راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی

دانستن تکنیکها و راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ از این نظر اهمیت دارد که ضمن کسب شهرت و معرفی کسب و کار اینترنتی به همگان ، بدون نیاز به سرمایه گذاری زمانی و مالی این اتفاق می افتد و به عبارتی ، بدون صرف وقت وهزینه آن مقصودی که مدنظرمان است در نهایت کمال و سود ، برایتان اتفاق می افتد.

بازاریابی ویروسی علیرغم اسم ناخوشایندش برای کسب و کار و تبلیغ اینترنتی ، بسیار موثر بوده و به عبارتی تضمین کننده موفقیت کسب و کار آنلاین می باشد . به دلیل اهمیت موضوع تصمیم گرفتم در سایت پول یابی راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی و نیز تکنیک های محقق کردن آن را شرح دهم. ضمن اینکه روشهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب درآمد جهت رشد و توسعه کسب و کار همیشه توصیه می شود

تعریف بازاریابی ویروسی Viral Marketing

قبل از هر چیز باید با تعریف و مفهوم بازاریابی ویروسی آشنا شوید تا در ادامه متوجه زمینه های موفقیت آن شوید. وقتی صحبت از ویروس می شود ناخودآگاه ممکن است یاد ویروس آنفلوانزا ، سرماخوردگی ، ویروس کامپیوتری و یا ویروس کرونا بیفتید. بازاریابی ویروسی در واقع روشی است که از محتواهای جذاب و جالب برای جذب مخاطبان و کاربران اینترنتی استفاده می شود و یک خاطره خوب و یا تصویر به یادماندنی از آن محتوا در ذهنشان به جا می گذارد.

در واقع بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ Viral Marketing روشی است که از شبکه های اجتماعی ، پیام رسان های متنی ، ویدیویی و دیگر روش های ارتباطی برای انتشار اطلاعات درباره یک مقاله ، محصول و یا خدمات استفاده می شود. حالا چرا نام ویروسی بر روی ان گذاشتند؟ وقتی فردی ویروسی می شود خیلی سریع و با سرعت ویروس را به سایر افراد منتقل می کند ، این موضوع درباره محتوا هم این اتفاق می افتد.

بازاریابی ویروسی ، وایرال مارکتینگ ، روش های موفقیت در بازاریابی ویروسی
دستیبابی به مخاطبان انبوه با هزینه کم و در زمان اندک از طریق بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ امکان پذیر است

امروزه شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک ، تلگرام ، یوتیوب ،اینستاگرام و…امکان برقراری ارتباط یک نفر با هزاران و میلیون ها نفر را فراهم کرده اند. وقتی یک نفر پیامی را بین چندین نفر پخش و آنها هم این پیام را به دیگران منتقل می کنند در واقع به بازاریابی ویروسی کمک کرده اند. بازاریابی ویروسی از افراد به عنوان ابزار تبلیغات کسب و کار استفاده کرده و بدون آنکه خودشان بدانند به نشر آن کمک می کنند.

راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی

حال سوال این است که راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی چیست ؟ چه تکنیک هایی آن را تضمین کرده و یا میزان اثربخشی آن را افزایش می دهد؟ آگاهی از این موضوع می تواند راهگشای کسب و کارهای آنلاین در استفاده درست از این مزیت باشد. برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

۱- یافتن کانال های ارتباطی مخاطبان هدف

اولین قدم برای توسعه بازاریابی ویروسی ، شناسایی مخاطبان هدف و اینکه در کدام کانال های ارتباطی حضور و فعالیت دارند . با شناخت این کانال و برای شروع ویروسی کردن مخاطبان ، باید پیام درست را به دست افراد درست بدهید تا آنها وظیفه ادامه کار را به عهده بگیرند.

محتوا باید آنقدر برای کاربر جذاب ، جالب و خاص باشد که آن را برای دوستانش به اشتراک بگذارد. از این زمان دوستان او هم برای دوستان دیگر می فرستند و همین طور ادامه پیدا می کند. یافتن این کانال ارتباطی بسیار مهم بوده و اگر مسیر و یا کانال را اشتباه انتخاب کند نمی تواند به مخاطبان مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

۲-  ساخت ویدیوی جذاب

ساخت یک ویدیوی جذاب و ویژه می تواند مخاطبان را درگیر کسب و کارتان کرده و محصولات و خدمات شما را تبلیغ نمایند. ویدیو باید به گونه ای جذاب و دیدنی و مناسب تهیه شود که مخاطبان را تحریک کرده تا آن را در بین دوستان و آشنایان پخش کنند. این اشتراک گذاری اگر همگانی شود در سرتاسر اینترنت پخش خواهد شد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  سوالات درباره درآمد اینترنتی

اگر کار اصولی و با برنامه باشد علاوه بر شبکه های اجتماعی ، در سایت ها و وبلاگ ها نیز منتشر خواهد شد. تنها چیزی که این انتشار را تضمین می کند تولید ویدیوی جالب ، به یاد ماندنی ،سرگرم کننده ، گیرا و منحصر به فرد از نظر محتوا می باشد تا احتمال اشتراک گذاری را افزایش دهد.

