شناخت سایت اسکم یا کلاهبردار

یکی از دغدغه های فعالان عرصه کسب درآمد اینترنتی ، شناخت سایت اسکم یا کلاهبردار است که متاسفانه در چند سال اخیر بسیار زیاد شده است و بیشتر این سایت ها به دلایلی مثل عدم آگاهی و طمع زیاد کاربران ، شعارهای فریبنده و اغوا کننده ، ایجاد جذابیت های بصری و یا نوشتاری در سایت و… اقدام به کلاهبرداری از کاربران اینترنتی می کنند و ظاهرا وقوع این اتفاقات منفی ، برای کاربران ایرانی درس عبرت نمی شود و باز در جای دیگر دوباره فریب می خورند.

اینترنت به دلیل گستردگی و پخش سریع ، به عنوان ابزاری جهت انواع و اقسام کلاهبرداری مورد استفاده قرار می گیرد و این کلاهبرداری ها در زمینه کسب درآمد اینترنتی بیشتر است. به دلیل اهمیت موضوع و شناخت سایت اسکم یا کلاهبردار و جهت تنویر افکار عمومی ، تصمیم گرفتم تا در سایت پول یابی به جنبه مختلف شناسایی سایت اسکم بپردازم.

تعریف اسکم scam

اسکم یا کلاهبرداریscam  به سایت های اینترنتی می گویند که به طور کامل و از ابتدا با هدف کلاهبرداری ایجاد می شود و یا اینکه پس از مدتی ورشکسته شده و بدون پرداخت پول به کاربران ، به فعالیتش پایان می دهد. کلاهبرداری در این سایت ها بر پایه فریب ، دروغ و یا پنهان کردن حقیقت استوار است و کسی یا کسانی برای نفع شخصی و یا موسسه ای این کار را انجام می دهند.

کلاهبرداری تقریبا در تمام کشورها جرم محسوب می شود اگرچه مصداق های آن در نظام قضایی کشورها ممکن است فرق داشته باشد ولی در اصل آن توافق دارند. امروزه کلاهبرداری به دو گونه کلاهبرداری اینترنتی و کلاهبرداری غیر اینترنتی تقسیم می شود. بیشتر سایت های کسب درآمد و به ویژه ۹۰ درصد سایتهای کلیکی و پاپ آپ بعد از چند ماه اسکم می شوند.

اگرچه کلمه اسکم بیشترین کاربردش در اصطلاحات سایتهای کسب درآمد خارجی می باشد ولی شامل سایت های ایرانی هم می شود چرا که سایت های ایرانی کلاهبردار کم نیستند.

خلاصه اینکه ، به سایتی که پرداختی به کاربران ندارد اسکم یا کلاهبردار می گویند . معمولا این سایت ها شعارهای فریبنده مثل ، يك‌ شبه‌ میلیونر شويد، کسب درآمد میلیاردری و…می دهند. در اينترنت‌، افراد، گروهها و برنامه‌ های‌ زيادی وجود‌ دارد كه‌ چنين‌ وعده‌ های‌ فريبنده‌ ای‌ مي‌ دهند. ادعا می‌ كنند می‌ توانند شما را ظ‌رف‌ يك‌ هفته‌ یا یک ماه ثروتمند كنند و با شركت‌ در برنامه‌‌ آنها، تمام‌ مشكلات‌ مالی و دردسرهای‌ كاری ‌و مشاغل‌ پر كار و پر زحمت‌ شما تمام می شود. اینگونه سایتها همه اسکم و کلاهبردار هستند.

دلیل وجود سایت های اسکم و کلاهبردار

قبل از شناخت سایت اسکم یا کلاهبردار باید خود افراد به روحیه خود توجه کنند که طمع کاری کار دستشان می دهد و افراد طمع کار ، راحت طلب و کسانی که به دنبال کسب درآمد اینترنتی ساده و راحت و بدون زحمت هستند ، مورد استفاده این نوع سایتها قرار می گیرند و طمعه مناسبی از این نظر می باشند.

علاوه بر اینها ، متاسفانه به دلیل نبود نظارت های لازم ، وجود اسکریپت های ارزان قیمت و در دسترس، رشد قارچ گونه سایت های کلیکی مزید بر علت شده است. نکته عجیب و بسیار نگران کننده این است که از نظر آماری ، تعداد سایت های اسکم یا کلاهبردار نسبت به سایت های صادق و موفق، بسیار بالا می باشد.

