افزایش فروش اینترنتی

شیوه ها و راهکارهای زیادی برای افزایش فروش اینترنتی وجود دارد و مدیران کسب و کارهای آنلاین برای افزایش کسب درآمد اینترنتی و استمرار کسب و کار خود باید آنها را آموخته و استفاده کنند. بدون فروش هیچ کسب و کاری هر چند دارای سرمایه و پشتوانه قوی ، هرگز دوام نمی آورد و به ورشکستی و تعطیلی می انجامد. این درآمد اینترنتی است که ضامن بقای کسب و کارها می باشد.

اگرچه نمی دانیم کدام استراتژی در اینترنت می تواند راهگشا و موثر باشد ولی باید همیشه به دنبال راهکارها و شیوه هایی برای جذب مشتری و افزایش فروش آنلاین بود . به دلیل اهمیت موضوع شناخت راههای افزایش فروش اینترنتی ، در سایت پول تصمیم گرفتم تا شیوه های کاربردی و امتحان شده آن را توضیح دهم.

جایگاه مشتری در افزایش فروش اینترنتی

فروش اینترنتی یک استراتژی و برنامه راهبردی برای همه مدیران کسب و کار اینترنتی و برندهای تجاری فعال در فضای مجازی می باشد . فروش زمانی افزایش پیدا می کند که مشتری وجود داشته باشد. شاید بهترین جمله درباره اهمیت مشتری برای کسب و کارها را سم والتون تاجر و کار آفرین آمریکایی ( متوفی ۱۹۹۲ ) گفته باشد: « تنها یک رئیس وجود دارد و آن مشتری است. او می‌تواند تنها با خرج کردن پولش در جای دیگر، همه افراد از رئیس تا پایین را اخراج کند »

تمام راهها ، شیوه ها و استراتژی ها باید با هدف جذب مشتری یا مخاطب اینترنتی باشد درآمد اینترنتی با وجود مشتری مفهوم عینی پیدا می کند. در واقع باید مبانی ارزشی هر شرکت و برند تجاری استفاده از شیوه های جذاب و نوین با هدف تاثیرگذاری بر مشتری و جذبش به سمت کسب و کار اینترنتی باشد.

افزایش فروش اینترنتی ، راههای افزایش فروش ، تکنیک های افزایش فروش سایت و فروشگاه
یادگیری و اجرای تکنیک ها و روش های افزایش فروش و کسب درآمد اینترنتی ، برای فعالان و مدیران کسب و کارهای اینترنتی یک ضرورت محسوب می شود.

شیوه هایی که برای افزایش درآمد اینترنتی استفاده می کند باید هوشمندانه ، علمی و منطبق با بازاریابی اینترنتی باشد تا موجب فرار مشتریان نشود. اگر چه شیوه ها مختلف و متنوع است ولی مدیران کسب و کارها می توانند به نوبت و از راه آزمودن ، راههای مهم ، تاثیرگذار و مناسب برای کسب و کار اینترنتی خود را کشف کرده و آنها را استفاده کنند.

راههای افزایش فروش و درآمد اینترنتی

راهها و شیوه های زیادی وجود دارد و نمی توان ادعا کرد یکی از این شیوه ها بر بقیه برتری دارد چون هر کدام از این شیوه های افزایش کسب درآمد و فروش اینترنتی به تناسب تاثیر خود را دارند. لذا مدیران کسب و کار اینترنتی باید با تحقیق و مطالعه مناسب ترین شیوه را برای خودشان انتخاب کنند.

راههای افزایش فروش اینترنتی عبارتند از:

۱- قرار یک محصول در صفحه اصلی

برای تاثیرگذاری بهتر یک محصول و یا خدمت را که به نظرتان شاخص ، پرفروش و یا پرطرفدار است در صفحه اصلی سایت و یا فروشگاه قرار دهید. می توانید این ایده را آزمایش کنید و ببینید چه تاثیری دارد. تجربه ثابت کرده هر چه محصول کمتری در یک جا معرفی شود و تمرکز بیشتر بر روی معرفی درست و توصیف معقول آن باشد ، فروش اینترنتی بیشتر می شود.

