مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

شاید برای برخی از مخاطبان این سوال مطرح باشد که گام های ضروری شروع کسب درآمد اینترنتی و یا مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی کدامند؟ قبل از هر چیز باید تعریف شفاف و واضح از کسب و کار اینترنتی داشته باشیم. کسب‌وکار اینترنتی به ارائه خدمات و محصولات از طریق اینترنت به مشتریان و جامعه هدف گفته می شود.

این خدمات و محصولات می‌تواند هرچیزی باشد، محصولات و خدماتی که بصورت مجازی ارائه می‌شود مانند خدمات طراحی و راه‌اندازی سایت، کدنویسی، گرافیک، تایپ و مقاله‌نویسی، فروش فایل‌ها و اطلاعات، آموزش آنلاین، وبینار، محتوای تصویری و ویدئویی و… را شامل می شود. بنابراین کسب و کار اینترنتی شامل طیف بسیاری گسترده‌ای از کسب‌وکارهاست و زیر مجموعه های فراوانی دارد.

برای تحقق این موضوع هر فرد یا شرکتی باید گام ها و مراحلی را طی کند تا به موفقیت و کسب درآمد اینترنتی مدنظرش برسد. در سایت پول یابی قصد دارم تا به گام های ضروری و مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی بپردازم امیدوارم مورد استفاده همگان قرار گیرد.

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

ممکن است که هر کدام از ما، ساعت‌ها و روزها در مورد روش‌های مختلف پولدار شدن ، راه اندازی کسب درآمد اینترنتی و چگونگی شروع یک کسب‌ و کار پردرآمد و پولساز فکر کرده‌ایم. و شاید به این نتیجه رسیده‌ باشیم، که راه اندازی کسب و کار اینترنتی می‌تواند بهترین گزینه و پولسازترین آنها باشد.

اگر به این استنباط رسیده باشید تا حدودی به نتایج خوبی رسیده‌اید. اما این سوال همچنان باقی می ماند که، راه اندازی کسب و کار اینترنتی موفق چگونه امکان پذیر است؟ برای داشتن یک کسب و کار اینترنتی موفق، لزوماً نباید دارای فروشگاه اینترنتی بزرگ باشید. بسیاری از کسب‌ و کارهای آنلاین کوچک وجود دارند که اتفاقا سودآوری بالایی دارند و در حوزه کاری خودشان بسیار خوب عمل می‌کنند.

خیلی فرقی نمی‌کند ضرورتا صاحب یک ایده جدید و استارتاپی خاص باشید، اگر دارای کسب و کار کوچک یا خانگی خود هستید می توانید با آوردن کسب‌وکارتان به دنیای وسیع اینترنت آن را توسعه دهید و کسب و کار آنلاین خودتان را داشته باشید (به شرطی که راه و چاه کار در اینترنت را بدانید.)

مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی ، آموزش راه اندازی کسب درآمد اینترنتی ، راهنمای راه اندازی کسب و کار اینترنتی ، انواع کسب و کار آنلاین

مهم این است که برای شروع کسب و کار خود اقدام کنید. جهت شروع کسب و کار خود باید گام های عملی و موثر را بردارید تا کسب درآمد اینترنتی خود را محقق کنید. برای تحقق این موضوع باید گام های ضروری و یا مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی را بدانید . این گام های ضروری عبارتند از:

۱- شناخت علاقه و انتخاب حوزه کسب و کار اینترنتی

یکی از اولین مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی ، انتخاب حوزه فعالیت است. در گام اول باید ببینید به چه کارهایی علاقه مند هستید و تخصص و مهارتتان در چه زمینه ای می باشد؟ البته منظور این نیست که حتما باید تخصص خاص و ویژه ای داشته باشید. مهم این است از کاری که به آن علاقه دارید کسب درآمد اینترنتی داشته باشید.

باید ببینید به چه کاری علاقه دارید و چه کاری را با اشتیاق و شوق فراوان انجام می دهید. اگر مهارت خاصی دارید مثل برنامه نویسی یا طراحی وب که زمینه کاریتان معلوم است. ولی اگر به کاری مثل بازاریابی اینترنتی و یا آموزش کسب درآمد اینترنتی علاقه دارید ولی نمی دانید این حوزه های کاری در چه جایگاهی هستند و یا اینکه آینده شغلی دارد یا نه ؟ فهمیدن این موضوع کار زیاد سختی نیست.

برای این کار می توانید از سایت گوگل یا مارکت پلیس ها مثل آمازون و… کمک بگیرید. با جستجوی موضوع  زمینه کاری خود در گوگل می توانید ببینید که این کارها چقدر طرفدار دارند و یا می توانید از سایت های انتشاراتی فارسی استفاده کنید. در این سایت ها می توانید کتاب های پرفروش را بررسی کنید و ببینید کتاب های پرفروش مربوط به چه حوزه های کسب وکار می باشند.

