شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای زنان محدود به چند نوع فروشگاه پوشاک زنانه و آرایشگاهها بود . از اینرو در جامعه اینطور تصور می‌شد که مناسب ترین شغل مغازه داری برای زنان همان چند راه کسب درآمد قدیمی است . واقعیت این است که زمانه کاملا عوض شده و دیگر مغازه و فروشگاه داری مردانه و زنانه ندارد .

شغل مغازه‌داری جزو مشاغلی است که آقا و خانم هم ندارد . در سالیان اخیر زنان زیادی مغازه دایر کردند و اتفاقا در کسب درآمد خیلی هم موفق بوده اند . این زنان علاوه بر شناخت کامل بازار و مشتری ، توانایی های خودشان را هم می شناسند و توانستند شغل پولسازی ایجاد کنند .

در این مقاله سایت پول یابی ضمن پرداختن به شرایط و چگونگی شغل مغازه داری برای زنان  به مهم ترین و پردرآمد ترین مشاغل در این حوزه هم پرداخته می شود .

مشخصات شغل مناسب برای زنان

آنچه مسلم است شغل مغازه داری برای خانم ها هیچ محدودیتی ندارد . بر خلاف تصور برخی ، مهارت و هوش مردان در فروش نسبت به زنان بالاتر هم نیست . طی سال‌های اخیر زنان با ورود به شغل‌هایی که سال‌ها فقط شغل مردانه محسوب می شد، توانایی‌های خود را در آن مشاغل نشان داده اند .

هیچ شغلی، محدود به جنسیت نیست . همچنین توانایی زنان در برخی شغل‌هایی که مردانه خطاب می‌شوند، نیز غیرقابل چشم‌پوشی است . موفقیت در شغل مغازه‌داری، نه تنها به جنسیت بستگی ندارد بلکه به دانش، مهارت فروش و توانایی مدیریت فرد وابسته است . گاهی شاید بهترین شغل مغازه داری برای زنان مکانیکی و یا نجاری باشد .

نکته مهم اینکه شغل مغازه داری اگر با درایت همراه باشد پر سود خواهد بود . ضمن اینکه مشاغل پولساز و جذاب برای زنان کم نیستند  . حالا با این مقدمه، بهترین شغل مغازه داری برای زنان دارای مشخصات زیر است :

۱- کالاهای تندمصرف : کالاهای تند‌مصرف محصولاتی هستند که به سرعت به فروش می‌رسند . حاشیه سود این کالاها کم بوده و سود اصلی روی تعداد فروش بالای محصول است . مانند کالا‌های سوپرمارکتی، مواد بهداشتی، نوشیدنی‌ها و سایر کالاهای مصرفی .

۲-  کالاهای ضروری : کالا‌های ضروری محصولاتی هستند که مصرف‌کننده صرف نظر از سطح درآمد خود، آن‌ها را خریداری می‌کند . مغازه‌هایی مانند نانوایی، میوه‌فروشی، قصابی، داروخانه و… این محصولات را عرضه می‌کنند .

۳-  کالاهای لوکس : کالا‌هایی که در بالاترین سطح بازار از نظر کیفیت و قیمت در نظر گرفته می‌شوند، کالای لوکس به شمار می‌آیند .

کالا‌های لوکس در مقابل کالاهای ضروری قرار می‌گیرند . با ثروتمند شدن افراد، تقاضا برای کالاهای لوکس بالا می‌رود و با کاهش درآمد افراد جامعه، تقاضا برای کالاهای لوکس کاهش می‌یابد . مغازه‌هایی مانند لباس‌فروشی‌ها، نمایشگاه ماشین، فروش موبایل و تجهیزات الکتریکی، آرایشگاه و… ممکن است کالا و خدمات لوکس عرضه کنند .

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین کسب درآمد برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

مهارت زنان در فروشندگی

در سال‌های اخیر حضور پر‌رنگ‌تر بانوان در انواع زمینه‌های شغلی، نتایج و آمار‌های جدیدی را رقم زده‌ است . تا سال‌ها تصور می‌شد مردان در فروش ماهرتر از زنان هستند، اما :

– نرخ معاملاتی که منجر به فروش می‌شوند در زنان ۱۱ درصد بیشتر از مردان است .

