قانون مشتری یابی
قانون مشتریابی فراوانی هست ولی مشهورترین آنها قانون ۲۰/۸۰ است که تقریبا یک اصل شناخته شده در کسب درآمد اینترنتی و حتی بازاریابی سنتی محسوب می شود. هر کسی در تجارت اعم از تجارت الکترونیک و یا تجارت سنتی فعالیت دارد از نظر اسمی و یا الگویی با آن سرکار داشته و می داند تقریبا در همه معاملات و بازاریابی ها حاکم است
قانون مشتری یابی چیست؟
در تعریف و توصیه این قانون باید گفت ، مطابق قانون ۸۰/۲۰ ، به تقریب ، ۸۰ درصد از محصولات شما را ۲۰ درصد از مشتریان تان خریداری می کنند .
یعنی ۲۰ درصد از مشتریان شما ۸۰ درصد از درآمدتان را تامین می کنند . پس برای مشتریان بهتر ، زمان بیشتری صرف کنید . این قانون میزان تلاش و زمان شما را برای کسب درآمد به نسبت بیان می کند.
شیوه اجرای قانون مشتری یابی
برای فروش بیشتر باید تلاش و برنامه داشته باشید تا می توانید ارتباط برقرار کنید و به مشتریان قدیمی خود زنگ بزنید . این کار بسیار آسان و البته مهم است . اما در عین حال همیشه به جذب مشتریان جدید فکر کنید . پس شعار این : مشتریات قدیمی خود را حفظ کنید و از جذب مشتریان جدید غافل نشوید.
ساز و کار فروش دست کم سه مرحله دارد :
۱- پیدا کردن مشتری . ( باید به طرق مختلف و با استفاده از ترفندهای شناخت مشتری خود را شناسایی کنید)
۲-توضیح دادن به مشتری که چرا خرید از شما بهترین خرید است. (قانع کردن مشتری برای خرید از شما با ارائه مجموعه استدلال های مختلف )
۳- نهایی سازی فروش ( فروش محصول و کالا به مشتری و اخذ درآمد از بازاریابی )
۸۰ درصد از وقت تان را باید بگذارید برای پیدا کردن مشتری و صحبت با او ، ۲۰ درصد باقیمانده را هم به نهایی سازی فروش اختصاص دهید .
هشتاد درصد نتایجی که بدست می آوریم بوسیله بیست درصد از آنچه که انجام می دهیم حاصل می شود و هشتاد درصد از فروش های ما توسط بیست درصد از مشتریانمان انجام می گیرد.