نوشتن محتوا برای سایت

یکی از کلیدی ترین راهها برای موفقیت در کسب درآمد اینترنتی ، چگونگی و شیوه نوشتن محتوا برای سایت است . وب سایت به عنوان ویترین و نماینده کسب و کارهای اینترنتی محسوب شده و در مقابل چشم مخاطبان و کاربران اینترنتی قرار دارد . لذا اگر مدیر سایت و یا همکارانش به اصول علمی تولید محتوا آشنا نباشند ، در جذب کاربران و مشتریان موفق نخواهد بود .

برند تجاری و یا هر کسب و کار اینترنتی هر چند محصولات و خدمات خوب و برجسته ای داشته باشد اگر در تولید محتوا به درستی عمل نکند ، خیلی زود ، میزان فروش و کسب درآمد اینترنتی خود را از دست خواهد داد .

اینکه چگونه شروع به نوشتن محتوا برای سایت کرد ، سوال بسیاری از کاربران و مخاطبان اینترنتی است . در این مقاله سایت پول یابی ، قصد دارم تا آموزش مراحل نوشتن محتوا برای سایت را توضیح دهم امیدوارم مفید باشد .

جایگاه تولید محتوا

تمام بازاریابان اینترنتی و فعالان بازار آنلاین ارزش محتوای با کیفیت را درک کرده اند و برای تولید محتوا سرمایه گذاری ویژه ای کرده و جایگاه بالایی برایش قائل هستند . همگان اذعان دارند که ایجاد محتوای مداوم و با کیفیت برای موفقیت تلاش های یک کسب و کار اینترنتی حیاتی است .

توجه کنید که تولید محتوای با کیفیت فقط به نفع برنامه بازاریابی محتوا نیست بلکه در کل برای یک کسب و کار اینترنتی تفاوت ایجاد می کند . طبق آمار ، وب سایت هایی که وبلاگ دارند و تولید محتوا می کنند بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بازدیدشان بیشتر از رقبایشان می باشد . همچنین کسب و کارهایی که از بازاریابی محتوا استفاده می کنند حدود ۳۰ درصد فروش و درآمد اینترنتی بیشتری دارند که رقم قابل توجهی و بالایی است . لذا یادگیری و آموزش بازاریابی محتوایی ضروریست .

تاثیرگذاری محتوا بستگی به میزان کیفیت و کاربردی بودن آن دارد . در تولید محتوا باید مراحل زیادی طی شود که شامل تدوین استراتژی ، برنامه ریزی ، نوشتن محتوا ، ویرایش و موارد دیگر است . ایجاد محتوای عالی با یک فرایند کاملاً ثابت و علمی شروع می شود . تولید محتوای منحصر به فرد می تواند به مخاطبان و مشتریان در یافتن راه حل و پاسخ مشکلاتشان کمک شایانی کند .

منظور از نوشتن یا تولید محتوا

نگارش یا تولید محتوا فرآیند ایجاد ایده های موضوعی است که برای شخصیت خریدار و مشتری جذاب است . در واقع محتوای نوشتاری یا بصری در مورد آن ایده ها و تاییدشان ایجاد می شود . این اطلاعات به عنوان یک پست وبلاگ ، فیلم ، اینفوگرافیک ، ویدیو ، پادکست و یا فرمت های دیگر در دسترس مخاطبان قرار می گیرد .

از آنجا که محتوا می تواند انواع مختلفی مانند : پست وبلاگ ، ویدئو ، کتاب الکترونیکی ، توییت ، اینفوگرافیک ، تبلیغات و … را داشته باشد ، روند تولید محتوا بسیار حساس است . تولید محتوا همیشه آنطور که به نظر می رسد ساده نیست . اما انجام خوب آن می تواند واقعاً بر تجارت و میزان کسب درآمد از اینترنت تأثیر شگرفی بگذارد .

در حقیقت، تحقیقات اخیر ثابت کرده ، ایجاد محتوای آموزشی با کیفیت موجب می شود مشتریان ۱۳۱ درصد بیشتر از کسب و کارتان خرید کنند . در واقع تولید محتوا ، موجب جذب کاربران و جلب اعتمادشان نسبت به کسب و کار اینترنتی می شود .

اهمیت تولید محتوای عالی

روزانه میلیونها محتوا و مطلب به صورت آنلاین منتشر می شود . در این رقابت سخت ، برای برجسته شدن و تأثیرگذاری بر مشتریان ، محتوا باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد . این بدان معناست که نه تنها باید محتوا به خوبی نوشته و طراحی شود ، بلکه باید با توجه به نیازهای مخاطبان و کاربران تنظیم شود .

تفاوت بین محتوای با کیفیت و بی کیفیت بسیار ساده و روشن است . محتوای عالی بارها و بارها دیده می شود در حالی که محتوای ضعیف در لابه لای صفحات اینترنت ناپدید می شود . برای موفقیت در کسب درآمد اینترنتی باید تولید محتوای اختصاصی برای سایت را مدنظر داشت .

میزان تلاش مدیر وب سایت برای محتوای برند تجاریش مستقیماً با ارزشی که از آن کسب می کند ، متناسب است . محتوای با کیفیت بالا به وب سایت کمک می کند تا :

۱- به عنوان یک رهبر و مدیر فکری معتبر در اینترنت برجسته شود .

۲- امکان افزایش مشترکین و لیست ایمیل را می دهد .

۳- ترافیک وب سایت را به صورت تصاعدی افزایش می دهد .

۴- مشتریان و مخاطبان را درگیر برند و کسب و کار نگه می دارد .

۵- موجب افزایش کسب درآمد و پولسازی برای برند می شود .

