مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

هدف از بررسی مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ در وهله اول شناخت میزان تاثیر گذاری آن در کسب و کار اینترنتی می باشد . به طور کلی ارسال ایمیل موافقان و مخالفان خاص خود را دارد و هر کدام برای ادعای خود دلایلی را ذکر می کنند .

لذا در سایت پول یابی تصمیم گرفتن تا ابتدا مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ  را بررسی کنم و در ارسال بعدی به بیان معایب بازاریابی ایمیلی بپردازم. (همچنین نگاه کنید به مقاله :کسب درآمد از بازاریابی ایمیلی)

مقدمه مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

به طور کلی ایمیل مارکتینگ یا ارسال ایمیل انبوه بازاریابی زمانی روی می دهد که یک کسب و کار اینترنتی و آنلاین برای تبلیغ و یا معرفی محصول و خدمات، پیام تجاری با استفاده از پست الکترونیک یا ایمیل به عده ای بفرستد. به عبارت بهتر، ایمیل مارکتینگ Email marketing به ارسال ایمیل زیاد برای گسترش رابطه با مشتری بالقوه یا مشتری فعلی اطلاق می شود.

با این تعریف، ایمیل دارای محتوای: تبلیغی، ارشادی، توصیه ای، ترویجی، پیشنهادی و… می باشد و با هدف کمک به ایجاد وفاداری ، اعتماد یا آگاهی نسبت به برند(فروشنده و ارائه دهند کالا و خدمات) ارسال می شود. با این تعریف، بازاریابی اینترنتی یکی از زیرشاخه های دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود و خود دیجیتال مارکتینک (بازاریابی اینترنتی) هم زیرشاخه بازاریابی مستقیم می باشد.

مزایای بازاریابی ایمیلی ، ایمیل مارکتینگ ، ارسال ایمیل انبوه

شناخت مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ

سابقه طولانی سالها استفاده از ایمیل مارکتینگ و علاقه شرکت های بزرگ و معتبر به استفاده از این شیوه بازاریابی ، دلیل بر اهمیت و فایده آن می باشد . در سال های اخیر علیرغم رشد شبکه های اجتماعی و اقبال زیاد کاربران به این شبکه ها و پیام رسان ها، باز از بازاریابی ایمیلی استفاده می شود. این بدان معناست که این شیوه تبلیغاتی هنوز کارآمد و موثر می باشد.

با این مقدمه کوتاه، برخی از شاخص ترین و عمده ترین مزایای بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ عبارتند از:

۱- بازگشت سرمایه و هزینه ها

مهم ترین مزیت بازاریابی ایمیلی بازگشت سرمایه یا ROI می باشد به زبان ساده به ازای هر ریالی که یک فرد یا شرکت برای ایمیل مارکتینگ هزینه کند همان مقدار و یا بیشترش به جیب فرد و شرکت برمی گردد. نکته جالب اینکه بازگشت سرمایه بازاریابی ایمیلی حدس و گمانی نیست و کاملا دقیق می باشد . اگر ارسال ایمیل درست و حساب شده باشد ثابت شده که بازگشت سرماه بسیار بالا بوده است.

بر اساس آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۶ میلادی نرخ بازگشت سرمایه در استفاده از ایمیل مارکتینگ، به ازای هر یک دلار هزینه، ۳۲ دلار بازگشت سرمایه داشته است و این آمار در سال ۲۰۱۷ در حدود ۴۰ دلار بوده است. از این رو بازاریابی ایمیلی را موثرترین شیوه و تاکتیک آنلاین و محبوب ترین نوع بازاریابی دنیا معرفی کردند.

۲-  ارزان و سریع با بازدهی بالا

بازاریابی ایمیلی نسبت به سایر روش های بازاریابی ارزان تر و سریع تر می باشد. سرعت تحویل در پنل های ارسال ایمیل انبوه چنان بالاست که انتظار می رود در کمتر از یک ساعت پس از ارسال ایمیل، حجم زیادی از آنها مشاهده شود. کمتر تبلیغاتی وجود دارد که با توجه به ارزان بودن، این اندازه تاثیر سریع و فوری داشته باشد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شناخت بازاریابی محتوا

نکته مهم دیگر اینکه برای ارسال ایمیل مارکتینگ، در ساده ترین حالت، نیاز به یک لیست و یک آدرس ایمیل می باشد. حتما تبلیغات برخی نرم افزارهای ایمیل انبوه رایگان را مشاهده کرده اید، استفاده از این ابزار تبلیغاتی، موثر، کم هزینه و حتی در آغاز می توان رایگان هم باشد.

