ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی چیست ؟

عده زیادی از بازاریان اینترنتی و کارشناسان عرصه مارکتینگ ، از ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی به عنوان راز نهفته دیجیتال مارکتینگ و ابزار ارزشمند در توسعه کسب و کار و افزایش کسب درآمد اینترنتی یاد می کنند . واقعیت این است که اگر بازار اینترنتی و میزان استقبال کاربران و مشتریان از ویدیوها را برررسی کنید، به اهمیت و جایگاه آن اذعان می کنید.

در دوره ای متون نوشتاری ، عکس ، اینفوگرافیک ، پادکست و… مورد اقبال کاربران اینترنتی بود ولی کم کم با رشد و گسترش اینترنت پرسرعت ، ویدیو مورد توجه قرار گرفت و حجم بالایی از محتواهای تولیدی در اینترنت را به خود اختصاص داد . به دلیل اهمیت ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی در کسب درآمد اینترنتی و رشد کسب و کارهای آنلاین ، در این مقاله سایت پول یابی به این موضوع مهم پرداخته می شود.

شناخت ویدیو مارکتینگ

ویدیو مارکتینگ نوعی رویکرد فیلم سازی برای ساخت و تولید ویدیوهای قدرتمند ، تاثیرگذار و هدفمند برای گسترش کسب و کار ، برند تجاری و برندهای شخصی با هدف تاثیرگذاری مخاطب و افزایش کسب درآمد اینترنتی می باشد .

به عبارتی دیگر ، ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی ، نوعی استراتژی بازاریابی اینترنتی است که کسب‌وکارها از ویدیو به عنوان ابزار و وسیله‌ای برای آموزش و سرگرمی مخاطبان و کاربران خود استفاده می‌کنند. نتیجه این نوع مارکتینگ نیز، مانند انواع دیگر بازاریابی های اینترنتی، توسعه کسب‌وکار و شناخت بهتر و بیشتر برندهای تجاری یا شخصی است.

در بین عکاسان ، نقاشان و تصویرگران جمله معروف و محبوبی هست که می‌گویند: « یک تصویر به اندازه هزاران کلمه حرف برای گفتن دارد.» پس در این صورت ویدیو به دلیل داشتن انبوهی از تصاویر، امکان گفتن داستان کاملی را به مخاطبان خود می‌دهد. این پتانسیل ویدیو، موجب شده شرکت‌هایی که از تولید ویدیو مارکتینگ برای تبلیغ محصول و خدمات خود استفاده می‌کنند، بیشتر به نتایج مطلوب خود برسند و در واقع کسب و کارشان را بهتر از سایرین معرفی کنند.

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی ، ویدیو مارکتینگ چیست ؟، اهمیت بازاریابی ویدیویی ، آموزش ویدیو

ویدیو مارکتینگ از زمان پخش اولین تبلیغات تلویزیونی در سال ۱۹۴۱، به مرور زمان تغییرات و پیشرفت های زیادی کرده است . با رشد و گسترش اینترنت پرسرعت در سالیان اخیر و افزایش محبوبیت پلتفرم‌هایی مانند یوتیوب، تولید محتوای ویدیویی و استفاده از آن به عنوان ابزار بازاریابی اینترنتی بیشتر از قبل مورد توجه قرار گرفته است.

آمارهای جالب درباره ویدیو مارکتینگ

برای درک اهمیت ، جایگاه و شناخت ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی برای صاحبان برندها و اهمیت آن در بازاریابی اینترنتی و افزایش کسب درآمد از اینترنت ، ۱۰ آمار جالب و مهم از ویدیو مارکتینگ که توسط شرکت های معتبر اینترنتی تهیه شده ، ارائه می شود :

۱- لذت بردن کاربران اینترنتی

کاربران اینترنتی در همه جا از محتوای ویدیویی لذت می برند . ۸۵ درصد از کل کاربران اینترنت در آمریکا ماهیانه به صورت آنلاین محتوای ویدیویی تماشا می کنند و این آمار هر ساله بیشتر می شود.

۲- افزایش تقاضا برای ویدیو

بر خلامت سایر فرمت های ارائه محتوا ، تقاضا برای ویدیو ، روز به روز در حال افزایش است . ۵۵  درصد از مشتریان ترجیح می دهند محتوای ویدیویی بیشتری از برند مورد نظرشان ببینند .

۳- ابزار قدرتمند بازاریابی

از ویدیو به عنوان ابزار قدرتمند بازاریابی یاد می کنندو اهمیت تبلیغات ویدیویی از اینجا مشخص می شود. ۸۷ درصد از بازاریابان حرفه ای از ویدیو به عنوان ابزار مارکتینگ بهره می برند و معتقدند موجب افزایش چشمگیر درآمد اینترنتی می شود.

