موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور

موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور

درس زیست شناسی مهمترین درس علوم تجربی و منبع تعیین کننده قبولی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی است لذا موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور آرزوی هر داوطلب کنکور است . اما سوال این است که آیا می توان درس زیست شناسی که از آن به عنوان غول بی شاخ و دم علوم تجربی یاد می شود، ۱۰۰ درصد در کنکور است؟ این کار شدنی هست ؟اگر بله ، چگونه و با چه روش هایی درس زیست را درصد بالا و کامل بزنیم؟

عده ای معتقدند زیست شناسی درس جذاب، شیرین و خواندنی است و می توان از مطالعه آن لذت برد و عده ای دیگز ان را درسی بی نظم و شلوغ می دانند و تمرکز داوطلب کنکور را به چالش می کشد. شاید تفاوت این دو دیدگاه به نوع نگاه و روش مطالعه آنها برگردد. برای لذت بردن و موفقیت باید وقت لازم اختصاص دارد و طبق برنامه ریزی دقیق که امکان تغییر در آن کم باشد عمل کرد. برنامه ریزی برای مطالعه درس زیست شناسی موجب نظمی دهی به روند رشد و پرهیز از آشفتگی می شود. در سایت پول یابی قصد داریم تا شیوه صددرصد و موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور را آموزش دهیم با ما همراه باشید. (اهمیت زیست شناسی در کنکور)

موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور با منبع درسی مناسب

شاید در آغاز این سوال مطرح شود که برای موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور بهترین و کامل ترین منبع مطالعاتی کدام است؟ از چه منابعی باید استفاده کنیم تا صددرصد در کنکور تست زنی کنیم . در جواب این سوال ذهن داوطلب به هزار و یک جا می رود از منابع آموزشی و کمک آموزشی تا کتابهای تشریحی و تستی و همچنین انواع و اقسام موسسات و کانون ها و… اما واقعا کدام بهترین است؟  هیچ کدام منبع اصلی نیست تنها منبع برای موفقیت در کنکور کتابهای درسی می باشد هیچ منبعی مهمتر، بهتر ، برتر و کامل تر از کتاب درسی نیست .

داوطلب کنکور علوم تجربی باید کتاب درسی را مو به مو و دقیق و کامل مطالعه کنید به هیچ عنوان نباید نکته‌ای از دید داوطلب کنکور پنهان بماند. از هيچ خط ، عکس و نمودار كتاب ‌درسی ساده رد نشود، مطالبی که شاید ساده و دم دستی به نظر بیایند و توجهی به آن نداشته باشید می‌تواند مدنظر طراحان سوالات کنکور باشد. کسی می تواند یقین داشته باشد که صددرصد تست زیست شناسی را در کنکور می زند که همه کتاب درسی را از صفر تا صد به خوبی و با دقت فراوان بخواند.

مرور متوالی و همیشگی درس زیست شناسی

نفر اول علوم تجربی کنکور ۹۶ در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما گفت که درس زیست شناسی را بیست بار خوانده و در کنکور صددرصد زده است. وی مرور همیشگی درس زیست شناسی را ملاک موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور ۹۶ دانست. پس داوطلبان باید مرور روزانه را در برنامه خود داشته باشند. با یک بار خواندن نمی توان درس زیست شناسی را درصد بالا زد مهمترین و بهترین راه و در واقع شاه کلید موفقیت در کنکور و در درس زیست شناسی مرور چندین باره می باشد. البته هر مرور کردنی را نمی توان خواندن درست دانست بلکه پس از مطالعه مثلا یک بخش یا فصل درس زیست شناسی ، مذتی کوتاه (فرضا پنج یا ده دقیقه) به مغز خود استراحت دهید و بعد شروع به خواندن همان بخش و مرور مطالب قبلی کنید.

