کسب درآمد از فرش بافی

یکی از شیوه های سنتی و قدیمی تامین مخارج زندگی ایرانیان ، کسب درآمد از فرش بافی است که سابقه ای چند هزار ساله است . بافت فرش دستبافت ، قدمتی به درازای تاریخ ایران زمین دارد و جزو صنایع دستی منحصر به فرد ایرانیان محسوب می شود. با پیشرفت صنعت و تکنولوژی از اهمیت این هنر – صنعت کاسته نشده و همواره خواهان و خریدار خود را دارد.

بافت فرش به عنوان یک کسب و کار خانگی برای برخی از ایرانیان به عنوان شغل اول و برای برخی دیگر به عنوان شغل دوم یا مکمل تامین هزینه خانوار محسوب می شود. در سایت پول یابی قصد داریم تا به میزان و چگونگی رونق فرش دستبافت به عنوان یک منبع کسب درآمد خانگی نگاهی بیندازیم .

همچنین برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله مشابه با عنوان ( کسب درآمد خانگی با بافت فرش ) نگاه کنمید.

کسب درآمد از فرش بافی

بافت فرش و تابلو فرش چه به عنوان شغل اول و یا شغل دوم ، منبع درآمد خانواده های ایرانی است و حتی بسیاری از خانواده ها درآمد شان وابسته به آن است. کسانی که علاقمند به فراگیری و بافت فرش هستند باید صبور باشند چون کار بافت فرش ممکن است ماهها و چه بسا چند سال با توجه به سرعت و میزان مهارت بافنده و اندازه آن، طول بکشد و زمان طولانی یکی از فاکتورهای این کسب و کار خانگی محسوب می شود.

علاوه بر فرش دستبافت، به دلیل استقبال و نیاز بازار، تابلو فرش هم در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته است. سرعت در بافت، اندازه کوچک ، بافت در مدت زمان کوتاه و راحتی در بافت تابلو فرش، اقبال به آن را بیشتر کرده است ضمن اینکه تابلو فرش به دلیل اشغال فضای کم خانه، ایجاد سر و صدای کم و عدم مزاحمت برای همسایگان در خانه های شهری و آپارتمانی ، در حال رشد است.

کسب درآمد از فرش بافی ، کسب و کار خانگی با قالی بافی
بافت فرش به عنوان هنر – صنعت ایرانی همواره به عنوان یکی از مشاغل خانگی منبع کسب درآمد خانوار محسوب می شد و عده زیادی از این طریق کسب درآمد می کردند

در بافت فرش و تابلو فرش فاکتورهای زیادی در کسب درآمد بیشتر موثر هستند که با رعایت این نکات کلیدی و مهم ، کیفیت و نیز ارزش فرش بافته شده افزایش می یابد برخی از این فاکتورها عبارتند از:

۱-  انتخاب طرح و نقشه اصیل فرش

فرش ایرانی به اصالت طرح و نقشه آن در دنیا شناخته می شود لذا هرچه طرح و نقشه فرش، ایرانی تر، اصیل تر و خاص باشد قیمت آن فرش بیشتر است. خریداران به ویژه مشتریان اروپایی و آمریکایی به دنبال نقوش اصیل ایرانی هستند و برایشان رعایت این موضوع حائز اهمیت است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مهارت میلیونرهای کارآفرین

اصولا بین انتخاب نقشه و طرح مناسب و درآمدزایی آن ارتباط تنگاتنگی وجود دارد . فرش های دارای طرح ایلیاتی و یا روستایی که از قدیم وجود داشته و یا از عناصر و المان های زندگی پیرامون بافندگان الهام گرفته، همواره مورد توجه بوده و بافنده فرش باید از تولید فرش هایی با طرح های تقلیدیف بدون اصالت و کپی شده از سایر جاها پرهیز کند.

