آمادگی برای مصاحبه استخدامی

برای افرادی که برای مصاحبه استخدامی آماده می شوند سوالات زیادی وجود دارد از جمله، شیوه آمادگی برای مصاحبه استخدامی و شغلی چگونه است ؟ سوالات مصاحبه چیست ؟ چگونه در مصاحبه کاری موفق باشم ؟ انواع سوالات در مصاحبه چگونه طراحی می شود ؟ در مصاحبه استخدامی چه بگویم ؟ در مصاحبه چگونه صحبت کنم ؟ و …

هدف اصلی از مصاحبه استخدامی قانع کردن کارفرما و یا فرد مصاحبه کننده به اینکه شما فردی مناسب برای آن شغل هستید و همه توانایی های لازم برای گرفتن آن شغل ، استخدام در شرکت ، اداره و یا سازمان را دارید. البته این قانع کردن زیاد راحت نیست ولی خیلی سخت هم نیست، به عبارتی سهل و ممتنع است. در این مقاله سایت پول یابی به چگونگی آمادگی برای مصاحبه استخدامی و پاسخگویی به سوالات پرداخته می شود.

آمادگی برای مصاحبه استخدامی

همان طور که در بالا گفته شد در مصاحبه شغلی و استخدامی هدف و وظیفه شما به عنوان فردی جویای کار این است که کارفرما و شخصِ مصاحبه‌کننده را قانع کنید دارای مهارت، دانش ، تخصص و تجربه کاری کافی برای گرفتن شغل و کار مورد نظر هستید. کارفرما برای رسیدن به یقین و اینکه شما همان شخص مدنظرش هستید مجموعه ای از سوالات متعدد مرتبط با کار و تخصص را می پرسد تا شما را مورد سنجش قرار دهد.

با اطلاع از این موضوع ، مصاحبه شونده باید پیش از حضور در جلسه مصاحبه استخدامی، کمی درباره شرکت و یا اداره ، نوع فعالیت و زمینه کاری تحقیق کنید و اطلاعاتی درباره میزان درآمد یا آخرین محصولات و خدماتشان به دست آورد. خیلی عجیب و حتی ناامیدکننده خواهد بود که کارجو از اشتیاق و علاقه زیادش برای کار در یک مجموعه و یا سازمان بگوید، ولی حتی ابتدایی‌ترین اطلاعات را درباره آنجا نداشته باشد.

آنچه مسلم است قبل از مصاحبه شغلی باید آمادگی برای مصاحبه استخدامی و کاری را داشته باشید تا با دستی پر و ذهنی فعال وارد جلسه مصاحبه شوید. در این مقاله سایت پول یابی چگونگی ایجاد آمادگی برای مصاحبه استخدامی ارائه می شود.

آمادگی برای مصاحبه استخدامی ، مصاحبه کاری ، شیوه مصاحبه کاری، فن بیان در مصاحبه استخدامی

برای موفقیت و ایجاد آمادگی برای مصاحبه استخدامی موارد زیر توصیه می شود:

۱- تحقیق درباره شرکت و یا اداره

قبل از مصاحبه استخدامی حتما درباره شرکت و یا اداره مدنظرتان تحقیق کنید.برای شروع تحقیقات ، وب‌سایت شرکت ، بهترین و مناسب ترین مکان می باشد. چون در وب سایت خودشان ، چارت کاری ، شرح وظایف ، محصولات و خدمات را به همان شکلی که باید دیده شوند، معرفی می‌کند. همچنین، کمک می‌کند تا با فرهنگ سازمانی آن شرکت و مجموعه آشنایی مقدماتی پیدا کنید.

حتی توصیه می شود که برای آشنایی بیشتر، گزارش های ماهیانه و سالانه‌ شرکت و مجموعه را بررسی کنید و به دنبال صفحه اخبار در وب‌سایتشان باشید. همانگونه که اطلاعات به دست آمده را تجزیه و تحلیل می‌کنید به نقش خود و ارتباط آن با ماموریت شرکت فکر کنید. می‌توانید در وب‌سایت جستجو کرده و اطلاعات بیشتری درباره شخص یا اشخاصی که قرار است با شما مصاحبه کنند، اطلاعاتی به دست آورید.

