فناوری بلاک چین چیست ؟ مهمترین کاربردهای بلاک چین

اختراعات و ابداعات بزرگ و کوچک بشری در حوزه فناوری از میلیون ها عدد گذشته که برخی مانند : برق ، اینترنت و… تاثیر زیادی بر زندگی انسان ها داشته اند . در سالیان اخیر فناوری بلاک چین همراه با کاربردهای بلاک چین Blockchain در حوزه های متعدد چشم های را به طرف خود خیره کرده است  .

البته این فناوری جذاب و بسیار موثر در ابتدای مسیر خود چندان مورد توجه قرار نگرفته و حتی مورد بی مهری قرار گرفت . اما به مرور کاربردهای شبکه اقتصاد بلاک‌چین و مشتقات آن چه در زندگی روزمره و چه در اقتصاد جهانی خود را نشان داده طوری که امروزه ، به‌هیچ‌وجه قابل‌چشم‌پوشی نیست . از طرف دیگر درک کامل شیوه عملکرد این فناوری به دلیل برخی پیچیدگی‌های فنی آن ممکن است کمی دشوار باشد . شاید یکی از دلایل کم توجهی در آغاز کار بلاک چین ، همین موضوع باشد .

اینکه فناوری بلاک چین چیست ؟ و چه کاربردهایی دارد از سوالات بنیادی اکثر کاربران است . ضمن اینکه بلاک چین ، در حوزه ارز دیجیتال و کسب درآمد اینترنتی هم بسیار مطرح است . برای همین تصمیم گرفتم تا در این مقاله سایت پول یابی به شیوه کار بلاک چین به زبانی ساده بپردازم . اینکه منظور از بلاک‌چین ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می‌کند؟ مهمترین کاربردهای بلاک چین در چه حوزه هایی بوده و چه عملکردی دارد . تا پایان مقاله با ما همراه باشید .

بلاک چین چیست ؟

بلاک چین در لغت به معنای زنجیره بلوکی می باشد . در واقع ، زنجیره‌ای از بلو‌ک‌ها ، بلاکچین را ایجاد می‌کنند . هر بلوک نقش پایگاه داده‌ای را ایفا کرده و اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند . به عبارت بهتر و ساده تر ، Blockchain مکانیسم پایگاه داده پیشرفته‌ای است که امکان به‌اشتراک‌گذاری شفاف اطلاعات در یک شبکه را فراهم می‌کند .

کاربردهای بلاک چین , 25 کاربرد مهم فناوری بلاک چین

یک پایگاه داده بلاک چین ، داده‌ها را در بلوک‌هایی ذخیره می‌کند که به صورت زنجیره‌وار به یکدیگر متصل شده‌اند . برای درک بهتر ، مکعب روبیک را در نظر بگیرید که هر بلوک آن به دیگری متصل است . هیچ یک از بلوک‌های بلاک‌چین حذف یا اصلاح نمی‌شوند . همین موضوع هم موجب شده که بستری کاملاً شفاف برای انجام تراکنش و ثبت اطلاعات به شمار رود .

با این تفاسیر ، می‌توانید از فناوری بلاک چین برای ایجاد یک دفتر کل توزیع شده DTL و غیرقابل‌تغییر برای ردیابی سفارش‌ها ، پرداخت‌ها ، حساب‌ها و سایر تراکنش‌ها استفاده کنید . این سیستم دارای مکانیزم‌های داخلی است که از ورود تراکنش‌های غیرمجاز جلوگیری کرده و یکپارچگی و شفافیت قابل‌توجهی در تراکنش‌ها ایجاد می‌کند . این خصوصیت متمایز و خاص بلاک چین محسوب می شود .

نکته آخر اینکه فناوری بلاک چین بر همه چیز تاثیر گذاشته است از جمله تاثیر بلاک چین بر دیجیتال مارکتینگ کاملا مشهود است . امروزه کاربردهای آنها بسیار گسترده و فراگیر بوده و در حال توسعه می باشد .

بلاک چین چگونه کار می‌کند؟

Blockchain دارای شبکه‌های مختلفی است که هر یک از این شبکه‌ها ارز دیجیتال مخصوص خود را دارند . این ارزهای دیجیتال مخصوص به‌عنوان رمز ارز بومی شبکه خود شناخته می‌شوند . برای مثال ، معروف‌ترین شبکه بلاک‌چین ، بیت کوین است که ارز دیجیتال بومی آن هم بیت کوین نام دارد . حال هر تراکنشی که در این شبکه انجام شود ، کلیه اطلاعات آن به‌صورت شفاف در پایگاه داده ثبت و اعلام می‌شود ، به جز هویت اصلی شخصی که تراکنش را انجام داده است .

هویت اصلی افراد را نمی‌توان در بلاک چین شناسایی کرد . همین موضوع به بزرگ‌ترین ویژگی Blockchain تبدیل شده است . هر داده و تراکنشی در یک بلوک ذخیره می‌شود . تراکنش‌های ذخیره شده از طریق هش‌های منحصربه‌فرد و غیرقابل‌تغییر رمزگذاری می‌شوند . به‌عنوان‌مثال، رمزگذاری برخی از تراکنش‌ها با الگوریتم SHA-256 انجام می‌شود . تغییرناپذیری اطلاعات هم به‌خاطر همین رمزگذاری است. حال اگر هر تغییری در بلوک به وجود آید، قابل‌رصد بوده و به‌صورت شفاف قابل مشاهده است .

هنگامی که داده‌های جدید به شبکه اضافه می‌شود ، اکثر گره‌ها (کاربرهای اعتبارسنج) باید مشروعیت داده‌های جدید را بر اساس مجوزها تأیید کنند . به این مجوزها الگوریتم‌های اجماع می‌گویند . هنگامی که همه گره‌ها داده‌ها را تایید کردند و در واقع به اجماع رسیدند ، یک بلوک جدید ایجاد و به زنجیره متصل می‌شود . سپس تمام گره‌ها به‌روز می‌شوند تا دفتر کل بلاک چین نیز به‌روز شود .

در یک شبکه بلاک چین عمومی ، اولین گره معتبری که مشروعیت یک داده یا تراکنش را اثبات کند ، پاداشی دریافت می‌کند . به این فرآیند «ماینینگ» می‌گویند . شخصی که به‌عنوان گره این کار را انجام می‌دهد ، ماینر نام دارد . ماینرها از طریق تجهیزات قدرتمند کامپیوتری خود برای استخراج ارز دیجیتال استفاده می‌کنند .

شرح فناوری بلاک چین به زبان ساده

در بالا به‌صورت تخصصی توضیح داده شد که بلاک چین چیست و چگونه کار می‌کند . برای فهم بهتر ، با یک مثال این فرایند را ملموس‌تر شرح می دهم . تصور کنید که شخصی به دنبال خرید بلیت کنسرت خواننده محبوبش مثلا شجریان است . این در حالی است که این شخص در گذشته زمانی که می‌خواسته بلیت کنسرت شجریان را خریداری کند ، توسط شخصی مورد کلاهبرداری قرار گرفته و بلیت جعلی خریده است .

