داستان سرایی برای کسب و کار

یکی از تکنیک های رونق کسب درآمد، داستان سرایی برای کسب و کار اینترنتی می باشد موضوعی که در بازاریابی دیجیتال هم مطرح می باشد. بازاریابی دیجیتالی حوزه گسترده و متنوعی از خدمات و فعالیت را شامل می شود . اگرچه هدف اصلی و نهایی بازاریابی ، کسب درآمد اینترنتی بالا می باشد ولی برخی از کارهای مهم و بنیادی مثل تولید محتوا برای سایت و شبکه اجتماعی بر بازاریابی تاثیر غیر مستقیم می گذارند.

وقتی کسی داستان و حکایتی تعریف می کند چه حسی نسبت به آن دارید ؟ داستان جذابیت و کشش خود را برای همه افراد با هر سن و سالی دارد . حال تصور کنید که در بازاریابی دیجیتال مثل بازاریابی سنتی برای داستان سرایی برای مخاطبان ، در پی سوژه های با معنا ، جذاب ، گیرا و در گیر کننده باشید. به دلیل اهمیت موضوع و جذابیت های آن در سایت پول یابی قصد دارم تا تکنیک های داستان سرایی برای کسب و کار را شرح دهم .

داستان سرایی برای کسب و کار

تکنیک ها و روش هایی وجود دارد که با استفاده از آنها می توان داستان و حکایات خوبی را تعریف کرد و به این وسیله مشتریان بیشتری را به طرف کسب و کار کشاند که در نهایت فروش اینترنتی را بیشتر خواهد کرد . اما سوال این است ، کاربرد داستان سرائی در دیجیتال مارکتینگ چگونه است ؟ همان طور که در بالا اشاره شد شکل و قالب داستانی مناسب ترین حالت برای ارسال پیام و مفهوم می باشد.

در فضای اینترنت با گستره وسیع آن، هر کسب و کاری فرصت خوبی دارد تا داستان های زیادی درباره نوع کسب درآمد ، برند تجاریش ، در سایت ، وبلاگ ، شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی منتشر کند. نکته کلیدی اینکه فقط چند ثانیه فرصت دارد تا داستانش را به مخاطب بگوید . این فرصت اندک ، ایجاب می کند تا داستان را به گونه ای جذاب و تاثیرگذار تعریف کند که مخاطب را جذب کند.

اگر داستان جذاب و متناسب نباشد برای همیشه آن کاربر را از دست می دهد. یک داستان خوب اینترنتی مانند داستان بیرونی ، دارای یک ساختار و قاعده مناسب می باشد . داستان دارای سه بخش ۱- مقدمه یا شروع داستان ۲- بخش میانی و ۳- پایان داستان می باشد.

شیوه اتخاذ استراتژی داستان سرائی در بازاریابی دیجیتال

زمانی که صحبت از استراتژی می کنیم یعنی داشتن یک برنامه کامل برای شناسایی مشکلات کاربران و مسائلی که موجب تحریک پذیری آنان می شود. لذا باید یک مشکل واقعی یا نقطه تحریک پذیر و حساس را شناسایی کرده و به عنوان هدف انتخاب کرد و بر اساس آن داستان سرایی کرد. با این تفاسیر چالش اول باید یافتن دغدغه ، مشکل و یا نقطه احساسی باشد، چیزی که نشان می دهد شما به جد ، در صدد رفع آن هستید.

داستالن سرایی در کسب و کار ، داستان سرایی برای معرفی برند، بازاریابی دیجیتال
داستان سرایی یک ترفند تولید محتوا و تکنیک بازاریابی دیجتتال با هدف جذب کاربران و افزایش فروش و رونق کسب و کار آنلاین می باشد.

نکته مهم دیگر اینکه مخاطبان و کاربران وقتی بدانند هدف شما رفع دغدغه و مشکل آنان است ، گرایش به طرف شما به دلیل احساس همدردی بیشتر شده و انگار شما را از خودشان می دانند. با این اتفاق ، همراهی صمیمی با شما داشته و مطالب و محتوای شما را که همان داستان های شماست برای دیگران به اشتراک گذاشته و به این ترتیب بازاریابی ویروسی برایتان روی می دهد و مطالب شما در زمان کم و با کمترین هزینه ، در سراسر اینترنت منتشر می شود.

اگرچه این فرمول کلی در اکثر داستان سرایی ها جواب می دهد ولی ترفند رسانه دیجیتال این است که شما زمان بسیار اندکی برای به کار گرفتن آن دارد. رقبا آماده کار و گرفتن مخاطبان از شما هستند.

