انتخاب دامنه مناسب برای سایت

شاید برای برخی جای سوال باشد که انتخاب دامنه مناسب برای سایت چه ارتباطی به کسب درآمد اینترنتی دارد و اینکه چه تاثیری می تواند بر روی کسب و کار اینترنتی بگذارد ؟ واقعیت این است که انتخاب دامنه یا اسم سایت در برندسازی یک کسب و کار اینترنتی در درازمدت تاثیر بسیار زیادی دارد و یکی از مهم ترین مراحل شروع کسب درآمد از اینترنت همین انتخاب دامنه مناسب می باشد.

در نگاه اول ، مهم ترین و اولین چیزی که در جلوی چشم مخاطبان و کاربران اینترنتی قرار می گیرد نام برند و اسم وب سایت می باشد و این دو معرف یک کسب و کار اینترنتی هستند . از آنجایی که انتخاب دامنه مناسب برای سایت در آینده ، کمک زیادی به برندسازی می کند ، باید با دقت فراوان و  بررسی همه جوانب انجام شود. بسیاری می گویند اولین قدم برای شروع کسب و کار اینترنتی ، انتخاب نام مناسب برای آدرس سایت است و این قدم اول را باید درست و حساب شده برداشت .

به دلیل اهمیت و جایگاه انتخاب دامنه مناسب برای سایت در این مقاله سایت پول یابی به چگونگی فرایند انتخاب اسم سایت و بیان نکات مهم و کلیدی در انتخاب نام سایت پرداخته می شود .

تعریف دامنه

دامنه Domain که در فرهنگ فارسی با تلفظ دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترس بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد.

برای اینکه دیگران فروشگاه، شرکت و یا حتی منزل شما را پیدا کنند، باید یک آدرس منحصر به‌فرد داشته باشید. وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی هم باید یک آدرس خاص داشته باشد. منظور از دامنه یا دامین (به انگلیسی domain)، همان آدرس اینترنتی است. که برای باز کردن یک وب سایت در اینترنت وارد می‌کنید. برای مثال، آدرس اینترنتی سایت گوگل، www.google.com و آدرس اینترنتی وب سایت پول یابی www.poolyabi.ir  می باشد.

دامنه در واقع آدرس کسب و کارتان در دنیای اینترنت است. البته نام دامنه در واقع یک ip است که توسط پروتکل DNS که کار اصلی آن تبدیل IP به اسم است، به یک آدرس تبدیل شده است . به طور کلی هر دامنه به یک آی پی متصل شده است که با وارد کردن آن دامنه به صورت خودکار سایتی که دامنه به آن متصل است نمایش داده می شود.

اجزای دامنه

دامین به طور کلی از ۲ بخش اسم و پسوند تشکیل شده است که خروجی آن آدرس سایت می شود ، که عبارتند از :

نام دامنه : این اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم وب سایتتان باید سرهم باشد . البته می‌توانید کلمات را با خط فاصله (-) از هم جدا کنید. دامنه باید ویژگی هایی مثل : نام منحصر به فرد و یکتا ، قابلیت به یاد سپاری، جذاب با قابلیت برند شدن و… را داشته باشد .

پسوند : در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارند . هر کدام از این پسوندها، معنای به خصوصی دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که وب سایت شما ایرانی است . پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است . سایر پسوندها نیز هر کدام بار معنایی خاصی برای خود دارند .

پسوندهای پر استفاده دامنه

تعدادی از پسوندهای پر استفاده دامنه یا TLD ها ( top-level domains ) عبارت اند از:

Com

Com مخفف کلمه Commercial به معنای تجاری می باشد که عمدتا برای اموری مانند خرید و فروش، معرفی محصولات و خدمات مورد استفاده قرار می گیرد.

Net

Net مخفف Network می باشد که مورد استفاده سایت هایی است که هدف آن ها اطلاع رسانی و یا خدمات اینترنتی می باشد.

Org

Org مخفف Non-Profit Organizations می باشد که این دامنه توسط مؤسسات و سازمانهای غیر انتفاعی که هدف آن ها فعالیت های غیر تجاری و گاها تجاری می باشد ، مورد استفاده قرار می گیرند.

Ir

این دامنه، دامنه ملی کشور ایران است.

Biz

دامنه biz مورد استفاده سایت های شغلی-تجاری بویژه خدمات مربوط به تجارت الکترونیک می باشد.

info

info مخفف Information می باشد که برای سایت های که هدف آن ها اطلاع رسانی است ، کاربرد دارند.