بنابراین این بار تصمیم می‌گیرد برای خرید بلیت یکی از وب‌سایت‌های غیرمتمرکز تبادل بلیت بلاک‌چینی را که چند سالی روی کار آمده ، امتحان کند . در سایت مربوطه به هر بلیت هویتی منحصربه‌فرد ، تغییرناپذیر و قابل تایید اختصاص داده می‌شود که معرف یک شخص واقعی است . در واقع ، فروشنده آن یک شخص واقعی است و بلیت‌ها کاملاً اعتبارسنجی می‌شوند .

این اعتبارسنجی چگونه انجام می‌شود؟ این کار توسط گره‌ها صورت می‌گیرد . قبل از انجام درخواست خریدار ، اکثر گره‌های شبکه اعتبار فروشنده را تایید و از واقعی بودن بلیت اطمینان حاصل می‌کنند . در نهایت ، این شخص موفق می‌شود بلیت معتبری را خریداری کرده و از حضور در کنسرت شجریان لذت ببرد .

ویژگی های بلاک چین

فناوری بلاک چین مانند هر فناوری دیگری ویژگی‌هایی دارد که به آن معنا می‌بخشند . این ویژگی‌ها موجب شده‌اند تا Blockchain امروزه به‌عنوان فناوری پیشرو ظهور کرده و امور صنایع مختلف را تحت تاثیر قرار دهد . برخی از مهم ترین ویژگی‌های بلاک چین عبارت‌اند از :

۱- عدم تمرکز

تمرکززدایی در فناوری بلاک‌چین به انتقال قدرت کنترل و تصمیم‌گیری از یک نهاد متمرکز (فرد ، سازمان یا گروه) به یک شبکه توزیع شده اشاره دارد . ازآنجایی‌که شبکه‌های غیرمتمرکز بلاکچین شفافیت کاملی را ارائه می‌دهند ، دیگر به نهادهای متمرکز برای کنترل و تصمیم‌گیری نیازی نیست . به عبارت بهتر، همه افراد حاضر در شبکه می‌توانند در حاکمیت و تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند .

همچنین ، شبکه‌های غیرمتمرکز برخلاف نهادهای متمرکز ، مشارکت‌کنندگان را از اجبار به انجام عمل خاص یا کنترل اعمال یکدیگر، باز می‌دارند .

۲- تغییرناپذیری

ویژگی تغییرناپذیری در Blockchain یعنی هیچ داده‌ای را نمی‌توان در آن تغییر داد . وقتی کسی اطلاعات یا تراکنشی را در دفتر مشترک ثبت کرد ، هیچ شرکت‌کننده‌ای نمی‌تواند تراکنش را دست‌کاری کند . حتی اگر یک تراکنش با خطا مواجه شود ، همین تراکنش ناموفق نیز در بلاک چین ذخیره می‌شود .

۳- الگوریتم اجماع

هر سیستم بلاک چینی قوانینی را در مورد رضایت کاربران برای ثبت تراکنش‌ها وضع می‌کند . تنها زمانی می‌توانید تراکنش‌های جدید را ثبت کنید که اکثریت کاربران و اعتبارسنج‌ها در شبکه رضایت خود را اعلام کنند .

انواع شبکه های بلاک چین , زنجیره بلوکی (Blockchain) چیست؟

انواع بلاک چین

قبل از آنکه به مهمترین کاربردهای بلاک چین اشاره شود لازم است تا به انواع آن بپردازیم . بلاک‌چین به دلیل انعطاف‌پذیری و کاربردهای متعدد  ، به انواع مختلفی تقسیم می‌شود . انواع اصلی بلاک‌چین عبارتند از :

– شبکه‌های بلاک چین عمومی (Public Blockchain)

بلاک چین عمومی مانند بیت کوین و اتریوم ، شبکه‌ای است که هر کسی می‌تواند به آن بپیوندد و در آن شرکت کند .

– شبکه‌های بلاک چین خصوصی (Private Blockchain)

یک شبکه بلاک‌چین خصوصی ، مشابه شبکه بلاک چین عمومی ، یک شبکه همتا به همتا و غیرمتمرکز است . با این تفاوت که سازمان یا افرادی که مجاز به مشارکت ، اجرای پروتکل توافقی و نگهداری دفتر کل مشترک هستند ، این شبکه را کنترل می‌کنند . در اغلب مواقع این ویژگی میزان اعتماد و اطمینان شرکت‌کنندگان را افزایش می‌دهد .

– شبکه‌های بلاک چین هیبرید (Hybrid Blockchain)

بلاک چین‌های هیبرید عناصری را از شبکه‌های خصوصی و عمومی ترکیب می‌کنند . شرکت‌ها می‌توانند سیستم‌های خصوصی و مبتنی بر مجوز را در کنار یک سیستم عمومی راه‌اندازی کنند . به‌این‌ترتیب ، آنها دسترسی به داده‌های خاص ذخیره شده در بلاک‌چین را کنترل کرده و درعین‌حال بقیه داده‌ها را عمومی نگه می‌دارند . همچنین ، از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند تا به اعضای عمومی اجازه بررسی تراکنش‌های خصوصی را بدهند . به‌عنوان‌مثال ، بلاک چین‌های هیبرید می‌توانند دسترسی عمومی به ارز دیجیتال را فراهم کرده و درعین‌حال ارز متعلق به بانک را خصوصی نگه دارند .

– کنسرسیوم شبکه‌های بلاک چین (Consortium Blockchain)

گروهی از سازمان‌ها شبکه‌های بلاک‌چین کنسرسیوم را اداره می‌کنند . این سازمان‌ها مسئولیت حفظ بلاکچین و تعیین حقوق دسترسی به داده‌ها را دارند . صنایعی که بسیاری از سازمان‌ها در آنها اهداف مشترکی داشته و از مسئولیت مشترکی بهره می‌برند ، اغلب شبکه‌های بلاک چین کنسرسیوم را ترجیح می‌دهند . به‌عنوان‌مثال ، کنسرسیوم شبکه تجارت جهانی کشتیرانی یک کنسرسیوم غیرانتفاعی بلاک چین است که هدف آن دیجیتالی کردن صنعت حمل‌ونقل و افزایش همکاری بین اپراتورهای صنعت دریایی است .

بررسی مزایا و معایب بلاک چین

بلاک چین علیرغم پیچیدگی‌هایی که دارد ، توانسته بستری مدرن و قابل‌اعتماد برای کاربران علاقه‌مند به دنیای غیرمتمرکز ایجاد کند . ازاین‌رو ، می‌توان مزایای زیادی را برای این فناوری برشمرد ، که در بالا به برخی از آنها اشاره شد . بااین‌حال بلاک چین مانند هر فناوری دیگری در کنار مزایای فوق‌العاده، معایبی هم دارد . در زیر برخی از مزایا و معایب فناوری بلاک چین آورده شده است :

ردیف مزایای بلاک چین
۱ دقت بالا در راستی‌آزمایی با حذف دخالت انسان
۲ کاهش هزینه‌ها با حذف اشخاص ثالث
۳ تمرکززدایی و غیر ممکن بودن دست‌کاری در آن
۴ امن ، خصوصی و کارآمد بودن تراکنش‌ها
۵ شفافیت و دقت بالا
۶ جایگزین مناسبی برای بانک و راهی برای ایمن‌سازی اطلاعات شخصی شهروندان کلیه دولت‌ها

 

ردیف معایب بلاک چین
۱ هزینه فناوری قابل‌توجه در برخی از بلاکچین‌ها
۲ پردازش تعداد تراکنش محدود در هر ثانیه
۳ در فعالیت‌های غیرقانونی ، مانند دارک وب استفاده شده است
۴ نامشخص و متفاوت بودن قوانین مربوط به آن و در برخی از کشورها
۵ محدودیت در ذخیره‌سازی داده‌ها

بیت کوین چیست و فرقش با بلاک چین چیست؟

بسیاری از افراد اصطلاحات بیت کوین و بلاک چین را به‌جای یکدیگر به کار می‌برند ، درحالی‌که این دو مفهوم متفاوتی هستند . فناوری بلاک چین برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۱ توسط استوارت هابر (Stuart Haber) و اسکات استورنتا (W. Scott Stornetta) مطرح شد . این دو محقق می‌خواستند سیستمی را پیاده‌سازی کنند که در آن امکان دست‌کاری برچسب‌های زمانی اسناد وجود نداشته باشد .

