مشاغل خانگی هنری مناسب زنان

منظور از مشاغل خانگی هنری مناسب زنان کارهایی است که خانم های خانه دار و هنرمند ایرانی در خانه می توانند انجام دهند و از این طریق اقدام به کسب درآمد کنند این مشاغل می تواند به عنوان شغل اول و یا دوم از سوی خانم ها انتخاب شود. حتی خانمهای کارمند و شاغل هم می توانند از این مشاغل خانگی ، کسب و کار دومی را برای خودشان داشته باشند و مجموعه محصولات و تولیدات خود را هم می توانند به صورت سنتی و یا اینترنتی به فروش برسانند.

متاسفانه در جامعه سنتی ما هنوز نسبت به راه اندازی کسب و کار توسط خانم ها دید منفی وجود دارد و البته در سالهای اخیر این نگاه منفی، خیلی کم شده ولی هنوز افرادی با این تفکر وجود دارند و نکته عجیب اینکه در بین برخی از زنان هم این دیدگاه طرفدارانی دارد. در این مقاله سایت پول یابی قصد داریم تا مشاغل خانگی هنری مناسب زنان ایرانی را معرفی کنیم ، امیدوارم نقشی هر چند کوچک در افزایش درآمد زنان خانه دار داشته باشیم.

مشاغل خانگی هنری مناسب زنان

باز تاکید می شود اگرچه مشاغل معرفی شده در نگاه کلی و اولیه شاید اینگونه تصور شود که فقط برای زنان خانه دار و غیر کارمند می باشد ولی انجام ان برای همه خانمها چه شاغل و چه غیرشامل امکان پذیر می باشد.  دنیا را چه دیده ای شاید روزی به دلیل کسب و کار خانگی و پیشرفت در آن، به عنوان زن کارآفرین انتخاب شوید در کسب و کار اینترنتی و واقعی همه چیز امکان پذیر است اگر به توانایی خودتان ایمان داشته باشید.

نکته مهم اینکه نمی توان بین زنان کارمند و زنان خانه دار فرق قائل شد و گفت فلانی توانمندتر و بهتر است و یا فلانی فاقد این توانایی ها می باشد . قیاس از این نوع به نظر بنده اصلا مناسب و درست نیست و هر کس در زمینه ای دارای توانمندی دارد و توانایی همه قابل احترام و ارزشمند هستند .

با این مقدمه کوتاه مشاغل خانگی هنری مناسب زنان که می توانند در خانه راه اندازی کنند و از این طریق کسب درآمد کرد عبارتند از:

۱- کارهای مرتبط با آشپزی و آشپزخانه

اولین مورد را با مشاغل مرتبط با شکم شروع می کنم امیدوارم متهم به شکمو بودن نشوم چون زیاد از غذا خوردن خوشم نمی آید ولی ذهن آدمی ناخودآگاه به این سمت می رود. مجموعه کارهایی که زنان می توانند در مورد انواع خوراکی انجام دهند در این حیطه قرار می گیرد چون آشپزی یک هنر و عشق است.

زنان خانه دار می توانند با تهیه انواع و اقسام مربا ، بادمجان سرخ کرده و حتی تهیه پیاز داغ و سیر داغ شروع کنند و با فروش آن به همسایه ها کسب درآمد را شروع کنند.

با بازاریابی بیشتر و رونق کسب و کار، به کار پاک کردن انواع سبزی خورشتی و خوردنی بپردازند افراد زیادی را می شناسم که کارشان پاک کردن و حتی خشک کردن سبزیجات است.

پخت کیک سنتی و خانگی و انواع شیرنی های محلی ، بیسکویت و … هم بسیار مناسب است یکی از خانمها تعریف می کرد زمانی که شوهرش به دلیل حادثه ای کارش را از دست داده بود دو سه سال با پخت کیک امور زندگی خودش را می گذراند و این کیک های خانگی را به مغازه داران و همسایه می فروخت.

تهیه انواع ترشی و شوری هم می تواند جزو مشاغل خانگی خوب زنان باشد. ولی تهیه غذای خانگی جای خود دارد افراد زیادی هستند که از غذاهای فست فودی زده شده اند و یا امکان تهیه غذای محلی ندارند مطمئن باشید غذای محلی همیشه مشتری خودش را دارد. انواع آش ها یادتان نرود مشتری خاص خودش را دارد.

۲- مشاغل هنری دستی و ظریف

همیشه کارهای هنری دستی و با ظرافت باارزش و دارای مشتری بوده و هست. مثلا طراحی ، خطاطی و نقاشی از این جمله هستند و هر خانمی که این هنرهای دستی و زیبا را بلد باشد می تواند از چند طریق اقدام به کسب درآمد کند . اولین راه است که خودش اقدام به تولید انواع تابلوها کند و آنها را بفروشد و راه دوم اینکه، سفارش کار بگیرد و تولید کارهای هنری سفارشی انجام دهد.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  برنامه ریزی درست برای کنکور سراسری

راه سوم هم به نظرم بهتر از بقیه است و آن ، آموزش آهنرهای دستی ظریف به متقاضیان و دیگران است. آموزش به دو شیوه می تواند باشد اول به صورت حضوری و در خانه و شیوه دوم به صورت آنلاین و اینترنتی و از طریق فضای مجازی. حتی با استفاده از اینترنت می توان محصولات و تولیدات هنری خود را برای فروش عرضه کند.

