دلایل افزایش قیمت بیت کوین

در سالهای اخیر وقتی صحبت از ارز دیجیتال می شود همه نگاه ها به طرف بیت کوین Bitcoin معطوف می شود و دلیل اصلی آن هم افزایش قیمت بسیار بالایش در سال های اخیر است . بیت کوین به دلیل نوآوری انقلابی و خاص در انتقال همتا به همتای ارزش بدون نیاز به واسطه و اعتماد، طی سال‌های اخیر ، افزایش قیمتی صدها هزار درصدی یافته است . اما دلایل افزایش قیمت بیت کوین فقط این مورد نیست .

سرمایه گذاری در بیت کوین با سرمایه گذاری در بورس و اوراق بهادار تفاوت زیادی دارد ، چون بیت کوین یک شرکت ، نهاد یا سازمان دولتی و خصوصی نیست . حتی بیت کوین توسط هیچ بانک مرکزی یا دولت خاصی تولید یا صادر نمی‌شود و کاملا متمایز است . به همین دلیل ، سیاست‌های خارجی ، نرخ تورم یک کشور و میزان رشد اقتصادی یک کشور که معمولا روی ارزش ارزهای ملی تأثیرگذار است ، روی قیمت بیت کوین تأثیر مستقیم ندارد .

البته عوامل ریز و درشت زیادی به عنوان دلایل افزایش قیمت بیت کوین مطرح می شود که در این مقاله سایت پول یابی قصد داریم تا به موارد کلی آن بپردازیم .

بیت کوین ارز کمیاب

قبل از پرداختن به اصل موضوع بد نیست به عنوانی که مدتی قبل دیده ام ، اشاره کنم . در جایی خواندم اگر روزی قیمت بیت کوین به ۱ میلیون دلار رسید ، اصلا تعجب نکنید . نویسنده مقاله این گونه استدلال کرد که  بانک مرکزی سوئیس تعداد میلیونرهای جهان را حدود ۳۵ میلیون نفر تخمین زده است .

افرادی که بالای ۲ میلیون دلار سرمایه دست نخورده و آماده تجارت دارند ( ثروت مالی و غیر مالی مثل سهام یا ارواق بهادار) ، در این فهرست میلیونرهای جهانی جای می گیرند .

این دارایی ها ممکن است شامل کلکسیون ها و خانه های اضافی باشد . حال این سوال مطرح می شود که  اگر این ۳۵ میلیون نفر قصد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین را داشته باشند ، چه اتفاقی روی خواهد داد ؟

این تعداد میلیونر ، رقم قابل توجهی در مقایسه با تعداد بیت کوینی که امروز وجود دارد ، است. در حالیکه در جهان حداقل حدود ۳۵ میلیون میلیونر وجود دارد ، تعداد بیت کوین، حداکثر ۲۱ میلیون واحد خواهد بود .

این عدم تناسب بین تعداد میلیونرها و تعداد بیت کوین چه بسا موجب کمیابی بیشتر و ارزشمندی بیت کوین شود . بیت کوین یا ارز دیجیتالی هرگز به اندازه کافی برای هر میلیونر در جهان وجود نخواهند داشت و به طور مثال همه میلیونر های جهان نمی توانند هر کدام برای خودشان یک بیت کوین داشته باشند . شاید فکر رسیدن قیمت بیت کوین به ۱ میلیون دلار رویا پردازی باشد ولی باید احتمال هر چیزی را متصور شد .

دلایل افزایش قیمت بیت کوین ، سقف قیمت بیت کوین ، علت رشد قیمت بیت کوین

دلایل افزایش قیمت بیت کوین

میزان ارزش ارز دیجیتال بیت کوین ، قیمت بیت کوین و دلایل افزایش قیمت بیت کوین مجموعه سوالاتی می باشند که وابسته به متغیرهایی هستند که فعالان ارز دیجیتال علاقمند به دانستن آنها هستند . همان طور که در بالا اشاره شد ، بیت کوین با منابع محدود ۲۱ میلیونی وجود دارد که بیش از نصف آن استخراج شده‌ است . همین موضوع فاکتور مهمی برای ارزشمندی بیت‌کوین است .

کسی نمی‌تواند تمام فاکتورهای موثر در قیمت بیت‌کوین را شناسایی کند . مواردی روی آن تاثیر می‌گذارند که اصلا نمی‌توان اثرات آن را امروز یا فردا بررسی کرد . افزایش ارزش بیت کوین معمولا با برخی جریانات سیاسی و اقتصادی و تکنولوژی گره خورده است و نمی‌توان تمام عوامل را جداگانه شناسایی کرد .

در این مقاله سایت پول یابی با بررسی جوانب متعدد ، سعی شد تا دلایل افزایش قیمت بیت کوین در سالیان اخیر با توجه به موارد عینی و قابل استناد فهرست شود .