نوشتن محتوا برای سایت ، آموزش تولید محتوا ، آموزش محتوا نویسی

ضرورت استراتژی تولید محتوا

مدیران وب سایت ها باید بازاریابی محتوای خود را ارزیابی کنند تا بدانند چه نوع محتوایی را برای رسیدن به بزرگترین هدف بازاریابی تیم خودشان نیاز دارند . بنابراین قبل از شروع به نوشتن هر چیزی ، هدف اصلی خود را مشخص کنید . بیشتر اهداف تولید محتوا شرکتها در یکی از این سه حوزه :۱- هدایت مشتریان ، ۲- رهبری جریان فکری شرکت و ۳- سئو seo ، جای می گیرند .

اهداف هر شرکت و کسب و کار اینترنتی برای تولید محتوا متفاوت است . شرکت هایی که وب سایت برای آن ها مهم است سئو سایت را هدف اصلی تولید محتوای خود قرار می دهند ، چون از مهم ترین المان های سئو داخلی تولید محتوا می باشد .

عناصر استراتژی محتوا

عناصر زیادی وجود دارد که یک استراتژی محتوا را تشکیل می دهد و برای یک استراتژی موفق همه آنها ضروری می باشند . مهم ترین عناصر استراتژی محتوا عبارتند از :

۱- اهداف و KPI های دقیق

هر کمپین محتوای دیجیتالی باید ردیابی و اندازه گیری شود تا مشخص شود آیا به اهداف خود می رسد یا خیر  . این بدان معناست که اهداف را تا آنجا که می توانید دقیق و شفاف تعریف کنید .

۲- تقویم محتوا

بخش های متحرک زیادی در یک استراتژی محتوا وجود دارد ، بنابراین مهم است که برای داشتن « نقشه » بصری از آن ، تقویم محتوا وجود داشته باشد.

۳- انواع محتوا

در بهترین استراتژی های محتوا از ترکیبی از انواع محتواها برای جلب توجه مخاطب از زوایای مختلف استفاده می شود . نمونه هایی از انواع محتوا ، می توان به مقالات ، کتاب های الکترونیکی ، فیلم ها ، ایمیل ها ، اینفوگرافیک ها ، پادکست ها ، توصیفات و موارد دیگر اشاره کرد . اصولا تولید محتوا برای افزایش بازدید سایت می باشد لذا باید به انواع مختلف محتوا با توجه به نیاز کاربران توجه کرد .

۴- کانال های مختلف تبلیغ محتوا

همکاری همزمان با چندین کانال آنلاین بسیار مهم است تا حداکثر محتوا در معرض دید مخاطبان و مشتریان کسب و کار اینترنتی قرار گیرد . این بدان معناست که تحقیق کنید تا دریابید که مخاطبان وقت خود را در کجای اینترنت و برای چه منظوری صرف می کنند .

۵- استخدام نویسندگان و طراحان با استعداد

هیچ گاه محتوای عالی و تخصصی خود به خود به وجود نمی آید . این کار مستلزم تلاش سخت نویسندگان ، طراحان گرافیک و ویرایشگران ویدئو است . این گروه ها هستند که می توانند محتوای با کیفیت بالا ، خوانا ، جذاب و دارای جلوه های بصری برای مخاطبان خاص ایجاد کنند .

۶- ابزارهای بازاریابی و اتوماسیون مناسب

استراتژی محتوای امروزی بسیار پیچیده است که به صورت دستی قابل کنترل نیست . خوشبختانه ابزارهای بازاریابی دیجیتال زیادی وجود دارد (برخی حتی رایگان) که بازاریابان می توانند از آنها برای اتوماسیون فرایندهای مختلف تلاش های بازاریابی محتوایی استفاده کنند .

۷- اختصاص بودجه لازم

چیزی به عنوان استراتژی محتوای رایگان وجود ندارد . بازاریابی محتوا یک سرمایه گذاری است که برای ایجاد سرنخ و درآمد طراحی شده است . اختصاص بودجه مناسب که فضا را برای درک پتانسیل استراتژی محتوا ضروری می کند ، لازم است .

درک تولید محتوا برای سایت

نوشتن کاری رویایی است اما برای همه اینگونه نیست . برخی نویسنده صفحه محصول می‌شوند و بعضی مثل نیل پتل Neil Patel دیجیتال مارکتر بزرگ می شوند . در حالی که به نظر می‌رسد محتوا نویسان زندگی راحتی دارند ، بسیاری در خانه کار می‌کنند و زمان کارشان را خودشان تعیین می‌کنند ، اما اکثر آن‌ها زندگی راحتی ندارند . زیرا مهارت کافی برای کسب موفقیت را ندارند .

هرچقدر در نویسندگی با استعداد باشید ، کافی نیست . چگونه نوشتن محتوا اصولی دارد و اگر می‌خواهید در زمینه تولید محتوا فعالیت کنید باید با روال درست کار آشنا باشید . اگر می‌خواهید شما را به عنوان یک بازاریاب محتوایی عالی بشناسند ، باید محتوایی که می‌نویسید KPI های لازم را به دست آورد .

kpi مخفف عبارت Key Performance Indicator به مفهوم شاخص کلیدی عملکرد است . به طور مثال صفحات باید ترافیک خوبی داشته باشند ، بک لینک بگیرند ، نرخ تبدیل بالا داشته باشند و دیگر شاخص‌های لازم را به دست آورند .

