دانستن و آگاهی از شیوه تولید محتوای روانشناسی برای جذب مخاطب و افزایش ترافیک وب سایت بسیار مهم است . اینترنت و فضای مجازی همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داده و علم روانشناسی هم از این قاعده مستثنی نیست . صاحبان وب سایت ها و صفحات روانشناسی در شبکه های اجتماعی برای جذب مشتری و کسب درآمد اینترنتی و جذب بیشتر بیمار رقابت تنگاتنگی دارند .
علم روانشناسی مطالعه ذهن و رفتار است و شامل تأثیرات زیست شناختی ، فشارهای اجتماعی و عوامل محیطی است که بر چگونگی تفکر ، عملکرد و حس افراد تاثیر می گذارد . با استفاده از علم روانشناسی، روانپزشکان ( متخصص اعصاب و روان ) و روانشناسان به معالجه اختلالات روانی و شناخت روان انسان ها مشغول اند .
لذا به دست آوردن درک غنی و عمیق تر از روانشناسی می تواند به افراد کمک کند تا بینشی نسبت به اعمال خود و نیز درک بهتری از دیگران داشته باشند . تولید محتوا در این حیطه کاملا تخصصی و رقابتی است . کسانی موفق هستند که به نکات ، شیوه ها و راهکارهای تاثیرگذاری و جذب مخاطب آشما باشند .
در این مقاله قبلی سایت پول یابی به موضوع روانشناسی تولید محتوا به طور عام پرداخته شد . اما در اینجا ضمن پرداختن به این علم ، به نکات مهم در تولید محتوای روانشناسی اشاره می شود . تلاش شده تا مطالب آموزشی و کاربردی بوده و بتواند کمک رسان افراد علاقمند باشد .
تعریف روانشناسی
روانشناسی به انگلیسی Psychology یا پسیکولوژی ، به فرانسوی : Psychologie دانشی است که با بهرهگیری از روش دانشی به پژوهش و مطالعه حالتها و فرایندهای ذهنی و رفتار در انسان و دیگر جانوران میپردازد . منظور از « رفتار » همه حرکات ، اعمال و رفتار قابل مشاهده مستقیم و غیرمستقیم است . منظور از « فرایندهای روانی »، چیزهایی مانند : احساس ، ادراک ، اندیشه (تفکر) ، هوش ، شخصیت ، هیجان ، انگیزش ، حافظه و… است .
علم روانشناسی در تاریخچه کوتاهش ، به گونههای متفاوتی تعریف شدهاست . اولین دسته از روانشناسان ، حوزه کار خود را « مطالعه فعالیت ذهنی » میدانستند . با توسعه رفتارگرایی در آغاز قرن حاضر و تأکید آن بر مطالعه انحصاری پدیدههای قابل اندازهگیری عینی ، روانشناسی به عنوان « بررسی رفتار » تعریف شد . این تعریف معمولا ، هم شامل مطالعه رفتار حیوانها و هم رفتار آدمیان بود . با این فرضها که :
– اطلاعات حاصل از آزمایش با حیوانها قابل تعمیم به آدمی است .
– رفتار حیوانها بهخودیخود، شایان توجه است .
از سال ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ در بسیاری از کتابهای درسی روانشناسی ، همین تعریف ارائه میشد . اما با توسعهٔ روانشناسی پدیدارشناختی و روانشناسی شناختی ، بار دیگر به تعریف قبلی رسیدهایم . در حال حاضر در تعاریف روانشناسی هم به « رفتار» اشارهمیشود و هم به « فرایندهای ذهنی » .
خلاصه اینکه ، روانشناسی را میتوان چنین تعریف کرد : مطالعه علمی رفتار و فرایندهای روانی . این تعریف ، هم توجه روانشناسی را به مطالعه عینی رفتار قابل مشاهده آشکار میسازد و هم به فهم و درک فرایندهای ذهنی که مستقیماً قابل مشاهده نیستند و بر اساس دادههای رفتاری و عصب – زیستشناختی قابل استنباط هستند، عنایت دارد .