انواع دامنه ملی ایران

co.ir : برای شرکت هایی که دارای مدارک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی که در قالب سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود و تضامنی می باشد .

ایران : این نوع پسوند برای دامنه های کاملا فارسی مانند پول یابی.ایران می باشد، البته با هر مرورگری قابلیت دسترسی ندارند .

ac.ir : این دامنه برای موسسات عالی آموزشی مانند دانشگاه ها که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت می باشند ، اماده شده است .

id.ir : این یک نوع دومین پرسنلی می باشد که فقط و فقط برای افرادی که ملیت ایرانی دارند می باشد و پیش شرط ثبت آن ارائه کد پستی ۱۰ رقمی و کارت ملی می باشد .

org.ir : این پسوند برای شرکت و موسسات خصوصی که دارای مدارک احراز هویت می باشند فراهم شده است .

sch.ir : پسوند اختصاصی برای مدارسی که دارای مجوز رسمی از اداره آموزش پرورش می باشند .

gov.ir : این پسوند فقط و فقط مراکز و سازمان های دولتی می باشد که مدارک احراز آن می تواند به نام عضویت هیئت رئیسه یا نماینده شرکت باشد .

net.ir : فقط برای شرکت های ارائه دهنده اینترنت رسمی در ایران .

شیوه ثبت دامین

برای خرید و ثبت دامنه کافیست ابتدا یک نام برای خود انتخاب کنید ، سپس آن را در صفحه خرید دامنه ، موجود بودن و یا قابل ثبت بودن ، بررسی کنید، اگر موجود بود و قبلا کسی آن را خریداری نکرده باشد، می توانید اقدام به خریدش کنید .

اهمیت نام مناسب برای سایت

همان طور که اشاره شد نام سایت یا دامنه به برندسازی کسب و کار اینترنتی کمک می کند . بسیاری از مدیران وب سایت ها در شرایط بحرانی انتخاب نام دامنه قرار می گیرند ، طوری که حتی ممکن است چندین ماه از وقت و تمرکزشان را روی انتخاب نام دامنه مناسب برای وب سایت بگذارند . ضمن اینکه اگر کارتان خرید و فروش دامنه است باید دامین های خوب با نام های مناسب انتخاب کنید تا به راحتی بتوانید آنها را بفروشید و کسب درآمد اینترنتی پایداری داشته باشید.

علیرغم این همه وسواس و وقت گذاشتن های فراوان ، باز متاسفانه به نتیجه مطلوبی که مدنظرشان است ، نمی رسند و همین موضوع موجب می شود وقت زیادی را هدر دهند . به نظر می رسد تا حدود زیادی مشکل انتخاب دامنه مناسب برای سایت ها همگانی بوده و اگر در گوگل این عنوان را جست و جو کنید هزاران مورد با عناوین : نام دامنه در طراحی سایت ، بهترین دامنه برای سایت ، اصول نامگذاری سایت ، اسم خاص برای سایت ، نحوه انتخاب دامنه سایت و… خواهد آمد.

دلیل این همه وسواس این است که انتخاب نام دامنه مناسب برای کسب و کار اینترنتی ، رابطه مستقیم با برندسازی اینترنتی و سئو سایت خواهد داشت . لذا دامنه‌ای مناسب است که نام برند تجاری شما و یا یک نام مشابه به فعالیت سایت شما را به کاربران و مخاطبان اینترنتی منعکس کند. چه بسا که دامنه اینترنتی ، مانند تابلویی در سطح اینترنت ،کسب و کارتان معرفی کند و کاربران با دیدن آن سریعا با نوع کسب و کارتان آشنا شوند.

انتخاب دامنه مناسب برای سایت ، راهمنای انتخاب دامین ، انتخاب نام سایت ، انتخاب نام فروشگاه

نکات کلیدی در انتخاب دامنه مناسب برای سایت

برای انتخاب نام دامنه وب سایت اصلا احساسی عمل نکنید. از نام دامنه ای استفاده نکنید که بعد از مدتی کوتاه ، از آن دلزده و یا متنفر شوید و بخواهید آن را عوض کنید. توجه کنید که نام دامنه وب سایت بخشی از هویت کسب و کار اینترنتی شماست لذا به این سادگی ها نمی توانید آن را عوض کنید. به عبارتی ، دامنه وب سایت تان کت و شلوارتان نیست که هر وقت بخواهید عوضش کنید.

