شیوه یافتن شغل مناسب

اگر دنبال کار و استخدام هستید ، فرقی ندارد که تحصیل کرده و یا دارای مهارت تخصصی باشید باید شیوه یافتن شغل مناسب و چگونگی پیدا کردن کار متناسب با تخصص خود را بدانید تا بیکار نباشید. افراد زیادی هستند که علیرغم تحصیلات عالیه ، تخصص و مهارت بسیار بالا ، نتوانستند شغل و کار مناسبی برای خود دست و پا کنند و یا در کاریابی و استخدام شدن دچار مشکلات زیادی هستند.

سوال این است که از کجا کار پیدا کنیم ؟ سر چه کاری برم ؟ کجا دنبال کار بگردم ؟ چگونه شغل مناسب خود را پیدا کنم ؟ اصلا سایت کاریابی وجود دارد ؟ چگونه استخدام شوم ؟ و دهها سوال دیگر که در ذهن افراد جویای کار وجود دارد. اگر می خواهید با شیوه یافتن شغل مناسب آشنا شوید این مقاله سایت پول یابی را بخوانید.

شیوه یافتن شغل مناسب

برای یافتن شغل و کار مناسب و استخدام شدن ، در خط مشی تعیین شغل، انتخاب حوزه کاری متناسب با علاقه و تخصص مهمترین مساله است. اگر به این نکته کلیدی توجه کنید، از کارتان رضایت خواهید داشت ودر آن به تکامل لازم خواهید رسید.

برای این‌که شغل و کار مناسبتان را پیدا کنید، بهترین راه این است که بی‌هیچ واسطه‌ای، تنها بر توانایی‌های علمی و تخصصی خود تکیه کنید. تحقیقات علمی نشان می دهند وقتی افراد در حوزه‌هایی کار و فعالیت می کنند که در آن بطور خاص پرقدرت ، با علاقه و مهارت فراوان عمل می کنند، در کارشان سنگ تمام گذاشته و ازآن لذت می برند. این افراد در زمینه کاری رشد زیادی داشته و همواره در حال خلق ابتکارات جدید هستند.

لذا اگر بر توانایی‌ها و مهارت های شخصی خود متکی باشید، فرصت‌های خوبی برای یافتن شغل و استخدام شدن در شرکت های بزرگ را پیدا می کنید. چون کارفرمایان و سرمایه‌گذاران وقتی مطمئن شوند که این توانایی و قدرت را دارید که از پس چالش ها برآیید و واقعا می توانید به آن ها در توسعه کسب و کارشان کمک کنید تا به اهدافشان برسند، روی تخصص و مهارتتان حساب باز می کنند و صددرصد شما را استخدام می کنند.

شیوه یافتن شغل مناسب ، پیدا کردن شغل خوب ، یافتن کار ، استخدام و کار

در شیوه یافتن شغل مناسب برخی از نکات کلیدی و برجسته وجود دارد که یادگیری آنها ، افراد را در زمان انتخاب شغل مورد علاقه شان کمک خواهد کرد . مهمترین نکات در شیوه یافتن شغل مناسب توسط افراد عبارتند از:

۱- تهیه رزومه کاری تاثیر گذار

اولین قدم این است که یک رزومه‌کاری که بتواند مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد، تهیه کنید. اگرچه ممکن است که رزومه خیلی سریع در زمان استخدام مرور شود ولی بیشتر کارفرمایان مشاغلی که به دنبال شان هستید درخواست رزومه می کنند و به نظر می رسد که از ابزارهای اولیه معرفی شما محسوب می شود. لذا کمی خلاقیت در نوشتن رزومه می تواند شما را به گزینه ای خاص و متفاوت تبدیل کند.

اگر نمی دانید چگونه رزومه خوب تنظیم کنید آموزش نوشتن رزومه برای کار و استخدام و شیوه های رزومه نویسی حرفه ای و چگونگی طراحی آن را بخوانید و مطمئن باشید که نگارش درست آن می تواند بهترین ابزاری باشد که به کارتان می آید. مطمئن شوید که رزومه‌تان برجسته و منحصر به فرد است.

