برند سازی در کسب درآمد اینترنتی

اهمیت و جایگاه برند سازی در کسب درآمد اینترنتی بسیار مهم و بالاست و در فضای مجازی، غول های بزرگی با امیراطوری عظیم ، دارای برند شناخته شده هستند و بر اساس برندی که مردم می شناسند میلیاردها دلار کسب درآمد اینترنتی را تجربه می کنند.

بر خلاف سایر جهان ، کسب و کارهای اینترنتی در ایران هیچ تمایل و یا اشتیاقی برای برندسازی نداشته و به نظر می رسد که برنامه ای هم برای این کار ندارند. به دلیل اهمیت ویژه برندسازی در کسب درآمد از اینترنت و تجارت آنلاین در سایت پول یابی تصمیم گرفتیم تا به این مقوله مهم بپردازیم .

برای اطلاعات بیشتر می توانید به این مقالات هم مراجعه کنید : (برند سازی شخصی در کسب درآمد اینترنتی ) و ( اهمیت برند یا نام تجاری در کسب درآمد )

تعریف برند و برند سازی

نمانام (واژه مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی ) مارک marquee فرانسوی و برند brand انگلیسی، یک نام ، نماد ، نشان و یا هر ویژگی دیگری است که به صورت قانونی، مشخص کننده محصول یا فروشنده محصولی است که آن را از موارد مشابه دیگر متمایز می کند. توجه کنید برند محصول نیست بلکه چیزهایی که مشتری می خرد در حالی که محصول کالایی است که شرکت تولید می کند.

برندسازی فعالیت و یا فرایند معنا بخشیدن به نام و نماد بوده و مجموعه راهکارهای است که به نام تجاری هویت مشخص می دهد و آن را از سایرین متمایز می کند. زمانی که، فرضا می گوید من کفش فلان مارک و یا پیراهن فلان را می خواهم در واقع نسبت به آن حس مالکیت ، احساس و علاقه دارید. بزرگترین و ارزشمندترین برندهای دنیا به ترتیب : اپل ، گوگل ، مایکروسافت، کوکاکولا ، جنرال الکتریک ، مک دونالد ، سامسونگ ، آمازون و تویوتا هستند.

برند سازی در کسب درآمد اینترنتی ، برند شدن در کسب درآمد
برندینگ یا برندسازی در کسب درآمد اینترنتی ، در شناسایی و شاخص کردن کسب درآمد از سایرین تاثیرگذار بوده و بین برند و کاربران و مشتریانتان یک ارتباط عاطفی ایجاد می کند.

جایگاه برند سازی در ایران

واقعیت این است که برندسازی در کسب و کار ایرانی ها جایگاهی نداشته و کسی هم به آن اهمیت نمی دهد. اوضاع در اینترنت از جهان بیرون هم بدتر بوده و طراحان کسب و کار اینترنتی فرق بین لوگو ، آرم و یا نشان تجاری را نمی دانند، چه برسد به فکر این باشند که برندسازی کنند.

اگر بر فرض هم سایت و یا شرکتی لوگو و یا آرمی به عنوان شاخصه کار خود طراحی کند آن را معمولا در سمت چپ و بالای صفحه و یا قسمت هدر سایت قرار داده و دیگر هیچ طرح و برنامه ای ندارد و کار تمام می شود. در حالی که توجه به برندسازی، جاگذاری و تقویت حس ذهنی مشتری بوده و موجب ایجاد جایگاه خوش حسی و عاطفی نسبت به آن برند  می شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ویژگی رفتاری میلیونرهای اینترنتی

اهمیت برند سازی در کسب درآمد اینترنتی

شما فعالان ، مدیران و کاربران اینترنتی در طول روز چه بسا بارها نشان های تجاری گوگل ، یاهو ، آمازون و… را دیدید و اگر بر روی آن تمرکز کرده باشید شاید این سوال در ذهنتان به وجود آمده باشد که چه پروسه و روندی این نشانه ها را تبدیل به برند جهانی کرده باشد؟ شاید در جواب بگویم یک تیم قوی طراحی ، بازاریابی و مدیران موفق برای برجسته کردن برندهایشان تلاش کردند.

جواب هر چه باشد، سوال این است که، چرا کسب و کارهای اینترنتیدر ایران به سمت برندسازی نمی روند ؟ برخی موارد مثل : انتخاب نام خوب برای سایت که در ذهن کاربر بماند، انتخاب لوگوی زیبا و مناسب تجارت آنلاین که معرف کسب درآمد اینترنتی باشد و کاربر را مجددا به طرف سایت بکشاند را لازم و ضروری می دانیم ولی اینها، کار اصلی برای برندسازی نیست.

در طراحی سایت اینترنتی، از یک مدیر موفق انتظار می رود مواردی زیر را در پایگاه کسب درآمد اینترنتی خود لحاظ کند:

۱- توجه به جنبه های روانشناسی

از نظر روانشناسی کاربران نسبت به نام خاص ، رنگ و طرح ها واکنش نشان می دهند نامی انتخاب شود که دارای جذابیت بوده ، در ذهن کاربران اینترنتی بماند و با استاندارهای بازاریابی و تجارت آنلاین همخوانی داشته باشد. برند باید متمایز از دیگران بوده و نگاه کردن و یا نام بردن از آن احساس واکنش مثبت در انسان ایجاد کند.