نکات کلیدی در نوشتن محتوا برای سایت

در هنگام تولید محتوا ، هرگز اهمیت تحقیق و ایده پردازی را در مقاله دستکم نگیرید . مهم ترین تاثیر ایده این است که محتوای شما را از شکست دور می‌کند و تحقیق یا انجام پژوهش ، به پایداری آن کمک می‌کند . با تمام این احوال ، زمان هم بسیار مهم است چون نمی‌خواهید ساعت‌ها و حتی روزها وقت خودتان را صرف تحقیق و نوشتن کنید .

بنابراین داشتن فهرستی از نکات مربوط به چگونگی تولید محتوا می‌تواند در زمان تان صرفه جویی کند و کیفیت محتوایتان را هم بالا ببرد . اینجاست که دانستن و اطلاع از نکات کلیدی و چگونگی نوشتن محتوا برای وب سایت اهمیت خود را نشان می دهد .

موارد مختلفی جهت تولید محتوای جذاب ، خاص ، کاربردی و تخصصی برای وب سایت و رشد کسب و کار اینترنتی وجود دارد . از بین تمام این موارد ، ۲۲ نکته کلیدی درباره چگونگی نوشتن محتوا برای سایت شاخص هستند که عبارتند از :

۱- پیروی از مدل هرم معکوس

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی رفتار کاربران ، ۵۵ درصد از بازدید کنندگان وب سایت ها ، کمتر از ۱۵ ثانیه در هر صفحه توقف می کنند . در همین زمان کوتاه است که کاربران تصمیم می‌گیرند که آیا سایت مورد نظر اطلاعات مورد نیازشان را ارائه می‌دهد یا خیر . در واقع در این زمان کوتاه کاربران تصمیم به ماندن و یا رفتن می گیرند .

برای افزایش توقف کاربران و کاهش بانس ریت Bounce Rate یا نرخ پرش ، بهتر است محتوای خود را مانند هرم وارونه یا مخروط تولید کنید . یعنی نکات اصلی و مهم مقاله در بالای صفحه و جزئیات به تدریج در پایین‌تر نوشته شوند . به عبارتی مطالب جذاب در اول مقاله جهت حفظ کاربران آورده شود .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  اهمیت زبان بدن در کسب درآمد

۲- شناسایی مخاطبان خود

بیشتر نویسندگان محتوا قبل از اینکه بدانند برای چه کسانی می‌نویسند ، انگشت روی صفحه کلید می‌گذارند . سعی کنید این اشتباه را مرتکب نشوید . قبل از هر چیز مخاطبان اصلی و ثانویه خود را بشناسید .

فرضا می‌خواهید وب‌سایتی برای شرکت تبلیغات آنلاین راه اندازی کنید . مخاطبان اصلی ، مشتریان موجود و فعلی آن شرکت و مخاطبان ثانویه که بسیار زیاد هستند می‌توانند شامل دیجیتال مارکترها ، مدیران کسب‌وکارها و علاقه‌مندان دیجیتال مارکتینگ باشند .

باید مطمئن باشید که محتوا برای همه این افراد قابل دسترسی و کاربردی است . آن‌ها به چه اطلاعاتی نیاز دارند ؟ در کجاها فعال هستند و مشکلاتشان چیست ؟

مخاطبان ، محتوای سایت را از طرق مختلف مانند نتایج جستجوی گوگل ، لینک‌های وب‌سایت‌های دیگر ، اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی و ایمیل پیدا می‌کنند . مورد اول یعنی نتایج جستجوی گوگل در زمان نوشتن محتوا برای سایت اهمیت ویژه‌ای دارد .

محتوا هرچقدر کاربردی و آموزنده باشد ، اگر برای موتور جستجو بهینه نشده باشد احتمال کمی وجود دارد که افراد آن را پیدا کنند . پس باز به مخاطبان خود فکر کنید و اینکه : آن‌ها چه واژه‌هایی را گوگل می‌کنند؟ و به دنبال چه اطلاعاتی هستند .

۳- شروع با تحقیق کلمه کلیدی و عنوان

همیشه تولید محتوا را با تحقیق درباره کلمه کلیدی و عنوان آغاز کنید . قبل از نوشتن محتوا برای سایت ، باید بدانید درباره چه چیزی می‌خواهید بنویسید و اگر سئوی محتوا را همزمان با نوشتن آن انجام دهید ، دو هدف را با یک تیر زده‌اید و در وقت صرفه جویی کرده‌اید .

نیل پاتل ، نویسنده و بازاریاب برتر از دیدگاه نیویورک تایمز ، تحقیق درباره کلمه کلیدی را مهمترین بخش بازاریابی دیجیتال می‌داند . کلمه کلیدی ابزاری است که محتوا را ارزشمند ، خوانا و مطابق با جستجوی کاربران می‌کند اما برای انتخاب کلمه کلیدی مراقب اشتباهات رایج باشید .

البته بیش از حد کلمات کلیدی را در محتوای خود نگنجانید . با این کار محتوایتان برای کاربران و موتورهای جستجو غیر قابل اعتماد می‌شود . چون کاربران به سرعت از صفحه و وب‌سایت خارج می‌شوند و موتورهای جستجو نیز رتبه ایندکس سایت را کاهش می‌دهند .

موتورهای جستجو هر روز هوشمندتر می شوند ، لذا مجبور به استفاده از کلمات کلیدی نادرستی که کاربران از آن‌ها استفاده می‌کنند ، نیستید . اگر از وردپرس استفاده می‌کنید یوست می تواند اطلاعات خوبی درباره سئوی محتوا به شما ارائه دهد .

عنوان ، اولین بخشی است که مخاطب را به خواندن محتوای شما جذب می‌کند . همچنین در زمان جستجوی گوگل ، عنوان سئو بسیار مهم است . از عنوان به راحتی نگذرید و نحوه حرفه‌ای نوشتن عنوان‌ها را یاد بگیرید .

