باورهای اشتباه درباره بیت کوین

دنیای بیت کوین Bitcoin و ارزهای دیجتال به دلیل رمزآلود بودن و عدم شناخت کاربران همراه با شک و تردید است . حتی درباره بیت کوین شایعات و افسانه های زیاد و عجیب و غریب ساخته اند . مجموعه عواملی موجب شده تا باورهای اشتباه درباره بیت کوین هر روز بیشتر شود و این تصورات غلط امکان شناخت مناسب را بگیرد . آنچه مسلم است بیشتر این تصورات درباره بیتکوین خیالی و کاملا اشتباه است و نباید جدی گرفت .

چون بیت کوین یک نوآوری انقلابی در حوزه پول و دارایی‌ها محسوب می شود، شک و تردیدهای زیادی درباره آینده آن وجود دارد . برخی معتقدند بیت کوین آینده بسیار درخشانی را پیش روی خود دارد و بعضی دیگر آن را کابوس‌وار توصیف می‌کنند . مجموعه این دیدگاه های متضاد و نیز رشد خیره کننده بیتکوین آرا و عقاید مختلفی را ایجاد کرده است .

در مقاله سایت پول یابی به تصورات و باورهای اشتباه درباره بیت کوین که در جامعه رواج دارد ، پرداخته می شود .

بیت کوین Bitcoin چیست؟

بیت کوین نوعی ارز مجازی است که با رسیدن قیمتش به ۱۳ هزار دلار در اوایل سال ۲۰۱۸، به شهرت و شکوفایی زیادی دست یافت . این ارز دیجیتال، ترکیبی بود از خلاقیت، پشت سر گذاشتن موانع قانونی و کنار زدن واسطه‌ها در امور مالی و بانکی مختلف که تراکنش‌های مالی را در سطحی بین‌المللی مقدور می‌ساخت . به همین دلیل در مدت کوتاه ظهورش توانست توجه زیادی را به سمت خود جلب کند . لذا یکی از دلایل ارزشمندی بیت کوین را می توان در این موضوع جستجو کرد .

بعد از بیتکوین Bitcoin رمزارزهای بسیاری پا به دنیا گذاشتند که ویژگی‌هایی شبیه به آن داشتند و دارند . کریپتوکارنسی‌ها یا رمزارزها ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند . به همین دلیل است که با گذشت حدود ۱۰ سال از روی کار آمدنشان شهرت زیادی پیدا کرده‌اند .

توجه کنید که کریپتوکارنسی‌ها در بستر شبکه‌ای بزرگ فعالیت می‌کنند که به آن «بلاک چین» می‌گویند . این شبکه، کاربران بسیار زیادی دارد و نمی‌توان در داده‌های آن دخل و تصرف کرد . «گسترده بودن»، «تعداد زیاد کاربران»، «نبود امکان تخلف و تقلب در شبکه» و «نبود ناظری بر شبکه» آن را به محیطی آزاد و اثربخش برای فعالیت‌های ارتباطی در حیطه‌های گوناگون بدل می‌سازد .

به عبارت دقیق‌تر رمز ارز بیت کوین Bitcoin در بستر شبکه غیرمتمرکز بلاک چین فعالیت می‌کند .

باورهای اشتباه درباره بیت کوین ، بیت کوین چیست ؟، ارزهای دیجیتال ، باورهای غلط درباره بیتکوین

تعریف بیتکوین Bitcoin

بیت کوین و کریپتوکارنسی‌های دیگر، خطوطی از رمزهای رایانه‌ای هستند که ارزش پولی دارند . این خطوط رمز با رایانه‌های قوی و همراه با مصرف زیاد انرژی برق تولید می‌شوند . به کریپتوکارنسی‌ها «ارز دیجیتال» هم گفته می‌شود .

این ارزها، شکلی از پول‌های دیجیتالی هستند که با محاسبات ریاضیاتی پیچیده خلق می‌شوند . شاید این سوال مطرح شود که «کریپتو» در واژه کریپتوکارنسی به چه معنا است و اصلا از کجا می‌آید؟ این واژه از «کریپتوگرافی» گرفته شده است . کریپتوگرافی به فرایندی گفته می‌شود که از خلق سکه‌های جدید محافظت می‌کند .

نکته مهم درباره ارزهای دیجیتال ، نبود نظارت‌های مرکزی بر آنها است . به زبان ساده، هیچ دولت، نهاد و ارگانی روی این ارزها نظارت ندارد و در بستر شبکه‌ای کاملا آزاد، بی‌سانسور و بی‌مانع فعالیت می‌کنند .

دولت‌های مختلف در کشورهای گوناگون، هنوز نمی‌دانند که باید چه واکنشی نسبت به ارزهای دیجیتال داشته باشند . برخی از آنها، با ممنوع کردن فعالیت در این عرصه به دنبال محدود کردن آثار آن هستند . برخی دیگر تلاش می‌کنند تا آن را بهتر درک کرده و با شناخت ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارد، نهایت استفاده را ببرند .