بیشتر اوقات، نوشتن رزومه کاری به بیان میزان مهارت و تخصص ، سابقه کاری و نیز به سادگی انتخاب فونت و رنگ مناسب است. با کمی دقت ، زیاد طول نمی کشد تا یک رزومه زیبا و حرفه ای بسازید، پس در طراحی آن کمی دقت کنید تا بخشی از مجموعه رزومه های خوانده نشده نباشید. اختصار و یا طولانی بودن زیاد رزومه هم توصیه نمی شود.

۲- رعایت اصول رزومه نویسی

همان طور که در بالا اشاره شد باید نگارش رزومه طوری باشد که کارفرما را تحت تاثیر قرار دهد لذا هنگام تهیه رزومه از کلمات معمولی و عامیانه استفاده نکنید. وقتی رزومه کاری خودتان را می نویسید، نباید از لحنی استفاده کنید که شما را مثل سایر افراد جویای کار نشان می دهد.

به عبارتی از اصطلاحات رایج و تکراری « مثل : با انگیزه، خلاق، پویا » و عبارات کلیشه ای « مثل : دقیق و جزء گرا، پایبند به کار تیمی، مهارت های ارتباطی عالی ، تعامل فوق العاده با دیگران » پرهیز کرده و یا کمتر استفاده کنید. همچنین از عبارات  زائد و بیهوده ای مثل « منابع و مدارک درصورت درخواست شما ارائه می شوند» که فقط فضای رزومه را اشغال می کنند و نیازی نیست که در رزومه نوشته شوند، خودداری کنید.

توصیه می شود در انتها یک‌بار رزومه را از اول تا آخر دقیق بخوانید تا اگر خطایی بود آنرا اصلاح کنید. زمانی که کار پایان یافت در صورت امکان بررسی نهایی کرده و نکات بیهوده و زائد را حذف و ویرایش نهایی کنید.

۳- جستجو در سایت های رسمی و غیر رسمی کاریابی و استخدام

فقط در سایت های رسمی و معروف استخدام و کاریابی به دنبال کار نباشید بلکه در سایت های کاریابی غیررسمی و مرتبط با یک شغل خاص نیز به جستجو بپردازید. اگر جای خاصی را برای کار کردن مدنظر ندارید، می توانید به جستجو در چندین گزینه بپردازید.

توجه کنید که اگر برای یافتن کار و شغل  فقط سراغ سایت های محبوب و یا سایت های شغل و کاریابی مشهور ایرانی بروید، به دنبال سوزنی در کاهدانی خواهید بود. این بدان معنا نیست که این سایت‌ها شغل مناسبی در جاهای مختلف ندارند، اما در تعداد زیادی از موقعیت های نامطلوب پیشنهاد شده توسط این سایت ها، سر در گم خواهید شد تا شاید بتوانید گزینه مورد نظرتان را پیدا کنید.

می توانید به جای روش های سنتی، یک یا چند سایت غیررسمی را امتحان کنید، که پیشنهاداتی را به صورت روزانه به شما ایمیل می کنند. این اقدام ، کار جستجو را برای شما ساده تر می کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مشاغل پردرآمد بدون تحصیلات

حتی اگر چند سالی است که از دانشگاه فارغ التحصیل شده اید، شاید بدتان نیاید به فهرست مشاغلی که به فارغ التحصیلان جدید ارائه شده نگاهی بیاندازید. حتی اگر احساس کنید بهتر از این مشاغل حق شماست، از این طریق می توانید بفهمید کدام شرکت ها به دانش آموختگان دانشگاه شما علاقه بیشتری نشان می دهند.

 ۴- انتخاب شرکت مناسب

گاهی به جای جستجوی موقعیت و رتبه کاری ، بهتر است به دنبال شرکت و یا موسسه تجاری بهتری باشید تا شغل بهتری داشته باشید. داشتن شغل عالی فقط به معنای لذت بردن از انجام آن نیست، بلکه محیط کاری و امکانات مناسب هم بسیار مهم است. یعنی باید به دنبال شرکت های خوشنامی باشید که سابقه مقبولی در رفتار با کارکنانشان دارند.

