اشتباهات رایج زمان جستجوی کار

برخی از اشتباهات رایج زمان جستجوی کار و شغل توسط جویندگان کار موجب دردسر و یا ایجاد مانع برایشان می شود. البته قبول دارم که پیروی کردن از قوانین و مقررات برای یافتن یک شغل و استخدام شدن کاری پسندیده است و معمولا کارفرمایان خصوصی و حتی ادارات دولتی به دنبال افرادی هستند که قانون مدار باشند ولی گاهی برخی موارد جزء قانون نیستند و به غلط و اشتباه مرسوم شده است.

شناخت قوانین استخدامی و به کارگیری آن برای استخدام شدن، ضروری می باشد ولی گاهی برخی از قوانین من درآوردی هستند و یا اصلا قانون نیستند و یا عدم رعایت آنها بهتر از رعایت کردنشان هستند . در سایت پول یابی در ادامه مجموعه آموزش های کاریابی و استخدام شدن این بار با بررسی اشتباهات رایج زمان جستجوی کار و شغل در خدمتتان هستیم امیدوارم مورد توجه قرار گیرد.

اشتباهات رایج زمان جستجوی کار

زمانی که افراد دنبال شغل و کار می گردند ممکن است با مجموعه ای از مقررات و قوانین مواجه شوند که این مقررات از طریق دوستان ، سایر جویندگان کار ، کتاب ها ، اینترنت و سایت های کاریابی و… گفته شود. سوال این است آیا رعایت این قوانین لازم است ؟ اصلا آیا نیاز است این قوانین را دنبال کنیم و یاد بگیریم ؟ در این موضوع بین کارشناسان و صاحب نظران اختلاف نظر جزئی وجود دارد.

عده ای می گویند که برخی قوانین مرسوم به دلیل رایج بودن و عادت کردن دیگران باید مدنظر باشد و اگرچه وحی منزل نیست ولی بهتر است رعایت شود. در مقابل این دیدگاه برخی دیگر می گویند گاهی بهتر است از قوانین کلیشه ای ، معمول و مرسوم پیروی نکنیم چون ممکن است نتیجه معکوس دهد و آنچه را انتظار داریم به دست نیاوریم.

اشتباهات رایج زمان جستجوی کار ، اشتباه رایج افراد در کاریابی و استخدام
هفت اشتباه بزرگ افراد جویای کار و استخدام

در اینجا سعی کردم تا با نزدیک کردن این دو دیدگاه ، قوانین کاریابی و استخدامی که لازم نیست رعایت شوند و به اقتضای شرایط بهتر است زیر پا گذاشته شود را فهرست کنم . با این مقدمه ، برخی از اشتباهات رایج زمان جستجوی کار عبارتند از:

۱- استفاده از زبان رسمی در رزومه نویسی

یکی از اشتباهات رایج زمان جستجوی کار ، این است که رزومه کاری را به زبان بسیار رسمی می نویسید. لازم نیست رزومه را به صورت کاملا رسمی بنویسیم. واقعیت این است که استفاده از زبان عادی و معمولی موجب می شود تا کارفرما منظور ما را به خوبی درک کند. رزومه فرصتی است برای اینکه مهارت های ارتباطی و تخصصی شما مورد آزمایش قرار بگیرند. اگر رزومه پر از کلمات رسمی یا تخصصی یا بیش از حد طولانی باشد، کارفرما احساس خواهد کرد که این ویژگی ها در واقع جزئی از شخصیت شما هستند.

لذا توصیه می شود در عین رعایت قوانین متداول رزومه نویسی، رزومه خود را با زبانی ساده و روان و قابل فهم بنویسید. فراموش نکنید کارفرما هیچ چیز راجع به شما نمی داند و در عین حال وقت و حوصله ای برای خواندن و تفسیر یک رزومه طولانی و پیچیده را هم ندارد . رزومه در عین مختصر و مفید بودن باید بیان کننده میزان مهارت ، سابقه و تبحر شما در زمینه کاری به بهترین شکل ممکن باشد. لذا یادگیری و آموزش نوشتن رزومه برای کار و استخدام ضرویست.

