مقاله کامل درباره ارز دیجیتال اتریوم Ethereum

کسب درآمد اینترنتی از ارزهای رمزنگاری شده به ویژه ارز دیجیتال اتریوم و بیت کوین بین کاربران ایرانی رایج می باشد . اتریوم از نظر جایگاه و ارزش یکی از مهم ترین و بزرگترین ارز رمزنگاری شده بعد از بیت کوین محسوب می شود . میزان استقبال از اتریوم در جهان و حتی ایران بسیار بالا است .  آنچه در بازار کسب و کار اینترنتی مسلم است اترETH  دومین ارز دیجیتال بزرگ بعد از بیت کوین بر اساس ارزش بازار یا مارکت کپ می باشد .

علیرغم اینکه کاربران ایرانی زیادی در اینترنت از طریق اتریوم اقدام به کسب درآمد اینترنتی می کنند ولی اکثرشان شناختی از شیوه کار و عملکرد این ارز دیجیتال پولساز ندارند . شناخت بهتر مجموعه رمز ارزها کمک خواهد کرد تا با آگاهی بهتر وارد این کسب و کار اینترنتی پولساز شوید . میزان کسب درآمد اینترنتی و تبادل پول نشان می دهد که بازار ارزهای دیجیتال بیش از مسکن ، سکه ، خودرو ، طلا و… درآمد به همراه داشته است . البته این بازار ریسک و خطرات خاص خودش را دارد . لذا باید با احتیاط و آگاهی کامل وارد شد تا با افزایش درآمد اینترنتی همراه باشد .

در این مقاله سایت پول یابی ، به معرفی کامل ارز دیجیتال اتریوم ، خالق اتریوم ، شیوه استخراج این ارز دیجیتال ، آموزش کار اتریوم و قراردادهای هوشمند مبتنی بر ارز اتریوم پرداخته می شود . امیدوارم این مقاله راهگشای کسب درآمد از اینترنت از طریق این رمز ارز باشد .

شناخت اجمالی سیستم غیرمتمرکز اتریوم

قبل از هر چیزی باید بدانید که ارز اتریوم نیز مانند ارز دیجیتال بیت کوین دارای سیستم غیرمتمرکز است . یعنی به وسیله هیچ نهاد ، دولت ، سازمان و یا بانکی کنترل نمی‌شود . بیشتر سازمان‌هایی که امروزه وجود دارند مانند سازمان‌های آنلاین ‌، مشاغل و شرکت‌ها براساس یک سیستم متمرکز حکومتی ایجاد شده‌اند . این روش صدها سال مورد استفاده قرار گرفته است‌ . اگرچه تاریخ بارها و بارها ثابت کرد که سیستم سنتی دارای نقص است اما وقتی طرفین به یکدیگر اعتماد نکنند ‌، کار به خوبی و سرعت پیش نخواهد رفت .

رویکردهای متمرکز به معنی کنترل موجودیت واحد و نظارت دقیق هستند . به همین دلیل است که مشکلات فراوانی در سیستم‌های سنتی وجود دارد . این رویکرد موجب خرابی برنامه‌ ها و سرورهای آنلاین شده و سیستم را در مقابل هکرها ضعیف کرده و احتمال هک شدن بیشتر خواهد شد .

علاوه بر اینها ، بیشتر سازمان‌ های سنتی و سایر سرورهای آنلاین از کاربران می ‌خواهند اطلاعات شخصی خود را ارائه دهند‌ . این اطلاعات در سرورهای آنها ذخیره می‌ شود . بنابراین کارکنان آن سازمان و هکرها به راحتی می‌ توانند به اطلاعات شخصی افراد دسترسی یابند .

ارز اتریوم مانند بیت کوین bitcoin پول دیجیتال از یک سیستم غیرمتمرکز خودمختار برخوردار است که توسط هیچ نهادی کنترل نمی شود . لذا امکان هک کردن اطلاعات کاربرانی که در این شبکه به خرید و فروش می ‌پردازند تقریبا غیرممکن است .

اگر قرار باشد که‌ دو ارز دیجیتال بیت کوین و اتریوم را مقایسه کنیم باید بگویم که این دو پروژه کاملا با یکدیگر متفاوت هستند . که در ادامه تفاوت آنها بررسی خواهد شد .

ارز دیجیتال اتریوم Ethereum , معرفی کامل ارز دیجیتال اتریوم به همراه قیمت

اطلاعات عمومی درباره ارز دیجیتال اتریوم

همان طور که در بالا اشاره شد اتریوم و بیت کوین با هم شباهت ها و تفاوت هایی دارند . بیت کوین اولین ارز دیجیتالی است که سیستم انتقال پول با فناوری دفتر کل توزیع شده به نام بلاک چین را ساخته و پشتیبانی می‌ کند .

ارز دیجیتال اتریوم این فناوری را با دنباله روی از بیت کوین و موفقیت آن مورد استفاده قرار داد . اما ارز دیجیتال اتریوم به ویژگی های موجود آن بسنده نکرده و سعی در گسترش قابلیت های آن کرد . این ارز دیجیتال با توجه به مرورگر اینترنت ‌، زبان برنامه ‌نویسی و سیستم پرداخت خاص خود یک شبکه‌ کامل است . از همه مهم‌ تر کاربران را قادر می ‌سازد که برنامه‌ های غیرمتمرکز خود را در بلاک چین اتریوم ایجاد کنند .

ردیف عنوان توضیحات ارز دیجیتال
۱ نام ارز دیجیتال Ethereum
۲ نماد ارز دیجیتالی ETH
۳ نوع و دسته ارز ارزهای دیجیتال پلتفرم قرارداد هوشمند
۴ خالق اتریوم ویتالیک بوترین
۵ هدف از وجود آمدن بستر قرارداد هوشمند
۶ سال راه اندازی ۲۰۱۴
۷ نوع بلاک چین بلاک چین عمومی ضد انحصاری
۸ قابلیت استخراج دارد
۹ تعداد سکه ها ۲۱ میلیون

‌ارز اتریوم چیست؟

اتریومEthereum  با واحد اختصاری ETH یک ارز دیجیتال و بلاک چین غیرمتمرکز است . ایجاد اتریوم یک انقلاب در صنعت بلاک چین محسوب می شود . چون موجب شد تا پای قراردادهای هوشمند در مقیاس وسیع به این حوزه باز شود . ضمن اینکه در معرفی محبوب ترین ارزهای دیجیتال هم قرار دارد .

این ارز دیجیتال آمده که همه‌چیز » را غیرمتمرکز کند . آینده‌ای را تصور کنید که مردم مستقیما و بدون اعتماد به واسطه‌های فاسد ، از انواع خدمات مالی و غیرمالی استفاده می‌کنند . سیستم‌هایی که کنترل شان در دست مردم است . هیچ‌گاه متوقف نمی‌شوند و هیچ‌کس نمی‌تواند در کار آنها تداخل ایجاد کند . این آینده‌ای است که اتریوم برایش ساخته شده است .