در حقیقت مرور اول بلافاصله بعد از خواندن در دفعه اول است . بهتر است برای تکمیل و تسلط حتما روز بعد مطالب خوانده شده مرور شود تا ملکه ذهن شود. بعد از یک هفته یا حداکثر ده روز، در زمان خواندن مطالب جدید، برای تسلط بیشتر باز مطالب قبلی را مرور کنید تا آنچه فراموش شده است دوباره به یاد بیاید و آنچه را می دانید تقویت شود. این مرور و خواندن ها باید به اندازه ای باشد که چشم بسته و در همه حالت مطالب درس زیست شناسی را به خاطر بیاورید . نکته مهم اینکه باید بیشتر در فهم و درک و به اصطلاح مفهوم درس زیست شناسی تلاش کنید و از خواندن و یا حفظ کردن طوطی وار اجتناب کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  انتخاب رشته کنکور

موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور با مطالعه عمیق و مفهومی

برخی از کنکوریها می گویند زیست شناسی را بیشتر از همه درس‌ها می‌خوانیم اما چرا در آزمون درصد بالایی کسب نمی‌ زدیم ؟ خوب دلیلش معلوم است سطحی خواندنی و حفظ کردن صرف اینگونه است باید درس زیست شناسی را عمیق و دقیق و مفهومی خواند. طبیعی است داوطلب کنکور که متن کتاب درسی را سطحی و سرسری می‌خواند و به درک عمیق مفاهیم درسی توجهی نداردو یا برایش مهم نیست در انتخاب گزینه صحیح سوالات آزمون کنکورمشکل داشته باشد.

شرط موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور این است که حتماً کتاب درسی را به صورت دقیق ،مفهومی و با نکات ریز بخوانید. مفهومی خواندن یعنی هر جمله را با دقت و فهم کامل بخوانید و کلمات کلیدی تاثیر گذار در طراحی سوالات تستی را پیدا کنید و معنای دقیق آن‌ها را روشن کنید. مطالب را به یکدیگر ربط دهید چون واقعا مطالب درسی اینگونه هستند. تفاوت‌ها و تشابه‌ها را تعیین کنید و نکات یک موضوع را دسته‌بندی کنید. اگر مطلبی را خوب بفهمید و یاد بگیرید، می‌توانید آن را به زبان خودتان بیان کنید و به پرسش‌های آن پاسخ دهید. با مفهومی و عمیق خواندن به راحتی می توانید مطالب را تجزیه و تحلیل کنید. در حقیقت مطالعه عمیق به شما دیدگاه و نظرگاه نوین می دهد و هدف از یادگیری هم همین است.

نگاهی مانند طراح سوال کنکور به کتاب درسی

یکی دیگر از شرایط موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور ، این است که خود را به جای طراح سوالات کنکور قرار دهیم و ببینیم که اگر جای طراح سوال درس زیست شناسی بودیم چکار می کردیم .فرض کنید اگر طراح سوالات زیست شناسی هستید به کدام قسمت کتاب درسی بیشتر از بقیه توجه می‌کنید؟ کدام نکات ترکیبی را برای طرح سوال در نظر می‌گیرید؟ اگر توانستید از متن کتاب درسی سوالاتی معقول، منطقی و دارای بار علمی بالا  طرح کنید یعنی مطالب را عمیق خوانده و یاد گرفته‌ اید. ولی اگر سوالات سطحی طرح کردید نشانه آن است که مطالعه شما هم اینگونه بوده است.

اگر جای طراح سوالات باشید باید متن کتاب درسی را به قدری حلاجی و زیر و رو کنید تا نکاتی استخراج شود که از دید بسیاری از داوطلبان پنهان مانده است .پس برای کسب درصد بالاتر لازم است که ذهن طراحان را بخوانید و مانند آن‌ها فکر کنید. البته نباید در این کار چنان غرق شوید و به خود فریبی دچار شوید و خودتان را با طرح سوالات بی مورد فریب دهید . بلکه هدف شناخت نکات ضعف است.

تحلیل سوالات تستی درس زیست شناسی

راه دیگر موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور این است که سوالات تستی درس را تجزیه و تحلیل کنید. سعی کنید سوالات کنکور، آزمون آزمایشی و کتاب های کمک آموزشی را به خوبی تحلیل کنید. موفق کسی است که گزینه به گزینه هر سوال را بررسی کند و نکات آن را در دفتری یادداشت کند. همچنین قسمت هایی از کتاب درسی که طراح به آن توجه داشته است و شما نتوانستید به سوال مطرح شده از آن قسمت پاسخ صحیح دهید را دوباره بررسی کنید در واقع این دوباره بررسی کردن نکات فراموش شده و یا نقاط ضعف شما را آشکار می کند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مهارت تست زدن برای کنکور سراسری