۲- گستردگی دامنه جستجو

یکی از اشتباهات این است که دامنه جستجوی خود را گسترده و وسیع می کنید. اگر دامنه جست و جوی شما وسیع و گسترده باشد، یعنی شغل یا شغل های خاصی را در ذهن نداشته باشید مطمئنا جست و جوی شما بی نتیجه خواهد بود و چیزی نصیبتان نخواهد شد. لذا توصیه می شود در زمان کاریابی ، محدوده شغلی خود را محدود کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شغل پاره وقت پولساز

نوشتن رزومه های عمومی و یا بیان موضوعات کلی تنها وقتتان را هدر خواهد داد. رزومه خود را به گونه ای بنویسید که تنها معیارهای برگزیده مرتبط با شغل موردعلاقه تان را نشان دهد. این روش بسیار موفقیت آمیز تر از رزومه ای خواهد بود که به طور کلی و مبهم نوشته شده است

۳- داشتن تمام شرایط مورد نظر کارفرما

اشتباه دیگر این است که تصور کنید همه شرایط مورد نظر کارفرما را دارید. توجه کنید که کارفرمایان ممکن است دارای افکار ایده آل گرایانه باشند ولی احتمال اینکه رزومه ای را با تمام شرایط موردنظر خود پیدا کنند خیلی کم است امکان ندارد که همه افراد کامل و بی نقص باشند. در واقع آگهی استخدام منتشر شده توسط کارفرما ، فهرستی از توقعات بلندپروازانه او می باشد و خود آنها هم به خوبی می دانند که نمی توان همه این شرایط را در یک نفر پیدا کرد.

حتی بر فرض اگر کسی ادعا کند که همه این ویژگی های مورد نظر در آگهی را دارد، کارفرمایان باور نخواهند کرد. توجه کنید آنچه که یک کارفرما می خواهد کارمند و کارگری با مهارت کافی و دارای اعتماد به نفس، اشتیاق ، انگیزه بالا و مسئولیت پذیری است پس با اعتماد به نفس به دنبال شغل موردعلاقه تان بروید و نگران چیزهایی نباشید که کارفرمایان می خواهند و شما ندارید. هیچ کس صد در صد کامل نیست .

۴- استفاده نکردن از تماس تلفنی

اشتباه دیگر در زمینه کار و استخدام این است که افراد جویای کار تماس تلفنی نمی گیرند. البته ممکن است در بعضی آگهی های استخدامی و کاریابی  بگویند که تماس تلفنی برقرار نکنید و حتما باید ملاقات حضوری داشته باشید. حتی اگر این حرف را نگویند، معمولا برای تکمیل فرایند استخدام نیازی به تلفن کردن نیست. ولی جالب است بدانید که در برخی موارد تماس تلفنی می تواند سودمند باشد.

توصیه می شود به بهانه ای، موقعیتی برای تماس مستقیم با کارفرما و تاثیر بر او پیدا کنید و یا این موقعیت را برای خودتان ایجاد کنید. توجه کنید گاهی چنین تماسی اطلاعات شما را درباره شغل موردنظر و آنچه آنها می خواهند افزایش می دهد. ضمن اینکه شما یک سری اطلاعات با ارزشی درباره شغل مورد نظرتان به دست می آورید که ممکن است در آگهی استخدام به آنها اشاره ای نشده باشد.

۵- پنهان کردن نقاط ضعف خود

جز خداوند متعال ، هیچ موجودی کامل نیست و همه دارای ایراد و نقص هستند لذا در زمان استخدام یکی از اشتباهات رایج این است که همه نقاط ضعف و ایرادات خود را مخفی کنید. به طور قطع و یقین کارفرمایان به سادگی گول نمی خورند، پس در مصاحبه از جملات کلیشه ای مانند: « من ایده آل گرا هستم» « من در زمینه کاری کمال گرا هستم » و… اجتناب کنید. چه بسا اینها را نشانه کبر و غرور بدانند.