همانطور که بیان شد ، اتریومEthereum  یا اتر با نماد ETH یاΞ  یک شبکه غیرمتمرکزDecentralized  و مبتنی بر قراردادهای هوشمند است. ویتالیک بوترین Vitalik Buterin با مشارکت گوین وودGavin Wood و چند نفر دیگر این بلاک چین و ارز دیجیتال را ۳۰ جولای ۲۰۱۵ به‌صورت رسمی و پس از یک عرضه اولیه سکهICO  راه‌اندازی کردند . اکنون اتر بزرگترین ارز دیجیتال جهان پس از بیت کوین است .

ارز دیجیتال اتریوم از آن جهت که موجب شد تا برنامه‌نویس‌ها بتوانند روی بلاک چین برنامه‌های غیرمتمرکزDecentralized Application  یا دپDapp  بسازند ، یک فناوری انقلابی به حساب می‌آید . در حال حاضر هزاران قرارداد هوشمند برنامه‌های بلاک چینی روی بستر آتریوم در حال کار کنند . از مهمترین‌های آنها می‌توان به صرافی غیرمتمرکز یونی سواپUniswap  اشاره کرد .

به طور کلی این شبکه سه هدف و کاربرد اصلی دارد که عبارتند از :

۱- پول دیجیتال غیرمتمرکز .

۲- تسهیل پرداخت‌های جهانی .

۳- حذف واسطه‌ها .

شیوه عملکرد اتریوم چگونه است؟

ارز دیجیتال اتریوم یک شبکه پلتفرم محاسباتی منبع باز و غیرمتمرکز است . شبکه اتریوم مانند شبکه بیت‌ کوین کار می ‌کند . چون بر اساس فناوری بلاک چین ساخته شده که اساسا یک دفتر کل دیجیتال است که در آن قراردادهای مالی می‌ توانند بدون دخالت شخص ثالث به طور کامل توسط نرم ‌افزار تأیید و ذخیره شوند .

ساده ترین راه برای فکر کردن به شبکه اتریوم به عنوان یک پایگاه داده ایمن است که برای همه قابل دسترسی است . هنگامی که بلوک‌ های جدیدی از داده‌ ها اضافه می ‌شوند ، از نظر رمزنگاری به یک بلوک والد زنجیر می ‌شوند و عملا یک رکورد غیرقابل ویرایش از تغییرات قبلی ایجاد می ‌کنند .

اما آنچه که ارز اتریوم را برای کاربران و علاقه مندان بسیار هیجان انگیز می کند ، پتانسیل این شبکه برای انجام کارهایی فراتر از انجام تراکنش های مالی است . اتریوم با اجازه دادن به توسعه دهندگان برای اجرای برنامه هایی معروف به « قراردادهای هوشمند » که می تواند میزبان هر نوع برنامه غیرمتمرکز معروف بهdApps  باشد ، بلاک چین بیت کوین را جلوتر می برد .

جیکوب وید ، مربی مالی و رئیس iHeart Budgets می گوید : بیت کوین پیشگام فناوری بلاک چین بود که برای ایجاد یک سیستم پرداخت همتا به همتا استفاده می شد . اتریوم از فناوری بلاک چین مشابهی استفاده می کند، اما توانایی ایجاد برنامه های غیرمتمرکز را در بالای پلتفرم خود اضافه کرده است .

مردم قبلا انواع dApps را روی اتریوم ایجاد و راه‌اندازی کرده‌ اند . از جمله می توان به بازی ‌ها ، بازارهای هنر دیجیتال و برنامه‌ های مالی غیر متمرکز DeFi اشاره کرد .

خالق ارز اتریوم

اتریوم توسط ویتالیک بوترین ایجاد شد . وی در اواخر سال ۲۰۱۳‌ ، ایده‌ خود را در یک کاغذ سفید یا وایت پیپر نوشت‌ و آن را برای چند نفر از دوستان خود ارسال کرد ‌. با ارسال این ایده و جلب توجه چند نفر ، حدود ۳۰ نفر برای گفتگو در مورد مفهوم ایده ارسالی توسط ویتالیک بوترین با وی تماس گرفتند .

اعضای اصلی تیم متشکل از ویتالیک بوترین ‌، مپهای آلیسی‌ ، آنتونی دی یورو ‌، چارلز هاسکینسون ‌، جو لوبین و گاوین وود بود . پروژه مزبور در ژانویه ۲۰۱۴ به صورت عمومی اعلام شد . ویتالیک بوترین برای توسعه اتریوم و معرفی هرچه بیشتر ایده خود آن را در یک کنفرانس بیت کوین در میامی ارائه داد . همچنین برای اینکه بتواند بودجه خود را تامین کند تصمیم گرفت تعداد زیادی از توکن اتر را به فروش برساند .

تاریخچه اتریوم

ظهور و رونق بسیاری از فناوری‌های دیگر مثل متاورسMetaverse  و NFT ها یا همان توکن‌های غیر مثلی به‌واسطه رونق Ethereum شکل گرفت . تا پیش از اتریوم و محکم‌شدن جای پایش ، نه خبری از NFT بود و نه متاورس‌ها آنقدر فراگیر شده بودند .

مقاله معرفی یا وایت‌پیپرWhitepaper  اتریوم در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و در سال ۲۰۱۵ رسماً شبکه شروع به کار کرد . ایده‌پرداز اصلی این پروژه ، جوان روسی‌کانادایی، ویتالیک بوترین است که از حامیان بیت کوین بود . وی با الهام از بیت کوین ، ایده « غیرمتمرکزکردنِ همه‌چیز » را ارائه داد .

ویتالیک بوترین در کنار گوین وود ، دو تن از بنیان‌گذاران اصلی اتریوم به حساب می‌آیند . علاوه بر این دو نفر ، کسانی مانند ، میهای الیسیMihai Alisie ، آنتونی دی لوریوAnthony Di Lorio  و چارلز هاسکینسونCharles Hopkinson  هم از دیگر افرادی بودند که در کنار بوترین و وود ، اتریوم را تا مرحله اجرا پیش بردند .

عرضه اولیهICO  اتریوم

اتریوم در همان ابتدای فعالیت و ۲۲ جولای ۲۰۱۴ ، یک عرضه اولیه یا Initial Coin Offering برپا کرد . در طول این عرضه اولیه۴۱ روزه ، چیزی بیش از ۶۰ میلیون توکن اتر با قیمت ۰.۳۱ دلار به ازای هر واحد خریداری شد .