مشاغل خانگی زنان ، مشاغل هنری زنانه ، انواع مشاغل خانگی هنری
مشاغل هنری زنانه را می توان به دو صورت سنتی و اینترنتی ارائه داد و کسب درآمد کرد.

۳- کسب درآمد با موسیقی

همه چیز موسیقی ارزشمند است حتی آموزش آن . البته بهتر است بگویم علاوه بر ارزشمند بودن گرانقیمت هم است و جزو مشاغل پردرآمد محسوب می شود. خانم هایی که در زمینه موسیقی و سازها  تبحر دارند بسته به نوع مهارت می توانند در خانه از این طریق کسب درآمد کنند. راه اندازی این نوع کسب درآمد به چند شیوه است اول شیوه کسب درآمد ، آموزش علاقمندان در خانه و یا به صورت اینترنتی می باشد .

شیوه دوم تهیه آلبوم و فروش آن در اینترنت می باشد البته تک خوانی برای خانمها طبق قوانین داخلی ایران ممنوع است ولی گروه و جمع خوانی و یا تولید آهنگ بدون صدا ، مانعی ندارد و می توانند از این طریق کسب درآمد کنند. به نظرم آموزش حضوری و آنلاین بهترین شیوه های کسب درآمد از طریق موسیقی می باشد.

۴- آرایشگری و فروش لوازم آرایشی و بهداشتی

البته خانمهای زیادی هستند که اتاقی را در خانه و یا گوشه حیاط به آرایشگری اختصاص دادند و مشتریان خود را دارند و اتفاقا اینها چون مغازه ندارند از پرداخت هر نوع مالیات و عوارض هم معاف هستند. به طور کلی آرایشگری از مشاغل حساس ، پردرسر ولی پردرآمد زنانه محسوب می شود. به قول ظریفی برای زیبا شدن باید دست به جیب شد و در ایران خیلی هم برای زیبا شدن دست به جیب می شوند.

خانم های خانه دار می توانند آرایشگری را به صورت اینترنتی هم دنبال کنند و در شبکه های اجتماعی، راه اندازی سایت و یا وبلاگ اقدام به آموزش مجازی کنند ضمن اینکه با جذب کاربر و معروف شدن می توانند با شرکتهای لوازم آرایشی و بهداشتی قرار ببندند و محصولا آنها را تبلیغ و یا بفروشند در اینستاگرام و تلگرام خانم مهای زیادی به این کار مشغول هستند و یکی از مکان های مناسب برای کسب درآمد می باشد.

۵- خیاطی

از قدیم الایام خیلی از خانم ها بودند که در خانه کار خیاطی را انجام می دادند و هنوز هم به این کار مشغولند و سفارش همسایه ها ، فامیل و آشنا را قبول می کنند. حتی می توانند با جذب کارآموز و شاگرد کارشان را با آموزش به دیگران حرفه ای تر کنند. البته با پیشرفت فناوری می توانند کارشان را بیشتر و بهتر از گذشته توسعه دهند الان بیشتر خانمها کار با موبایل را بلد هستند و می توانند به آموزش آنلاین روی بیاورند.

چند سال قبل یک کانال تلگرامی دیدم که یک خانم شیرازی با سفارش لباس های محلی ، درامد خیلی خوبی داشت. این خانم هنرمند شیرازی انواع و اقسام لباس های محلی را با کمی تغییرات، و به شکل امروزی و جذاب می دوخت و در کانال قرار می داد. هر کسی که این نوع لباس ها را لازم داشت با پرداخت پول آن را سفارش می داد و حداکثر یک هفته بعد لباس به دست مشتری می رسید . ظاهرا کار و بارش واقعا سکه بود و بنا به توضیحاتی که در کانال داده بود چند نفر شاگرد هم جذب کرده بود.

۶- قلاب دوزی

یکی از هنرهای قدیمی و پرطرفدار و به نظرم جذاب زنان ایرانی قلاب دوزی است هنری که در عین سادگی از عهده هر کسی بر نمی آید و نیاز به خلاقیت و نورآوری های زنانه دارد. قلاب دوزی در هر مقطعی به نوعی طرفدار و خواهان دارد زمانی یادم می آید که مشتریان به دنبال قلاب دوزی برای رومیزها بودند ولی امروزه سلیقه ها تغییر کرده و به سمت لباس رفته است.