۴- اهمیت جمله اول برای خوانندگان

جمله اول و آغازین محتوا ، تکلیف خوانندگان را مشخص می‌کند . نوشتن مقدمه‌ ، بخش مهم و سخت محتوا است . شاید به نظرعجیب باشد که از ابتدا سر اصل مطلب بروید .

احتمالا بیشتر ترجیح می‌دهید مقدمه ای بنویسید و وقتی احساس کردید مخاطب آماده است ، کم کم به سراغ موضوع اصلی بروید اما در این صورت خواننده شما به موضوع اصلی نمی‌رسد و از صفحه خارج می‌شود .

بازدید کنندگان وب‌سایت برای حل مشکل یا به دست آوردن اطلاعات ، و در حالت ایده‌آل برای خرید آنجا هستند . پس اگر در همان ابتدا دلیلی برای خواندن مقاله به مخاطبان ندهید ، مشکل خود را در جای دیگر رفع خواهند کرد .

هر بخشی از محتوا را که می‌نویسید ، به خوانندگانتان بگویید که چرا باید وقت خود را پای آن مقاله بگذارند . آموزش شما چه کمکی به آن‌ها می‌کند و در انتها به چه هدفی می‌رسند .

۵- انتقال حس به خواننده محتوا

در زمان نوشتن محتوا باید به خواننده حس منتقل کنید و این موضوع یکی از نکات کلیدی در تولید محتوا می باشد . فاکتورهای زیادی وجود دارند که محتوا را وایرال کند . تبلیغات نقش بزرگی دارد ، هویت برند ، زمان بندی و شانس نیز تاثیرگذارند اما هیچ کدام به اندازه اثرات عاطفی محتوا مهم نیستند .

اگر با متخصصان بازاریابی صحبت کنید ، ممکن است هر کدام فاکتورهای مختلفی بگویند اما همه بر ایجاد واکنش عاطفی در مخاطبان وب سایت تاکید می کنند . آیا محتوا ، تعامل ایجاد می‌کند؟ الهام بخش است؟ فهمیده می‌شود؟

برای هر محتوایی که تولید می‌کنید باید از خودتان درباره ارزش محتوایتان بپرسید . خودتان را جای مخاطب بگذارید و اینکه اگر این محتوا را نخوانید ، آیا چیزی را از دست داده‌اید؟ اگر جوابتان خیر است که محتوای شما ارزشی ندارد.

پس دفعه بعدی که می‌خواهید شروع به نوشتن محتوا برای سایت کنید ، درباره نقاط مثبت محتوا و بیشتر کردن تاثیر عاطفی آن از خود بپرسید . به این شکل، نوشتن محتوای وایرال عادتتان می‌شود .

۶- استفاده از افعال فعال

تولید محتوا برای وب باید قدرتمند و مستقیم باشد . ساختار جمله ، انتخاب کلمات و سبک شما باید بر عمل تاکید کند . از صدای منفعل استفاده نکنید و زمانیکه جای سوژه و موضوع را در یک جمله تغییر دهید، صدای منفعل نخواهید داشت .

مثلا به جای « شیر به روستا حمله کرد » از « روستا توسط شیر مورد حمله قرار گرفت» استفاده کنید. جمله اول که صدای منفعل است بر روستا تاکید دارد اما جمله دوم که نشان دهنده جمله فعال است ، بر عمل که حمله شیر است تاکید می‌کند .

فرضا به جای جمله « این محصول را می‌توان در وب‌سایت ما سفارش داد » از جمله « می‌توانید این محصول را در وب‌سایت ما سفارش دهید » استفاده کنید . صدای فعال به ایجاد جملات مختصر و باب طبع خواننده کمک می‌کند . با مخاطب خود مستقیم صحبت کنید و او را خطاب قرار دهید .

باید از افعال منحصر به فرد و هیجان انگیز برای تاثیرگذاری بر خواننده استفاده کنید . مثلا به جای نوشتن « ما قیمت‌ها را کاهش دادیم» از «ما قیمت‌ها را شکستیم یا شکافتیم» استفاده کنید .

در طول محتوا بیشتر از جملات ساده و کوتاه استفاده کنید ، تا زمانیکه از جملات طولانی‌تر استفاده می‌کنید توجه مخاطب جلب شود . همچنین از افعال جالب برای برجسته کردن عمل‌های مهم و در باقی موارد از افعال معمولی استفاده کنید . این تغییرات کوچک موجب می‌شوند محتوا جذاب شده و تعامل ایجاد کند .

۷- نوشتن جملات ساده و کوتاه

توجه کنید که در تولید محتوا و نویسندگی مانند چارلز دیکنز نیستید که از جملات طولانی و سخت استفاده کنید . مخاطبان شما هم برای خواندن رمان الیور توئیست به وبسایت شما نمی آیند . دامنه توجه خواننده امروز به جملات حداکثر ۲۰ کلمه‌ای یا کمتر است .

بنابراین جملات خود را کوتاه و قابل فهم برای همگان بنویسید . تجربه ثابت کرده کلمات ساده مخاطب گسترده‌تری دارد . تمرکز خود را بر اسم و فعل قرار دهید و از صفات و قیود کمتری استفاده کنید .

۸- کلمات ساده یا تخصصی ؟

یکی از سوالات و ابهامات در نوشتن محتوا برای وب سایت استفاده از کلمات ساده و یا تخصصی است . عده ای بر ساده نویسی و گروهی بر استفاده از کلمات تخصصی تاکید دارند . مهم این است که باید برای مخاطبان و بازدیدکنندگان خود بنویسید .