این ایده تا دو دهه بعد پیاده‌سازی نشد تا این‌که در ژانویه ۲۰۰۹ بیت کوین راه‌اندازی شد . پس از راه‌اندازی بیت کوین ، نه‌تنها این ایده به مرحله اجرا رسید بلکه ایده‌های دیگری نیز با کمک بلاک چین پیاده‌سازی شدند که اکنون جزو کاربردهای بلاک چین Blockchain به شمار می‌روند .

این اتفاق موجب شد تا مردم به طور ناخواسته شروع به استفاده از عبارت بیت کوین به‌جای بلاک چین کنند . اما واقعیت این است که فناوری بلاک چین کاربردهای زیادی دارد که برای بیت کوین تعریف نشده‌اند . به عبارت بهتر ، بلاک چین بسیار گسترده از بیت کوین است . بیت کوین فقط از بلاک‌چین به‌عنوان وسیله‌ای برای ثبت شفاف دفتر کل پرداخت‌ها یا سایر تراکنش‌‌ها بین طرفین استفاده می‌کند .

بیت کوین ارز دیجیتالی است که به‌صورت غیرمتمرکز و بدون کنترل هیچ نهاد یا سازمانی فعالیت می‌کند . این ارز دیجیتال در ابتدا برای انجام تراکنش‌های مالی آنلاین ایجاد شد . اما اکنون به‌عنوان یک دارایی دیجیتالی در نظر گرفته شده و می‌تواند به هر ارز جهانی دیگری مانند دلار آمریکا یا یورو تبدیل شود .

معرفی کیف پول ارز دیجیتال در بلاک چین

حتما بارها اصطلاح کیف پول ارز دیجیتال را شنیده اید ، چون افرادی که در Blockchain فعالیت می‌کنند ، دارای کیف پول دیجیتالی هستند . حال این سوال مطرح می شود که کیف پول بلاک چین چیست؟ کیف پول‌های ارز دیجیتال نقش بسیار حیاتی در جهت تسهیل و تسریع فرآیند مدیریت و انتقال ارزهای دیجیتال در بلاک‌چین ایفا می کنند .

کیف پول ارز دیجیتال ، در عمل ، دقیقاً شبیه کیف پول‌های جیبی می باشد . با این تفاوت که دیجیتالی بوده و ارزهای دیجیتال را در خود ذخیره می‌کند . منظور از دیجیتالی بودن کیف پول‌ها این است که یا بر روی یک سخت‌افزار تعبیه شده یا در قالب نرم‌افزار روی گوشی همراه یا لپ‌تاپ نصب می‌شوند .

انواع کیف پول بلاک چین و ارزهای دیجیتال

در حالت کلی ، کیف پول بلاک چین و ارزهای دیجیتال به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

۱- کیف پول سخت‌افزاری

این نوع کیف پول دارای یک سخت‌افزار فیزیکی است.  افرادی که چنین کیف پولی را خریداری می‌کنند ، باید برای دسترسی به رمز ارزها ، آن را همواره با خود حمل کنند . علاوه بر این ، کیف پول سخت‌افزاری به‌صورت آفلاین کار می‌کند و هیچ دسترسی به اینترنت ندارد . به همین دلیل از امنیت بسیار بالایی برخوردار است .

۲- کیف پول نرم‌افزاری

همان‌طور که از نامش پیداست ، این کیف پول در قالب نرم‌افزار است . کاربران برای استفاده از این نوع کیف پول ، باید آن را در گوشی یا کامپیوتر نصب کنند .

۳- کیف پول تحت وب

این نوع کیف پول تنها در مرورگر قابل‌استفاده است و اغلب به‌عنوان یک افزونه روی مرورگر نصب می‌شود .

توجه کنید که همه این نوع کیف پول‌ها یک وظیفه اصلی دارند و آن هم ذخیره‌سازی امن ارزهای دیجیتال است . افراد می‌توانند با استفاده از کلیدهای خصوصی که در کیف پول‌ها ذخیره می‌شوند ، از دارایی‌های خود محافظت و آن‌ها را مدیریت کنند . این کلیدها تضمین‌کننده مالکیت و امنیت دارایی‌های دیجیتالی در بلاک چین هستند .

البته نقش کیف پول در ارز دیجیتال فقط در همین مورد خلاصه نمی‌شود . انجام تراکنش‌ها و انتقال ارزها از دیگر نقش‌های کیف پول ارز دیجیتال است . از طریق کیف پول ، افراد می‌توانند به‌سادگی ارزهای خود را به دیگران انتقال داده یا از دیگران دریافت کنند . این فرآیند تراکنش با استفاده از بلاکچین ثبت شده و تاریخچه شفافی دارد .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب بیت کوین از راه کلیک

فرایند رشد بلاک چین

فناوری بلاک چین به خوبی توانسته جای خود را در جامعه امروزی باز کند . از ارزهای دیجیتال محبوب برای سرمایه‌گذاران گرفته تا برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند ، همگی نشان از ظرفیت‌های بی‌پایان این فناوری دارند . به نظر می رسد که کاربردهای بلاک چین در زندگی روزمره و در تمام شئون زندگی مخصوصا مبادلات مالی بیشتر از گذشته خود را نشان خواهد داد .

به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیل‌گران حوزه تکنولوژی ، بلاک‌چین دقیقاً همان نقطه عطف ورود انسان‌ها از عصر اینترنت به عصر جدید است . بااین‌وجود به نظر می‌رسد که همچنان ظرفیت‌های بزرگ و مهم این فناوری آشکار نشده و در سال‌های آینده می‌تواند بسیار غافل‌گیرکننده باشد . لذا باید در آینده منتظر اخبار جالب بیشتری از دنیای بلاک چین بود .

آنچه مسلم است هر کدام از کاربردهای فعلی بلاک‌چین نقش تاثیرگذاری را در زندگی روزمره ایفا می‌کنند . همچنین این فناوری می‌تواند زندگی نسل‌های بعدی را برای همیشه تغییر دهد .