یک سال بعد از این عرضه اولیه ، شبکه Ethereum به‌صورت رسمی کار خود را شروع کرد . اگر در آن زمان اتریوم می‌خریدید ، سودی نزدیک به ۸۰۰۰ درصد عایدتان می‌شد . ICO اتریوم از آنجایی اهمیت فراوان در حوزه بلاک چین دارد که راه را برای ICO ها به‌عنوان یک راه جذب سرمایه برای پروژه‌های دیگر گشود .

تفاوت بیت‌کوین و اتریوم

الف : تفاوت های عمومی

تفاوت های عمومی ارز دیجیتال اتریوم با بیت کوین عبارتند از :

۱- بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸ به عنوان نخستین رمزارز دنیا آغاز به کار کرد و اتریوم شش سال پس از آن و در سال ۲۰۱۵ به دنیای کریپتوها معرفی شد .

۲- اتریوم توسط ویتالیک بوترین ایجاد و راه اندازی شد . اما بیت‌کوین توسط فردی ناشناس ، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایجاد و معرفی شد . با گذشت سالیان از معرفی این ارز دیجیتال ، هویت این شخص همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد .

۳- اتریوم بیشتر به عنوان بستر اجرای قراردادهای هوشمند ، راه اندازی توکن‌های جدید و برگزاری ICO ها مورد استفاده قرار می‌گیرد . اما بیت‌کوین با هدف جایگزینی پول و سیستم پرداخت آنلاین بدون واسطه ایجاد شد و تنها به عنوان یک پول جهت خرید و فروش کالا و خدمات استفاده می شود .

۴- بیت‌کوین و اتریوم هر دو از پروتکل اثبات انجام کارPoW  استفاده کرده و قابل استخراج هستند . با این تفاوت که تعداد سکه های قابل استخراج بیتکوین فقط ۲۱ میلیون واحد در نظر گرفته شده است ولی در اتریوم چنین محدودیتی وجود ندارد .

۵- زمان تکمیل یک بلاک که ارتباط مستقیم با زمان تایید تراکنش دارد ، در اتریوم در حدود ۱۴ ثانیه و در بیت‌کوین این زمان حداقل ۱۰ دقیقه طول می‌کشد .

۶- اتریوم یک مدل اقتصادی متفاوت با بیت‌کوین دارد . بلاک های پاداش بیت کوین هر چهار سال یک بار تقسیم می شوند اما در اتریوم هر سال اتفاق می‌افتد .

ب : تفاوت های فنی اتریوم و بیت کوین

۷- بیت‌کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و متن‌باز است که برای نخستین‌بار در دنیا از فناوری بلاک‌چین استفاده کرده است . در مقابل اتریوم یک پلتفرم متن‌باز مبتنی بر بلاک‌چین است که به توسعه‌دهندگان اجازه ساخت و توسعه اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را می‌دهد و ارز دیجیتال اتریوم با نام اتر شناخته می‌شود .

۸- از نظر فنی ، زبان برنامه‌نویسی استفاده شده در بیت‌کوین و اتریوم متفاوت است . الگوریتم رمزنگاری اتریوم Ethash و الگوریتم بیت‌کوین SHA-256 نام دارد .

۹- اتریوم با استفاده از الگوریتم هش خود به اسم Ethash اجازه استفاده از کارت های گرافیکGPU  را به جای دستگاه ها و پردازنده های ASIC فراهم می کند . اما بیت کوین چنین امکانی را برای کاربران فراهم نکرده است . در حال حاضر استخراج بیت‌کوین تنها با دستگاه های بسیار قدرتمند ASIC امکان پذیر است .

۱۰- استفاده خرده فروشان و فروشگاه های مجازی از بیت‌کوین به مراتب گسترده تر از اتریوم است .  جایگاه بیت کوین خیلی بالاتر بوده و با هم تفاوت فراوانی دارند . با این همه هواداران اتریوم باور دارند که میزان مصرف برق مورد نیاز برای استخراج اتریوم پایین تر از بیت کوین است و به همین دلیل این ارز گزینه بهتری برای انجام تراکنش های مالی است .

۱۱- در اتریوم کارمزدها متناسب با پیچیدگی محاسباتی ، پهنای باند استفاده شده و فضای ذخیره سازی محاسبه می‌شوند . اما کارمزد تراکنش‌های بیت‌کوین بر اساس اندازه و زمان محاسبه می‌شوند .

شباهت‌های بیت کوین BTC و اتریوم ETH

۱- هر دو ارز دیجیتال هستند . هم بیت کوین و هم اتر دو ارز دیجیتال غیرمتمرکز هستند که در صرافی‌های آنلاین معامله می‌شوند .

۲- بلاکچین مستقل دارند : مانند بیت کوین ، ارز دیجیتال اتریوم هم بلاکچین دارد . اطلاعات تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند روی بلاکچین ثبت می‌شود .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  دلایل ارزشمندی بیت کوین

۳- در کیف پول‌ها ذخیره می‌شوند : برای ذخیره بیت کوین و اتر به کیف پول‌های دیجیتال نیاز دارید . لذا یکی از نقاط تشابه آنها داشتن کیف پول ذخیره است .

۴- هر دو عمومی و بدون نیاز به مجوز هستند : مانند بیت کوین ، شبکه اتر هم عمومی است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند . هرکسی می‌تواند از این شبکه برای ایجاد تراکنش یا قراردادهای هوشمند بهره ببرد ، بدون اینکه نیاز باشد از جایی اجازه بگیرد . اتریوم شفاف ، آزاد و عمومی است .

بلاک چین

برای اینکه بفهمید چگونه ارز اتریوم می‌تواند به صورت غیرمتمرکز کار کرده و تمام تراکنش‌ های اتر را تایید کند باید اصول اولیه فناوری بلاک چین را که زیربنای این پلتفرم است بدانید . بلاک چین مانند یک دفتر کل دیجیتال است که هر تراکنش یک ارز دیجیتال را ثبت می‌ کند . خودش را کپی می ‌کند و کپی‌ ها را به هر کامپیوتر یا گره ‌ای در شبکه ‌اش ارسال می ‌کند .

برای اطمینان از تایید و به روز رسانی وضعیت واقعی دفتر کل ، هر گره در شبکه ارجاع متقابل دارد و با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند تا ببینند آیا همه نسخه ها یکسان هستند یا خیر . این امر همه تراکنش‌ های ارز دیجیتال را عمومی و تأیید می کند .

اگر یکی از کپی ها یکسان نباشد ، به دلیل دستکاری رکورد تراکنش پس از آن ، شبکه تراکنش را رد می کند . این پروتکل امنیتی افراد را از تغییر دفتر کل برای خرج کردن بیش از یک بار ارز دیجیتال یا ارسال وجوه دیجیتالی شخص دیگری برای خود باز می دارد .