انواع روانشناسی
روانشناسی یک رشته علمی گسترده و متنوع است که شامل مطالعه اندیشه ، رفتار، پیشرفت ، شخصیت ، احساسات ، انگیزه و موارد دیگر می شود . لذا دارای زیرشاخه های فرعی و شاخه های تخصصی است. اینجا برخی از حوزه های اصلی تحقیق و کاربرد در روانشناسی آمده است :
۱- روانشناسی غیر طبیعی
مطالعه رفتارهای غیرطبیعی و آسیب های روانی است . این شاخه تخصصی ، بر تحقیقات و معالجه انواع اختلالات روانی متمرکز است و با روان درمانی و روانشناسی بالینی مرتبط است .
۲- روانشناسی زیستی (بیوسایکولوژی)
بررسی می کند که چگونه فرایندهای زیست شناختی بر ذهن و رفتار تاثیر می گذارند . این شاخه ، ارتباط نزدیکی با علوم اعصاب دارد و از ابزارهایی مانند MRI و PET اسکن برای بررسی آسیب های مغزی یا ناهنجاری های مغزی استفاده می کند .
۳- روانشناسی بالینی
بر ارزیابی ، تشخیص و درمان اختلالات روانی متمرکز است .
۴- روانشناسی شناختی
مطالعه فرایندهای فکری انسان از جمله توجه ، حافظه ، ادراک ، تصمیم گیری ، حل مسئله و فراگیری زبان است .
۵- روانشناسی قیاسی
شاخه ای از روانشناسی است که به مطالعه رفتار حیوانات مربوط می شود .
۶- روانشناسی رشدی
شاخه ای است که به بررسی رشد و نمو انسان در طول زندگی می پردازد . شامل توانایی های شناختی ، اخلاق ، عملکرد اجتماعی ، هویت و سایر زمینه های زندگی می باشد .
۷- روانشناسی جنایی
یک رشته کاربردی است که با استفاده از تحقیقات روانشناسی و قوانین موجود ، بر سیستم عدالت قضایی و کیفری متمرکز است .
۸- روانشناسی صنعتی – سازمانی
زمینه ای است که از تحقیقات روانشناختی برای ارتقاء عملکرد کار و انتخاب کارمندان استفاده می کند .
۹- روانشناسی شخصیتی
بر درک چگونگی رشد شخصیت و همچنین الگوهای افکار ، رفتارها و ویژگی هایی که موجب منحصر به فرد بودن فرد می شود ، تمرکز دارد .
۱۰- روانشناسی اجتماعی
بر رفتار گروهی ، تاثیرات اجتماع بر رفتار فردی ، نگرش ، پیش داوری ، قابلیت انطباق در جامعه ، پرخاشگری و مباحث مرتبط دیگر متمرکز است .
اهمیت تولید محتوای در حوزه روانشناسی
رقابت برای جذب مخاطب و افزایش کسب درآمد اینترنتی در میان همه مشاغل وجود دارد . بین روانشناسان و روان درمانگرها رقابت بالایی برای به دست آوردن بیمار جدید وجود دارد . یکی از مسائل مهمی که با آن مواجه هستند نیاز به رشد و دیده شدن است . این افراد برای یافتن بیماران ، یافتن بیماران جدید و حفظ بیماران فعلی ، نیاز به یک استراتژی بازاریابی جامع دارند . در این مسیر تولید محتوای روانشناسی می تواند کمک رسان کند .
از آنجایی که یک بیمار برای همیشه به درمانگر احتیاج ندارد، مشاوران و روانشناسان نیاز به یافتن بیماریهای جدیدی دارند و این دستیابی نیاز به طی یک مسیر دارد . اینجاست که اگر در کسوت یک روانشناس هستید باید تصمیم بگیرید که قصد دارد یک روانشناس و مشاور با متدهای به روز هستید یا روانشناسی با یک رویه ثابت .
روانشناسان ، روانپزشکان و درمانگرانی موفق هستند که بهترین استراتژی های بازاریابی را اتخاذ کرده باشند . برای بسیاری از درمانگران این مشکل وجود دارد : تاکتیک های سنتی بازاریابی پرهزینه هستند و دیگر به درد نمی خورند و باید به فکر راه چاره ای دیگر باشند .
در دنیایی که همه چیز رو به دیجیتالی شدن گذاشته است ، بیشتر کسب و کارها به محتوای دیجیتال وصل شده اند و از این قاعده هیچ حرفه ای مستثنی نیست . چه ابزار فروش باشد چه یک مشاور و یا درمانگر . به همین دلیل برای اینکه مشاوران و درمانگران بتوانند به کار خودشان وسعت دهند باید اقداماتی انجام دهند .
