اهمیت موتورهای جستجو در کسب درآمد

قبل از پرداختن به جایگاه و اهمیت موتورهای جستجو در کسب درآمد اینترنتی باید از ابزارهای رشد یک کسب و کار اینترنتی مطلع شد . فاکتورهای زیادی در ارتقا و افزایش کسب درآمد اینترنتی تاثیر گذارند. به جز طراحی و ایجاد یک سایت و وبلاگ ، باید تیم قوی و نیروی انسانی همراه و همدل ، سرمایه مالی مناسب ،هدف متعالی ، برنامه ریزی دقیق ، پشتکار و… داشت.

در این مقاله سایت پول یابی قصد ندارم تا به تمام جنبه های رشد و ارتقای یک کسب و کار آنلاین بپردازم. بلکه نگاهم بیشتر به دو مقوله سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو و اهمیت موتورهای جستجو در کسب درآمد آنلاین معطوف می باشد و اینکه فرضا گوگل چه اندازه می تواند باعث رشد و یا بقای یک کسب و کار اینترنتی شود ؟

اهمیت موتورهای جستجو در کسب درآمد از اینترنت

شاید بهتر بود این طور سوال را مطرح می کردم که آیا کسب و کار اینترنتی می تواند بدون موتورهای جستجو موفق شود و دوام بیاورد ؟ امروزه هزاران وبلاگ فارسی وجود دارند که از یک تا چند میلیون تومان در ماه درآمد اینترنتی دارد و حتی اساس فعالیت و کسب و کار برخی افراد بر روی این وبلاگ ها استوار است.

در مقابل سایت ها و فروشگاههای اینترنتی زیادی وجود دارند که درآمدشان صد درصد از یک وبلاگ بسیار بیشتر و فراتر است. سایت های ارائه دهنده خدمات و به ویژه سایت های آموزشی با خدمات مفید ، با کیفیت ، درآمد بسیار بالا و حتی چند میلیارد تومانی دارند . این درآمد از کجا حاصل می شود؟

جواب در عین سادگی بسیار پیچیده می باشد. برخی شاید بی درنگ بگویند خوب معلوم است از راه بازدیدکنندگان و مخاطبانی که وارد سایت و فروشگاه اینترنتی می شوند و از خدمات آموزشی و یا کالا و محصولات استفاده می کنند و این درآمد بالای اینترنتی حاصل می شود. اگرچه جواب درست است ولی تمام قضیه این نیست.

راز کسب درآمد اینترنتی

درست است که بازدیدکنندگان به همراه خود کسب درآمد می آورند ولی مخاطبان به تمام سایت های اینترنتی نمی توانند سر بزنند عامل و یا وسیله ای آنها را به طرف سایت و فروشگاه هدایت می کند . راز موفقیت و کسب درآمد اینترنتی این سایت ها و فروشگاهها ، جلب حمایت موتورهای جستجو می باشد. برای موفقیت در اینترنت و رشد کسب و کارها باید به سئو سایت ها و فروشگاهها توجه ویژه ای شود. زیرا با سئوی وب سایت، موتورهای جستجو بدون هیچ هزینه ای بازدید کننده های هدفمندی را روانه کسب و کار آنلاین می کنند.

اما سئو همه چیز رشد کسب و کار نیست ، مهم تر از سئو یا بهینه سازی سایت ، تولید محتوا می باشد. عبارت « محتوا پادشاه است » را باید با آب طلا نوشت .هر کسب و کاری که به تولید محتوای با کیفیت ، تخصصی ، کاربرپسند و جدید توجه کند مطمئن باشد که کسب درآمد اینترنتی بالا خواهد داشت . موتورهای جستجو به خاطر محتوا کاربران را به سمت سایت ها هدایت می کنند.