توصیه می شود زمانی را به جستجو در اینترنت اختصاص دهید تا اطلاعات بیشتری درباره آن مجموعه پیدا کنید. نام شرکت را در موتور جستجوی گوگل جستجو کنید و ببینید چه خبر جدیدی درباره‌شان وجود دارد. می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی از کارمندان مجموعه، اطلاعاتی درباره شیوه کار در آنجا یا فرهنگ سازمانی‌شان به دست بیاورید.

این برقراری ارتباط با کارمندان چه بسا که در روز مصاحبه و در روند استخدامی به کارتان بیاید و به عنوان دوست و آشنا در زمینه استخدام کمکتان کند. این کار یکی از توصیه های کلیدی برای یافتن شغل مناسب و استخدام می باشد.

تحلیل حرفه ای توانمندی خود برای استخدام

در کنار تحقیق و جستجو درباره شرکت و اداره ، یک پیشنهاد حرفه‌ای این است که درباره خودتان هم تحقیق و بررسی کنید. یعنی چنین تحقیقی را برای نام و مجموعه فعالیت و مهارتهای خود نیز انجام دهید و ببینید با جستجوی نام تان، چه نتایجی در گوگل نشان داده خواهد شد. ممکن است کارفرمای شما نیز پیش از مصاحبه شغلی ، همین تحقیقات را درباره شما در اینترنت انجام دهد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد از اینترنت خطری برای کسب و کارهای ایرانی

توصیه می شود که، مهارت‌هایتان را با نیازمندی‌های شغل مورد نظر مقایسه کنید:

– شغل و کار مدنظرتان را تحلیل و بررسی کنید: در این مرحله دانش، مهارت و توانایی خواسته شده در آگهی شغل را بررسی کنید.

– از سلسلسه مراتب کاری آگاه باشید : جایگاه خود را در چارت سازمانی شرکت مورد نظر بدانید.

– توانمندی خود را مقایسه کنید: مهارت‌های خود را با توانمندی‌های خواسته شده مقایسه کنید.

۲- آماده کردن پاسخ ها پیش از مصاحبه استخدامی

معمولا بیشتر مصاحبه‌های استخدامی  ترکیبی از بررسی رزومه کاری، رفتار و پاسخ‌های شما به سوالات مطرح شده ، می باشد. لذا شما باید پاسخ بسیاری از سوالات را از قبل بدانید و یا آنها را آماده کنید. در اکثر مصاحبه‌های استخدامی شرکت ها و ادارات، تعدادی زیادی از سوالات مشترک هستند، برخی از این سوالات عبارتند از:

– ممکن است کمی درباره خودتان و میزان مهارت و تخصصتان توضیح دهید؟

– نقاط قوت خودتان را می‌شناسید؟

– می‌توانید نقاط ضعف خودتان را نام ببرید؟

– چرا باید شما را در شرکت و یا اداره استخدام کنیم؟

– در چندسال آینده خودتان را در چه جایگاه و مرتبه ای می‌بینید؟

مطمئن باشید در هر جلسه مصاحبه استخدامی ، این سوالات عمومی و تکراری از همه پرسیده می شود. بنابراین بهتر است کمی وقت بگذارید و پاسخ‌های مناسب و شایسته برای این سوالات تکراری آماده کنید.

 ۳- انتخاب پوشش مناسب برای مصاحبه

حتما برای پوشش خود در روز مصاحبه کاری برنامه‌ریزی کنید. یکی از دغدغه‌‌های افراد جویای کار پیش از مصاحبه شغلی ، نحوه پوشیدن لباس مناسب است. مطمئناً نوع پوشش مناسب می‌تواند تاثیر اولیه خوبی بر کارفرما و یا افراد مصاحبه کننده داشته باشد.