سایت اسکم ، شناخت سایت اسکم ، معرفی سایت اسکم یا کلاهبردار
عدم آگاهی ، کسب درآمد راحت اینترنتی و طمع کاربران ، مهم ترین عوامل سوء استفاده سایت های اسکم و کلاهبردار می باشد.

 عامل دیگر اینکه کاربران اینترنتی برای عمر و سرمایه خود ارزش قائل نیستند مطمئنا اگر کاربران اینترنتی برای وقت و سرمایه خود ارزش قائل شوند و بیهوده آن را هدر ندهند و فریب هر شعاری را نخورند ، موجب کاهش شدید سایت های اسکم می شود. نباید براحتی فعالیت در هر سایتی را پذیرفت و هر پیشنهادی را قبول کرد.

شاید کلید کم شدن سایت های اسکم افزایش اطلاعات اینترنتی و آگاهی کاربران باشد تا فریب هر شعاری غیر معقول و اغواکننده را نخورند.

تنوع شیوه های کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی و سوءاستفاده از کاربران به اندازه ای زیاد است که از حوصله بحث ما خارج است فقط به سه نمونه از اینها اشاره می کنم :

– ارسال ایمیل اسکم :

در اينترنت‌، نامه‌ های الكترونيكی‌ اسکم Scams  زیاد است و ارسال‌ كنندگان‌ چنين‌ نامه‌ هايی‌ را اسکمر Scammers  یا Scamsters مي‌ گویند. درباره‌ اين‌ فريب‌ ها و فريبكاران‌ اينترنتی فقط‌ يك‌ چيز می توان گفت‌ و آن‌ اين‌ است‌ كه‌ كاربران‌ اينترنت‌، خصوصاً كودكان‌ ، نوجوانان‌ و جوانان‌ و البته‌ والدين‌ آنها بايد خيلی‌ مراقب‌ و مواظ‌ب‌ باشند تا فریب اين‌ افراد و گروهها را نخورند.

پيشنهادهايی‌ که می دهند واقعا‌ در نوع‌ خودش مسخره‌ و مضحک می باشد مثلا : «با اين‌ پيشنهاد كاری‌، مي‌ خواهيم‌ پول‌ هنگفتی‌ را با شما شريك‌ شويم‌. نويسنده‌ اين‌ نامه‌، وكيل‌ خانوادگی‌ يكی‌ از ثروتمندان‌ آفريقای‌ جنوبی‌ است‌. دولت‌ همه‌‌ دار و ندار اين‌ ثروتمند معروف‌ و سرشناس‌ را دارد مصادره‌ مي‌ كند. بخشی‌ از اين‌ پول‌، كه‌ رقم‌ قابل‌ توجهی‌ هم‌ هست‌، در اختيار من‌ گذاشته‌ شده‌ است‌ تا هر چه‌ سريعتر از مملكت‌ خارج‌ كنم‌ و… با من‌ حتماً تماس‌ بگيريد و…»

ارسال‌ چنين‌ نامه‌ هايی‌ در واقع‌ شروعی‌ است‌ برای‌ اقدام‌ به‌ يك‌ سری‌ جرايم اينترنتی. بسياری‌ از كساني‌ كه‌ به‌ دنبال‌ اين‌ شیوه پول‌دار شدن‌ های‌ يك‌ شبه‌ و يك‌ هفته‌ ای‌ و كوتاه‌ مدت‌ رفته‌ اند، سر از جاهايی‌ در آورده‌ اند كه‌ پس‌ از آن‌، ديگر از آنها هيچ‌ اطلاعی‌ در دست‌ نيست‌ و هر روز بر تعداد پرونده‌ هايی‌ كه‌ از اين‌ دست و از اين‌ قربانيان‌ جرايم‌ سايبری ساخته‌ و در اداره‌ های‌ پليس‌ محلی‌ و بين‌ المللی‌ بايگانی‌ می شود اضافه‌ می‌ گردد.

