اصول بازاریابی محتوایی

آگاهی و دانستن اصول بازاریابی محتوایی از این نظر اهمیت دارد که یکی از تاثیرگذار ترین فعالیت ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ ، برنامه ریزی بر روی محتوا و شیوه تولید آن در اینترنت می باشد. بازاریابی محتوا Content Marketing با به اشتراک گذاری محتوای آموزشی ، تفریحی ، آگاهی بخش ، به مخاطبان کمک می کند و در مقابل، در قالب تغییر رفتار مخاطبان و آنگونه که بازاریابان انتظار دارند ، به شکل تصمیم گیری برای خرید خود را نشان می دهد.

به دلیل اهمیت اصول بازاریابی محتوایی در رشد و توسعه کسب و کارها تصمیم گرفتم تا در سایت پول یابی در دو مقاله مجزا به بررسی آن پرداخته و اینکه چه اقداماتی لازم است تا بازاریابی محتوایی حداکثر تاثیر خود را نشان دهد.با بازاریابی محتوا می توان مشتری برای کسب و کار اینترنتی جذب کرده و یا مشتری‌های قدیمی خود را نسبت به کسب و کار وفادار کرد.

تعریف بازاریابی محتوایی

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از بازاریابی محتوا ارائه دهیم ، یک برنامه در استراتژی دیجیتال هر کسب و کاری می باشد که از طریق تولید محتوا بتوان مشتری جذب کرد. این تعریف که یکی از شاخه‌های استراتژی محتوا است، این امکان را می‌دهد که بدون تبلیغ مستقیم، مخاطب و مشتری جذب کرده و یا مشتری‌های قدیمی خود را نسبت به کسب و کار وفادارتر کنید. در این نوع از بازاریابی همانند سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال باید یک تجزیه و تحلیل داشته باشید.

این‌بار آنالیز تنها بر روی بازار و رقبا شما نیست بلکه باید ویژگی‌های کسب و کار خودتان را بشناسید. اینکه در چه مورد فعالیت می‌کنید؟ و کاربران شما چه چیزی علاوه بر محصول می‌خواهند ؟ خلاصه «هدف بازاریابی محتوایی، جذب و نگهداری مشتریان به وسیله‌ تولید و سازماندهی محتوای ارزشمند و مناسب به نیت تغییر یا تقویت رفتار مشتری و مخاطب است. این نوع بازاریابی، فرایندی مستمر است که در راهبرد کلی بازاریابی شما به بهترین نحو جای می‌گیرد و بر مالکیت رسانه متمرکز است نه اجاره‌‌ آن.»

اصول بازاریابی محتوا ، استراتژی محتوا ، تولید محتوا
بازاریابی محتوا به معنای جذب مخاطب هدف ، ایجاد ارتباط بلندمدت و در نهایت تبدیل مخاطب به مشتری وفادار است.

خلاصه آنکه ، بازاریابی محتوایی نشان خواهد داد که چگونه می‌توان برند خود را پیروزمندانه تبلیغ و ترویج کرد و مشتریان باکیفیت‌تری دریافت کرد و همچنین روابط میان خود و مشتری را از طریق بازاریابی محتوایی ارتقا بخشید. لذا شناخت بازاریابی محتوا برای همه مدیران کسب کار ضرورت دارد.

اصول بازاریابی محتوایی

با این مقدمه و تعریف بازاریابی محتوایی ، زمان آن رسیده تا فهرستی از اصول بازاریابی محتوایی که برای رشد کسب و کارهای اینترنتی ضروریست را ارائه دهم . قسمت اول این اصول بازاریابی محتوایی  عبارتند از :

۱- انتخاب عنوان مفید و رسا

اصل اول در بازاریابی محتوایی این است که یک عنوان رسا، ، گویا ، خلاصه و مفید انتخاب کنید. تا می توانید عنوان محتواهای خود را مختصر ولی تاثیر گذار و جذاب انتخاب کنید. عنوان محتوا باید شامل کلمات کلیدی اصلی داخل محتوا باشد. آگاه باشید که کاربران اینترنتی کم حوصله بوده و وقت زیادی برای مطالعه ندارند. عنوان خوب، به کاربر و مخاطب کمک می کند تا تصمیم بگیرد که محتوا را مطالعه کند و یا آن را نخوانده ، صفحه را ببندد و برود.

