آموزش عنوان نویسی برای محتوا

نویسندگان اینترنتی در تولید محتوا برای وب سایت ها باید برخی از موارد استراتژیک و کلیدی که در افزایش میزان بازدید و در نهایت کسب درآمد از اینترنت تاثیر دارد را ، مدنظرداشته باشند. همان طور که می دانید تولید محتوا به عنوان بهترین و برترین راه برای افزایش بازدید و سئوی وب سایت مطرح بوده و در این میان ، رعایت اصول عنوان نویسی برای محتوا فوق العاده تاثیرگذار است .

بسیاری از تولید کنندگان محتوا ، آن مقدار وسواس و دقت که در نگارش  متن دارند در انتخاب عنوان ندارند در حالی که انتخاب عنوان مناسب علاوه بر جلب موتورهای جستجو ، در افزایش میزان کلیک کاربران اینترنتی تاثیر به سزایی دارد. به دلیل آنکه عنوان نویسی برای محتوا علاوه بر تاثیر گذاری در افزایش رتبه و بازدید سایت ، موجب افزایش کسب درآمد اینترنتی می شود در این مقاله سایت پول یابی به مراحل پنچ گانه عنوان نویسی درست برای محتوا پرداخته می شود .

اهمیت انتخاب عنوان مناسب

شاید برایتان این سوال مطرح شود که چرا باید اصول عنوان نویسی  حرفه ای را بدانید؟ در استراتژی تولید محتوای اینترنتی عنوان نویسی بسیار حیاتی و ضروری است . طبق پژوهش های معتبر اینترنتی ، بیش از ۸۰ درصد مخاطبان اینترنتی تنها عنوان مقاله را می‌خوانند. یعنی تنها ۲۰ درصد از بازدید کنندگان ، مقاله را تا آخر مطالعه می‌کنند. لذا انتخاب عناوین بد و نامناسب می‌تواند موجب شکست بازاریابی محتوایی و در نهایت کسب درآمد از اینترنت شود.

برای نمونه ، دو وب‌سایت معتبر Buzzfeed و Upworthy ماهیانه میلیون‌ها بازدید کننده دارند. دلیل موفقیت این دو وب‌سایت عمدتا به دلیل انتخاب عناوین جذابی است که برای مقالات خود در نظر می گیرند. لذا عنوان نویسی مناسب و جذاب یکی از اصول نوشتن مقاله برای سایت می باشد . قطعا انتخاب عنوان‌های حرفه‌ای و جذاب ، مستلرم دانستن نکاتی است که بعضا ساده به نظر می‌رسند ولی تاثیر بالایی در افزایش بازدید دارند .

بر اساس نتایج تحقیقات سال های اخیر که توسط Content Marketing Institute، انجام شده بیانگر این موضوع است که استفاده « – و : » در عناوین محتوا، نرخ کلیک را تا ۹ درصد افزایش می دهد.

البته نباید به هر قیمتی تکنیک‌هایی که در ادامه این مقاله خواهد آمد و هیچ ارتباطی به محتوای مقاله ندارد را استفاده کنید چون باز هم شکست خواهیم خورد. نکته مهم دیگر در عنوان نویسی برای محتوا اینکه ، اگر طول عناوین بیشتر از ۶۲ کاراکتر باشند، موتورهای جستجو آن را نصفه نیمه نشان می‌دهند. این ناقص نشان دادن عنوان، در دراز مدت نرخ تبدیل را کاهش می‌دهد.

عنوان نویسی برای محتوا ، فرمول عنوان نویسی در تولید محتوا ، عنوان و محتوا نویسی حرفه ای

مراحل عنوان نویسی برای محتوا

ممکن است به عنوان نویسنده محتوای وبسایت ، در اغلب موارد آن طور که باید به قسمت کلیدی استراتژی محتوای خود یعنی انتخاب عنوان‌های جذاب برای پست‌ها ، توجه نکنید . معمولا بعد از آنکه با دقت و وسواس بسیار محتوایی را نوشتیم ، عنوان نویسی را تا دقیقه‌های آخر نگارش مقاله فراموش می‌کنیم . در حالی که عنوان‌های کوتاه و موجز بخشی بسیار مهمی از استراتژی محتوا محسوب می‌شوند ، زیرا در نگاه اول این عناوین هستند که افراد را به خواندن مطالب وب سایت ترغیب می‌کنند.

