اهمیت زیست شناسی در کنکور

اهمیت زیست شناسی در کنکور

برای پی بردن به اهمیت زیست شناسی در کنکور همین بس که گفته شود، مهمترین درس رشته علوم تجربی در کنکور ، زیست شناسی می باشد. زیست شناسی چنان تاثیر گذار است که درصد بالایش تضمین کننده کسب رتبه مناسب و یا قبولی در پزشکی می باشد. لذا اهمیت زیست شناسی در کنکور به شکل توجه خاص داوطلب با این درس مشخص می شود. باید با برنامه ریزی دقیق ، مطالعه دقیق کتابها و استفاده از منابع موثق کمک آموزشی ، آمادگی خود را افزایش دهید. برای از اطلاع از منابع زیست شناسب به این لینک ( منابع کنکور زیست شناسی) بروید

با مشخص شدن اهمیت زیست شناسی در کنکور چه کار باید بکنیم؟

 اهمیت زیست شناسی در کنکور  با اتخاذ این برنامه ها و راهکارها مشخص شده و شما می توانید جمع بندی درستی از درس زیست شناسی داشته باشید. در فرصت کم تا کنکور این کارها را انجام دهید:

 

مشخص کردن استراتژی زیست شناسی :

در مقاطع مختلف باید استراتژی متفاوتی داشته باشید در دوران جمع بندی نیز استراتژی مطالعاتی خاص خودش را دارد. فرصت زیادی تا روز کنکور ندارید پس باید بهترین عملکرد را داشته باشید و با مطالعه ای کامل و بی نقص خیال خودتان را از بابت تسلط روی کتاب درسی راحت کنید. لازم است برای مرور و جمع بندی برنامه دقیقی تنظیم کنید. در واقع برنامه دقیق باعث آرامش ذهنی و مطالعه با تمرکز شما خواهد شد. این برنامه ریزی باعث می‌شود برای مرور کتاب زیست شناسی هیچ ترس و استرسی نداشته باشید چون مسیرتان مشخص خواهد بود. لذا برنامه و استراتژی شما نشانگر اهمیت زیست شناسی در کنکور برایتان خواهد بود.

تمرکز روی منابع کنکور زیست شناسی:

از هر گونه خواندن جزوات و کتاب‌های جانبی غیر استاندارد و نکات خارج از کتاب درسی دوری کنید. در دوران جمع بندی باید بهترین منابع را انتخاب کنید. کتاب درسی را در اولویت خود قرار دهید و از یک منبع کمک آموزشی مناسب برای یادگیری بیشتر و تست زنی کمک بگیرید. لازم است بگوییم بسیاری از جزوات زیست شناسی که در سایت ها و شبکه‌ها اجتماعی مختلف به فروش می‌رسند از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و تنها وقت و سرمایه شما را هدر می‌دهند. بسیار تاکید داریم در این دوران به سمت منابع و نکات غیر استاندارد نروید چون دیگر فرصت آزمون و خطایی باقی نمانده است.

خود را در میان منابع مختلف سردرگم نکنید. معمولا بسیاری از داوطلبان کتاب‌های مختلفی برای زیست شناسی تهیه کرده‌اند و مطالعه نصفه نیمه داشتند. بهترین کار این است که یک کتاب کمک آموزشی را انتخاب کنید و روی همان به تسلط برسید. کتاب درسی بسیار اهمیت دارد. مو به موی کتاب درسی را با دقت بخوانید در واقع آنچه که در این درس اهمیت دارد بر خلاف دروس دیگر آهسته خوانی و توجه به مفاهیم کلیدی متن است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه مطالعه کنکور درس ادبیات و زبان فارسی

انجام اصولی تست زدن زیست شناسی

حتما تست زنی با تحلیل کامل انجام دهید؛ یعنی پس از زدن هر تست حتی در صورت درست بودن آن پاسخنامه را مطالعه کنید و پس از آن به متن مربوط به سوال در کتاب مراجعه کرده و آن را مرور کنید. از تستهای شمارشی فرار نکرده و با تمرین زیاد در زدن این نوع تست ها حرفه ای شوید.

سوالات کنکور حداقل ۵ سال اخیر را بررسی کنید. تست ها را باید خوب تحلیل کرده و ریزترین نکات را در بیاورید. بارها دیده شده که سوالات سال‌های قبلی با یکسری تغییرات جزئی در گزینه‌ها یا صورت سؤال، به صورت پرسش جدیدی در کنکور مطرح می‌شوند.

سوالات آزمون‌های آزمایشی گزینه بسیار مناسبی برای تمرین تستی و همچنین کشف نکاتی که از دید شما پنهان مانده می‌باشد. برای اینکه با نکات مدنظر طراحان بیشتر آشنا شوید توصیه می‌کنیم سوالات آزمون‌های جمع بندی موسسات مختلف را بررسی کنید. از کار کردن تست های غیر استاندارد و پر غلط که هیچ تشابهی با سوالات کنکور ندارند خودداری کنید.