حتی می توانید از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و تلگرام استفاده کنید و با جستجو در این شبکه های اجتماعی بررسی کنید که بیشتر چه موضوعاتی توسط کاربران جستجو شده است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  سوالات قبل از شروع کسب و کار

۲- بررسی رقبا

بعد از انتخاب حوزه کاری مورد علاقه، باید رقبای خود را شناسایی کرده و اقدامات و عملکردشان را دقیق بررسی کنید. باید ببینید محتوا و محصولاتی که برای فروش در سایتشان قرار دادند به چه فرمت هایی ارایه می شود و از لحاظ قیمت و کیفیت در چه حدی می باشد.

توصیه می شود برای اطلاع بیشتر ، تبلیغ نویسی صفحات محصولاتشان را کامل بررسی کنید و ببینید چه پیشنهاد هایی به کاربران خود داده اند. در چه سایت هایی تبلیغات انجام داده اند و محتوای رایگانشان را از چه طریق به مخاطبان ارائه می دهند.

توجه کنید که در فرایند یادگیری مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی ، انجام دادن این کارها چندان مشکل هم نیست. حتی می توانید در نقش مشتری و خریدار محصولات و خدمات ظاهر شوید و اطلاعات کاملی را از رقیبان به صورت مستقیم بگیرید. برای نمونه، کافی است از طریق ایمیل با آنها در ارتباط باشید.

۳- تولید محتوا و محصولات آموزشی

در بیان مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی بعد از بررسی رقبا حالا نوبت به تولید محتوا و محصولات می باشد. بسیار مهم است در ابتدا برای جلب اعتماد مشتری و کاربران سایت از محتوا و آموزش های متنی و تصویری رایگان و اختصاصی در سایت خود استفاده کنید.

در تولید محتوای رایگان به این نکته کلیدی و مهم توجه کنید که به هیچ عنوان از محتوای کپی شده از دیگران نباید استفاده کنید. این کار موجب از بین بردن جایگاه کاری شما در بین مخاطبان شده و در آینده مشکلات بسیاری برای کسب و کارتان بوجود خواهد آورد. در تولید محتوای رایگان توجه کنید آنچه را که به کاربرانتان ارائه می دهید باید از کیفیت بالا و ممتاز برخوردار بوده و موجب رفع نیاز کاربران می شود.

اگر بتوانید در تولید محتوای اختصاصی موفق عمل کنید هیچ شکی نداشته باشید که گام بسیار بزرگی در مسیر موفقیت برداشته اید و ضمن افزایش ترافیک سایت ، کاربران وفادار و هدفمند به طرف کسب و کارتان خواهند آمد.

برای تولید محصولات آموزشی هم باید ببینید محصولی که می خواهید تولید کنید در چه زمینه است و بر اساس آن فرمت های مناسبش را انتخاب کنید.

۴- راه اندازی وب سایت

در زمان تولید محتوا و یا بعد از آن ، باید مکانی را برای انتشار و عرضه این محتواها در نظر داشته باشید لذا باید به فکر راه اندازی وب سایت متناسب با کسب و کارتان باشید. برای راه اندازی سایت هم در ابتدا نیاز نیست از شرکت های طراحی سایت استفاده کنید و هزینه های سنگینی را پرداخت کنید. اگرچه برخی حتی برای مدیریت سایت برای کسب درآمد اینترنتی هم هزینه پرداخت می کنند.

برای صرفه جویی در هزینه ها می توانید از سایت ساز های رایگان مثل وردپرس که خیلی انعطاف پذیر است استفاده کنید. البته در طراحی سایت باید نکات مهم و کلیدی مثل رنگ بندی و گرافیک سایت و استفاده از فونت استاندارد ، داشتن صفحه درباره ما و تماس با ما را رعایت کنید.

رعایت برخی از اصول حرفه ای کسب و کار مثل گرفتن مجوزهای ضروری ( ثبت در سایت ساماندهی ، گرفتن اینماد صمت و…) ، برای جلب رضایت و اعتماد مشتری ضروری می باشد.

۵- جذب ترافیک و دریافت اطلاعات کاربران

بعد از راه اندازی وب سایت باید به فکر جذب ترافیک برای آن باشید چون بدون بازدید کننده عملا کسب درآمد اینترنتی اتفاق نمی افتد و کسب و کارها محکوم به شکست هستند لذا باید از همان اول به فکر جذب ترافیک و بازدید کننده هدفمند باشید.

راه های زیادی برای جذب ترافیک رایگان وجود دارد که از سالیان دور به عنوان شیوه های کاربردی استفاده می شود. از جمله، نوشتن مقاله و انتشار آن در فروم های پر بازدید یکی از بهترین روش های جذب ترافیک رایگان است. روش دیگری که بسیار مفید و تاثیرگذار است انتشار کتاب الکترونیکی در وب سایت های دانلود رایگان کتاب مثل تک بوک و کتاب سبز است. برای پیدا کردن این سایت ها از گوگل کمک بگیرید.

