بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ

یکی از روش های بازاریابی آنلاین و نیز کسب درآمد از اینترنت، بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ می باشد که در چند سال اخیر به دلیل گسترش و تولید گوشی های هوشمند رشد زیادی داشته است. موبایل مارکتینگ می تواند بر اساس اطلاعات زمانی، مکانی، و حتی اطلاعات شخصی مخاطبان به سهولت بهینه سازی شود.

به دلیل اینکه امروزه بیش از ۸۰ درصد مخاطبان و کاربران فضای مجازی دارای گوشی هوشمند می باشند و برای توجه بیشتر به این نوع بازاریابی در حال رشد، در سایت پول یابی تصمیم گرفتم تا طی مقاله ای به صورت اجمالی به بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ بپردازم. (نگاه کنید به مقاله:تاثیر موبایل در کسب درآمد از اینترنت)

تعریف بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ

برای بازاریابی موبایلی Mobile marketing تعاریف مختلفی وجود دارد که ساده ترین آن :« هنر بازاریابی کسب و کارها برای ظاهر شدن روی دستگاه های موبایل کاربران » می باشد. به بیانی دیگر، بازاریابی موبایلی به همه اقدامات بازاریابی می گویند که مخاطب را با بهره گیری از تلفن همراهش هدف می گیرند. این شیوه کسب درآمد یکی از زیرشاخه های بازاریابی دیجیتالی می باشد.

بر اساس این تعریف، هدف از بازاریابی موبایلی دسترسی یافتن به مخاطبین هدف از طریق گوشی های هوشمند، تبلت و سایر گجت های قابل حمل به وسیله سایت، ایمیل، پیامک، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها می باشد. در موبایل مارکتینگ با بهره گیری از این ابزارهای موثر تلاش می شود تا از کانال های توزیعی مختلف، برای ترویج و تبلیغ محصول و خدمات استفاده شود.

اهمیت بازاریابی و کسب درآمد با موبایل

به دلایلی امروزه نداشتن موبایل و یا وسایلی مثل تبلت، لپ تاپ و… که قابل حمل بوده و سیار می باشند عجیب به نظر می رسد. این رواج گوشی های هوشمند فرصت عالی برای بازاریابان و شرکت های بزرگ تبلیغاتی ایجاد کرده تا برای نمایش و تبلیغ محصولات و خدمات خود دست به کار شوند. در واقع یک بازار بزرگ ، متنوع، گسترده و پردرآمدی برای کسب پول در همه زمینه ها ایجاد شده است.

بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ ، کسب درآمد از موبایل، تبلیغات موبایلی

طبق آمارهای رسمی مردم به صورت های زیر از تلفن همراهشان استفاده می کنند: گوش دادن موسیقی ۲۶درصد، دانلود و استفاده از آپ ها ۵۰ درصد، استفاده از شبکه های اجتماعی ۳۶ درصد ( به جز تلگرام که اگر محاسبه شود بیشتر می شود)، ارسال پیام های متنی ۷۴درصد، استفاده از بازیهای موبایلی ۳۳ درصد، استفاده از مرورگر یا Browser 49 درصد.

مجموع این آمارهای عجیب که اتفاقا هر روز هم در حال افزایش است را در کنار آمار روزانه ۳ تا ۴ ساعت میانگین استفاده از موبایل در بین مردم قرار دهید به اهمیت بازاریابی تلفن های هوشمند بیشتر واقف می شوید.

راههای کسب درآمد و بازاریابی موبایلی

روش های کسب درآمد از موبایل و نیز بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ بسیار زیاد و متنوع است ولی در مجموع چهار روش بازاریابی موبایلی به صورت شاخص مطرح است و بیشتر بازاریابان از این روش ها استفاده می کنند که عبارتند از:

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه کارآفرینان برای میلیاردر شدن

۱-  تبلیغات پیامکی : ارسال پیامک یا اس ام اس های تبلیغاتی که همه ما درگیر آن هستیم و گاه و بیگاه برایمان ارسال می شود. تبلیغات پیامکی از قدیمی ترین روش های بازاریابی موبایلی و کسب درآمد موبایلی می باشد.