استفاده از کلمات تخصصی برای سئو مهم است و در برخی موارد می‌تواند محتوای شما را برای مخاطب واضح‌تر و معتبرتر کند . اما باید بدانید که مخاطبان اصلی شما چه کسانی هستند و خود را به جای آن‌ها بگذارید و بر این اساس تولید محتوا کنید .

ببینید که استفاده از کلمات تخصصی برای آن‌ها جذاب است یا زبان ساده را بیشتر می‌پسندند . اگر مخاطب طرفدار کلمات ساده باشد ، استفاده از کلمات تخصصی ممکن است به سئوی شما کمک کند اما موجب می‌شود مخاطب خود را از دست بدهید و به مرور زمان رتبه گوگل‌تان هم کاهش خواهد یافت.

آنچه مشهور است و کارشناسان تاکید دارند حتی الامکان محتوای خود را ساده بنویسید تا مخاطبان بیشتری بتوانند به راحتی آن را بخوانند و درک کنند .

۹- تصویرسازی کردن

داستان‌های خلاق و مثال‌های آشنا و جذاب ، به تصویرسازی و درک خوانندگان از محتوا کمک بگیرید . این کار خواندن محتوای وب سایت را دلچسب‌تر کرده و مخاطب را بیشتر جذب خواهد کرد .

به طور مثال نیل پتل در مقاله خود درباره سئو، زمانی که می‌خواهد از سئوی داخلی و خارجی صحبت کند، وب‌سایت را به خانه‌ تشبیه می‌کند . از نظر وی ، سئوی داخلی، داخل خانه را مرتب می‌کند و سئوی خارجی‌ فضای خارج خانه را می‌سازد و چنانچه هردوی آن‌ها مرتب نباشند، وب‌سایت دیده نخواهد شد .

۱۰- گنجاندن محتوای بصری در لابه لای محتوای متنی

در خلال محتوای متنی خود، محتوای بصری مناسب هم بگنجانید . تحقیقات علمی نشان می‌دهند مغز انسان اطلاعات بصری را ۶۰ هزار بار سریعتر از متن پردازش و درک می‌کند.  پس وجود تصویر ، نمودار، اینفوگرافیک و ویدیو در درک موضوع بسیار کمک می‌کند . علاوه بر این ، تصویر به خرد شدن محتوای سایت کمک کرده و خواندن آن را آسان تر می‌کند .

۱۱- درک تغییرات زبانی و انتخاب زبان نزدیک به مخاطبان

به مواردی نامه الکترونیکی در مقابل ایمیل، جهان پهنا در مقابل اینترنت و دیگر معادل‌های زبانی توجه کنید تا بهترین واژه های زبانی را برای مخاطب استفاده کنید . زبان همیشه تغییر می‌کند و شما به عنوان تولید کننده محتوا باید برای جذب مخاطب این تغییرات را در نظر بگیرید .

به عنوان مثال رسانه‌ها مدت‌هاست از نامه الکترونیکی به جای ایمیل استفاده می‌کنند اما کاربران معمولی از کدام واژه استفاده می‌کنند و شما برای کدامیک محتوا می‌نویسید؟ و یا معادلی که فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برای اینترنت در نظر گرفته است تا چه اندازه استفاده می‌شود؟

نکته اصلی و کلیدی این است که شما برای مخاطب می‌نویسید نه خودتان . پس هرچه زبان شما به مخاطبانتان نزدیک‌تر باشد ، موفق‌تر خواهید بود . سازگار باشید و تغییرات زبانی را در نظر داشته باشید تا محتوایی مخاطب پسند بنویسید .

۱۲- املای صحیح کلمات

می‌خواهد یا می‌خاهد ، مسئله این است که کدام از نظر املایی درست است . هیچ چیز به اندازه املای غلط کلمات نمی‌تواند مخاطب و خوانندگان یک وب سایت را اذیت کند . اگر از املای کلمه‌ای مطمئن نیستید، حتما آن را گوگل کنید و کلمه صحیح را به کار ببرید. هنوز وب سایت های بزرگی هستند که کلمه « حاضر » را به صورت « حاظر » می نویسند . نکته عجیب اینکه در بخش های اصلی و کلیدی سایت غلط های املایی فراوانی وجود دارد .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  کسب درآمد با تولید محتوا آنلاین

همچنین استفاده از علائم نگارشی و دستور زبان در جای صحیح ، موجب می‌شود خواننده بهتر منظورتان را درک کند . هر چیزی را که مطمئن نیستید یا نمی‌دانید گوگل کنید و درباره آن بخوانید . هرچه بیشتر تحقیق و بررسی کنید ، محتوای روان‌تر و صحیح‌تری خواهید نوشت .

۱۳- شناخت مترادف کلمات

کلمات مانند شیرینی‌ها هستند . همه ما کلمات و واژه های مورد علاقه خود را داریم . اما آیا مورد علاقه خوانندگان نیز هستند؟ تا به حال محتوای خود را بررسی کرده‌اید که چه کلماتی را بیش از حد استفاده می‌کنید؟ سعی کنید مترادف آن‌ها را پیدا کنید و در بعضی موارد از مترادف‌ها استفاده کنید .

سعی کنید از کلمات و واژه های ساده ، قابل فهم و مترادف ها در جملات استفاده کنید و دایره واژه های خود را محدود به چند کلمه خاص و مورد علاقه خودتان نکنید .