ویژگی های بلاک چین اتریوم

۱- ثبت دقیق و دائمی تراکنش ها

ارز دیجیتال اتر هم مانند بیت کوین برای ذخیره سوابق تراکنش‌ها و امنیت آن‌ها از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند . بلاک چین را مانند دفتر حساب‌وکتابی در نظر بگیرید که در آن ، تمام تراکنش‌های انجام‌شده شبکه اتریوم ثبت می‌شود . به‌عنوان مثال ، اگر شما یک اتر برای فرد دیگری ارسال کنید ، این تراکنش در بلاک چین برای همیشه ذخیره می‌شود .

۲- بلاک چین اتریوم عمومی است

دفتر حساب‌وکتاب اتریوم ETH عمومی است . یعنی هرکس می‌تواند با اتصال مستقیم به شبکه ، به‌اصطلاح به نودNode  تبدیل شود و یک نسخه از دفتر کل (شامل همه تراکنش‌ها) را دانلود کند .

۳- کاملا شفاف است

بلاکچین اتریوم شفاف است همه می‌توانند تراکنش‌های درون شبکه را بررسی و رهگیری کنند . رقم موجودی‌ها هم مشخص است . البته نه اینکه هویت افراد به‌طور‌مستقیم مشخص شود . اما می‌توان موجودی آدرس‌های کیف پول را مشاهده کرد .

۴- بلاکچین اتریوم توزیع‌شده است

هر کامپیوتری که به شبکه آن متصل و به نود تبدیل شود ، یک نسخه کامل از بلاک چین را دریافت می‌کند . بنابراین، بلاک چین آن نقطه شکست واحد ندارد و اگر اطلاعات از کامپیوتری پاک شود ، همچنان کامپیوترهای دیگر در سراسر جهان از اطلاعات محافظت می‌کنند .

۵- در برابر سانسور مقاوم است

به‌لطف ساختار بلوکی در بلاکچین ETH ،، تمام داده‌های ذخیره‌شده در بلاکچین زنجیروار به یکدیگر مرتبط هستند ، به‌گونه‌ای که تغییر یک داده سایر بلاک‌ها را غیرمعتبر می‌کند . این ویژگی خاص بلاکچین را تا حد زیادی در برابر سانسور مقاوم می‌کند .

استخراج ارز دیجیتالی اتریوم , اتریوم چیست همه چیز درباره ارز دیجیتال اتریوم

شیوه استخراج ارز دیجیتالی اتریوم

برای به ‌روزرسانی بلاک‌ چین ارز اتریوم با تراکنش‌ های جدید ، یک بلوک جدید که مجموعه ‌ای از این تراکنش‌ ها است ، باید ایجاد و به زنجیره اضافه شود . برای ایجاد و افزودن بلوک به زنجیره ، بلوک باید با پاسخ به یک پازل رمزنگاری پیچیده اعتبار سنجی شود . بنابراین افراد یا گروه‌ها از ریگ ‌های استخراج که متشکل از سخت‌ افزار و نرم ‌افزار استخراج است برای حل آن استفاده می‌ کنند .

این اعتباردهنده‌ ها ماینر نامیده می ‌شوند . اولین ماینر هایی که مشکل را حل می ‌کنند با پرداخت اتر پاداش می ‌گیرند . هنگامی که یک ماینر معمای رمزنگاری را حل می کند ، که توسط هر گره در شبکه تأیید می شود ، بلوک جدید ایجاد شده و به بلاک چین اضافه می شود . برندگان یک پاداش بلوکی دریافت می کنند که ۵ اتر است ، همراه با قدرت محاسباتی زیادی که برای آن صرف شده است .

روش‌های اعتبارسنجی مانند استخراج ارزهای دیجیتال ، اثبات کار یا PoW نامیده می ‌شوند که یکی از دلایلی هستند که ارزهای دیجیتال و بلاک چین را بسیار نوآورانه در نظر می‌ گیرند . تشویق استخراج‌ کنندگان با پرداخت‌ های اتر برای اعتبارسنجی تراکنش‌ های آن ، استفاده از ارز دیجیتال را ایمن و قابل اعتماد می ‌کند .

ماینینگ اتر را در گردش آزاد می ‌کند . لذا این احتمال را افزایش می ‌دهد تا کاربران برنامه‌ های بیشتری روی اتریوم بسازند و ارزش پلتفرم و ارز دیجیتال را افزایش می ‌دهد .

فرآیند استخراج به عنوان اثبات کار شناخته می شود . با این حال ، توسعه‌ دهندگان اتریوم برنامه‌ هایی برای اتخاذ روشی جایگزین به نام اثبات سهام یا PoS دارند که به انرژی کمتری نیاز دارد و استخراج را در دسترس‌ تر می ‌کند .

روش های استخراج اتریوم

اتریوم به روش های مختلفی استخراج شود که عبارتند از :

– استخراج ارز دیجیتال اتریوم با ماینر .

– شیوه استخراج ارز دیجیتال اتریوم به روش ابری .

شیوه کار اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم با استفاده از توان محاسباتی برای تامین انرژی شبکه کار می کند . در عمل، این بدان معناست که افراد و سازمان‌ها از رایانه‌های خود برای اجرای نرم‌ افزار یا گره‌ های خاص استفاده می‌کنند . هر کسی میتواند رایانه خود را برای اجرای یک گره تنظیم کند .

اتریوم برای پردازش تراکنش های شبکه به اپراتورهای گره متکی است . این اپراتورها برای اجرای سخت افزار و نرم افزار لازم برای تسهیل این تراکنش ها هزینه ای دریافت می کنند . هزینه ها را هزینه گس می نامند . زیرا شبکه را در حال اجرا نگه می دارد و در اتر ETH پرداخت می شوند .

مشابه بیت کوین ، اتریوم برای تقویت تراکنش های همتا به همتا و ردیابی صاحب ارز دیجیتال اتر استفاده می کند . علاوه بر این،  توسعه دهندگان می توانند dApps را در شبکه ایجاد و اجرا کنند . dApp ها با «قراردادهای هوشمند» به بلاک چین اتریوم متصل می شوند که بیشتر شبیه برنامه های رایانه ای هستند تا قراردادهای سنتی .

قرارداد هوشمند Smart Contract

اصل اساسی اتریوم ETH قرارداد هوشمند است . قرارداد هوشمند کدی (نرم‌افزار) است که روی بلاک چین آن اجرا می‌شود . در‌صورت وقوع اتفاق‌های از‌پیش‌تعیین‌شده ، این نرم‌افزار دستورها را به‌طور‌خودکار اجرا می‌کند. اصل بر این است که پس از ثبت قرارداد روی اتریوم ، هیچ‌کس نمی‌تواند از اجرای آن جلوگیری کند و این قرارداد ضمانت اجرایی دارد .