۳- تولید محصولات و خدمات رایگان

به طور کلی انسان ها نسبت به محصولات و خدمات ارزشمند که رایگان ارائه شود عکس العمل مثبت نشان می دهند . خود کلمه رایگان ، تاثیرگذار بوده و در بازاریابی ویروسی فوق العاده موثر است. اصولا برخی از مدیران کسب و کارهای اینترنتی برای جلب توجه مخاطبان سعی می کنند تا تعدادی از محصولات ارزشمند و مهم خود را به رایگان منتشر کنند.

البته هر محصول و یا خدمتی به صرف ارزشمند بودن نمی تواند برای کسب و کار سودمند باشد بلکه باید چیزی به رایگان ارائه داد که مورد پسند کاربران بوده و توجه خاص آنها را برانگیزد. معمولا کاربران در بیشتر زمینه ها کلمه رایگان را جستجو و یا به دنبال آن هستند. مدیران کسب و کارهای اینترنتی با سرمایه گذاری اندک و به اشتراک گذاری رایگان می توانند سود بیشتری را در آینده نصیب خود کنند.

گاهی لازم است از سود کمی بگذرید تا منفعت کلانی را در آینده به دست آورید. این گذشت از سود اولیه ، تبلیغ کسب و کارتان را توسط کاربران به همراه داشته که در نهایت به برند شما کمک خواهد کرد.

۴- تحریک احساسات کاربران

یکی از ترفندهای مهم در بازاریابی ویروسی دست گذاشتن روی احساسات مخاطب و تحریک آن جهت بهره برداری لازم است. در واقع تا احساسات کاربر تحریک نشود تاثیری که نیاز است حاصل نمی شود. اما سوال این است که بازاریابی ویروسی چگونه روی احساسات کاربر دست می گذارد ؟ برای تحقق این موضوع باید محتوای شما ایجاد علاقه و یا تنفر را در مخاطب برانگیزاند.

برای تحریک و برانگیختن احساس کاربر،چه نادان ، نابغه و یا عادی فرقی ندارد مهم نوع انتخاب شما برای ایجاد انگیزش است . شما باید با تولید محتوا کاربر را آنقدر خوشحال و یا بی نهایت عصبانی کنید و اگر در این کار موفق شوید بازاریابی ویروسی اتفاق افتاد و محتوای شما در سرتاسر اینترنت پخش می شود.

زمانی که احساسات مخاطب تحریک شود قطعا موفقیت برای بازاریابی شما تضمین شده است .

۵- ارائه کارهای شگفت انگیز

یکی از راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی انجام امور و یا کارهای غیر قابل پیش بینی و شگفت انگیز می باشد. چیزی یا محتوایی تولید کنید که نگاه کاربران را به سمت شما جلب کند. شیوه های مختلفی برای جلب توجه وجود دارد یکی از آنها ارائه چیزهای کاملا جدید و مبتکرانه است. یک محصول خاص و جدید تولید کنید و آن را جذاب و دیدنی معرفی کنید.

شاید در آغاز نتوانید خیلی خاص و ویژه عمل کنید ولی به زمان و با فیدبک هایی که از مخاطبان می گیرید کیفیت محصولات و خدمات خود را می توانید بهبود بخشید و ارتقا دهید.

۶- عدم توجه و تمرکز بر بازاریابی سنتی

بازاریابی سنتی اسیر و دربند الگوهای قدیمی است چون فقط بر روی خدمات و محصولات تمرکز دارد و اگر خیلی نبوغ به خرج دهد از افراد مشهور در تبلیغات استفاده می کند. به نظرتان کاربران و مخاطبان فقط به محصولات و خدمات اهمیت می دهند ؟ به هیچ وجه .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه جذب مشتری اینترنتی

مخاطبان و کاربران اینترنتی همیشه منتظر یک رویداد جذاب و هیجان انگیز با داستان مرموز و پیچیده در پشت آن رویداد هستند . لذا نگاه ، توجه و تمرکز خود را بر روی تولید داستان های هیجان انگیز و محتواهای جذاب کنید . به جای اهمیت دادن به محصولات و خدمات خود ، به دنبال جلب توجه کاربران باشید.

