آموزش ساخت ویدیو مارکتینگ

بازاریابی ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ Video Marketing یکی از شاخه‌های اصلی و تاثیرگذار بازاریابی اینترنتی است که در آن فیلم و ویدیو به عنوان یک ابزار تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد. صاحبان برندها و کسب و کارهای اینترنتی با ساخت ویدیو مارکتینگ ، اعم از تولید یک فیلم یا تیزر تبلیغاتی چند دقیقه‌ای به دنبال معرفی برند ، تجارت ، محصولات و خدماتشان به مخاطبان و مشتریان هستند.

بازاریابی ویدیویی به عنوان یک ابزار موثر و رو به رشد در تجارت امروزی مطرح است و به دلیل استقبال فراوان کاربران و تاثیر شگرف آن در برند سازی ، گرفتن بک لینک ، افزایش کسب درآمد اینترنتی ، سئو و افزایش رتبه سایت ، روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در این مقاله سایت پول یابی در ادامه مجموعه آموزش های بازاریابی و کسب درآمد اینترنتی با آموزش ساخت ویدیو مارکتینگ در خدمتتان هستم .

هدف از ویدیو مارکتینگ

همان طور که در بالا اشاره شد ، ویدیو مارکتینگ یکی از شاخه‌های مهم بازاریابی اینترنتی می باشد که در آن فیلم و ویدیو به عنوان ابزار تبلیغاتی برای اهداف خاصی استفاده می شود. در ویدئو مارکتینگ، بازاریاب‌ها و برندهای تجاری به دنبال تولید یک فیلم ، کلیپ و یا تیزر تبلیغاتی چند دقیقه‌ای می باشند که هدفشان ممکن است موارد زیر باشد :

۱- معرفی کسب و کار اینترنتی خاص و بررسی نقاط ضعف و قوت آن .

۲- معرفی محصول و شیوه استفاده و کارآیی آن.

۳- معرفی یک خدمت و نحوه بهره گیری از آن.

۴- نکاتی آموزشی و توصیه ای درباره تعمیر و اصلاح یک محصول.

۵- ارائه یک مطلب آموزشی.

۶- معرفی یک گروه ، برند و شرکت و بیان حیطه فعالیت های آن.

شیوه اجرای بازاریابی ویدیویی

یکی از دلایلی که موجب می‌شد تا در گذشته ، بازاریابان به سمت ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدیویی نروند، مهارت در تولید فیلم و هزینه بر بودن این روش و همچنین داشتن تخصص در زمینه ساخت ویدئو بود . در واقع بازاریاب ها که قصد فعالیت در این زمینه داشتند، لازم بود که آشنایی حداقلی با شرایط تولید فیلم یا حتی چگونگی تولید انیمیشن را داشته باشند.

لذا برای اجرای بازاریابی ویدیویی و ویدیو مارکتینگ ، گام اول آموزش ساخت ویدیو مارکتینگ یا آموزش ساخت فیلم با استفاده از شرکت‌های تولید کننده فیلم تبلیغاتی برای ایجاد فیلم بوده است . اگر از شرکت‌ها برای این کار کمک بگیرید، کارتان بسیار ساده‌تر خواهد شد ولی هزینه زیادی برایتان به همراه خواهد داشت .

اما اگر خودتان قصد ساخت فیلم را دارید، گام ابتدایی ، آموختن نحوه ساخت فیلم‌های تبلیغاتی و آموزشی مرتبط با کسب و کارتان است.  مشخصاً با برداشتن گام ابتدایی، یک فیلم تبلیغاتی خواهید داشت که باید آن را به شیوه‌های مختلف به اشتراک بگذارید و از این طریق مشتری خود را جذب کنید.

البته امروزه با رشد و توسعه فناوری و ورود گوشی های گوشمند ، کار بسیار ساده شده و هر کسی می تواند با گوشی تلفن همراه به سادگی تولید ویدیو کند و از این راه ضمن تبلیغات ، اقدام به کسب درآمد اینترنتی کند.

مزایای ویدیو مارکتینگ

با توجه به مشکلات ساخت و تولید ویدیو مارکتینگ در گذشته و اینکه افراد زیادی درگیر آن می شدند ، شاید در مورد شیوه اجرای ویدیومارکتینگ، به این نتیجه برسید که استفاده از ویدیو ممکن است سخت و آزاردهنده باشد. اما امروزه کار بسیار راحت تر شده ، ضمن اینکه بیشتر بازاریابان به دلیل تاثیرگذاری ویدیو مارکتینگ و مزایای زیادش ، بیشتر از گذشته به آن توجه دارند . برخی از مهم ترین مزایای ویدیو مارکتینگ عبارتند است از:

۱- ویدئو کاربر را درگیر و همراه برند می‌کند .