طراحی تبلیغات در راستای احساسات کاربر

ملاک برای انتخاب بهترین داستان سرایی ،چیزییست که کاربر را وادار به واکنش کند. مخاطبان زمانی که تبلیغاتی را مشاهده می کنند باید از خود واکنش و یا بازخورد نشان دهند. از این رو داستان های تاثیرگذار دارای سه ویژگی اند: ۱- مخاطبان را به فکر فرو می برد  2- حس کاربر را برمی انگیزد و ۳- کاربر را به عمل (واکنش ) وادار می کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال

در طراحی تبلیغات گرافیکی ، بازاریابان با تجربه و حرفه ای ، احساسات کاربران را نشانه می گیرند . لذا این تبلیغات به منظور حل دغدغه و مشکلات روزمره تعداد زیادی از کاربران طراحی می شود تا واکنش کاربران به بیشترین شکل ممکن نمود پیدا کند.

به جای حرف زدن ، نشان دهید

در داستان سرایی نکته مهم و کلیدی این است که بیشتر از آنکه حرف بزنید عمل کنید. تولید محتوا، هنر توسعه شخصیت ها از طریق نوشتار است. ضروریست که نوشتار صحنه ای را در ذهن مخاطبان ایجاد کند. حال این نوشته است که عناصر آن صحنه را در ذهن کاربر می چیند. باید از طریق تولید محتوا یک صحنه مشابه در ذهن همه مخاطبان و کاربران اینترنتی ساخت. حال خود مخاطب اینترنتی با مشاهده محتوا می خواهد درباره اش هر طور که علاقه دارد فکر کند، آنرا با تمام وجود حس کند و برداشت شخصی خود را از آن استخراج کند.

در دنیای تبلیغات به ویژه تبلیغات دیجیتال بسیار مهم است که شما ساده و واضح سخن گفته و بی پیرایه بودن را همیشه مدنظر داشته باشید و از مبهم گویی پرهیز کنید. البته از آنجایی‌ که در دنیای دیجیتال، امکان استفاده از محتوای چندرسانه ای مختلف وجود دارد و همچنین کاربران رغبت بیشتری نسبت به آن ها نشان می دهند، می توانید با شیوه های مختلف ، دیدگاهها ، اندیشه ها و گفته های خود را به گوش کاربران هدف برسانید.

همراه کردن کاربران با ساخت شخصیت های افسانه ای

از ترفندها و شیوه های متعدد می توانید برای بیان مکنونات درونی خود استفاده کنید. بسیاری از افسانه ها و اساطیر معروف و دنباله دار ایران و جهان دارای ساختار ساده اما زیبا و جذاب هستند که در آنها از شخصیت های قهرمانی و افسانه ای به بهترین شکل ممکن استفاده شده است. تبلیغ کننده ها می توانند یک شخصیت قهرمانی را برای برند و کسب و کارتان بازسازی کنند و طی تبلیغات مختلف از آن استفاده کنند تا داستان سرایی موثر و کاربردی تر را داشته باشید.

 کاربران اینترنتی وقتی حس کنند و یا به این باور برسند که خودشان هم می توانند پا به پای این قهرمانان برجسته از برند ، محصولات و خدماتتان استفاده کنند، حس بهتری خواهند داشت و بازخورد بهتری نسبت به تبلیغات شما نشان می دهند.

دوری از پیچیدگی و رعایت اصل سادگی

توصیه می شود که هیچ وقت امور را پیچیده و رازآلود نکنید، بلکه موفقیت در سادگی نهفته است. آنچه را که می خواهید به مخاطبان خود برسانید بسیار راحت و آسان ارائه دهید. شاید چیز های زیادی داشته باشید که بخواهید آنها را در تبلیغات و داستان سرایی های خود لحاظ کنید، اما اغلب ساده ترین و موثرترین این موارد توجه افراد را به خود جلب می کند.

البته امور آنقدر که تصور می کنیم شاید ساده به نظر نیاید و پیچیدگی های خاص خودش را داشته باشد. اما ممکن است گاهی اوقات ، قبل از پیدا کردن یک رویکرد مستقیم، بارها و بارها از یک داستان مشابه و تکراری استفاده کنید. با یک ویرایش ساده و استفاده از کلمات جذاب ، متقارن و متناسب، به راحتی می توان در عرض چند ثانیه توجه افراد را به برند و کسب و کار خود جلب کرد.