دلیل رواج تصورات غلط درباره بیت کوین

معرفی شیوه‌‌های نوین سرمایه‌گذاری، سوالات زیادی برای سرمایه‌گذاران و تحلیل‌گران ایجاد کرده‌ است . سلبریتی‌ها و سرمایه‌گذاران مشهور ، روزانه با انتشار توییت‌ها و پست‌های مختلف به نحوی حمایت خود از رمزارزها یا خلاف آن را در شبکه‌های اجتماعی اعلام می‌کنند . بازار بحث و جدل چنان داغ است که حتی اشخاصی که در این حوزه فعالیتی ندارند نیز تا حدی وارد موضوعات و مفاهیم آن می شوند . به طور کلی شبهات و  سوالات درباره بیت کوین بسیار زیاد است که عدم پاسخ گویی به آنها موجب بروز تصورات غلط در جامعه شده است .

از طرفی پذیرش ارزهای دیجیتال در شرکت‌های مختلف به عنوان روشی برای پرداخت ، نیز نقطه عطفی برای این صنعت شمرده می‌شود . با این شهرت و اقبال به نظر نمی‌رسد که راه برگشتی از آن وجود داشته باشد . با افزایش چشمگیر محبوبیت ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر، شایعات و باورهای نادرستی در مورد این فضا و رمزارزهای مختلف شکل گرفته‌ است.

در این میان افراد زیادی هم با هدف سودجویی به این شایعات دامن می‌زنند و اگر شخصی اطلاعات کافی در مورد این صنعت نداشته باشد، ممکن است آن‌ها را باور کند .

آلن سیلبرت، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت BitPremier، یکی ازفروشگاه های خرید لوازم لوکس، درباره موضوع گفت: مردم زمان زیادی برای تحقیق صرف نمی کنند و این موجب عدم یادگیری و فهم درست می شود . متاسفانه باند های مواد مخدر بیش از مردم درباره بیت کوین تحقیق کرده اند و این باعث لکه دار شدن اسم بیت کوین شد .

باورهای اشتباه درباره بیت کوین

اگر به تازگی وارد دنیای ارزهای دیجیتال و بیت کوین شده باشید احتمالا شایعات زیادی درباره اش شنیده اید و یا سوالات بی پاسخی در ذهن شما وجود دارد . بعضی از این شایعات عبارتند از:

– بیت کوین تنها برای فعالیت های غیرقانونی کاربرد دارد .

– شما نمی توانید با بیت کوین کالاهای فیزیکی از فروشگاه ها بخرید .

– بیت کوین ارزش ندارد چون هر کسی می تواند آن را بسازد .

از زمانی که بیت کوین معرفی شد تا امروز، شایعات و دروغ های زیادی درباره بیت کوین بین کاربران رد و بدل می شود . البته بعضی از اخبار مانند عدم بازیابی سکه های از دست رفته و آسیب پذیری کیف پول مورد قبول هستند . اما بسیاری از این تصورات اشتباه و غیرواقعی است .

در این مقاله سایت پول یابی ضمن بیان باورهای اشتباه درباره بیت کوین و سایر رمزارزها، به دلایل نادرستی آنها هم اشاره می شود .

۱- نداشتن ارزش حقیقی بیت کوین ها

برخی می گویند چون بیت کوین تحت نظارت دولتی نیست، پس پشتوانه‌ مالی هم ندارد و تنها یک عدد است . این گفته به‌طور کلی در مورد هر ارزی می‌تواند صادق باشد . چون ارزش، وابسته به طبیعت است و بازار می‌تواند روی هر چیزی، هرطور که بخواهد و هر زمان که بخواهد ارزش‌گذاری کند . ماهیت ارزش پول و طلا هم از ابتدا به همین شکل به وجود آمده است .

آنچه به پول سنتی (اسکناس) اعتبار می‌بخشد، اجبار به استفاده از آن توسط دولت و توافق برای استفاده از آن توسط مردم است . سرعت بالا و هزینه‌ پایین تراکنش‌ها و عدم نظارت متمرکز برای ارزی مثل بیت کوین، به آن، مانند هر پول در گردشی اعتبار می‌بخشد .

آنچه ارزش بیت کوین و در کل همه ارزهای دیجیتال را تعیین می‌کند در واقع عرضه و تقاضا در این سیستم است . هر چیزی که برای پرداخت استفاده شود،‌ می‌تواند به عنوان پول تلقی شود .

اگر از چیزی استفاده شود می تواند به عنوان پول مورد استفاده قرار گیرد . حال ممکن است این چیز یک بشکه نفت باشد یا یک رمزنگاری مثل بیت کوین .