پس اول از همه لازم است که مشاوران و روانشناسان پیج یا وب سایت شخصی خودشان را راه اندازی کند . بعد از این مرحله ، به تولید محتوای روانشناسی احتیاج دارند تا مخاطب هدفمند جذب کنند .
راههای پیشرفت تولید محتوای روانشناسی
۱- ساخت یک وب سایت حرفه ای
هر کسب و کار اینترنتی برای برندسازی ، استمرار کسب درآمد اینترنتی و جذب مخاطب نیاز به ایجاد وب سایت حرفه ای و مناسب دارد . رشته های مختلف علمی هم از این قاعده مستثنی نیستند . همان طور که در بالا اشاره شد ، اولین و مهم ترین قدم ، داشتن یک وبسایت حرفه ای است . روانشناسان باید بدانند همانقدر که فضای داخلی سالن انتظار مهم است ، داشتن سایتی حرفه ای هم برای پرستیژ آنها و جلب اعتماد مخاطب لازم و ضروری است .
طراحی وب سایت درمانی مشاور مانند فضای داخلی آنهاست و بیماران کاملاً درباره نحوه ظاهر و عملکرد آن قضاوت می کنند . در حقیقت ، ۷۵ درصد از مردم بر اساس طراحی وب سایت خود ، اعتبار یک شرکت را قضاوت می کنند . ضمن اینکه وب سایت محلی مطمئن برای انتشار و تولید محتوای روانشناسی می باشد .
۲- بررسی فرصت های محتوایی برای تولید محتوای روانپزشکی
زمانی می توانید تولید محتوای روانشناسی انجام دهید که از مباحث و موضوعات پرطرفدار آگاه باشید . لذا داخل اینترنت بگردید و ببینید چه کلیدواژه هایی به صورت روزانه توسط مخاطب هدف تان گوگل می شود . در مورد همان کلید واژه ها مطلب بگذارید و تولید محتوای متنی داشته باشید . از روی آگاهی و دانش بالا و طبق نیاز مخاطب اقدام به انتشار محتوا کنید .
توجه کنید که در این علم به دلیل حساسیت بالا ، باید محتواها کاملا مستند و علمی باشد . به طور کلی رعایت نکات و اصول تولید محتوای پزشکی و روانشناسی به دلیل سر و کار داشتن با سلامت عمومی جامعه زیر ذره بین می باشد و ممکن است که تبعاتی را به همراه داشته باشد .
قطعا از رقبای شما هم هستند کسانی که با این استراتژی آشنا هستند . پس سعی کنید مطلبی به روز و خلاقانه بنویسید . ببینید در مورد کدامیک از این موارد مطلب کمی نوشته شده ، سعی کنید نقاط خالی را پر کنید و به یک موضوع واحد از جنبه های دیگری نگاه کنید . محتوا هر چه تخصصی تر و کاربردی تر باشد مخاطب بیشتری جذب خواهید کرد .
۳- مشخص کردن مخاطب محتوای روانشناسی خودتان
مهم تر از همه مسائل باید ببینید برای چه طیف جامعه ای تولید محتوای روانشناسی می کنید . این محتوا را برای بیماران می نویسید؟ یا برای کسانی که به روانشناسی علاقه دارند؟ یا برای قشر روانشناس تولید محتوای روانشناسی را انجام می دهید .
توجه کنید که نوع محتوا و شیوه نگارش متن برای هر کدام از این طبف ها با هم فرق دارد . مثلا محتوای تولیدی برای بیماران و مخاطبان عام باید ساده ، قابل فهم و بیان کننده یک نوع مشکل باشد . اما برای قشر روانشناس ، محتوای باید کاملا تخصصی و دارای بار علمی بالا باشد .
۴- سئو یا بهینه سازی وب سایت
یکی از ارکان اصلی افزایش ترافیک سایت ، سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو مخصوصا گوگل است . امروزه اهمیت سئو برای کسب و کارها حتی برای وب سایت های علمی و سلامت غیر قابل انکار است. کمتر سایتی را می توان یافت که بدون بهینه سازی ، رتبه و ترافیک مناسبی کسب کرده باشد .
