مهارت در استخدام شدن

یکی از مهارت های فردی ویژه ، مهارت در استخدام  شدن و کاریابی است و بر خلاف تصور برخی افراد ، برای یافتن شغل مناسب و استخدام شدن باید این مهارت ها را در خودتان تقویت کنید ضمن اینکه علاوه بر استخدام ، در زندگی عادی و حتی ادامه روند رشد در شرکت و یا اداره هم به این مهارتها نیاز خواهید داشت. یادگیری و اجرای آن یکی از مهارت لازم  برای یافتن شغل می باشد.

البته باید یک نکته را هم مدنظر داشته باشید برای هر شغل و کاری باید یک سری مهارت های تخصصی آن را هم داشته باشید ضمن اینکه هر کارفرمایی هم متفاوت عمل می کند ولی برخی اصول و قواعد است که در همه مشاغل و برای همه کارفرماها عمومیت دارد و در سایت پول یابی در ادامه روند آموزش استخدام شدن قصد دارم تا مهارت در استخدام  شدن به صورت عمومی را بیان کنم همراه ما باشید.

مهارت در استخدام  شدن

در زمان استخدام و به ویژه در زمان مصاحبه حضوری برخی از کارفرماها  به اموری توجه می کنند که از نظرشان دارای اهمیت بوده و معمولا این فاکتورهای مهم در بیشتر مشاغل استخدامی لحاظ می شود لذا توصیه می شود این موارد را یاد گرفته و تمرین کنید. علاوه بر این ، یک داوطلب باید آنگونه باشد که کارفرما نیاز دارد نه آنگونه که خودش دوست دارد.

ویژگی های فراوانی است که از نظر کارفرمایان و مدیران کسب و کار مورد توجه است و به عنوان ملاک های حرفه ای مدنظرشان است و هر کسی این ویژگی ها را در خود داشته باشد سعی می کنند تا آن فرد را دعوت به همکاری کنند. قبل از بیان این مهارت ها از دید کارفرمایان ،توجه کنید شما باید رزومه کاری خود را بر اساس این دیدگاه کارفرما برای روز مصاحبه آماده کنید و ارائه دهید. البته یادگیری و آموزش نوشتن رزومه برای کار و استخدام هم ضروری و لازم است .

مهارت برای استحدام شدن ، مهارت فردی در استخدام ، استخدام و یافتن شغل
علاوه بر داشتن و نوشتن رزومه قوی ، باید مهارت فردی برای مصاحبه و استخدام را هم در خود پرورش داد

مهم ترین ویژگی های فردی مهارتی که از نظر کارفرمایان برای استخدام شدن مهم هستند عبارتند از:

– لیاقت و شایستگی استخدام شدن

کارفرما قبل از هر چیز می خواهد بداند که آیا شما واقعا شایستگی استخدام شدن در آن شغل را دارید یا نه؟ اثبات لیاقت استخدام شدن در آن شغل ، ارتباط چندانی به نوشتن وظایفی که در رزومه ذکر کرده اید، ندارد بلکه باید بگوید چه اهدافی دارید و یا چه ایده هایی در سر می پرورانید . اگر استخدام شوید دنبال چه اهدافی برای ترقی شغل خود هستید.

به بیان ساده همه افراد برخی امور عمومی را بلد هستند باید بگویید چه ایده هایی در گذشته اجرایی کرده اید مثلا در اداره و یا شرکت قبلی چه کار خاص و برجسته ای را در جهت ارتقای کسب و کار پیشنهاد داده و یا عملی کرده اید. داشتن این ایده بسیار مهم است منتهی باید دلایل قانع کننده ای هم برای اجرای ایده خود داشته باشید ، چون ممکن است سوالاتی درباره آن ایده از شما پرسیده شود.

خلاصه اینکه به کارفرما ثابت کنید لیاقت و شایستگی استخدام شدن و گرفتن آن شغل را دارید و اینکه می توانید جایگاه شغلی خودتان را از اینی که هست بالاتر ببرید.