۲- غیر قانونی بودن بیت کوین

یکی دیگر از باورهای اشتباه درباره بیت کوین این است که غیرقانونی است، چون یک پول رسمی نیست . این سؤال بزرگ که آیا بیت کوین یک ارز قانونی است ، ذهن افراد زیادی را مشغول کرده است . در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر پول رسمی شامل سکه و اسکناس هایی است که توسط دولت برای انجام مبادلات ارائه می شوند .

اما این موضوع به این معنی نیست که بیت کوین غیرقانونی است . چون دولت ایالات متحده آن را به عنوان ارز دیجیتال طبقه بندی کرده است . البته در چند کشور استفاده از بیت کوین غیرقانونی اعلام شده است . اما اکثریت دولت ها یا درباره بیت کوین سکوت کرده اند و یا آن را رسما قانونی اعلام کرده اند .

بیت کوین ، ارزهای دیجیتال ، اهمیت بیت کوین ، اشتباهات درباره بیت کوین

۳- استفاده از بیت کوین برای فساد و پولشویی

بیت کوین هم یک نوع ارز است . مانند دلار یا هر ارز دیگری از بیت کوین می شود برای کارهای خیر استفاده کرد و هم می شود برای فساد و پولشویی از آن بهره برد . از آنجایی که امنیت بیت کوین بسیار بالاست، دلار و ارزهای سنتی بیشتر از بیت کوین در معرض فساد هستند . این اصلا عادلانه نیست که بیت کوین را در درجه اول برای فساد و پولشویی بدانیم .

استفاده از ناشناس بودن تراکنش‌های بیت کوین در بازارهای سیاه مانند سیلک رود (بازار آنلاین فروش مخدرها) یکی از دلایل رواج این شایعه است . اما این ناشناس بودن تراکنش‌ها، نبود اثر انگشت یا امضا، آن‌ها را به پدیده‌ای غیرقابل ردیابی تبدیل نمی‌کند .

درنهایت بلاک‌ چین‌ها اطلاعات مربوط به ولت مورد استفاده در تراکنش‌ها را ذخیره می‌کند که با ردیابی آن می‌توان هویت صاحب ولت را شناسایی کرد .

تنها در صورتی که برنامه‌ها و وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده‌ ولت به کاربر امکان انتخاب نامی مستعار را بدهند، تراکنش‌ها به سختی قابل ردیابی خواهند بود . مجرمان زیادی از ارزهای دیجیتال برای مقاصد پلید استفاده می‌کنند، اما همین امر در مورد پول فیات نیز صدق می‌کند .

هر وسیله‌ای که کاربرد‌های مفیدی داشته باشد، ممکن است برای مقاصد غیرقانونی نیز استفاده شود . از خودرو می‌توان برای بمب‌گذاری‌ و از برنامه‌های پیام‌رسان برای هماهنگی تروریست‌‌ها استفاده کرد .

۴- فرار مالیاتی با بیت کوین

استدلال برخی از افراد این است که چون بیت کوین تراکنش ها را ناشناس انجام می دهد، می تواند موجب فرار از مالیات شود . باید توجه کنید که به هر حال فردی که تراکنش ها را انجام می دهد، نمی تواند تا ابد آن را در کیف پول خود نگهداری کند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه بازکردن حساب بیت کوین

باید آن را برای کاری استفاده کند و یا بیت کوین هایش را بفروشد همچنین شیوه زندگی و دارایی های او ثبت شده است . راه های زیادی برای فرار مالیاتی وجود دارد و این را مطمئن باشید که بیت کوین بهترین راه برای این کار نیست .

۵- اهدای رایگان بیت کوین ها

داوید سیسرکیویچ در اجلاسی در لهستان گفت کسانی که فرایند استخراج بیت کوین را نمی دانند، فکر می کنند که بیت کوین ها به صورت رایگان اهدا می شوند . در واقع، بیت کوین ها طی یک فرآیند فشرده محاسباتی استخراج می شوند .

تراکنش های بیت کوین توسط بلاک چین تایید می شوند . ماینرها (استخراج کنندگان) کامپیوترهای قدرتمندی را به شبکه وصل می کنند که تراکنش های بیت کوین را پردازش و تأیید می کنند . در ازای این کار به عنوان پاداش به آن ها بیت کوین داده می شود .

به عبارت دیگر آن ها بیت کوین ها را با فعالیت کامپیوترهای خود به دست می آورند . سختی استخراج به دلیل افزایش تراکنش ها و کمتر شدن کوین هایی که می توان استخراج کرد، روز به روز بیشتر می شود . بیت کوین فقط تا ۲۱ میلیون واحد قابل استخراج است که احتمال می رود تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد . برای رفع این نوع تصورات اشتباه باید به آموزش بیت کوین به اقشار مختلف جامعه توجه بیشتری شود .