بر حسب تجربه توصیه می شود که پیش از شروع مصاحبه شغلی حتماً نکات زیر را در انتخاب نوع لباس و پوشش خود در نظر بگیرید:

– استفاده از رنگ‌های خنثی : سعی کنید در پوشش خود از رنگ‌های مرسوم و خنثی استفاده کنید. این نوع پوشش تقریباً در همه شرکت‌ها مورد پسند است. از رنگ های تند و در چشم پرهیز کنید.

– پرهیز از رسمی بودن بیش از حد : اگر قبل از مصاحبه به شما گفته شده مانند یک کارمند معمولی لباس بپوشید، بهتر است در انتخاب پوشش خود دقت کنید. زیاد از حد رسمی و مانند افراد عصا قورت داده لباس نپوشید و عمل نکنید.

– مرتب و اُتو کشیده باشید : مطمئن شوید لباس‌هایتان پاک، مرتب ، بدون چروک و خوش فرم هستند.

– داشتن پوشش تاثیرگذار : طوری لباس بپوشید که ظاهرتان در کل خوب و شسته‌و‌رفته باشد و در نگاه اول، تاثیر مثبتی بر دیگران بگذارد. از دیدن شما حس خوبی در افراد مصاحبه کننده ایجاد شود.

۴- همراه بردن مدارک مورد نیاز

یکی از لوازم آمادگی برای مصاحبه استخدامی همراه داشتن مدارک مورد نیاز کاری می باشد. اگر پیش از مصاحبه از شما خواسته اند برخی از مدارکتان را به همراه داشته باشید بهتر است از شب قبل، این مدارک را آماده کنید. حتی اگر مدارک خاصی را نخواستند توصیه می شود همراهتان داشته باشید تا در صورت نیاز سریع تحویل دهید تا فردی خوش فکر و آماده جلوه کنید.

علاوه بر شناسنامه ، کارت ملی ، مدارک دانشگاهی و آموزشی ، رضایت نامه و توصیه نامه ها، برخی از این مدارک را در روز مصاحبه استخدامی همراه داشته باشید:

– یک کپی از رزومه کاری و یا در صورت نیاز، فایل پی دی اف PDF آن را به همراه داشته باشید.

– همراه خود یک دفترچه یادداشت و خودکار جهت یادداشت موارد ضروری داشته باشید.

– اطلاعاتی که برای پُر کردن فرم‌های مختلف ( کد ملی ، کد پستی ، شماره تماس ، معرف ها ، و…) لازم است را به همراه داشته باشید.

– توصیه می شود برخی از نمونه کارهای مرتبط را به رزومه کاری خود ضمیمه کنید یا آن‌ها را در روز مصاحبه جهت عرضه همراه داشته باشید.

۵- دقت در ارتباط غیر کلامی

حتما به ارتباطات غیرکلامی خود دقت کنید. شاید تصور کنید آنچه در مصاحبه استخدامی می‌گویید تنها چیزی است که در استخدام شما تاثیر دارد، اما همیشه اینطور نیست. بیشتر مواقع رفتارتان پیش از شروع مصاحبه زیر نظر گرفته می‌شود. در حقیقت، رفتار و ارتباط غیرکلامی می‌تواند بیانگر بسیاری از ویژگی‌های رفتاری و کرداری افراد باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  دعای یافتن کار و شغل مناسب

در طول مصاحبه کاری حتما توصیه ها و نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

– حفظ هشیاری : ارتباط غیرکلامی، به اندازه هزاران کلمه و جمله موثر است.

– مصاحبه برای شما زودتر آغاز می‌شود:  توجه کنید ممکن است رفتار شما در اتاق انتظار به مصاحبه‌کنندگان گزارش شود و یا از طریق دوربین های مدار بسته کنترل شوید.

– نشان دادن اعتماد به نفس : لبخند بزنید، ارتباط چشمی برقرار کنید و محکم دست بدهید.

– حرکات شما مهم هستند : صاف، اما راحت و درست بنشینید. از رفتارهایی که نشان‌دهندۀ اضطراب است مانند تکان دادن خودکار یا کوبیدن پا بر روی زمین، این پا و اون پا کردن ، ناخن جویدن و.. خودداری کنید.