– زیرمجموعه گیری

یکی از شیوه های سایت های اسکم زیرمجموعه گیری و اینکه با فعالیت و گرفتن زیر مجموعه میلیونر و در ماههای بعد با فعالیت بیشتر میلیاردر خواهید شد مواجه می شوید . چند سال قبل یک دوست قدیمی به نام آقا مهدی به من زنگ زد و از یک سایت خارجی که زیر مجموعه گیری می کرد و به قول ایشان ، پول خوبی می دهد کلی تعریف کرد من به ایشان توصیه کردم که بی خیال این نوع کارها شود. خلاصه کلی تعریف و خواهش کرد که با لینک ایشان من در آن سایت ثبت نام کنم و زیر مجموعه ایشان شوم.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  گام اول همکاری در فروش اینترنتی

با خواهش و اصرار ایشان ، با اکراه فقط ثبت نام کردم و دیگر هیچ فعالیتی نکردم . این آقا مهدی حدود یک سالی تمام انرژی و وقت خود را صرف کرد و با ایجاد چند وبلاگ و فعالیت شبانه روزی چند هزار زیر مجموعه گرفت که بسیاری از آنها فعال هم بودند. سالها بعد ، در یکی از تماس ها از ایشان راجع به آن سایت پرسیدم در جوابم گفت یک سنت هم به من ندادند و یک سال از عمرم را بی خود تلف کردم و اینکه تا مدتها دچار افسرگی شدید شده بود.

آخر و عاقبت همکاری و کار برای این گونه سایت های کلاهبردار یا اسکم چیزی بهتر از این نخواهد شد.

– سایت های کلیکی

این بخش نیاز به توضیح ندارد و ۹۰ درصد سایت های کلیکی چه ایرانی و یا خارجی جزو سایت های اسکم و کلاهبردار محسوب می شوند و کاربران باید از همکاری با اینها اجتناب کنند. انگار اسم سایت اسکم یا کلاهبردار بیشتر با سایت های کلیکی عجین شده و با آنها همراه است.

 چطور ممکن است یک شخصی از طریق همکاری و فعالیت در سایت کلیکی در عرض دو یا سه ماه میلیونر و تا آخر سال هم میلیاردر شود ؟ جل الخالق … عقل هم چیزی خوبیه به خدا . توصیه می شود که ، در کنار عجایب هفتگانه ، شعارهای مثل « یک شبه میلیونر شوید » « کسب درآمد میلیاردری در چند ماه » سایت های کلیکی را هم به عنوان عجایب هشتگانه بیاورند.

تنوع کلاهبرداری از طریق سایت های اسکم زیاد است که به همین سه مورد جهت آشنایی کاربران و مخاطبان اکتفا می شود.

راههای شناخت سایت اسکم یا کلاهبردار

قبل از اینکه سایت اسکم را بشناسید باید معیارهای درستی یک سایت معتبر و قانونی را بدانید و اینکه با چه شیوه هایی یک سایت را می توان قانونی و معتبر دانست. برخی از موارد و راههای زیر در شناخت سایت معتبر می تواند به عنوان ملاک مدنظر باشد. این راهها و شیوه ها عبارتند از:

۱- داشتن انجمن فعال

معمولا سایت های کسب درآمد به دلیل نیاز به راهنمایی  کاربران اینترنتی ، بخشی را به عنوان انجمن ایجاد می کنند، لذا به سایتی که انجمن ندارد باید شک کنید. عده ای نبود انجمن را به معنای جسم بدون روح می دانند. وجود انجمن از این نظر اهمیت دارد که به عنوان وسیله و کانال ارتباطی عمل می کند و از طریق انجمن و ارتباط با دیگر کاربران به بسیاری از واقعیت ها پی خواهید برد.

زمانی که در مباحث و گفنگوهای انجمن یک سایت شرکت کنید مثلا متوجه می شوید که پرداخت های اعلام شده از سوی سایت واقعی است یا جهت فریب کاربران نمایش داده می شود،معمولا بیشتر کاربران اینترنتی، دریافتی های خود را به انحای مختلف در انجمن اعلام می کنند و این موضوع می تواند میزان واقعی یا اسکم بودن سایت را مشخص کند.

۲- درآمد اعلام شده واقعی باشد

فرضا من می توانم سایتی راه اندازی کنم و اعلام کنم هر کلیک هشتصد تا هزار تومان و یا نمایش هر تبلیغات در سایت و وبلاگ صد تومان است ، آیا این ادعا با توجه به اوضاع تبلیغاتی ، معقول می باشد؟ زمانی که درآمد حاصل از کلیک ها و یا هر کسب و کار اینترنتی قابل قبول و معقول نباشد باید به اصالت آن سایت شک کرد.

این موضوع در مورد سایت های خارجی هم صدق می کند فرضا تجربه ثابت کرده که ،سایت های کلیکی خارجی  که دارای تبلیغاتی با ارزش بیش از ۵ سنت می باشند مشکوک به کلاهبرداری هستند و نباید به آنها اعتماد کرد، در اکثر موارد این نوع سایتها هیچ پرداختی مخصوصا به کاربران ایرانی ندارند.