به جای معرفی تعداد زیادی از محصولات با توضیح مختصر ، بر روی یک محصول و یا یک مجموعه از محصولات مرتبط با آن تمرکز کنید. تلاش کنید تا توضیحات کامل و در صورت وجود شک و شبهه برای مشتری و یا طرح سوال ، سریع پاسخگو باشید.

پیشنهاد می شود که برای اطمینان از میزان تاثیرگذاری معرفی یک محصول در صفحه اصلی سایت ، این آزمون را اجرا کنید . یک مطلب تخصصی و جذاب در مورد آن محصول و خدمات بنویسید و در صفحه اصلی سایت یا فروشگاه قرار دهید ، مدت دو یا سه هفته صبر کنید و بررسی نمایید که آیا این کار موجب افزایش فروش آنلاین شده یا نه؟

۲- انتخاب مکان مناسب برای عضویت در خبرنامه

عضویت در خبرنامه به عنوان ابزار تاثیرگذار برای جمع آوری ایمیل کاربران جهت ارتباط مستمر و جلب وفاداری و اعتماد آنها می باشد. از ایمیل برای ارسال محتوای جدید ، معرفی محصولات جدید و در نهایت افزایش فروش استفاده می شود پس می تواند در میزان جذب مشتریان مفید باشد.

پیشنهاد می شود که خبرنامه را در مکان مناسب صفحه اصلی سایت که برجسته و در دید کاربران می باشد قرار دهید. فرضا گوشه سمت راست صفحه اصلی ، مکان مناسبی می باشد  که معمولا چشم کاربران ایرانی بیشتر به آن می افتد و یا می توانید به بالای صفحه اصلی انتقال دهید که معمولا بازدیدکنندگان اینترنتی پیش از مراجعه به قسمت های پایینی آن را می بینند.

نباید صفحه عضویت را در صفحه دوم قرار دهید مگر اینکه مطلب ارسالی درباره محصولتان طولانی بوده و یا اینکه آنچنان اعتبار ، تجربه و اطمینان مشتریان را جلب کرده اید که مشتریان وفادار فراوان دارید و بودن در صفحه دوم ضرری ندارد.

با این حال بهتر است از آزمودن و امتحان کردن صفحه عضویت در خبرنامه در سایر صفحات غافل نشوید تا میزان اثرگذاری آن را درک کنید. توجه کنید که از هر فرصتی برای افزایش مشترکان خبرنامه استفاده کنید چون داشتن مشترکان زیاد به مفهوم افزایش کسب درامد اینترنتی می باشد.

۳- استفاده از تبلیغات شناور در سایت

گاهی تبلیغات شناور ، تاثیرگذاری بیشتری در افزایش کسب درآمد اینترنتی دارد. البته همه با تبلیغات پاپ آپ یا پنجره باز شو آشنا هستند که تقریبا روی اعصاب و روان کاربران اینترنتی است و امروزه اکثر مرورگرها و حتی گوگل این نوع تبلیغات را مسدود کرده اند و یک نمره منفی محسوب می شود. اما گاهی پنجره های پاپ اپ حاوی برخی اطلاعات ارزشمند می باشد که کاربران آنها را از دست می دهند.

در هر حال این مشکلات مربوط به سالها قبل می باشد و امروزه فناوری های جدید ، این نوع تبلیغات را جذاب و قابل توجه کرده است. در حال حاضر تبلیغاتی وجود دارد که شبیه پاپ اپ است ولی در واقع پاپ آپ نیست ، لذا نگران مسدود شدن نباید بود . این نوع تبلیغات را ، تبلیغات شناور می گویند.

می توانید از این نوع تبلیغات برای افزایش درآمد اینترنتی و فروش تان استفاده کنید و تحقیقات نشان داده بیش از یک و نیم  برابر موجب افزایش فروش محصولات و خدمات می شود . در این نوع تبلیغات پیشنهاداتی مثل : عضویت در خبرنامه ، پیشنهاد تخفیف های خاص ، خبر جشنواره ها و… را جلوی چشم کاربران قرار می دهید.