باید در انتخاب دامنه مناسب برای سایت خود  مطالعه ، بررسی و دقت لازم را داشته باشید و به برخی نکات مهم و بسیار کلیدی در انتخاب دامنه مناسب برای وب سایت توجه کنید. برخی از مهم ترین نکات مهم در انتخاب نام دامنه سایت عبارتند از :

۱- مرتبط بودن نام دامنه با کسب و کارتان

حتما در انتخاب نام دامنه دقت کنید که مرتبط با کسب و کار باشد. اگر نام دامنه وب سایت مرتبط با حوزه کاریتان نباشد ممکن است در ادامه کار در برندسازی دچار مشکل شوید. البته خیلی از کسب و کارها از نام های خیلی خاص استفاده می کنند که هیچ شباهتی به کارشان ندارد ولی همیشه پیشنهاد می شود نام دامنه ای را انتخاب کنید که مرتبط با کسب و کارتان باشد.

رعایت این موضوع موجب می شود مخاطبان آدرس وب سایت تان را همیشه به خاطر بسپارند و به این ترتیب به برندسازی تان هم کمک می شود. به عنوان مثال اگر در زمینه طراحی سایت کار می کنید بهتر است از کلمه web در نام دامنه خود استفاده کنید. یا اگر کلینیک زیبایی دارید بهتر است از نام clinic در دامنه خود استفاده کنید.

توجه کنید که در مراحل راه اندازی سایت ، انتخاب نام دامنه جزو مراحل شروع و آغازین کسب و کار اینترنتی محسوب می شود لذا باید دقت لازم در این زمینه را داشت .

۲- استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه

معمولا استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه همیشه مهم نیست ، ولی یکی از فاکتورهای مهم در سئو محسوب می شود. در واقع با استفاده از کلمه کلیدی اصلی تان در نام دامنه ، موتور جستجوی گوگل راحت تر می تواند حوزه کاری شما را تشخیص دهد. اما همانطور که در اول این مطلب اشاره شد ، خیلی مهم نیست . چون خیلی از کسب و کارها از کلمه کلیدی شان در نام دامنه استفاده نکرده اند ولی همچنان رتبه خوبی در گوگل دارند.

ولی اگر امکانش بود سعی کنید از کلمه کلیدی اصلی در نام دامنه استفاده کنید. به عنوان مثال اگر به اکثر وب سایت هایی که در حوزه سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو فعالیت می کنند ، نگاهی بیندازید از کلمه seo در آدرس وب سایت خود استفاده کرده اند. البته این مورد هم مشابه مورد قبلی است. اگر سعی کنید انتخاب نام دامنه خود را مرتبط با حوزه کاری تان انجام دهید احتمال اینکه از کلمه کلیدی اصلی هم استفاده کنید ، بالا می رود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راههای کسب درآمد اینترنتی ساده و پول ساز

۳- عدم استفاده از نام های فارسی در نام دامنه

احتمالا سایت هایی را دیده اید که از نام های فارسی برای انتخاب دامنه خود استفاده می کنند. سایت هایی مثل com.تور-ارمنستان.www . این سایت ها اکثرا به امید اینکه بتوانند با استفاده از فاکتور مهم وجود کلمه کلیدی در نام دامنه ، رتبه خوبی در گوگل بگیرند راه اندازی می شوند. همه این سایت ها از سئو کلاه سیاه استفاده می کنند و به هیچ وجه قابل اطمینان نیستند. لذا توصیه می شود هرگز از نام فارسی در نام دامنه خود استفاده نکنید.

۴- لطمه نزدن به برندتان

این مورد تا حدود زیادی مرتبط به دو مورد قبلی می باشد . همه چیز را فدای نام دامنه خودتان نکنید. در بالا اشاره شد که بهتر است از کلمه کلیدی اصلی در نام دامنه خود استفاده کنید ولی به این شکل نباشد که مثلا شما در حوزه طراحی وب سایت فعالیت می کنید و از نام tarahisite در نام دامنه خود استفاده کنید. اگرچه گاهی استفاده از کلمه مفید است ولی استفاده زننده و ناهمگون ، به برندتان لطمه می زند.

توجه به برندسازی کسب و کار اینترنتی ممهم است ولی گاهی برخی از دامنه ها اصلا به برندسازی کمک نمی کنند. ضمن اینکه استفاده نامناسب از نام های فارسی در انتخاب نام دامنه نتیجه معکوس دارد . چه بسا ممکن است که گاهی انتخاب برخی نام فارسی در نام دامنه برای مخاطبان خوشایند نباشد و استفاده از این نام ها به این صورت به شدت به کسب و کارتان لطمه وارد می کند و هیچ وقت مخاطبان تان به شما اعتماد نمی کنند.

