بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی

زمانی که صحبت از شیوه ها و راهکارهای بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ می شود قبل از هر چیز اهمیت و جایگاه کسب درآمد اینترنتی از طریق موبایل ، تبلت و به طور کلی گوشی هوشمند احساس می شود. شاید ده سال قبل کسب و کار اینترنتی از طریق کامپیوترهای شخصی حرف اول را می زد اما امروزه کسب درآمد اینترنتی تحت تاثیر رشد فزاینده گوشی های هوشمند قرار گرفته است و هر روز هم بر اهمیت آن افزوده می شود.

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ امروزه به یک رشته تخصصی در دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده و صاحبان کسب و کارها چاره ای جز این ندارند که به این مقوله بازاریابی اینترنتی توجه ویژه کنند. همه برندهای تجاری برای بقا در بازار پر رقابت دیجیتالی ، باید درباره چگونگی دسترسی کاربران و ایجاد تجربه خوب برای آنها، اقدام کنند. در این مقاله سایت پول یابی به راهکارهای بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ پرداخته می شود.

راههای بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی

برخی از راهکارها و برنامه ها را صاحبان کسب و کارها به اقتضای زمانه باید برای توسعه کسب و کارشان لحاظ کنند تا از رقابت با دیگران جا نمانند. زمانی که خرید اینترنتی در حال راه اندازی و رشد اولیه بود همه به آن به عنوان پدیده ای نوظهور و جدید نگاه می کردند اما الان شرایط کاملا فرق کرده است. امروزه بیشتر افراد کارهای روزمره خود را بر بستر اینترنت و از طریق سایت های تجارت الکترونیک که بسیار زیاد هستند، انجام می دهند.

در سال های اولیه با کامپیوتر و لپ تاپ انجام می شد اما امروزه با تلفن های همراه که هر روز در حال رشد هستند صورت می گیرد. در گذشته برای انجام خرید نیاز به کامپیوتر و اتصال به مودم بود و محدودیت مکانی وجود داشت، چون همه وسایل و ابزار ارتباطی در یک جای خاص قرار داشت. اما الان اوضاع عوض شده و با رشد موبایل در کمترین زمان ممکن همه امور اجرا می شود.

محبوبیت و رشد روز افزون گوشی های موبایل، موجب توجه به کسب وکارهای متناسب با آن شد و کم کم استراتژی بازاریابی موبایلی شروع به رشد کرد. هر کسی که به دنبال رشد کسب و کار و افزایش کسب درآمد از اینترنت است باید به فکر بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی خود باشد و باید به جایگاه و اهمیت بازاریابی موبایلی کاملا واقف باشد.

اول از همه باید سایتش واکنشگرا یعنی متناسب با موبایل باشد، چون بیش از ۶۰ درصد ترافیک سایت ها از طریق موبایل بوده و اگر واکنشگرا نباشد مشتریان زیادی را از دست می دهد.

بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی ، تبلیغات موبایلی ، موبایل مارکتینگ ، تجارت موبایلی

برای بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی ، راهکارها و شیوه های فراوانی وجود دارد که برخی از مهم ترین آنها عبارتند از:

۱- بررسی عملکرد سایت

سایت و فروشگاه اینترنتی راه ارتباطی برند تجاری با مشتریان است لذا اگر نمی خواهید از مشتریان و کاربران موبایلی که هر روز در حال افزایش هستند محروم شوید، باید عملکرد سایتتان را بررسی کنید و اینکه برای کاربران موبایل چگونه است؟ اگر از این موضوع مهم در استراتژی بازاریابی موبایلی آگاه نیستید، وقتش رسیده است که به بررسی این مسئله کلیدی بپردازید. مرورگر گوشی هوشمندتان را باز کنید، به بخش ناشناس مرورگرتان بروید، و آدرس سایت‌تان را وارد کنید.