سعی کنید که با استفاده از موضوعات جالب و خواندنی و مشخص کردن مطالب مهم محتوا، به کاربران کمک کنید تا نکات مهم محتوای شما را در وقت کمتری دریافت کنند. خلاصه نویسی و یا همان نتیجه گیری از مباحث ،  در انتهای مطلب به کاربر می فهماند که چقدر وقت کاربران برای شما مهم است و اینکه شما با هر شیوه و طریقی تلاش می کنید طبق خواسته اش عمل کنید.

۲- تولید محتوا برای تمام مراحل قیف فروش

برای موفقیت و افزایش فروش ، در صورت امکان ، برای هر مرحله از قیف فروش ، محتوای مناسب تولید کنید. ممکن است برخی از کاربرانی که به سایت شما می آیند، آماده انجام خرید باشند. اما در مقابل اینها ، بسیاری از کاربران تنها به خاطر آشنایی بیشتر با برند، در سایت شما گشت و گذار می کنند. یک اصل مهم بازاریابی محتوایی این است که شما برای همه نوع کاربر با هر نوع نیاز و گرایش ، محتوا تولید کنید.

لذا سعی کنید در هر مرحله از قیف فروش ، محتوای مناسب برای جذب کاربر و مخاطب خود داشته باشید و کاربر را به مرحله بعدی فروش هدایت کنید تا بتوانید از کاربر، مشتری بسازید. اینگونه نرخ تبدیل کاربر به مشتری سایت شما نیز افزایش می یابد . نباید کاربر و مخاطب سایت را به حال خود رها کرد، بلکه برای هر جا از سایت که می رود و سرک می کشد محتوای مناسب در اختیارش گذاشت.

۳- استفاده از محتوای ویدیویی

اگرچه محتوای متنی و نوشتاری دارای ارزش بالا می باشد ولی نباید از محتوای ویدیویی غافل شد لذا در برخی مواقع حتما از ویدیو و کلیپ های کوتاه استفاده کنید. روزانه هر کاربر اینترنت بطور متوسط یک ساعت و نیم ویدیو تماشا می کند. البته این مقدار در کشورهای مختلف متفاوت است و به سطح نفوذ و سرعت اینترنت در آن کشور بستگی دارد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت بازاریابی موبایلی

در ایران در سالهای اخیر به دلیل گسترش اینترنت پرسرعت و موبایلی ، گرایش کاربران به دیدن ویدیو بیشتر شده است. برای همین می توانید از یک ویدیو مفید، آموزنده و سرگرم کننده استفاده کنید و توجه کاربران را به برند خود جلب نمایید. دلیل دیگر اینکه برخی از کاربران تنبل و راحت شده و حوصله متن خواندن را ندارند لذا تولید محتوای ویدیویی برای جذب این نوع کاربران هم مفید است.

۴- شخصی سازی محتواها

شما نمی توانید هر چیزی را که به دست آورده اید به عنوان محتوا منتشر کنید و انتظار بازخورد مناسب داشته باشید. لذا باید محتواها را شخصی‌سازی و سفارش سازی کنید. یعنی قبل از تولید و ویرایش محتوا، درباره کاربران و مخاطبان هدف خود تحقیق کنید تا آنها را بهتر بشناسید. نمی توانید بدون شناخت از آنها چیزی را برایشان تولید کنید و منتظر اثرگذاری مناسب باشید.

تنوع پرسونا به شما کمک می کند و اینکه باید چند پرسونا برای کاربران هدف خود داشته باشید. هر بار که تولید محتوا می کنید، یکی از این پرسوناها را هدف قرار دهید. تفکیک محتوا برای هر گروه از کاربران، به شما کمک می کند تا ارتباطات موثرتر و بهتری را با آن‌ها برقرار سازید.

۵- انتشار نوشته مهمان در سایر سایت ها و وبلاگ ها

حتما نباید تمام توجه و هدفتان تولید محتوا در سایت و یا صفحه اجتماعی خودتان باشد می‌توانید در وبلاگ و یا وب‌سایت‌های دیگر مقاله و نوشته به عنوان مهمان منتشر کنید. نوشتن پست های مهمان با کیفیت ، تخصصی و مفید ، یک اصل بازاریابی محتوایی و روش جدید برای دسترسی به چشم اندازهای جدید است.

برای بهره مندی از این اصل، باید محتوای شما ترجیحا ویرایش نشده و مختص خوانندگان سایت میزبان باشد. همچنین با این کار بک لینک های خوب و با کیفیتی نیز برای وب سایت خود به دست خواهید آورد. در واقع با یک تیر دو نشان می زنید هم کسب و کارتان را در جایی دیگر به صورت غیرمستقیم و رایگان معرفی می کنید وهم با لینک دادن به کسب و کارتان موجب افزایش ترافیک و ارتقای رتبه سایتتان خواهید شد.