– زمانی که جنسیت فروشنده و مشتری را در نظر بگیرید طبق آمارها، نرخ معاملات انجام شده برای خانم‌ها بیشتر از آقایان است .

– هنر فروشندگی آموختنی است و به جنسیت بستگی ندارد . ضمن اینکه یادگیری یک کار هنری یا هنرمندانه برای زنان راحت تر است .

توجه کنید که همیشه نیاز به مهارت بالا هم نیست و شیوه کسب درآمد زنان ایرانی هم متنوع است . زنان دارای قابلیت‌های درونی و ذاتی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند در شغل فروشندگی نسبت به مردان بهتر عمل کنند . مهم ترین این قابلیت‌ها عبارتند از :

– خوب گوش دادن .

– هوش هیجانی بالا .

– تحمل و مدیریت استرس .

– حافظه بهتر در جزئیات .

– زبان بدن .

– همدلی و درک بهتر احساسات .

زنان می‌توانند با ارتقا دانش و مهارت خود، کسب‌و‌کار و مغازه خود را راه اندازی کنند و به درآمد بالا برسند .

برای راه اندازی مغازه بهتر است به جای محدودیت‌هایی که جامعه برای زنان تعریف کرده، به محدودیت‌های شخصی خود توجه کنید . برای مثال شغل مکانیکی نیاز به قدرت جسمی بالایی دارد و هر کسی نمی تواند  وارد این شغل شود . بنابراین اگر خانم ها در خود توانایی فیزیکی بالایی نمی‌بینند و نگران سلامت جسمی خود هستند، بهتر است وارد چنین مشاغلی نشوند .

وضعیت مغازه های پردرآمد برای خانمها

امروزه به دلیل تغییر شرایط (بیماری کرونا و شرایط اقتصادی) و تحول در فروش (تغییر فروش حضوری به اینترنتی) بسیاری از مغازه‌ها نسبت به گذشته سود کمتری دریافت می‌کنند و حتی وارد ضرر شده‌اند .

از طرفی ماهیت بازار و فروشگاه‌ها در حال تغییر است . برای اینکه از این تغییرات به نفع خودتان استفاده کنید، نیاز است که با تغییرات همراه شوید . لذا باید راه‌های جدید برای توسعه کسب‌و‌کار خود را شناسایی کنید .

اینترنت به بیشتر مطرح شدن کسب‌و‌کارها کمک می‌کند . مطرح شدن، مساوی با افزایش درآمد اینترنتی و رونق کسب و کار است . برای کسب درآمد بیشتر، از فروش اینترنتی غافل نشوید و از شبکه‌های مجازی و سایت‌های فروش استفاده کنید .

درست است که اینترنت ابزاریست که به توسعه کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند اما هنوز نمی‌تواند بستری تمام‌ و کمال برای خدمات‌ و فروش کالا باشد . پس هنوز می‌توان به حضور مغازه‌ها در سطح شهر امیدوار بود .

خلاصه اینکه پیشرفت تکنولوژی خطری برای کسب‌و‌کارها ندارد، بلکه به افزایش درآمد‌‌کمک می‌کند .

شیوه انتخاب بهترین مغازه برای زنان

واقعیت این است که، چیزی با عنوان بهترین شغل مغازه داری برای زنان وجود ندارد . چون بهترین شغل همان چیزی است که با علاقه و روحیات شما سازگار است . بهترین مغازه برای زنان می‌تواند به مناسب‌ترین کار و شغل مغازه داری برای خانم ها، منجر شود . برای انتخاب مناسب‌ترین شغل مغازه‌داری، اول باید با انواع مغازه‌ها آشنا شوید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مطالعه روزانه کنکور درس زیست شناسی

برای انتخاب بهترین مغازه برای زنان به موارد زیر باید توجه کرد :

– علاقه

– مهارت

– توانایی جسمی

– روحیه ریسک پذیری

نکات مهم شغل مغازه داری برای خانم ها

هر خانمی که قصد راه اندازی مغازه برای شروع کسب درآمد را دارد باید نسبت به موارد زیر اطلاع داشته باشد :

– بازارهای موازی را بشناسد .