تجربه ثابت کرده ، نوشتن چند کلمه کوتاه، ممکن است به اندازه تولید کل متن محتوا و مقاله زمان‌بر باشد. ولی یادگیری و دانستن تکنیک‌های آزمایش شده عنوان نویسی برای محتوا ، بسیار به سرعت و پیشرفت در این مسیر کمک می کند. یادگیری عنوان نویسی ، کمک می کند ، چگونه سریعا توجه افراد را به وب سایت خود جلب کنید و آن‌ها را وادار به کلیک کردن روی لینک و محتوا کنید.

خلاصه اینکه بر اساس آمارها ، بیش از ۵۰ درصد اثربخشی پست سایت ها، به خاطر عنوانی است که برای آنها انتخاب می‌کنند. اگر نتوانید عنوان نویسی برای محتوا را قدرتمند و کلیک خور انجام دهید ، سایر مراحل بازاریابی محتوایی به نوعی اتلاف وقت خواهد بود .

با این مقدمه مهم ترین مراحل عنوان نویسی برای محتوا عبارتند از :

۱- استفاده از اعداد و داده‌های خاص

استفاده از اعداد و داده‌های خاص، راهی موثر برای جذاب‌تر کردن عناوین در نظر خوانندگان و مخاطبان اینترنتی است . بررسی ها نشان داده‌اند که عنوان‌های با اعداد و ارقام، تا ۷۳ درصد اینگیجمنت ایجاد کرده و در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی به اشتراک گذاشته می‌شوند. واژه اینگیجمنت Engagement یا تعامل در دنیای بازاریابی دیجیتال، به معنای ارتباط مداوم میان کاربر و کسب‌ و کار اینترنتی است .

به گفته پژوهشگران و صاحب نظران اینترنتی ، از دلایلی که موجب اثربخشی این روش می‌شود، این است که اعداد مانند شیرینی برای مغز هستند . به بیانی دیگر، مغز پذیرای اعداد و ارقام آماری است. بر اساس تحقیقات Content Marketing Institute ، به نظر می‌رسد مغز اعداد فرد را بیشتر از اعداد زوج باور دارد. همچنین این مطالعات نشان دادند که اعداد فرد به افراد در به یادآوردن اطلاعات بیشتر کمک می‌کنند.

البته توجه کنید که حتما باید اعداد را با شماره ، و نه حروف بنویسید. برای نمونه عنوان مقاله‌ «۸ مرحله برای شروع کسب‌وکار خانگی» بهتر از «هشت مرحله برای شروع کسب‌وکار خانگی» تاثیرگذار است.

آموزش نوشتن عنوان مقاله ، عنوان نویسی در محتوا ، راههای عنوان نویسی جذاب

نکته مهم دیگر اینکه اگر یک راهنمای گام به گام می‌نویسید، تعداد مراحل از ۹ تا بیشتر نشود، چون معمولا مغز انسان پردازش همزمان بیشتر از ۹ مورد را سخت و مشکل تصور می کند. ولی اگر درباره ابزارها یا راههای مختلف انجام کاری محتوا می‌نویسید، محدودیتی در استفاده از تعداد موارد وجود ندارد.

۲- بیان یک دلیل منطقی

۸۹ درصد از پست‌های وب‌سایت‌ها کمتر از ۱۰۰ بار به اشتراک گذاشته می‌شوند. برای اینکه زحماتی که برای تولید محتوا کشیده اید به هدر نرود، باید به افراد دلیل محکمی ارائه دهید که چرا باید بر لینک محتوای شما کلیک کنند، آن را بخوانند و به اشتراک بگذارند. برای نمونه برخی از دلایل منطقی که می‌توان در عناوین وب سایت از آنها استفاده کرد، عبارتند از:

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  دلایل شکست در کسب و کار

نکته ، نکات

دلیل ، دلایل

دروس ، درس‌ها

ترفندها

ایده‌ها

راهکارها ، راه‌ها

اصل ، اصول

واقعیت‌ها

اسرار ، رازها

تاکتیک ، استراتژی‌ها

مثال‌هایی از انتخاب این نوع عنوان‌ها در سایت پول یابی :

نکات کلیدی در تولید محتوا

– دلایل موفقیت کسب و کارهای اینترنتی

۸ اصل موفقیت در افزایش فروش

– راز بزرگ کسب پول و ثروت

۱۰۰ ایده کسب و کار

– ترفندهای بازاریابی با اینستاگرام

۳- جلب توجه کردن

هدف از نوشتن و انتخاب عنوان مناسب این است که مخاطب اینترنتی را به خواندن جمله اول سوق دهید. برای تحقق این کار ، هر عنوان باید جلب توجه کند. منظور از «توجه» به معنای تمرکز ذهنی بر روی انجام یک کار مشخص است . توجه کنید که مخاطبانتان ، انسان‌هایی هستند که به سادگی توجه‌شان به موضوعات مختلف جلب می‌شود . متاسفانه هر سال توجه انسان‌ها کاهش می‌یابد. طبق آمار Statistica ، مدت زمانی که یک فرد به طور متوسط می‌تواند تمرکز کند، ۵/۸ ثانیه است.