با این مقدمه ، مهم ترین دلایل افزایش قیمت بیت کوین عبارتند از :

۱- عرضه ثابت و افزایش تقاضا برای بیت کوین

یکی از مفاهیم مهم علم اقتصاد ، اصل عرضه و تقاضا است. با کاهش عرضه و افزایش تقاضا ، قیمت یک دارایی افزایش پیدا می‌کند، و بالعکس با افزایش عرضه و کاهش تقاضا ، قیمت یک دارایی کاهش پیدا می‌کند . نحوه و شکل عرضه بیت کوین در نوع خود بی‌نظیر است .

بر خلاف ارزهای ملی که دولت می‌تواند با چاپ پول میزان عرضه را تغییر دهد ، طبق پروتکل و قوانین بیت کوین ، فقط ۲۱ میلیون واحد از آن تحت فرایندی به نام «استخراج» یا «ماینینگ» mining تولید خواهد شد . افراد داوطلبی باعنوان «استخراج‌کننده» یا ماینر Miner ، سخت‌افزارهای قدرتمند خود را در اختیار شبکه بیت کوین قرار می‌دهند تا تراکنش‌ها تأیید و امنیت شبکه به صورت غیرمتمرکز حفظ شود .

ماینرها با سخت‌افزارهای خود بر سر یافتن جواب معادله‌ بسته‌هایی به نام بلاک Block که در آن‌ها تراکنش‌های بیت کوین قرار می‌گیرد ، با یکدیگر مسابقه می‌دهد . به هم پیوستن این بلاک‌ها، بلاک چین بیت کوین را شکل می‌دهد .

با پیدا شدن جواب معادله بلاک که به طور میانگین هر بار ده دقیقه طول می‌کشد ، مقداری بیت کوین تولید می‌شود و به عنوان پاداش به ماینری که جواب معادله بلاک را پیدا کرده است ، تعلق می‌گیرد .

۲- هاوینگ Halving

برای حفظ کمیابیِ بیت کوین و طولانی‌تر شدن مدت استخراج بیت کوین‌های جدید، در کد بیت کوین رویدادی از پیش تعیین‌شده به عنوان «هاوینگ» Halving تعبیه شده است . هر چهار سال یک بار (هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک) ، پاداش استخراج بیت کوین به شکل ناگهانی نصف می‌شود .

تا سال ۲۰۱۲ پس از شروع به کار بیت کوین ، پاداش استخراج این ارز دیجیتال ۵۰ بود . یعنی هر ده دقیقه ۵۰ واحد بیت کوین تولید می‌شد . در سال ۲۰۱۲ ، پاداش استخراج بیت کوین به ۲۵ و سپس در سال ۲۰۱۶ به ۱۲.۵ واحد رسید .

الان هر ده دقیقه ۱۲.۵ بیت کوین در فرایند ماینینگ تولید می‌شود. در ماه می سال ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۹۹) ، دوباره هاوینگ رخ داد و پاداش استخراج را به ۶.۲۵ رسید . این فرایند همینطور تکرار و تکرار می‌شود تا عرضه بیت کوین به بازار کمتر و کمتر شود . تخمین زده می‌شود که استخراج تمام بیت کوین‌ها تا سال ۲۱۴۰ طول بکشد .

البته عرضه ثابت لزوماً موجب افزایش قیمت نمی‌شود ، اما در صورتی که عرضه ثابت به هر دلیلی همراه با افزایش تقاضا باشد ، طبق اصل عرضه و تقاضا، افزایش قیمت رخ می‌دهد . برای مثال، کاربردی شدن بیت کوین یا استفاده از آن به عنوان ذخیره ارزش (حفظ ارزش پول) ، می‌تواند تقاضا را رقم بزند که افزایش قیمت را در پی دارد .

دلایل دیگرِ افزایش قیمت بیت کوین که در ادامه این مقاله سایت پول یابی خواهد آمد، به نوعی به همین اصل عرضه و تقاضا مرتبط می‌شوند . به عبارت دیگر، هر کدام از دلایل پایین خودشان یکی از عوامل افزایش تقاضا هستند .

اهمیت Halvening

کاملا طبیعی است که هر چه بیت‌کوین سخت‌تر استخراج شود قیمت آن‌ هم بالاتر می‌رود . (می‌توان این را به مهندسی انرژی ربط دارد چرا که برق و انرژی زیادی صرف استخراج می‌شود و اگر قیمت آن بالا نباشد برای ماینرها صرفه‌ اقتصادی ندارد .)

موضوع جالب‌تر اینکه با کم شدن منابع بیت‌کوین الگوریتم‌های این رمزارز هم سخت‌تر از قبل شده‌اند و دستگاه‌های ماینر باید زمان بیشتری را صرف حل معادلات و الگوریتم‌های پیچیده‌ نرم‌افزاری کنند تا بتونند بیت‌کوین استخراج کنند .