هیچ موتور جستجوی اینترنتی کاربران را به خاطر رنگ ، قالب جذاب و یا گرافیک زیبا به طرف سایتی نمی آورد. کاربران اینترنتی با جستجوی عبارتی در موتورهای جستجو ، درخواست محتوای مرتبط با نیازشان می کنند و موتورهای جستجو به دنبال بهترین ،جدیدترین و کاربردی ترین محتوا ، کاربران را به سمت سایت و وبلاگ هدایت می کنند. و اینجاست که اهمیت محتوای سبز در دیجیتال مارکتینگ مشخص می شود.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش کسب درآمد از متاورس Metaverse

وابستگی کسب و کارها به موتورهای جستجو

این سوال مطرح می شود که آیا بدون نیاز به موتورهای جستجو می توان در کسب و کاری موفق شد ؟ جواب دادن به این سوال بستگی به شرایط دارد . اگر یک شرکت کوچک و یا یک وب سایت با سرمایه بسیار اندک دارید، بدون سئو و یا موتورهای جستجو هرگز نمی توانید ادامه کار خود را تضمین کنید. البته می توانید با هزینه کردن تبلیغات ، کسب و کارتان را سر پا نگه دارید ولی این کار مخارج زیادی به همراه دارد.

در مقابل اگر وب سایت خود را به خوبی سئو کنید و مرتب با محتوای تخصصی و کاربرپسند و جدید به روز کنید حداقل ۷۰ الی ۸۰ درصد بازدیدکنندگان شما از طریق موتورهای جستجو تامین خواهد شد و دیگر لازم نیست ماهیانه هزینه های هنگفتی برای تبلیغات به هدر دهید.

اما اگر یک شرکت بین المللی بسیار معروف و به عنوان یک برند بزرگ مطرح باشید شاید بتوانید از سئو و تولید محتوا برای وب سایت خود صرف نظر کنید، زیرا همه برند شما را می شناسند. با این حال جذب حمایت موتورهای جستجو ، کسب درآمد از اینترنت را برای این برندهای معروف و بزرگ بیشتر خواهد کرد.

نمونه تاثیر موتورهای در کسب درآمد اینترنتی

زمانی که از تاثیر و اهمیت موتورهای جستجو در کسب درآمد اینترنتی به صورت تئوری و نظری گفته می شود اگر با مثال و یا نمونه های بیرونی همراه باشد فهم آن راحت تر خواهد بود. تصور کنید که یک فروشگاه معروف و بین المللی مانند eBay روزی تصمیم بگیرد که دیگر در نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل و یاهو ظاهر نشود و راههای ورودی این موتورهای جستجو را مسدود کند.

طبق اطلاعات موجود در وب سایت الکسا، موتور جستجوی گوگل حدود ۲۰ درصد، و موتور جستجوی یاهو حدود ۷ درصد از کل ترافیک سایتeBay  را ایجاد می کنند. به عبارتی همین تصمیم ساده موجب خواهد شد که این فروشگاه آنلاین حدود ۲۷ درصد از بازدیدکنندگان و مخاطبان خود و به عبارتی ۲۷ درصد از کسب درآمد اینترنتی خود را از دست بدهد.

۲۷ درصد از درآمد سایت eBay برابر با میلیاردها دلار تبادلات مالی در این وبسایت بزرگ بین المللی می باشد. به نظرتان آیا مدیران فروشگاه آنلاین eBay حاضر می شوند که از موتورهای جستجو صرف نظر کنند و چنین ضرر بزرگی را متحمل شوند؟

نقش موتورهای جستجو در توسعه کسب و کار

شاید بهتر است به جای اهمیت موتورهای جستجو در کسب درآمد اینترنتی به نقش و جایگاه موتورهای جستجو در توسعه کسب و کارهای اینترنتی پرداخته شود. به دلیل همین اهمیت است که بازاریابی موتورهای جستجو  search engine marketing به عنوان یک تخصص و علم در اینترنت مطرح است. علمی و روشی که می توان از طریق آن دربالاترین نتایج جست و جوها دیده شد و کاربرانی هدفمند را به سمت وب سایت و کسب و کارها کشاند.

موتورهای جستجو تا چند سال قبل به این اندازه برای کسب و کارها و مدیران ایرانی اهمیت نداشتند و کسانی هم که سایت داشتند زیاد به دنبال بهینه سازی و سئو وب سایت خود نبودند و یا اگر هم بودند به اندازه امروز برایشان اهمیت نداشت. امروزه مدیران کسب و کارهای اینترنتی فهمیدند که اگر در دنیای آنلاین فعالیت نداشته باشند و بازاریابی و فروش خود را به این سمت نکشانند مطمئنا ضرر بزرگی خواهند کرد .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد با کامپیوتر و اینترنت : مایکروسافت آفیس

روش های بازاریابی آنلاین بسیار گسترده می باشد و راههای بسیار زیادی برای این کار وجود دارد که به تمامی این شیوه ها و راهکارها دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. یکی از مهمترین راه ها استفاده از بازاریابی موتورهای جستجو می باشد ، این روزها هر شخصی که به دنبال اطلاعات یا اجناسی باشد اولین کاری که می کند ، جستجو و بررسی محصول مورد نظر در سایت های جستجوگر می باشد و از اینجاست که نقش موتورهای جستجو در بقا و رشد کسب و کارها نمایان می شود.