۵- انتخاب نام دامنه کوتاه ولی ، مخفف نه

توصیه می شود که از نام های کوتاه در نام دامنه خود استفاده کنید. حداکثر ۱۰ کاراکتر مناسب است. هرچقدر نام دامنه شما کوتاه تر باشد راحت تر در ذهن مخاطبان و کاربران ایرانی می ماند. در مقابل ، هر چقدر بلند و طولانی تر باشد احتمال بروز اشتباه تایپی هم ممکن است بیشتر شود ، چون بیشتر کاربران اینترنتی به زبان انگلیسی تسلط ندارند.

اگرچه توصیه به انتخاب نام دامنه کوتاه می شود ولی از نام های مخفف به هیچ وجه استفاده نکنید. استفاده از نام های مخفف فقط در بعضی از شرایط خاص و به دلایلی مجاز است. مثلا آدرس وب سایت جشنواره وب و موبایل ایران به صورت مخفف iwmf است. چون ممکن بود دامنه خیلی طولانی شود و اینکه برند خاصی هم نیست.

۶- تایپ آسان دامنه

سعی کنید دامنه ای انتخاب کنید که تایپ کردن آن برای همگان و به ویژه کاربران ایرانی آسان باشد. حتما برایتان پیش آمده بعضی وقت ها به دامنه هایی برخورد می کنید که به قدری پیچیده هستند که حتما باید دقت لازم را در تایپ کردن آن ها به خرج دهید.

لذا توصیه می شود دامنه ای انتخاب کنید که مثلا اگر خواستید تلفنی هم به کسی آدرس آن را بدهید سریع و با یک بار گفتن متوجه آن شود. تایپ آسان دامنه موجب می شود آدرس دامنه وب سایت خیلی راحت در خاطر مخاطبان تان بگنجد.

۷- انتخاب نام منحصر به فرد برای دامنه

نام دامنه وب سایت باید منحصر به فرد بوده و تکراری نباشد. برای اینکه در خاطر مخاطبان حک شود باید جدید و خاص باشد. سعی نکنید از اسم برندهای دیگر با پسوند دیگر استفاده کنید این بدترین کار ممکن است. به عنوان مثال برندی با پسوند .ir وجود دارد و شما پسوند .com آن را بگیرید. این کار به هیچ وجه توصیه نمی شود. اگر واقعا به فکر برندسازی هستید این کار را نکنید.

البته در موارد خیلی خاص شاید اشکالی نداشته باشد. به عنوان مثال زمانی که تصمیم گرفتم نام poolyabi را برای کسب درآمد اینترنتی انتخاب کنم دو سه سایت دیگر با این نام وجود داشتند. اما از آن جایی که این سایت ها خیلی ضعیف بودند و احتمال پیشرفتی در آن ها وجود نداشت این نام را برای برند خود انتخاب کردم. الان اگر نام «پول یابی» را در گوگل جستجو کنید فقط سایت پول یابی من و صفحات مربوط به سایتم را می بینید. حتی آن سایت ها کامل تعطیل شدند و دیگر وجود ندارند.

برخی از وبمستران شاید در انتخاب نام دامنه ، هدف کپی کردن از دیگران را ندارند ولی ممکن است نامی که انتخاب کرده اند قبلا توسط شخص دیگری ثبت شده است. در این حالت بهتر است قبل از هر اقدامی نام مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و از نبود دامنه مشابه آن اطمینان یابید.

۸- استفاده نکردن از پسوندهای فانتزی برای نام دامنه

روز به روز پسوندهای متفاوت قابل استفاده در ثبت دامنه ها ارائه می شوند. پسوندهایی مثل .website یا .music خلاصه اینکه در هر زمینه ای که تصور کنید پسوند برای ثبت دامنه موجود است. اما این موضوع نباید موجب شود تا تصمیمی احساسی برای ثبت دامنه بگیرید . لذا دامنه ای با پسوندی ثبت کنید که بعدا از انتخاب آن پشیمان نشوید.

استفاده از پسوندهای خاص در بعضی از مواقع جایز است. مثلا ، آژانس های دیجیتال مارکتینگ می توانند از پسوند .agency استفاده کنند. اصولا در چنین مواقعی پسوند خاص را برای وب سایت برند اصلی شان قرار می دهند و پسوند مثلا .com را برای وب سایت دوم که از آن برای بازاریابی محتوا و تولید محتوا استفاده می کنند ، قرار می دهند.