همان طور که در بالا اشاره شد ، در حقیقت Halvening در بیت‌کوین به معنای نصف شدن پاداش ماینرهاست و این مستقیما در ارزش بیت‌کوین تاثیر دارد و یکی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین هم همین است .

بیت‌کوین زمانی به دست می‌آید که یک ماینر یا گروهی از ماینرها می‌توانند یک بلوک تراکنشی را تکمیل کنند . ماینرها عملکردی شبیه حسابدارها دارند . آن‌ها این الگوریتم‌ها را حل می‌کنند و با تکمیل یک بلوک می‌توانند بیت‌کوین بگیرند .

اما این بیت‌کوین هنوز وجود خارجی ندارد و تا زمانی که یک بلوک جدید ماین نشود در دسترس کاربران قرار نمی‌گیرد . (این کار موجب می‌شود که منابع بیت‌کوین بتوانند ارتقا پیدا کنند .)

تاثیر هاوینگ در قیمت بیت کوین

حال این سوال مطرح می شود ، این کار چه تاثیری در افزایش ارزش بیت کوین دارد؟ پرداخت هزینه های برق هر سال بالاتر می‌رود . مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا ماینینگ به نتیجه برسد و البته تاثیرات ثانویه هم دارند . ماینرها برای جبران هزینه‌ها مجبورند این بیت‌کوین‌ها را بفروشند و چون به اکوسیستم پول جدید تزریق می‌شود ، روی قیمت کلی آن تاثیر دارد.

در حقیقت Halvening مکانیزمی است که ساتوشی ناکاموتو برای تنظیم منابع بیت‌کوین ایجاد کرده است ، و آن را اینگونه توضیح می‌دهد: « اینکه بیت کوین جدید استخراج می‌شود به این معناست که پول جدیدی به اکوسیستم تزریق می‌شود .

اگر این منبع پولی با نرخ ثابت تولید شود و همزمان افراد بیشتری هم با نرخ ثابت از آن استفاده کنند قیمت آن ثابت می‌ماند . اما اگر نرخ آن کاهش پیدا کند و استخراج سخت‌تر شود ارزش بیت کوین بالاتر می‌رود .»

Halvening کاتالیست خوبی برای بیت‌کوین است . نه‌تنها شیوه استخراج بیت‌کوین را سخت‌تر کرده است بلکه موجب شده ثبات کم کم به بازار برگردد . در ضمن می‌تواند قیمت بیت‌کوین را هم در یک سیر صعودی قرار دهد که خبر خوبی است ، چون تقاضا افزایش می‌یابد و عرضه کاهش می‌ِیابد و از رکود در بازار جلوگیری می‌کند .

۳- مقبولیت و کاربرد پذیری

اگر در جایی ببینید که نوشته باشد :« بیت کوین در اینجا پذیرفته می‌شود» چه حسی دارد ؟ بیت کوین ساخته شد تا کاربرد داشته باشد و ارزش آن به طور مستقیم به مقبولیت در بین مردم بستگی دارد . هر چه افراد بیشتری به بیت کوین اعتماد کنند و از آن به عنوان روش پرداخت یا ابزار ذخیره ارزش بهره ببرند ، بدیهی است که ارزش آن افزایش می‌یابد .

زمانی که یک فروشگاه اینترنتی بزرگ پذیرش بیت کوین را به عنوان یک روش پرداخت قبول کند ، یا وقتی که یک مؤسسه مالی بزرگ ، مانند طلا در بیت کوین هم سرمایه‌گذاری می‌کند ، موجی از امیدواری به بازار تزریق می شود و اغلب موجب افزایش چشم‌گیر قیمت بیت کوین می‌شود .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد با تدریس آنلاین انگلیسی

در سال های قبل ، مؤسسات مالی بیت کوین را به تمسخر می‌گرفتند و حتی آن را کلاهبرداری می‌دانستند ، اما حالا مجبورند به آن فکر کنند . هر چقدر بیت کوین به عنوان یک ابزار پرداخت یا ابزار سرمایه‌گذاری شکلی رسمی‌تر به خود بگیرد و مقبولیت آن در میان افراد بیشتری گسترش پیدا کند ، بازار آن هم بزرگ‌ و بزرگ‌تر می‌شود و این یکی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین می تواند باشد .

۴- افزایش هزینه استخراج بیت کوین

لازمه و یکی از راههای استخراج بیت کوین ، استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند است که برق زیادی مصرف می‌کنند . از طرفی ، میزان تولید بیت کوین‌های جدید به مرور کمتر و کمتر می‌شود و از آنجایی که استخراج یک فرایند رقابتی است ، ماینرها باید قدرت پردازش بیشتری به شبکه اختصاص دهند ، تا بتوانند در گردونه رقابت باقی بمانند .

