معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

قبل از پرداختن به معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ ، لازم است به صورت اجمالی بازاریابی ایمیلی یا Email marketing شرح داده شود. ایمیل مارکتینگ روش بازاریابی مستقیم است که به وسیله آن از مخاطب به طور مستقیم درخواست می کنیم تا از کسب و کار و محصول ما دیدن کند. در واقع این شیوه ای است که از ایمیل برای جذب بازدیدکننده و ترافیک بهره می بریم.

در این روش، هیچ واسطه ای بین ما و مشتری یا بازدیدکننده وجود ندارد لذا نحوه و شیوه اجرای آن مهم بوده و نیازمند به رفتارها و برنامه های استراتژیک برای موفقیت است. در ارسال قبلی سایت پول یابی با عنوان( مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ) مزیت های بازاریابی ایمیلی بررسی شد و در این مقاله قصد دارم تا معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ را بررسی کنم.

شناخت معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی به نوعی، فرم و شکل تکامل یافته و دیجیتالی شیوه بازاریابی پستی می باشد. هدف اصلی هم جذب مشتری بالفعل و یا بالقوه از طریق پست الکترونیک یا ایمیل می باشد. این شیوه بازاریابی علیرغم مزایا و محاسنی فراوانی که دارد دارای معایبی هم می باشد که مهم ترین آنها عبارتند از:

۱- اسپم شدن ایمیل های ارسالی

شاید مهم ترین ایرادی که کارشناسان از ایمیل مارکتینگ می گیرند اسپم شدن بسیاری از ایمیل های ارسالی می باشد. در واقع اسپم شدن روی نرخ تحویل Delivery اثر منفی می گذارد. اگرچه این ضعف امروزه با قابلیت Opt-in کردن کاربران با هدف دریافت ایمیل روی موضوعات مورد علاقه آنان تا حدودی کم شده است ولی باز مشکل و معضل بزرگی محسوب می شود.

معایب بازاریابی ایمیلی ،معایب ایمیل مارکتینگ  ، عیب ارسال ایمیل انبوه

در ارسال ایمیل مارکتینگ برای اسپم نشدن ایمیل و یا فرستادن ایمیل و محتوای مرتبط به اینباکس inbox ،آن طور که مورد علاقه و نیاز کاربران باشد، فاصله زیادی وجود دارد و به نظر می رسد که نیاز به زمان بیشتری می باشد.

۲- فرمت نامناسب ایمیل مارکتینگ

بسیاری از بازاریابان اینترنتی دانسته و یا ندانسته اقدام به ارسال متن و ایمیل با فرمت های نامناسب به کاربران می کنند لذا کاربران این نوع ایمیل ها را به دلیل نداشتن فرمت مناسب، سریع حذف می کنند. بیشتر کاربران اینترنتی حتی حوصله نگاه کردن و خواندن این نوع ایمیل ها را ندارند و بدون خواندن بلافاصله حذف می کنند.

لذا یکی از برنامه ها و استراتژی های بازاریابی باید انتخاب فرمت مناسب و مورد قبول مشترکان باشد تا نرخ تعامل ایمیل ها افزایش یابد. ایمیل ارسالی اگر خوانده نشده، حذف شود، هیچ تاثیری در کسب درآمد اینترنتی و فروش نخواهد داشت.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مشاغل و کسب و کارهای خانگی

۳- نداشتن جذابیت ها و پاداش ها در متن ایمیل

اگر هدف از ارسال ایمیل انبوه جذب ترافیک و یا فروش محصول و خدمات بیشتر می باشد باید جذابیت های مالی و تشویقی مناسبی را در متن ایمیل بگنجانید. ارسال متن خشک و خالی به مخاطبان با پیام صرف تبلیغاتی بازدهی بالایی نخواهد داشت. داشتن جذابیت هایی مثل : پاداش ، جایزه و همچنین معرفی خدمات خاص و برجسته نرخ تعامل را افزایش می دهد.

اگر بازاریاب بتواند در ارسال ایمیل مارکتینگ، ضمن وضوح پیام تبلیغاتی، پیشنهادات جذاب را ضمیمه کند حتما نتیجه بهتری خواهد گرفت.

۴- نبود ارتباط مناسب

بسیاری از ایمیل ها به دلیل عدم ارتباط مناسب از دست می روند. ضرب المثل معروف فارسی ( هر آنکس که از دیده برفت، از دل برفت» بیانگر این مدعا می باشد. ارسال ایمیل انبوه یک ابزار و وسیله ارتباطی میان مشتری و صاحب کسب و کار اینترنتی می باشد وقتی این ارتباط ضعیف و سست باشد حتما احتمال باز کردن ایمیل توسط مشتری کم می شود.