بیشتر وبمستران می گویند انتخاب پسوند .com می تواند بهترین پسوند برای دامنه باشد. شاید اینطور باشد ولی در بسیاری از مواقع هم استفاده نکردن از این پسوند محبوب و بین المللی مشکلی ایجاد نمی کند .

اگر مخاطبان شما ایرانی هستند بهتر است از پسوندهای .com یا .ir استفاده کنید. در صورت آزاد نبودن این دو پسوند به سراغ پسوندهای دیگر مثل .org یا .co بروید. البته اگر خیلی واجب است این کار را کنید، وگرنه از اسم دامنه دیگری استفاده کنید.

اصولا انتخاب پسوند دامنه بهتر است مطابق با بیشترین ورودی مخاطبان از کشور مورد نظر باشد. مثلا اگر مخاطبان کانادایی هستند بهتر است از پسوند .ca استفاده کنید.

۹- استفاده نکردن از خط تیره در نام دامنه

استفاده از خط تیره موجب دو بخشی شدن نام دامنه وب سایت می شود. این موضوع موجب می شود در نوشتن نام دامنه اشتباهات تایپی هم رخ دهد. علاوه بر این به خاطر سپردن آن در ذهن مخاطبان هم سخت می شود.

اگر نام دامنه مورد نظرتان آزاد نبود به هیچ وجه اقدام به ثبت آن با گذاشتن خط تیره در وسط آن نکنید. بهتر است پسوند دیگری را برای ثبت دامنه مورد نظر خود انتخاب کنید یا اینکه به دنبال نام دیگری باشید .

۱۰- در نظر گرفتن دامنه سطح بالا

یکی از ساده‌ترین روش های انتخاب پسوند دامنه مناسب این است که تحقیق کنید چه دامنه‌های سطح بالایی Top Level Domain برای نام دامنه مورد نظر وجود دارد. مهم‌ترین و رقابتی‌ترین دامنه سطح بالا (TLD) تاکنون دامنه .com بوده است. اما پسوندهای مهم دیگری مانند .net ، .biz ، .shop و… نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب نمایید.

همان طور که در بالا اشاره شد ، دامنه‌های سطح بالا برای موارد بسیار متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال، پسوند .biz برای وب‌سایت‌های فعال در حوزه تجارت و کسب درآمد اینترنتی کاربرد دارد. در حالی‌که دامنه org. برای سازمان‌های غیرانتفاعی مانند بنیادهای خیریه اولین انتخاب است.

اگر وب‌سایتی با دامنه org. راه اندازی کنید ، بازدیدکنندگان و مخاطبان اینترنتی، شرکت و یا کسب‌وکار شما را یک سازمان یا موسسه عام‌المنفعه یا سازمان خیریه تصور می‌کنند. البته برای کاربران ایرانی org. بیشتر به معنی سازمان‌های نیمه‌دولتی و خصوصی است.

۱۱-  تحقیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط با نام دامنه

جستجوی کلمات کلیدی، اولین گام ارزشمند برای چندین نوع بازاریابی آنلاین، از جمله بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) و بازاریابی پرداخت به‌ازای هر کلیک (PPC) است. همچنین ابزاری عالی جهت یافتن ایده‌هایی برای نام دامنه است.

به منظور یافتن کلمات کلیدی مناسب و مرتبط با کسب و کارتان، از ابزارهای رایگانی مانند Keyword Tool یا Google Keyword Planner و ابزارهای پولی از جمله MOZ ،Ahref، SEMRush و… می‌توانید استفاده کنید. پیشنهادات این ابزارها براساس زبانی که مردم استفاده می کنند خواهد بود . در نتیجه استفاده از یکی از این کلمات کلیدی محبوب در URL وب‌سایت شما، رتبه سئو سایت شما را افزایش خواهد داد.

۱۲- تهیه لیستی از کلمات و مترادف‌های آن‌‌ها

زبان انگلیسی پر است از کلماتی که معانی یکسان یا کاملا مشابه دارند. در واقع یک کتاب کامل داریم که می‌توان مترادف هر کلمه‌ای را که فکرش را می‌کنید در آن ثبت کرد. ببینید آیا هر یک از مترادف هایی را که دوست دارید مانند ایده اصلی خودتان است. همچنین بررسی آزاد بودن دامنه را فراموش نکنید.