۲- استفاده از ویدیو آسان است .

۳- ویدیو جامع ، کامل و بیان کننده همه زوایای برند تجاری است .

۴- ویدیو با احساسات کاربران و مخاطبان در ارتباط است .

۵- ویدیو بهتر از سایر فرمت های محتوایی ، در حافظه مشتریان باقی می ماند .

۶- ویدیو محبوبیت بالایی میان کاربران دارد .

۷- موتورهای جستجو به ویژه گوگل و یوتیوب ویدیو را بیشتر از سایر فرمت ها ترجیح می‌دهند .

معایب ویدیو مارکتینگ

قبل از هر چیزی، باید بدانید که استفاده از ویدیو مارکتینگ آن چنان هم ساده و راحت نیست و گاهی ترسیدن و یا رعایت احتیاط ، منطقی می باشد. برخی از معایب ویدیو مارکتینگ عبارتند از :

۱- ساخت ویدیو هزینه بیشتری از محتوای نوشتاری دارد .

۲- ساخت ویدیو زمان‌بر است.

۳- مشکلات فنی و تولیدی در مورد ویدیو بیشتر است.

۴- نمایش ویدیو حجم اینترنت بیشتری را مصرف می‌کند.

ساخت ویدیو مارکتینگ ، نحوه تولید ویدیو مارکتینگ ، نکات کلیدی درباره بازاریابی ویدیویی

انواع ویدیو برای مارکتینگ

مجموعه ویدیوهایی که با هدف مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی تولید می شود انواع مختلفی دارد که عبارتند از :

۱- ویدیوی برند

این نوع ویدیو‌ها برای معرفی چشم‌ اندازها و ارزش‌های اصلی کسب و کارها ، ایده آل هستند. تولید این نوع ویدیوها، این امکان را می‌دهد که به روش بصری داستان شرکت و کسب و کارتان را به صورتی سرگرم کننده ، جذاب و جالب برای مخاطبان و مشتریان تعریف کنید.

۲- ویدیوی آموزشی

این نوع ویدیوها، به اعتمادسازی در مخاطبان و مشتریان کسب و کار اینترنتی کمک زیادی می‎‌کنند. به این صورت که می‌توان با استفاده از آن تخصص‌ خودتان را بر موضوع خاصی نشان دهید که احتمالا مخاطبان می‌خواهند درباره آن بیشتر بدانند. گاهی هدف از ساخت ویدیو مارکتینگ به صورت آموزش محوری ، برای شفاف سازی درباره برند، محصول یا خدمات می باشد.

۳- ویدیوی زنده

یکی از انواع پربازدید ویدیو ، ویدیوهای زنده است که احساس واقعی‌تر و معتبرتری به بیننده القا می‌کند. با حداقل امکانات می‌توان از این نوع ویدیوها برای نشان دادن پشت صحنه شرکت و کسب و کار اینترنتی استفاده کرد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اصول تجاری کارآفرینان چین

۴- تولید ویدیو دمو از محصولات یا خدمات

ویدیوی دمو، این امکان را می‌دهد که محصول یا خدمات جدید خودتان را معرفی کنید. یک ویدیوی دموی خوب، ارزش و مزیت رقابتی کسب و کارتان را نشان می‌دهد، حل مشکلی را توضیح می‌دهد و مخاطبان را متقاعد می‌کند که بدون آن محصول یا خدمات شما ، نمی‌توانند زندگی کنند.

۵- ویدیوی شخصی

گرفتن ویدیو از خودتان موجب اعتماد بیشتر مشتریان و مخاطبان می‌شود. از این طریق می‌توانید مستقیما با مخاطبان خود حرف زده و ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را مجاب و علاقه مند به برندتان کنید. البته شناخت ویدیو مارکتینگ و شیوه ارائه و تولید این نوع ویدیوها هم ضروری می باشد تا بازخورد مناسبی داشته باشد.

۶- ویدیوهای انیمیشنی

با استفاده از نرم افزارهای مختلف، می‌توانید فیلم‌های انیمیشنی مناسب و جذاب بسازید که مباحث پیچیده را با کمک تصاویر تخیلی توضیح می‌دهد. با استفاده از شخصیت‌های کارتونی، رنگ‌هایی که جلب توجه می‌کنند و متن پاپ آپ می‌توانید ویدیوهایی تولید کنید که به راحتی در ذهن مخاطب می‌مانند.