بنابراین با فرض افزایش تقاضا برای بیت کوین، اگر هزینه استخراج بیت کوین افزایش پیدا کند ، ماینرها حاضر نمی‌شوند که بیت کوین‌های خود را با قیمت کم به بازار عرضه کنند و قیمت افزایش پیدا می‌کند .

برای درک این موضوع فرض کنید نوعی گیاه دارویی کمیاب روی سطح زمین قرار دارد و قیمت هر کدام ۱۰ دلار است . اما اگر این گیاه دارویی روی یک کوه بلند قرار داشته باشد که برای رسیدن به آن نیاز به ۵ دلار هزینه باشد، قیمت گیاه دیگر ۱۰ دلار نخواهد بود و باید حداقل ۱۵ دلار باشد . اما در صورتی که تقاضایی برای گیاه وجود نداشته باشد، فرقی نمی‌کند که رسیدن به آن چقدر مشکل است، چون کسی حاضر نیست برای آن پول پرداخت کند .

۵- ناتوانی رقبای بیت کوین

به ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین «آلت کوین» هم گفته می‌شود . تا الان ، بیش از ۲۵۰۰ ارز دیجیتال مختلف با نام‌ها و نمادهای گوناگون روی صرافی‌های ارز دیجیتال معامله می‌شوند . با توجه به مشکلات پول‌های رایج ، به نظر می‌رسد که نیاز به ارزهای دیجیتالِ غیرمتمرکز و جهانی مدام در حال افزایش است . بنابراین ، در میان ارزهای دیجیتال موجود ، برای رسیدن به جریان اصلی و کاربردی‌شدن در میان عموم ، یک رقابت سخت آغاز شده است .

در حال حاضر شانس بیت کوین ، برای رسیدن به جریان اصلی از بقیه ارزهای دیجیتال بیشتر است . بیت کوین پادشاه ارزهای دیجیتال  است و بازار آن بیش از ۶۲ درصد تمام بازار را شامل می‌شود ، بیش از ۱۳ سال است که هیچ‌گونه رخنه امنیتی را تجربه نکرده و حتی با ورود ماینرهای بیشتر و افزایش هش ریت شبکه ، امنیت آن به شدت افزایش یافته است .

رقبای فعلی بیت کوین هیچ چیزی برای گفتن ندارند و این می‌تواند منجر به محبوبیت بیشتر بیت کوین و در نهایت افزایش قیمت آن شود . از نظر امنیت و پایداری ، بیت کوین‌ حرف‌های زیادی برای گفتن دارد ، اما در بحث کاربرد و پذیرش به عنوان یک روش پرداخت، آن‌طور که باید عمل نکرده است .

راه‌حل‌هایی مانند لایتنینگ تلاش می‌کنند تا مشکل سرعت و کارمزد تراکنش‌های بیت کوین را حل کنند ، اما این راه‌حل‌ها از نظر تجربه کاربری و سهولت استفاده ، مشکلات زیادی دارند . اگر برای حل مشکل مقیاس‌پذیری بیت کوین دیر شود ، ممکن است رقیب‌های قدرتمند برای تصاحب تاج و تخت تلاش کنند و این برای قیمت بیت کوین اتفاق خوبی نیست .

۶- تعداد زیاد صرافی‌ها و خودپردازهای بیت کوین

خودپردازهای بیت کوین جایگاه مهمی در کاربردی شدن این ارز دارند . در حال حاضر در بین تمام ارزهای دیجیتال ، دسترسی به بیت کوین آسان‌تر از بقیه است و همچنان جای پیشرفت زیادی وجود دارد . تقریباً همه صرافی‌های ارز دیجیتال جدای از هر ارز دیجیتال دیگری، به عنوان اولین ارز، بیت کوین خرید و فروش می‌کنند .

با این حال ، همچنان دسترسی به بیت کوین و تبدیل پول نقد به این ارز دیجیتال یکی از چالش‌های کاربران است . این چالش‌ها میل به استفاده از بیت کوین را کم‌رنگ می‌کنند . افزایش تعداد صرافی‌ها و آسان‌تر شدن خرید بیت کوین از آن‌ها می‌تواند موجب افزایش قیمت بیت کوین شود .

از طرفی ، خودپردازهای بیت کوین هم جایگاه ویژه‌ای برای کاربردی شدن این ارز دیجیتال دارند . همانند خودپردازهای سنتی که با نصب در خیابان‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های مترو و … به افزایش مقبولیت کارت‌های اعتباری کمک کردند ، دستگاه‌های خودپرداز بیت کوین با تبدیل سریع پول نقد به بیت کوین و یا بالعکس ، دسترسی به بیت کوین را افزایش می‌دهند .

خبر خوب برای سرمایه‌گذاران بیت کوین این است که روند نصب خودپردازهای بیت کوین در سراسر جهان سیر صعودی است .