۶- محتوای باکیفیت قابل اشتراک گذاری

در سایت و یا صفحه شبکه اجتماعی باید محتوایی تولید کنید که قابلیت اشتراک گذاریش بالا باشد و کاربران آن را در سایر شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک و توئییتر و.. و پیام رسان های موبایلی مثل تلگرام به اشتراک بگذارند. برای نمونه کتاب های الکترونیکی ارزشمند و با کیفیت ، اینفوگرافیک های زیبا و اطلاعات جذاب بسازید که قابل اشتراک گذاری هستند و این محتواها را در دسترس کاربران و مخاطبان خود قرار دهید تا آنها در فضاهای مختلف اینترنت با اشتراگذاری ، انتشار همگانی دهند.

مطمئن باشید اگر محتوای شما جذاب و خواندنی باشد و کاربران از آن محتواها خوششان بیاید، آن را با دوستان خود به اشتراک خواهند گذاشت. این اصل بازاریابی محتوایی به شما کمک می کند تا کاربران جدیدی وارد سایت شما شوند و کسب و کارتان بیش از گذشته برجسته شود.

۷- اهمیت دادن به کیفیت محتوا

اصل مهم در تولید محتوا داشتن کیفیت بالا می باشد لذا اگر به کیفیت محتوای تولید شده اهمیت ندهید محتوا ارزشی نخواهد داشت. علاوه بر این  ، یک اصل دیگر بازاریابی محتوا، تولید محتوا بصورت منظم  و دائمی می باشد. قطع و وصل شدن های تولید محتوا ، ممکن است اعتماد کاربران را به کسب و کارتان ضعیف کند.

خیلی مهم است که محتوای تولید شده برای کاربران و مخاطبان هدف مفید باشد. بنابراین فقط به تولید محتوای صرف فکر نکنید، بلکه به تولید محتوای باکیفیت ، تاثیرگذار و مفید فکر کنید. خوب است که موضوعات محتوای شما برای کاربران سرگرم کننده، آموزشی و جذاب باشد و در عین حال برطرف کننده نیاز و خواسته شان نیز باشد.

۸- بخش بندی محتوا

برای راحتی و تاثیرگذاری و نیز نظم محتوا ، می توانید آن را بخش بندی کنید. یک محتوا شامل عنوان، زیر عنوان، محتوای داخلی یا متن اصلی، علائم نگارشی، فهرست ، پاراگراف بندی و… است. سعی کنید برای راحتی مطالعه محتوا ، پاراگراف های طولانی را به پاراگراف های کوتاه ( فرضا پاراگراف های پنج و یا شش خطی ) تبدیل کنید.

هدف شما از این اصل بازاریابی محتوا باید این باشد که به فهم سریع و راحت کاربر کمک کنید. محتوای سبز ، تخصصی ، جذاب و باکیفیت نسبت به محتوای درهم برهم و نامنظم ، از دید کاربر ارزش بیشتری برای مطالعه دارد. چینش محتوا نباید طوری باشد که اگر کاربر سرش را از نمایشگر کامیپوتر و یا موبایل برگرداند، نتواند پیدا کند که کجای مطلب را مطالعه کرده است . از این اتفاقات برای بسیاری از کاربران حین مطالعه روی داده ، لذا باید نظم خاصی در نمایش و ارائه مطالب رعایت شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  24 ایده کسب و کار خانگی زودبازده

۹- هدف گذاری مجدد محتوا

اگر لازم شد حتی می‌توانید محتوا را از نو هدف‌گذاری کنید. شما می توانید برای محتوای یک سایت و یا وبلاگ، نوشته ، ویدیو، اینفوگرافیک یا پادکست و یا هر چیزی دیگری بسازید. مجموعه ای از نوشته های وبلاگ می تواند در قالب یک کتاب الکترونیکی یا مقاله هم ارائه شود.

 اطلاعات موجود در یک مقاله می تواند ایده خوبی برای محتوای جدید باشد. عمق محتوا، یک اصل بازاریابی محتوایی است که نشانگر تخصص شما در حوزه کسب و کارتان است. پس تا می توانید عمق محتواهای خود را افزایش دهید و زیاد از این شاخه به آن شاخه نپرید. هر چه محتوا عمیق تر باشد تاثیرگذاری آن هم بیشتر خواهد بود.