البته نیازی نیست درخواست کار به موتور جستجوی گوگل بدهید، می توانید به دنبال شرکت هایی باشید که مزایای زیادی برای کارکنان خود دارند. برای اینکار به کمی تحقیق نیاز است. همه کاری که باید انجام دهید این است که با آن ها تماس بگیرید و سعی کنید با برخی از کارکنان شرکت صحبت کنید. به آن ها بگویید :« قصد دارم به شرکتی که در آن کار می کنید درخواست کار بدهم اما قبل ازآن مایلم درباره کار کردن در آنجا بیشتر بدانم.ممنون می شوم بگویید کار کردن در آنجا چگونه است؟»

معمولا بیشتر افراد از به اشتراک گذاشتن نظراتشان و دادن مشاوره در کسب و کار خوشحال می شوند و اگر سرشان شلوغ بود می توانید در وقت دیگری با آن ها تماس بگیرید. اگر شرایط به نظر ایده ال و یا خوب بود، هنگام دادن درخواست کار می توانید روی دوستی که در آنجا پیدا کرده‌اید جهت کمک ، حساب ویژه باز کنید. در واقع با یک تیر دو نشان زده اید.

۵- برقراری ارتباط بین تجربه های کاری

یاد بگیرید که حتی تجربه کاری بی ربط خود را نیز مرتبط با شغل مطلوبتان جلوه دهید. برخی افراد به گونه ای هنرمندانه، از تجربه های کاری قبلی خود صحبت می کنند تا مرتبط با شغل جدیدشان به نظر برسند. معنای اینکار دروغگویی نیست. تنها کاری که باید بکنید این است که بخشی از سابقه تان را که در گرفتن شغل جدید موثر هستند پررنگ تر کنید و تمرکز بیشتری روی آن داشته باشید.

اگر شغل فعلی کاملا متفاوت از شغلی است که به دنبالش هستید ، به همه کارهای غیر معمولی که در شغل کنونی انجام داده اید بیاندیشید. بیشتر مواقع نمونه های مرتبط با شغل جدید پیدا خواهد شد که شما به دلیل علاقتان به این نوع کارها از فرصت های پیش آمده در کارتان برای انجام آنها با اشتیاق استفاده کرده‌اید. اگر هم موردی پیدا نکردید ایرادی ندارد، هیچوقت دیر نیست.

از الان می توانید سابقه مرتبط با شغل مورد علاقه را در محل کار کنونی ایجاد کنید. به عنوان مثال اگر زمینه کاری تان به دور از ابتکار و نوآوری است، اما شما دوست دارید یک طراح خلاق باشید فرصت های مناسب بسیاری وجود دارد.

اگر کارتان به گونه ای است که باید نمودارها و فلوچارت های زیادی تولید کنید، راه های خلاقانه ای برای جذاب تر کردن آنها پیدا کنید. اگر خودتان را وقف کارو شغلتان کنید متوجه می شوید که همان سابقه به ظاهر بی ربط می تواند به آسانی به تعداد زیادی از مشاغلی که درخواست آن‌ها را داده اید، مرتبط شود.

۶- حضور در گفتگو به صورت شیک و با لباس مناسب

منظور از لباس مناسب برای گفتگو الزاماً به معنای لباس رسمی اتوکشیده نیست. بسته به شرکت مورد نظر، ممکن است آن ها شما را با لباس روزمره تان بیشتر بپسندند و یا ترجیح دهند چیزی بپوشید که نشان دهد شما بدون پوشیدن لباسی خاص، آراسته و شیک به نظر می رسید.

اگر به طور دقیق نمی دانید که در مصاحبه چه لباسی بپوشید، کافی است با آن شرکت تماس بگیرید و با بخش منابع انسانی صحبت کنید. ایرادی ندارد اگر آن‌ها بفهمند که شما قصد آمدن به گفتگو را دارید و برای اینکار می خواهید بدانید چه لباسی بپوشید. در اکثر موارد از کمک به شما خشنود خواهند شد. حتی می توانید با مشاهده کارکنان آن تحقیق میدانی کنید.

اگر وادار شده اید به طور ناگهانی به مصاحبه بروید لباس معمول کارمندان تجاری و یا شرکت های مشابه ، گزینه مناسبی است. از آنجا که بسیاری نمی‌دانند لباس کارمند تجاری چیست، احتمالا با یک شلوار پارچه ای مناسب و یک پیراهن یا پلوور دکمه دار می توانید مطمئن باشید لباس نامناسبی انتخاب نکرده اید.