– کمبودهای بازار را شناسایی کند .

– خلاق بوده و دارای ایده های جذاب باشد .

– استراتژی داشته باشد .

– تکنیک‌های فروش و بازاریابی را یاد بگیرد .

هر کسی می تواند با رعات این نکات در صنف خود بهترین باشد . هرچقدر محصول و خدمات باکیفیت باشد اما مهارت فروش و بازاریابی نداشته باشید، به سود بالایی دست نخواهید یافت .

ممکن است بارها دیده باشید فروشگاه‌های بزرگی که به زور دو نفر مشتری در آن وجود دارند . اما در کنار آنها، مغازه‌های کوچکی بوده‌اند که سال‌ها دوام آورده‌اند، اعتبار کسب کرده‌اند و مشتری‌های ثابت خود را دارند . هر دفعه هم که به آن مغازه می‌روید، حتماً سه یا چهارتا مشتری داخل مغازه می‌بینید .

مهارت های برتر برای شغل مغازه داری

شغل مغازه داری برای زنان و مردان به مهارت‌های نرم و سخت نیاز دارد . مهارت‌های فردی که با مطالعه و تحقیق می‌توان کسب کرد . مهارت‌های اختصاصی مربوط به شغل‌ مغازه‌داری را می‌توان با مطالعه و شرکت در دوره‌های مخصوص فرا گرفت .

مهارت های برتر برای شغل مغازه داری برای خانم ها و آقایان عبارتند از :

۱- خوب گوش دادن به مشتری

مهارت خوب گوش دادن در عملکرد فروش بسیار مهم است . توجه کنید که مهارت خوب گوش دادن در زنان قوی‌تر از مردان است . اغلب مردان برای « پاسخ دادن » خوب گوش می‌دهند اما زنان برای « درک کردن» .

امکان خوب گوش دادن در زنان به آن‌ها کمک می‌کند تا بهتر صدای ذهن مشتری را بشنوند . احساسات او را درک کنند و به بهترین نحو او را راهنمایی کنند .

۲- همدلی با مشتری

همدلی با مشتریان یکی از مهارت‌های مهم فروش و افزایش کسب درآمد است . مفهوم همدلی یعنی توانایی درک احساسات طرف مقابل . این اتفاق موجب اعتماد‌سازی مشتریان می‌شود .

وقتی آنچه مشتری احساس می‌کند را درک کنید، بینش قوی‌تری نسبت به آنچه که مشتری در ذهن دارد پیدا می‌کنید . با داشتن همدلی، درک کامل‌تری نسبت به نیاز مشتری پیدا کرده و همان چیزی را به او می‌فروشید که مناسب اوست .

خلاصه اینکه همدلی موجب حفظ رابطه فروشنده – خریدار می‌شود . مشتری راضی از خرید، با بازاریابی « دهان‌به‌دهان» موجب فروش بیشتر خواهد شد .

۳- با انرژی بودن

اگر به دنبال راههای افزایش فروش موفق هستید یکی از فاکتورهای فروشندگی، انرژی دادن به مشتریان است . بار‌ها مشاهده شده، که مشتری فقط به قصد دیدن وارد یک مغازه می شود اما آنقدر مغازه‌دار انرژی مثبت داشته و خوش‌برخورد است که منجر به خرید از آن مغازه می شود .

۴- خوب صحبت کردن

طبق آمار ۷۰ درصد نارضایتی مشتریان از نحوه برخورد و صحبت کردن فروشندگان است . فن بیان از عوامل مهم و تاثیرگذار فروش است . یک فروشنده متبحر می‌داند در چه زمان، با چه کسی، چطور و با چه لحنی صحبت کند . با خوش صحبتی و خوش‌برخوردی می‌توانید مشتری را جذب کنید .