بهتر است مدتی از این نوع تبلیغات شناور به صورت آزمایشی در سایت و فروشگاه استفاده کنید حداقل اینکه آمار میزان کلیک بر روی این تبلیغات و صفحات عادی به دستتان می اید اگرچه تجربه ثابت کرده با این کار ، میزان عضویت در خبرنامه هم افزایش زیادی یافته است.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مدیریت سایت برای کسب درآمد

۴- برجسته کردن مزایای محصول در تیتر

سر صفحه یا تیتر در افزایش فروش اینترنتی تاثیر بسیار زیادی دارد . معمولا اولین چیزی که به چشم مخاطبان می آید تیتر یا عنوان ها می باشند لذا باید به گونه ای باشد که مورد توجه کاربران و مخاطبان سایت قرار گیرد و فرد را متقاعد به خواندن و یا دیدن محتوا درباره محصول و خدمات کند.

تیتر باید ضمن هدف گرفتن مشکلات کاربر ، به مزایا و فواید محصولات و خدمات در حل این مشکلات اشاره کند و اینکه انتخاب مناسب آن می تواند تاثیر فوق العاده ای در افزایش فروش داشته باشد. تیتر در عین خلاصه بودن ، باید معرفی اجمالی محصول و خدمات را در خود داشته و کاربر را تحریک کند تا به مطالعه و دیدن محصول بپردازد.

۵- پرداختن به مشکل خاص در ادامه مطلب

در ادامه مطلب و معرفی محصول و خدمات ، باید به مشکل خاصی بپردازید که ممکن است مخاطبان و مشتریان با آن مواجه بوده و نشان دهید که محصولتان این مشکل یا مشکلات را رفع می کند. برای تاثیر گذاری بیشتر در چند بند یا خط اول مطلب که احتمال نمایش در صفحه اول را دارد به مشکلی که در تیتر به آن اشاره کرده اید ، بپردازید.

توجه کنید پرداختن به جزئیات ، به کاربران و مخاطبان سایتتان این حس را می دهد که به فکرشان هستید و مشکلشان را درک کرده اید و این موضوع موجب جلب اعتماد مخاطب می شود. زمانی که مشکل را طرح کرده اید می توانید در ادامه به معرفی محصول و خدمات بپردازید که برای حل آن مشکل می باشد.

زمانی که به چگونگی حل آن مشکل برای مخاطبان توسط آن محصول و خدمت می پردازید در واقع افزایش میزان فروش و کسب درآمد اینترنتی خود را تضمین می کنید.

۶- افزودن اعتبار و باور پذیری به مطلب جهت جلب اعتماد

در تولید مطلب دقت زیادی کنید و اعتبار و باورپذیری را به آن بیفزایید تا از این راه میزان اعتماد کاربران را افزایش دهید. مطلب تولیدی باید موجب ایجاد اعتبار شود چون این کار در فرایند بازاریابی اینترنتی ، مخاطبان را قانع می کند تا محصول و خدماتتان را بخرند. راههای زیادی برای این کار وجود دارد که دو فن یا شیوه به عنوان سریع ترین و راحت ترین راهها می باشد که در اینجا شرحش آمده و توصیه می شود در تولید مطلب به این موارد دقت کنید:

راه اول ، لحاظ کردن یا آوردن توصیف ها و مشاهدات مشتریان قبلی محصولات و خدمات است. می توانید از نظراتی که در سایت داده اند و یا در ایمیل ها بیان کردند و اینکه چگونه محصول شما مشکلشان را رفع کرده در ادامه توصیف و زیر شرح محصول بیاورید. نکته مهم اینکه نظرات و توصیفات مشتریان به طور مستقیم به مزایای محصول و اینکه چگونه مشکلشان را رفع کرده ، اشاره کند.

راه دوم ، افزودن قسمتی به مطلب در مورد دستاوردها ، تجربه ها و مجموعه اطلاعات پس زمینه که محصولتان را شایسته حل مشکلات مخاطبان نشان می دهد. این کار اعتبار شما را افزایش می دهد لذا باید تلاش کنید ، مخاطبان را متقاعد کنید که محصولتان بهترین برای حل مشکلشان می باشد.