– داشتن مهارت های ارتباطی مناسب

البته همه مشاغل نیاز به ارتباط کلامی و یا گفتگو با مشتریان را نداشته و چه بسا که نیازی به این مهارت نباشد ولی یک قاعده عمومی در استخدام وجود دارد که بهتر است این مهارت ارتباطی را داشته باشید شاید روزی در زمینه کاریتان به آن نیاز شود. در هر حال در اکثر مشاغل نیاز به این مهارت ارتباطی وجود دارد و شما باید به کارفرما ثابت کنید که مهارت ارتباطی اولیه را دارید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مشاغل خلاقانه و هنری

مهارت اولیه ارتباطی شامل : فرستادن ایمیل ، نامه نگاری های رسمی و کاری ،برخورد ارتباطی با دیگران ، گفتگو کردن از پشت تلفن با دیگران و… می باشد. خلاصه اینکه شیوه ارتباط برقرار کردن با افراد بیرون از شرکت یا سازمان را بدانید و این مهارت ارتباطی از زمان ارسال رزومه تا روز مصاحبه به انحای مختلف خود را نشان می دهد.

– داشتن هوش و ذکاوت لازم

منظور از داشتن هوش و ذکاوت ، جزو استعدادهای درخشان و یا نابغه بودن و مدرک دکترا و فوق دکترا داشتن ، نیست البته اگر جزو مشاغل خاص و رده بالا باشد شاید نیاز است ولی برای استخدام در حالت عادی ، باید میزانی از هوش و استعداد را داشته و به کارفرما ثابت کنید آدم باهوشی هستید. معمولا کارفرمایان و مدیران شرکتها دوست دارند افراد باهوش و کاربلد را استخدام کنند.

زمانی که رزومه کاری خود را آماده می کنید باید در تنظیم آن قواعد و اصول رزومه نویسی و استخدام شدن را رعایت کنید. شیوه تنظیم و چگونگی ارائه رزومه ، میزان هوش شما را هم مشخص می کند. تلاش کنید منظم و مرتب بودن خود را در زمان مصاحبه رعایت کنید امر مهمی که مدیران شرکتها به آن توجه می کنند.

– مثبت اندیشی و پرهیز از افکار منفی

 داشتن یک مهارت در استخدام  شدن که قابل ستایش است، مثبت اندیشی و پرهیز از افکار منفی و ناامید کننده است. به طور کلی انسان های منفی نگر غیر قابل تحمل بوده و در مقابل ، نشست و برخاست با افراد مثبت به انسان انرژی مثبت و بالا می دهد . برای همین کارفرمایان علاقه ای به استخدام افراد منفی نگر که ممکن است جو شرکت و اداره را برهم بزنند ندارند.

زمانی که برای مصاحبه دعوت می شوید با روحیه بالا و انرژی مضاعف و سرحال بروید و رفتار مثبت و درست از خودتان نمایش دهید البته منظور نقش بازی کردن و یا فریبکاری نیست بلکه با حفظ کرامت انسانی ، نگاه خوشبینانه به کار و زندگی انتشار دهید . پس از استخدام هم این قاعده مثبت اندیشی و بشاش بودن را با افراد همکار، اعم از مدیر ، کارمند ، خدمه و… حفظ کنید.

– صداقت در کار و رفتار

هیچ چیز بهتر از درستی نیست و افراد صادق همیشه درستکار هستند و کارفرمایان به دنبال افراد صادق و درستکار هستند چون قابل اعتماد و اتکا هستند. البته هیچ موجودی بی نقص و عیب نیست و تنها خداوند تبارک و تعالی است که کامل می باشد. با این حال ، مهم این است که در مسیر کمال قدم بردارد و یا نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسید.

صداقت در کار به دنبال خود وفاداری هم می آورد لذا کارفرمایان افرادی را استخدام می کنند که نسبت به شرکت و اداره در همه حال وفادار باشند. اگر قبلا در شرکت و یا اداره ای مشغول کار بوده اید و به هر دلیل خوب یا بدی ، آن کار را رها کرده اید در مصاحبه حضوری یا غیر حضوری چیز بد و ناخوشایندی درباره شغل قبلی خودتان نگوید. بدگویی کردن درباره کار قبلی ، ممکن است شما را انسانی بدبین و ناسپاس نشان دهد.