۷- مصاحبه‌های تخصصی

تجربه ثابت کرده که مصاحبه‌های تخصصی اعتمادسازی می‌کنند. با استفاده از این نوع ویدیوها، می‌توانید نظرات و ایده‌های متخصصان کسب و کارتان را با مشتریان در میان بگذارید. علاوه بر این، مصاحبه با افراد سرشناس به اعتبار برند تان می‌افزاید.

برای انتخاب فرد مناسبیی که می‌خواهید با او مصاحبه تخصصی کنید، بد نیست بدانید طبق تحقیقات Digital Marketing Institute، حدود ۷۰ درصد از نوجوانان به افراد سرشناس و در واقع اینفلوئنسرها بیشتر از افراد مشهور قدیمی‌تر اعتماد دارند.

بهترین تکنیک‌های ساخت ویدیو مارکتینگ

نمی توان وب کم و یا دوربین گوشی خود را به طرفی گرفت و اقدام به ساخت ویدیو مارکتینگ کرد و انتظار موفقیت بالا را داشت . این کار نیاز به آموزش ها و تکنیک هایی دارد تا میزان اثرگذاری آن بالا باشد . برخی از تکنیک های ساخت ویدیو مارکتینگ عبارتند از :

۱- روشن بودن وب‌کم

اخیرا Gong بیش از ۱۰۰ هزار جلسه فروش را برای درک تاثیر استفاده از وب‌کم در معاملات تجاری و فروش ، تجزیه و تحلیل کرده است. نتایج بیانگر این است که وب‌کم در کل چرخه فروش معاملات موفق، ۴۱ درصد بیشتر استفاده می‌شود. در واقع روشن نگه داشتن وب‌کم برای مدت طولانی‌تر و صرف زمان بیشتر برای ارتباط از طریق کنفرانس ویدیویی، شانس بسته شدن معامله را افزایش می‌دهد.

همچنین نتایج این تحقیق و تحلیل نشان داده که فروشندگان موفق و برتر به جای اینکه مدت زمان طولانی صرف ارائه و نمایش محصول خود کنند، از وب‎‌کم بیشتر برای ارتباط چهره به چهره استفاده می‎کنند.

۲- برنامه ریزی برای تولید ویدیو

شفاف و مشخص بودن هدف از تولید ویدیو، برای رسیدن به مخاطبان هدف و بستر مورد نظر برای انتشار آن، کمک می‌کند تا سریع‌تر محتوای ویدیویی مناسب کسب و کارتان را تولید کنید. تولید ویدیو می‌تواند جزئی از برنامه‌های هر روزه شما باشد اما باید قبل از شروع ضبط، به دقت به همه چیز فکر کرده ، و با آمادگی کامل و هدفمند اقدام کنید.

۳- پرهیز از ساخت ویدیوی پیچیده

اگر به دنبال کسب درآمد از تبلیغات ویدیویی باید بدانید که زیبایی در سادگی و قابل فهم بودن است لذا تا حد امکان ویدیوها را کوتاه و ساده بسازید. چون یکی از مشکلات در ساخت ویدیو مارکتینگ این است که ویدیوهای با حجم بالا به دلیل مصرف زیاد اینترنت‌ و گرانی تعرفه آن در ایران ، از طرف کاربران و مخاطبان دانلود نمی‌شوند. تنها با افزودن موزیک و کمی خلاقیت می‌توان افراد زیادی را جذب محتوای ویدیویی کرد.

۴- آشنایی با دوربین

چه از گوشی موبایل و چه از دوربین حرفه‌ای برای ساخت ویدیو مارکتینگ خود استفاده می‌کنید، قبل از شروع تصویربرداری شیوه کار با آن را کاملا یاد بگیرید. اگر تصمیم دارید که از دوربین موبایل‌تان برای فیلم برداری استفاده کنید، دقت کنید که نوتیفیکیشن‌های خود را خاموش کنید تا حین فیلم برداری اختلالی به وجود نیاید. یادگیری برخی از ابزارهای دوربین فیلم برداری به افزایش کیفیت تصاویر کمک زیادی می کند .

۵- نداشتن حساسیت زیاد

در حین ساخت ویدیو مارکتینگ  و یا هر گونه فیلم دیگری حساسیت زیادی به خرج ندهید . به قول معروف خودتان باشید. در هر زمان و هر کجا که فکرش را کنید، می‌توان ویدیوی مناسب تهیه کرد. به این طریق مخاطبان احساس واقعی‌تری نسبت به ویدیوهای شما خواهند داشت . وقتی احساس کنند که در بطن زندگی کاری شما حضور دارند، اعتماد بیشتری به برند و کسب و کارتان می‎کنند.