رابرت فارینگتون، بنیانگذارThe College Investor، می گوید: قراردادهای هوشمند برنامه های کوچکی هستند که در بلاک چین اتریوم ذخیره می شوند . می توانند در صورت برآورده شدن شرایط خاص ، خود به خود اجرا شوند . یک راه خوب برای فکر کردن در مورد آن این است که dapp قسمت جلویی برنامه است و قرارداد هوشمند پشتوانه برنامه است .

همچنین، dApps به شبکه غیرمتمرکز و منبع باز اتریوم متکی است و نمی تواند توسط یک نهاد واحد کنترل شود . در واقع ، هنگامی که یک dApp به پلتفرم اتریوم اضافه می شود ، نمی توان آن را حذف کرد . حتی اگر سازنده اصلی بخواهد آن را حذف کند یا به طور کامل منحل شود .

سیستم غیرمتمرکز می ‌تواند منجر به ناشناس ماندن بیشتر کاربران شود . چون ممکن است بتوانند به صورت مستعار از dApps استفاده کنند . همچنین می تواند منجر به کنترل و سانسور کمتری از طرف اشخاص ثالث ، از جمله شرکت ها و دولت ها شود .

اهمیت اصل قراردادهای هوشمند

ارز اتریوم از فناوری بلاک چین استفاده می کند ، اعتبارسنجی و ایمن کردن تمام تراکنش های انجام شده در ارز دیجیتال اتریوم ، با قراردادهای هوشمند است . قراردادهای هوشمند به طور خودکار تراکنش ها و سایر اقدامات مورد توافق طرفین را انجام می دهند . بنابراین کاربران می توانند تراکنش های ایمن و قابل اعتماد را با یکدیگر انجام دهند . این امر مانع از تخطی هر طرف از شرایط قرارداد می شود .

به عنوان مثال، با قراردادهای هوشمند، مشتریان یک شرکت بیمه می‌توانند مطالبات خود را به صورت آنلاین ارسال کنند . اگر معیارهای لازم را داشته باشند ، قرارداد هوشمند فورا موجب پرداخت خودکار به مشتری می‌شود . اگر کاربر بخواهد در برنامه‌های خود تغییراتی ایجاد کند و قراردادهای هوشمند اجرا کند ، باید هزینه ‌ای در اتر بر اساس میزان توان محاسباتی مورد نیاز برای تامین این فعالیت ‌ها بپردازد. کاربران می توانند اتر را با استخراج یا خرید آن به دست آورند

تفاوت قرارداد معمولی و اسمارت کانترکت

آنچه موجب تفاوت قرارداد معمولی و قرارداد هوشمند می‌شود ، این است که در قراردادهای هوشمند ، کدهای کامپیوتری ، مشکل نیاز به اعتماد را برطرف می‌کنند . با قراردادهای هوشمند می‌‌توان برنامه‌ها و پروژه‌هایی ساخت تا بدون هیچ‌گونه واسطه‌ و از‌کارافتادگی به کارشان ادامه دهند ، به‌طوری‌که حتی خود برنامه‌نویس قرارداد هوشمند هم نمی‌تواند از اجرای آن جلوگیری کند .

گس Gas در اتریوم چیست ؟

گس یا همان کارمزد شبکه اتریوم ، مبلغی است که کاربر برای پردازش تراکنش‌هایش در بلاک چین پرداخت می‌کند . در واقع گس همان سوخت کارکردن قراردادهای هوشمند است . گس با واحد گوئِیGwei  یا وی محاسبه می‌شود . هر اتر مساوی با ۱ میلیارد Gwei است.

گس در این شبکه به‌صورت مداوم تغییر می‌کند و نمی‌توان یک کارمزد ثابت را برای تراکنش‌ها در نظر گرفت . به طور کلی مقدار گس به پیچیدگی قرارداد هوشمند و شلوغی شبکه بستگی دارد . یعنی کارمزد یک تراکنش ساده در مقایسه با کارمزد یک تراکنش در یک پلتفرم وام‌دهی بلاک چینی کمتر است .

خلاصه اینکه ، گس سوخت شبکه تریوم است مانند بنزین که برای راه اندازی یک ماشین مورد نیاز است . هزینه گس نیز به عنوان کارمزد شبکه اتریوم برای انجام تراکنش ها مورد نیاز است . در سیستم اتریوم کارمزد شبکه به صورت اتر از کاربر اخذ می ‌شود و به ماینرهای اتریوم تعلق می گیرد .

مفهوم اثبات سهام اتریوم و اثبات کار اتریوم

در ابتدای کار شبکه Ethereum تا سال ۲۰۲۲ ، ارز دیجیتال اتریوم مانند بیت کوین مبتنی‌بر استخراج (ماینینگ) بود . افرادی که می‌خواستند در فرایند ساخت بلاک‌های تراکنش شرکت کنند ، باید قدرت پردازش سخت‌افزارهای کامپیوتری را برای شرکت در عملیات استخراج به شبکه اختصاص می‌دادند .

شبکه در ازای این قدرت پردازش که در‌نهایت موجب امنیت و تایید شدن تراکنش‌ها می‌شد ، به استخراج‌کنندگان پاداش اعطا می‌کرد . به این فرایند الگوریتم اثبات کارProof Of Work  می‌گویند .

در سپتامبر۲۰۲۲ (شهریور‌۱۴۰۱) طبق برنامه از پیش‌تعیین‌شده و در طرحی به‌ نام «اتریوم ۲» (ETH ۲.۰) ، این شبکه برای مقیاس‌پذیری بیشتر (تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر) و کاهش اتلاف انرژی ، از اثبات کار به الگوریتم اثبات سهامProof Of Stake  کوچ کرد و استخراج Ethereum برای همیشه پایان یافت .

در روش اثبات سهام ، افراد برای مشارکت در کار اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد بلاک ، باید اتر بخرند و در کیف پول خود به شبکه اختصاص دهند . به‌عبارت‌دیگر باید سهام‌گذاریStaking  کنند . بدین‌ترتیب ، می‌توانند در کار تأیید تراکنش‌ها مشارکت‌ و به‌عنوان پاداش واحدهای جدید ارز دیجیتال اتریوم دریافت کنند . مشارکت‌کنندگان کارمزد تراکنش‌های شبکه را برای خود برمی‌دارند . با این رویکرد برای مشارکت در شبکه دیگر به خرید سخت‌افزارهای گران‌قیمت و مصرف برق نیاز نیست .

اتر Ether

اتر مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است که می ‌‌تواند به راحتی ارزش را منتقل نماید . هدف از ایجاد اتر پرداخت هزینه ها و دادن انگیزه به مشارکت کنندگان در شبکه اتریوم است تا به فعالیت خود در این شبکه ادامه دهند . ارز دیجیتال اتر «سوختی» است که شبکه را نیرو می دهد و می توانید با خرید اتر در شبکه اتریوم سرمایه گذاری کنید .