به این ترتیب، می‌توانید کاملا متوجه شوید وقتی دیگران از طریق موبایل وارد وب‌سایت‌تان می‌شوند، چه چیزهایی را مشاهده می‌کنند. اکنون، به این مسئله فکر کنید که وقتی یک مشتری جدید از طریق گوشی هوشمند خود وارد سایت‌تان می‌شود، چه چیزهایی را می‌تواند ببیند. حتی می توانید به دوستان و آشنایان بگوید برای بررسی موضوع به سایتتان وارد شوند و ایرادات احتمالی را به شما اطلاع دهند.

 اهمیت عملکرد وب سایت در بازاریابی موبایلی

در استراتژی بازاریابی موبایلی عملکرد وب سایت در صفحه گوشی بسیار تاثیر گذار است. مشکلات موجود در عملکرد وب‌سایت، نظیر پایین بودن سرعت سایت، می‌تواند به اندازه‌ قابل توجهی بر میزان تبدیل بازدیدکنندگان سایت به مشتریان همیشگی تاثیر منفی بگذارد. یا به طور کلی، موجب ناراحتی بازدیدکنندگان شود، مخصوصا آن‌هایی که از طریق موبایل وارد سایت می‌شوند.

بیشتر کاربران گوشی‌های هوشمند انتظار دارند صفحات وب‌سایت ظرف کمتر از چند ثانیه ( بین دو تا سه ثانیه) باز شوند. معمولا پس از گذشت ۳ ثانیه، بیشتر آدم‌ها دکمه‌ بازگشت را خواهند زد یا مرورگر را خواهند بست. اگر یکی از این کاربران برای خرید یک محصول وارد وب‌سایت‌ و یا فروشگاهتان شود، پس از گذشت دو ثانیه، به طور کلی مشتری‌تان را از دست خواهید داد.

بهترین راهکارها برای وب سایت

بهترین راهکار برای اینکه مشکلات کم شود این است که راه‌های افزایش سرعت سایت را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید پلاگین‌های غیر فعالی را که از امکانات سایت‌تان استفاده می‌کنند، حذف کنید. تصاویر را قالب‌بندی و بهینه کنید و ویدئوها را در سایر پلتفرم‌ها، نظیر یوتیوب، بارگذاری کنید.

باید به طور مرتب سرعت و عملکرد وب‌سایت‌تان را بررسی کنید. فرایند پرداخت را در سایت‌تان ارزیابی کنید، مطالب‌تان را بازخوانی کنید، و فرم تماس سایت‌تان را امتحان کنید. اگر سرعت یا عملکرد سایت‌تان مناسب باشند، شانس‌تان برای تبدیل مشتری راغب به مشتری واقعی بیشتر می‌شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش پرورش بلدرچین

۲- بهینه سازی جستجوی صوتی سایت

وقتی مخاطبان کلید واژه‌ای را در موتور گوگل جستجو می‌کنند، بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو seo) در سایت‌تان بهترین راه برای هدایت آن‌ها به سمت کسب و کارتان خواهد بود. ولی به تازگی، سئوی جستجوی صوتی نیز رواج پیدا کرده است و طرفداران خاص خود را هم دارد.

تمام گوشی‌های هوشمند اپل و اندروید دستیار صوتی مخصوص به خودشان را دارند، و بسیاری از آدم‌ها از گوینده‌های هوشمند نظیر الکسای آمازون در دستگاه‌های هوشمند خود استفاده می‌کنند.

شیوه کلید واژه های صوتی

کلیدواژه‌های مربوط به جستجوی صوتی با کلید واژه‌های سئوی سنتی و تایپی متفاوت هستند. بازاریاب‌ها و متخصصان سئو کلید واژه‌های کوتاه‌تر را انتخاب می‌کنند، زیرا مصرف کنندگان هنگام استفاده از موتور جستجوگر گوگل به طور میانگین سه الی چهار کلمه را تایپ می‌کنند ولی این موضوع برای جستجوی صوتی کاملا متفاوت است.

کاربران جستجوی صوتی معمولا پرسش‌های کامل و طولانی را مطرح می‌کنند، و نحوه‌ بیان خواسته‌های‌شان را تغییر می‌دهند، چون معمولا نحوه‌ صحبت کردن‌ با نحوه‌ تایپ کردن‌مان فرق دارد.

