موفقیت در استخدام شدن

برای موفقیت در استخدام شدن و کاریابی باید یک سری قوانین و فرمول هایی را رعایت کنید تا کار مدنظر خودتان را به دست بیاورید. به دلیل مشکلات اقتصادی ، رونق نداشتن تولید و وجود میلیون ها بیکار جویای کار ، یافتن شغل و استخدام شدن سخت و شاید برای برخی محال شده است. در این بازار خراب و بیکاری روزافزون ، اگر قواعدی را رعایت کنید احتمال یافتن شغل زیاد است.

عده ای معتقدند استخدام شدن بسیار ساده است به شرطی که قواعد آن را بلد باشید و بتوانید اجرایی کنید . این افراد استدلال می کنند برای موفقیت در استخدام اگر قوانین آن را درست یاد نگیرید ساده ترین امور برایتان لاینحل خواهد بود. لذا هر کسی باید مهارت در استخدام شدن را یاد بگیرد . در اینجا قصد دارم تا قوانین ، قواعد و فرمول موفقیت در استخدام شدن در اداره و شرکت را بیان کنم امیدوارم کاری را که به آن علاقه دارید پیدا کنید.

موفقیت در استخدام شدن

اگر تا کنون شغلی پیدا نکرده اید هرگز خودتان را سرزنش نکنید و به خودتان نگویید توانایی و یا به قول عوام عرضه این کار را ندارید، لطفا این افکار را از ذهنتان دور کنید یقینا شما مثل بقیه و حتی ممکن است فراتر از آنها توانایی داشته باشید . ایراد شما این است که قوانین استخدامی را درست نمی دانید پس به خودتان سخت نگیرید.

برای موفقیت در کاریابی و استخدام شدن، سه چیز را باید بدانید : ۱- آگاهی از قوانین یا فرمول استخدامی ، ۲- زمان مناسب استفاده از فرمول و قاعده استخدام  و ۳- شیوه استفاده از این قاعده و قوانین .

موفقیت در استخدام ، فرمول استخدام شدن ، موفقیت در مصاحبه استخدامی
فرمول موفقیت در استخدام و کاریابی تهیه رزومه قوی ، آراستگی ظاهر و اثبات توانایی در شغل است.

هر کسی باید نسبت به موارد بالا آگاهی کامل داشته و بتواند از آنها در زمان ومکان مناسب استفاده کند . حال با این مقدمه کوتاه قواعد و شرایط ساده استخدام شدن عبارتند از:

۱- تهیه رزومه :

رزومه را طوری آماده کنید که تخصص و مهارت شما را به خوبی بیان کند. در واقع چیزی است که کارفرما قبل از اینکه شما را ببیند آن را مشاهده می کند. لذا باید طوری تنظیم شود که از آن خوشش بیاید در واقع نوشتن رزومه یک تخصص و هنر است و حتی نوع نگارش آن هم مبین میزان مهارتتان می باشد.

۲- آراستگی ظاهر :

منظور از آراستگی ظاهر پوشیدن لباس شیک و گرانقیمت نیست بلکه منظم و مرتب بودن و درست پوشیدن است . گاهی زیاده روی در شیک پوشی در زمان استخدام ممکن است نتیجه عکس دهد . ظاهر باید تمیز و درست بوده طوری که کارفرما از دیدن یک نیروی تمیز و مرتب لذت ببرد.

۳- متانت در گفتار

زمان اولین مواجه با کارفرما و یا در زمان مصاحبه ، از تند صحبت کردن و یا بی حالی و بی انگیزگی پرهیز کنید . با متانت و رعایت ادب کامل و ادای درست کلمات صحبت کنید طوری که از شنیدن حرفهایتان لذت ببرد. البته گفتار باید طبیعی بوده و تصنعی نباشد. . به قول قدیمی ها طوری سخن بگوید که بر دل نشیند.

۴- القا

با یادگیری برخی تکنیک های ساده و کاربردی می توانید هر کسی را تحت تاثیر قرار دهید در زمان مصاحبه می توانید با هنرمندی ذهن طرف مقابل را خوانده و با گفتار و رفتار به خود علاقمند کنید.