توجه به مدیریت زمان :

نکته اساسی در تست زنی زیست شناسی مدیریت زمان مناسب است. سوالات کنکور سال‌های اخیر هم نشان داده که شوخی با کسی ندارد و به قولی گزینه‌هایش نیم متر طول دارد! شما برای هر تست ۴۳ ثانیه بیشتر زمان ندارید بنابراین برای موفقیت بیشتر در پاسخگویی به سوالات تکنیک های مدیریت زمان را به خوبی اجرا کنید. مطمئن باشید هر چقدر مطالب درسی خوانده باشید اما مدیریت زمان مناسبی نداشته باشید در پاسخگویی به سوالات موفق نخواهید بود.

تسلط کامل مطالب کتاب :

مهم‌ترین کاری که برای زیست شناسی در دوران جمع بندی باید انجام دهید تسلط کامل روی مطالب کتاب درسی است. باید مفاهیم کتاب را به طور کامل یاد گرفته باشید و به سطحی از تسلط برسید که چشم بسته و به زبان خودتان یک پاراگراف انتخابی از کتاب را بتوانید بیان کنید. باز هم تاکید می‌کنیم که باید متن کتاب را ریز به ریز خوانده باشید و کوچک‌ترین نکات را هم در آورده باشید. شکل‌های کتاب درسی را در ذهن خود ترسیم کنید و تمام نکات مربوط به آن را به خاطر بیاورید. سعی کنید تصاویر کتاب در ذهنتان ماندگار شود چرا که ممکن است علاوه بر کمک به تفهیم متن کتاب سوالاتی نیز به طور مستقیم از آن‌ها در کنکور مطرح شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه مطالعه زبان انگلیسی برای کنکور

بعضی از مطالب درسی آنقدر اهمیت دارند که هر سال در کنکور تکرار می‌شوند از جمله مباحثی مانند دودمانه ها، چرخه‌ی زندگی قارچ‌ها و هورمون‌های گیاهی و انواع مختلف حواس جانوران و آزمایشات دی هیبریدی یا مقایسه‌ی ویژگی‌های پروکاریوتها با یوکاریوتها و نیز بازدانگان با نهاندانگان یا انواع بافت‌های گیاهی و جانوری، چرخه‌ی ضربان قلب و چرخه‌ی جنسی زنان و … بنابراین لازم است بر روی مطالبی که هر ساله تکرار می‌شود تمرکز ویژ ای داشته باشید.

اسامی جانداران مختلف (مثل گیاهان و جانوران و قارچ‌ها و آغازیان و باکتری‌ها) را یاد بگیرید و خصوصیات ویژه‌ی آن‌ها را در کنارشان یادداشت کنید. به مثال زیر توجه کنید:

«برگ متحرک» یک حشره است که خصوصیاتی مانند لوله‌ی گوارشی، سیستم تنفس نایی، گردش خون باز و مایع همولنف و دفع اوریک اسید و اسکلت بیرونی از جنس کیتین یا مایع مخاطی روی بدن به همراه طناب عصبی شکمی و گره دار و چشم مرکب با هزاران قرنیه و عدسی دارد.

مرورهای متوالی راز موفقیت در کنکور زیست شناسی

مطالبی را كه نياز به مرور دارند از مطالبی كه كمتر به اين كار نياز دارند تفکیک کنید. بدين ترتيب می‌توانید تعداد مرورها را افزايش دهید. مطالعه مباحث را بر اساس اهميت آن‌ها در سوالات كنكور و ضعف درسی خود اولويت بندی کنید. اگر روی مبحث خاصی اشکال دارید یا اینکه آن را ناقص یاد گرفته‌اید در دوران جمع بندی روی برطرف کردن آن تمرکز کنید. سعی کنید روزانه کتاب را مطالعه کنید تا حداقل ۳ بار کتاب درسی را مرور کرده باشید.

نکاتی که احساس می‌کنید از یادتان می‌رود را حتما یادداشت کرده یا علامت بزنید تا در هفته‌های آخر دوباره مرور کنید.

رفع اشکالات و یادگیری ناقص زیست شناسی

سوالاتی که در طول سال به عنوان سوالات شک دار یا نزده علامت زده‌اید را دوباره بررسی کنید. نکاتی را که فکر می‌کنید فراموشتان خواهد شد را علامت بزنید تا در روزهای انتهایی دوباره بخوانید.

مهم‌ترین نکته در زدن تست های درس زیست شناسی تحلیل کامل سوالات است. سوالاتی که شک داشته‌اید و یا پاسخ نداده‌اید را با خواندن پاسخنامه و بازگشت به متن درسی مربوط به سوال تحلیل کنید.

اگر مبحثی را اشکال دارید و احساس می‌کنید به طور کامل برایتان تفهیم نشده حتما از اساتید و دبیران خود برای رفع اشکال کمک بگیرید.

زمانی که مجموعه این ها را انجام دادید هم اهمیت زیست شناسی در کنکور را درک کردید و هم در فرصت مناسب جمع بندی کامل دروس را با موفقیت انجام دادید.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.