۱۴- خرد کردن محتوا یا انتشار پاراگراف های کوتاه

زمانی که برای وب می‌نویسید ، محتوایتان را خرد کنید و از پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید . اگر رمان می‌نویسید چندان مهم نیست که هر پاراگراف شما چقدر طولانی باشد اما دنیای وب نویسی بسیار متفاوت از کتاب نویسی است .

در تولید محتوا برای وب ، پاراگرافی با ۵ یا ۶ خط عالی است . حتی پاراگرافی با ۳ خط می‌تواند فوق العاده عالی باشد . محتوا نویسان بزرگ حتی پاراگراف‌هایی با یک جمله نیز می‌نویسند . نگران نباشید که قبل از زدن دکمه اینتر ، ایده شما کامل نشده باشد . آن را خرد کرده و در پاراگراف‌های کوتاه توضیح دهید .

۱۵- آسان کردن بررسی اجمالی محتوا

علاوه بر قرار دادن مهمترین اطلاعات در بالای محتوا ، مطمئن شوید که متن به راحتی قابل بررسی است . بیشتر خوانندگان وب سایت وقتی وارد صفحه‌ای می‌شوند ابتدا نگاهی اجمالی بر محتوای آن می‌اندازند تا ببینند اطلاعاتی که نیاز دارند در آن وجود دارد یا خیر . به ندرت کسی بدون بررسی اولیه محتوا ، از ابتدا تا انتها را می‌خواند.

سعی کنید به جای استفاده از پاراگراف‌های طولانی و سنگین متنی ، از لیست‌های بولت یا عددی استفاده کنید . همچنین با عناوین مشخص ، بخش‌های مختلف را جدا کنید .

ایجاد زیر عنوان‌ها نه تنها به خوانندگان در مرور صفحه کمک می‌کنند بلکه به موتورهای جستجو نیز کمک می‌کنند تا محتوای شما را پیدا کنند . برای عناوین اصلی در بالای صفحات از H1 ، عناوین مهم داخل محتوا H2 و عناوین جزئی زیر مجموعه عناوین مهم را H4، H3 و … قرار دهید .

توصیه می شود که همیشه از فضای سفید استفاده کنید . وجود فضای خالی در بین محتوای متنی ، خواندن آن را راحت‌تر و لذت بخش‌تر می‌کند .

۱۶- اضافه کردن ارزش افزوده به محتوا

بعد از نوشتن محتوا برای وب سایت ، به آن ارزش افزوده اضافه کنید . محتوای شما همیشه باید از نظر ایده‌ پردازی و نکات عملی ارزشی برای خواننده و مخاطب داشته باشد . اما اگر می‌خواهید ترافیک بیشتر و بیشتری کسب کنید و رتبه صفحه در موتورهای جستجو افزایش یابد ، به خواننده‌های خود هدیه‌های خاص دهید .

برای هدیه دادن ، نیازی به هزینه زیادی نیست . می‌توانید لینک یک وبینار رایگان ، دانلود کتاب الکترونیکی رایگان یا هر چیزی از این دست را به مخاطبان بدهید . در این صورت خوانندگان نه تنها سایت شما را به عنوان مرجع برای خود قرار می‌دهند بلکه به دوستان خود معرفی می‌کنند .

۱۷- به روز کردن لینک های سایت

اکثر نویسندگان محتوای وب به اهمیت لینک‌های داخلی آگاه هستند . لینک دادن به صفحات دیگر وب‌سایت ، سئوی شما را بهبود بخشیده ، اطلاعات مفیدی در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و تعداد و زمان بازدید صفحات را افزایش می‌دهد . اما توجه کنید که باید حتما لینک‌های مرتبط قرار دهید تا برای خواننده مفید باشد . اگر به دنبال تولید محتوای مناسب برای سئو هستید باید به موضوع به روز کردن لینک های سایت توجه خاص کنید .

توصیه می شود که پست‌ها و صفحات قدیمی را دوباره مرور کنید و در صورت امکان لینک صفحات جدید را در آن‌ها قرار دهید . این کار نتایج جستجوی وب‌سایت شما را بهتر کرده ، صفحات سایت را برای کاربران مفیدتر و مرتبط‌ تر می کند و با این کار محتوای خود را تازه نگه می‌دارید . به روز کردن کردن لینک های سایت یکی از راه‌های بهبود سئوی محتواهای قدیمی سبز هم محسوب می شود .

۱۸- قرار دادن لینک منابع

زمانی که از محتوای وب سایت دیگری استفاده می‌کنید ، توصیه می شود به آن سایت به عنوان منبع ،  لینک دهید . داخلی یا خارجی بودن آن مهم نیست و نگران هدایت ترافیک خود به وب سایت دیگر نباشید. می‌توانید گزینه « باز شدن لینک در تب دیگر» را فعال کنید تا نگران انتقال ترافیک نباشید .

با این کار حسن نیت خود را به دیگران به ویژه به مخاطبان خود ثابت می‌کنید . سایت‌هایی که به آن‌ها لینک داده‌اید شما را می‌بینند و این موضوع برای بک لینک و کامنت گرفتن شما نیز مفید خواهد بود .

۱۹-  تشویق کاربران به انجام عمل مشخص CTA

هدف شما از نوشتن محتوا برای سایت چیست؟ یقینا برای خودتان هدفی خاص و مشخص ترسیم کرده اید . کاربران بعد از خواندن محتوای شما چه کاری باید انجام دهند؟ اگر جواب این است که « فقط آن را بخوانند» ، بهتر است دنبال کار دیگری باشید .

قبل از نوشتن و تولید محتوا باید بدانید که فراخوان به عمل (CTA) شما به چه منظوری انجام می شود . باید آن قدر قانع کننده بنویسید که مخاطب چاره‌ای جز کلیک و ورود به وب سایت شما نداشته باشد.