۵- رعایت اصول و نبایدها

گاهی لازم است برخی اصول کلیدی را مراعات کنید و در زمان مصاحبه مواظب باشید چیزی که شرایط را به هم می زند انجام ندهید یعنی کاری نکنید که تو ذوق کارفرما خورده و از به کارگیری شما منصرف شود. مانند یک لکه سیاه روی یک کاغذ سفید در روز مصاحبه به چشم نیایید.

درک کارفرما در زمان استخدام

شاید این سوال مطرح شود که در ذهن و مغز کارفرما چه می گذرد ؟ نکته مهم اینکه او آدم عجیب و غریب ، خیلی خاص و ویژه ای نیست مثل همه مردم عادی است که کمی دانش و تجربه کاری داشته و به عنوان مدیر و کارفرما دنبال چیزی یا موردی است که نیازش در محیط کار را برطرف کند و این نیازش جذب نیروی کارآمد است.

کارفرمایی که به دنبال استخدام نیرو است را می توان به خریدار فروشگاهی تعبیر کرد که فرضا صد هزار تومان پول دارد و می خواهد یک وسیله آشپزخانه بخرد. در اینجا هنر فروشنده مشخص می شود که وسیله ای را که نیاز دارد به او نشان بدهد ، کمی درباره مزایای آن وسیله صحبت کند ، از گارانتی ، کارکرد بالا ، کیفیت وسیله و ضمانت های لازم را بدهد و بعد راجع به امکانات فرعی آن بگوید.

اگرفروشنده در کار تشریح درست عمل کند شاید علاوه بر آن وسیله آشپزخانه ، وسیله دیگری را هم به ایشان بفروشد . کار فروشنده در توجیه خریدار ، همان کار شما برای توجیه و قانع کردن کارفرما می باشد که چقدر بتوانید خوب عمل کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  دعای یافتن کار و شغل مناسب

ذهن کارفرما قبل از مصاحبه

با توضیح بالا ، باید ببینیم که در ذهن و مغز کارفرما قبل از مصاحبه چه می گذرد ؟ قبل از ورود شما ، و حتی قبل از اینکه رزومه و یا چهره شما را ببیند ممکن است کارفرما با خودش بگوید ای کاش این فردی که می آید همانی باشد که من نیاز دارم این فرد متخصص و کاربلد و بسیار باهوش است و مثل فرد قبلی گیج و سردرگم نیست.

و یا شاید کارفرما در ذهن خودش بگوید از این جوان های فعال و کار دوست نباشد امیدوارم مثل آدمهای حراف ، قرطی و تن پرور نباشد که ادعا دارند که همه چیز را می داند و عقل کل هستند و با دیگران با نگاه حقیرانه رفتار می کند. انشالله این فرد همانی باشد که دنبالش هستیم چون دیگر از این مصاحبه ها خسته شده ام.

شاید این افکار مثبت و منفی از ذهن کارفرما خطور کند پس در زمان استخدام برای تاثیرگذاری همه را باید لحاظ کنید.

ذهن کارفرما هنگام مصاحبه

متاسفانه این تصور غلط عمومی وجود دارد که کارفرما و یا مدیران در زمان مصاحبه دنبال سوتی گرفتن و یا زیر سوال بردن توانایی افراد هستند و یا یک عده آدم از خود راضی و عقده ای جمع شده و دنبال اذیت کردن افراد هستند. واقعیتی انکار ناپذیر وجود دارد که ۹۰ درصد کارفرمایان برخی از سوتی ها و حتی ایرادهای کوچک را نادیده می گیرند و این یک دلیل روانشناسی دارد.

معمولا کارفرمایان دنبال ترور شخصیت نیستند بلکه دنبال فردی هستند که نیاز کاریشان را بر طرف کند برای همین مرتب می گویند : چیزی را رو کن و حرکتی انجام بده که نشان دهد شایستگی این کار را داری تا تو را استخدام کنم . دلیلی و یا رفتاری برای استخدام کردن خودت بروز بده تا کار تمام شود.

فرصت مناسب برای اثبات توانایی

در یک مصاحبه استخدامی و یا کاری چقدر زمان برای اثبات توانایی و یا گرفتن پست و مقام وجود دارد؟ شاید در آغاز تصور کنیم از اول تا آخر مصاحبه مثلا نیم ساعت یا یک ساعت و یا … زمان داریم. اگر برای شغل های بسیار جدی و حساس و یا مدیریت های کلیدی و مسئولیت های مهم باشد جواب درست است و از اول تا آخر این فرصت وجود دارد ولی در پست های استخدامی معمولی اینگونه نیست.