برترین کاربردهای بلاک چین usages of blockchain

فناوری بلاک چین به‌قدری گسترده است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد . قبلا بسیاری از امور صنایع مختلف به‌صورت دستی و سنتی انجام می‌شد . اما امروزه با وجود بلاک چین Blockchain کارها بسیار ساده‌تر و آسان‌تر انجام می شود . برخی از مهم ترین کاربردهای بلاک چین عبارتند از :

۱- بانکداری با تکنولوژی بلاک چین

یکی از مهم ترین کاربردهای تکنولوژی بلاک چین در حوزه بانکداری و پرداخت مالی است . همان طور که در سالیان اخیر رسانه های مختلف تحت تأثیر اینترنت و فضای مجازی قرار گرفته اند حوزه بانکداری و پرداخت نیز می تواند با تکنولوژی زنجیره بلوک متحول شود .

میلیون ها انسان در نقاط مختلف دنیا با سرعتی غیر قابل باور و با هزینه ای ناچیز معاملات بانکی خود از جمله پرداخت را از طریق این تکنولوژی می توانند انجام دهند . جالب اینکه پرداخت های بین المللی در بانک انگلیسی Santander از طریق سیستم بلاک چین به انجام رسیده است .

به عبارتی دیگر ، صنعتی که بیشترین سود را از ادغام Blockchain در عملیات خود می‌برد ، بانکداری است . مؤسسات مالی فقط در ساعات کاری و معمولاً شش روز در هفته فعالیت می‌کنند . این بدان معناست که اگر ساعت ۶ بعدازظهر روز پنجشنبه یک کار بانکی داشته باشید ، احتمالاً باید تا صبح شنبه منتظر بمانید .

از طرفی ، معلوم نیست که صبح شنبه هم کار شما اجرایی شود . برای مثال، ممکن است منتظر تایید تراکنشی باشید که به‌خاطر حجم زیاد تراکنش‌ها ، انجام آن یک الی سه روز طول بکشد . به‌عبارت‌دیگر ، احتمال دارد کار شما یکشنبه تا سه‌شنبه عملی شود . این در حالی است که بلاک چین هیچ‌وقت تعطیل نیست و به‌صورت شبانه‌روزی فعال است .

با ادغام بلاک چین در بانک‌ها ، مصرف‌کنندگان شاهد پردازش تراکنش‌هایشان در چند دقیقه یا حتی چند ثانیه خواهند بود . با استفاده از بلاکچین ، بانک‌ها این فرصت را دارند که با سرعت و امنیت بیشتری وجوه بین مؤسسات را مبادله کنند .

۲- واحد پول

البته این موضوع واحد پول به نوعی یکی از کاربردهای بلاک چین در حوزه بانکداری محسوب می شود . بلاک چین ، بستر ارزهای دیجیتال بزرگ و معروفی مانند بیت کوین را تشکیل داده است . ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین یا اتریوم به هیچ دولت و بانکی وابسته نیستند . همین امر موجب شده تا خیال کاربران از هک شدن ناگهانی حساب‌های بانکی یا لو رفتن اطلاعات شخصی‌شان راحت باشد .

برای نمونه ، در سال ۲۰۰۸ ، چندین بانک در سراسر جهان در آستانه ورشکستگی بودند و با تکیه بر مالیات‌ها توانستند نجات پیدا کنند . در همین بحبوحه ، بیت کوین برای اولین بار به‌دلیل وجود همین نگرانی‌ها شکل گرفته و توسعه یافت . اکنون بیت کوین ، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان راه پرداختی در بسیاری از کشورها شناخته می‌شوند ، به‌ویژه در کشورهایی که ارز نسبتاً بی‌ارزشی دارند .

هرچه ارزش ارز فیات محلی کمتر شود ، ارزش دلار بیشتر و دسترسی این کشورها به دلار سخت‌تر می‌شود . درحالی‌که دسترسی به ارزهای دیجیتال در هر لحظه و در هر شرایطی آسان است . ارز فیات یا همان پول بدون پشتوانه (Fiat Currency)،‌ واحد پولی کشورهاست .

به‌عبارت‌دیگر ، کم‌کم می‌توان ارزهای دیجیتال را در قالب یک واحد پولی در نظر گرفت . هرچند کشورهای مختلف قوانین به‌خصوصی درباره ارزهای دیجیتال وضع کرده‌اند ، هیچ کشوری فواید و کاربردهای بلاک چین و ارزهای دیجیتال را نمی‌تواند نادیده بگیرد .

۳- امنیت سایبری

در امنیت سایبری با وجود عمومی بودن رکورد اطلاعات و دفتر حساب‌ها در فناوری بلاک‌چین ، اطلاعات پس از صحت‌سنجی توسط پیشرفته‌ترین الگوریتم‌های رمزنگاری ، رمزینه می‌شوند . به این ترتیب داده‌ها کمتر قابل هک شدن یا تغییرات بدون مجوز و ناخواسته هستند .

امروزه امنیت اطلاعات و هک دیتابیس‌ها و لو رفتن اطلاعات خصوصی بسیاری از مردم ضررهای جبران‌ناپذیری برای شرکت‌ها و دولت‌ها به وجود آورده است . دلیل این اتفاق مستقر بودن تمامی اطلاعات روی یک سرور مرکزی است . اما با وجود بلاک‌چین دیگر خبری از یک سرور نیست . البته باید این موضوع را در نظر داشت که فناوری بلاک‌چین هنوز بسیار جوان است و اپلیکیشن‌های ساخته‌شده مبتنی بر این فناوری همچنان دارای ایرادات و اشکالاتی می باشند .

۴- حسابداری

این هم یکی از کاربردهای بلاک چین است که باز هم به حوزه مالی و بانکداری مرتبط می باشد . ضبط تراکنش‌ها از طریق بلاک چین ، به طور قابل توجهی خطای انسانی را از بین می‌برد و داده‌ها را از دستکاری احتمالی حفظ می‌کند .

توجه کنید که رکوردها هربار که بلاک جدید تولید می‌شود ، مورد تایید قرار می‌گیرند . البته کل فرآیند حسابداری نیز موثر‌تر می‌شود . به جای نگه‌داری رکوردهای جداگانه ، کسب و کارها می‌توانند تنها یک دفتر کل واحد نگهداری کنند . با این اقدام ، یکپارچگی اطلاعات مالی یک شرکت نیز تضمین خواهد شد .

علاوه بر اینها ، همکاری میان نهادهای مختلف و سازمان های گوناگون را می توان از طریق بلاک چین فراهم نمود . در نتیجه موجب افزایش اثر بخشی و کارایی حسابداری مالی در آنها می شود . با تمام این تفاسیر می توان عنوان کرد که این تکنولوژی بی شک در گزارش و حسابرسی مالی تاثیرات چشمگیری به همراه خود خواهد داشت .

۵- استفاده از بلاک چین در سوابق پزشکی و سلامت

ثبت سوابق پزشکی یکی از کاربردهای مهم و جذاب بلاک چین است . در برخی از مراکز اطلاعات مربوط به بیماران با دستکاری همراه شده و سوابق صحیح به درستی ثبت و ضبط نمی شوند . با استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوک با کمترین هزینه می توان به مدیریت داده ها در این زمینه پرداخت .

یک پزشک به راحتی می تواند سوابق پزشکی بیمار خود را به دیگر بیمارستان ها بدون دخالت نهادی منتقل کند . ضمن اینکه در این فرایند ، از امنیت حفظ اطلاعات و داده ها اطمینان حاصل می کند . پژوهش در علم پزشکی در مقیاس بالا نیاز به جمع آوری اطلاعات به صورت وسیع دارد که از طریق تکنولوژی بلاک چین می توان این اطلاعات را به صورت دسته بندی شده و مرتب به دست آورد .