۷- قانون‌گذاری برای بیت کوین، مرگ و زندگی

دولت‌ها چه مستقیم و چه غیر مستقیم ، با اقدامات خود می‌توانند موجب رشد قیمت بیت کوین شوند . اخبار مربوط به قانون‌گذاری‌ بیت کوین توسط دولت‌ها ، مخصوصا اخبار کشورهای توسعه‌یافته ، اغلب اوقات تأثیر خود را بر روی قیمت گذاشته است .

بحران‌های جهانی مثل تنش میان ایران و آمریکا که شاهدیم، با افزایش بلاتکلیفی در مورد آینده ، موجی از سرمایه را به سمت بازار بیت کوین هدایت می‌کند . بیت کوین در زمان بحران‌ها یک پناهگاه امن سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید که مردم برای حفاظت از ارزش پول‌شان به سراغش می‌روند .

تصمیمات ناگهانی دولت‌ها درباره بیت کوین ، خیلی سریع اثر خود را روی قیمت بیت کوین می‌گذارد . مثلا، خبر ممنوعیت معاملات بیت کوین در چین در سال ۲۰۱۳ و سپس ۲۰۱۷، خیلی سریع موجب سقوط شدید قیمت شد . یا پذیرش ETF بیت کوین که این دارایی‌ را به ابزار مطمئن سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند ، خیلی سریع می‌تواند سبب صعودی شدن قیمت شود .

تصمیمات تدریجی دولت‌ها کم کم پازل قانون‌گذاری را تکمیل کرده و در نهایت روند قیمت را مشخص می‌کند . تنظیم مقررات برای بیت کوین اگر صحیح انجام شود ، نه تنها به ضرر آن نیست بلکه با رسمی شدن آن و ورود سرمایه‌گذاران سازمانی و بزرگ ، مفید هم هست .

سیاست‌های پولی دولت‌ها ممکن است در جهش قیمت بیت کوین عمل کند . زمانی که دولت‌ها برای رفع رکود اقدام به چاپ پول می‌کنند ، سرمایه‌گذاران می‌توانند برای حفظ ارزش ثروت خود به بیت کوین روی بیاروند.

۸- ثبات و امنیت شبکه بیت کوین

چیزی که بیت کوین را از سایر ارزها و دارایی‌ها متمایز می‌کند، غیرمتمرکز بودن و امنیت آن است . این موضوع موجب پایداری بیت کوین نسبت به سایر رمز ارزها شده است . در بیش از ۱۳ سال فعالیت بیت کوین ، امنیت این شبکه بسیار بیشتر شده است ، قوانین اصلی پروتکل آن تغییری نکرده ، تاکنون هیچ تراکنشی برگشت نخورده و هیچ کس نتوانسته است جلوی یک تراکنش بیت کوین را بگیرد .

هرچه جلوتر می‌رویم و شبکه بیت کوین پایداری خود را حفظ می‌کند ، اعتماد به این شبکه بیشتر می‌شود . خیال آسوده از بابت هک نشدن دارایی‌ها ، عرضه ثابت ، بلوکه نشدن پول و عدم برگشت تراکنش موجب می‌شود تا بیت کوین در نزد مردم به تدریج اعتبار بیشتری پیدا کند و به ذخیره ارزش یا روش پرداخت محبوب‌تری تبدیل شود . این عامل هم در افزایش تقاضا و افزایش ارزش بیت کوین تأثیرگذار است .

۹- رسانه‌ها، نهنگ‌ها و دستکاری قیمت ها

رسانه‌های بزرگ دنیا با مخاطبان چند صد میلیونی، افراد ثروتمند که به «نهنگ» مشهور هستند و همچنین افراد بانفوذ می‌توانند به صورت کوتاه مدت قیمت بیت کوین را افزایش یا کاهش دهند . رسانه‌های بزرگ با انتشار مطالب مثبت و گاهی اوقات اغراق‌آمیز می‌توانند جهش قیمت را رقم بزنند .

همچنین ، افراد دانه‌درشت یا همان نهنگ‌ها می‌توانند با ثبت سفارشات خریدِ سنگین در صرافی‌های ارز دیجیتال ، جهت مثبتی به قیمت بدهند . همچنین صرافی‌ها و افراد بانفوذ در حوزه ارزهای دیجیتال بارها با اقداماتی از قبیل ایجاد سفارشات مصنوعی و اخلال در عرضه و تقاضا ، موجب دستکاری قیمت شده‌اند .

البته نباید فراموش کرد که در تمام دارایی‌ها امکان دستکاری قیمت وجود دارد . با این حال بیت کوین در موقعیت فعلی به دلیل کوچک بودن بازارش ، بیشتر مستعد دستکاری است .

۱۰- بالا رفتن هودل HODL

هودل به معنای نگه‌داشتن سرمایه است. یعنی افراد هر تعداد بیت‌کوین دارند نگه می‌دارند و تمایلی به فروش آن ندارند . با کم شدن منابع باقی مانده‌ بیت‌کوین HODL افزایش یافته است و هودلرها هم به بازار وارد شده‌اند . تعریف هودلر کمی فرق دارد.

