کسب درآمد با فروش دوره آنلاین

در سال های اخیر کسب درآمد با فروش دوره آنلاین به دلایلی زیادی رشد کرده و افراد زیادی هستند که به عنوان مدرس از این راه کسب درآمد می کنند. دوره های آنلاین به عنوان رقیب جدی آموزشگاهها (کنکور، آزاد، دوره های تخصصی و…) قد علم کرده و به کمک اینترنت در حال تغییر کسب و کارهای سنتی می باشد.

در واقع کسب درآمد با فروش دوره آنلاین در حال تبدیل شدن به بزرگترین رقیب سر راه آموزشگاهها و حتی دانشگاههای سنتی می باشد با فرق که از این پس می توان از این بازار پردرآمد به وسیله اینترنت سود برد. در سایت پول یابی قصد بررسی اهمیت و راههای کسب درآمد از دوره های انلاین را دارم. (نگاه کنید به :کسب درآمد اینترنتی با آموزش)

اهمیت کسب درآمد با فروش دوره آنلاین

دوره های آنلاین به نظر بسیاری از کارشناسان و کاربران اینترنتی بسیار پردرآمد و عالی می باشد و معتقدند این دوره ها به دلایل زیر دارای اهمیت می باشد:

– هزینه پایین دوره های آنلاین:

دوره های اینترنتی و آنلاین از نظر مخارج نسبت به آموزشگاهها بسیار پایین بوده ضمن اینکه هزینه ایاب و ذهاب ، تهیه جزوه و کتاب ، صرف زمان و… را هم ندارد.

– نداشتن محدودیت زمانی و مکانی

برای شرکت در دوره های آموزشگاهها باید در یک مکان خاص و در زمان مشخص حاضر شد و گرنه نمی توان از آموزش استفاده کرد در حالی که دوره های آنلاین این مشکل را ندارد و کاربران در هر جا و در هر شرایطی می توانند از آموزش ها استفاده کرده و به بهترین اساتید و منابع دسترسی پیدا کنند.

– عدم نیاز به تکرار درس

در آموزشگاههای سنتی استاد مجبور است برای فهم بهتر و یا دلایلی دیگر مثل غیبت و یا رفع ابهام، درس را مجددا آموزش دهد در حالی که در دوره های آنلاین نیازی نیست استاد در س را دوباره تکرار کند کاربر یک بار هزینه می کند و بارها و بارها استفاده می کند.

–  راحتی در  تعویض کلاس و استاد

در دوره های سنتی برای بررسی کیفیت آموزشگاهها و استادان، باید به صورت حضوری تحقیق و جستجو کرد ولی دوره های آنلاین چنین مشکلی را ندارد کاربر وارد سایت آن آموزشگاه شده و با چند کلیک، آموزشگاه، استادان و منابع آموزشی را بررسی می کند و در صورتی که از شرایط و محتوای آن راضی بود ثبت نام می کند و گرنه با یک کلیک به سراغ آموزشگاه دیگر می رود.

– اهمیت دادن به مهارت گرایی

با رشد دوره های آنلاین، دوران مدرک گرایی که زمانی خیلی مد بود گذشته است و مهارت گرایی تقویت شده است و افراد بر اساس مهارت های خود کسب درآمد می کنند.

کسب درآمد با فروش دوره آنلاین ، شیوه آموزش دوره های اینترنتی

مدرسان و مواد آموزشی دوره آنلاین

شاید اولین سوال این باشد که چه کسانی می توانند تدریس کنند؟ برای تدریس در دوره آنلاین هیچ محدودیت سنی، جنسی ، شغلی و مهارتی وجود ندارد از یک خانم خانه دار تا دانشجو و استاد دانشگاه و از یک نوجوان تا بازنشسته در صورت داشتن مهارت می تواند آن را به شکل ویدیویی، تصاویر ،صوتی و حتی متنی درآورده به فروش برساند همه متخصصین و تحصیلکرده اعم از شاغل و بیکار می توانند این کار را انجام دهند.