نبود پلتفرم امن برای ذخیره‌سازی و اشتراک اطلاعات حساس بیماران یکی از مشکلاتی است که بیمارستان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند . معمولاً بیمارستان‌ها قربانیان هک‌های بزرگی هستند که دلیل عمده آن عدم به‌روزرسانی زیرساخت‌های آن‌هاست . فناوری بلاک‌چین این اجازه را به بیمارستان‌ها می‌دهد که رکوردهای پزشکی را در اختیار بیماران و مقام‌های مسئول و متخصص به صورت امن قرار دهند .

usages of blockchain , بلاک چین چیست؟ همه چیز درباره فناوری Blockchain به زبان ساده , بلاک چین بیت کوین

۶- مدیریت زنجیره تامین

با فناوری بلاک‌چین می توان تراکنش‌ها را به شیوه‌ای غیرمتمرکز و به صورت دائمی ذخیره کرد به گونه‌ای که در هر زمان قابلیت مشاهده شدن به صورت شفاف برای آنها وجود داشته باشد . این قابلیت می‌تواند تأثیر عظیمی در کاهش زمان‌های تأخیر و اشتباهات انسانی داشته باشد . همچنین می‌توان برای بررسی و مشاهده هزینه‌ها ، نیروی کار و زمان در هر یک از بخش‌های زنجیره تأمین از آن استفاده کرد .

این امر تأثیرات جدی برای درک و کنترل اثرات واقعی محصولات زیست‌محیطی خواهد داشت . تأمین‌کنندگان مواد غذایی می‌توانند از فناوری بلاک چین برای ثبت و اطلاع از منبع و سرچشمه موادی که خریداری کرده‌اند ، استفاده کنند . این ویژگی به شرکت‌های مواد غذایی این امکان را می‌دهد که هم صحت محصولات خود و هم برچسب‌های رایجی مانند «ارگانیک» ، «محلی» و «تجارت منصفانه» را تایید کنند .

همان‌طور که توسط فوربس گزارش شده است ، صنعت غذا به طور فزاینده‌ای از بلاک‌چین برای ردیابی مسیر و ایمنی غذا در طول سفر خود تا رسیدن به مقصد (کاربر) استفاده می‌کند .

خلاصه اینکه ، برای مدیریت زنجیره‌ تامین ، فناوری بلاک چین مزیت‌های قابلیت ردیابی و به صرفه بودن را به همراه دارد . بلاک چین می‌تواند برای دنبال کردن حرکت کالاها ، مبدا آنها ، تعداد و… به کار رود . در نتیجه سطح جدیدی از شفافیت را برای اکوسیستم B۲B به ارمغان می‌آورد . همچنین ساده‌ کردن فرآیند‌هایی مانند انتقال مالکیت ، بیمه ، فرآیند تولید و پرداخت از دیگر مزایای این کار است .

۷- شبکه‌سازی و اینترنت اشیا (IoT)

از فناوری بلاک‌چین در سامسونگ و ای‌بی‌ام  برای توسعه ایده پلتفرم جدیدی به نام ادپت استفاده می‌کنند . این پلتفرم مانند یک دفتر حساب عمومی برای تعداد زیادی از سنسورها و وسایل اینترنت اشیا فراهم خواهد کرد که نیاز به یک مرکز برای مدیریت و ارتباط میان این وسایل را حذف می‌کند .

اینترنت اشیا (Internet of Things) یا IOT به اختصار ، به طور کلی اشاره دارد به بسیاری از اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده‌اند و می‌توان توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت آنها را کنترل و مدیریت کرد . حال اگر اینترنت اشیا با تکنولوژی بلاک چین ترکیب شود می تواند نوید بخش امنیت بالاتر و سرعت بیشتر در این امر شود .

۸- بیمه

بازار جهانی بیمه مبتنی بر مدیریت اعتماد است . بلاک‌چین هم یک روش برای مدیریت اعتماد است و می‌تواند برای صحت‌سنجی انواع بسیاری از داده‌ها در بیمه‌نامه‌ها استفاده شود . این دست اوراکل‌ها می‌توانند پلی میان اطلاعات جهان بیرونی و قراردادهای هوشمند روی بلاک‌چین باشند . اترنیتی نام پروژه‌ای مبتنی بر بلاک‌چین است که ابزارهای مورد نیاز در صنعت بیمه را توسعه خواهد داد .

۹- حمل‌ونقل خصوصی و اقتصاد اشتراکی

در ساخت نمونه غیرمتمرکز اپلیکیشن‌های حمل‌ و نقل شهری فرد به‌ فرد میتوان از بلاک چین استفاده کرد . به این صورت که در قالب اسمارت کانترکت صاحب خودرو و یوزر با هم بر سر موارد مختلف یک سفر اعم از مبدا و مقصد و مبلغ توافق می‌کنند . سپس این توافق توسط هر دو نفر امضا می‌شود و بر بستر امن بلاک‌چین قرار می‌گیرد .

همچنین کیف پول‌های ساخته‌شده روی خودروها این امکان را به آنها می‌دهد که به صورت اتوماتیک برای جای پارک یا عوارض جاده‌ای پرداخت انجام دهند .

۱۰- خیریه

یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین ، استفاده از این فناوری در سیستم خیریه می باشد . اکثر شکایات در رابطه با خیریه‌ها مربوط به ناکارآمدی و فساد در سیستم‌های خیریه است که موجب عدم انتقال پول به افراد نیازمند می‌شود .

با استفاده از بلاک‌چین و قابلیت امنیت و شفافیت آن این امکان پیش می‌آید که پول منتقل‌شده به سازمان خیریه تا لحظه انتقال به فرد نیازمند مورد ردیابی قرار گیرد . امروزه خیریه‌های مبتنی بر بیت‌کوین مانند Bitgive سعی می‌کنند با استفاده از دفتر حساب توزیعی و بلاک‌چین این امر را تحقق بخشند .

۱۰- ارزهای دیجیتالی

ارزهای دیجیتالی در بلاک چین کاربردهای فراوانی دارند که رمز ارزها یکی از آنها می باشد . بیت کوین امروزه یک پول دیجیتالی شناخته می شود که به عنوان ابتدایی ترین کاربرد این تکنولوژی به شمار می رود .

برنامه های عمل کردن بیت کوین برخلاف ایجاد پول های رسمی که تحت نظر بانک مرکزی انجام می گیرد به راحتی توسط تکنولوژی زنجیره ای بلوک انجام می شود . رد و بدل شدن پول و ارزهای دیجیتالی به صورت کد از قبل تعریف شده است . مستقل عمل کردن ارزهای دیجیتالی از طریق این سیستم در آینده امکان پذیر خواهد بود .

توجه کنید که اگر رشد زیاد بیت‌کوین و ارزهای دیجیتالی دیگر در بازار مورد تحسین قرار می گیرد این کار را مدیون فناوری بلاک چین هستند . این ارزها انتقال سریع ، امن و ارزان مبالغ را در سراسر جهان ممکن می‌سازند . در حالی که سرویس‌های مالی مختلفی مثل PayPal که تراکنش‌های بین‌المللی را انجام می‌دهد، وجود دارد ، اما آنها درخواست کارمزد‌های زیادی را در ازای هر تراکنش می‌کنند .