فهرست بهترین موتورهای جستجوی اینترنتی

موتورهای جستجو زیادی در اینترنت وجود دارند  که بعضی از آنها بیشتر متعلق به یک منطقه ، کشور ، زبان خاص و یا موضوعات ویژه و خاص می باشند . اما طبق آمار و پژوهش های علمی درصد بسیار زیادی از کاربران از سرویس های بین المللی و معروف موتورهای جستجو استفاده می کنند.

ASKBaiduBingYahooGoogle
YandexDuckDuckGoWebCrawlerWOWAol Search
فهرست مشهور ترین و مهم ترین موتورهای جستجوی بین الملی

همانطور که بخوبی می دانید بهترین جستجوگر در حال حاضر در جهان موتور جستجوی گوگل می باشد. در بررسی ده موتور جستجوی برتر جهان بیش از ۷۲ درصد جستجوی کاربران مربوط به گوگل می باشد و این جایگاه و اهمیت گوگل را برای کسب و کارهای اینترنتی نشان می دهد.

لذا برای رشد سایت و کسب و کار آنلاین خود باید به آنچه که گوگل اهمیت می دهد توجه خاص داشته باشید و علاوه بر سئو ، به تولید محتوای جدید و به ویژه محتوای سبز و تخصصی و غیر کپی اهمیت دهید . زمانی که در گوگل رشد کنید و قادر به فتح صفحه اول گوگل باشید در سایر موتورهای جستجو هم رشد خواهید کرد.

اهمیت موتورهای جستجو برای کسب درآمد ،  اهمیت موتورهای جستجو برای کسب و کارها ، اهمیت تجاری موتورهای جستجو
مقایسه میزان استفاده کاربران از موتورهای جستجوی مشهور بین المللی

سخن پایانی اهمیت موتورهای جستجو در کسب درآمد

هیچ فعال اینترنتی اعم از مدیران کسب و کار ، متخصصان اینترنت ، بازاریابان و… به اهمیت موتورهای جستجو در کسب درآمد اینترنتی شک ندارند و اذعان می کنند که رشد و توسعه کسب و کار به ویژه در ایران وابسته به موتورهای جستجو و به طور خاص ، گوگل می باشد و چه بسا که بسیاری از کسب درآمدهای اینترنتی با نبود گوگل تعطیل خواهند شد.

در این مقاله به اهمیت موتورهای جستجو در کسب و کارهای اینترنتی پرداخته شد لذا اگر کسب و کار آنلاین دارید بهتر است به بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جستجو توجه کنید تا در آینده ای نزدیک سهم زیادی از فروش محصولات خود در اینترنت داشته باشید. امروزه کاربران برای پیدا کردن سوالات ، اخبار روز، مطالعه و تماشای فیلم و سریال ، یافتن مقالات علمی ، محتوای سرگرمی و خرید لوازم مورد نیاز به موتورهای جستجو مراجعه می کنند.

در نقطه مقابل ، اگر دارای کسب و کار اینترنتی هستید و برای اینکه محصولات خود را جهت فروش در اینترنت عرضه کنید نیاز دارید که سایت شما بهتر از رقبایتان در دید کاربرانتان باشد و مهم ترین ابزار برای تحقق این کار موتورهای جستجو به ویژه گوگل می باشد.

نکته آخر اینکه ، اگرچه به طور قطع نمی توان از موضوع سئو یا  بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو غافل شد ، اما لازم است که سایت و فروشگاه از لحاظ کیفیت و محتوای مناسب بهینه شود. اگر سایت و فروشگاهی  کیفیت لازم را از نظر کاربران اینترنتی نداشته باشد آنها سریع سایت را ترک کرده و این خود نکته ای منفی محسوب می شود. لذا توصیه می شود سایت خود را نه تنها برای موتورهای جست وجو بلکه برای جلب رضایت کاربران اینترنتی بهینه و پرمحتوا کنید.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.