هودلرها سرمایه‌گذاران بلند مدت هستند که نوسانات لحظه‌ای بازار و حتی افت قیمت تاثیری در مبادلات آن‌ها ندارند و سعی می‌کنند تا حد امکان سرمایه‌گذاری کنند و پول‌شان را در این بستر نگه‌دارند . جالب است بدانید که در ۵ سال اخیر ۲۰ درصد از بیت‌کوین‌های استخراج شده هنوز خرج نشده‌اند و وارد معاملات بیت‌کوین نشده‌اند .

۲۰ درصد مبلغ بسیار عظیمی است که توسط هودلرها (که عمدتا کمپانی‌ها و یا تاجران بزرگ) هستند ذخیره شده است تا به موقع از آن استفاده شود . منبعی که روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

نمودارها در دو سال اخیر نشان می‌دهد که هرچه استخراج بیت‌کوین بیشتر می‌شود قیمت آن هم بالاتر می‌رود . در حقیقت هر چقدر منابع باقی‌مانده بیت‌کوین کوچک‌تر می‌شوند قیمت آن هم به صورت صعودی در دوره‌های مختلف تغییر می‌کند .

۱۱- توجه سرمایه‌گذاران سازمانی

موسسه‌های جذب سرمایه‌ ، صندوق‌ها ، بانک‌ها ، پانسیون‌های دولتی و خصوصی و سایر سازمان‌های مالی قبلا در مورد بیت‌کوین گارد می‌گرفتند و همیشه نظرات منفی در مورد این جنس از اقتصاد مبتنی بر رمز ارز داشتند . اما با قدرت گرفتن کریپتوکارنسی حالا شاهد این هستیم که تمام این بانک‌ها و سازمان‌های مالی به سمت این بازار آمده‌اند . چون میزان سودآوری بیت کوین زیاد شده است .

مردم همیشه از چیزی که اطلاعاتی در مورد آن ندارند ، متنفرند. این قضیه برای سازمان‌های مالی هم به همین شکل بود . این سازمان‌ها مکانیزم و ساز و کار بیت‌کوین را نمی‌دانستند در نتیجه از این بازار تنفر داشتند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه پیش بینی قیمت بیت کوین

اما نکته‌ جالب اینکه ، هرچقدر تعداد افرادی که به این بازار و این ارز رو می‌آورند بیشتر ‌شود قیمت آن هم بالاتر می‌رود . این یک اصل اساسی در سیستم‌های اقتصادی است .

حالا که سازمان‌ها به سمت بیت‌کوین آمده‌اند یکی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین هم کاملا واضح است. در گزارش سال ۲۰۱۹ که میان نهادهای مالی دولتی و خصوصی منتشر شد می‌توان دید که ۴۳ درصد از این سرمایه‌گذاران دوست دارند رمزارزها را به پورتفولیو خود اضافه کنند . (این سرمایه‌گذاران عمدتا در نقش هودلر وارد بازار می‌شوند و این هم همان طور که قبلا اشاره شد ، یکی دیگر از دلایل بالا رفتن ارزش بیت کوین است .)

تاثیر سازمان های مالی

تحقیقات نشان داده‌اند که هر بار نهادهای مالی جدید وارد بازار ارز دیجیتال شده‌اند قیمت آن بالاتر رفته است . در حال حاضر ظرفیت بازار رمزارزها در حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است . بیشتر این ظرفیت را هم بیت کوین به خود اختصاص داده است و اتریوم و لایت‌کوین و … هم در رده‌های بعدی قرار دارند .

نکته مهم اینجاست که این بازار همین الان هم به یک جریان نیاز دارد و این جریان که موجب می‌شود بازار دوباره جان بگیرد توسط سرمایه‌گذاران و سازمان های مالی ایجاد می‌شود .

به نظر می‌رسد بازار بیت‌کوین به صورت طبیعی در حال خلق چنین جریانی است . همین الان که پلتفرم BAKKT در ماه جولای شروع به کار کرد و فعالیتش را ادامه می‌دهد شاهد رشد چشم‌گیری در قیمت بیت‌کوین بوده‌ایم و به نظر می رسد که این روند رشد ادامه خواهد یافت .

۱۲- عدم تاثیری پذیری بیت کوین از سایر رمز ارزها

فیسبوک قصد دارد که با رمزارز جدیدش تحت عنوان لیبرا پا به بازار کریپتوکارنسی بگذارد . فیسبوک کمپانی بزرگی است که بیش از ۲ میلیارد کاربر در جهان از آن استفاده می‌کنند . توجه رسانه‌ها را دارد و سرمایه‌ آن از کل ذخائر ارزی چندین کشور بیشتر است . با عرضه‌ این رمزارز اکثر رسانه‌های خبری و شبکه‌های مربوط به رمزارزها پوشش کامل خبری از آن ارائه کردند .