۷- تقویت مشارکت اجتماعی

یکی از مهم ترین تکنیک های بازاریابی ویروسی استفاده از مشارکت اجتماعی است. با قرار دادن محتوا و معرفی خدمات و محصولات در مقابل کاربران اینترنتی هدف خود ، ساده تر و راحت تر می توانید به افراد بیشتری دسترسی داشته باشید. می توانید از اینفلوئنسرها influencer برای کار تبلیغ محصولات استفاده و کمک بگیرید و یا از آنها بخواهید محتوای شما را بخوانند.

توصیه می شود که به طور مستقیم نگویید مطالب شما را به اشتراک بگذارند ولی اگر خوششان بیاید خود به خود این کار را خواهد کرد. کلید موفقیت در این موضوع تولید محتوای بسیار جذاب ، خاص و منحصر به فرد است، طوری که مخاطبان خوششان بیاید و آن را برای دیگران به اشتراک بگذارند.

معمولا اگر اینفلوئنسرها محتوا ومطلبی را به اشتراک بگذارند و یا محصول و خدمات شما را توصیه کنند، کاربران عادی از این کار تبعیت کرده و آن را منتشر خواهند کرد. در این حالت بازاریابی ویروسی در نهایت نتیجه اتفاق خواهد افتاد.

۸- تولید پیام های ویروسی متوالی

یک پیام و محتوا هر چند جذاب و شگفت انگیز باشد وقتی برای یک بار تولید شود بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شود با یک پیام ویروسی فقط می توان برای مدتی توجه کاربران را جذب کرد و کم کم از ذهن ها پاک می شود . لذت توصیه می شود برای جلب توجه مخاطبان ، مرتب و پشت سر هم پیام های ویروسی تولید و منتشر شود.

هر چه تولید پیامهای جذاب و ویروسی بیشتر باشد مخاطبان بیشتری را تحت تاثیر قرار داد و ارسال این پیام های ویروسی متوالی ، کمپین بازاریابی ویروسی را موفق تر خواهد کرد.

سخن پایانی راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی

مجموعه شیوه ها و راههای موفقیت در بازاریابی ویروسی  که در اینجا فهرست شد برخی از تکنیک های شناخته شده ولی موثر می باشند و باید توجه داشته باشید که سلیقه و ذائقه مخاطب دائم در حال تغییر است و مدیران کسب و کار هم باید همیشه خود را به روز نگه دارند. این تکنیک ها می توانند شروع یک بازاریابی اینترنتی موفقی را برایتان به ارمغان بیاورند. قبل از هرچیزی مخاطبان هدف و کانال های ارتباطی را بشناسید و روی احساسات مخاطبان خود اثر بگذارید.

در اشتراک گذاری و استفاده از محتواها برای کاربران خود محدودیت قائل نشوید و خساست را کنار گذاشته گشاده دست بوده و امکان دانلود و اشتراک گذاری را برای همگان فراهم کنید. مرتب و پشت سر هم پیام های ویروسی در اختیار کاربران قرار دهید این کار شناخت کاربران نسبت به کسب وکارتان را بیشتر می کند. مجموعه این اقدامات به ویروسی شدن کاربران کمک می کند و آنها هم دوستان خود را ویروسی می کنند.

سخن نهایی اینکه ، اگر مجموعه محتواها و تولیدات شما توسط بازاریابی ویروسی منتشر شود این روند، ضمن افزایش تصاعدی تعداد کاربران و مخاطبان شما ، موجب افزایش مشتریان و در نهایت افزایش کسب درآمد اینترنتی و انباشت سرمایه برایتان خواهد شد. هدف غایی و نهایی بازاریابی ویروسی رونق کسب و کار و افزایش درآمد است که با این اتفاق محقق می شود.

مطلب پیشنهادی

تولید محتوا چیست ؟ چگونه تولید محتوا کنیم ؟ , پنل تولید محتوا , پکیج تولید محتوا

۵ گام تولید محتوای موثر و سریع

امروزه کمتر صاحب کسب و کار اینترنتی پیدا می شود که به اهمیت تولید محتوای …

یک دیدگاه

  1. سلام
    به نظرم بازاریابی ویروسی ساده ترین و یکی از کم هزینه ترین روش ها برای معرفی محصولات و خدمات و تبلیغات اینترنتی است به شرطی که راهشو بلد باشی و بتوانی از پتانسیل شبکه های اجتماعی استفاده بهینه کنید. کسب و کارهای اینترنتی می تونن مثل ویروس با کمک کاربران در سرتاسر اینترنت پخش بشون
    از مقاله عالی و کاربردیتون تشکر می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.