۶- طرح بزرگ پانزی دانستن بیت کوین

از باورهای اشتباه درباره بیت کوین این است که طرحی پانزی و مانند شرکت‌های هرمی کلاهبرداری است . طرح پانزی مانند شرکت‌های هرمی عمل می‌کند که در آن سود سرمایه‌گذاران اولیه، از پول سرمایه‌گذاران بعدی در شبکه تأمین می‌شود . اگر مشارکت‌کنندگان جدید و به تعداد کافی در شبکه‌ آن وارد نشوند، با ضرر و زیان فرو پاشیده می شود .

از آنجایی که بیت کوین یک شبکه همتا به همتا و متن باز است هیچ نهاد مرکزی برای هدایت این پروژه وجود ندارد . در حالی که در ترفند پانزی، شرکت های کلاهبردار توسط مدیران کنترل می شوند . این یکی از مضحک ترین دروغ ها و باورهای اشتباه درباره بیت کوین است .

در مورد بیت کوین این امر صدق نمی‌کند، چرا که بیت کوین پروژه‌ای نرم‌افزاری رایگان و بدون مرجعیت مرکزی است . بیت کوین منبع باز است و عملکرد آن در هر مرحله قابل مشاهده است . این ارز دیجیتال در حال حاضر، دارایی‌ ثبت شده محسوب می‌شود و سودآوری از آن مشمول مالیات است . پس بیت کوین را نمی‌توان یک طرح پانزی دانست، چرا که ویژگی‌ها و مشخصه‌های مربوط به این طرح را ندارد .

۷- توقف بیت کوین پس از رسیدن به ۲۱ میلیون

برخی از مردم در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که وقتی دیگر بیت کوینی استخراج نشود، انگیزه ای برای ماینرها وجود نخواهد داشت و شبکه نابود خواهد شد . این مسئله ممکن است برای خود شما هم جای سوال باشد . در واقع این یکی از باورهای اشتباه درباره بیت کوین که از ابتدا وجود داشته و هنوز هم عده ای به آن باور دارند .

پس از اینکه ۲۱ میلیون بیت کوین استخراج شد، استخراج بیت کوین متوقف می شود . اما شبکه باید تضمین شده باشد و کار کند . انگیزه ماینر ها ممکن است کم شود، اما تولید بلاک های های جدید در شبکه توزیع مهم است .

توجه کنید وقتی بیت کوین ها دیگر استخراج نشوند به گردش خواهند افتاد و حجم تراکنش ها بالا خواهد رفت . پس ماینر ها بازهم می توانند از تایید تراکنش ها و کارمزد آن ها کسب درآمد کنند .

۸- بیت کوین هک شده است

چند وقت پیش که صرافی btc-e به دلیل کلاهبرداری بسته شد، افراد زیادی فکر کردند که بیت کوین هک شده است . شاید برایتان خنده دار باشد ولی این داستان واقعی است .

این یکی از افسانه های بزرگ بیت کوین است . بیت کوین به هیچ وجه قابل هک نیست چون توسط بلاک چین بین میلیون ها کامپیوتر توزیع شده است . فقط در چند مورد آسیب پذیر بودن کیف پول ها و سایت ها موجب به سرقت رفتن بیت کوین ها شده است .

۹- آسیب زدن بیت کوین به محیط زیست

برخی تخمین‌ها انرژی ایمن سازی شبکه‌ بیت کوین را برابر انرژی مورد نیاز کشور شیلی برآورد کرده‌اند . به کار بردن عبارت «هدر رفتن انرژی» را تنها زمانی می‌توان درست دانست که در ازای مصرف آن، ارزشی به دست نیاید .

شبکه‌ بیت کوین با ارائه‌ خدمات به میلیون‌ها نفر، از جمله افرادی که به شبکه‌های پرداخت سنتی دسترسی ندارند ، ارزشی برابر یک تریلیون دلار دارد . بیشتر ماینرها در مکان‌هایی با منابع برقی فراوان و رایگان فعالیت می‌کنند .

برق مصرفی موجود در این مکان‌ها اغلب از منابع تجدیدپذیر هیدروالکتریسیته (برق نیروگاه‌های آبی) یا الکتریسیته زمین‌گرمایی (تولید انرژی الکتریکی از انرژی زمین‌گرمایی) تولید می‌شود . مصرف سوختی برابر با یک هشتم نیروگاه‌های سوخت زغالی دارند .

از طرفی بسیاری از رمزارزها نیز خودکفا هستند، برای تولید و ارزش‌گذاری به کالای فیزیکی وابسته نیستند . با استفاده از مکانیسم گواه بر سهام (PoS) در شبکه‌ خود با محیط زیست سازگاری دارند .

۱۰- قابل ردیابی نبودن تراکنش‌ ها

مخترع بیت کوین، مادر همه‌ ارزهای دیجیتال، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو شناخته می‌شود . لذا بی‌اعتمادی به نحوه‌ انجام تراکنش‌ها می‌تواند از مهم‌ترین دغدغه‌های هر شخص بعد از آشنایی با دنیای رمزارزها باشد .