همچنین دیگر روش‌های پرداخت نقطه به نقطه نیز معمولا محدودیت‌های خاصی دارند . مثل محدودیت‌های مکانی و حداقل مقدار انتقالی . به همین دلیل است که کسب و کار‌ها مانند کاربران عادی در حال پیوستن به استفاده از ارزهای دیجیتالی هستند.  نه فقط به دلیل امن‌تر بودن آنها ، بلکه به دلیل ایجاد آزادی و نبود قدرت مرکزی در کنترل حساب‌ها .

امروزه کسب درآمد اینترنتی با ارز دیجیتالی اگر دارای اقبال و طرفدار زیادی است این موضوع را تا حدود زیادی مدیون رشد و توسعه فناوری بلاک چین می باشد.

۱۱- سوابق اموال و اسناد

احتمالاً شما هم با این چالش روبرو شده یا از اطرافیانتان شنیده‌اید که مالکیت یک ملک ، ماشین، جواهر یا هر ثروت دیگری مشخص نیست و هر کسی ادعای مالکیت می‌کند . این امر به دو دلیل اتفاق می‌افتد . اول اینکه ، سند اموال گم شده و کسی نمی‌تواند مالکیت خود را اثبات کند . دلیل دیگر هم ، انجام دست‌کاری‌های سودجویانه‌ای بر روی سند شده ، که اثبات این کار هم گاهی سخت و حتی غیرممکن است .

بلاک چین پتانسیل حل این مشکل را دارد و می‌تواند نیاز به اسکن اسناد فیزیکی و ردیابی فایل‌ها را از بین ببرد . اگر مالکیت دارایی در Blockchain ذخیره و تایید شود ، مالکان می‌توانند مطمئن باشند که سند آنها دقیق و به طور دائم ثبت شده است و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را دست‌کاری یا تغییر دهد . از آنجایی که این تکنولوژی از کامپیوترها استفاده می‌کند ، خطاهای انسانی کاهش می‌یابد .

اگر کسی اطلاعات بلاک ها را دستکاری کند و اطلاعات را تغییر دهد ، عبارت هش تغییر خواهد کرد و این تغییر موجب شکستن توالی بلاک‌ها می‌شود . با این اوصاف کسی نمی‌تواند در این بلاک‌ها تغییر ایجاد کند . هر تغییری از دید همگان مخفی نخواهد ماند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  باورهای اشتباه درباره بیت کوین

بلاک چین به عنوان یک دفتر عمومی قابل تعمیم ، می‌تواند هرگونه ثبتی را به نحو بهتری انجام دهد . تعدادی از کشورها پروژه ثبت املاک را بر اساس بلاکچین اجرا می‌کنند . هندوراس اولین دولت بود که این ابتکار عمل را در سال ۲۰۱۵ انجام داد . گرجستان یک قرارداد را با گروه Bitfury ایجاد کرد تا یک سیستم بلاک چین برای ثبت دارایی ایجاد کند . سوئد نیز اعلام کرد که از این سیستم برای ثبت املاک در کشور خود به صورت آزمایشی بهره خواهد برد .

۱۲- قراردادهای هوشمند

قرارداد هوشمند ، یک کد کامپیوتری است که می‌تواند در بلاکچین برای تسهیل یک توافق‌نامه تعبیه شود . قراردادهای هوشمند تحت مجموعه شرایطی عمل می‌کنند که کاربران از قبل با آن موافقت کرده‌اند . هنگامی که این شرایط برآورده شد ، قرارداد هوشمند به طور خودکار اجرا می‌شود .

برای مثال ، فرض کنید مستاجری قصد دارد با استفاده از یک قرارداد هوشمند ، آپارتمانی را اجاره کند که درب آن با کدی باز می‌شود . صاحب‌خانه موافقت می‌کند که به‌محض پرداخت ودیعه توسط مستاجر ، کد درب آپارتمان را به مستاجر بدهد . قرارداد هوشمند پس از پرداخت ودیعه ، به طور خودکار کد درب را برای مستأجر ارسال می‌کند . همچنین آن‌ها می‌توانند قرارداد را طوری تنظیم کنند که در صورت عدم پرداخت اجاره یا رعایت سایر شرایط ، کد تغییر پیدا کرده و امکان دسترسی مستاجر به کد درب خانه میسر نباشد .

توجه کنید که تراکنش‌های زمان‌بر می‌تواند موجب جلوگیری رشد یک کسب و کار شوند . مخصوصا برای سازمان‌هایی که حجم عظیمی از ارتباطات را پردازش می‌کنند . با قراردادهای هوشمند ، توافق‌ها می‌تواند به صورت خودکار تایید و امضا شود . این کار موجب از بین بردن نیاز به میانجی شده و هزینه و زمان شرکت را حفظ می‌کند .

با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توانید تعهدات یا تراکنش‌های خود را بدون نیاز به واسط یا طرف سوم انجام دهید . همان طور که در بالا اشاره شد ، این قرارداد در واقع کدهای کامپیوتری است که در پلتفرم بلاک‌ چین ذخیره می‌شود . قراردادهای هوشمند شامل تمام اطلاعات مربوط به شرایط قرارداد است و اجرای تمام بندهای قرارداد به صورت خودکار صورت می‌گیرد . با استفاده از این قراردادها هر دو طرف خیالشان راحت می‌شود که به خواسته‌ خود خواهند رسید .

۱۳- رأی‌گیری

یکی دیگر از کاربردهای بلاک چین  در رای گیری می باشد . بلاک چین می‌تواند یک سیستم رأی‌گیری مدرن را تشکیل دهد . این کار در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر ۲۰۱۸ در ویرجینیای غربی آزمایش شد . رأی‌گیری با بلاک‌چین پتانسیل حذف تقلب در انتخابات و افزایش مشارکت رای‌دهندگان را به همراه دارد .

به عبارتی ، استفاده از بلاک چین در رأی‌گیری ، دست‌کاری آرا را تقریباً غیرممکن می‌کند . پروتکل بلاکچین همچنین شفافیت را در فرآیند انتخابات حفظ کرده و موجب کاهش نیاز به پرسنل مورد نیاز برای برگزاری انتخابات می‌شود . همچنین، نتایج آرا را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه می‌دهد . به دلیل شفافیت و دقت بلاک‌چین ، نیازی به بازشماری مجدد و صرف زمان مضاعف برای این کار نخواهد بود .

درست مانند مدیریت زنجیره‌ تامین ، وعده بلاکچین در مورد رای دهی ، در حال جلب اعتماد کاربران است . در حال حاضر ، فرصت‌هایی که وابسته به انتخابات دولت‌ها است ، در حال پیگیری هستند . یک مثال از آن ، حرکت حکومت مسکو برای آزمایش موثر بودن بلاک چین در انتخابات محلی است .