۱۰- به روز رسانی محتواهای قدیمی

گاهی لازم است که دستی به سر و روی مطالب قدیمی و از تاریخ گذشته سایت بکشید و آنها را به روزرسانی کنید. به روزرسانی محتواهای قدیمی، به پایداری برند کسب و کارتان کمک می کند. ممکن است محتواهای قدیمی وبلاگ شما دیگر از مد افتاده باشد و یا مورد توجه کاربران و مخاطبان نباشد. محتواهای قدیمی و کهنه توسط کاربران شبکه های اجتماعی پس زده می شوند و این آن چیزی نیست که شما به دنبالش هستید.

لذا بهتر است هر چند وقت یکبار محتواهای سایت خود را به روز کنید. مواردی که دیگر از آنها استفاده نمی شود را حذف و یا ویرایش کنید و یا جایگزین جدیدی برای آنها بگذارید. به ‌روزسانی محتواهای سایت این حس را به کاربران می دهد که  برندتان را تازه و به روز نشان می دهد. هم چنین ممکن است پست های قبلی شما دارای اشکالاتی باشد که از چشم شما پنهان مانده است. با مرور دوباره آنها، این خطاها را هم رفع می نمایید و یا ممکن است با پیشرفت های جدید لازم باشد آنها هم از نظر محتوا ، به روز شوند.

۱۱- ایجاد لینک بیلدینگ داخلی

یکی از فاکتورهای مهم برای رشد سایت ها ،لینک ها می باشد لذا بین نوشته‌ها و محتواهای تولید شده لینک بیلدینگ داخلی انجام دهید. توصیه می شود که حتما محتواهای تولیدی شما مرتبط با محتواهای قبلی باشد. لذا حتما انسجام محتوایی در سایت را رعایت کنید.

 برای ربط دادن بین محتواها، خوب است از لینک داخلی استفاده کنید. اگر در سایت پول یابی دقت کنید از لینک داخلی برای برقراری ارتباط بین محتواها بسیار استفاده شده است. با استفاده از لینک داخلی، با کلیک بر روی یک کلیدواژه، به صفحه مرتبط با آن محتوا می روید. این کار ضمن کشاندن کاربران به صفحات داخلی و توقف بیشتر در سایت ، از نظر موتورهای جستجو هم دارای اهمیت می باشد.

۱۲- واکنشگرا بودن سایت با موبایل

به دلیل گسترش گوشی های هوشمند و تبلت ها ، مدیران سایت ها و کسب و کارها باید نسخه موبایل وب‌سایت را جدی بگیرند. تعداد کاربران اینترنتی تلفن همراه با کامپیوترهای شخصی برابری و حتی شاید کمی بیشتر از آن می کند. بنابراین برای جلب توجه کاربران تلفن همراه، اولین گام این است که طراحی سایت شما مناسب موبایل هم باشد. همانطور که می دانید کار با موبایل خیلی راحت‌تر از کار با کامپیوترهای شخصی است.

برای همین کاربران اینترنتی بیشتر ترجیح می دهند که با موبایل کار کنند. محتواهای مختصر و مفید، تصاویر زیبا، استفاده از علائم نگارشی و تکه تکه کردن محتوا به خوانایی محتوا در گوشی های تلفن همراه کمک می کند. با استفاده از طراحی responsive یا همان واکنش گرا، محتوا و طراحی سایت شما در هر ابزار دیجیتالی مناسب خواهد بود. باید سایت و محتوای شما را کاربران موبایل همان طور خوب ببینند که کاربران کامپیوتر می بینند و رضایت دارند.

سخن پایانی اصول بازاریابی محتوایی

در اهمیت ، تاثیر گذاری و رعایت اصول بازاریابی محتوایی  هیچ شکی وجود ندارد لذا کارشناسان بر رعایت این اصول تاکید دارند. در این مقاله دوازده اصل مهم و کاربردی با توضیحات مختصر ارائه شده است و به مدیران کسب و کارها توصیه می شود که این اصول را همواره در تولید و انتشار محتوا در نظر داشته باشند تا ضمن جذب مخاطبان هدف ، به افزایش کسب درآمدشان کمک کند.

به دلیل طولانی بودن مطالب و فهرست محتوا ، اصول بازاریابی محتوا را به دو قسمت تقسیم کردم و قسمت دوم آن ، در مقاله دیگر ارائه خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.