۲- ارسال نوتیفیکیشن به موبایل :در این روش بازاریابان به اپلیکیشن های معروف و پرمخاطب پول می دهند تا برای کاربران و مخاطبانشان یک نوتیفیکیشن Notification ارسال کنند . محتوای این نوتیفیکیشن می تواند تبلیغ کالا و خدمات، وبسایت ، پیشنهاد تجاری ، پاداش ، تخفیف و… باشد.

۳- تبلیغات بنری موبایلی : در این روش ، بنرهایی در داخل اپلیکیشن طراحی می شود و برای مخاطبان به نمایش داده می شود و یا از تبلیغات پاپ آپ و لینکی (بک لینک) هم استفاده می کنند.

۴- تبلیغات ویدیوی موبایلی : از کاربران تقاضا می شود مثلا برای استفاده از فلان امکانات رایگان و یا رفتن به مرحله بعدی یک بازی، باید یک ویدیویی تبلیغاتی چند ثانیه ای را مشاهده کنند.

به جز اینها روش هایی مثل بازاریابی متقابل دو شرکت با هم در تبادل تبلیغات، بازاریابی محتوایی (ارائه محتوای جذاب) و… که باز به نوعی در زیرمجموعه بازاریابی های بالا هم قابل تصور می باشد و در قالب آنها نیز می گنجد.

مزایای بازاریابی موبایلی

به دلیل تعداد زیاد گوشی های هوشمند اگر ادعا شود که بازاریابی آینده در دستان موبایل خواهد بود سخن گزافه ای نیست، برای همین عصر ما را عصر موبایل مارکتینگ نیز می گویند. برای درک بهتر این موضوع کافیست تا میزان استفاده از موبایل با دسکتاپ را بررسی کنیم تا به حقیقت موضوع پی ببریم .

با مقدمه بالا مزایای بازاریابی موبایلی عبارتند از:

– قابل حمل بودن: در روزگار کنونی قابل حمل بودن ، امکان بازاریابی و تبلیغ در هر زمان و مکان را به بازاریاب می دهد.

– دسترسی به سرویس های سریع: در هر زمان و مکانی می توان خدمات خوب ، آسان و سریع را به مردم داد. لذا بسیاری از شرکت ها با استفاده از روش ها و فنون های بازاریابی و ارتباط با کاربران، محصول و خدمات خود را ارائه می دهند.

– جدایی ناپذیر بودن تلفن همراه از زندگی روزمره : این وابستگی و همراه بودن موبایل موجب شده تا ابزاری مطلوب برای خرید الکترونیکی به ویژه در اوقات فراغت، مورد توجه شرکت ها و بازاریابان قرار بگیرد.

– کاربرد در فروشگاههای فیزیکی: موبایل فقط برای خریدهای الکترونیکی نیست بلکه بسیاری از فروشگاههای فیزیکی و واقعی هم از خدمات تلفن همراه برای تبلیغات و بازاریابی بهره می برند. این نوع فروشگاهها با گرفتن شماره تلفن همراه و یا ارائه اپلیکیشن، آخرین پیشنهادها و تخفیف ها را اطلاع رسانی کرده و شانس مجدد برای کسب درآمد بیشتر را امتحان می کنند.

– تاثیر گذاری پیامکی : با وجودی که سالهاست از پیامک به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می شود ولی هنوز بازاریابی پیامکی کارایی بالای خودش را دارد. در کل بازاریابی از راه SMS و MMS تحول بزرگی در صنعت تبلیغات و بازاریابی به وجود آورده و با وجود رشد شیوه های نوین بازاریابی در اینترنت ، باز پیام کوتاه متنی و چند رسانه ای به صرفه، تاثیرگذار و با اقبال مخاطبان مواجه است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  بهبود استراتژی بازاریابی موبایلی

– شاخص رتبه بندی موبایل در موتورهای جستجو

نکته جالب اینکه گوگل شاخص جستجوی خود را بر اساس رتبه بندی تلفن همراه انجام می دهد و دیگر رتبه بندی جستجو را دسکتاپ قرار نمی دهد. اگر سایت یا وبلاگی دارید رتبه بندی جستجو به جای دسکتاپ بر اساس جستجوی موبایل ملاحظه می شود و این مزیت بزرگ، آینده بازاریابی موبایلی را تحت تاثیر بیشتر قرار خواهد داد.