در تراکنش‌های انجام شده اطلاعات شخصی کاربر فاش نمی‌شود، اما راه‌هایی برای ردیابی هویت افراد در سراسر بلاک چین وجود دارد . مقدار پول ارسال یا دریافت شده از یک آدرس به آدرسی دیگر در دفتر کلی ثبت می‌شود .

علاوه بر آن، ابزارهایی با هدف دسترسی به اطلاعات بیشتر و بررسی فعالیت‌های غیرقانونی در بلاک چین برای نهاد‌های مختلف دولتی و مالی موجود است . درواقع فناوری بلاک چین بیت کوین با ذخیره‌ اطلاعات تراکنش‌ها و ثبت زمان و مکان آن‌ها مانع از ناشناس بودن تراکش‌ها می‌شود .

جدای از بیت کوین، رمزارزهای دیگر مانند مونرو Monero و دش Dash تمرکز بیشتری بر حفظ حریم خصوصی دارند . حتی بسیاری از صرافی‌ها نیز با شرط دریافت داده‌های شخصی، تراکنش‌ها را انجام می‌دهند و برای ردیابی کلاهبرداران با دولت همکاری می‌کنند .

۱۱- پیچیدگی فناوری بلاک چین و ارز دیجیتال

برخی معتقدند که فناوری ارزهای دیجیتال و بلاک چین‌ها تنها برای افرادی که با تکنولوژی سر و کار دارند مناسب است . لذا درک آن برای سایر افراد عادی بسیار پیچیده است .

کدی که برای ایجاد رمزارزها به کار می‌رود، بسیار پیچیده تر از فرایند کارکرد دستگاه‌های چاپ اسکناس است . اما برای استفاده از محصول هر دو نیازی به دانستن روند پیدایش آن‌ها نیست .

عموما افراد از ورود به این حوزه هراس دارند و آن‌ را مخصوص فعالان حوزه‌ مالی می‌دانند . برای کار با ارزهای دیجیتال نیازی به نوشتن کد یا قرارداد‌های هوشمند ندارید، فقط امن نگه داشتن پسورد کافی است .

برای رانندگی با پراید، لازم نیست که مهندس خودرو باشید . این نکته در مورد رمزارزها نیز صدق می‌کند . اگر تابحال از طریق اینترنت پولی جابه‌جا کرده‌اید یا پرداختی انجام داده‌اید، به راحتی می توانید فعالیت‌های مربوط به این حوزه را انجام دهید .

برای خرید و فروش و هولد کردن ارزهای دیجیتال یا سرمایه‌گذاری روی آن‌ها، تنها دانستن یک سری مفاهیم پایه و اینکه از کدام صرافی یا ولتی (کیف پول دیجیتال) استفاده کنید، کفایت می‌کند . امروزه به لطف بهبود رابط کاربری دارایی‌های دیجیتال، تراکنش و پرداخت از طریق رمزارزها به‌سادگی و مشابه استفاده از پول‌های سنتی و فیات انجام می‌شود .

۱۲- جایگزینی ارز دیجیتال به جای پول سنتی (فیات)

ارزهای دیجیتال در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توانند در آینده در مقیاس بسیار بزرگی استفاده شوند . اما هرگز نمی‌توانند جایگزینی برای پول کاغذی یا سنتی باشند . بعد از اختراع هواپیما، سفر با آن جایگزین سفر با قطار نشد یا ارتباط تلفنی بعد از پیدایش ایمیل از بین نرفت .

رمز ارزها با هدف ایجاد سیستم مالی سریع‌تر، امن‌تر، کم‌هزینه‌تر از پول سنتی و بی‌نیازی از نظارت متمرکز شخص ثالثی به وجود آمده‌اند . در واقع فناوری ارزهای دیجیتال به دنبال ایجاد تغییر در سیستم پرداخت مالی و حذف نهاد‌های دولتی یا مالی در چرخه‌ معامله (در صورت توافق هر دو طرف) است .

با این حال ، نوسانات بازار ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است . ممکن است در واکنش‌ به خبر‌های منتشر شده در روز، بارها تغییر روند (صعودی یا نزولی) داشته باشند . البته این نگرانی تا این حد، متوجه پول سنتی نیست .

۱۳- اراده دولت‌ها برای ممنوعیت ارز دیجیتال

در برخی از کشور‌ها مانند چین، نیجریه، روسیه یا بلاروس، به گرمی پذیرای رمزارزها و به‌طور خاص بیت کوین نیستند . اما در برخی دیگر به فناوری ارزهای دیجیتال بهای زیادی داده می‌شود تا جایی که حتی برای مقامات مسئول دوره‌های آشنایی با این فناوری برگزار می‌شود .

ثبات مالی برای بانک‌های مرکزی هر کشور اهمیت زیادی دارد . سرکوب‌های خودسرانه و بی‌دلیل دولت‌ها موجب بی‌ثباتی بازار یک تریلیون دلاری بیت کوین می‌شود .