۴- علاقه به ویدیو در شبکه های اجتماعی

مشتریان دوست دارند ویدیوها را در شبکه های اجتماعی ببینند . در واقع ویدیوها نوع محتوای مورد علاقه مشتریان است که از برندهای تجاری و کسب و کارهای اینترنتی در شبکه های اجتماعی می بینند.

۵- ویدیو مارکتینگ مساوی با سود

تولید و انتشار ویدیو مارکتینگ را مساوی سود و کسب درآمد اینترنتی بالا می دانند . ۸۸ درصد از بازاریابان ویدیویی از نرخ بازگشت سرمایه ویدیو مارکتینگ رضایت دارند .

۶- کانال تولید لید

ویدیو مارکتینگ یک کانال تولید لید Lead Generation Channel، سرنخ یا مشتری راغب است . بر اساس آمارها ، ویدیو مارکترها سالانه ۶۶ درصد بیشتر لید می گیرند .

۷- افزایش زمان ماندگاری کاربران

ویویوها زمان ماندن کاربران در وب سایت را به طرز چشمگیری افزایش می دهند . میانگین مدت زمانی که کاربران در وب سایت با محتوایی ویدیویی می گذرانند ۸۸ درصد بیشتر است. این افزایش ماندگاری در کسب رتبه و محبوبیت وب سایت و افزایش درآمد اینترنتی تاثیر شگرفی دارد.

۸- آموزش از طریق ویدیو

بررسی ها نشان داده، جایی که هر دو نوع محتوای متنی و ویدیویی در دسترس باشد ، ۷۲ درصد کاربران اینترنتی ترجیح می دهند از ویدیو برای کسب اطلاعات و آموزش در مورد محصولات و خدمات استفاده کنند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کارآفرینی و خلاقیت در کسب درآمد اینترنتی

۹- قدرت یوتیوب

برای درک اهمیت و جایگاه ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی فقط کافیست به قدرت رسانه یوتیوب توجه کنید. شبکه اجتماعی اشتراک ویدیوی یوتیوب دومین وب سایت و رسانه پربازدید جهان بعد از گوگل است که ماهیانه بیش از ۵/۱ میلیارد کاربرد دارد و کاربران این رسانه روزانه بیش از ۱ میلیارد ساعت ویدیو از طریق آن تماشا می کنند .

۱۰- جذابیت ویدیو

ویدیو جذاب تر از متن و سایر فرمت های محتوایی است . کال تو اکشن call to action یا اقدام برای عمل در ذهن ۹۵ درصد کاربرانی که ویدیو می بینند ، می ماند . اما تنها ۱۰ درصد خوانندگان محتوای متنی آن را به یاد دارند .

اهمیت ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی

برایتان شاید جای سوال باشد که چرا ویدیو مارکتینگ مهم و ارزشمند است؟ این روش بازاریابی اینترنتی علاوه بر افزایش اینگیجمنت یا تعامل در شبکه‌های اجتماعی، راه ارزشمندی برای برقراری روابط انسانی با مشتریان و مخاطبان کسب و کار اینترنتی است. مطالعات نشان داده که مخاطبان برای آشنایی با محصول، ۴ برابر بیشتر ترجیح می‌دهند ویدیو تماشا کنند تا اینکه درباره آن بخوانند.

با این مقدمه مهم ترین دلایل اهمیت ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی عبارتند از :

۱- ویدیو رسانه محبوب امروزی

آنچه مسلم است اینکه ویدیو، صدرنشین لیست تمام رسانه‌هایی است که افراد روزانه حجم اینترنت‌شان را برای آن مصرف می‌کنند. پیش بینی ها بیانگر این موضوع است که، ترافیک ویدیو تا سال ۲۰۲۲، حدود ۸۲ درصد از کل ترافیک مصرفی اینترنت را تشکیل می‌دهد.

البته این آمار خیلی هم دور از انتظار و واقعیت نیست . اگر بدانید در سال ۲۰۱۷، یوتیوب به تنهایی بیش از یک میلیارد ساعت مشاهده ویدیو در روز را به خود اختصاص داده است ، این آمارها را واقعی می دانید و ضرورت ساخت ویدیو برای بازاریابی اینترنتی را بیشتر درک خواهید کرد .