نمونه ای از نوشتن CTA

اینکه چه فراخوان به عملی (CTA) را باید در محتوای خود قرار دهید ، را می توانید به مرور یاد بگیرید . مثال‌هایی برای شیوه نوشتن برخی از CTA هایی که تقریبا در هر پست وبلاگ و یا صفحه فرودی می‌توانید قرار دهید عبارتند از :

– دانلود ، برای راهنمایی بیشتر درباره کسب درآمد اینترنتی … راهنمای رایگان ما را دانلود کنید .

– اشتراک در خبرنامه سایت ، برای دریافت هفتگی مطالب جدید در ایمیل خود، ثبت نام کنید .

– اشتراک گذاری در رسانه‌های اجتماعی ، کسی را می‌شناسید که این نکات برایش مفید باشد؟ این محتوا را به اشتراک گذارید و دوست و همکار خود را تگ کنید .

زمانی‌که می‌خواهید CTA بنویسید ، خودتان را جای خواننده قرار دهید . چگونه متقاعد می‌شوید به درخواست شرکتی که تا به حال نام آن را نشنیده‌اید پاسخ مثبت دهید؟ حتی اگر این کار ، اشتراک گذاری مقاله با یک دوست باشد . تلاش کنید CTA را طوری بنویسید که خوانندگان هرچه بیشتر به انجام آن ترغیب شوند و KPI های بازاریابی و فروش شرکت را به دست آورید .

۲۰- واگذاری ویرایش محتوایتان به دیگران

در حالت ایده‌آل ، بهتر است فرد کاربلدی را برای ویرایش محتوای خود داشته باشید . اگر به هر دلیلی ، شخص دیگری برای ویرایش ندارید و نوشتن و ویرایش محتوا را خودتان انجام می‌دهید هر دو را در یک روز انجام ندهید .

زمانی که تازه محتوایی را تولید کرده‌اید ، ذهن تان هنوز درگیر موضوع است و ویرایش شما به درستی انجام نمی‌شود . آن را کنار بگذارید و یک روز یا حداقل چند ساعت بعد برای ویرایش آن اقدام کنید .

در هر حال ، اگر فقط خودتان ویرایش را انجام می دهید ، هرچقدر هم عالی این کار را انجام بدهید ، باز هم مواردی را از دست خواهید داد . اگر در شرکت شما شخصی وجود دارد که ویراستار خوبی است ، بگذارید چشم دوم محتواهای شما باشد .

به یاد داشته باشید که پشت هر نویسنده موفقی اعم از نویسنده‌های پر فروش یا کپی رایترهای کمپین‌های تبلیغاتی وایرال ، یک ویرایشگر عالی و زبردست وجود دارد .

۲۱- به روز رسانی پست‌ها برای ارزش بیشتر

نوشتن محتوا برای سایت هرچقدر هم خوب باشد با گذشت زمان دیده می‌شود و اعتبار به دست می‌آورد . کم کم در شبکه‌های اجتماعی و وب سایت های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود ، وبلاگ‌ها به آن لینک می‌دهند و موتور جستجو رتبه آن را بالا می‌برد . علیرغم اقبال و رشد ، همین گذشت زمان محتوا را به تاریخ انقضایش نزدیک می‌کند .

پس بعد از نوشتن محتوا آن را رها نکنید . مخصوصا محتواهایی که بهترین عملکرد را داشته اند ، مجددا مورد بررسی قرار دهید تا بازدید کنندگان جدیدی به دست آورند . برای اثرگذاری بیشتر ، به آن‌ها محتوای به روز اضافه کنید و لینک‌ها و کلمات کلیدی آن را به روز کنید . موتورهای جستجو به آپدیت‌ها اهمیت می‌دهند و این موضوع در رتبه بندی شما تاثیر می‌گذارد.

۲۲- یادگیری و افزایش مهارت در تولید محتوا

همیشه و در همه حال با یادگیری‌های بیشتر در زمینه نوشتن محتوای آنلاین و سئو ، مهارت‌های خود را بالا ببرید . منابع بسیاری از جمله دوره‌های آنلاین ، محتواهای متنی و فیلم‌های آموزشی بسیاری درباره افزایش و یادگیری مهارت‌های نوشتن محتوا در وب وجود دارد که برخی رایگان و برخی غیر رایگان هستند . هر روز برای یادگیری بیشتر تلاش کنید تا محتوای بهتری بنویسید و اطلاعات به روزتری داشته باشید .

سخن پایانی نوشتن محتوا برای سایت

تولید محتوا یا نوشتن برای سایت کار سهل و ممتنع است یعنی هم آسان است و هم دشواری های خاص خود را دارد . با این حال عده ای اعتقاد دارند که نوشتن محتوا برای وب‌سایت از نوشتن در حالت عادی بسیار سخت تر است . البته نیازی نیست از همان ابتدا و شروع کار ، بهترین و برترین محتوا را برای وب سایت خودتان تولید کنید .

در این مقاله سایت پول یابی ، سعی شد تا نکاتی آورده شود که به وبمستران و تولید کنندگان محتوا کمک ‌کند تا هر روز محتوای بهتری بنویسند و با بررسی منظم آن‌ها را بهینه کنند. هرچه بیشتر یاد بگیرید و بیشتر بنویسید، به مرور محتوای وایرال عادت شما می‌شود .

تولید محتوای با کیفیت موجب می شود سایت بهتر بهینه سازی یا سئو seo شود و در جستجوی گوگل در صفحه اول و نتایج ابتدایی باشد و تعداد بازدیدهای کاربران از سایت ، را افزایش دهد .

