کار و اشتغال در استان های ایران

کار و اشتغال در استان های ایران

آنچه که درباره کار و اشتغال در استان های ایران در اینجا ذکر می شود بر اساس برآورد واحد آمار اقتصاد ایران می باشد. وضعیت کار و اشتغال در استان های ایران با یکدیگر متفاوت است در برخی از استان ها بیکاری کمتر و در برخی دیگر توجه به اشتغال بسیار کم بوده است. (شغل و کار در ايران)

بیکارترین استان های کشور

در بررسی کار و اشتغال در استان های ایران سه استان لرستان ، سمنان و چهارمحال بختیاری وضعیت اسف باری دارند. این سه استان بیشترین بیکاران را نسبت به جمعیت در خود جای داده اند.

پر کارترین استان های کشور

 استان های تهران، مرکزی، یزد و کرمان از نظر اشتغال نسبت به سایر استان های کشور رشد مناسبی دارند و دارای کمترین نرخ بیکاری در سطح کشور می باشد.

کار و اشتغال در استان های ایران بر اساس جمعیت

به طور کلی تعداد جمعیت فعال کشور به ۲۳٫۶ میلیون نفر و تعداد بیکاران به حدود ۲٫۵ میلیون نفر بالغ شده است. بخش خدمات بیشترین شاغلان را (۱۰ میلیون) در خود جای داده است. با وجود اینکه نرخ بیکاری در آستانه تک رقمی شدن قرار دارد، اما بیش از ۱٫۶ میلیون نفر در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله که بیشتر آنها فارغ التحصیل دانشگاه ها هستند هنوز فرصت ورود به بازار کار را نیافته اند لذا کار و اشتغال در استان های ایران با این نوع بیکاری اسفناک است.

لرستان در صدر بیکاران کشوری

از نظر کار و اشتغال در استان های ایران ، استان لرستان با جمعیتی حدود یک میلیون و ۷۵۴ هزار نفر و نرخ بیکاری ۲۰٫۳ درصدی در صدر جدول بیکاری کشور است. نرخ رشد جمعیت در این استان ۰٫۴۴ درصد، نرخ مشارکت اقتصادی ۳۲٫۱ درصد و نرخ باسوادی ۸۰٫۴ درصد برآورد شده است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  یافتن کار و شغل مناسب

اوضاع کلی کار و اشتغال در استان های ایران

در یک نگاه کلی وضعیت اشتغال در بخش های غربی و جنوبی کشور بحرانی تر از نقاط دیگر به نظر می رسد. البته وضعیت اشتغال در خوزستان به واسطه برخورداری از نفت و اشتغال زایی حاصل از آن نسبتا مناسب است.در بخش های مرکزی کشور شامل استان های یزد، کرمان و خراسان جنوبی اوضاع اشتغال بهتر از بخش های غربی و جنوبی است و هر چه به سمت شمال غرب حرکت می کینم وضعیت اشتغال رو به بهبود می رود.

بهترین وضعیت کار و اشتغال در استان های ایران

بهترین وضعیت اشتغال در کشورمان مربوط به دو استان تهران و مرکزی است. نرخ بیکاری این دو استان از متوسط کشوری ۳٫۵ واحد درصد کمتر و معادل ۷٫۲ درصد است.پس از این دو استان، یزد و کرمان با نرخ بیکاری به ترتیب ۷٫۳ و ۷٫۴ درصدی بهترین وضعیت نرخ اشتغال را از خود به نمایش گذاشته اند.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.