انجام این کار به طور شفاف احتمال تقلب در انتخابات را کم می‌کند که در عین حال یک موضوع مهم در حضور سیستم‌های رای‌گیری الکترونیک است . یک مثال از آن استفاده از بلاک چین برای تسهیل رای دادن توسط سهامداران در NASDAQ است . این کار به کمک همکاری شرکای حاضر در فناوری بلاک چین و راهکارهای هویت‌سنجی دیجیتال انجام گرفته است . بعد از موفقیت ، آنها پروژه‌ رای‌گیری دیجیتال را ، یک پروژه عملی و ضروری نامیدند .

۱۴- بازی و سرگرمی

از کاربردهای بلاک چین  که جذاب و پرطرفدار است ، امکان راه‌اندازی بازی‌های بلاک چینی است . بسیاری از شرکت‌های سازنده بازی به تازگی وارد Blockchain شده‌اند و بازی‌های جذاب و سودآوری را برای کاربران، طراحی کرده و توسعه داده‌اند .

بازی‌های بلاک چینی در کنار سرگرمی ، منبع خوبی برای کسب ارزهای دیجیتال رایگان هستند . بسیاری از این بازی‌ها در ازای شرکت در آنها جوایزی در قالب ارز دیجیتال ارائه می‌دهند که با فروش آنها می‌توانید درآمد اینترنتی کسب کنید .

بازی‌هایی مثل آکسی اینفینیتی Axie Infinity ، سندباکس Sandbox و دیسنترا لند Decentra land از جمله بازی‌های محبوب و سرگرم‌کننده برای جامعه کریپتو است .

۱۵- احراز هویت

بعضی از سازمان‌ها سرویس تایید احراز هویت آنلاین در اختیار مردم قرار می دهند . با استفاده از این سرویس‌ها ، می‌توانید کارت احراز هویت را اسکن کرده و اعتبار آن را بررسی کنید . البته این کار خیلی پر هزینه است . اگر از بلاک‌ چین استفاده کنید دیگر نیازی نیست تا هزینه‌ای بابت زیرساخت آن بپردازید .

می‌توانید به عنوان مثال از بستر اتریوم برای ذخیره کردن جزئیات هویت خودتان استفاده کنید . در این صورت هرکسی بخواهد از اعتبار هویت شما با خبر شود ، می‌تواند به راحتی از طریق جست‌ و جوی ساده در بلاک چین این کار را انجام دهد .

امروزه نیاز به مدیریت بهتر هویت در وبسایت ها نیز بسیار حس می‌شود . توانایی تایید هویت شما برای تراکنش‌های مالی که به صورت آنلاین انجام می‌دهید . با این حال ، خطرات امنیتی که در تجارت اینترنتی وجود دارد ، در بهترین حالت مدیریت باز هم ناقص هستند . دفاتر توزیع‌شده روش‌های پیشرفته‌ای برای ارتقای سطح این مدیریت پیشنهاد می‌دهند . داشتن هویت ایمن برای تعاملات آنلاین مهم است .

توسعه استانداردهای هویت دیجیتال ، یک فرآیند بسیار پیچیده است . صرف نظر از چالش‌های فنی ، یک راه‌حل جهانی و همکاری بین نهادهای خصوصی و دولتی لازم است . علاوه بر این‌ ، هدایت سیستم‌های قانونی در کشورهای مختلف مشکل بزرگی به شمار می‌آید . تجارت الکترونیک در حال حاضر طبق استاندارد SSL  انجام می‌گیرد . به نظر می رسد که احراز هویت به عنوان یکی از کاربردهای بلاک چین نیاز به همکاری بیشتر نهادها و کشورهای مختلف در سطح جهانی دارد .

۱۶- جمع آوری پول از طریق برگزاری ICO

ICO یک راه جدید برای افزایش سرمایه است . هرکسی در هرجایی می‌تواند از طریق آن سرمایه گذاری کند . وقتی شخصی در شرکت شما سرمایه‌گذاری می‌کند ، شما باید به او رسید دهید . ICO دارایی‌های دیجیتالی را پیشنهاد می‌کند و می‌توانید با توکن‌های ایجاد شده رسید خود را به سرمایه‌گذار بدهید .

توکن‌ها در کیف پول بلاک‌ چینی ذخیره می‌شود . این توکن‌ها می‌توانند برای استفاده از سرویس‌های ارائه شده از شرکت شما به کار برده شوند یا حتی با توکن‌های دیگر مبادله شوند .

۱۷- ذخیره‌سازی داده‌‌

در حال حاضر افراد برای ذخیره‌سازی فایل‌های خود از Dropbox یا Gdrive استفاده می‌کنید . مشکل اصلی استفاده از این سرویس‌دهنده‌ها این است که باید به آنها اعتماد کرد . دولت‌ها می‌توانند آ‌نها را مجبور کنند ، اطلاعات افراد را افشا کنند .

اما با استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین اطلاعات افراد در رایانه‌های مختلف موجود در شبکه با رمزگذاری منحصر به فرد ذخیره می‌شود . همین امر موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد . حتی اگر کاربران فضای اضافی در رایانه‌ خود دارند، باز هم می‌توانند این فضا را اجاره کنند . Storj مثال خوبی از این موضوع است .

۱۸- بازار بورس

یکی از مهم ترین و بهترین کاربردهای بلاک چین در بازار بورس و اوراق بهادار می باشد . مفهوم استفاده از فناوری بلاک چین برای امنیت و مبادله کالا مدتی است که شکل گرفته است . به دلیل خاصیت باز و امن سیستم بلاک چین ، بازار بورس نیز به فناوری بلاک چین به عنوان یک نقطه پرش نگاه می‌کند .

برای نمونه ، بازار بورس استرالیا مدتی است که قصد انتقال عملیات‌های خود به سیستم مبتنی بر بلاک چین را دارد ، که توسط استارت‌آپ بلاکچین Digital Asset Holding طراحی شده است . در یک مقاله که در سال ۲۰۱۷ چاپ شد، رییس این استارت‌آپ گفت : این خبر اولین اثبات پرمعنی برای این است که فناوری دفتر کل توزیع شده پتانسیل این را دارد که به نقطه اوج خود برسد .

۱۹- تامین انرژی

در بعضی نقاط دنیا ، موسسات اقتصادی و منازل می‌توانند از مزیت‌های شبکه‌های توزیع مبتنی بر بلاک چین ، برای ذخیره انرژی و ردیابی دقیق مصرف ، استفاده کنند . بلاک چین همچنین می‌تواند برای بهبود دنبال کردن انرژی پاک استفاده شود . زمانی که برق به شبکه فرستاده می‌شود ، کسی نمی‌تواند تشخیص دهد که آیا توسط سوخت‌های فسیلی تولید شده‌اند یا باد یا انرژی خورشیدی .

به طور سنتی ، انرژی‌های تجدید پذیر توسط مجوز‌های قابل انتقال که توسط دولت تایید می‌شوند ، ردیابی می‌شوند . این مجوز‌ها دارای ایراداتی هستند که بلاک چین می‌تواند آنها را حل کند .

۲۰- مدیریت سرمایه

مدیریت سرمایه یکی از جالب‌ترین کاربردهای کریپتوکارنسی می‌باشد . به همین دلیل شرکت هایی مانند SwissBorg توکن‌های خود را برای راه‌حل‌های سرمایه گذاری ایجاد می‌کنند و به سرمایه‌گذاران فرصتی عالی برای مدیریت ثروت خود بدون محدودیت‌ها ارائه می‌دهند . طبق وبسایت SwissBorg ، این شرکت یک اکوسیستم دموکراتیک است که در آن می توانید مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتالی را مدیریت کنید . لذا مدیریت سرمایه هم به عنوان یکی از کاربردهای بلاک چین در آینده مطرح است .