۷- تمرکز بر روی مخاطبان

یکی از راههای افزایش فروش اینترنتی این است که تمرکزتان را فقط به بازدیدکنندگان معطوف کنید در واقع باید مطالبی را که در سایت در توصیف محصول ارائه می دهید با هدف جلب توجه مخاطب باشد. بیشتر افراد این قانون طلایی را نادیده می گیرند. با دقت و وسواس به شکل تولید محتوا و چگونگی ارائه آن توجه کنید.

فرضا جملات شما نباید مملو از ضمایر «من» «ما» «مان» باشد. به جای استفاده از جمله « برنامه مان مناسب برای مشاغل و کسب و کارهای خانگی است » بهتر از جمله « این برنامه این امکان را برایتان فراهم می کند تا مشاغل و کسب و کارهای خانگی خودتان را مدیریت کنید» ملاحظه می کنید که به جای ضمایر «مان » از ضمایر «تان» و «خودتان» استفاده شده است.

۸- تزریق حس فوریت و ضروری بودن در مطالب

باید مطالب را طوری تنظیم کنید که حسی از ضرورت و فوریت در معرفی محصول و خدمات تزریق شود و اینکه مخاطبان متقاعد شوند همین الان آن را تهیه کنند. این کار افزایش فروش سریع در کوتاهترین زمان ممکن را به همراه دارد. بهترین زمان و مکان مناسب برای طرح این موارد ، انتهای مطالب و در نزدیکی بخش فراخوان فروش می باشد جایی که پیشنهاد فروش را به مخاطب می دهید.

بهترین راههای اجرایی کردن این حس فوری و ضرورت خرید عبارتند از:

– دادن تخفیف هایی با مدت زمان محدود ، و اشاره به اینکه مخاطبان تا زمان خاصی می توانند از این تخفیف های خاص استفاده کنند.

– دادن پاداش و امکانات رایگان و اضافه ، که در مدت زمانی مشخص می توانند از آن استفاده کنند.

– برای افزایش تاثیرگذاری و فروش بییشتر ، فقط تعداد محدودی از محصولات و خدمات تان را ارائه دهید.

– می توانید در ازای خرید ، جوایز محدودی هم به خریداران بدهید.

۹- پرهیز از هر گونه تبلیغ و پیشنهاد در ابتدای مطلب

از ارائه هر گونه پیشنهاد و یا تبلیغ در ابتدای محتوا پرهیز کنید. دلیلش این است که کاربران به دنبال اطلاعات مدنظرشان هستند و اگر از همان اول ، به تبلیغات و افزایش فروش توجه کنید، فرصت کلیدی جلب نظرشان را از دست می دهید. لذا ابتدا باید با طرح مشکل و در ادامه چگونگی رفع این مشکل ، نظرشان را جلب کنید و زمانی که در این مرحله موفق شده اید می توانید در آخر پیشنهاد خرید محصول و خدمات جهت رفع آن مشکل را بدهید.

رعایت این اصل بسیار ساده است ، باید به شیوه و لحن نوشتار خودتان توجه کنید مثلا از کلماتی مثل « خرید » « فروش» « هزینه» در آغاز محتوا استفاده نکنید . تا زمانی که اعتماد و نظر مثبت مخاطب را جلب نکنید هیچ خریدی اتفاق نمی افتد لذا حرفی از خرید و یا خرج کردن پول نزنید . زمان مناسبش که رسید و مخاطب قانع شد ، آن زمان پیشنهاد خرید محصول را ارائه دهید.