۲- مواد به کار رفته در فرش دستبافت

فاکتور مهم دیگر در افزایش کسب درآمد از فرش ، استفاده از مواد اولیه مرغوب و با کیفیت است . هرچه مصالح به کار رفته در آن اصیل تر و طبیعی تر باشد ارزش فرش بالاتر می رود. فرش های اصیل ایرانی با پشم مرغوب ، نخ با کیفیت ، رنگرزی طبیعی و استفاده از مواد تولید داخل که منطبق با بافت فرش است تهیه می شد اما در سالهای اخیر بیشتر این مواد صنعتی شده و یا از پشم کشورهایی مثل نیوزلند وارد می شود که کیفیت لازم را ندارد.

علاوه بر این رجشمار هم بسیار مهم است هرچقدر رجشمار عدد بالایی باشد آن فرش قیمتی تر و ارزشمندتر است و طبیعی است که بافت آن نسبت به رجشمارهای پایین به مراتب سخت تر است.

برای تابلو فرش هم مواد مورد استفاده تاثیر زیادی در میزان کسب درآمد دارد فرضا اگر تمام ابریشم بافته شود نسبت به تابلو فرشی که از جنس کرک باشد قیمتی تر و با ارزش تر خواهد بود.

۳- بافت صحیح فرش

یکی از فاکتورهای مهم در افزایش قیمت فرش و تابلو فرش، بافتن درست فرش از نظر گره زدن، پودکشی ، اندازه ، کجی نداشتن ، درستی اجرای طرح و نقشه و… است. مهارت بافنده هر چه بیشتر باشد فرش فرقی ندارد فرش بزرگ یا تابلو فرش باشد با ایرادات کمتر بافته می شود و در قیمت گذاری ارزش و اهمیت آن بیشتر است.

فرش ها و تابلو فرش های زیادی مشاهده می شود که علیرغم زیبایی، بافنده گره زدن را درست انجام نداده و یا پودکشی ایراد دارد و یا پشت کار دارای سفیدی بوده و یا از نظر اندازه و طرح ها کجی وجود دارد و این ارزش فرش را کم می کند. نظارت بر بافت فرش برای مبتدی ها توسط مربیان و استادکاران کیفیت بافت را افزایش می دهد.

کسب درآمد با تابلو فرش ، تابلو فرش ، تابلو فرش فرصتی برای کسب و کار خانگی
تابلو فرش به عنوان نادرترین و زیبا ترین وسایل تزئینی خانه ، به دلیل زیبایی ، نوع بافت و رنگ ، مورد توجه بوده و منبع کسب درآمد خانگی بسیاری از خانوارها می باشد.

راههای افزایش کسب درآمد از فرش بافی

واقعیت این است که فرش دستبافت علیرغم وجود مشکلاتی از نظر کیفیت مواد اولیه ، گرانی مواد ، وجود تحریم و صادرات کم ، عدم حمایت متولیان و نهادهای دولتی، وجود واسطه ها و… ، هنوز به عنوان یک کسب و کار خانگی مورد توجه است و عده زیادی از این طریق کسب درآمد می کنند و مخارج زندگی خود را تامین می کنند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد خانگی با بافت فرش

اگرچه نمی توان میزان کسب درآمد از فرش را به طور دقیق مشخص کرد ولی با برخی تمهیدات که چند تا در بالا ذکر شد می توان سطح درآمدزایی آن را افزایش داد. نکته مهم اینکه بافنده باید بازار را بشناسد و بر اساس نیاز بازار اقدام به بافت فرش و یا تابلو فرش کند. طرح های پرطرفدار و اصیل ، به ویژه طرح و نقشه هایی که با زندگی سنتی یا ایلی و روستایی تطبیق دارد را انتخاب کند.

از مراکز و نهادهای متولی فرش برای تولید مشاوره بگیرد و سعی کند از کارشناسان خبره صنعت ، معدن و تجارت و همچنین صنایع دستی کمک بگیرد . کاری که دارای اصالت، دقت و زیبایی طبیعی باشد همیشه خریدار خود را داشته و دارد.