در ۹۹ درصد پست های استخدامی ، در همان ۳ یا ۴ دقیقه اولیه همه چیز مشخص می شود و فرد قبول یا رد می شود. در واقع ، در همان دقایق اولیه همه چیز مشخص می شود و بقیه زمان مصاحبه به نوعی وقت تلف کردن و یا به ارزیابی امور می گذرد و کارفرما در همان سه چهار دقیقه تصمیم خود را گرفته و سرنوشت شما را مشخص کرده است.

تشبیه مصاحبه استخدامی مثل کنکور دانشگاه

اگر دقت کنید مصاحبه مانند یک امتحان کنکور می باشد چون برای مصاحبه و آمادگی در آن روزها وقت گذاشته اید و باید در زمان مشخص نتیجه آن را درو کنید . سوالات کنکور تستی و مصاحبه تشریحی با جواب های کوتاه است . سه یا چهار دقیقه سرنوشت ساز فرصت دارید که ثابت کنید چرا باید شما را استخدام کنند؟ اگر فردی یک دنده یا خودرای و یا مغرور جلوه کنید حتی اگر توانایی بالایی داشته باشید کارفرما از استخدام شما منصرف می شود.

 باید در زمان مصاحبه کمی انعطاف پذیری از خود نشان دهید البته انعطاف پذیری با تزلزل و ضعف شخصیتی فرق دارد کارفرما باید مجاب شود که از نظر رفتاری انسانی متواضع هستید و اگر ایرادات جزئی در شما مشاهده کرد موردی ندارد چون مطمئن می شود در زمان کار اصلاح خواهید شد.

بر خلاف قدیم ، امروزه روانشناسان تعریف جدیدی از آی کیو ارائه می دهند . آی کیو یعنی « قدرت تطبیق با محیط اطراف » و اینکه بتوانید از خودتان انعطاف پذیری لازم را نشان دهید. کسی که انعطاف پذیر باشد با محیط اطراف سازگار و همراه شده و حاضر به انجام کار گروهی می شود موضوعی که برای کارفرمایان در زمان استخدام بسیار مهم است.

اگر در سه چهار دقیقه مهم و سرنوشت ساز سوتی بسیار بد نداده و طبق قواعد و فرمول موفقیت در استخدام شدن عمل کنید و انعطاف پذیری از خودتان نشان دهید ، کارفرما شما را پذیرفته ، استخدام می شوید.

آمادگی قبل از مصاحبه استخدامی

یک سری اصول و قواعد ساده است که قبل از مصاحبه توصیه می شود رعایت کنید . قبل از رفتن به مصاحبه،  حمام بروید این کار علاوه بر تمیزی و مرتب شدن ، موجب شادابی و سرحالی می شود . اگر به دلیل حمام نرفتن و بوی بد عرق بدنتان ، رد شوید فاجعه ای اتفاق افتاده که مسئولش خود شما هستید. تصور اینکه بوی بد عرق با عطر و ادکلن و اینها چیزها از بین می رود سخت در اشتباهید بلکه با بوی بد عرق مخلوط شده و بدتر می شود و اگر کارفرما بویایی قوی داشته باشد به راحتی به شلختگی شما پی می برد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  300 ایده کسب و کار زود بازده

 دستشویی فراموش نشود چون ممکن است با بالا رفتن استرس ، در زمان بدی مجبور شوید دسشتویی بروید. نفس عمیق بکشید و با این کار استرس خود را کاهش می دهید به خودتان القا کنید که موفق می شوید. آقایان ناخن های خود را کوتاه کرده و خانمها با ناخن های تمیز بروند.

رزومه خود را مطالعه کرده و به آن تسلط و اشراف کامل داشته باشید تا اگر سوالی شد بتوانید جواب دهید و یا اگر خلاصه ای از آن خواستند قادر به بازگویی باشید. بهتر است منابع و کتابهای مرتبط با زمینه مصاحبه را مطالعه کنید تا با مهارت و آمادگی بیشتری حاضر شوید.