مواد آموزشی هم می تواند هر چیزی مثل: آموزش آشپزی ، آرایشگری، موسیقی ، تدریس زبان خارجی، نرم افزار، مراقبت از کودک و بچه، تعمیرات لوازم خانگی، سفره آرایی و… باشد. کافیست مثلا جلوی یک دوربین یا کامپیوتر قرار گرفته، مواد درسی خود را آموزش دهید. هر مهارت و تخصصی می تواند برای آموزش و کسب درآمد استفاده شود.

 مزایای کسب درآمد با فروش دوره آنلاین

دوره آموزش آنلاین یا اینترنتی مزایای بسیاری دارد که مهمترین آنها عبارتند از

۱- تدریس یک بار و فروش به دفعات

برای کسب درآمد اینترنتی کافیست فقط یک بار یک دوره آموزشی را تهیه و و یا تدریس کنید و پس از آن به دفعات آن را خواهید فروخت. این کار چند حسن مهم دارد اینکه انرژی کمی مصرف می کنید و همچنین تمرکز بر روی آموزش های جدید برای کسب درآمد بیشتر خواهید داشت. در واقع به جای کسب درآمد در طول زمان، در عرض زمان کسب درآمد می کنید.

۲- در استخدام خود بودن

در این شیوه کسب درآمد از اینترنت کاملا مستقل عمل کرده و به نوعی در استخدام خودتان می باشید. در این کار، شما با استفاده از مهارت و تخصص خود، در خدمت خود و برای خودتان کسب درآمد اینترنتی می کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  روش های کسب درآمد از سایت وردپرسی

۳- ساختن برند شخصی برای خود

کسانی که به عنوان مدرس در آموزشگاهها تدریس می کنند در خدمت آن بوده و به نوعی برای برندسازی آن آموزشگاه تلاش می کنند در حالی که در کسب درآمد از دوره آنلاین، شخص مهارت خود را برای برند شدن و شاخص شدن خود به کار می گیرد. این تلاش کم کم او را در اینترنت و در بین کاربران اینترنتی شاخص و دارای سبک خاص می کند.

۴- انتخاب شغل دوم

البته این بستگی به میزان مهارت و تلاش هر کسی دارد که چگونه از دوره آنلاین بهره ببرد افرادی به عنوان شغل اول و گروهی به عنوان شغل دوم از این شیوه کسب درآمد استفاده می کنند. می توانید به صورت پاره وقت و یا به عنوان شغل دوم از این روش کسب درامد اینترنتی داشته باشید.

امکانات لازم برای کسب درآمد از دوره های آنلاین

برای ثبت و انتشار دوره های آموزشی به کامپیوتر شخصی، یک میکروفن و یک دوربین معمولی یا یک موبایل با دوربین با کیفیت نیاز دارید. اما برای تدریس نرم افزار به دوربین و موبایل نیاز نیست و یک برنامه برای ضبط دسکتاپ، یک میکروفن، و یک نرم افزار ساده ویرایش فیلم کافی می باشد. 

در شروع کار نیازی نیست هزینه های زیادی صرف کنید مثلا تدوینگر و یا تجهیزات پیشرفته تصویر برداری و ویرایش و.. خریداری کنید . با شروع درآمد زایی و بررسی بازار ، در صورت نیاز به مرور تجهیزات را تهیه کنید. دوره‌های ویدئویی با نرم‌افزار camtasia studio و سایر لوازمی که تهیه آن چندان مشکل و هزینه‌دار نیست امکان پذیر است.

شیوه شروع دوره آنلاین و کسب درآمد اینترنتی

سوال بعدی این است که از کجا باید شروع کرد؟ برای درک بهتر و افزایش شناخت می توانید با جستجو در گوگل، دوره های مشابه کار خود را ببینید و فقط بررسی کنید چه کارهایی انجام دادند. به ضبط فیلم به صورت حرفه ای یا ضعیف و آماتور اصلا توجه نکنید. سعی کنید در شروع کار، دوره های آموزشی آنلاین از نظر زمانی کوتاه ساخته و به رایگان منتشر کنید تا بازار هدف را شناسایی و جذب کنید.