اگر اتر یا به عبارتی این دارایی کلیدی نبود چه کسی حاضر بود به عنوان ماینر در شبکه فعالیت نماید ؟ به همین دلیل است که به اتر «سوخت شبکه‌ اتریوم» نیز می‌ گویند . اگر بیت کوین طلای دیجیتال این روزهای دنیای ارزهای دیجیتال باشد ، اتر به منزله نفت بازارهای دیجیتال است .

برای اینکه بتوان از خدمات شبکه اتریوم استفاده کرد و روی آن برنامه ساخت ، باید برای آن کارمزد پرداخت کرد . این کارمزد به صورت ارز اتر است و به ماینرهایی که امنیت شبکه را حفظ می ‌کنند، پرداخت می ‌شود .

آیا اتر همان اتریوم است؟

اتریوم و اتر پشت سر هم کار می کنند اما یکسان نیستند . فرینگتون توضیح می دهد : « اتریوم فناوری است و اتر ارز دیجیتال واقعی است . می‌توانید اتر را به‌عنوان «پول نقد» یا سوختی که شبکه اتریوم را نیرو می‌دهد، در نظر بگیرید . »

اگر می خواهید در اتریوم سرمایه گذاری کنید ، می توانید اتر را در صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید . همچنین ممکن است بتوانید از اتر برای خرید محصولات یا خدمات دیگر استفاده کنید ، مشابه نحوه استفاده از بیت کوین و سایر ارزها . اتر همچنین می تواند به طور بالقوه به عنوان یک ذخیره ارزش عمل کند . مانند آنچه ممکن است بخواهید طلا بخرید و نگهداری کنید .

توکن اتریوم

همان طور که در بالا اشاره شد ، اتر یک ارز رمزپایه است که در شبکه اتریوم از آن استفاده می‌شود . پس اگر قرار باشد در شبکه اتریوم تراکنشی انجام دهید ، باید از توکن اتر استفاده کنید . دقیقاً مثل ارز دلار که از واحدهای کوچکتری به نام سنت تشکیل شده است . یا بیت کوین که دارای واحدهای کوچکتری به نام میلی بیت و ساتوشی است .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد اینترنتی با آشپزی

اتر هم دارای واحدهای کوچکتری با نام گذاری‌های مختلف است . واحدهای کوچکتر اتریوم راszabo  سابو  می گویند . هر یک ether برابر با یک میلیون سابو می‌باشد .

فورک های اتریوم

اتریوم از زمانی که برای اولین بار راه اندازی شد تغییر کرده است . زمانی که فناوری بلاک ‌چین تغییر می ‌کند (یا ارتقا می‌ یابد) ، یک انشعاب ممکن است رخ دهد ، درست مانند یک دوشاخه در جاده . وقتی این اتفاق می ‌افتد ، می ‌تواند سافت فورک یا هارد فورک باشد .

به طور کلی ، در اتریوم مواردی به نام سافت فورک و هارد فورک وجود دارد . سافت فورک ها می توانند تغییرات جزئی باشند که با پروژه قبلی سازگار هستند . اپراتورهای گره می توانند به بلاک چین متصل بمانند اما اگر می خواهند به کسب اتر ادامه دهند ، انگیزه ای برای ارتقا به آخرین نسخه هستند .

هارد فورک ها به روز رسانی های عمده ای هستند که می توانند سیستم را به طور قابل توجهی تغییر دهند و سازگار با قبل نیستند . اپراتورهای گره باید به آخرین نسخه سوئیچ کنند تا بلاک چین ادامه یابد . یا اگر اختلاف نظر وجود داشته باشد ، این تقسیم بلاک چین می تواند منجر به دو بلاک چین رقیب شود .

اغلب ، تغییرات در تلاش برای ایجاد اجماع قبل از ایجاد تغییر پیشنهاد شده و مورد بحث قرار می گیرد . به عنوان مثال، یک ارتقاء چند مرحله ای به اتریوم ۲٫۰ وجود دارد که انتظار می رود این به روز رسانی تغییرات قابل توجهی در نحوه عملکرد اتریوم ایجاد کند . لذا ممکن است به مقیاس پذیرتر و پایدارتر شدن آن از نظر زیست محیطی کمک کند .

هک دائو The DAO

به طور خلاصه، دائو The DAO یک پروژه جذب سرمایه روی شبکه Ethereum بود که در نهایت با مشکل در قرارداد هوشمندش هک شد و میلیون‌ها دلار سرمایه کاربران از دست رفت . پس از این اتفاق، جامعه اتریوم تصمیم گرفت که برای جبران خسارت‌ها یک هاردفورک از اتریوم ایجاد شود . این هاردفورک موجب شد تا شبکه ETH به ۲ شاخه تبدیل شود . Ethereum قدیمی که با نماد ETC و نام اتریوم کلاسیک آن را می‌شناسیم و اتریوم جدید که همان اتریوم و ETH است .

نسخه جدید اتریوم

اتریوم ۲ یا اتریوم ۲.۰ ، نسخه تازه Ethereum است . در این نسخه، مکانیزم اجماع شبکه از اثبات انجام کارProof of Stake  که مبتنی بر استخراج بود به اثبات سهام Proof of Stake تغییر کرد . این اتفاق در نهایت منجر به افزایش ظرفیت و مقیاس پذیری شبکه Ethereum شد .

آیا اتریوم سرمایه گذاری خوبی است؟

بستگی دارد چه برنامه و استراتژی داشته باشید . برای هیچ پاسخ درستی برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در اتریوم هستند وجود ندارد . نکته اصلی این است که بدانید مانند هر سرمایه گذاری دیگری ، سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال اتریوم ریسک زیادی دارد . لذا باید قبل از افزودن آن به سبد سرمایه گذاری ، ریسکی بودن آن را در نظر بگیرید .

اتر به طور گسترده در دسترس است و اخبار زیادی در مورد افزایش ارزش آن وجود دارد . اما آنچه که همیشه مهم است این است که بیش از حد در گمانه زنی ها و شایعات غرق نشوید . مانند هر ارز دیجیتال دیگری ، خرید اتر یک سرمایه گذاری سوداگرانه و ریسکی است . همیشه قبل از سرمایه گذاری در هر ارز دیجیتالی تحقیقات خود را انجام دهید و بیش از آنچه که مایل به از دست دادن هستید، ریسک نکنید .