اصلاح محتوا و ارائه مناسب آن

جهت ایجاد پاسخ‌های کوتاه‌تر و جامع‌تر برای برخی موضوعاتی که وب‌سایت‌تان آن‌ها را پوشش می‌دهد، می‌توانید محتوای‌تان را اصلاح کنید. این استراتژی می‌تواند شما را به بالاترین رتبه‌ها در جستجوی گوگل برساند، به این ترتیب، به سرعت می‌توانید ترافیک سایت‌تان را افزایش دهید.

استفاده از شبکه اجتماعی یوتیوب

امروزه، بسیاری از شرکت‌ها از کانال‌های یوتیوب استفاده می‌کنند تا بتوانند مخاطبان خاص خود را پیدا کنند و آن‌ها را به سمت وب‌سایت و فروشگاهشان هدایت کنند. اگر از یوتیوب استفاده می‌کنید، حتما سعی کنید برای ویدئوهای‌تان زیرنویس تهیه کنید. عناوین و زیرنویس‌ها به الگوریتم یوتیوب کمک می‌کنند ویدئوهای‌تان را در جای مناسب خود قرار دهند.

استفاده از جستجوی صوتی

افزودن نوشته به ویدئوها احتمال دسترسی مخاطبانی را که برای رسیدن به موضوعات مورد نظرشان، موضوعاتی که ویدئوهای شما آن‌ها را پوشش می‌دهند، از جستجوی صوتی استفاده می‌کنند، افزایش می‌دهد.

۳- تولید محتوای سازگار با موبایل

نحوه‌ بارگیری و بارگذاری سایت‌تان از اهمیت بالایی برخوردار است، ولی تمرکز بر ایجاد محتوای سازگار با موبایل موجب می‌شود مخاطبین مدت زمان بیشتری در سایت‌تان باقی بمانند. هنگام ایجاد پست‌ها، صفحات تبلیغ و فروش، یا مطالب جذب کننده‌ مشتریان راغب ( لیدها) حتما به خاطر داشته باشید، نیمی از آدم‌هایی که محتوای‌تان را می‌بینند و می‌شوند، از طریق گوشی‌های هوشمند به سایت‌ و فروشگاهتان دسترسی پیدا کرده‌اند. این یکی از انواع استراتژی بازاریابی موبایلی است که بسیار قابل توجه است.

در تولید محتوا ، توصیه می‌شود پاراگراف‌های کوتاه و در عین حال، کاملی بنویسید که دارای عنوان، تقسیم‌بندی، و تصویر مناسب باشند. اگر بازدیدکنندگان با متن نوشتاری طولانی و خسته‌کننده‌ای مواجه شوند، این احتمال وجود دارد که به سرعت سایت‌تان را ترک کنند.

پاراگراف‌های کوتاه و مطالب سازمان‌دهی و قالب‌بندی شده به کاربران گوشی‌های هوشمند کمک می‌کنند به سرعت مطالب را ورانداز و پست‌ها را بررسی کنند، در نتیجه، احتمال این‌که به طور کامل محتوای‌‌تان را مطالعه کنند، در فراخوان‌های‌تان به تعامل بپردازند، و مرتبا به سراغ کسب و کار‌تان بیایند، بیشتر می‌شود.

۴- ساده کردن شیوه استفاده و شکل سایت

یکی از راههای بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ این است که نحوه استفاده و شکل سایت و فروشگاه را ساده کنید. چون ساده کردن نحوه‌ استفاده از شکل و هم‌چنین، قالب‌بندی سایت از اهمیت بالایی برخوردار است. دو مسئله برای کاربران موبایل بسیار با اهمیت است: ۱- سرعت و ۲- دقت. وقتی یک کاربر اینترنتی وارد سایت‌ می‌شود، می‌خواهد گزینه‌ای را برای هدایت دقیق به سمت مطالب مورد نظر خود در اختیار داشته باشد.