– دقیق و تیزبین باشید:  همزمان که به سوالات مصاحبه‌کننده پاسخ می‌دهید به چشمان او نگاه کنید، اما هیچ‌وقت خیره نشوید.

– احترام گذاشتن به فضای شخصی‌ مصاحبه کننده : تا جای ممکن چیزی بر روی میز مصاحبه قرار ندهید.

– مدیریت واکنش‌های خودتان : حالت صورت‌تان، نشان‌دهندۀ احساسات شماست. سعی کنید واکنش‌های خود را کنترل کنید و تصویری مثبت و تاثیرگذار از خودتان به نمایش بگذارید.

۶- پرسیدن سوال

در بسیاری از مصاحبه‌های شغلی گاهی کارفرما و یا مصاحبه کننده با این سوال « آیا شما سوالی ندارید؟» کار را به پایان می رساند. بهتر است قبل از مصاحبه استخدامی، کمی وقت بگذارید و سوالاتی که برایتان پیش آمده را یادداشت کنید. سوالاتی بپرسید که در طول مصاحبه، اطلاعاتی درباره‌شان به دست نیاورده‌اید. تاکید می شود، اگر پاسخ سوالتان در وب‌سایت شرکت و یا اداره موجود است، بهتر است از مطرح کردنش در جلسه مصاحبه خودداری کنید.

برخی از سوالات پیشنهادی که می توانید از کارفرما و یا مصاحبه کننده بپرسید :

– به نظر شما چه چیز موجب می‌شود که سازمان و یا شرکتان محل مناسبی برای کار کردن باشد؟

– از نظر شما مهم‌ترین معیار برای موفقیت در این شغل چیست؟

– اگر ممکن است کمی درباره فرهنگ سازمانی‌ خودتان توضیح دهید.

– عملکرد کاری و مصاحبه ای من چگونه ارزیابی خواهد شد؟

– چه فرصت‌هایی برای پیشرفت من در این مجموعه کاری وجود دارد؟

– گام بعدی در روند استخدامی‌ شرکت چیست؟

پرسیدن سوالاتی از این نوع، پس از مصاحبه نه تنها شما را فردی علاقمند و مشتاق به فعالیت در آن مجموعه نشان می دهد، بلکه این تصویر را در ذهن مصاحبه‌کننده و کارفرما ایجاد می کند که شما فردی دقیق و اهل تحقیق هستید. همچنین بر اساس پاسخ‌هایی که دریافت خواهید کرد متوجه شرح وظایف خود و فرهنگ سازمانی آن مجموعه کاری خواهید شد، که این موضوع روند تصمیم‌گیری را نیز برایتان آسان تر خواهد کرد.

سخن پایانی آمادگی برای مصاحبه استخدامی

اگر به روند شش گانه ایجاد آمادگی برای مصاحبه استخدامی و شغلی دقت کنید از تحقیق و پژوهش درباره شرکت و چگونگی کار و فعالیت در آن شروع شده و به طرح سوالات از کارفرما و مصاحبه کننده ختم شده است. این موضوع بیانگر این است که، از آغاز تا پایان مصاحبه کاری و استخدامی ، این شما هستید که همه چیز را مشخص می کنید.

کارفرما و یا مصاحبه کننده در آن طرف میز فقط قصد ارزیابی میزان مهارت ، دانش و توانایی شما را دارد و اینکه آیا واقعا شایسته استخدام در شرکت و یا اداره هستید یا نه؟ تمام فرایند و مراحل استخدامی به توانایی شما بستگی دارد که او را مجاب کنید که فردی شایسته و مورد نظر برای تصاحب آن شغل و حرفه می باشید.

نکته آخر جهت آمادگی برای مصاحبه استخدامی این است که قبل از ورود به جلسه ، در حین مصاحبه و زمان اتمام مصاحبه استخدامی تمام رفتار و کردارتان باید حساب شده و معقول باشد. اگر علاقه دارید آن شغل را بگیرید، ضمن اثبات شایستگی و توانایی بالا برای تصاحب آن ، خود را فردی خلاق با ایده های جذاب برای آن شغل نشان دهید.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.