۶- ضبط ویدیوهای شخصی برای لیدها

توجه کنید که عوامل و نمایندگان فروش اینترنتی برندتان همیشه برای صحبت با لیدهای‌شان از طریق ویدیوی زنده در دسترس نیستند. اما با تولید و ارسال فیلم‌های کوتاه و شخصی شده می‌توانید در مورد چیزهایی که می‌خواهید، با آن‌ها صحبت کنید .

البته توجه کنید که نباید فیلم‌های مشابه و یکسان را برای افراد متفاوت بفرستید. همان طور که در بالا اشاره شد ، این ویدیوها باید شخصی باشند.

۷- گنجاندن ویدیوها در ایمیل‌های فروش

مطالعات جدیدی که به بررسی ۲۹۰ مورد از موفق‌ترین ایمیل‌های فروش اینترنتی پرداخته، نشان می‌دهد که تنها ۱۳ درصد از آن‌ها از انواع مختلف محتوا و فقط ۶ درصد از ویدیو در ایمیل‌های ارسالی‌شان استفاده می‌کنند. دلیل آن کاملا روشن است.

هنوز استفاده از ویدیو در ایمیل مارکتینگ فراگیر نشده است . اما اگر این نکته را در نظر داشته باشید که ایمیل‌های حاوی ویدیو ۴ برابر بیشتر نرخ کلیک دارند، فرصت را غنیمت می‌شمارید که با آن مزیت رقابتی کسب کنید. اگر به دنبال افزایش کلیک و همچنین افزایش فروش هستید ، باید به تولید و ساخت ویدیو مارکتینگ جهت ارسال در ایمیل توجه ویژه ای کنید .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  تولید ویدیو مارکتینگ

محل انتشار ویدیو

حال این سوال مطرح می شود که ، بعد از ساخت ویدیو مارکتینگ و یا هر ویدیوی آموزشی و معرفی برند ، این ویدیوها را کجا می توان منتشر کرد ؟ ویدیوهای ساخته شده را می توانید در این مکان ها منتشر کنید :

۱- وب‌سایت

علاوه بر انواع شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی ، که باید ویدیوها را منتشر کنید ، باید تمام ویدیوها در وب‌سایت‌ خودتان آپلود شوند. بهتر است که یک قسمت جداگانه در وب‌سایت‌ را برای انتشار منظم ویدیوها در نظر بگیرید و مرتبا آن را با ویدیوهای جدید و جذاب درباره کسب و کارتان آپدیت کنید. توجه کنید ساخت ویدیو مارکتینگ و به طور کلی افزودن ویدیو به وب‎سایت، علاوه بر جلب رضایت مخاطبان ، به سئوی آن کمک زیادی می‌کند.

۲- فیسبوک

به اشتراک گذاشتن ویدیو در فیسبوک، موجب افزایش اینگیجمنت یا تعامل با طرفداران و مخاطبان کسب و کارتان می‌شود. همچنین استفاده از لایو فیس بوک روش موثری برای نزدیکی بیشتر با مخاطبان است که تمام کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند از آن استفاده کنند.

اگرچه در سال‌های اخیر به دلایلی از جمله فیلترینگ و همچنین رشد رسانه های اجتماعی جدید ، درصد استفاده از این رسانه اجتماعی، در ایران با افت زیادی مواجه بوده اما در سراسر جهان هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و می توان روی آن حساب باز کرد .

۳- یوتیوب

درباره اهمیت ساخت ویدیو مارکتینگ و انتشار آن در یوتیوب همین بس که گفته شود ، یوتیوب دومین موتور جستجوی بزرگ جهان است که البته چندی پیش توسط گوگل خریداری شد. این شبکه ماهانه بیش از ۵/۱ میلیارد کاربر دارد. لذا آموزش بازاریابی در یوتیوب و اجرای آن از طریق ویدیو مارکتینگ ضروریست .

به جای انتشار ویدیو خود در وب سایت‌های پراکنده و ناشناس، یوتیوب بستر فوق العاده‌ای برای به اشتراک گذاری منظم ویدیوهای شماست. این رسانه کمک می‌کند مجموعه‌ای از مخاطبان اختصاصی را به عنوان بازار هدف ویدیو مارکتینگ خود داشته باشید.