۱۳- بررسی نام دامنه در زبان‌های دیگر

بعضی اوقات، کلماتی که می‌خواهید در انگلیسی استفاده کنید، همتای زیبایی در زبان دیگری دارند که می‌توانید به جای آن در نام وب‌سایت خود استفاده کنید. سایت Translatr امکان وارد کردن یک کلمه و بدست آوردن لیستی از ترجمه‌های آن را در ده‌ها زبان مختلف آسان می‌کند. اما زبان‌هایی که از الفبای کاملا متفاوتی استفاده می‌کنند در این روش نمی‌توانند کمکی کنند.

۱۴-  استفاده از کلمات مرتبط

مانند روش‌های قبلی که شرحش داده شد، این روش لیستی از کلمات مشابه ایده و کسب و کارتان را ایجاد می‌کند. ابزار Related Words مرتبط با کلمات می‌تواند لیستی از کلماتی را ایجاد کند که به کلمه مورد نظرتان نزدیک و مرتبط است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  دلایل افزایش قیمت بیت کوین

۱۵- بررسی رقبا و الهام گرفتن از دامنه آنان

با دیدن نمونه کارهایی که وب‌سایت‌های دیگر انجام داده‌اند می‌توانید ایده بگیرید. وب‌سایت‌هایی که محصولات، خدمات یا اطلاعات مشابه وب‌سایت شما ارائه می‌دهند، را بررسی کنید و لیستی از نام دامنه‌های آنها را تهیه کنید.

این روش برای آن است که نامی را که نزدیک به نام رقیبانتان است، انتخاب نکنید. اما می‌توانید کلمات و عباراتی را که استفاده کرده‌اند، به‌عنوان یک نقطه پرش برای ایده‌های بیشتر خود درنظر بگیرید.

۱۶- استفاده از صفت‌های مرتبط با نام دامنه

آیا یک صفت معنی‌دار وجود دارد که بتوانید جلوی نام اصلی ، که کسب و کارتان را توصیف می‌کند قرار دهید؟ به صفت‌هایی فکر کنید که زیبا به‌نظر می‌رسند و ارتباطی با کلمه دیگری که قصد دارید در دامنه شما داشته باشد، دارند.

۱۷- اضافه کردن کلمات دیگر به نام اصلی

گاهی می توانید در انتهای نام دامنه‌ای که در نظر دارید کلماتی مانند Group، Ltd، People یا Store را اضافه نمایید و آن را به یک نام جدید تبدیل کنید. این یک روش ساده برای جایگزینی ایده اصلی دامنه شما با گزینه مشابهی که در دسترس است،  می‌باشد. البته این اضافه کردن کلمات باید خوشایند ، جذاب و زیبا باشد و به راحتی در خاطر مخاطبان بماند .

۱۸- استفاده از  نام حیوانات در دامنه

استفاده از نام حیوان، روش جالبی است که اخیرا سایت‌های معروفی از این روش استفاده می کنند . افزودن حیوان به نام دامنه تنها به شما کمک نمی‌کند تا یک نام تجاری منحصربه‌فرد ایجاد کنید، بلکه به‌طور خودکار فرصتی هوشمندانه برای نام تجاری شما را نیز فراهم می‌نماید.

می‌توانید برای برند خود یک لوگو و ظاهر زیبا و به یادماندنی ایجاد کنید. بسیاری از برندها از این روش استفاده کرده‌اند، مانند Firefox ، Burt’s Bees و FoodPanda. لیستی از حیواناتی را که دوست دارید را انتخاب نمایید و ببینید که آیا مناسب نام دامنه شما می باشند یا نه ؟ در صورت استفاده از نام حیوانات ، باید صفت ، رفتار و یا خصیصه ای از آن حیوان ، متناسب و مرتبط با کسب و کارتان باشد.

۱۹- انتخاب نام اشیا یا موارد هم‌خوان با برندتان

نام حیوانات تنها گزینه انتخابی نیست. می‌توانید به موارد دیگری که نشانه‌های مرتبطی با آنچه دوست دارید، دارا می‌باشند ، هم فکر کنید. برندهایی مانند Apple ، Android و Monster.com از این تاکتیک در ایجاد نام‌های تجاری خود استفاده کرده‌اند.

در مورد هر اشیاء یا تصویری که برایتان اهمیت داشته‌باشد فکر کنید یا تصویری را که دوست دارید ایجاد کنید. البته باید مطمئن باشید ترکیبی که انتخاب کرده‌اید از پیش توسط فرد دیگری ثبت نشده باشد. پس باید به بررسی آزاد بودن دامنه و در دسترس بودن آن بپردازید تا بتوانید ثبت دامنه خود را انجام دهید.