هدف باید این باشد که نشان دهید می توانید با نوع پوشش تان مقبولیت و اعتبارتان را به نمایش بگذارید. اگر لباستان برای اندامتان مناسب است، و همچنین خوب اتو شده و در خانه و اوقات فراغت از کار آنرا نمی‌پوشید، احتمالا انتخاب درستی داشته اید.

۷- یادگیری زبان اندام

بهتر است که زبان اندام را یاد بگیرید تا گفتگوی موفق تری داشته باشید. یادگیری زبان اندام در تعداد زیادی از موقعیت‌های کاری و حتی زندگی روزمره کاربرد دارد، اما شناخت نشانه‌هایی که شما ابراز می کنید و نشانه‌هایی که از دیگران و اطرافتان دریافت می کنید، می تواند در یک گفتگوی کاری فوق العاده موثر باشد. این موضوع موجب می شود که در برخورد اول که بسیار تاثیر گذار و تعیین کننده است بتوانید جذاب‌تر و مقبول‌تر باشید.

در این حالت بهترین و مهمترین کار پرهیز از زبان اندام منفی است. باید از تیک‌های عصبی مثل لمس مداوم صورت ، تکان دادن پا ، این پا اون پا کردن های زیاد ، حرکات غیر عادی دست و بدن پرهیز کنید. همچنین نباید هنگام نشستن بر روی میز قوز کنید. در کل باید هدفتان این باشد که بسیار آسان اما حرفه ای به نظر برسید. اگر این توانایی را دارید، موقعیت بهتری در انتظار شماست.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  یافتن شغل خوب و کار مناسب

۸- آماده کردن پاسخ برخی سوالات همیشگی

باید پاسخ های مناسب به سوالات همیشگی در گفتگو را از قبل آماده کنید. فرضا ، نقطه ضعف اصلی تان چیست؟ این سوال مسخره ای است که در بیشتر گفتگوهای کاری آنرا می شنوید. بحث در مورد چگونگی پاسخ به این سوال مهم است اما بهترین روش این است که یک مهارت و یا رفتار که واقعا در آن بد هستید و در ظاهر به شغل جدیدتان مرتبط است اما عملا اینگونه نیست را بیان کنید. با این حال در حالت کلی نقطه ضعفتان خیلی نمی تواند تاثیری داشته‌باشد.

اگر شغل و کار جدید را می خواهید، باید به این سوال پاسخ دهید. پس دو راه پیش رو دارید: روند سوالات را کشف کنید و از پیش پاسخ‌هایتان برای سوالات احتمالی بعدی را آماده کنید. برای اینکار کافی است خودتان را به جای شرکت و موسسه مورد نظر قرار دهید. چرا می خواهند نقطه ضعف اصلی تان را بدانند؟ احتمالا بیشتر به دنبال این هستند که ببینند چگونه به سوالی که در مورد آسیب پذیری شما است پاسخ می دهید، تا این‌که واقعا بخواهند بدانند در کدام بخش نیاز به پیشرفت دارید.

همچنین ممکن است بخواهند بدانند آیا شما توانایی سنجش واقع بینانه و دقیق توانایی های خودتان را دارید یا نه؟ اگر بتوانید روند و انگیزه پشت این سوالات مشترک را کشف کنید، می توانید آسان تر پاسخ های مناسب را آماده کنید. نیازی نیست پاسخ‌ها را طوطی وار به خاطر بسپارید اما تهیه لیستی از کلیت پاسخ‌ها می تواند بسیار مفید باشد هر چند باید توانایی و انعطاف لازم برای دادن پاسخ مناسب را داشته باشید تا طبیعی به نظر برسید.

۹- سوال درباره پیش پرداخت اولیه

تبریک می گویم، شما در مصاحبه موفق شده اید برای شغل مورد نظرتان انتخاب شوید. اما اگر قبل از قبول این موقعیت کاری ، درباره پاداش اولیه سوال نکنید ممکن است حقوق یک ماه اضافه را از دست بدهید. اگر درخواست شما برای یک کار، مهم و رقابتی باشد احتمال این‌که شرکت و موسسه پس از انتخاب تان شما را واقعا بخواهد بالا است و ممکن است درنظر داشته باشند تا با مقداری پاداش اولیه شما را بیشتر مشتاق کنند.