در حالی که بسیاری فکر می‌کردند این می‌تواند موجب از رونق افتادن بیت‌کوین شود اما کاملا اشتباه بود . از زمانی که این رمزارز ارائه شده ، نتایج جستجوی گوگل در کلیدواژه‌های مربوط به بیت کوین هم افزایش یافته است . در حقیقت با این کار فیسبوک ، خواسته یا ناخواسته ، بازار رمزارزها اعتبار یافت و چون بیت‌کوین سردمدار این بازار است ، رشد بالاتری را تجربه کرد .

یکی از نتایج رکود در یک بازار ، وجود سرمایه‌گذاران عمده‌فروش است. در حقیقت با ظهور این رمزارز جدید چنین موجی در بیت‌کوین شکل نگرفت و هیچ زنگ‌ خطری برای بازار بیت‌کوین به حساب نمی‌آید .

جالب اینکه حتی خبر کامپیوترهای کوانتومی هم تاثیر زیادی روی ارزش بیت‌کوین نداشت . این کامپیوترها ، میلیون‌ها برابر قوی‌تر از کامپیوترهای معمولی است و چندصدهزار برابر از ماینرها قوی‌تر بوده و می‌تواند در مدت زمان کمی تمام بیت‌کوین‌ها را استخراج کند . اما حتی این خبر هم تاثیر چندانی روی افت بازار بیت‌کوین نداشت که در نوع خودش جالب است .

دلیل افزایش قیمت بیتکوین ، رشد بیت کوین ، تحلیل قیمت بیت کوین ، پیش بینی بیت کوین

۱۳- کمیاب بودن بیت کوین

البته به این مورد در اول این مقاله به نوعی اشاره شده است . طلا هم به همین دلیل ارزش دارد ، چون مردم آن را می خواهند اما کمیاب است و استخراج آن مشکل است . طلای جدید (بیت کوین) هم نمی تواند ساخته شود . باید معادن آن پیدا شود و با تلاش و کوشش فراوان آن را استخراج کرد .

از آنجا که دولت ها و کارخانجات نمی توانند بیت کوین را تولید کنند و همچنین تعداد آن محدود و بسیار کمیاب است . این کمیاب بودن و تقاضای فراوان یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بیت کوین است.

اهمیت کمیاب بودن موجب شده که کشورها مجازات های سنگینی را برای جاعلان پول در نظر بگیرند. حتی در زمان های گذشته جعل پول یا سکه مجازات مرگ را به دنبال داشت . جعل کننده با ایجاد پول بیش از نیاز بازار موجب می شد که پول کمیاب نباشد و ارزش آن کاهش پیدا کند بنابراین موجب تورم و گرانی می شود .

انجام این کار، در مقیاس بزرگ، می تواند کل اقتصاد را نابود کند . به همین دلیل است که بارها گفته شده بیت کوین تورم ندارد . چون حداکثر تعداد آن مشخص است و کسی نمی تواند آن را جعل کند .

۱۴- اصالت و عتبار بیت کوین

طلا مانند بیت کوین یک ویژگی دیگر دارد که برای هر فروشگاه و هر ارز بسیار مهم است و آن اصالت و اعتبار است . هزاران سال است که طلا به عنوان یک ارز و یک پول ارزشمند استفاده می شود . از آنجا که طلا کمیاب بوده ، در پول ، جواهرات ، تاج و قصرها مورد استفاده قرار گرفته است . طلا به طور کلی در جهان با ثروت و ارزش بالا همراه است.

شاید بگویید بیت کوین پدیده جدیدی است و اعتبار طلا را ندارد و آن را نامعتبر بدانید . اما در جهانی که به سرعت در حال حرکت از آنالوگ به دیجیتال است ، حتی یک فناوری جدید مانند بیت کوین می تواند اصیل و معتبر باشد . هنگامی که پول هم از آنالوگ به دیجیتال تبدیل شود ، بیت کوین قطعا مناسب این حوزه است .

از هزاران واحد پولی مختلف که خود را « ارز دیجیتال » نامگذاری می کنند، بیت کوین اولین است . بیت کوین یک مدعی بزرگ و معتبر است . تعداد زیادی آلت کوین بزرگ وجود دارد ، اما هیچ کدام از آن ها اولین نبوده اند . هیچ کدام از آن ها نمی توانند ادعا کنند که بهترین باشند . هیچ کدام از این ها ارزش بازار بیت کوین را ندارند . بیتکوین اولین بوده و بیشترین اثر در شبکه بلاکچین را دارد و از همه شناخته شده تر و معتبر تر است .