برای کسب این مهارت، می‌توان با مطالعه کتاب و یا گذراندن دوره‌های فن بیان برای فروشندگی، شروع کرد . هرچقدر تمرین بیشتری انجام دهید و تجربه کسب کنید، موفق‌تر خواهید بود .

۵- داشتن اطلاعات کامل نسبت به کالا و خدمات

اطلاعات کافی از محصولات یا خدمات یکی از مهارت‌های فروشندگی است . چند بار برایتان اتفاق افتاده است که از یک محصول خوشتان آماده اما چون اطلاع کاملی از آن نداشتید از خریدش منصرف شده اید .

یک فروشنده خوب باید نسبت به تمام محصولات و خدماتش اطلاعات کامل داشته باشد . وقتی از محصول و ویژگی‌های آن اطلاعات کافی داشته باشید و بفهمید مشتری به دنبال چه چیزی است، بهتر می‌توانید او را راهنمایی کنید .

یکی از راه‌های افزایش فروش این است که با بمباران اطلاعات و بیان ویژگی‌های خوب محصو‌لتان، مشتری را ترغیب به خرید کنید . هرچقدر نسبت به محصولتان اطلاعات بیشتری داشته باشید، مشتری به شما و محصولتان بیشتر اعتماد می‌کند و خریدش را با رضایت بیشتری انجام می‌دهد .

۶- رفتار منطقی با مشتری

با مشتری طوری رفتار نکنید که احساس کند این توجه فقط برای بازاریابی و فروش است . برای این که آدم‌ها را به خرید ترغیب کنید بهتر است واقعاً به آن‌ها توجه کنید، نیاز آن‌ها را پیدا کنید . سعی کنید خیلی منطقی آن‌ها را راهنمایی کنید تا چیزی را بخرند که دوست دارند .

بارها شده وارد مغازه شدیم و لباسی را خریدیم که بیشتر سلیقه فروشنده بوده است . با جملات آب‌وتاب‌دار فروشنده جوگیر شدیم و چیزی را خریدیم که بعد از دو روز دلمان را زده است .

۷- خلاق و منحصربه فرد بودن

خلاقیت داشتن یکی از روش‌های افزایش کسب درآمد و رونق کسب و کار است . در عصر کنونی رقابت دیگر محدود به منطقه مغازه شما نیست بلکه رقابت به سمت جهانی شدن پیش می‌رود . برای بردن و موفقیت در این رقابت باید همیشه خلاق باشید .

سعی کنید نیاز‌های بازار را شناسایی کنید و محصول جدیدی خلق کنید . راه‌های فروش خلاقانه‌ای را پیش بگیرید . توصیه می شود که تبلیغات خلاقانه انجام دهید . خلاقیت شما را از دیگر رقبا متمایز می‌کند . این تمایز موجب مطرح شدن بیشترتان می‌شود و در نهایت سودآوری شما را بالا می برد .

در مغازه خود می‌توانید کارهای هنری‌تان را بفروشید . با فروش کار‌های دست‌ساز، مغازه شما منحصربه‌فرد و خاص جلوه می‌کند .

۸- داشتن استراتژی مناسب در مورد قیمت‌ها

اتخاذ استراتژی از نکات مهم در شغل مغازه داری برای زنان و مردان است . قیمت بالا و غیرمنصفانه موجب فرار خریدار می‌شود . از طرفی قیمت پایین هم حس بی‌ارزشی به محصول و خدماتتان را می‌دهد و اعتبار محصول و اعتماد مشتری را از شما سلب می‌کند .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  راهکار لذت درس خواندن برای کنکور سراسری

بازار هدف تان را مشخص کنید . نسبت به بازار هدف محصول و خدمات‌تان استراتژی قیمت تعیین کنید . بازار هدف ممکن است افراد ثروتمند باشند در نتیجه کالای شما هر قیمتی باشد به فروش می‌رسد .

راجع به قیمت‌ها در منطقه مورد نظر خودتان تحقیق کنید . هرچقدر منطقه شما با‌ارزش محصولتان همخوانی داشته باشد، فروش شما بالاتر خواهد رفت . در منطقه فقیر‌نشین هیچ کس کالای لوکس نمی‌‌خرد .

