصاحبه می تواند تاثیرگذار باشد.

۳- ارائه رزومه کاری

رزومه کاری در واقع شناسنامه و معرف کاری و مهارتی شما محسوب می شود و باید مهمترین فعالیتهای کاری و شرح تجربیات شما در آن ثبت شده باشد. در تنظیم آن دقت لازم را داشته باشید و به ترتیب اولویت ها سعی کنید مهمترین مدارک تحصیلی و مراکزی که در آنها مشغول به کار بوده اید را فهرست وار و با شرح بسیار کوتاه بنویسید.

شاید در نگاه اول ارائه رزومه کاری تنها لیستی بلند پایه از فعالیتها و مهارت های کسب شده فرد متقاضی کار و استخدام باشد، اما به نوعی پنجره ای به سوی دانستن مجموعه مهارت هایتان توسط کارفرما محسوب می شود. البته در نهایت مصاحبه کننده و کارفرما به مهارت عملی شما اکتفا می کند. بنابراین باید به همان اندازه که رزومه خود را مرتب و منظم ارائه می دهید ، مهارت و تخصصتان هم فوق العاده و بی نقص باشد.

۴- مهارت و تخصص کاری

جهت موفقیت در مصاحبه شغلی حتما در مورد مهارتها و تخصص هایتان با اشتیاق و علاقه زیاد صحبت كنید. البته توجه کنید که  احتیاجی به توضیحات اضافه و زیاد نیست، چون کارفرما بر حسب تجربه و تخصص کاری به راحتی و در نگاه اول به ماهیت وجود شما و توانایی هایتان پی خواهد برد ، اما از اينكه شخصيت تان کاملا آشکار شود، نگران نشوید.

در زمان مصاحبه و پرسش و پاسخ ، به نشانه بی ميلی و یا کم اهمیت جلوه دادن، وقفه های كوتاه و مكث زیاد نكنيد. ممکن است برای هر پاسخ نياز به چند ثانيه زمان داشته باشید، ولی نباید این زمان طولانی شود. آمادگی ارائه مهارتهایتان را داشته باشيد تا وقتی مصاحبه کننده شرح حالی از شغل و مهارتتان را خواست، بتوانید ارائه دهيد.

موقعيت تان را در ذهن كارفرما در جایگاه فردی با صفات ويژه، تثبيت كنيد. كارفرمايان مسايلی را دارند كه نياز به حل آنها توسط كارمندانی با مهارتهای خاص و ويژه می باشد. توصیه می شود که در توصيف مناسب صفاتتان مؤثر و هوشمندانه عمل كنيد.

۵- مثبت اندیش بودن

توجه کنید که کارفرما و مصاحبه کننده اصلا تمايلی به شنيدن بهانه ها و يا احساسات بد در مورد يك تجربه منفی را ندارد. اگر آنها در مورد رتبه و يا نمره پايين، و همچنین تغيير ناگهانی شغل يا نقص سابقه تان جويا شدند، حالت دفاعی و حتی تهاجمی به خودتان نگيريد. در عوض توجه تان را به حقايق و واقعيات و آنچه شما از تجربه تان ياد گرفته اید، متمركز كنيد. همیشه به نیمه پرلیوان بنگرید و افکار منفی را از خود دور کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کار و شغل ، تفاوت ها

وجود افکار منفی همان طور که از اسمش پیداست اثر منفی و ناخوشایند گذاشته و نه تنها تمرکز و اعتماد به نفس شما را از بین می برند ، بلکه موجب شکست و به دنبال آن احساس دلزدگی از محیط کار نیز می شوند. در روانشناسی، اصلی وجود دارد که نشان دهنده مفهوم برتر تاثیرمنفی بر روحیه مثبت است. در واقع ما به اتفاقات منفی بیش از وقایع مثبت می اندیشیم. این رویداد کاملا غریزی است و بازتابی منفی در تمام وجود افراد ایجاد می کند.

۶- داشتن آمادگی برای مصاحبه استخدامی

پیش از آغاز یک مصاحبه استخدامی باید همه جوانب کار را در نظربگیرید. معمولا سوالات کارفرما پس از احوالپرسی و سوالهایی از بیوگرافی و علاقمندی ها جهت آماده کردن فضای مصاحبه ، با ذکر مشاغل قبلی و میزان مهارت و تخصص شروع می شود. بنابراین شما باید از قبل پاسخ هایی را آماده کرده باشید و با اطمینان و اعتماد به نفس کامل پرسش ها را پاسخ دهید.