۲- ویدیو زبان رابط خاص

ویدیو رابط کسب و کار و برندتان و مردم، به زبان خودشان است . از آن جا که کسب‌وکارهای مختلف اینترنتی می‌خواهند با مخاطبان هدف خود ارتباط درست و مستمر برقرار کنند، بنابراین واضح است که نیاز به تولید محتوای ویدیویی دارند. تا یک دهه قبل، مهم‌ترین منبع محتوا برای تیم‌های بازاریابی اینترنتی ، وبلاگ نویسی و تولید متون نوشتاری بود اما امروزه ویدیو، حرف اول را می‌زند و بازار را در دست گرفته است .

۳- اعتبار بالای ویدیو نزد مشتریان

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی در نظر مشتریان ، معتبر و دارای اعتبار بالایی است. همان طور که در بالا اشاره شد ، امروزه بسیاری از مشتریان، ویدیو را به انواع دیگر رسانه‌ها ترجیح می‌دهند و یکی از دلایل آن، اعتبار بالای ویدیو می باشد.

اینکه در ویدیو یک فرد واقعی جلوی دوربین باشد، حس اعتماد بیشتری در مخاطبان ایجاد می‌کند که هیچ چیز پنهانی در کار نیست.

۴- نرخ بازگشت خوب ویدیو

ویدیو نرخ بازگشت سرمایه ROI خوبی دارد در گذشته اقدام به تولید ویدیو، به عنوان یک استراتژی بازاریابی گرانقیمت و پرهزینه محسوب می‌شد که تمرکز بر آن با اهداف بازاریابی اینترنتی به دلیل هزینه بالایش ، اصلا صرفه اقتصادی نداشت. اما کم کم اوضاع به نفع ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی تغییر کرد.

در واقع با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند این روند به نفع استفاده از ویدیو مارکتینگ تغییر کرد. تا جایی که در سال ۲۰۱۸ میلادی، ۸۸ درصد از بازاریاب‌ها از تلاش‌های ویدیو مارکتینگ خود در رسانه‌های اجتماعی راضی بودند. همچنین ۵۲ درصد از متخصصان بازاریابی اینترنتی اذعان داشتند که ویدیو بهترین ROI را در بین انواع محتواهای دیگر ایجاد می‌کند. این آمار خیره کننده توجه و اهمیت کسب درآمد از اینترنت با اشتراک ویدیو را هم بیشتر می کند.

۵- افزایش نرخ تعامل با ویدیو

ویدیو اینگیجمنت یا نرخ تعامل بیشتری فراهم می‌کند. از طریق ویدیو می‌توان با مشتریان ارتباط برقرار کرد که این به نوبه خود موجب افزایش تعامل آن‌ها با برند و کسب و کارها می‌شود. یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ توسط Brightcove، نشان داد که ۵۳ درصد از مشتریان بعد از دیدن ویدیویی از کسب‌وکار ، با آن برند درگیر می‌شوند. جالب است که این رقم برای مشتریانی که بعد از ۲۰۰۰ به دنیا آمده اند، به ۶۶ درصد می‌رسد.

۶- اشتراک گذاری بیشتر ویدیو

نسبت به سایر محتواها ، محتوای ویدیویی بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود. تولید محتوای عالی ویدیویی، موجب می‌شود که افراد بیشتری آن را برای یکدیگر ارسال کنند. در واقع مطالعات نشان داده که ویدیوها ۱۲ بار بیشتر از لینک‌ها و پست‌های متنی به اشتراک گذاشته می‌شوند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  معایب بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

وقتی شخصی محتوای شما را به اشتراک می‌گذارد، نشان می‌دهد که محتوای شما را باور دارد، و این، یعنی دقیقا رسیدن به هدفی که در بازاریابی دیجیتال دنبال کرده‌اید.

۷- افزایش نرخ تبدیل و فروش

هدف اصلی هر کسب و کار اینترنتی دوام و استمرار کسب درآمد اینترنتی در این بازار پر رقابت است. ویدیو نرخ تبدیل و فروش را افزایش می‌دهد. افزودن ویدیو به صفحه فرود یا لندینگ پیچ landing page تا ۸۰ درصد نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

شاید نوع ویدیویی که تولید می‌کنید چندان اهمیتی ندارد. تولید ویدیوی معرفی درباره برندتان یا نمایش یک محصول خاص که به تازگی تولید کرده‌اید، تنها باید برای بیننده جذاب باشد. در این صورت افراد زیادی آن را می‌بینند و به احتمال زیاد مشتری شما می‌شوند. خلاصه اینکه اگر به دنبال یافتن راههای کسب درآمد اینترنتی بالا هستید به ویدیویو مارکتینگ توجه خاصی داشته باشید.