تمرکززدایی، اصلی‌ترین تفاوت رمزارزها با پول فیات است . به دلیل همین ویژگی، با پیشرفت هر روزه‌ این فناوری و حرکت رو به جلوی آن در سراسر جهان، سرکوب آن توسط دولت‌ها امکان‌‌پذیر نیست . اما شاید کمی مقررات بیشتر، دولت‌های ناراضی را نیز مجاب کند .

۱۴- پرسود بودن سرمایه‌گذاری روی ارز دیجیتال

با افزایش سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا بانک‌های بزرگ روی بیت کوین ، شایعات بسیاری در مورد پرسود بودن ارزهای دیجیتال رواج یافت . ارزهای دیجیتال ممکن است پرسود باشند، اما این امر به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه پیش بینی قیمت بیت کوین

در بلاک چین‌هایی که از مکانیسم گواه بر کار استفاده می‌کنند، بعد از استخراج همه‌ رمزارزها، پاداش ماینرها به جای رمزارز به صورت هزینه‌ تراکنش‌های بعدی بلاک چین، پرداخت‌ می شود .

از طرفی تبلیغ سودآور بودن سرمایه‌گذاری ، ماینر‌ها را به مشارکت در شبکه و ماین کردن تشویق می‌کند . اما باید توجه داشت که هر رمزارزی برای هر فردی مناسب نیست . اخبار و اتفاقات در سراسر جهان می‌تواند موجب نوسانات زیادی در بازار این حوزه شود .

همان‌طور که برای هر فعالیتی با پول فیات خود احتیاط می‌کنید، برای هر تصمیمی در حوزه‌ ارزهای دیجیتال نیز تمام جوانب را بسنجید . بدون بررسی، تراکنشی انجام ندهید یا اختیار دارایی دیجیتالی خود را به دست کسی نسپارید .

۱۵- فرق نداشتن توکن و کوین

به زبان ساده، به رمزارزی که بلاک چین اختصاصی داشته باشد، کوین گفته می شود . به رمزارزی که روی بلاک چین مخصوص رمزارز دیگری ساخته شود، توکن می‌گویند .

توکن در فناوری بلاک چین به مفهوم یک واحد رمزارز به‌کار می‌رود که قابلیت مبادله و خرید و فروش داشته باشد . بی‌نیازی توکن از بلاک چین اختصاصی، فرق اصلی آن با کوین به‌شمار می‌رود . درواقع، کوین می‌تواند توکن باشد، اما هر توکن لزوما کوین نیست .

توکنی که بلاک چین اختصاصی نداشته باشد، ارزش کوین را ندارد . تنها برای پرداخت یا استفاده در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز dApps به کار می‌رود .

کوین‌های دیجیتالی مانند اتریوم، بلاک چینی بومی و مخصوص به خود دارند . اما توکن‌های دیجیتالی مانند شیبا روی بلاک چین‌های موجود به وجود آمده‌اند .

۱۶- مشمول مالیات نشدن بیت کوین

در برخی از کشور‌ها مانند هلند، کره جنوبی، دانمارک، ایتالیا و سنگاپور فناوری ارزهای دیجیتال هنوز آنچنان همه‌گیر نشده‌اند . به همین دلیل درآمدهای حاصل از مبادلات ارزهای دیجیتال در این کشورها مشمول مالیات نمی‌شود .

با این حال، در بسیاری از کشورها، مالیات گذاشته شده روی فعالیت‌های حوزه‌ دیجیتال، مستقیما به مقدار درآمد در قبال مقدار هزینه‌ بستگی دارد . هر کشوری هم قوانین مخصوص به خود را دارد . ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا از سود سرمایه مالیات می‌گیرند .

ژاپن درآمدهای حاصل از فعالیت در این حوزه را «درآمد متفرقه» می‌داند . قوانین مالیاتی آلمان نیز بسته به خرید، سرمایه‌گذاری یا فروش متفاوت است . هرچه سیستم نظارتی کشور پیشرفته‌تر باشد، سیستم مالیاتی پیچیده‌تر است .

در ظاهر دولت‌ها نمی‌توانند ارزهای دیجیتال را مستقیما کنترل یا برای آن‌ها قانون‌گذاری کنند . اما می‌توانند برای درآمد حاصل از تراکنش‌های رمزارزها مالیات تعیین کنند و از این طریق فعالیت‌های این حوزه را مدیریت کنند .

۱۷- بیت کوین همان بلاک چین است یا برعکس

بیت کوین یک رمز ارز است و بلاک چین، فناوری ساخت بیت کوین است . بیت کوین دارایی دیجیتالی است که برای خرید کالا یا استفاده از خدمات آنلاین استفاده می‌شود . تراکنش‌های مربوط به این ارز دیجیتال روی شبکه دیجیتالی به نام بلاک چین انجام می‌شود .