۳- داشتن قوانین برداشت سخت

یکی دیگر از شیوه ها و راههای شناخت سایت اسکم یا کلاهبردار توجه به قوانین برداشت یا پرداخت پول این نوع سایت ها می باشد. معمولا سایت ها در گذاشتن بنر و تبلیغات به دلیل درست اجرا شدن تبلیغات سختگیری می گیرند ولی اگر سایتی برای برداشت پول قوانین بسیار سختگرانه گذاشته ، مطمئن باشید هدفش پرداخت پول نیست.

گاهی برخی سایت ها قوانینی وضع می کنند که هدفش اصلا موفقیت و رشد سایت نیست بلکه کاهش پرداخت ها به کاربران می باشد . برای مثال این نوع سایت ها، حداقل پرداخت به کاربران را رقمی بالا می گیرد طوری که کاربران باید چندین ماه تلاش کنند تا شاید یک پرداختی داشته باشند.

۴- بررسی اعتبار و قدمت سایت

سایت های کلیکی ، پاپ آپ و به طور کلی کسب درآمد از اینترنت که تاریخ شروع و راه اندازیشان بیش از چند هفته و یا چند ماه نیست نباید به راحتی به آنها اعتماد کرد. بیشتر سایت های اسکم در فهرست سایت های کم قدمت و بدون سابقه هستند . سایتی که پرداختی منظم و درست داشته باشد کم کم در بین کاربران اینترنتی معروف می شود و بیشتر کاربران بین خودشان این نوع سایتها را تبلیغ می کنند.

البته نداشتن قدمت یک سایت حتما دلیل بر اسکم بودن نیست چون بالاخره هر کسب درآمد اینترنتی باید از یک جا و زمانی شروع کند و سایت های کلیکی هم از این قاعده مستثنی نیستند لذا باید با احتیاط زیاد با سایت های تازه تاسیس برخورد کنید و سایر جوانب کار را هم در نظر بگیرید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد از تبلیغات بنری

۵- توجه به تعداد کاربران فعال

وب سایتی که دارای کاربران فعال و آنلاین زیاد باشد از اعتبار بیشتری برخوردار است. برای درک اینکه کاربران فعال سایت چه میزان است از شیوه های مختلف می توان استفاده کرد مثلا به انجمن سایت نگاه کرد و میزان حضور و فعالیت اعضا را زیر نظر بگیرید و یا به رنگ سایت در آلکسا نگاه کرد و اگر رتبه خوب و مناسبی داشت بیانگر اعتبار سایت می باشد.

کسب میزان بازدید بالا و مستمر ، موجب افزایش رتبه سایت در آلکسا و نیز گوگل می شود و این موضوع یک امتیاز مهم در بررسی سایت های قانونی هم می باشد که از این معیار در ارزیابی سایت های کسب درآمد اینترنتی و کلیکی هم می توانید استفاده کنید.

۶- پرداخت های مالی به موقع

سایت های معتبر و قانونی به پرداخت های به موقع و طبق قانون حساس هستند و تلاش می کنند تا حق الزحمه و پورسانت کاربران را سر وقت بدهند و از این طریق برای خودشان کسب اعتبار می کنند. لذا پرداخت های نامنظم ، دیر به دیر، علاوه بر وجود مشکلات مالی در سایت ، نشانه اسکم و کلاهبردار بودن آن سایت می باشد.

عده ای پرداخت های سر موعد یک وب سایت را مهمترین دلیل قانونی بودن و ملاک اصلی در ارزیابی وب سایت می دانند و دلیل می آورند سایتی که پرداخت منظم و کاملا به وقت دارد در واقع اساس کسب درآمد از اینترنت را که همان پرداخت پول می باشد رعایت می کند و دارای اعتبار بالایی می باشد. نکته جالب اینکه برخی سایت های معتبر زمانی که درآمد کاربران به حد متعارف رسید قبل از آنکه کاربر درخواست واریز دهد ، خودشان پول را پرداخت می کنند.

۷- استفاده از سایت های مانیتورینگ

برخی وب سایت ها وجود دارد که فعالیت سایت های کلیکی به ویژه خارجی را زیر نظر دارند . می توانید قبل از هر گونه فعالیت بررسی کنید که این نوع سایت ها اسکم هستند یا نه ؟ همچنین می توانید در گروههای تلگرامی ، شبکه های اجتماعی و یا فروم ها اسم سایت را ذکر کنید و شیوه فعالیت و اعتبار سایت را از سایر کاربران سوال کنید که این مورد دوم تاثیر بیشتری دارد.