۱۰- استفاده از تصاویر برای افزایش جذابیت محصولات

استفاده و نمایش تصاویر مناسب موجب می شود محصولات و خدماتتان برای مخاطبان ، واقعی تر و ملموس تر جلوه کند و یکی از راههای قدرتمند برای افزایش فروش اینترنتی محسوب می شود. البته گاهی نشان دادن زودهنگام محصول و خدمات در فرآیند فروش اینترنتی موجب به هدر رفتن تمام تلاش‌ها می‌شود. شاید بهتر باشد پیش از نمایش کامل محصول، لازم باشد به طور کامل ارزش‌ها ، محاسن و فواید آن را برجسته کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  آموزش فروش اینترنتی محصولات

انتخاب محل نمایش تصاویر هم مهم است ، جاهای مختلفی را برای به نمایش گذاشتن تصاویر امتحان کنید، فرضا بالای صفحه قرار دهید، سپس پایین مطلب، جایی که به خواننده پیشنهاد خرید را می‌دهید نیز امتحان کنید. همچنین چند تصویر مناسب را در محل سفارش محصول قرار دهید، و حتی توصیه می شود که مدتی حالت بدون تصویر را نیز امتحان کنید.

در نهایت همه نتایج‌ را تحلیل کنید ، و بهترین جا و راه حلی را بیابید که می‌تواند بیشترین تاثیر را بر مخاطب و افزایش کسب درآمد اینترنتی داشته باشد.

۱۱- تغییر قالب و ظاهر مطالب

برای افزایش فروش اینترنتی ، گاهی قالب و ظاهر محتوا را با هدف جلب نظر افرادی که محتواها را به صورت اجمالی می خوانند، تغییر دهید. تعداد کمی از کاربران ، کلمه به کلمه‌ مطالب‌ را از آغاز تا پایان می‌خوانند. ولی بیشتر مخاطبان اینترنتی فقط به صورت اجمالی به کل صفحه نگاهی می‌اندازند، و تنها کلمه‌ها و عبارات خاصی را می‌خوانند که به چشم‌شان بیاید یا نظرشان را جلب کند.

لذا باید از راه‌های مختلفی برای جلب توجه از طریق برجسته کردن فواید کلیدی محصولات استفاده کنید تا به ترکیب مناسبی دست یابید که بتوانید نظر آن‌هایی را جلب کنید که به جای مطالعه‌ کامل، فقط نگاهی اجمالی به مطلب می‌اندازند.

برخی از راههای جلب توجه مخاطبان به محتواها :

– برجسته کردن نوشتارها

فواید مهم محصولات و خدمات را به صورت برجسته، کج، و یا با حروف درشت بنویسد (از زیاده روی در این کار پرهیز کنید که نتیجه معکوس دارد)

– ایجاد فاصله بین نوشته ها

 بند‌های‌ مطالب را متفاوت از یکدیگر تعیین کنید تا محتواها به توده‌ای از نوشته‌ها با قالب‌های یکنواخت شبیه نشود. طول و تعداد کلمات پاراگراف ها طولانی و خسته کننده نباشد.

– انتخاب زیر تیترهای مناسب

برای تیترها و عناوین مختلف، زیرتیترهای مناسب هم در نظر بگیرید تا توسط آنها پیام‌های کلیدی را برجسته و بازدیدکنندگان را به خواندن بندهای پیش رو ترغیب و تشویق کنید.

– راست چین کردن متن

برای تاثیرگذاری و نظم بهتر ، کل خطوط متن را راست‌چین کنید، ولی نباید از سمت چپ در یک خط باشند (خواندن متن به این شکل، راحت‌تر از حالتی است که از دو طرف در یک خط باشد)

– وسط چین کردن برخی تیترها

چند عبارت یا زیرتیترهای مهم ، ولی کوتاه ، را به صورت وسط‌چین در صفحه قرار دهید با این‌ کار، آنها را از بدنه‌ متن بیرون می کشید و بیشتر در دید مخاطبان قرار می دهید.

– استفاده از علامت دایره ای

برای تاکید بر نکات کلیدی یک فهرست، از علامت‌های دایره‌ای مناسب جهت تاثیرگذاری و در دید بودن بیشتر استفاده کنید.

۱۲- پیگیری فرایند بعد از فروش و ثبت نام

یکی از راههای تاثیرگذار افزایش فروش اینترنتی این است که فرآیند پیگیری‌های‌ بعد از فروش یا ثبت‌نام‌ را با دقت تنظیم کنید تا فروش اینترنتی تان به حداکثر رسیده و مراجعات بیشتری داشته باشید. پیگیری مشتریان و مخاطبان با استفاده از برنامه‌های پاسخ‌گویی خودکار (ایمیل خودکار) یکی از راه‌های ضروری در میزان فروش بالا می باشد، چون این کار روابط شما را با مشتریان بالقوه بیشتر می‌کند که در نهایت موجب افزایش درآمد اینترنتی خواهد شد.