داشتن رفتار صمیمانه با کاربران

همواره تلاش کنید و جزو برنامه کاریتان باشد که داستان سرایی در دیجیتال مارکتینگ نیاز به حس نزدیکی و صمیمی شدن با مخاطبان را  دارد. اینکه هرچه نزدیک تر، شانس موفقیت بیشتراست و هرچه صمیمی تر، شانس تعامل با مشتری بیشتر می باشد. البته کالا  به کالا، متفاوت است. ممکن است این روش تنها برای برخی از محصولات، کالاها  و خدمات نتیجه بخش باشد و برای سایر امور نتیجه مطلوب نداشته باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تبلیغات رایگان برای کسب و کار

یکی از راه های دیجیتال مارکتینگ برای نفوذ بیشتر بر کاربران، استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ است. در بازاریابی اینفلوئنسری، افراد تاثیرگذار و مشهور با برندهای تجاری همکاری می کنند. از اینفلوئنسرها یا افراد تاثیرگذار خواسته می شود که محصولات، خدمات و در واقع برند و کسب و کار را به کاربران و طرفداران خود معرفی کنند. اینفلوئنسرها با معرفی برند و محصولات، تصویر خوبی از برند در ذهن کاربران اینترنتی می سازند. البته اهمیت افراد تاثیرگذار در بازاریابی اینترنتی بر کسی پوشیده نیست ونیاز به توضیه بیشتر ندارد.

با ساختن معنی ومفهوم وارد دنیای ذهنی مخاطبان شوید

وقتی می خواهید کسب و کار خود را توسعه دهید و داستان سرایی کنید، بسیار مهم است که ارتباط مناسبی با مخاطبان هدف خود برقرار کنید. بنابراین در آغاز باید چیزهایی را پیدا کنید که برای مخاطبان هدف، مهم بوده و یا نیازشان را برطرف می کند. باید داستان آن را به احساسی ترین شکل ممکن تعریف کنید. هم چنین باید بتوانید صحت داستان خود را به کاربران اثبات کنید.

به این نکته کلیدی توجه کنید که اگر کاربران به کسب و کارتان مشکوک شوند، هیچ وقت از شما خرید نخواهند کرد. به همین دلیل است که تبلیغات در بستر اینستاگرام حس خوبی به کاربران می دهد. زیرا این تبلیغات به زندگی روزمره مخاطبان نزدیک تر است. محیط اینستاگرام یک محیط دوستانه و صمیمی بین کاربران مختلف است. پست ها و نوشته های کاربران با تصاویر مختلف ترکیب می شوند و همین امر موجب تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات و محتواها در بستر اینستاگرام می شود.

سخن پایانی داستان سرایی برای کسب و کار

در اینجا قصد دارم تا داستان سرایی برای کسب و کار را خاتمه دهم، اما چگونه؟ می توان داستان های ادامه دار و سریالی تولید کرد و در هر تبلیغ یکی از این داستان ها را به کاربر انتقال داد. می توان در هر کدام از این داستان ها پیام های مختص خود را مخفی و به کاربران منتقل کرد. در کنار هم قرار دادن این تبلیغات، معرفی مناسبی از کسب و کار، خدمات و محصولات را به مشتریان هدف عرضه می کند.

اما تبلیغات اینترنتی باید این حس را در مخاطبان به وجود آورد که کسب و کار و برندتان روز به روز در حال پیشرفت است و برای مدتهای خیلی طولانی ماندگار خواهد بود. به این ترتیب در داستان سرایی باید از تماس اولیه مخاطب با شما فراتر برود. باید تا جایی جلو رفت که کاربر مشتاق خرید از کسب و کارتان شود. نباید فقط به یک بار خرید کردن مشتری بسنده کرد بلکه باید تبدیل به مشتری وفادار و دائمی شود.

داستان سرایی تاثیرگذار در بازاریابی دیجیتالی نیاز به رعایت لطافت های خاص دارد. باید پیام کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن به گوش مخاطبان برسانید و در نظر داشته باشید که کاربران فقط برای گوش دادن به شما نیستند بلکه تبلیغات زیادی به سمتشان ارسال می شود که یکی از اینها محتوا و پیام شماست. وجود این همه رقیب ایجاب می کند تا پیام خود را به بهترین حالت و تاثیرگذارترین شکل به مخاطبان هدف خود برسانید.

سخن آخر اینکه ، رقبا هم در حال فعالیت شدید و معرفی کسب و کارشان هستند لذا برای موفق شدن باید بهترین تصویر را از برند و کسب و کارتان در ذهن مخاطبان ایجاد کنید تا به سوی شما بیایند.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.