۳- میزان و گستردگی مخاطبان ایمیلی

تعداد حساب کاربری های ایجاد شده برای ایمیل در سال ۲۰۱۸ نزدیک به پنج میلیارد عدد می باشد و نکته جالب دیگر اینکه در این سال حدود ۳۰۰ میلیارد ایمیل ارسال و دریافت شده است و در حدود ۱۶۷ میلیارد ایمیل هم مربوط به بخش کسب و کار می باشد.

مجموع این آمارهای حیرت انگیز نشانه دهنده این موضوع است که علیرغم رشد فزاینده شبکه های اجتماعی در بسیاری از کشورهای دنیا، هنوز کاربران اینترنتی زیادی هستند که از ایمیل استفاده کرده و ایمیل بیشترین مخاطب جهانی و بالاترین گستردگی را داراست.

۴- راحتی ارسال و انتشار ایمیل انبوه

بازاریابی ایمیلی این حسن بزرگ را دارد که انتشار و ارسال ایمیل بسیار ساده و راحت می باشد. هر کسی با کمترین دانش و بدون زحمت، می تواند حجم بسیار زیادی از ایمیل های تبلیغاتی را برای مخاطبان و کاربران سرتاسر جهان ارسال کند. راحتی انتشار در کنار نداشتن محدودیت جغراقیایی مزیت بزرگی برای بازاریابی ایمیلی محسوب می شود.

۵- امکان اندازه گیری و نیز بررسی رفتار کاربران

نرم افزارهای ارسال ایمیل امروزه امکان بررسی میزان تاثیر گذاری را به افراد می دهند . ارسال کننده ایمیل می تواند وضعیت ایمیل های ارسالی خود را بررسی کرده و نرخ باز شدن ایمیل و یا نرخ تبدیل آنها  به مشتری و… را محاسبه کند.

از طرف دیگر، به راحتی می توان با تکنولوژی های جدید ، اطلاعات ارزشمندی در مورد رفتار گیرندگان ایمیل به دست بیاوریم. نکته کلیدی اینکه با بررسی رفتار مصرف کننده توسط شرکت های بزرگ ارسال کننده ایمیل، می توان بر اساس آن اقدام به عرضه کالا و خدمات مناسب کرد. دانستن نوع رفتار گیرندگان ایمیل در افزایش کسب درآمد اینترنتی موضوع کلیدی محسوب می شود.

۶- تاثیر بازاریابی ایمیل در افزایش فروش و کسب درآمد

بر اساس آمار رسمی موسسات معتبر بین المللی، میزان فروش ثبت شده با استفاده از ایمیل مارکتینگ در سال ۲۰۱۸ حدود ۳۰ میلیارد یورو بود . این رقم بالا و شگفت انگیر نشانه تاثیر گذاری ارسال ایمیل انبوه در افزایش میزان فروش و نیز کسب درآمد می باشد. چه بسا بسیاری از شرکت ها بقای خود را مدیون ایمیل مارکتینگ هستند.

۷-  انعطاف پذیری و هدف گذاری ایمیل ها

در ارسال ایمیل هیچ محدودیتی وجود ندارد و می توان هر نوع محتوا اعم از متنی ، ویدیو، عکس ، فایل، لینک و… را ارسال کرد حتی می توان هر نوع زنگ، سوت و علامت هشدار و خطری را ضمیمه ایمیل فرستاد. این انعطاف پذیری بالا ، بازاریابی ایمیلی را نسبت به سایر روش ها شاخص و برجسته کرده است.

علاوه بر اینها، می توان برای ارسال ایمیل هدف گذاری کرد . هدف گذاری به این معنا که می توان ارسال ایمیل انبوه را به دو حالت محدود کرد فرضا ابتدا به صورت محدود و خاص برای یک قشر و یا عده (مثلا معلمان، مدیران و…) فرستاد و یا در حالت دوم به صورت عمومی و فراگیر برای همه فرستاد . لذا ایمیل مارکتینگ امکان انتخاب برای گروه های هدف را دارد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ایده های بازاریابی چریکی

این مزیت هدف گذاری حتی به اندازی می تواند ریز شود که به صورت پیام های شخصی برای افراد ارسال شود. فرضا برای یک خانم جوان که در گذشته کفش خریده می توان ایمیلی حاوی یک بن تخفیف و یا یک کفش جدید از همان برند فرستاد . این مزیت را مقایسه کنید با شیوه های تبلیغاتی و بازاریابی دیگر که محتوای تبلیغاتی خود را برای جامعه ای می فرستد که درصد بالایی از آن علاقه ای به این محصول و خدمات پیشنهادی ندارند.