نکات مهم برای مردان در زمان استخدام شدن

بلندپروازی و داستان سرایی نیست اگر گفته شود که ظاهر مرتب تاثیر زیادی در روز مصاحبه دارد. موهای سر و صورت را اصلاح کرده و موهای گوش و بینی را هم اصلاح کنید. تعجب نکنید وقتی با کسی روبرو می شوید در نگاه اول به یک مرد هفت مکان به صورت ناخودآگاه بررسی می شود که دونقطه از آن گوش و بینی است. لذا مرتب و منظم باشید.

اگر موهای سر و صورت کوتاه است بهتر است پشت گردن را تمیز و خط بیندازید. صورتتان در روز مصاحبه تمیز و شفاف باشد. اگر ته ریش دارید بهتر است از ته بزنید و یا اگر ریش می گذارید ان را مرتب و تمیز کنید و خط بگیرید . حتما دستی به سرو صورت خودتان در روز قبل از مصاحبه بکشید. اگر سبیل دارید آن را مرتب کنید.

خلاصه انکه شسته و رفته ، تر و تمیز برای روز مصاحبه آماده شوید لباستان را هم به نسبت نوع کارتان بپوشید فرضا برای بخش تعمیرات یک شرکت لازم نیست با کت و شلوار گرانقیمت بروید این لباس شاید برای استخدام در اداره مناسب است . لباس مناسب ، تمیز و خوش فرم متناسب با شغل خودتان را انتخاب کنید.

 نکات مهم برای زنان در زمان استخدام شدن

هرگز با آرایش غلیظ و سنگین به مصاحبه نروید. در حد معمول و بسیار عادی آرایش کنید چون آرایش در حد معمول زیباتر جلوه می کند. آرایش زیاد اگر تو ذوق کارفرما نزند حداقل این تصور را در او ایجاد می کند که به جای تحلیل توانایی و مهارتتان ، به تحلیل ظاهرتان بپردازد. و در پایان بگوید از دیدن شما خوشحال شدم ، یعنی برو به سلامت دیگه شما را نبینم.

به عبارتی دیگر کارفرما فقط از دیدن شما خوشحال شد و نه از مصاحبه کردن با شما . این نکته مهمی در استخدام شدن است. اگر برای کارفرما بررسی توانایی کارجو مهم باشد در مورد شما ممکن است این نظر را نداشته باشد یعنی فرصت بررسی توانایی شما را نداشته و بیشتر توانایی آرایش کردن و ظاهر را شما دیده است و حواسش از اصل موضوع دور شد.

خیلی از خانم ها که با آرایش غلیظ می آیند در همان ابتدای جلسه رد می شوند و کارفرما فقط به حرفهای آنها گوش فرا می دهد چون تصمیم خود را پیش تر کرده است. صادقانه بگویم اگر در مقابل کارفرمایی قرار می گیرید که کار و پیشرفت شرکت اولویت اول و اصلی هست حتما با ظاهری آراسته و آرایشی معمولی ظاهر شوید تا در مصاحبه استخدامی قبول شوید ولی اگر در مقابل کارفرمایی قرار گرفتید که کارش در اولویت دوم و یا سومش قرار دارد بحث به طور طبیعی فرق دارد و دیگر ما نمی گوییم چگونه حاضر شوید . خود دانید.

سخن پایانی موفقیت در استخدام شدن

مهم ترین فرمول و قانون استخدام شدن و کاریابی ، تهیه رزومه کامل از توانایی و مهارت های خود ، آراستگی ظاهر ، مرتب و منظم بودن پوشش ، رعایت اصول گفتاری و ادب کلامی ، پرداختن به اصل موضوع و پرهیز از حاشیه روی و نشان دادن انعطاف پذیری در زمان مصاحبه می باشد. از اظهار نظرهای متکبرانه و خودسرانه به شدت پرهیز کنید و نشان دهید علاقمند به انجام کار گروهی هستید.

برخی از کارها مثل اصلاح سر و صورت و دوش گرفتن را قبل از مصاحبه انجام دهید و در زمان مصاحبه سعی کنید آنچه هستید و می توانید برای ارتقای شرکت و اداره انجام دهید را نشان دهید. جواب سوالات را درست و دقیق بدهید و از زیاده گویی پرهیز کنید و قبل از مصاحبه معلومات علمی خود را نسبت به آن شغل و مهارت با مطالعه کتاب و منابع تحقیقاتی مرتبط افزایش دهید.

به امید موفقیت در استخدام شدن و یافتن شغل مناسب برای همه دوستان.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.