۹- اهمیت دادن به ظاهر کار خود

اهمیت ظاهر مغازه و فروشگاه یکی از روش‌های جذب مشتریان محسوب می شود . هر چه مغازه از نظر ظاهری جذاب باشد، رهگذران بیشتری ترغیب می‌شوند که از مغازه دیدن کنند . از آن طرف هم، هرچقدر بسته‌بندی محصولات جذاب‌تر باشد، خریدار بیشتری خواهید داشت .

فرقی نمی‌کند مغازه خدمات ارائه می‌دهد یا کالایی را می‌فروشد . هرچقدر خلاقانه‌تر و زیبا‌تر محصول یا خدماتتان را عرضه کنید، آدم‌ها ترغیب می‌شوند حتی یک بار هم که شده از شما خرید کنند یا از خدمات‌تان استفاده کنند . اگر هم کار شما کیفیت بالایی داشته باشد، مشتریان ثابت بیشتری خواهید داشت .

خوبی شغل مغازه داری برای زنان این است که معمولا ظاهر این نوع مغازه ها از مغازه آقایان قشنگ تر است . تجربه شخصی دارم وقتی وارد مغازه کتابفروشی شدم، کتابفروشی خانم بسیار شیک تر و تمیزتر از مغازه کناری آقا بوده است .

۱۰- دوستی با اعداد

اهمیت مهارت ریاضی در شغل مغازه داری برای زنان اینجا مشخص می شود . چون برای مدیریت بهتر امور مالی مغازه‌ حتما باید از برنامه‌های حسابداری استفاده کنند . این کار به شفافیت حساب‌ها و برنامه ریزی مالی کمک زیادی می‌کند .

نقایص‌ و کاستی‌های کسب و کار با ریاضی مشخص می‌شود . این گونه می‌فهمید چه چیزی موجب فروش بالای شما شده و چه چیزی فروشتان را کم کرده است .

هرچقدر نسبت به آمارهای فروش و کارتان آگاه‌تر باشید بهتر می‌توانید برای آینده کسب‌وکارتان برنامه‌ریزی کنید .

۱۱- شناخت رقبای کسب و کار

نسبت به رقبای صنفتان همیشه آگاه باشید . نحوه فروش و کسب و کارشان را تحلیل کنید . ممکن است در عرض دو یا سه ماه رقیب تازه‌نفس و مقتدری پیدا کنید که کامل کسب‌وکارتان را از دور خارج کند . بنابراین نیاز است همیشه نسبت به بازار هدف‌تان و اتفاقات آگاه باشید و اگر نیاز بود سریعاً تغییر مسیر و استراتژی دهید .

برای مثال، سال‌ها پیش در مغازه‌های بزرگی، افراد به رزرو بلیط‌های هواپیمایی و هتل‌ها می‌پرداختند . اگر مدیران این آژانس‌ها سریع‌تر متوجه رشد تکنولوژی و رقبای جدید خود مانند علی‌بابا می‌شدند، می‌توانستند سریعا تغییر مسیر دهند و سایت خود را راه‌اندازی کنند .

۱۲- داشتن برنامه‌ریزی

اهمیت مهارت برنامه ریزی در شغل مغازه داری برای زنان غیر قابل انکار است .  این روزها با وجود بیماری کرونا حتماً متوجه شده اید که چقدر کسب‌وکار‌ها آسیب‌پذیر هستند . کرونا یکی از پیشامد‌های احتمالی بود که یک مغازه‌دار باید از قبل برای آن استراتژی تعیین می‌کرد . کرونا نشان داد که پا‌فشاری روی فروش سنتی اشتباه است و باید تغییرات را پذیرفت .

پس همیشه نسبت به شرایط آگاه باشید و برای پیشامد‌های احتمالی برنامه‌ریزی کنید . مطمئن باشید اگر تغییرات را بپذیرید تدوام کسب‌وکار خود را تضمین کرده‌اید . علاوه بر افزایش فروش سنتی به دنبال افزایش فروش اینترنتی هم باشید .