۱۸- رشد آلت کوین‌ها و شت کوین‌ها به اندازه‌ بیت کوین

واقعیت این است که هیچ ارز دیجیتالی ، میزان عرضه در گردش بیت کوین را ندارد . از عوامل و دلایل افزایش قیمت بیت کوین می توان به این مورد هم اشاره کرد . استدلال بسیاری از مردم در این مورد، این است که بیت کوین هم روزی تنها کسری از یک پنی ارزش داشته است . با تکیه به همین امر، پیش‌بینی‌های هیجان‌انگیزی درباره‌ آینده‌ آلت کوین‌های ارزان‌قیمت ارائه می‌دهند .

رشد ارزش آلت کوین‌ها یا شت کوین‌ها بسته به ویژگی‌های آن‌ها متفاوت است . اما بعید است که روزی بتوانند با بیت کوین برابری کنند .

۱۹- حباب قیمتی بیت کوین و ارزهای دیجیتال

یکی از باورهای اشتباه درباره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی، داشتن حباب موقتی قیمت است . می‌توان گفت که بیت کوین تازه وارد جریان اصلی شده است . هر وسیله‌ای که کمیاب و کاربردی باشد را نمی‌توان حباب و بی‌دوام دانست .

با پذیرش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال در جوامع مختلف به عنوان روشی برای پرداخت، این فناوری روز به روز بیشتر از قبل رسمیت پیدا می‌کند . از طرفی با توجه به محدود بودن منابع بیت کوین، تقاضا برای آن به‌شدت رو به افزایش است .

به احتمال زیاد بحث در مورد اینکه بیت کوین و در کل ارزهای دیجیتال عمری کوتاه دارند تا سال‌های زیادی مطرح خواهد شد . اما با قطعیت می‌توان گفت وقتی برای یک‌بار داشتن حریم خصوصی در تراکنش‌ها و غیرمتمرکز بودن آن‌ها در جهان مطرح شده است، برگشت از آن غیرممکن خواهد بود و دیگر نمی‌توان جلوی این جریان را گرفت .

۲۰- عدم امنیت ارزهای دیجیتال توسط کامپیوترهای کوانتومی

با قدرتمند شدن کامپیوترهای کوانتومی، بسیاری از کاربران نگران رمزگشایی بلاک چین‌ها و دزدیده شدن ارزهای دیجیتال خود (به‌خصوص بیت کوین) توسط آن‌ها را  دارند . اما این پیش‌بینی تنها در صورتی رخ خواهد داد که شبکه بیت‌کوین در سال‌های آینده هیچ پیشرفتی را تجربه نکند .

حتی در چنین حالتی نیز برای این اتفاق حداقل پنج تا ۱۰ سال زمان لازم است . در نتیجه کاربران امروزی نیازی به نگرانی درباره‌ رمزگشایی بیت‌کوین توسط کامپیوتر‌های کوانتومی ندارند .

با فرض اینکه زمانی کامپیوترهای کوانتومی بتوانند اختیار بلاک چین‌ها را دست بگیرند و کل سازوکار رمزنگاری شکسته شود، علاوه بر ارزهای دیجیتال، تمام موسسات مالی و بانک‌ها نیز در معرض خطر خواهند بود . آن زمان دغدغه‌های بسیار مهمتری از ارزهای دیجیتال و بلاک چین‌ها خواهیم داشت . این موضوع دیگر محدود به حوزه‌ ارزهای دیجیتال نخواهد بود .

۲۱- امکان خرید تنها یک بیت کوین کامل

امروزه ارزش یک بیت کوین کامل به قدری بالا است که خریداران تازه‌ وارد در شبکه‌ را شوکه می‌کند . اما از آنجا که بیت کوین شبکه‌ای دیجیتالی است، می‌تواند به بیش از صد میلیون قطعه تقسیم شود . بنابراین نیازی به خرید یک بیت کوین کامل نیست .

برای راحتی کار، می‌توان بخش کوچکی از آن را خرید، فروخت یا ارسال و دریافت کرد . با افزایش ارزش بیت کوین، ارزش هر سهمی که از آن داشته باشید نیز به همان مقدار رشد خواهد کرد .

۲۲- کم شدن ارزش بیت کوین در اثر فورک‌های متعدد

فورک به‌معنای انشعاب و چندشاخه‌شدن است . در بلاک چین‌ها، عدم توافق نودهای درون شبکه درباره‌ وضعیت آتی بلاک چین، منجر به ایجاد انواع فورک‌ها و آلت کوین‌ها می‌شود . در نتیجه زنجیره‌ اصلی بلاک‌ها به دو یا چند شاخه تقسیم می‌شوند که همگی آن‌ها معتبر هستند . برای مثال، بیت کوین کش در نتیجه‌ یکی از فورک‌های بیت کوین به وجود آمده است .

با هر بار فورک در شبکه بیت کوین، برای بسیاری از مردم نگرانی‌هایی درباره‌ تورم بیت کوین مطرح می‌شود . اما در واقع این فورک‌ها تنها شبکه‌ای مجزا ایجاد می‌کنند و تأثیری بر شبکه‌ بیت کوین ندارند .