 توجه داشته باشید قرار نیست خود را بی عیب و نقص و کامل نشان دهید. انجام مصاحبه تنها فرصتی است برای آزمودن اعتماد به نفس و خودآگاهی شما، پس اگر لازم شد آنها را با اقرار به یک نقطه ضعف غافلگیر کنید (البته این ضعف نباید مستقیما به شغل و کار موردنظر مربوط باشد)، ولی در ادامه می توانید بگویید که فکر می کنید مهارت های مربوط به این کار و شغل به شما کمک خواهند کرد تا بر این ضعف غلبه کنید و خود را کامل تر از گذشته کنید. در زمان مصاحبه و معرفی خود، تواضع داشته باشید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  نکات اصلی کاریابی و یافتن شغل

۶- اثبات خود در زمان مصاحبه

یکی از اشتباهات رایج زمان جستجوی کار این است که افراد تصور می کنند باید در زمان مصاحبه خود را ثابت کنند. اصلا ضرورتی برای این کار وجود ندارد ، زمان مصاحبه آرام باشید و ارتباطی طبیعی و بدون تنش با مصاحبه کنندگان برقرار کنید. سعی نکنید با زور و به هر طریقی منظور خود را بفهمانید. هرگز مصاحبه را میدان نبردی بین خود و مصاحبه کنندگان تصور نکنید. اصلا لازم نیست چیزی را ثابت کنید.

باید توجه کنید که مصاحبه فرصت و ابزاریست برای برقراری مکالمه ای جذاب و خلاقانه با کسی که به دنبال عضوی جدید برای تیم و گروه خود می گردد. عضوی که می تواند با سایر اعضا کنار بیاید و به خوبی کار کند قبل از مصاحبه خود را در فضایی آرام و بدون استرس در حال مصاحبه تصور کنید، در حالی که سعی می کنید خود را بیشتر بشناسانید و به آنها بگویید که چرا می خواهید برایشان کار کنید. اگر دچار استرس شده اید که گاهی طبیعی است سعی کنید با تنفس عمیق و القای آرامش ، خود را آرام کنید.

۷- نشان دادن درآمد فعلی بیش از آنچه است.

متاسفانه این اشتباه را بیشتر افراد جویای کار مرتکب می شوند و درآمد فعلی خود را بیشتر از آنچه که هست و واقعیت دارد نشان می دهند. هدف این افراد  از این اقدام دو چیز است اول اینکه اعتماد به نفس پایین دارند و با دروغ می خواهند خود را فردی پردرآمد نشان دهند و دوم اینکه ، تصور می کنند بیشتر جلوه دادن درآمد فعلی موجب می شود تا کارفرمای جدید حقوق بیشتری را برایشان در نظر بگیرد. اما این راهکار در واقع نوعی ریسک محسوب می شود.

توجه کنید که هیچ چیز بهتر از درستی و صداقت نیست . دروغ گفتن در مورد حقوق می تواند به ضرر تان تمام شود چون راه هایی وجود دارد که کارفرما به درآمد واقعی تان پی ببرد و حتی نیاز به این کار هم نیست چون بالاخره سطح حقوق و درآمد کارگر و کارمند و… در جامعه مشخص است و افراد به راحتی می توانند متوجه واقعیت شوند. پس آنچه را که از درآمد واقعی دارید بیان کنید.

سخن پایانی اشتباهات رایج زمان جستجوی کار

اگر به مجموع هفت تا از اشتباهات رایج زمان جستجوی کار و استخدام که در بالا فهرست شد توجه کرده باشید متوجه می شوید که همیشه تاکید بر این است که خود را آن طور که هستید جلوه دهید و نه آنچه دیگران می خواهند. کارفرما دنبال فردی دارای دانش و مهارت مرتبط با شغل مدنظرش است تا کاستی های محیط کار خود را کم کند لذا نباید خود را آدمی محیرالعقول و دارای توانایی هایی بسیار خاص نشان دهید عادی رفتار کنید و هر آنچه را دارید نشان دهید.

هیچ ترسی از مصاحبه نداشته باشید چون هدف از مصاحبه بیان توانمندی شما و اینکه کارفرما مجاب شود شما مناسب این شغل می باشید . تلاش نکنید خود را جامع علوم و کامل همه فنون نشان دهید چنین شخصی وجود ندارد. نشان دهید که اعتماد به نفس ، صداقت و درستی در کار دارید و مطمئن باشید کارفرما دنبال فردی می گردد که بتوان به عنوان همکار با او کار کرد و در خدمت سیستم باشد و تلاشش ارتقای و بهبود کار باشد.

مطلب پیشنهادی

راههای کسب درآمد در ایران ، بهترین روش های کسب درآمد آسان ، راههای کسب پول در ایران ، مشاغل ساده پولساز در ایران

راههای کسب درآمد در ایران

زمانی که صحبت از کسب و کار اینترنتی و یا راههای کسب درآمد در ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.