۲۱- انتشار دیجیتالی خدمات

ناشران و تبلیغ‌کنندگان دیجیتال برای پیدا کردن راه هایی برای افزایش بازده‌ای با یکدیگر تلاش می‌کنند . امروزه تبلیغات سنتی تقریبا تاثیرگذاری خود را از دست داده و به نظر کاربران ناکارآمد شده است .

به عنوان مثال Solid Opinion به منظور حل مشکل ، نوع جدیدی از تبلیغات ایجاد کرده‌ است که در آن تبلیغ کنندگان می‌توانند برای محصول خود با ارز دیجیتالی تبلیغ کنند . تبلیغات کاملا مرتبط با محتوایی است که کاربر از آن استفاده می‌کند ، در نتیجه بازده آگهی به این روش بسیار افزایش می‌یابد .

این تکنولوژی و استفاده از توکن‌ها موجب می‌شود تا آگهی‌دهندگان ، منتشرکنندگان و کاربران همگی سود ببرند . کاربران و منتشرکنندگان با نظر دادن و به اشتراک گذاشتن آگهی توکن کسب می‌کنند و آگهی دهندگان هم با خرید توکن ، می‌توانند آگهی خود را در کنار محتوای مناسب قرار دهند . تقریبا مانند هدفی است که BAT دارد .

۲۲- تضمین کیفیت

اگر در زنجیره‌ تامین ، مواردی از بی‌نظمی مشاهده شود ، یک سیستم بلاک چین می‌تواند شما را به سمت نقطه منشا آن هدایت کند . این کار موجب می شود تا ساده‌تر شدن کشف و انجام اقدام مناسب برای کسب و کارهای مختلف قابل اجرا ‌شود . یک مورد کاربردی برای آن ، بخش مواد غذایی است که دنبال کردن منابع تهیه مواد اولیه و جزئیات مهم دیگر برای تضمین کیفیت حیاتی است .

۲۳- حفاظت از مالکیت معنوی

همانطور که می‌دانید ، اطلاعات دیجیتال می‌تواند بی‌نهایت بازتولید شود ‌و به طور گسترده‌ای به وسیله اینترنت پخش شود . قراردادهای هوشمند می‌توانند حق کپی رایت و خودکار فروش آثار خلاقانه را حذف کنند و خطر کپی فایل و توزیع مجدد را از بین ببرند .

برای نمونه ، Mycelia سیستمی است مبتنی بر بلاک چین برای ایجاد یک شبکه توزیع موسیقی به صورت همزمان . Mycelia  توسط Imogen Heap خواننده و ترانه سرای انگلیسی ساخته شد تا آهنگسازان را قادر سازد آهنگ‌های خود را به طور مستقیم به مخاطبان بفروشند . همچنین نمونه‌های مجوزدار برای تولید کنندگان داشته باشند .

پتانسیل بلاک چین برای پرداخت در اغلب کریپتوکارنسی نشان می‌دهد استفاده از این فناوری برای این نوع تکنولوژی حتما موفقیت‌آمیز خواهد بود .

۲۴- حکومت

با ایجاد نتایج کاملا شفاف و در دسترس عموم ، فناوری پایگاه داده توزیع شده می‌تواند شفافیت کامل را برای انتخابات یا هر گونه نظرسنجی ایجاد کند . قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم نیز به این روند کمک می‌کند . تصمیم گیری‌های سازمانی در بلاک چین امکان پذیر است و در عمل، این بدین معنی است که مدیریت دولتی دارایی‌های دیجیتالی و برقراری عدالت ، به طور کاملا شفاف و قابل اطمینان صورت می‌پذیرد .

۲۵- حفظ حریم خصوصی

کاربردهای بلاک چین در حفظ حریم خصوصی کاملا مشهود است . در نظام بلاک چین ، تمامی اطلاعات مانند تاریخچه تراکنش های کاربران رمزنگاری شده و ذخیره می شود . بنابراین می توان گفت که این فناوری به صورت کلی برای ذخیره سازی اطلاعات به کار می رود . اما برای حفظ حریم خصوصی ، نحوه ذخیره سازی اطلاعات مهم است .

اگر بلاک چین بر پایه کلید عمومی عمل کند ، ممکن است هویت کاربران قابل شناسایی باشد . در حالی که با استفاده از کلیدهای خصوصی اطلاعات کاربران محرمانه باقی می‌ماند . بنابراین برای حفظ حریم خصوصی در فناوری بلاک چین باید از طرح‌هایی که بر پایه کلید خصوصی عمل می کنند استفاده کرد .

سخن پایانی کاربردهای بلاک چین

هدف بلاک چین ثبت و توزیع اطلاعات دیجیتال ، بدون امکان ویرایش آن است . بنابراین blockchain به عنوان اساس اطلاعاتی که غیر قابل تغییر و یا حذف است ، شناخته می‌شود . به همین دلیل بلاک چین‌ها به عنوان فناوری DLT نیز شناخته می‌شوند .

بلاک چین با ایجاد فضای مناسب و کاملا ایمن کمک می‌کند تا خریداران و فروشندگان بدون هیچ گونه واسطه‌ای با یکدیگر در ارتباط باشند . بلاک چین ، فناوری جدید و نوآورانه‌ای است که در سالیان اخیر برای کاربردهای مختلفی مانند : پرداخت ارزی و خرید و فروش ارز دیجیتال به کار گرفته می شود . این فناوری ، به عنوان یک پایگاه داده توزیع شده ، امکان ذخیره و مدیریت اطلاعات را با امنیت بالا و بدون واسطه فراهم می‌کند .

البته کاربردهای بلاک چین بسیار گسترده و متنوع بوده که می‌توان به ثبت املاک و مستغلات ، انتقال پول و ارز های دیجیتال ، ثبت رای‌های انتخاباتی ، مدیریت زنجیره تامین و حتی ثبت پزشکی و اطلاعات پزشکی اشاره کرد .

نکته آخر کاربردهای بلاک چین اینکه ، این فناوری در بهبود فرایندهای مختلف اقتصادی و اجتماعی مؤثر است . بلاک چین به عنوان یک فناوری نوین و نوآورانه ، در حال گسترش و رشد است و بسیاری از صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی از آن بهره می‌برند . از این تکنولوژی می‌توان تقریبا در بیشتر زمینه ها بهره برد و با توجه به قابلیت ها و ویژگی های فراوان آن ، قطعا بعدها بیشتر شاهد استفاده و کاربردی شدن آن خواهیم بود .

خلاصه ، با ظهور فناوری بلاک چین و قابلیت های آن می‌توانیم نسبت به کاربردهای بلاک چین در زندگی روزمره و ملموس شدن آنها امیدوار بود .

مطلب پیشنهادی

بازی همستر کامبت Hamster Kombat , کسب درآمد از بازی همستر کامبت

مقاله کامل درباره بازی همستر کامبت Hamster Kombat

این روزها در ایران همه به بازی همستر کامبت و شیوه کسب درآمد اینترنتی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.