اگر بخش نوار ناوبری ( قسمتی از سایت که گزینه‌ها و بخش‌های مختلف سایت را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد) سایت‌ به خاطر نوع طراحی یا شکل خاص سایت به راحتی قابل مشاهده نباشد، احتمالا کاربران کمتری می‌توانند به بخش‌های مختلف سایت‌ دسترسی، و به طور کلی، با شما تعامل پیدا کنند.

فرضا، اگر فردی یکی از صفحات سایت‌ را از طریق جستجو در گوگل پیدا کند، احتمال دارد به خرید محصول در سایت علاقه‌مند شود. ولی اگر طراحی سایت به گونه‌ای باشد که نوار ناوبری به توده‌ای از متن و کلمه تبدیل شود، احتمالا مصرف کننده این مسئله را به عنوان نشانه‌ای از کیفیت پایین سایت (و در نتیجه، محصول) در نظر می ‌گیرد، و سایت‌ را ترک می کند.

در دسترس بودن فرم تماس و پرداخت سایت

این مسائل درباره فرم‌های تماس و پرداخت سایت هم وجود دارند. هر دوی این ابزارها برای رشد کسب و کار آنلاین و رسیدن به کسب درآمد اینترنتی مناسب، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این فرم‌ها باید برای دستگاه‌های موبایل کاملا راحت و قابل استفاده باشند.

تصور کنید در حال پرداخت مبلغی به یک وب‌سایت هستید، و با صفحه‌ بزرگی مملو از سوالاتی درباره‌ نحوه‌ حمل و نقل، شماره‌ کارت، اطلاعات شخصی و… مواجه می شوید. خودتان را به جای مشتری قرار دهید، چه حسی به شما دست می دهد؟

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تاثیر موبایل در کسب درآمد از اینترنت

مواجهه با این شرایط ممکن است مشتریان را دچار نگرانی کند، به خصوص اگر قبلا در سایت‌تان ثبت نام نکرده باشد. ولی اگر فرم پرداخت‌تان به صورت مرحله‌ای باشد، و مشتری بتواند به سادگی مراحل را پشت سر بگذارد، در آینده‌ نزدیک شاهد افزایش نرخ تغییر بازدیدکنندگان ساده به مشتریان همیشگی از طریق گوشی‌های هوشمند خواهید بود.

نگاه دقیق و مدبرانه به مسائل

بر طبق آمارها بیش از ۵۱ درصد از مصرف کنندگان، دستکم یک بار، کالایی را از طریق گوشی هوشمندشان خریداری کرده‌اند. اگر می‌‌خواهید از بازگشت مشتریان و افزایش فروش‌تان اطمینان حاصل کنید، فرم‌ها و نحوه‌ گشت و گذار مشتری در سایت‌تان باید با گوشی‌های هوشمند سازگار باشند.

رعایت این مسائل ساده در طراحی سایت علاوه بر بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی در نهایت موجب استمرار و افزایش کسب درآمد از اینترنت برایتان خواهد شد.

۵- استفاده از کانال های متعدد بازاریابی

آخرین موضوعی که برای بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی در این مقاله سایت پول یابی  به آن پرداخته می شود، استفاده از کانال‌های متعدد برای تبلیغ کمپین بازاریابی موبایل است. اگر می‌خواهید به طور دائمی نتایج مثبتی از کسب و کار‌تان به دست آورید، نباید صرفا به کار و بازاریابی در وب‌سایت‌تان اکتفا کنید.

رسانه‌ها یا همان شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی مکان بسیار خوبی برای آغاز بازاریابی و تبلیغ کسب و کارتان هستند. در حال حاضر، بیش از ۴ میلیارد نفر در جهان از شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی به انحای مختلف استفاده می‌کنند، و این رقم هر سال در حال افزایش است. گذشته از این‌ها، کاربران به طور میانگین، دو ساعت و بیست و دو دقیقه از وقت‌شان را در شبکه‌های اجتماعی به سر می‌برند، که یک آمار خیره کننده محسوب می شود.