برای موفقیت در این کار پر رقابت ، نیاز به صبر و حوصله و تلاش می باشد. نیاز مخاطب را بشناسید و تولید محتوا بر اساس نیاز منتشر کنید. دوره های آموزشی پربازدید را بررسی کنید و خودتان تلاش کنید تا نمونه های بهتر و رایگان منتشر کنید. بازخورد دوره های خود را در بین کاربران بررسی کنید و با رفع نواقص، سعی در ارائه آموزش های پیشرفته به مخاطبان داشته باشید.

شیوه فروش و کسب درآمد از دوره های آموزشی

این کار بر اساس تدریس و آموزش می باشد لذا برای کسب درآمد پایدار باید کار خود را جدی گرفته و باید با استفاده از ابزارهای تکنولوژی که در اختیار دارید به منبع درآمد مناسب برسید لذا تا خودتان کارتان را جدی نگیرید نباید از کاربران انتظار داشته باشید کار شما را جدی بگیرند. با این نگاه می توانید از محتوای آموزشی به روش های زیر کسب درامد کنید:

۱- فروش در سایت مرتبط و تخصصی

می توانید دوره های آموزشی خود را در سایت های تخصصی مربوط به فروش محتوای آموزشی عرضه کنید . سایت های زیادی در این زمینه فعال هستند و شما با بررسی قوانین آنها می توانید در فروشگاهایشان برای فروش قرار دهید. البته باید به میزان درصد پرداختی بابت فروش هم توجه کنید مثلا سایت هایی مثل فرادرس درصد پایین (۱۵ تا ۲۰ درصد) به آموزش دهنده می دهد که اصلا ارزش این کار را ندارد.

۲- بازاریابی از راه شبکه های اجتماعی

برای بازاریابی و نیز معرفی شیوه تدریس و یا محتواها، بخشی از ویدیوهای آموزشی خود را به صورت محدود در شبکه های اجتماعی منتشر کنید این کار را با هدف اطلاع رسانی و تبلیغ کارتان انجام دهید از دوستان، آشنایان و فامیل هم می توانید برای بازاریابی کارتان استفاده کنید. فروم های فارسی زبان و نیز قسمت ارسال نظرات در سایت ها و وبلاگ ها برای بازاریابی مناسب است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد با ویراستاری

۳- راه اندازی سایت و فروشگاه

می توانید سایت و یا وبلاگ مرتبط با کار آموزشی خود راه اندازی کنید و آموزش دوره های آنلاین خود را در آن معرفی و به فروش برسانید. به کمک سیستم مدیریت محتوای وردپرس به راحتی می توانید یک سیستم آموزش آنلاین جذاب و با کیفیت راه اندازی کنید. این کار محاسن زیادی دارد و هر انچه که کسب درآمد داشته باشید نصیب شما می کند ضمن اینکه شما را به عنوان یک برند آموزشی معرفی میکند

البته راه اندازی سایت، مقدار زیادی از وقت و انرژی شما را هم می گیرد و این ممکن است بر کیفیت تدریس آنلاین شما تاثیر بگذارد.

شیوه ارزیابی و ارائه دوره های آنلاین

اولین کسی که می تواند دوره آنلاین را ارزیابی کند خود شما هستید. لذا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید ، نمونه های مشابه کار خودتان را ببینید و تلاش کنید تا کار شما با کیفیت تر و بهتر از آنها باشد. به مرور زمان، ویدیو ها و فیلم های آموزشی را با کیفیت بالا و بهتر منتشر کنید و از تکنیک های بصری استفاده کنید، مقالات آموزشی در خصوص چگونگی ضبط ، تولید و انتشار دوره های آنلاین را مرتب بخوانید.

از دوستان و آشنایان و فامیل بخواهید تا دوره های آموزشی شما را ارزیابی کنند حتی در سایت و شبکه های اجتماعی منتشر کنید و از کاربران بخواهید تا نظراتشان را اعلام کنند و اینکه آیا حاضرند بابت این دوره های آموزشی، پولی پرداخت کنند یا نه؟ به این شیوه ، روش پیش نمونه سازی می گویند و شما قبل از انتشار آموزش اصلی و ورود به بازار ، نمونه کار را مانند شرکت های بزرگ فناوری ارائه می دهید تا بازار را بررسی و نواقص را رفع کنید.