آینده ارز اتریوم , ‫خرید اتریوم | فروش اتریوم | قیمت اتریوم | قیمت لحظه ای اتریوم‬ , ‫اتریوم چیست به زبان ساده ‬‎ ,
ثروت آفرین ارز دیجیتال اتریوم چیست؟ – ثروت آفرین

آینده ارز اتریوم

همان طور که در بالا اشاره شد ، ETH بستری غیرمتمرکز برای اجرای قراردادهای هوشمند است . هیچ‌گونه احتمال ازکارافتادگی ، سانسور ، تقلب یا دخالت واسطه‌ها برای برنامه‌هایی که روی این شبکه اجرا می‌شوند، وجود ندارد . پس آینده اتر از همین ابتدای کار روشن است یا می توان روشن فرض کرد .

ارز دیجیتال اتریوم اولین و بزرگترین شبکه بلاک چینی برای ساختن قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است . به عقیده برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی ، حتی آینده‌اش از بیت کوین هم روشن‌تر خواهد بود . بگذارید یک مثال برایتان بزنیم تا آینده جذاب اتر واضح‌تر باشد : اگر اینستاگرام یا تلگرام روی اتریوم ساخته می‌شد . برنامه‌ای مانند تلگرام یا اینستاگرام را در نظر بگیرید . میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از این برنامه‌های مفید برای پیام‌رسانی و ارتباط استفاده می‌کنند .

اما مسئله‌ای بنیادین درباره‌شان وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند . این برنامه‌ها متمرکز هستند . برای مثال ، اینستاگرام به شرکت فیس‌بوک یا همان متاMeta  تعلق دارد و این شرکت طبق سیاست‌هایش ، ممکن است محتوایی را حذف یا دسترسی‌ها را مسدود کند یا حتی داده‌های خصوصی را بفروشد .

از نظر تئوری با اتریوم ، این بستر غیرمتمرکز ، می‌توان اینستاگرامی ایجاد کرد که به‌جای فیس‌بوک ، مالک حقیقی آن همان کاربرانش باشند و خودشان آن را کنترل کنند . این همان وب‌ ۳.۰ است که آینده اینترنت خواهد بود . در این صورت می توان آینده بسیار درخشانی برای ارز دیجیتال اتریوم متصور شد .

نقشه راه اتریوم

ویتالیک بوترین خالق ارز دیجیتال اتریوم در مصاحبه‌ای نقشه راه اتریوم برای سال ۲۰۲۴ را در سرفصل‌های زیر خلاصه کرده است :

۱- تمرکز روی حل مشکلات مکانیزم اثبات سهام .

۲- انتشار برنامه بهبود اتریوم شماره ۴۸۴۴ .

۳- رسیدن به ظرفیت ۱۰۰ هزار تراکنش در ثانیه .

۴- رفع مشکلات استکینگ .

۵- بهبود ماشین مجازی اتریوم EVM .

بوترین در این مصاحبه بر لزوم ارائه راهکارهای غیرمتمرکز برای مشکلاتی سنتی که عموماً راه‌حل‌های متمرکز دارند تأکید کرد . باید منتظر ماند که چه سرنوشتی در انتظار دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار کریپتو می باشد .

مزایا و معایب اتریوم

ارز دیجیتال اتریوم مانند بیت کوین ، از تمام ویژگی‌ های فناوری بلاک چین که در آن اجرا می‌ شود بهره می برد . به عنوان مثال نهاد واسطه یا شخص ثالث مانند دولت یا بانک مرکزی از تمامی پروسه‌ هایی که در این روند شکل می‌ گیرد ، حذف می ‌شود . تمام برنامه های غیرمتمرکز و DAO مستقر در شبکه توسط هیچ شخص یا نهادی قابل کنترل نخواهد بود .

از سوی دیگر کل شبکه‌ اتریوم غیرمتمرکز است . یعنی احتمال وجود خرابی در این شبکه وجود نخواهد داشت . از این رو‌ همه‌ برنامه ‌ها به طور دائم آنلاین بوده و هرگز خاموش نمی ‌شوند . غیرمتمرکز بودن شبکه‌ اتریوم آن را در برابر حملات احتمالی هک و فعالیت‌های جعلی محافظت می کند .

در کنار مزایای اتریوم اما این شبکه فاقد اشکال و ایراد نیست . قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم ، به خوبی افرادی بستگی دارند که برای آن‌ها کد می‌ نویسند . در اینگونه فعالیت ها همیشه احتمال بروز خطای انسانی وجود دارد . در نتیجه ممکن است که هر اشتباهی در کد اتفاق بیفتد ، لذا احتمال دارد که شبکه را مورد خطر و سو‌ءاستفاده قرار دهد .

نتیجه آنکه نمی توان جلوی حمله‌ هکرها را گرفت . مگرآنکه یک توافق و بازنویسی کد اساسی صورت بگیرد که هر دو روش می‌توانند موثر باشند . با این حال‌ این کار کاملاً خلاف اصل بلاک چین است‌ ، زیرا بلاک چین یک دفتر کل تغییرناپذیر است .

دلیل ارزشمندی و اعتبار اتریوم

اتر سوخت شبکه اتریوم Ethereum است و اعتبارسنج‌های شبکه (سهام‌گذارها) پاداش خود را با اتر دریافت می‌کنند . برای هر فعالیت و تراکنش روی بلاک چین آن ، باید کارمزد شبکه را با اتر پرداخت کنید . بنابراین ، اتر می‌تواند گزینه‌ای برای سرمایه‌گذاری باشد . به همین دلیل می‌شود گفت اتر ارزشمند است به همان دلیلی که بنزین ارزش دارد .

بدیهی است که هرچه ETH قدرتمندتر شود و اعتماد به این شبکه افزایش یابد ، از ‌نظر تئوری قیمت اتریوم هم افزایش پیدا خواهد کرد . در مقابل ، زمانی‌که شبکه آن ضعیف عمل کند و نتواند طبق نقشه‌راه به اهدافش برسد، قیمت اتر روند نزولی به خود خواهد گرفت .

ناگفته نماند درباره قیمت اتر و تمام ارزهای دیجیتال ، روند کلی بازار و رویدادهای خارجی هم دخیل هستند . مانند اخبار قانون‌گذاری این حوزه و سیاست گذاری های جاری می تواند موثر باشند . توجه کنید که با رونق کسب درامد اینترنتی از ارز دیجیتالی جایگاه و اقبال به طرف آنها بیشتر خواهد شد .

اولین‌ قیمت اتر

در سال ۲۰۱۴ و در برنامه جذب سرمایه بنیاد Ethereum ، حدود ۷ میلیون واحد اتر با قیمت هر واحد تقریباً ۰.۳ دلار پیش‌فروش شد . بنابراین ، اولین قیمت اتر را ۰.۳ دلار در نظر می‌گیرند . حتی اگر قیمت هر اتر را حدود ۱,۲۰۰ دلار بگیرید ، این یعنی اگر سرمایه‌گذاران اولیه اتر همچنان دارایی‌هایشان را حفظ می کردند ، حدود ۴۰۰,۰۰۰‌ درصد سود می کردند .