بیت کوین Bitcoin دارایی یا ارز ؟

بیت کوین ویژگی های فوق العاده ای دارد مثلا می توان با شبکه بلاک چین که غیر قابل تغییر است ، بدون واسطه ثروت را به هر کجای جهان انتقال داد . این قطعا ویژگی خوبی هستند . اما آنچه که واقعا بیت کوین را ارزشمند می کند ، همان طور که در بالا اشاره شد ، دو ویژگی کمیاب بودن و اعتبار است .

اما این کمیاب بودن و اعتبار بالا یک بحث مهم را در اقتصاد و مبادلات مالی مطرح کرده است . اقتصاددانان و کارشناسان امور مالی سال هاست با یکدیگر بحث می کنند که آیا این یک دارایی است یا یک ارز . هنوز پاسخ مناسبی برای سوال داده نشده است و عده ای آن را ارز و گروهی با استدلال های مختلف آن را دارایی می دانند .

البته از لحاظ ارزش گذاری بیت کوین، این موضوع زیاد مهم نیست . اهمیتی ندارد چگونه مردم از بیت کوین استفاده می کنند ، مهم است که چرا مردم آن را انتخاب می کنند این انتخاب همگانی مردم ارزشمندی آن را بیشتر کرده است .

آینده بیت کوین

با بررسی همه شواهد و قرائن و اوضاع بازار ، آینده بیت کوین به احتمال قریب به یقین روشن خواهد بود . تحلیل گران و معامله گران مختلف تلاش کرده اند تا ارزش بیت کوین را در آینده حدس بزنند ، برخی معتقدند طی ۳ یا ۴ سال آینده قیمت بیت کوین به ۱۵۰۰۰۰ دلار خواهد رسید ، که البته این فقط یک حدس و گمان است .

اما خیلی ها این را فراموش کرده اند که اگر بیت کوین طلای دیجیتال است ، این ارزش بلند مدت آن است که واقعا اهمیت دارد . بیت کوین نادر است ، بیت کوین کمیاب است . اکثریت قریب به اتفاق ، حتی یک عدد بیت کوین کامل ندارند چون تعداد آن محدود است و این موجب تقاضا می شود . تقاضا تقاضا و تقاضا و در نهایت قیمتی که فکرش را نمی توانید بکنید .

سوالات درباره بیت کوین بسیار زیاد است . بیت کوین به راحتی می تواند بسیار ارزشمند باشد که حتی همه میلیونرها هم نمی توانند از آن یک واحد داشته باشند .

نکته مهم و کلیدی اینکه ، بیت کوین در روند رشد خود ، در کوتاه مدت دارای نوسانات بسیار زیاد خواهد بود . لذا برای سرمایه گذاری کوتاه مدت اصلا مناسب نیست و چه بسا که موجب ضررهای فراوان شود ، ولی به عنوان سرمایه گذاری در درازمدت ، می تواند سودآور باشد .

سخن پایانی دلایل افزایش قیمت بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین کمیاب است و عرضه آن هم ثابت می باشد ، لذا ، هر چیزی که بتواند عرضه را کاهش داده یا تقاضا را افزایش دهد ، موجب افزایش قیمت بیت کوین می‌شود . گاهی اوقات هم رشد قیمت مصنوعی است و به واسطه دستکاری رخ می‌دهد.

در این مقاله سایت پول یابی ، مهم‌ترین دلایلی که می‌توانند موجب رشد قیمت بیت کوین شوند ، نام برده شده است  . اما توجه کنید که هر عامل دیگری ممکن است در نوسانات قیمت نقش‌آفرینی کند. مواردی که اشاره شد تنها بخشی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین هستند .

عوامل دیگری هم در ارزش بیت کوین تاثیر گذارند ، که جزو عوامل فصلی یا زمانی هستند و علت‌های ثانویه افزایش ارزش بیت کوین محسوب می‌شوند. اما این عوامل ذکر شده ، به طور کلی جریان‌های اصلی چند سال اخیر در حوزه‌ کریپتوکارنسی بوده‌اند .

نکته آخر دلایل افزایش قیمت بیت کوین اینکه ، آینده‌ بیت کوین به چه شکل خواهد بود و آیا افزایش قیمت بسیار زیادی را تجربه خواهد کرد . ؟ کسی جواب این سوال ها نمی‌داند و نمی تواند جواب درستی به آن بدهد . اما نمودارها و برون‌یابی‌های مبتنی بر تجربه نشان می‌دهند ، علیرغم برخی نوسانات شدید گاه و بی گاه ، باز هم  در آینده ، شاهد افزایش بیت کوین خواهیم بود.

مطلب پیشنهادی

درآمد وبلاگ نویسی چقدر است ؟ , چطور از وبلاگ درآمد بالایی کسب کنیم؟

راههای کسب درآمد‌ از وبلاگ شخصی

ایجاد یک وبلاگ شخصی با هر انگیزه ای که باشد می تواند منجر به کسب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.