شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور

شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور

دلیل اینکه بحث شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور سراسری را در اینجا مطرح کردم به ماهیت و دسته بندی سوالات کنکور در سالهای اخیر بر می گردد. به طور کلی سوالات و تست های کنکور سراسری به دو دسته تقسیم می شود :

دسته اول سوالاتی که جنبه حفظ کردنی و یا خواندنی دارد و داوطلب باید عینا مطالب را حفظ کند و در کنکور جواب دهد.

دسته دوم سوالات محاسباتی یا استدلالی است که داوطلب باید آنها را بفهمد و به مرور جزو ملکه ذهنش شود.

شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور با سوالات محفوظاتی یا خواندنی کاملا متفاوت است و به دلیل اهمیت دروس محاسباتی در اینجا قصد داریم تا شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور  را شرح دهیم:

شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکورسراسری :

در شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور  به نوع درس توجه کنید. دروس ریاضیات و فیزیک، مبحث مسائل شیمی، بحث ژنتیک مندلی و جمعیت که هر ساله سوال از آن مطرح می شود و بخش هایی از درس اقتصاد جزو مباحث محاسباتی آزمون سراسری هستند. این مباحث تمرینی ویژگی مشترکی دارند و آن این است که به مرور زمان یادگیری آن ها انجام می گیرد ولی مدت زمان بیشتری نیز طول می کشد تا از حافظه داوطلب کم رنگ و پاک شوند.نگاه کنید به این لینک 🙁شیوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور تجربی )

مراحل شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور :

۱- پیش نیاز:

برخی از مطالب دروس پایه پیش دانشگاهی نیازمند یادگیری مباحثی از مطالب پایه هستند بنابراین برای یادگیری اصولی مطالب آموزشی پایه چهارم دبیرستان می بایست داوطلب به مطالب سال های دوم و سوم دبیرستان اشراف کامل داشته باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه مطالعه مطالب مهم فیزیک تجربی برای کنکور

۲-فراگیری اولیه در سر کلاس:

برای اینکه از بسیاری از رقبای خود پیشی بگیرید توصیه شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور این است که در سر کلاس درس با دقت فراوان به تدریس استاد گوش فرا دهید تا مطلب را به طور کامل بیاموزید و دیگر نیاز نباشد در منزل نیز زمانی را نیز به مطالعه و یادگیری مجدد مباحث تدریس شده اختصاص بدهید در عوض بتوانید زمان بیشتری را به تست زنی بپردازید.( توصیه اکید داریم در هنگام تدریس استاد به نت برداری از مطالبی که استاد درس می دهد بپردازید چرا که به مهم ترین مطالب در سر کلاس درس توجه ویژه می شود)

۳-تمرین و مرور یاداشت های سر کلاس:

تا چندین ساعت بعد از تدریس استاد حافظه کوتاه مدت داوطلب فعالیت زیادی دارد پس توصیه می شود در منزل یادداشت هایی را که از تدریس استاد برداشته اید را مجددا مرور کنید و به تست زنی از مبحث مورد نظر بپردازید. تست های ابتدایی جنبه آموزشی دارد و زمان برای ما اهمیت ندارد و فقط یادگیری هدف اصلی از تست زنی در این مقطع می باشد.

توصیه در شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور

۱- توصیه می شود که بعد از مطالعه کامل مباحث و تست زنی در حجم زیاد حتما به امر خلاصه پردازی بپردازید (نوشتن فرمول ها) این خلاصه ها در شب های آزمون های آزمایشی و در روز هایی که در برنامه مطالعاتی خود تحت عنوان مرور مجدد خالی گذاشته اید بسیار برای شما حیاتی و مهم خواهند بود.

۲- در هنگام تست زنی و مطالعه پاسخ نامه تشریحی تست ها حتما با نکات و ریزه کاری هایی آشنا می شود توصیه می شود حتما تمامی این ها را در دفتری یادداشت کنید و هم چنین تست هایی را که اشتباه پاسخ داده اید و یا به طور کلی قادر به پاسخ گویی آن ها نبوده اید را علامت دار کنید تا در نوبت های بعدی که به امر مرور مجدد مباحث می پردازید مجددا اقدام به پاسخ گویی این سوالات نیز بکنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  مشاغل خانگی فاقد مهارت برای زنان

۳- برای تست زنی دروس محاسباتی در کنار تست های تالیفی که از منبع کمک آموزشی خود حل می کنید زدن تست های آزمون های سراسری ۱۰ سال اخیر را نیز توصیه می کنیم بررسی کنید.

۴- شب قبل از آزمون های آزمایشی و دو هفته مانده به آزمون سراسری هرگز به مطالعه مبحث جدید نپردازید چرا که امر یادگیری این مباحث طولانی است و کاری از پیش نخواهید برد. توصیه می شود در این زمان ها به مرور فرمول ها و نکاتی که قبلا به گردآوری آن ها پرداخته اید بپردازید و تست هایی را که علامت دار کرده اید را مجددا بررسی کنید.

هشدار در شیوه مطالعه دروس استدلالی یا محاسباتی کنکور

بسیار شاهد این موضوع بوده ایم که بسیاری از داوطلبان در امر یادگیری دروس محاسباتی عجول هستند و انتظار دارند با زدن تعداد تست های محدود در آزمون های آزمایشی خود نتیجه مطلوب کسب کنند که این موضوع امری محال است این مباحث با توجه به طولانی بودن زمان فراگیری آن ها و هم چنین اوضاع علمی داوطلبان در دروس پایه خود حدود ۲ ماه زمان می برد تا فرایند یادگیری به طور کامل تکمیل شود.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.