–  اثر بخشی بازاریابی و تبلیغات موبایلی

وقتی همه نگاهها به سمت موبایل باشد دور از انتظار نخواهد بود که در دنیای بازاریابی و کسب درآمد ، نمایش تبلیغات در سایت های موبایلی ، اثربخشی بیشتری نسبت به بازاریابی سایت و دسکتاپ در آینده چندان دور داشته باشد . قرائن و شواهد که اینگونه نشان می دهد.

افزون بر اینها بازاریابی موبایلی نسبت به سایر بازاریابی ها از جمله بازاریابی سنتی، هزینه کمتر، تاثیرگذاری زودتر یا بازگشت سرمایه سریع تر، تحلیل آسان تر، نرخ بازگشت سرمایه بیشتر (ROI) و رصد (پیگیری و شمارش با استفاده از ابزارهای آمارگیر) راحت تری دارد.

معایب بازاریابی و تبلیغات موبایلی

بازاریابی و تبلیغات موبایلی مثل هر پروژه و برنامه ای عاری از عیب و ایراد نیست و معایبی دارد که بازاریابان موبایلی باید با توجه به آنها، سعی کنند تا در کسب و کارشان به حداقل برسانند.

 برای نمونه در بازاریابی موبایلی پیامکی باید با توجه به نوع تبلیغ و خدمات آگهی‌دهنده برای مخاطبان خاصی ارسال شود. فرضا برای تبلیغ فروشگاه خاص و یا اعلام تخفیف و پاداش، باید دقت کرد در محدوده‌ جغرافیایی خاص همان فروشگاه ارسال شود چون فاصله‌ مکانی در تبلیغات پیامکی بسیار مؤثر است. ممکن است در منطقه‌ای خاص گروه‌های هدف و مشتریان مربوط به آگهی به صفر برسد که در آن صورت ارسال پیامک تبلیغاتی کاملا بی فایده است. عدم دقت در شناخت مخاطبان هدف، بازاریابی موبایلی را بی اثر می کند.

افزون بر اینها، صفحه‌ نمایش کوچک موبایل، وارد شدن گاه و بیگاه با ارسال تبلیغات به موبایل مخاطب به عنوان محیط خصوصی وی و استفاده‌ بیش‌از حد از ابزارهای تبلیغاتی می‌تواند منجر به عصبی شدن کاربران شود. افراط در تبلیغات موبایلی موجب می شود تا کاربران به‌طور کل آن را نادیده بگیرند و یا با استفاده از ابزارهایی آن را مسدود کنند و یا برای همیشه آن برنامه و یا اپلیکیشن را حذف نمایند.

سخن پایانی بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ

در بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ با استفاده از فناوری روز دنیا، گوشی های هوشمند به عنوان ابزاری برای تبلیغ یا فروش خدمات و کالاها مورد توجه می باشند. لذا در این نوع تبلیغات، درک مخاطبان و کاربران، طراحی محتوا بر اساس پلتفرم های موبایلی و استفاده از برنامه و ابزار هایی مثل پیامک، اپلیکیشن و… فوق العاده مهم است.

خلاصه آنکه، بازاریابی و تبلیغات موبایلی یکی از عناصر اصلی کسب و کار و رسیدن به کسب درامد بالا می باشد لذا نباید آن را ساده در نظر گرفت این کار به دلیل داشتن پیچیدگی های خاص، نیاز به تخصص و مهارت دارد. در انتخاب نوع تبلیغات باید دقت لازم را داشت و با توجه به شرایط مکانی و زمانی مخاطبان و نیز شناخت کامل از بازار هدف ، انتخاب تبلیغات را هوشمندانه انجام داد تا به بهترین بازدهی و سود لازم رسید.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.