لذا توصیه می شود ارتباط با مشتری را حفظ کرده و سعی کنید تا به این وسیله، احتمال باز کردن ایمیل ارسالی توسط او را افزایش دهید. معمولا مشتریان ایمیل صاحبان کسب و کاری را که می شناسند بیشتر می خوانند .

۵- مشکلات تحویل ایمیل در بازاریابی ایمیلی

از معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ وجود مشکلات در رابطه با تحویل ایمیل می باشد. در حالت عادی و در حجم محدود این مشکل وجود دارد حال اگر در مقیاس انبوه و زیاد ارسال شود که بسیار مشهود خواهد بود. ارسال ایمیل های زیاد و مارکتینگ، امکان رصد کردن همه ایمیل ها را کم و محدود می کند.

به همین دلیل ممکن است بسیاری از این ایمیل ها به درستی تحویل کاربر و مشتری نشود و نرخ باز شدن ایمیل و تاثیر گذاری آن کاهش یابد.

۶- از دست دادن مشتریان در ارسال ایمیل انبوه

هر کسب و کاری دو نوع مشتری خاص و عام خود را دارند لذا ارسال ایمیل انبوه بدون بررسی همه جوانب، ممکن است موجب از دست دادن بعضی از مشتریان هر یک از دو نوع شود. اگر هدف از ارسال ایمیل انبوه جذب مشتریان عمومی باشد اگر استراتژی مناسب اتخاذ نشود ممکن است با ارسال این نوع به مشتریان اختصاصی ، آنها را از دست دهیم و بر عکس این هم در مورد مشتریان عمومی صدق می کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مدیریت شخصی در کسب درآمد

از اینرو توصیه می شود که با توجه به نوع مشتریان، ارسال ایمیل مارکتینگ متناسب انجام شود چون بدون برنامه و داشتن استراتژی ممکن است موجب از دست رفتن برخی از مشتریان شود.

۷- حذف کلی ایمیل توسط مشتریان

در ارسال ایمیل مارکتینگ اگرچه نرخ تحویل ایمیل به گیرنده و یا مشتری به عنوان فاکتور مهم محسوب می شود ولی یک امر کافی برای باز کردن و خواندن نامه الکترونیک نیست. حتما برای شما هم اتفاق افتاده وقتی وارد ایمیل شخصی خود می شوید بسیاری از ایمیل ها را بدون آنکه باز کنید ، حذف می کنید.

حذف کلی ایمیل توسط مشتریان، یک مشکل اساسی در ایمیل مارکتینگ به ویژه برای کسانی است که  سابقه چندانی در این روش بازاریابی ندارند محسوب می شود. در واقع این افراد تازه کار به دلیل ارسال ایمیل بدون برنامه، به روند تبلیغات خود لطمه می زنند. ایمیلی که خوانده نشده، حذف شود نه تنها هیچ تاثیری نداشته بلکه هزینه مضاعف روی کسب و کار به جا می گذارد.

۸- هزینه بر بودن و ضرر در ارسال ایمیل مارکتینگ

در ارسال ایمیل اگر سنجیده و با برنامه عمل نشود ممکن است هزینه جانبی کسب و کار را بالا ببرد. درست است که یکی از مزایای ایمیل مارکتینگ پایین بودن هزینه های آن است ولی اگر با برنامه و درست ارسال نشود ممکن است نسبت به سایر روش های تبلیغاتی هزینه زیادی را ایجاد کند و گران تر شود. افراد بی تجربه از این طریق ضررهای زیادی متحمل شدند.

در اینترنت آگهی های ارسال ایمیل انبوه رایگان و یا ایمیل مارکتینگ ارزان زیاد مشاهده می شود نباید فریب این نوع تبلیغات را خورد و بدون بررسی و شناخت از درستی کار آنان، سفارش تبلیغات ایمیل مارکتینگ بدهید چون پرداخت پول بابت چیزی که بازدهی ندارد موجب افزایش هزینه کسب و کار و ضرردهی می شود.

سخن پایانی معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ 

معمولا افراد و شرکت هایی که در زمینه ایمیل مارکتینگ و یا بازاریابی ایمیلی فعال هستند و یا به عنوان واسطه فروش عمل می کنند در بیان معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ کمتر سخن می گویند و بیشتر به تعریف و تمجید از این شیوه می پردازند، البته این موضوع کاملا طبیعی است چون این افراد و شرکتها، به دنبال کسب درآمد اینترنتی بیشتر می باشند .

لذا توصیه می شود در استفاده از ایمیل مارکتینگ به عنوان یک ابزار تبلیغاتی با مطالعه و تحقیق وارد شوید و هرگز فریب تبلیغات شرکت ها و افرادی را که شعارهای اغواکننده می دهند، نخورید. با خواندن معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ  در کنار مزایا و محاسن ارسال ایمیل انبوه، اقدام به سفارش و استفاده از این ابزار تبلیغاتی کنید.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.