۲۰- در نظر گرفتن کلمات مورد علاقه

بعضی از کلمات فقط جالب به‌نظر می‌رسند یا معنای جالبی دارند. نام دامنه می‌تواند براساس کلمه‌ای باشد که دوست دارید و برای شما جالب است . حتی لازم نیست کلمه‌ای باشد که به آنچه انجام می‌دهید مرتبط است. کلمات انتخابی شما تصویری که دوست دارید را مجسم می‌نمایند. شرکت‌هایی مانند Pandora (سایت پخش موسیقی) و Serendipity (شرکت بستنی) از این رویکرد استفاده می‌کنند.

می‌توانید لیست‌هایی را بصورت آنلاین پیدا کنید که کلمات بسیار زیبا و زیادی را منتشر کرده‌اند. از کلماتی که از نظر نوشتن دشوار بوده و یا به خاطر سپردن آنها برای مخاطبان ایرانی سخت است ، پرهیز کنید .

۲۱- توجه به تفاوت املای کلمات

بسیاری از برندها برای ایجاد نام دامنه، املای کلمات را تغییر می‌دهند. که یک روش انتخاب نام دامنه مناسب برای برندهای مرتبط با تکنولوژی است. به‌عنوان نمونه Tumblr ،Tindr ،Flickr و Netflix . اگر تغییر املا نام دامنه موجب سردرگمی بازدیدکنندگان سایت شود، روش فوق برای پیدا کردن یک دامنه آزاد و در دسترس می‌تواند همراه با ریسک باشد .

تاکید می شود که در این روش ریسک بالای آن را باید در نظر داشته باشید چه بسا نتیجه معکوس داشته باشد و همه زحمات شما را بر باد دهد.

۲۲- بکار بردن نام شهر یا کشور در نام دامنه

اگر هنوز هم در یافتن نام دامنه که در دسترس و آزاد باشد مشکل دارید، به افزودن نام شهر خود به نام دامنه نیز می توانید فکر کنید. برای مشاغل محلی، این تاکتیک اطلاعات مفید دیگری را در مورد شغل شما به مخاطبانتان ارائه می‌دهد و در عین حال یافتن نام دامنه‌ای را که دوست دارید ، آسان‌تر می‌کند.

برخی سوالات درباره انتخاب نام دامنه

۱- آیا استفاده از نام خود برای انتخاب اسم دامنه کار درستی است؟

جواب این سوال کاملا واضح است. اگر کسب و کارتان برپایه برندسازی خودتان است می توانید از اسم یا نام خانوادگی خود ، اگر خاص است ، استفاده کنید. ولی اگر وب سایتی دارید که عمومی تر است بهتر است از نام دیگری و متناسب با کسب و کارتان برای نام دامنه وب سایت استفاده کنید.

معمولا افرادی که در زمینه موفقیت و انگیزشی کار می کنند و قصد دارند برندسازی شخصی کنند از نام خود در عنوان کسب و کارشان و نام دامنه وب سایت استفاده می کنند.

۲- آیا پسوند دامنه روی سئو سایت تاثیر گذار است؟

در این مقاله در بیان نکات مهم درباره انتخاب دامنه مناسب برای سایت به نوعی به این سوال پاسخ داده شد. به طور کلی جواب منفی است. اگرچه اهمیت سئو برای کسب و کارها غیر قابل انکار است ولی هیچ آزمایشی روی پسوند دامین ها صورت نگرفته که به تنهایی تاثیر دامنه روی سئو را تایید کند.

البته خیلی از متخصصین سئو می گویند مثلا اگر مخاطبان تان ایرانی هستند و کسب و کارتان برای ایرانی ها هست بهتر است از پسوند .ir و همچنین هاست ایران استفاده کنید. در این صورت چون دسترسی ایرانی ها به سایت شما سریع تر می شود می تواند مختصری به بهبود سئو سایت تان کمک کند. لذا به هیچ وجه پسوند دامنه فاکتور خیلی مهم و تاثیرگذاری در سئو نیست.

ابزارهای انتخاب نام دامنه

در ادامه مقاله انتخاب دامنه مناسب برای سایت ، چند ابزار کاربردی برای پیدا کردن نام دامنه های خاص پیشنهاد می شود که در صورت علاقه می توانید از آنها استفاده کنید :

سایت names4brands.com یک سایت مناسب برای پیشنهاد اسم دامنه است. زمانی که وارد این سایت می شوید آدرس های پیشنهادی برای ثبت دامنه را مشاهده می کنید که در بسیاری از مواقع خیلی از آن ها آزاد هستند و همچنین نام های پیشنهادی منحصر به فردی را می توانید در بین آن ها پیدا کنید.