 حتی می‌توانید پیشنهادهای‌ خود را برای فروش اینترنتی محصول یا خدمات، در قالب پیگیری‌های ایمیلی‌ به مشترکان جدیدی که هنوز از شما خرید نکرده‌اند، دوباره ارائه دهید. یک بار می‌توانید به صورت آزمایشی فورا پس از ثبت‌نام یک مشترک جدید و جهت پیگیری، یک ایمیل‌ ارسال کنید و برایش دلایلی بیاورید تا روز دیگر نیز به فروشگاه تان مراجعه کند. همچنین می‌توانید این کار را سه روز بعد انجام دهید و با مقایسه‌ این دو کار، بهترین روش ارسال ایمیل پیگیری مشتری را تعیین کنید.

اهمیت پیگیری مشتریان

شاید برایتان سوال باشد که خوب، مشتری محصول و خدمات ما را خریده و رفته ، حالا چه لزومی دارد برایش ایمیل ارسال کنیم و یا تشویق به آمدن مجدد به سایت کنیم؟ پیگیری مشتریان فعلی و حال حاضر سایت ، به اندازه‌ پیگیری مشتریان و مخاطبان بالقوه حائز اهمیت است. در حقیقت، تحقیقات نشان داده اگر پیشنهاد و فرصت مناسبی به مشتریان داده شود، ۳۰ الی ۴۰ درصد از آنها بار دیگر از شما خرید می‌کنند.

این اتفاق بسیار مهم است چون کمک می‌کند تا رابطه‌ای سود ده و بلندمدت با مشتریان برقرار کنید و این امکان را به شما می‌دهد تا محصولات مرتبط با خرید اولیه‌شان را نیز به آنها پیشنهاد بدهید.

می‌توانید این سه راه را امتحان کنید، یعنی پیشنهاد خرید محصولات مرتبط را فورا بعد از خرید، یک روز بعد از خرید، یا سه روز بعد از خرید به مشتریان ارائه دهید و ببینید کدام روش می‌تواند موفقیت بیش‌تری داشته باشد.

سخن پایانی افزایش فروش اینترنتی

مجموعه روش های دوازده گانه که در بالا اشاره شد به صورت تجربی و کاملا کاربردی ، آزمایش شده و هر کدام موجب افزایش بازدید سایت و فروش بیشتر محصولات و خدمات شده است. برای اطمینان از میزان تاثیرگذاری هر کدام از روش ها ، می توانید مخاطبان خود را به دو گروه یا شاخه تقسیم کنید و هر کدام از این روش ها را به طور مثال، یک تیتر خاص را به اعضای یک شاخه یا گروه از مخاطبان‌تان اختصاص دهید، و دقیقا همزمان برای گروه دیگر یک تیتر دیگر در نظر بگیرید.

نتیجه ای که حاصل می شود میزان تاثیرگذاری این شیوه ها را در میزان فروش اینترنتی نشان می دهد. این یک استراتژی آزمایشی ایده‌آل برای هر کسب و کار اینترنتی است، ولی برای سایت های تازه تاسیس با ترافیک پایین فواید ویژه‌ای دارد، زیرا صرف‌نظر از میزان ترافیک وب سایت، روش عالی برای کسب نتایج دقیق از میزان تاثیر آزمایش می باشد.

نکته مهم و کلیدی اینکه ، محصول و خدمات شما برای فروش بیشتر و کسب درآمد اینترنتی مستمر و پایدار باید نسبت به موارد مشابه ، دارای ویژگی های خاص و منحصر به فرد بوده و به قول معروف یک سر و گردن از موارد مشابه بالاتر باشد در این صورت است که افزایش فروش اینترنتی با روش های بالا تضمین شده می باشد و یک کسب و کار پایدار و آینده داری خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.