از طرفی وقتی بازدیدکنندگان درگیر وب سایتی می‌شوند، احتمال اینکه محتوای آن را در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی مختلف به اشتراگ بگذارند، بیشتر می‌شود. درگیر کردن افراد نیز، مستلزم داشتن یک محتوای عالی و جذاب است. و محتوای عالی با عنوانی شروع می‌شود که توجه خواننده را به خود جلب کند.

در واقع باید مشتریان و بازار هدف خود را به ادامه خواندن محتوای خودتان متقاعد کنید. بنابراین به جای اینکه تمام وقت و انرژی خود را صرف جمع آوری ایمیل‌های مشتریان و فروش بیشتر به آن‌ها کنید، بر نوشتن عنوان قابل توجه تمرکز کنید تا افراد به واسطه خواندن اولین جمله، جذب محتوای شما شوند.

روش های مختلفی برای نوشتن عناوین قدرتمند وجود دارد که منجر به کلیک‌های بیشتر و به تبع آن موفقیت کسب‌وکار و افزایش کسب درآمد اینترنتی می شود که این روش ها عبارتند از:

الف : نوشتن عنوان واضح

عناوینی را بنویسید که به راحتی برای همگان قابل فهم باشند. در این صورت هنگامی که مخاطبان از هر جایی با محتوای وب سایتتان برخورد کنند، دیگر نیازی به تحلیل‌های سخت و پیچیده نخواهند داشت تا بفهمند در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید.

یکی از مواردی که خوانندگان را گیج می‌کند، استفاده از کلمات و عباراتی است که رایج و مرسوم نیستند . بنابراین به جای استفاده از کلمات تخصصی ، توانایی خود را در توضیح مسائل پیچیده و ساده‌تر کردن آن‌ها برای فهم مردم عام نشان دهید. به قول آلبرت انیشتین : « اگر نتوانید چیزی را به سادگی توضیح دهید ، پس آن را خیلی خوب نفهمیده اید . »

البته تردیدی وجود ندارد که باید محتوای غنی تولید کرد اما در ضمن آن همیشه باید از کلمات و صفات معمولی استفاده کنید که افراد می‌توانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند. به این طریق می‌توانید بازاریابان اینترنتی، بازاریابان محتوایی و وبلاگ نویسان را برای به اشتراک گذاری محتوای خود ترغیب کنید.

برای مثال Digital Photography School، یک سایت معروف محتوا محور است که عناوین مشخص با کلیک خوری بالا دارد. با اینکه صنعت عکاسی پر از اصطلاحات فنی و تخصصی است، اما عنوان محتواها، این اطمینان را به خوانندگان می‌دهد که آن‌ها را گیج نخواهد کرد.

ب : استفاده از صفات جالب

استفاده از صفات خوب و جالب چه در زبان نوشتار و چه گفتار مهم بوده و جلب توجه می‌کنند . صفت ، کلمه‌ای است که اسم یا ضمیر را در جمله توصیف می‌کند . به عنوان یک نویسنده محتوا می‌توانید عنوان‌های خود را با استفاده از صفات جالب ، جذاب‌تر و خواندنی تر کنید ، مانند استفاده از کلمات زیر :

جالب

رایگان

عجیب

باورنکردنی

مهم و ضروری و…

ج : مخاطب قرار دادن خواننده مقاله

مخاطب قرار دادن خوانندگان با ضمیر «شما»، روش قدرتمندی برای نوشتن عناوین است. نیل پاتل neil patel ، یکی از مشهورترین چهره‌های حوزه بازاریابی اینترنتی و سئو می گوید : «شخصا در بسیاری از عناوینم از کلمه «شما» استفاده می‌کنم زیرا بررسی‌های من نشان داده که نرخ اینگیجمنت در پست‌هایی با این نوع عناوین معمولا بسیار زیاد است . همچنین اکثر آن‌ها ، بیش از ۷۰۰ بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده اند . کلمه «شما» توجه خوانندگان را به راحتی جلب می‌کند . »