علاوه بر این، آلت‌ کوین‌ها با کاربرد‌های متفاوت، می‌توانند موجب مشارکت بیشتر مردم در حوزه‌ ارزهای دیجیتال باشند . همین امر به خودی خود برای بیت کوین مفید است .

۲۳- عدم ارتقای شبکه‌ بیت کوین

بکی از باورهای اشتباه درباره بیت کوین امکان عدم ارتقای آن است . از زمان پیدایش شبکه‌ بیت کوین، تغییرات زیادی برای بهینه‌سازی آن، افزایش حفظ حریم خصوصی و بالا بردن ظرفیت قراردادهای هوشمند به وجود آمده است .

با وجود این اتفاقات خوب، شبکه‌ بیت کوین هنوز راه زیادی برای پیشرفت و رسیدن به جایگاه شبکه‌هایی مانند شبکه‌های کارت‌های اعتباری بزرگ پیش رو دارد . در مجموع بیت کوین با به روز‌رسانی‌های مختلف قصد از میان برداشتن محدودیت‌های موجود در شبکه‌ خود را دارد .

۲۴- قابلیت بازیابی بیت کوین‌های گم شده

بیت کوین پول کاغذی نیست که از جیبمان بیفتد یا گم شود . امکان گم کردن بیت کوین با فراموشی کلید خصوصی یا گم کردن اطلاعات مربوط به کیف پول دیجیتالی وجود دارد . بعد از گم کردن بیت کوین، هیچ راه دسترسی به آن‌ها وجود نخواهد داشت و درست مانند بقیه بیت کوین‌ها در بلاک چین باقی می‌مانند .

این اتفاق می‌تواند موجب افزایش بهای بیت کوین شود . چون با کاهش بیت کوین‌های موجود برای مبادلات، تقاضا برای باقی بیت کوین‌ها بیشتر می‌شود و برای جبران این تقاضا، ارزش آن افزایش پیدا می‌کند .

سخن پایانی باورهای اشتباه درباره بیت کوین

بیت کویین BitCoin را طلای دیجیتال می گویند چون می‌توان از آن برای ذخیرۀ ارزش استفاده کرد . وجود باورهای اشتباه درباره بیت کوین و در کل حوزه رمز‌ارز‌ها کاملا طبیعی است . به دلیل نوظهور بودن و همچنین اقبال جهانی، هر روز شایعات جدیدی در مورد رمز ارزها بیان می‌شود .

در نگاه کلی این باور‌های اشتباه را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد . بخشی از این باور‌ها بر اثر عدم شناخت جامعه از فناوری بلاکچین و رمزارز‌های مبتنی بر آن مانند بیت کوین است . بخش دیگر آن، اطلاعات نادرست افرادی است که بدون هیچ پشتوانه علمی در سطح جامعه آن را منتشر می‌کنند . در واقع نوع دوم، شایعات بی اساسی است که دهان به دهان در بین مردم می‌پیچد و به سیاهنمایی در مورد بیت کوین دامن می‌زند .

شکی نیست که بیت کوین مانند همه پدیده‌های نوظهور، موافقین و مخالفین خاص خود را دارد . مشکل اصلی درباره رمزارز‌ها نداشتن اطلاعات و یا اطلاعات بسیار اندک کاربران  است . این عدم آگاهی بیشتر بر اثر نبود مطالعه لازم از منابع معتبر به وجود می‌آید .

عدم آگاهی از ۲ جهت می‌تواند برای کاربران خطرآفرین باشد . اولین خطر به شکل کلاهبرداری‌های نوین گریبان‌گیر کاربران می‌شود و سرمایه آنها را به خطر می‌اندازد . خطر دوم، دریافت اطلاعات غلط از افراد کم‌سواد در این زمینه است که به مرور به رسوخ هزاران باور اشتباه در میان مردم منجر می‌شود و آنها را از ورود به بازار رمز ارزها و مخصوصا بیت کوین باز می دارد .

مطلب پیشنهادی

درآمد وبلاگ نویسی چقدر است ؟ , چطور از وبلاگ درآمد بالایی کسب کنیم؟

راههای کسب درآمد‌ از وبلاگ شخصی

ایجاد یک وبلاگ شخصی با هر انگیزه ای که باشد می تواند منجر به کسب …

یک دیدگاه

  1. سلام
    اگر در کسب درآمد از رمز ارزها با فکر و برنامه عمل کرد میتوان انتظار داشت که روزانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار درآمد داشت این کار شدنی است و عده ای بیشتر از این مقدار هم کسب درآمد دارند.
    به نظرم باید باورهای اشتباه در مورد پول های دیجیتال را کنار داشت و هوشمندانه وارد عمل شد. بابت مقاله خوبتان تشکر می کنم اتفاقا هنوز هم این باورهای اشتباه درباره بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال وجود دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.