در بررسی و تحلیل سوالات، وقتی تست‌ می‌زنید بعضی از سوالاتی که اشتباه می‌زنید را علامت بزنید تا بعداً دوباره مرور کنید این کار یعنی رفع اشکالات و رفع نواقص درسی. نكاتی كه جزو سوالات مهم و ظریف كنكوری به نظر می‌آیند و تست‌های دام دار را مشخص کنید و قسمت مربوط به آن را از کتاب درسی با دقت بخوانید. تاکید می‌کنیم که هر نکته جالب که می‌تواند به عنوان سوال کنکور مطرح شود را یادداشت کنید. مجموعه این مرور کردن ها و یادداشت برداریها در درازمدت قدرت تحلیل و تسلط شما را بالا می برد.

افزایش زمان مطالعه زیست شناسی

برای موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور باید وقت خاص و ویژه به درس زیست شناسی اختصاص دهید وقتی یکی از کنکوری‌ها پرسید چرا درصد زیست شناسی من از ۳۰ درصد بیشتر نمی‌شود؟ از وی ساعت مطالعه را پرسیدم و گفت که در هفته فقط ۶ تا ۷ ساعت زیست شناسی می‌خوانم. خوب این کاملا طبیعی است با این مقدار مطالعه بیشتر از این امکان ندارد. شما نمی توانید از ظرف یک لیتری توقع آب به اندازه پنج لیتر را داشته باشید

به نظر اکثر کارشناسان کنکور ، ساعت مطالعه کم برای زیست شناسی ، خودکشی در رشته علوم تجربی محسوب می شود اگر واقعا خواهان درصد بالا و صددرصدی در این درس هستید باید روزانه حداقل ۲ ساعت تکرار می کنیم ۲ ساعت برای مطالعه زیست شناسی در نظر بگیرید. در واقع زیست با ضریب ۱۲ در کنکور تجربی بیشترین تاثیر را دارد، بنابراین برای قبولی در رشته‌های تاپ و برتر به این درس بیشتر از قبل اهمیت داده و ساعت مطالعه خود را در این درس افزایش دهید. هر چه بیشتر توجه نشان دهید موفق تز می شوید.

انتخاب کتاب کمک آموزشی مناسب

ضرورتا کتاب کمک آموزشی حجیم و یا بسیار مختصر ، دلیل بر خوب بودن یا بد بودن نیستند ولی نباید ملاک انتخاب شما برای کتاب های کمک درسی درس زیست شناسی این موارد باشد. مثلا ممکن است حجم زیادی از این کتاب ها را شوخی‌های بی مزه مؤلف اشغال کرده و یا آنقدر به حواشی بیهوده و بی مورد پرداخته که داوطلب کنکور را گیج می کنند. بعضی از کتاب ها هم آنقدر به جاده خاکی زده اند که اصلا نمی شود روی نکات پرت آن قسمت حساب کرد. برخی هم آنقدر مختصر هستند که به جای مفید بودن باید گفت مضر می باشند.

لذا توصیه می شود منبع کمک آموزشی خود را با دقت انتخاب کنید کتابی را استفاده کنید که در کمترین زمان بیشترین حجم اطلاعاتی مفید را به شما انتقال دهد و یک راست سر اصل مطلب برود چرا که سال کنکور جای وقت تلف کردن با نکاتی که بی خود و بی جهت مطرح شده‌اند و حاصل تراوشات ذهن مؤلف هستند، نیست! باید کتاب جامع و کامل آموزشی را انتخاب کنید تا در کنار کتابهای درسی تسلط شما را بسیار بیشتر کند. ( منابع کنکور زیست شناسی)

سخن پایانی موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور

هیچ کاری نشد ندارد همه می توانند در کنکور درصد بالا بزنند. . موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور با داشتن برنامه منظم ، مطالعه دقیق کتاب درسی متوسطه، مرور روزانه و هفتگی کتاب های درسی ، عمیق و دقیق خوانی مطالب، مفهومی خواندن زیست شناسی ، تحلیل و تجزیه تست های کنکور، افزایش ساعات مطالعه روزانه درس زیست شناسی و توجه خاص و ویژه به این درس سرنوست ساز و در نهایت انتخاب کتاب کمک آموزشی مناسب امکان پذیر است . در واقع با رعایت تمام اینها موفقیت کامل در تست زنی زیست شناسی کنکور حتمی خواهد بود بدون هیچ شک و تردیدی.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.