اگر درباره شرکت یا کار قبلی سوالی کردند صادقانه جواب دهید و از اینکه آن شرکت ورشکست شده و یا موفق نبوده خجالت نکشید درست و صادقانه جواب دهید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  هشت شیوه یافتن کار و شغل

– نشان دادن اشتیاق و علاقه به کار

کاملا طبیعی است که کارفرمایان به دنبال استخدام افرادی باشند که به شغل و حرفه خود علاقه داشته و برای رشد و ترقی آن تلاش کنند. لذا برای استخدام شدن باید از همان روز اول اشتیاق خود به کار را نشان داده و حتی علاوه بر موقعیت شغلی ، باید به شرکت و یا سازمانی که در آن مشغول کار هستید ارزش بودن کار برای خودتان را هم نشان دهید. بقای آن شرکت و سازمان در واقع بقای شغل و کارتان محسوب می شود پس نسبت به آن عشق بورزید و برای رشدش تلاش کنید.

ضروریست تا مدیر و کارفرما هم این عشق و علاقه را دیده و درک کند. اگر چنانچه به کار یا شغلی علاقه ندارید بهتر است قبل از استخدام شدن انصراف دهید چون شغلی که در آن اشتیاق و علاقه ندارید و از روی اجبار باشد نه تنها نتیجه مثبتی عایدتان نخواهد کرد که موجب فرسایش روحی و روانی خواهد شد.

– حرفه ای بودن و حرفه ای رفتار کردن

زمانی که در جایی استخدام شده اید نه تنها به عنوان یک کارمند یا کارگر که به عنوان نماینده و معرف آن سازمان و شرکت در بیرون هستید و باید برای معرفی آن برند تمام تلاش خود را به کار بگیرید. بسیاری از کارفریایان برایشان مهم است که نیروهای استخدامیشان در بیرون از کار، برندشان را چگونه معرفی می کنند.

مانند یک شخص حرفه ای و متشخص رفتار کنید و چه در درون شرکت و یا بیرون از آن ، همیشه حامی و پشتیبان محصولات و خدمات شرکت بوده و تلاش کنید تا به عنوان نماینده در همه جا شرکت را تبلیغ کنید. یقینا بازخورد این رفتار حرفه ای در محیط کسب و کار خودش را به شکل مثبت نشان خواهد داد.

– کسب اعتبار و ارزش

به دست آوردن اعتبار و ارزش در کوتاه مدت امکان پذیر نبوده و زمانبر می باشد و حتی نمی توان در رزومه کاری آن را درست نشان داد ولی به عنوان یک معیار شاخص، در استخدام شدن اهمیت بسیار بالایی دارد . زمانی که شرکتی را ترک می کنید و یا در شغلی هستید که می خواهید از انجا بروید بسیار دوستانه و آبرومندانه انجا را ترک کنید تا به شهرت کاریتان لطمه نخورد.

اگر از کار و شغل قبلی خود، تقدیرنامه و یا توصیه نامه ای دارید به رزومه کاری پیوست کنید این کار اعتبارتان را افزایش می دهد.

سخن پایانی مهارت در استخدام  شدن

یافتن شغل مناسب و استخدام شدن به دلیل بحران اقتصادی و تحریم ها ، تعطیل شدن بسیاری از کارگاهها و شرکت های تولیدی ، تکمیل ظرفیت ادارات و… سخت شده ، ولی محال نشده است. شرکت ها و سازمان ها و نهادهایی هستند که در فواصل مختلف و بر حسب نیازشان، اقدام به استخدام و جذب نیرو می کنند. ضرورت دارد ضمن تهیه یک رزومه خوب کاری برخی از مهارتهای فردی خود را هم افزایش دهید.

کسب مهارت در استخدام  شدن از این نظر اهمیت دارد که کارفرما را قانع می کند شما توانایی و استعداد آن شغل و حرفه را دارید . قبل از مصاحبه حضوری برای استخدام و یا در حین مصاحبه ، باید این مهارت ها را در خود پرورش داده تا در استخدام موفق شوید.

بیشتر این مهارت ها جهت قانع کردن کارفرماست برای اینکه به او ثابت کنید شما همان فرد مناسب برای آن شغل و حرفه هستید و از دست دادن شما خسران بزرگی برایش محسوب می شود.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.