مشکلات دوره های آنلاین

تدریس یا آموزش دوره ها به صورت آنلاین مشکلات و چالش های خاص خود را دارد و اصلا مسیر هموار و ساده ای نیست. برخی از مشکلات و چالش های کسب درآمد با فروش دوره آنلاین عبارتند از:

۱- یافتن سرویس مناسب فروش

افراد زیادی هستند که دوره های آنلاین بسیار خوب ، جذاب و مفیدی دارند ولی سرویس یا مکان مناسب برای درآمد و فروش آنها را ندارند. البته سرویس صددرصد کامل وجود ندارد ولی می توان با کمی تحقیق و جستجو، سرویس های مناسب و با کیفیت را پیدا کرد و با انها کار کرد.

۲- عدم استقبال از آموزش ها

یک موضوع کاملا طبیعی در کسب و کار، آموزش و صنعت و… وجود دارد و آن اینکه، احتمال دارد از محصول و خدمات تولیدی استقبال نشود این کاملا امری بدیهی در کسب و کار می باشد.  هر کسب و کار و کسب درآمد اینترنتی و غیر اینترنتی ممکن است با استقبال و یا عدم استقبال مواجه شود و این موضوع نباید موجب ناامیدی و اظهار عجز و شکست شود.

برای موفقیت باید دارای خلاقیت و تلاش مستمر بود و محصولاتی با کیفیت تولید کرد و با برنامه ریزی دقیق و ترسیم اهداف در مسیر موفقیت گام برداشت.

۳- نداشتن دانش فنی تولید دوره آموزشی

یکی از ترس های افراد نداشتن داشتن فنی برای تولید ویدیوهای آموزشی می باشد و متاسفانه افراد زیادی به خاطر این ترس وارد کار نمی شوند. قرار نیست شما برای شبکه های بین المللی و یا برای برنده شدن و کسب جایزه اسکار فیلم درست کنید . نهایت کار شما، ساخت یک فیلم با موضوع دوره آموزشی آنلاین با هزینه کم و ارزان قیمت می باشد. و این نیازی به دانش فنی بالا و تخصصی ندارد.

کافیست تا مقدمات اولیه کار را آشنا باشید، به مرور تخصص و مهارت شما در تولید ویدیوهای آموزشی بالا می رود. قرار نیست که متخصص تصویربرداری و تدوین باشید آموزش با تولید حرفه ای به نسبت کار، هزینه ها را بالا می برد. صبور باشید چون به مرور زمان دانش فنی شما ارتقا می یابد.

سخن پایانی کسب درآمد با فروش دوره آنلاین

برای موفقیت در کسب درآمد با فروش دوره آنلاین قبل از هر چیزی باید مشکل مخاطب خود را شناسایی کنید و بر اساس وجود آن مشکل و نیاز، اقدام به تولید دوره و محتوای آموزشی کنید که مفید و کاربردی باشد. دوره های آنلاین فروش فایل، کتاب الکترونیک (ایبوک) ، فیلم های آموزشی به دلیل اینکه امکان فروش آنها بارها و بارها می باشد و نیاز به کارها و فعالیت فیزیکی مثل بسته بندی و پست کردن و… نیست از روش های مناسب با پتانسیل بالا می باشد.

برای یادگیری اصول بازاریابی اینترنتی با هدف کسب درآمد از دوره های آنلاین، شرکت در جلسات آموزشی یا مطالعه منابع مرتبط می تواند کمک رسان باشد. نکته آخر اینکه کسب درآمد از دوره های آنلاین مثل بسیاری از کسب و های اینترنتی و غیر اینترنتی، باید با صبر و پشتکار همراه باشد و صرف راه اندازی سایت و تهیه و ضبط دوره، کسب درآمد و پول فراوان اتفاق نمی افتد بلکه باید با برنامه و هدف گام برداشت.

مطلب پیشنهادی

کسب درآمد‌ آسان از وبلاگ شخصی , درآمد از وبلاگ نویسی , راه کسب پول از وبلاگ

کسب درآمد‌ آسان از وبلاگ

از زمانی که رسانه متولد شد با خودش پولسازی و کسب ثروت را به همراه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.