۸- علاقه موتورهای جستجو به ویدیو

ویدیو مورد علاقه موتورهای جستجو به ویژه گوگل است . تولید محتوای جذاب ویدیویی، به شما دو فرصت ناب می‌دهد که در صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه بالایی داشته باشید. اول اینکه ویدیو محبوب موتور جستجوی گوگل به عنوان بزرگترین و پربازدیدترین است. اگر ویدیوهای خود را با یک سری کلمات کلیدی خاص و مرتبط منتشر کنید، بازده سئوی محتوا به حداکثر می‌رسد.

دوم اینکه ، فرصتی است که یوتیوب، به عنوان دومین موتور جستجوی بزرگ جهان در اختیارتان می‌گذارد. با رعایت یک سری شاخص‌های کلیدی عملکردی که یوتیوب در نظر دارد، می‌توان مخاطبانی را جذب کرد که خارج از فضای یوتیوب شانس پیدا کردن آن‌ها را ندارید .

۹- افزایش اثربخش ایمیل مارکتینگ با ویدیو

ویدیو حتی موجب اثربخشی بیشتر ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی می‌شود. همه ما روزانه به انحای مختلف با ایمیل‌های متعدد بمباران می‌شویم. بسیاری از ایمیل‌ها را بدون اینکه باز کنیم، به سطل زباله منتقل کرده ، حذف می کنیم. بنابراین بازاریابانی که از ایمیل، به عنوان ابزار مارکتینگ خود استفاده می‌کنند به چیزی نیاز دارند که ایمیل آن‌ها، توجه مخاطب را به خود جلب کند. فرستادن ایمیل‌ همراه با ویدیو، چنان موثر است که منجر به افزایش ۳-۲ برابری نرخ کلیک می‌شود.

۱۰- ویدیو محبوب کاربران موبایلی

مردم بیشتر تمایل دارند که در مسیر رفت و آمد روزانه‌شان، ویدیوها را تماشا کنند و این شاید یکی از دلایلی باشد که مشاهده ویدیو از طریق تلفن همراه فراگیر شده است. تولید ویدیو در بازاریابی موبایلی یا موبایل مارکتینگ هم جایگاه ویژه خاصی پیدا کرده است . در واقع گزارش شده که بیش از ۷۰ درصد از زمان مشاهده ویدیوها در یوتیوب، از طریق تلفن‌های همراه می باشد. بنابراین با افزایش روز افزون تعداد کاربران تلفن همراه، مخاطبان ویدیویی نیز روز به روز ، بیشتر و بیشتر می‌شود.

سخن پایانی ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی برای هر موضوعی که تصورش را کنید کاربرد داشته و از این ابزار می توان ، در مواردی چون ساختن ویدئوی آموزشی برای مشتریان، تبلیغ برند تجاری ، خدمات یا محصولات استفاده کرد. بازاریابی ویدیویی می‌تواند به عنوان واسطه ای برای ارائه چگونگی انجام کار، رویدادهای پخش مستقیم و ارائه محتوای ویروسی مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه اجرای بازاریابی ویدیویی بسیار ساده است. کسب و کارتان فیلم هایی را تولید می‌کند که به طریقی، شرکت شما را ارتقا بخشد، فروش را هدایت کند، آگاهی از محصولات یا خدمات شما را بالا ببرد و یا مشتریان را با محتوا درگیر کند. مانند بسیاری از اقدامات بازاریابی، بازاریابی ویدیویی نیز مبتنی بر داده است، بنابراین باید معیارهای مختلفی را رصد کنید و درگیر مشتری باشید.

ویدیو کمک می‌کند تا با مخاطبان ارتباط برقرار کنید. امروزه، بیشتر اقدامات بازاریابی یک شرکت در راستای اعتماد سازی طراحی شده است. تولید فیلم یا ویدیو ، پلی است که آنچه شما می گویید را با اینکه واقعاً چه کسی هستید پیوند می دهد و به مشتریانتان این امکان را می‌دهد که از پشت پرده کسب و کار و برندتان مطلع شوند.

نکته آخر ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی اینکه، برای سئو سایت بسیار مفید بوده و به ایجاد بک لینک ، افزایش لایک ، اشتراک گذاری محتوا وب‌سایت و افزایش کسب درآمد اینترنتی، کمک فراوانی می‌کند . این امر خود می تواند بر رتبه بندی سایت در موتورهای جستجو تأثیر بگذارد و ترافیک زیادی به طرف سایت هدایت کند. فراموش نکنید مشتریان ویدیو را دوست دارند. این موضوع یعنی بازاریابی ویدیویی به خوبی می‌تواند بازدید کنندگان جدیدی را به سمت کسب و کارتان جلب کند.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.