سایت leandomainsearch.com هم سایت خوبی برای پیشنهاد نام دامنه می باشد. اما فرقش با سایت قبلی این است که باید نام پیشنهادی خود را به این سایت بدهید تا نام های ترکیبی و مکمل را به شما پیشنهاد دهد. به عنوان مثال اگر در کادر ابتدای این سایت نام iran را وارد کنید نام های پیشنهادی که به شما می دهد OpenmindIran.com ، TempestIran.com ، AcclaimIran.com و… است.

نکته جالب اینکه اکثر نام های پیشنهادی این سایت ثبت نشده و به راحتی می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر کمی خلاقیت داشته باشید می توانید از همین نام ها با کمی تغییر برای نام دامنه خود استفاده کنید. اگر هم نام دیگری در نظرتان بود می توانید با نام های پیشنهادی این سایت ترکیب کنید و نام جدیدی را خلق کنید.

سایت های انتخاب دامنه ایرانی

۱-اسم ساز

https://esmsaz.com/index.php

مزیت ها : فارسی بودن ، بررسی امکان ثبت دامنه (از لحاظ قابل خرید بودن) . در این سایت ، با ترکیب اسم ها با یکدیگر می توانید اسم مدنظرتان را انتخاب کنید .

معایب : فقط از ده پسوند پیش فرض پشتیبانی می کند ، دامنه هایی که پیشنهاد می دهد به چهارتا محدوده می شوند.

۲- اسم یار

https://www.esmyar.ir

برای انتخاب نام دامنه می توانید از سرویس اسم یار استفاده کنید که یک سرویس آنلاین ایرانی با دیتابیس نسبتا کاملی است .

خلاصه اینکه این سایت ها کمک می کنند تا اسم های خاص و جالبی را برای نام دامنه خود پیدا کنید. ایده هایی که این سایت ها به شما می دهند می تواند در انتخاب نام مناسب برای برند و کسب و کارتان مفید باشد.

سخن پایانی انتخاب دامنه مناسب برای سایت

انتخاب نام دامنه مناسب برای سایت یکی از دغدعه‌ها در هنگام راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی است. اگر بتوانید بهترین، آسان‌ترین و مرتبط‌ترین دامین را برای وبسایت ثبت کنید، به راحتی می توانید برند و حوزه فعالیتتان را به کاربران معرفی کنید. داشتن دید وسیع در انتخاب نام دامنه ضروریست ، لذا اگر قصد دارید برندسازی کنید که تا ابد در ذهن مخاطبان بماند کمی بیشتر در مورد انتخاب دامنه وب سایت خود وقت بگذارید.

مواردی که در این مقاله بیان شد ، رابطه مستقیمی با برندی سازی از طریق نام دامنه وب سایت دارد. نامی انتخاب کنید که بعدها از انتخاب آن پشیمان نشوید. بهتر است انتخاب نام دامنه خود را مطابق با اهداف و فعالیت هایی که در آینده قصد انجام آن را دارید انجام دهید. فرضا اگر الان فروشگاه محصولات دیجیتال دارید و در آینده قصد دارید محصولات متنوع دیگری را هم عرضه کنید ، بهتر است نام دامنه خود را فقط مختص به محصولات دیجیتال انتخاب نکنید، البته این فقط یک مثال است.

یافتن نام دامنه مناسب قدم مهمی برای ایجاد یک وب‌سایت است که می‌تواند زمان‌بر باشد و نیاز به خلاقیت زیادی دارد. اما زمانی که نام دامین مورد نظرتان را یافتید، در مسیر صحیح راه‌اندازی وب‌سایتی هستید که به طور مؤثر نشان‌

نکته آخر انتخاب دامنه مناسب برای سایت اینکه ، اگر شما کسب و کار کوچکی دارید سعی کنید وقت خود را زیاد برای این کار نگذارید. در کنار کارهای دیگر خود که برای راه اندازی کسب و کارتان انجام می دهید به فکر نام دامنه مناسب برای وب سایت خودتان باشید نه اینکه تمام وقت خود را روی این کار بگذارید.دهنده برند شماست.

مطلب پیشنهادی

کسب درآمد‌ آسان از وبلاگ شخصی , درآمد از وبلاگ نویسی , راه کسب پول از وبلاگ

کسب درآمد‌ آسان از وبلاگ

از زمانی که رسانه متولد شد با خودش پولسازی و کسب ثروت را به همراه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.