الان قلاب دوزی روی لباس ها و بافت های گوناگون مد شده و اتفاقا خیلی زیبا و هنری اجرا می شود و به همین دلیل مشتری فراوانی هم دارد. اگر قلاب دوزی بلد هستید می توانید با فروشگاهها و تولیدکنندگان لباس قرار داد ببندید و اقدام به کسب درآمد کنید و حتی می توانید از طریق اینترنت اقدام به جذب مشتری و فروش آن کنید.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  شیوه مطالعه موضوعی دروس کنکور

۷- دوخت هنری و زیبا روی لباس

الان دوره مد و شیک پوشیدن است و اگر در گذشته زنان دنبال لباس های مدرن بودند امروز می خواهند به آن لباس های مد روزشان طرح و نقش های زیبای سنتی هم زده شود. خیلی از زنان انواع دوخت ، نقش و نگارهای زیبای روی لباس را دوست دارند و از آنها استقبال می کنند. داشتن هنر دوخت های گوناگون برای کسانی که هنر خیاطی بلد هستند توصیه می شود.

خانم های خانه داری که شغلشان خیاطی است توصیه می شود در کنار آن انواع دوخت های زیبا و هنرمندانه را یاد بگیرند، هنرهایی مثل مروارید دوزی ، گلدذوزی ، دوخت و یا نقش نگار زدن با کاموا ، نگین دوزی ، پولک و منجوق دوزی و… را هم یاد بگیرند. فروش این نوع لباس ها در اینترنت بسیار راحت بوده و کافیست وب سایت ، کانال تلگرامی و یا  پیچ اینستاگرامی داشته باشید و ببینید چقدر فروش خواهید داشت.

۸- بافتنی ها

وقتی صحبت از بافتنی و کاموا و اینها می شود ممکن است بی اختیار به فکر فصل سرما و شال گردن و بلوز و… بیفتیم اگرچه اینها هم است ولی خوب یک هنر پولساز محسوب می شود اگر به عنوان یک شغل هنری به آن نگاه شود. افرادی هستند که با هنر بافتنی از طریق اینترنت و یا در دنیای واقعی درآمد خوبی دارند .

شغل بافتن ، به هنر رنگارنگ و بسیار آرامش بخش و جذاب شهره است کسی که می بافد غرق در دنیای رنگ و زیبایی می شود حتما که نباید در فصل پاییز یا زمستان سفارش داشت می توانید در طول سال حتی در فصل بهار هم سفارش کار قبول کنید اگر بتوانید از جلوه های متنوع رنگ و تنوع در بافت استفاده کنید کسب درآمد مناسبی خواهید داشت.

۹- قالی بافی

وقتی صحبت از بافت قالی می شود به قدیمی ترین و اختصاصی ترین هنر ایرانیان اشاره می کنیم که متاسفانه در سالهای اخیر در حال واگذاری به سایر کشورها از جمله چین و ترکیه هستیم .بافت قالی یک هنر ماندگار و اصیل ایرانیان است که علیرغم رکود ،باز خواهان و طرفدار خود را دارد . این هنر نیاز به مهارت دارد و البته خیلی زود هم به دست می آید. سالهاست که کسب درآمد خانگی با بافت فرش مرسوم بوده و همواره جزو مشاغل خانگی مهم محسوب می شود.

قالی بافی یک هنر پرحوصله ، وقتگیر و با ظرافت است ولی اگر در بافت آن، از مواد اولیه مرغوب ، رنگ آمیزی اصیل و سنتی ، نقشه اصیل و جذاب استفاده شود یکی از مشاغل خانگی پردرآمد زنان خواهد بود. هنر اصیل قالی بافی با رعایت اصولش همیشه خواهان در داخل و خارج داشته و با قیمت بالا هم آن را می خرند .

سخن پایانی مشاغل خانگی هنری مناسب زنان

مشاغل هنری برای زنان خانه دار و حتی شاغل خیلی بیشتر از اینها می باشد ولی چند نمونه از مشهورترین انها را فهرست کردم . نکته مهم اینکه هرچه مهارت و تخصص خانم ها در این مشاغل خانگی بیشتر باشد و به قول معروف حرفه ای تر رفتار کنند کسب درآمد بیشتری خواهند داشت. برای نمونه غذاهای محلی و سنتی ایران و فروش زیادش را به عینه دیدم که یکی از خانم ها به عنوان شغل اصلی خود انتخاب کرده و از درآمدش خیلی هم راضی بود.

نکته بعدی اینکه هر کدام از این مشاغل خانگی را خانم ها می توانند به صورت سنتی و یا  اینترنتی ادامه دهند این بستگی به نوع نگاه خانم ها دارد لازم هم نیست برای فعالیت در اینترنت تخصص داشته باشند همه الان یک موبایل داشته و رفتن به تلگرام و اینستاگرام را بلد هستند و اگر هم نمی دانند می توانند از فرزندان و یا خواهر و برادرانشان و اطرافیانشان در این زمینه کمک بگیرند.

اگر شما هم مشاغل خانگی هنری مناسب خانمها در ذهنتان است و یا اطلاع دارید می توانید از طریق قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.

مطلب پیشنهادی

شغل مغازه داری برای زنان ، بهترین شغل مغازه داری برای زنان و دختران ، مشاغل زنانه

شغل مغازه داری برای زنان

اغلب مغازه‌ها و فروشگاه‌ها در گذشته توسط مردان اداره می‌شدند و مشاغل مغازه داری برای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.