از دیگر روش های جذب ترافیک رایگان برای وب سایت، استفاده از سایت های اشتراک ویدیو رایگان است. می توانید با انتشار ویدیوهای آموزشی رایگان خود در سایت های یوتیوب، ویمیو، آپارات و نماشا و… ترافیک قابل توجهی را برای وب سایت خود جذب کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  سوالات درباره درآمد اینترنتی

در حین جذب ترافیک برای وب سایت خود باید به فکر دریافت اطلاعات بازدیدکنندگان هم باشید. برای این کار هم روش های بسیاری وجود دارد که یکی از آن ها استفاده از صفحات فرود است.

۶- فروش محصولات و تحویل آن به مشتری

در ادامه مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی به مرحله یا گام ششم می رسیم که فروش محصول و خدمات و تحویل آن به مشتریان است. در این مرحله می توانید با سیستم های موجود اینترنتی ، فروش محصولات خود را کاملا اتوماتیک کنید.

برای نمونه، با افزونه ووکامرس که یک فروشگاه ساز حرفه ای است و روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس نصب می شود و همچنین هم گام سازی آن با یک سیستم ایمیل مارکتینگ با کیفیت مثل میلرلایت که تا ۱۰۰۰ عضو رایگان به شما می دهد می توانید کل پروسه فروش محصول و تحویل آن به مشتری را خیلی راحت و بی دردسر انجام دهید.

نکته مهم و کلیدی در کسب درآمد اینترنتی و به ویژه در فروش محصولات و خدمات این است که باید محصولات در سریع ترین زمان ممکن و به صورت آنی به دست مشتری و خریدار برسد. مدیران کسب و کارهای اینترنتی باید روی این موضوع بیشتر تمرکز کنند چون رعایت این اصل در جلب اعتماد و افزایش فروش اینترنتی تاثیر زیادی دارد.

۷- تبدیل مشتری به مشتری وفادار و همیشگی

یکی از فاکتور های مهم و شاید یکی از کلید ترین آنها در دوام یک کسب و کار اینترنتی ، مشتریانش محسوب می شوند. باید مشتری های خود را به مشتری های همیشگی و وفادار به کسب و کارتان تبدیل کنید ، لذا باید تکنیک های افزایش فروش اینترنتی را یاد بگیرید.

برای اینکه مشتریان دائمی و همیشگی باشند باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید. اول اینکه کیفیت محصولاتی که ارائه می کنید ممتاز و بالا باشد. باید سعی کنید همیشه بهترین کیفیت ممکن از نظر محصولات و خدمات را به مشتریان خود ارائه دهید. لذا توصیه می شود چه از نظر محتوای آموزشی و چه از نظر کیفیت تصویر و صدا در بالاترین سطح باشد.

یکی دیگر از نکات مهم ، نحوه تبلیغ نویسی درباره محصولات و خدمات است. باید تا جایی که ممکن است خیال مشتری را راحت کنید. مثلا تضمین ۱۰۰ درصدی بدون قید و شرط بازگشت وجه به مشتری خود پیشنهاد دهید. یا اینکه برای مشتری های خود هدایایی را در ازای خرید هر محصول در نظر بگیرید. تخفیف های مناسبتی را هیچ وقت فراموش نکنید که این یکی از بهترین راه ها برای تبدیل مشتریان به مشتری وفادار است.

سخن پایانی مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی

در این مقاله سایت پول یابی مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی در هفت گام یا مرحله بیان شد و اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی مستمر دارید باید این مراحل را گام به گام انجام دهید، در غیر این صورت دوام کسب و کارتان تضمین نمی شود و هر لحظه ممکن است کسب و کار اینترنتی با شکست مواجه شود.

کسب و کارهای اینترنتی این قابلیت و انعطاف پذیری بالا را دارند که یک تجارت آنلاین و مجازی پولساز را ایجاد کنید، هر کسی می تواند با طی مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی و آنلاین ، کسب درآمد مدنظر خود را شروع کند و در این بازار آشفته اقتصادی برای خود یک شغل اینترنتی داشته باشد.

نکته آخر مراحل راه اندازی کسب و کار اینترنتی این است که، اغلب مردم در شروع و چگونگی یک کسب درآمد اینترنتی و طی مراحل دچار مشکل می شوند، طبیعی است که هر تجارت و کسب درآمدی برای موفقیت نیازمند به یک سری تجربیات و دانش فنی و مهارت تخصصی دارد که کسب و کار های اینترنتی و مجازی نیز از همین موارد می باشد. با طی مراحل هفت گانه بالا و رفع چالش های مسیر ، می توانید موفقیت مدنظرتان را به دست آورید.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.