در واقع ساختن یک وب سایت که به نظر خوب و عالی می رسد تنها بخشی از این نبرد است . مطمئن شوید از وب سایتی استفاده می کنید که کاملا سئو بوده و کمترین ایراد و اشکال را در این زمینه دارد . چرا که در ادامه اگر وب سایت مناسب سئو نباشد به مشکل خواهد خورد . حتی بهترین تولید محتوای روانشناسی هم بدون سئو بودن سایت ، تاثیر قابل قبولی در افزایش ترافیک نخواهد داشت .
۵- شناخت روش ها و ابزارهای بازاریابی محتوای روانشناسی
علم بازاریابی امروزه یک تخصص و مهارت تاثیرگذار در روند رشد کسب و کارها محسوب می شود . ضمن اینکه مثل هر صنعت دیگری تکنیک ها ، استراتژی ها و اصول بازاریابی محتوایی تغییر می کنند و روند رو به رشد خود را سپری می کنند . برای تولید محتوای روانشناسی هم این اتفاق می افتد . سعی کنید در مورد این استراتژی ها کاملا به روز باشید و حواستان باشد که از رشدشان بی خبر نمانید .
۶- استفاده از ویدیو و فیلم های کوتاه
توصیه می شود که در تولید محتوای روانشناسی از همه قالب ها و فرمت های محتواها استفاده کنید و فقط روی تولید محتوای متنی اصرار نکنید . برای برخی از مخاطبان ، مخصوصا مخاطبی که کم حوصله تر است می توانید ویدیو را جایگزین محتوای متنی کنید . با ساخت ویدیو تاثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان می گذارید و در زمان کمتری، حرفهای بیشتر را در قالب انیمیشن و … بیان می کنید .
در تولید ویدیو و کلیپ ها بهتر است که حجم و کوتاه باشد . دلیلش بی حوصله بودن کاربران ، سرعت پایین و گرانی اینترنت در ایران است . تلاش کنید محتوای ویدیوها ، مختصر و در عین حال مفید و کاربردی باشند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند .
سخن پایانی تولید محتوای روانشناسی
در این مقاله سایت پول یابی به تعریف علم روانشناسی و انواع آن پرداخته شد . اینکه علم روانشناسی ، دانش مطالعه حالات و رفتار انسان و جانوران است . کاری اصلی روانشناس ، مطالعه علمی رفتار و فرایندهای روانی مرتبط با انسان است . و در ادامه برخی نکات و آموزش های چگونگی تولید محتوای روانشناسی بیان شد .
توجه کنید که کسب و کار تولید محتوا و به ویژه بازاریابی محتوایی در کسبوکارهای اینترنتی حرف اول و آخر را میزند . دیگر دوره انواع و اقسام تبلیغات اینترنتی صِرف و هزینه بر ، گذشته است . افراد حقیقی و کسبوکارها تمایل به بازاریابی غیرمستقیم دارند تا هم در ذهن مخاطبها و هم در قلب آنها جایگاهی داشته باشند . کسبوکارهای مرتبط با علم روانشناسی نیز از موضوعهای پرمخاطبی هستند که تمرکز خود را بر روی بازاریابی از طریق تولید محتوا روانشناسی گذاشته اند .
متخصصان ، مشاوران و فعالان حاضر در حوزه روانشناسی دریافتهاند که اگر قلب مخاطبان خود را به دست آورند میتوانند از آنها مشتریان وفادار بسازند . مشتریهایی که در نبود آنها از جایگاه آنها حمایت میکنند ، و کسبوکارشان را به دیگران معرفی میکنند . به عبارتی غیر مستقیم کسب و کارشان را تبلیغ خواهند کرد .
نکته آخر تولید محتوای روانشناسی اینکه ، اگر به دنبال مشتری هدفمند و جذب ترافیک بالا از اینترنت هستید و قصد دارید شاخص باشید به مقوله تولید محتوا توجه خاص داشته باشید . امروزه اکثر افراد حرفه ای ، بهجای تمرکز بر تبلیغات اینترنتی ، سعی در بازاریابی محتوایی در زمینه تولید محتوای روانشناسی دارند . اما تولید محتوا در این زمینه امری نیازمند تخصص و مهارت است . با مطالعه این مقاله می توانید مهارت لازم در این زمینه را کسب کرده و شروع به کار کنید .