سخن پایانی کسب درآمد خانگی از بافت فرش

فرش دستبافت به عنوان یک هنر – صنعت دیرینه ایرانی و نیز به عنوان یک کسب و کار خانگی همواره مورد توجه بوده و منبع درآمد بسیاری از خانواده می باشد. بیشتر بافندگان فرش در روستاها زندگی می کنند و صنعت فرش به عنوان یکی از صنایع کوچک، می تواند نقش کلیدی در توسعه روستاهها ایفا کند.

 به نظر کارشناسان یکی از راههایی که دولت می تواند در جهت رسیدن به توزیع عادلانه درآمد مدنظر داشته باشد ایجاد اشتغال، رفع مشکل بیکاری، کاهش روند مهاجرت روستائیان به شهرها و تعدیل درآمدهای شهری و روستایی است که با توجه به شکاف درآمدی ایجاد شده در سالهای اخیر تشدید شده است.

 لذا استقرار و حمایت از صنایع کوچک بومی – محلی نظیر فرش بافی در مناطق روستایی می تواند مانند پلی ارتباطی، رابطی بین تولیدات بخش کشاورزی و دامداری و صنعت باشد. صنایع کوچکی مثل فرش بافی قادرند برای فعالیت خود از نیروی انسانی مازاد بخش کشاورزی، دامداری و باغبانی به صورت دائمی، پاره وقت و یا فصلی استفاده کند و با ایجاد فرصت های شغلی متعدد و سطوح دستمزدی قابل رقابت با سطح دستمزد شهری موجب معکوس شدن روند مهاجرت و افزایش میزان اشتغال در بین مردم شود.

این کار نیازمند برنامه ریزی، اجرا و کنترل صحیح و به موقع می باشد تا با کمک هنر- صنعت فرش بافی در کنار سایر فعالیت های کشاورزی، دامداری و باغبانی، ضمن اشتغال زایی، اقتصاد خانوار ایرانی فعال تر و موجب افزایش درآمد و رفاه آنان شود.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

2 دیدگاه

  1. مطلب زیبا و مفیدی نوشتید به نظر من هیچ هنری به پای هنر ایرانی و مخصوصا فرش دستبافت ایرانی و به ویژه اون فرش هایی که در بین اقوام ایرانی مثل کرد ، لرد ، ترک و دیگر بافته میشه نمی رسد
    تابلو فرش خوبه و می توان باهاش کسب درآمد کرد ولی هیچ چیزی جای فرش اصیل ایرانی که حاصل هنر دست زنان ایرانی است را پر نمی کند. به قول خودتان نقش اصیل فرش و مواد اولیه به کار رفته در فرش دستبافت ایراین ، فاکتورهای مهم در افزایش کسب درآمد از طریق فرش است.
    بافندگان فرش دستبافت ایرانی باید کسب درآمد اینترنتی و فروش فرش از این طریق رو جدی بگیرند و توجه خاصی به بازاریابی اینترنتی کنند.
    تشکر از مطلب خوبتان

  2. سلام
    کسب درآمد از فرش به عنوان یک شغل خانگی از هزاران سال در ایران مرسوم بوده و خانوارهای زیادی مخصوصا از زنان اقوام ایرانی با بافت فرش امرار معاش می کنن
    به نظرم هیچ فرشی به زیبایی فرش ایرانی که نقش و طرح آن اصیل است، وجود ندارد . فرش دستبافت ایرانی هنری ناب به وسیله دختران و زنان ایرانی است که نظیری در جهان ندارد . برای توسعه این صنعت خانگی و بازاریابی و فروش بیشتر بهتر است است که از پتانسیل اینترنت استفاده بشه و یقینا اگر کسب درآمد اینترنتی از طریق فرش اتفاق بیفتد اوضاع فرش ایرانی بهتر از این خواهد شد
    با آرزوی بهترین ها و قدردانی از مقاله خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.