۸- استفاده از اسکریپت های ارزان و پر ایراد

معمولا سایت های اسکم و بی اعتبار برای صرفه جویی در هزینه های جاری ، از اسکریپت های ارزان و دارای نقص فراوان که حتی برخی رایگان هم هستند استفاده می کنند و تلاش می کنند تا کمترین هزینه را برای راه اندازی سایت متحمل شوند. این نوع سایت ها از طراحی و ظاهر درست و حسابی برخوردار نیستند ضمن اینکه قالب های آن غیر حرفه ای و چه بسا رایگان می باشد.

مدیران این سایت به دلیل اینکه قصد ندارند کارشان را طولانی مدت ادامه دهند تلاش می کنند تا با کمترین هزینه ، سایتی را برپا کنند و اگر کارشان گرفت که آن را توسعه دهند و اگر متحمل ضرر شدند سریع فعالیت را تعطیل می کنند.

۹- بستن بی دلیل حساب کاربران

معمولا سایت های دارای اعتبار به تعامل زیاد با کاربران مشهور هستند و به جز تخلفات اصلی کاربران ، که آن هم در ابتدا اخطار می دهند سعی می کنند از مسدود کردن حساب کاربران پرهیز کنند چون بقای کارشان به فعالیت کاربران اینتنرنتی وابسته است.

چنانچه مشاهده کرده اید که سایتی بی دلیل حساب کاربرانش را مسدود می کند و اصلا پاسخگو نیست و یا در جواب دادن دارای تحکم بالا بوده و با زبان زور سخن می گوید ، احتمالا آن سایت اسکم بوده و یا به زودی اسکم می شود و برای اینکه به کاربران پول پرداخت نکند حساب آنان را مسدود می کند.

۱۰- فعال نبودن مدیر و یا مدیران در انجمن

راهکار آخر برای شناخت سایت اسکم یا کلاهبردار بررسی میزان فعالیت مدیران سایت در انجمن و پاسخگو بودنشان می باشد. اگر مدیر سایت در انجمن فعال باشد و یا در سایت سریع به سوالات و ابهامات کاربران پاسخ دهد سایت دارای اعتبار می باشد و اگر حضور نداشته و یا پاسخگو نباشند ، سایت اسکم محسوب می شود.

داشتن پشتیبانی قوی و پاسخگو بودن یک سایت کسب درآمد نشانه صداقت و درستکاری فعالیت آن سایت بوده و امتیاز بزرگی از نظر کسب اعتبار محسوب می شود.

سخن پایانی شناخت سایت اسکم یا کلاهبردار

مجموعه راهکارها و شیوه های شناخت سایت اسکم یا کلاهبردار که در بالا اشاره شد نتیجه سالها تجربه و تحقیقات می باشد . کاربران اینترنتی قبل از هر چیز باید برای وقت ، انرژی و سرمایه خود ارزش قائل شوند و بدون تحقیق و فقط بر اساس شعارهای فریبنده این نوع سایت های اسکم و کلاهبردار شروع به همکاری نکنند.

نکته آخر اینکه ، برخی از سایت های کلیکی و یا پاپ آپ ، رمز ارزها و… ممکن است نتیجه چند ماه زحمت کاربران را ندهند و در اینجا وقت و انرژی افراد به هدر برود ولی برخی سایت ها به ویژه سایت های زیرمجموعه گیری و هرمی هم هستند که علاوه بر وقت و انرژی ، مقادیر زیادی پول از کاربران به بهانه هایی مثل سود تصاعدی ، خرید زیرمجموعه فعال و… می گیرند و دیگر پرداختی ندارند و این ضرر مضاعف محسوب می شود

کسب درآمد از اینترنت دارای قاعده و قانون بوده و علیرغم پولساز بودن بالایش ، هیچ کسب و کار اینترنتی یک شبه و یا با کار چند هفته ای، کسی را میلیونر و یا میلیاردر نمی کند . تنها با تلاش و جدیت است که نتیجه یک کسب و کار آنلاین به ثمر می نشیند.

مطلب پیشنهادی

ابزار اصلی برای همکاری در فروش , کسب درآمد اینترنتی راحت با افیلیت مارکتینگ

۲ ابزار اصلی برای همکاری در فروش

همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ یکی از شیوه های قدیمی کسب درآمد اینترنتی محسوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.