روش مطالعه درس در ماه رمضان

روش مطالعه درس در ماه رمضان

در ایام سال شیوه مطالعه می تواند متفاوت باشد مثلا روش مطالعه درس در ماه رمضان با ایام عید نوروز ( شیوه مطالعه دروس کنکور در عید نوروز) و یا فصل تابستان و زمستان متفاوت است. در ماه مبارک رمضان شیوه مطالعه برای دانش آموزان و دانشجویان به دلیل شرایط خاص یک دغدغه محسوب می شود. در این ماه به دلیل نوع تغذیه داوطلبان و دانش آموزان ممکن است دچار خستگی مفرط شوند.

به دلیل اینکه نوبت های غذایی در ماه رمضان فرق کرده روش مطالعه درس در ماه رمضان با سایر روزها فرق می کند . وعده غذایی در ماه مبارک رمضان به دو وعده کاهش یافته ، ضمن اینکه فاصله سحر تا افطار هم بیشتر می شود و هوای هوا و تشنگی هم مزیت علت برای درس خواندن هست . با این اوصاف فرد کنکوری یا دانش آموز یا باید درس خواندن را کنار بگذارد و یا روزه نگیرد. اما می توان با تمهیداتی،چاره ای مناسب اندیشید.

انتخاب روش مطالعه درس در ماه رمضان

دانش آموز و داوطلب کنکور در مواجه با شرایط جدید باید با بررسی همه جوانب بهترین روش و شیوه را انتخاب کند تا هم بتواند روزه بگیرد و هم لطمه ای به درس خواندنش وارد نشود. مهمترین کار در انتخاب روش مطالعه درس در ماه رمضان انتخاب برنامه ریزی منسجم و منظم است . انسانی موفق است که در هر شرایط قرار بگیرد یا خود را با آن وفق می دهد یا شرایط را به نفع خودش عوض می کند.

ماه مبارک رمضان ، ویژگی فیزیولوژیکی بدن روزه دار تغییر می کند یعنی بعد از میل کردن وعده‌ غذایی سحر، با نزدیک شدن به ساعت‌های نزدیک به اذان مغرب، به‌تدریج با کاهش میزان دریافت کالری میزان گلوکز خون شما افت می‌کند. بیش‌ترین میزان استفاده‌ بدن از گلوکز وعده‌ سحری ، تا ۴ الی ۸ ساعت پس از صرف آن است و در این زمان، میزان انرژی شما در بیش‌ترین مقدار خود قرار خواهد داشت. لذا باید برنامه ریزی برای درس و کنکور را بر این اساس طراحی کرد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه مطالعه امتحان کنکور در فصل گرما و تابستان

شیوه و روش مطالعه درس در ماه رمضان

در اینجا سعی داریم تا روش مطالعه درس در ماه رمضان بر اساس تجربه و نیز توصیه های متخصصان تغذیه ارائه دهیم و این توصیه ها و پیشنهادای کاربردی می تواند کمک رسان داوطلبان کنکور و دانش آموزان برای موفقیت در آزمون باشد:

– روش مطالعه درس در ماه رمضان بعد از افطار:

بعد از افطار و پس از استراحتی کوتاه، کار درسی را آغاز کنید و با استفاده از یک برنامه‏ ریزی منظم و حساب‏ شده، آن را تا نزدیکی‏‌های ساعت ۱۱ شب ادامه دهید، یازده شب تا سحر بخوابید.

– روش مطالعه درس در ماه رمضان بعد از سحر :

بعد از سحر بیدار بمانید و تا ساعت حدود ۱۲ ظهر درس بخوانید (پیشنهادی)

پیشنهاد می شود ،زمان بعد از سحر بهترین موقع برای مطالعه دروس دشوار است. خواندن دروس تخصصی را بعد از خوردن سحری آغار کنید.

بعد از سحر شما تا ظهر می‌توانید حدود ۵ تا ۶ ساعت مطالعه خوب و مفید داشته باشید. بعد شما می توانید استراحت کنید و چند ساعتی نیز بخوابید تا هم کمبود خواب شب را جبران کنید و هم گرسنگی را کمتر احساس کنید.

توصیه های کاربردی برای روش مطالعه درس در ماه رمضان

– زمان استراحت بین درسی در ماه رمضان باید کوتاه تر از قبل باشد تا بتوان از حداکثر توانایی و انرژی ذهنی برای مطالعه استفاده کرد.

– هنگامی که گرسنه هستيد و حوصله‌ی مطالعه نداريد، دروس سبک تر مانند عمومی‌ها یا خلاصه‌هایتان را مطالعه و مرور کنید.

– از بعدازظهر تا زمان افطار هم می توانید یک یا دو واحد ۶۰ دقیقه‌ایی از دروس عمومی و سبک را مطالعه نمایید و یا به حل تست از درس هایی که قبلا مطالعه نموده‌اید بپردازید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه مطالعه و موفقیت در هفته آخر کنکور

– جای شب و روز را عوض نکنید، تحقیقات نشان داده که بهترین زمان برای داشتن خواب عمیق و کامل بین ساعات ۱۱ شب تا ۵ صبح اتفاق میفتد و هیچ چیز نمی تواند جای خواب شب را بگیرد. در صورت عوض کردن شب و روز بازگرداندن آن به حالت عادی برای شما بسیار مشکل خواهد بود. پس برای بازدهی مطالعاتی بیشتر بهتر است که شما از شب تا سحر خوب بخوابید و بیدار نمانید.

نکات پایانی روش مطالعه درس در ماه رمضان

از آنچه گفته شد می توان اینگونه نتیجه گرفت که، در روزهای ماه رمضان ساعت مطالعه شما حداقل ۸ ساعت خواهد بود. این ساعت هم خیلی معقول و خوب می باشد که جای هیچ نگرانی نیست. به این شرط که از تمامی این ساعات استفاده مفید داشته باشید و تمرکزتان تنها و تنها روی درسی باشد که می خوانید.

همه ما ماه رمضان، افطاری و سحری های دور هم را خیلی دوست داریم و از طرف دیگر سریال ها و برنامه های مربوط به این ماه بسیار جذاب است. این سریال‌‌ها کاملاً می ‌توانند شما را از دور رقابتی کنکور خارج کنند و وقت شما را هدر دهند، پیشنهاد می‌کنم بعد از افطار سراغ تلویزیون نگاه کردن نروید و سعی کنید برنامه مطالعاتی خود را اجرا کنید.

نکته آخر اینکه شرایط خاص ایام ماه رمضان می تواند فرصت مناسبی برای پیشی گرفتن ار رقبا باشد چون عده ای به بهانه های مختلف کمتر درس می خوانند و این فرصت یک ماهه می تواند جهشی برای موفقیت بیشتر باشد.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.