وقتی این آمار را در کنار این واقعیت قرار ‌دهیم که بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، مسلما به این نتیجه می‌رسیم که شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ کسب و کار‌تان بسیار مناسب هستند و باید توجه جدی به آنها داشته باشید.

اشتراک آخرین مطالب در شبکه های اجتماعی

از طریق شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی می‌توانید آخرین مطالب سایت‌تان را به اشتراک بگذارید، به صورت زنده ویدئو ارسال کنید و یا حتی برای مخاطبان‌تان تبلیغات مخصوص تولید کنید. تمام این ترفندها کمک‌تان می‌کنند کاربران موبایلی بیشتری را به سمت وب‌سایت و فروشگاهتان هدایت کنید.

اگر سایر نکاتی را که در این مقاله به آن‌ها اشاره شده‌ است، به کار بگیرید، شاهد نتایج مثبت متعددی در افزایش میزان ترافیک سایت و فروشگاه خواهید بود که از طرف پلتفرم‌هایی نظیر فیسبوک، اینستاگرام، یوتیوب ، تلگرام ، واتس آپ و… به سمت سایت‌تان می‌آید.

 بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی دیگر از انواع استراتژی بازاریابی موبایلی ، برای کاربران موبایل به شمار می‌رود. با ایجاد عواملی برای جذب مشتریان راغب در وب‌سایت‌ و فروشگاه اینترنتی از آن‌ها بخواهید عضو خبرنامه‌تان شوند، یا از آن‌ها بخواهید برای مشاهده‌ مطالب جدیدتان در سایت شما ثبت نام کنند.

برای آشنایی بیشتر با کاربران موبایلی، افزایش میزان شخصی‌سازی سایت، و ارائه‌ فرصت‌هایی برای کاربران جهت تعامل بیشتر با برندتان از کمپین‌های ایمیلی استفاده کنید.

با افزایش مخاطبان‌تان، با کمک آنالیتیکس می‌توانید تعداد کاربران موبایلی را که به صورت روزانه از سایت‌تان دیدن می‌کنند، تعیین کنید. با استفاده از این اطلاعات، و همچنین، از بازخوردهایی که از مخاطبان‌تان دریافت می‌کنید، می‌توانید استراتژی بازاریابی موبایلی تان را از سطح معمولی به سطوح بسیار پیشرفته برسانید.

سخن پایانی بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی

در این مقاله سایت پول یابی ۵ راهکار و پیشنهاد تجربه شده برای بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ ارائه شد و البته این راهها هزینه ای نداشته و نیاز به کمی تلاش و جدیت در کار دارد. بازاریابی موبایل یکی از استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ می باشد. هدف از موبایل مارکتینگ دستیابی به مخاطبان هدف در تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها می باشد که از طریق وب سایت، ایمیل،SMS  و  MMS، اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره انجام می‌شود.

امروزه گوشی های همراه شیوه تعامل کاربران را با برندها و کسب و کارهای اینترنتی تغییر داده است. با پیشرفته‌تر شدن سیستم عامل‌های تلفن همراه و ظهور تلفن‌های همراه هوشمند یا اسمارت فون‌ها که برخلاف موبایل‌ها، سیستم عامل دارند، موجب شده حوزه‌های موبایل مارکتینگ گسترده‌تر از گذشته شود و این موضوع ضرورت توجه و نگاه ویژه به بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی را بیشتر می کند.

خلاصه اینکه، موبایل فرندلی بودن سایت برای موتورهای جستجو، یعنی اینکه، ۱- سایت دارای ساختار مناسب با موبایل بوده و محتوای صفحه بدون پیمایش یا بزرگنمایی روی صفحه قرار می‌گیرد، ۲- محتوا به سرعت بارگیری می‌شود و ۳- سایت بدون وجود هیچ گونه ایرادهای فنی مخصوص تلفن همراه (مانند جابجایی منوها یا کار نکردن کلیدها) نمایش داده شود.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.