شغل برای خانم ها ، بهتر شغل مغازه داری برای زنان ایرانی ، شغل مناسب دختران جوان

شغل مغازه داری برای زنان ایرانی

در بالا با مهارت‌های فروش و افزایش کسب درآمد از مغازه به خوبی آشنا شده اید . توجه کنید پردرآمدترین و بهترین شغل مغازه داری برای خانم ها آنهایی هستند که با مهارت ، تخصص و علاقه همراه باشد .

شغل مغازه‌داری یک شغل پردرآمد برای خانم ها است . اما سقف و میزان کسب درآمد تنها به روش‌های فروش شما بستگی ندارد بلکه به نوع مغازه شما هم وابسته است .

با این مقدمه برخی از پردرآمد ترین و بهترین شغل مغازه داری برای زنان ایرانی عبارتند از :

۱- طلا‌فروشی

۲- فرش‌فروشی

۳- داروخانه

۴- مغازه لوازم آرایشی و بهداشتی

۵- شیرینی‌فروشی و خشکبار

۶- فست فودی

۷- فروشگاه لوازم خانگی و تزئینی

۸- مغازه لوازم الکترونیکی، موبایل و لپ‌تاپ

۹- لباس‌فروشی یا بوتیک

۱۰- بلور فروشی

۱۱- بستنی‌ و آبمیوه فروشی

۱۲- مغازه فروش لوازم آشپزخانه

۱۳- نقره جات ، بدلیجات و زیورآلات

۱۴- خرازی

۱۵- خیاطی

۱۶- ترشی و شیرینجات

۱۷- پارچه فروشی و پرده سرا

۱۸- رستوران و غذاهای محلی

۱۹- سیسمونی و لباس کودک

۲۰- سفره خانه

۲۱- فروش انواع نان ( سنتی و جدید)

۲۲- لوازم عروسی و تولد

۲۳- کتابفروشی و لوازم التحریر

۲۴- لوازم خواب

۲۵- دکوراسیون داخلی

و……

سخن پایانی شغل مغازه داری برای زنان

در این مقاله سایت پول یابی تاکید شد که هیچ نوع محدودیتی در انتخاب و راه اندازی شغل مغازه داری برای زنان در جامعه وجود ندارد . حتی می توان ادعا کرد که خانم‌ها در فروشندگی دارای یک استعداد ذاتی هستند که به آن‌ها کمک می‌کند معاملات موفق‌تری نسبت به مردان داشته باشند .

توجه کنید که نمی‌توان بهترین شغل مغازه داری برای زنان را به طور دقیق مشخص کرد . دلیلش این است که بهترین شغل برای خانم ها آن شغلی است که با روحیه و توانایی آنها هم‌خوانی داشته باشد . در این مقاله فهرستی از مناسب ترین و پردرآمدترین شغل مغازه داری برای زنان آورده شد . این فهرست کامل نیست و مشاغلی پردرآمد دیگری وجود دارد که خانم می توانند با توجه به مهارت ، تخصص ، علاقه و نیاز بازار راه اندازی کنند .

نکته آخر شغل مغازه داری برای زنان اینکه با اعتماد‌به‌نفس بالا آن کاری را شروع کنید که دوستش دارید و می دانید در آن موفق خواهید شد . هیچ چیز نباید شما را محدود کند و از رسیدن به موفقیت باز دارد . تنها زندان و مانع شما برای موفقیت ذهنتان است . تنها خود شما، ماشین اثبات باور‌هایتان هستید . پس ثروتمند فکر کنید تا ثروتمند شوید .

مطلب پیشنهادی

مشاغل پولساز و جذاب برای زنان ، ایده کسب و کار زنان ف مشاغل خانگی زنان ، بهترین شغل ها برای زنان ، شغل های پردرآمد برای زنان ایرانی

مشاغل پولساز و جذاب برای زنان

زمانی که صحبت از مشاغل پولساز و جذاب برای زنان می شود منظور مجموعه راههای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.