تنها کاری که باید انجام دهید پرسشی درباره میزان پرداخت اولیه است. شما درخواست پاداش نمی کنید و فقط یک سوال می‌پرسید. این پرسش منجر می شود که اگر آن ها واقعا می خواهند استخدامتان کنند برای دادن این پاداش مصمم تر شوند. اگر نمی‌توانند این پاداش را بدهند به سادگی پاسخ منفی خواهند داد و مشکلی به وجود نخواهد آمد. این ازآن سوال های کم خطری است که می تواند پاداش فوق العاده ای به همراه داشته باشد.

۱۰- شیوه درست ترک شغل قبلی

در هنگام ترک شغل قبلی هرگز پل‌های پشت سرتان را خراب نکنید. اگر از شغل کنونی تان متنفر هستید ممکن است وسوسه شوید تا پس از ترک آن، همه همکاران و دوستان از این نفرت باخبر شوند. همان قدر که اینکار منجر به تخلیه روانی تان می شود، ممکن است در نهایت به ضررتان تمام شود. باید شرکت کنونی خود را با شرایطی مناسب ، دوستانه و آرام ترک کنید.

کسی از آینده کاری و شغلی خود خبر ندارد، شاید روزی با همکارتان دوباره روبه‌رو شوید یا وادار شوید با شرکت سابقتان برای گرفتن اطلاعات یا انجام کاری تماس بگیرید. خراب کردن پل های پشت سر مسلما به سود شما نخواهد بود و یا شاید مجبور شوید دوباره به همان شرکت برگردید. دنیا فراز و فرود زیادی دارد.

اگر آنقدر از کارتان متنفر هستید که می ترسید کار دست خودتان بدهید بد نیست به نمونه نامه های استعفا مراجعه کنید و نکته هایی درباره چگونگی یک استعفای موقرانه و دقیق را بخوانید. قبل ازآن که استعفایتان را تسلیم کنید، آن را با یک یا دو دوست صمیمی تمرین کنید و واکنش آن‌ها را بسنجید. نظر دیگران را بپرسید و از آنها کمک بخواهید. می توانید مطمئن باشید اشتباهی که منجر به حسرت شود، نخواهید کرد. با آرامش ، همراه با اطمینان و خنده ای بر لب ، شغل قبلی خود را رها کنید. سعی کنید مسیر ارتباطی با شغل قبلی برقرار باشد دنیا را چی دیدید؟ شاید روزی به کارتان آمد.

سخن پایانی شیوه یافتن شغل مناسب

مجموعه ۱۰ نکته و شیوه یافتن شغل مناسب که در بالا به آن پرداخته شد از مرحله یافتن کار تا مرحله ترک شغل قبلی می تواند در مسیر استخدام و شروع به کار جدید کمک رسان باشد. ممکن است دنبال شغل جدید برای استخدام بوده و یا از شغل فعلی خود ناراضی باشید، در هر حال باید شیوه یافتن شغل مناسب را آموزش ببینید و یاد بگیرید.

در این مقاله سایت پول یابی ضمن آموزش رزومه نویسی و شیوه تهیه و ارائه یک رزومه کاری خوب ، مراحل استخدام به ویژه آمادگی برای مصاحبه استخدامی شرح داده شد. هدف این است ضمن یافتن شغل مورد علاقه با درآمد و امتیازات بالا ، بتوانید در شرکت و یا موسسه مورد نظرتان مشغول به کار شوید و آینده کاری خوبی داشته باشید.

نکته آخر اینکه ، از همه ابزارهای کاریابی و استخدام و به ویژه اینترنت استفاده درست و بهینه کنید. این روزها با چند کلیک ساده و راحت می‌توان با گشت و گذار در فضای مجازی ، شغل مناسب را بسیار ساده‌تر از گذشته پیدا کرد و فشارهای ناشی از بیکاری را تا حد زیادی کاهش داد.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.