۲- داشتن آدرس پایگاه اینترنتی

برندی که انتخاب می شود باید در جزیی از آن آدرس و یا نام پایگاه و سایت اینترنتی که مرتبط با آن است را در خود داشته باشد و یا طوری باشد که با نگاه و یا شنیدن و خواندن آن، بلافاصله در ذهن مخاطب و کاربران آدرس سایت متبادر شود.

۳- انتخاب رنگ مناسب برای برند

رنگی که برای برند انتخاب می کنید باید سه خصوصیت یا ویژگی را در خود داشته باشد: با سلیقه عمومی مخاطبین و کاربران سایت همراه باشد، جذابیت های بصری داشته باشد ، با دیدن آن بلافاصله سایت اینترنتی به ذهن بیاید و و یا ذهن از آن گریزان نباشد.

انتخاب رنگ برای برند فوق العاده مهم بوده و باید تجانس داشته باشد فرضا کسی که می خواهد یک کسب و کار اینترنتی درباره صیادی و یا فروشگاه لوازم ماهیگیری بزند به نظرتان رنگ سیاه برایش مناسب تر است یا رنگ آبی؟ معلوم است که رنگ آبی مناسبتر و تاثیرگذارتر است.

۴- داشتن طرحی قالب شکن

برندی که طرحی قالب شکن داشته باشد می تواند تمرکز و نگاه اولیه کاربران سایت اینترنتی را به طرف خود جلب کند. برای تحقق این موضوع توصیه می شود که با قرار دادن یک علامت پنهان در برند ، آن را عملی کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راههای بهبود کسب و کار اینترنتی

۵- برند قابل فهم برای همه باشد

برندی که برای همگان قابل فهم نباشد نمی تواند در ذهن مخاطب بماند. اگر یک مخاطب و کاربر اینترنتی یک گرافیک را بدون کمک شما و به تنهایی بفهمد و یا حدس بزند که در زیر این برند چه تجارتی صورت می گیرد، مناسب می باشد.

۶- داشتن شعار کسب و کار اینترنتی

باید طوری طراحی شود که شعار سایت کسب درآمد اینترنتی را در خود پنهان کرده باشد و کاربران با کمی دقت در آن ، این شعار نهفته را متوجه شوند.

علاوه بر اینها برند باید دارای زیبایی ظاهری ، جذابیت بصری ، تاثیرپذیری از نوع کسب و کار، مطابق با فرهنگ ، قابل فهم و گسترش در سطح جهانی و… باشد.

توجه خاص به برند بعد از طراحی

در ایران معمولا رسم است که سایت های اینترنت برای کسب درآمد برای خلق طرح برند هزینه های زیادی می کنند و اتفاقا برخی هم فوق العاده زیبا طراحی می کنند ولی بعد از طراحی عملا فقط برای کارت ویژیت ، بنر، هدر سایت و… استفاده می شود در حالی که هدف باید چیزی فراتر از اینها باشد.

آنچه مسلم است تا یک حدود و اندازه ای در کسب درآمد از اینترنت ، برندها تحت حمایت و توجه بازاریابان اینترنتی قرار می گیرند و از آن محدوده به بعد، خود آن کسب و کار اینترنتی است که تحت حمایت برندها قرار می گیرد و این رمز و اهمیت برندسازی را می رساند. از این رو صاحبان کسب درآمد اینترنتی بزرگ و معروف باید برای برندشان بیشتر از کسب درآمدشان هزینه بازاریابی صرف کنند.

برای نمونه همه می دانیم که پیراهنی که مارک آیداس دارد از سایر پیراهن ها گرانتر است چون برند آدیداس در حال حمایت از کالاهای این شرکت می باشد  و مثال دیگر اینکه، هیچ کسی زمان خرید از پایگاه اینترنتی آمازون ، در رسیدن یا نرسیدن کتاب شک نمی کند چون برند آمازون پشت آن است.

سخن پایانی برندسازی در کسب درآمد اینترنتی

هر کسب و کار اینترنتی برای موفقیت باید از خود بپرسد که چه برنامه ای برای برند سازی در کسب درآمد از اینترنت دارد ؟ اینترنت یک محیط و مکان بی انتها است که هر کسب درآمد و یا کسب و کار اینترنتی می تواند در آن پنهان مانده و هرگز به چشم نیاید. برای اینکه این اتفاق نیفتد باید برای برند شدن برنامه و هدف داشت.

هر کسی که می خواهد شناخته شده و شاخص و برند باشد باید با برنامه منظم و مدون رو به جلو حرکت کند و نکات و قواعد برند شدن مثل : ترسیم برنامه طولانی مدت در کسب و کار، پرهیز از تقلید، توجه به نوآوری و خلاقیت ، داشتن ارتباط دائمی با مشتری، حرکت در مسیر نیاز مخاطب ، ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان، داشتن تعهد همیشگی و… را کامل رعایت کند. همیشه و در همه حال جلب رضایت مشتری اولویت کاریش باشد.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.