ه : استفاده از کلمات احساسی

همه کلمات بار احساسی یکسان و برابری ندارند . بعضی کلمات به سرعت نظر خوانندگان را تغییر می‌دهند و در آن‌ها ایجاد هیجان می‌کنند ، تا حدی که افراد را به گریه می‌اندازند یا آن‌ها را می‌خندانند . در این مقاله ، به این کلمات قدرتمند عاطفی «کلمات قدرت» می‌گویند. در زیر چند کلمه قدرت ذکر شده که با استفاده از آن‌ها در عنوان می‌توانید خوانندگان را به عملی که هدف شماست، سوق دهید:

شگفت انگیز- معجزه- غم و اندوه- ایمان- دلیری و شجاعت- نترس و بی پروا- اعتقاد- تماشایی – سعادتمند – قدردان و سپاس‌گذار- مهیج – شاد و خوشحال – خیره کننده – قهرمان – پیروزی و…

نمونه هایی از عناوین با کلمات احساسی:

– چگونه می‌توان با این ۶ مرحله ساده، به نتایج خیره کننده در فروش رسید

– چطور شجاعت کمکم کرد تا ۳ کسب‌وکار آنلاینم را بسازم

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت برند یا نام تجاری در کسب درآمد

– ۳ راز اینفلوئنسر مارکتینگ که هیچکس به شما نگفته است

۴- استفاده از فرمول‌های عنوان نویسی

معمولا هر بازاریاب محتوا یا وبلاگ نویس یک یا چند فرمول و قاعده برای نوشتن عناوین دارد. قبل از آنکه تصمیم بگیرید کدام نوع از فرمول عنوان نویسی را انتخاب کنید، میزان لیدهای محتواهای قبلی با عناوین مختلف را بررسی کنید. از این طریق فرمولی را که واقعا برای محتوا خاص شما کار می‌کند، پیدا خواهید کرد.

برخی از تولیدکنندگان محتوا ترجیح می‌دهند قبل از انتخاب عنوان، مطالب خود را بنویسند. با اینکه نیل پاتل با این ایده موافق نیست، ولی برخی این کار را انجام می دهند ، چون به گفته خودش هیچ قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد و ممکن است آنچه برای استراتژی محتوای من مفید است، رویکرد مناسبی برای شما نباشد و متفاوت باشد. برخی از فرموهای عنوان نویسی :

الف : فرمول «x روش برای…»

تاکنون چند بار برای عنوان نویسی محتوای خود از این فرمول استفاده کرده‌اید؟ معمولا این نوع عناوین در ذهن افراد می‌ماند و مانند یک آهنربای اجتماعی عمل می‌کنند. به این صورت که هزاران نفر بعد از خواندن چنین محتوایی، ممکن است که آن را در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی مختلف به اشتراک بگذارند. چند نمونه از این عناوین :

۴ گام شناخته شده جهت کسب درآمد اینترنتی

چگونه این ۵ راز، ترافیک وب‌سایت مرا تا ۶۰ درصد افزایش دادند؟

۱۰ روش امتحان شده برای افزایش نرخ تبدیل

ب : فرمول «خلاص شدن از (مشکل)…»

چه کسی است که نخواهد از شر مشکل و مسئله آزاردهنده‌ای که دائما با آن روبروست ، خلاص شود؟ وقتی عناوین خود را با توجه به این تمایل ذهنی افراد بنویسید ، مخاطبان را جذب نوشته خود خواهید کرد ، و به این صورت تا انتها آن را می‌خوانند.

این نوع عنوان نویسی معمولا در محتواهای مربوط به سلامتی و درمان کاربرد دارند ، جایی که افراد به دنبال راهکاری برای درمان یا کاهش درد مشکلات جسمی‌ و روحی خود‌شان هستند. مثلا آکنه، زخم‌های پوستی، فشار خون بالا، بوی بد دهان و یا افسردگی و افکار منفی . در واقع عنوان‌هایی که به خواننده وعده خلاص شدن از مشکلی را می‌دهد، او را به انجام سه مرحله ترغیب می‌کند:

– کلیک روی عنوان

– خواندن پاراگراف اول تا متوجه شوند جواب سوال‌شان در این مطلب هست یا خیر

– خواندن مطلب تا انتها و اقدام

علاوه بر محتواهای بهداشتی و درمانی، از این عناوین می‌توان برای انواع مختلف محتواهای دیگر نیز استفاده کرد :