۸- امکان جذب کاربران و مخاطبان جدید

وقتی از پنل ارسال ایمیل مارکتینگ استفاده می کنید به طور طبیعی تعدادی از آنها به عنوان مخاطب شما معرفی می شوند و می توانید ایمیل های بعدی خود را به طور ویژه برای این گروه از مخاطبان جدید ارسال کنید.

آمارهای رسمی نشان می دهد که توانایی جذب مشتری جدید در سرویس های ایمیل مارکتینگ ۴۰ برابر بیشتر از شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک و توئیتر می باشد.

۹- امکان آزمایش محتوا در ایمیل مارکتینگ

برای بررسی و تست محتوا می توان از بازاریابی ایمیلی به دلیل ارزانی و مقرون به صرفه بودن استفاده کرد. سایر روش ها هزینه زیاد داشته و این کارایی را ندارد ضمن اینکه از داده های تست شده به وسیله ایمیل مارکتینگ، می توان برای روش های دیگر بازاریابی اینترنتی هم استفاده کرد.

۱۰- ضرورت داشتن ایمیل

نکته جالب و یا خنده دار این است که برای استفاده از برخی سرویس ها از جمله شبکه های اجتماعی ، به یک آدرس و یا نشانی ایمیل نیاز است و بدون ایمیل نمی توان عضو شد. لذا به نظر می رسد که برای هر نفر در جهان یک ایمیل لازم باشد. افراد ممکن است روزانه به شبکه های اجتماعی رجوع نکنند ولی بسیاری از مردم در شلوغ ترین روزهای زندگی ایمیل خود را چک می کنند و حتی ایمیل وسیله ارتباطی او با ادارات و سازمانهاست.

با توجه به این ضرورت داشتن ایمیل برای کاربران اینترنتی، می توان ادعا کرد در صورت استفاده درست و معقول، ایمیل مارکتینگ از بازاریابی در شبکه های اجتماعی هم موثر تر می باشد.

۱۱- امکان موضوعی کردن ایمیل

کاربران اینترنتی این امکان را دارند تا با قابلیت opt-in کردن ایمیل ، با مشترک شدن و یا subscribe در یک سرویس ، روی موضوعات مورد علاقه و مرتبط به خود ایمیل دریافت کنند. این انتخاب موضوعی به بازاریابان ایمیلی این امکان را می دهد تا پیام های مرتبط و مناسب شخصی سازی شده به کاربران علاقمند به یک موضوع خاص ارسال کنند.

۱۲- پیگیری فرایند خرید

با ارسال ایمیل مارکتینگ می توان مشتریان قبلی و قدیمی را پیگیری و تشویق به خرید کرد ضمن اینکه به درخواست هایی مانند ثبت سفارش، ناتمام ماندن فرایند خرید، به صورت فوری و اتوماتیک هم جواب داد. ایمیل می تواند تنها وسیله و حلقه ارتباطی بین مشتری و فروشنده باشد.

آمارهای جالب درباره ایمیل و بازاریابی ایمیلی

در اهمیت ایمیل همین بس که گفته شود: ایمیل دومین روش موفق در حوزه بازاریابی پس از فروش سایت است، ایمیل های خبری ابزار مهم برای توسعه کسب و کارهاست، ۵۷ درصد کاربران بین ۱۰ تا ۶۰ دقیقه در حساب ایمیل خود هستند، کاربران استفاده کننده از ایمیل برای کار حدود ۱۳ ساعت در هفته در صندوق ایمیل زمان صرف می کنند، تعداد اکانت ایجاد شده در حوزه ایمیل مارکتینگ سه برابر اکانت فیسبوک و توئیتر است.

حدود ۹۲ درصد بزرگسالان دارای اینترنت، از ایمیل استفاده می کنند و ۶۱ درصد روزانه از ایمیل خود استفاده می کنند. ۹۰ درصد کاربران حداقل یک بار از حساب ایمیل خود در طول سال استفاده می کنند.

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

یک دیدگاه

  1. وقتتان به خیر و خوشی . این اولین بازدید من از وبلاگ جالب کسب درآمد اینترنتی شما است ما یک گروه فعال در اینترنت در زمینه تبلیغات ، سئو و بازاریابی و… هستیم تلاش مان این است که به روز بوده و بهترین خدمات را به مشتریان ارائه دهیم در مورد بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ با وجودی که مثل قبل نیست ولی هنوز تاثیر فراوانی در معرفی کسب و کار اینترنتی و افزایش فروش دارد برای موفقیت و افزایش درآمد باید از همه روش های ممکن استفاده موثر و هوشمندانه کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.