شاید از برنامه ها و ایده های کاری مرتبط با مهارت و تخصصتان و اینکه چرا این شرکت را انتخاب کرده اید، سوال کند و شما می توانید بگویید برای توسعه و یا پیشنهاد طرحهای جدید شرکت شما را برای همکاری انتخاب کردم . بدین ترتیب انگیزه و میزان شایستگی های شما در همین ارتباط اول که نخستین گام برای موفقیت است، آشکار خواهد شد.

توجه کنید که مصاحبه استخدامی و موفقیت در آن یکی از مراحل یافتن کار و شغل مناسب است ، لذا توصیه می شود، جهت موفقیت در مصاحبه شغلی باید پاسخ  برخی از سوال های کلیدی مرتبط با شغل و مهارتتان را از قبل آمده کنید.

۷- حفظ اصول و ارزش‌ها

بسیاری از افراد تحصیل کرده و دانشگاهی به دلایل مختلف نمی توانند به شغل و کار دلخواه و مورد نظرشان برسند ، در چنین شرایطی برای رسیدن به آرمان و آرزوهایشان و امید به کسب جایگاهی متناسب با رشته تحصیلی ، به ادامه تحصیل در سطوح بالاترمی پردازند. این وقفه ممکن است در شرایطی خاص برخی از آنان را به هدفشان نزدیک کند، اما در مورد اکثریت، هیچ گاه این اتفاق رخ نمی دهد. تلفیق دانش و مهارت راهکاری شایسته برای حل این معضل و مشکل بنیادی می باشد.

در بسیاری از مصاحبه های استخدامی اغلب نه تنها به مدرک دانشگاهی می نگرند ، بلکه به تجربیات شما نیز نگاهی اجمالی می اندازند. لذا ترکیب دانش و مهارت در رشته ای فنی ، نه تنها موجب کسر شأن نمی شود بلکه بر ارزش های کاری و تخصصی شما می افزاید.

برای نمونه، ترکیب مدرک مدیریت و مهارت زبان از جمله ویژگی هایی است که اغلب کارفرمایان در جستجوی افراد شایسته برای احراز پست های ویژه هستند. بدین ترتیب مهارتهایتان را افزایش دهید و به دنبال کلیدهای گوناگون برای گشودن قفل های دشوار باشید. به خاطر داشته باشید هر آنچه که شما بخواهید، همانطور خواهد شد.

سخن پایانی موفقیت در مصاحبه شغلی

در این مقاله ۷ اصل و یا راهکار جهت موفقیت در مصاحبه شغلی و استخدامی فهرست شده است. اگر به موارد ذکر شده بالا دقت کنید بیش از هر چیزی به توانایی و مهارت فردی و داشتن صلاحیت کاری به عنوان ملاکهای استخدامی تاکید شده است. اگرچه داشتن و ارائه مدارک دانشگاهی مناسب است ولی شرط موفقیت ، همراه کردن این دانش با مهارت می باشد.

توجه کنید که کارفرما در مصاحبه استخدامی به دنبال فردیست که بتواند روند رو به رشد شرکت و یا موسسه را شتاب بیشتری داده و از نظر مهارت، ضمن داشتن ایده های نو و تاثیرگذار، بتواند همراه و همگام با جمع حرکت کند. لذا در روز مصاحبه باید ارزش ها و شایستگی های خود را بروز داده تا کارفرما و یا مصاحبه شونده را مجاب به استخدام خود کنید.

نکته آخر موفقیت در مصاحبه شغلی این است که ، ضمن داشتن اعتماد به نفس بالا و پرهیز از استرس در زمان مصاحبه، با دست پر و آمادگی کامل ، در هر زمینه ای که مهارت و تخصص دارید با علاقه و اشتیاق آن را شرح دهید. تلاش کنید با مثبت اندیشی و ذهنی بسیار آرام ، در زمینه کاری و مهارتی ، خود را فردی خاص، با صفات برجسته جلوه دهید. اگر بتوانید مصاحبه کننده را تحت تاثیر افکار و مهارتتان قرار دهید، مسیر موفقیت و استخدام شدن را به درستی طی کرده اید.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.