چگونه از شکست بازاریابی محتوایی خلاص شویم؟

وقت تلف کردن کافی است: از شبکه‌های اجتماعی خلاص شوید

۷ راه هوشمندانه برای خلاص شدن از بازاریابی وابسته و کسب درآمد بیشتر

ج : فرمول «آیا می‌خواهید…؟»

این سبک عنوان نویسی نیز معمولا ترافیک اینترنتی بالایی ایجاد می‌کند . مانند آنچه در مورد مخاطب قرار دادن خواننده گفته شد، چنین عنوانی خوانندگان را به بحث و گفتگو وادار می‌کند و موجب می‌شود با وب‌سایت و مطالب شما احساس راحتی کنند. نمونه های این نوع عنوان نویسی :

آیا می‌خواهید بهینه سازی گام به گام نرخ تبدیل را آموزش ببینید؟

آیا می‌خواهید برای استارتاپ جدیدتان، سرمایه‌‌ای داشته باشید؟

آیا می‌خواهید یک برندسازی موفق در کسب درآمد از اینترنت داشته باشید؟

۵- بررسی موفقیت عنوان‌های خود

به طور کلی افراد دوست دارند که مقالات طولانی را به اشتراک بگذارند (معمولا بیشتر از ۲۰۰۰ کلمه). اما اگر این نکته را به تمام انواع محتوا تعمیم دهید، ساده انگاری است. در واقع به عنوان یک بازاریاب حرفه‌ای، باید بتوانید بهترین و تاثیرگذارترین استراتژی ممکن را برای نوع به خصوص محتوای خودتان انتخاب و به کار بگیرید.

با وجود این آمار و ارقام، اگر نوشتن پست‌های بیشتر از ۲۰۰۰ کلمه برای نوع محتوای شما مناسب نباشد ، پس فایده این همه مقالات طولانی چیست؟ به همین دلیل لازم است صرفا به اطلاعات کلی که گفته شد و آماری که در این مقاله و جاهای دیگر می‌خوانید، اکتفا نکنید. مهم‌ترین مسئله، ارزیابی موفقیت بخش‌های مختلف محتوای خود شما و از جمله عنوان آن است.

سخن پایانی عنوان نویسی برای محتوا

در این مقاله سایت پول یابی توضیح مراحل پنج گانه شیوه عنوان نویسی برای محتوا بیان شد . آنچه که در اینجا ذکر شد حاصل تجربه ، پژوهش و نیز توصیه کارشناسان تولید محتوا و بازاریابان حرفه ای فضای مجازی است . تاثیر این مراحل عنوان نویسی در کسب درآمد اینترنتی و افزایش میزان بازدید و کلیک خوری مطالب مشهود و ثابت شده است .

توجه کنید که تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی برای نوشتن عنوان‌های جذاب و تاثیرگذار وجود دارد که کاربران گوگل را به خواندن کامل محتوای ترغیب می‌کند. اما مهم‌تر از همه این تکنیک‌ها و شیوه ها ، یافتن مدل منحصر به فرد محتوا نویسی و دقیق‌تر از آن عنوان نویسی است تا همیشه مخاطبان خاص‌تان، شما را در انبوه محتواهای تولید شده پیدا کنند.

نکته آخر عنوان نویسی برای محتوا اینکه ، وقتی یک نویسنده محتوا قصد دارد مقاله ای را بنویسد باید بداند که مخاطبان از روی عنوان آن مطلب را قضاوت خواهند کرد. مثلا برای همه ما اتفاق افتاده ، که برای خرید کتابی خاص به کتاب فروشی رفتیم  ولی در غرفه های کتاب با نگاه کردن به عنوان ها ، کتابی دیگر را خریدیم. در نگاه اول همه به عنوان کتاب و مقاله توجه می کنند. پس باید موضوعی را نوشت که اکثریت آن را بپذیرند ، یعنی مخاطب زیادی داشته باشد.

مطلب پیشنهادی

اهمیت داشتن درگاه پرداخت آنلاین برای کسب و کارهای اینترنتی , آشنایی با درگاه پرداخت اینترنتی

اهمیت درگاه پرداخت اینترنتی برای کسب و کارها

اگر کسب و کار اینترنتی دارید، باید علاوه بر آموختن مهارت‌های لازم، کسب و کارتان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.