بهترین روش برای خرید اتریوم ETH

برای خرید ارز دیجیتال اتریوم ، بهترین کار مراجعه به وب‌سایت‌های صرافی ارز دیجیتال است . کاربران ساکن ایران برای خرید اتر از صرافی‌های آنلاین معمولاً به یکی از دو روش زیر عمل می‌کنند :

۱- خرید از طریق صرافی خارجی .

۲- خرید از طریق صرافی ایرانی .

۳- خرید از طریق شخص حقیقی

رایج‌ ترین و شاید راحت ‌ترین راه برای خرید اتریوم خرید آن از صرافی‌ های مربوطه است . تمام کاری که باید انجام دهید این است که یک صرافی مورد اعتماد پیدا کرده و به خرید اتریوم بپردازید . پس از یافتن صرافی باید یک حساب راه‌ اندازی کرده و از حساب بانکی خود‌ یا حتی کارت بانکی خود برای خرید ارز دیجیتال اتریوم استفاده نمایند .

قبل از خرید اتریوم به این موضوع که باید یک کیف پول دیجیتالی داشته باشید توجه کنید . زیرا ارز دیجیتال اتریوم برای نگهداری نیاز به کیف پول دیجیتالی دارد .

از آنجا که ایران تحت تحریم است ، بسیاری از صرافی های خارجی کاربران ایرانی را در لیست تحریم قرار داده اند . بنابراین باید ابتدا در یک صرافی ایرانی ثبت نام کنید . شما در صرافی های ایرانی باید در قبال تومان اقدام به خرید اتریوم نمایید . سپس آن را به یک کیف پول امن ارز دیجیتال انتقال دهید .

روش دیگر برای به دست آوردن ارز دیجیتال اتریوم استخراج آن‌ها بود که با به روز رسانی اتریوم این کار به پایان رسیده است . در استخراج اتریوم از اثبات کار استفاده می‌ شد‌ . این بدان معناست که ماینرها با استفاده از قدرت محاسباتی خود یک مسئله پیچیده ریاضی را برای « مهر و موم کردن» و تأیید مجموعه‌ای از اقدامات در شبکه حل می‌کردند . استخراج‌کنندگانی که موفق به انجام این کار می‌شدند به ازای هر بلاک استخراج شده پاداش دریافت می‌کردند .

سوالات متداول درباره ارز اتریوم

– آیا حتماً باید یک اتریوم کامل بخریم؟

نه حتماً لازم نیست یک واحد کامل بخرید . کسری از یک اتر ( به‌عنوان مثال ۰.۰۱ اتر) را هم می‌شود خرید .

– آیا می‌توان اتریوم استخراج کرد ؟

خیر . با به‌روزرسانی اتریوم (ETH ۲.۰) استخراج این ارز دیجیتال پایان یافت . بنابراین، دیگر نمی‌‌توان اتر استخراج کرد .

– اتریوم و اتریوم ۲.۰ چه تفاوتی باهم دارند؟

تا سپتامبر‌ ۲۰۲۲ ، اتریوم با الگوریتم اثبات کار یا استخراج کار می‌کرد . اما با ارتقا در طرحی به‌ نام اتریوم ۲.۰، این پلتفرم به زنجیره اثبات سهام منتقل شد . در‌حقیقت، اتریوم ۲.۰ همان نسخه قبل است که ارتقا پیدا کرده و بهبود یافته است .

– آیا اتریوم رایگان داریم؟

پاسخ کوتاه و صریح به این سؤال «نه» است . پس مراقب کلاهبرداری‌ها و وب‌سایت‌هایی که وقتتان را تلف می‌کنند ، باشید .

– اتریوم بهتر است یا بیت کوین؟

اتریوم و بیت کوین تفاوت‌های اساسی با هم دارند و برای اهداف مختلفی طراحی شده‌اند . بنابراین مقایسه آن‌ها چندان منطقی نیست . می‌توان گفت هر دو با در نظر گرفتن ریسک هایشان ، برای سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب هستند .

سخن پایانی ارز دیجیتال اتریوم

اتریوم یکی از مهم‌ترین شبکه‌های بلاکچینی در حوزه ارز دیجیتال می باشد . این شبکه بستری مهم برای ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز است . به‌زبان ساده اتریوم یک سیستم عامل برای فعالیت در فضای کریپتو به‌حساب می‌آید . به جز بیت کوین که بر کل بازار تاثیر می‌گذارد ،‌ عوامل دیگری مانند قانون‌گذاری‌ها ، عرضه و تقاضا ، حجم معاملات و غیره نیز روی قیمت اتر تاثیرگذار هستند .

بلاک چین اتریوم و رمزارز آن یعنی اتر ، دارای نقشه راه مشخص هستند . تیم این پروژه ، به طور مداوم در حال تلاش برای به‌روزرسانی‌هایی هستند که این شبکه را برای مردم کاربردی‌تر کنند . بنابراین شبکه اتریوم به هیچ عنوان کلاهبرداری محسوب نمی‌شود . اما از آنجایی که بلاکچین اتریوم امکان ایجاد قراردادهای هوشمند را برای همه مردم فراهم کرده است ، بسیاری از کلاهبرداران از این بستر برای ایجاد پروژه‌های پانزی و اسکم استفاده می‌کنند .

سرمایه گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال نیازمند استراتژی و برنامه مشخص برای سرمایه‌گذاری است . صرفا با توصیه دیگران پول خود را وارد این حوزه نکنید . سرمایه گذاری روی اتریوم از این قاعده مستثنی نیست . اگر قصد دارید بخشی از سرمایه خود را به خرید این روز ارز اختصاص بدهید ، باید خوب تحقیق کنید ، اهداف آن را بدانید و در نهایت با آگاهی کامل سرمایه گذاری نمایید .

نکته آخر ارز دیجیتال اتریوم اینکه ، می‌توان آن را یکی از آینده‌دارترین شبکه‌های بلاکچینی دانست . وعده اتریوم یعنی غیر متمرکز سازی ، وعده بسیار بزرگی است . این وعده تا حدی الان محقق شده و توجه افراد زیادی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است . تکنولوژی اتریوم این نوید را می‌دهد که قرار است رمز ارزها در آینده نزدیک ، وعده‌هایی که سال‌ها به تعویق افتاده را عملی کنند .

مطلب پیشنهادی

ارز دیجیتال تتر Tether , تتر چیست؟ همه چیز درباره ارز دیجیتال USDT

مقاله کامل درباره ارز دیجیتال تتر Tether

در فضای مجازی و محافل پولی ایران بحث ارز دیجیتال تتر Tether مانند سایر رمزارزها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.