۴- آپارات

از آنجا که سایت یوتیوب در ایران فیلتر بوده و هست، آپارات به عنوان یک شبکه آنلاین اشتراک گذاری ویدیوی ایرانی ، به سرعت جای خود را در بین ایرانیان پیدا کرد. با گذشت دو سال از به بازار آمدن آپارات، تعداد بازدیدهای روزانه آن از یک میلیون گذشت.

برای به اشتراک گذاری ویدیو در آپارات، اطلاعات ویدیو اعم از عنوان، برچسب‌ها، دسته بندی و توضیحات را به طور کامل وارد کنید. گوگل با استفاده از این اطلاعات شما را به کاربران اینترنتی نشان می‌دهد و آپارات نیز با توجه به اطلاعات داده شده ، ویدیوهای مختلف را به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

۵- اینستاگرام

استوری‌های اینستاگرام فقط برای یک روز قابل مشاهده هستند و بنابراین با آرامش خاطر بیشتری می‌توانید در آن اقدام به انتشار ویدیو کنید. لایو اینستاگرام نیز یکی دیگر از روش‌های عالی اعتمادسازی فالوئرها می باشد.

درج تبلیغات در قسمت استوری اینستاگرام از سال ۲۰۱۹ روند رو به رشدی داشته است. به نحوی که مجموعه استوری‌های سه روزه جواهرات J&CO، مستقیما منجر به ۵۸ درصد از فروش آن‌ها در این مدت شد.

۶- لینکدین

لینکدین شبکه تخصصی کسب و کار و یک شبکه اجتماعی خاص برای حرفه ای ها و مدیران کسب و کارهای اینترنتی محسوب می شود. به اشتراک گذاری محتوای ویدیویی B2B، با اکانت رسمی و حرفه‌ای لینکدین ، امروزه بیش از هر زمان دیگری مثمرثمر است. در واقع چیزی که از یک اکانت فعال لینکدین انتظار می‌رود، آپلود منظم ویدیوهای مرتبط است.

۷- توئیتر

ویرایش ویدیوها، ساخت گیف‌های کوچک از آن و انتشار در توئیتر می‌تواند به شما در جذب فالوورهای جدید کمک کند. به خصوص اگر همراه با آن‌ها هشتگ‌های محبوب را نیز بنویسید. توئیت‌های حاوی ویدیو، ۱۰ برابر بیشتر از توئیت‌های دیگر اینگیجمنت ایجاد می‌کنند.

۸- ایمیل

ایمیل هنوز هم یکی از بهترین روش‌های ارسال محتوا برای کسانی که برند شما را می‌شناسند و به آن علاقه مند هستند، می باشد. به سادگی با درج کلمه «ویدیو» در عنوان ایمیل، می‌توانید نرخ باز کردن ایمیل‌ها را تا ۱۹درصد افزایش دهید.

۵۵ درصد از ارتباطات شامل زبان بدن است و نباید تنها به متون نوشتاری اکتفا کرد. در واقع فرستادن ویدیو همراه با ایمیل، در برقراری ارتباط بهتر با خریداران موثر است.

سخن پایانی ساخت ویدیو مارکتینگ

در دنیای پر مشغله امروز و با رشد فناوری های مختلف ، افراد ترجیح می‌دهند برای انجام کارهای روزانه خود مثل، خرید و تهیه وسایل مورد نیازشان، بیشتر از فضای دیجیتال استفاده کنند. از طرفی با توجه به حجم فراوان کارها ، فرصت زیادی برای خواندن متن‌های طولانی ندارند. از این رو تولید و ساخت ویدیو مارکتینگ به عنوان ابزاری قدرتمند ، فرایند خرید و رفع نیازهای مشتریان را سرعت می بخشد و یک مزیت رقابتی فوق العاده می باشد .

ویدیو مارکتینگ مزایای زیادی را در اختیار کسب‌وکارهای مختلف قرار داده است ضمن اینکه مورد اقبال کاربران اینترنتی هم قرار دارد. به همین دلیل ، ویدیو مارکتینگ این روزها بسیار رونق یافته و یکی از موثر‌ترین روش‌های بازاریابی اینترنتی به حساب می‌آید.

نکته آخر ساخت ویدیو مارکتینگ اینکه ، اگرچه تاثیر ویدیو بسیار بیشتر از نوشته‎‌های وبلاگی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و ایبوک‌ها می باشد ، اما نمی‌توانید از هزینه‌های نسبتاً بالای این روش تبلیغات چشم پوشی کنید. بنابراین اگر قصد دارید از بازاریابی ویدیویی برای افزایش فروش محصولات خود استفاده کنید، توصیه می شود که آن را به روش صحیح و هنرمندانه‌ انجام دهید.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.