خلاصه اگر می خواهید وب سایت یا وبلاگتان به خوبی بهینه سازی و پربازدید شود و در نتایج اولیه موتور جستجو گوگل دیده شود، محتوای با کیفیت در سایت خود قرار دهید . محتوای با کیفیت موجب افزایش نرخ کلیک و  افزایش تعامل با کاربران می شود و با این کار می توانید به راحتی به یک برند در زمینه کاری خود تبدیل شوید .

مطلب پیشنهادی

مراحل فروش محصولات و خدمات , چرخه فروش چیست ؟ , فرایند فروش (Sales Process) چیست؟

آموزش مراحل فروش محصولات و خدمات

اگر قرار است اقدام به کسب درآمد از اینترنت کنید باید مراحل فروش محصولات و …

17 دیدگاه

  1. سلام
    واقعا ممنونیم از اینکه تلاش میکنید محتوای خوب
    و کاربردی به کاربران تون ارائه بدید.

    نشونت میتونه به شما کمک کنه به وسیله ابزار بازنویسی متن با هوش مصنوعی، در تولید محتوا برای سایت خودتون سرعت ببخشید.

    پیشنهاد میکنیم سایت ما رو ببینید.

  2. سریال ضد از کجا پخش می‌‌شود

    تماشای سریال ضد

  3. بیزینس درسته با تبلیغات رشد می کند ولی خود انتشار تبلیغات هم نیاز به تولید محتوا دارد هرچه محتوای تبلیغات خاص و جذاب تر باشد بیزنس هم رشد و تاثیر مناسبی دارد .
    تولید محتوا در تمام فرمت های نوشتاری ، تصویری و کلیپ و…. باید تخصصی و کاربر پسند باشد

  4. سلام و درود
    به نظرم تولید محتوا برای سایت از واجبات است هیچ وب سایتی بدون تولید محتوای تخصصی نمی تواند انتظار رشد و پایداری کسب درآمد را داشته باشد. سایت شرکت البرز کار هم تولید محتوا را وجه همت خود کرده و تلاش دارد تا خدمات شرکت را از این طریق معرفی کند . مقاله خوبی نوشتید ممنون

  5. خبرگزاری آریا

    من گاهی برخی از مقالات ارزشمند و جذاب رو که خوشم بیاد برای دوستانم ارسال می کنم از این مقاله آموزش نوشتن محتوا برای وب سایت خیلی خوشم آمده با اجازه مدیر سایت پول یابی این صفحه پست وبلاگ را برای مخاطبان و دوستانم ایمیل کردم تشکر بابت تولید محتوای مفید

  6. اجاره میز و صندلی کنفرانسی در تهران ، کرایه تجهیزات کنفرانسی شرکت اجاره کو در تهران ، با اجاره میز و صندلی کنفرانسی مناسب ترین گزینه برای همایش ها و کنفرانس ها و جلسات می باشد . اجاره تجهیزات نمایشگاهی در تهران. چیدمان و دیزاین سالن کنفرانس و جابه جایی تمامی تجهیزات به عهده گروه میباشد. اجاره تجهیزات سالن همایش؛ سمینار و جلسات مهم اداری و شرکتی

  7. نوشتن و تولید محتوا واسه سایت و حتی برای شبکه های اجتماعی همیشه سخت و وقتگیره به نظرم واسه تولید محتوا سایت باید چند نفر گروهی عمل کنند تا خسته و دلزده نشن

  8. از کجا ارز دیجیتال شیبا
    اینو بخریم؟

    • سایت پول یابی

      سلام و درود
      دوست عزیز توجه کنید که محل طرح سوال در قسمت مقالات مرتبط با ارز دیجیتال است و زیر مقاله نوشتن تولید محتوا در سایت مکان مناسبی برای طرح سوال درباره ارزهای دیجیتالی نمی باشد .
      با این حال ، در جواب سوالتان باید عرض کنم در حال حاضر سرمایه‌گذاری و خرید ارز شیبا (SHIB) یکی از روش‌های خلق در‌آمد در بستری خارج از ایران است که البته احتیاط های خاص خود را می طلبد . چون با توجه به ماهیت فعلی این ارز، سرمایه‌گذاری در آن با ریسک‌هایی همراه است. درنتیجه دقت داشته باشید که با تحقیق، دیدی کامل و آگاهی از تمامی جوانب تصمیم به سرمایه‌گذاری در این ارز بگیرید . سایت ها و صرافی های وجود دارند که اقدام به خرید و فروش می کنند با تحقیق درباره این صرافی ها می توانید اقدام کنید .
      قیمت شیبا اینو در تاریخچه آن دارای نوسانات بسیاری بوده است . به عقیده بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال شیبا برای سرمایه گذاری چندان امن نیست. با این وجود بسیاری دیگر از سرمایه‌گذاران مایل به از دست دادن فرصت کسب سود این ارز دیجیتال نیستند. با توجه به این مسئله یکی از تکرارشونده‌ترین توصیه‌ها در خصوص خرید ارز شیبا اختصاص بخشی بسیار کوچک از سبد سرمایه گذاری به این ارز دیجیتال است. به این ترتیب در افزایش قیمت شیبا شما با بازار همراه خواهید بود و در کاهش قیمت ارز شیبا شما چندان متضرر نخواهید شد. حتماً پیش از خرید ارز شیبا از تمامی جوانب اطمینان حاصل کنید تا بهترین تصمیم سرمایه گذاری را بگیرید.

  9. در زمینه خرید عینک آفتابی مردانه و زنانه کار می کنم واقعا معرفی و تولید محتوا در این زمینه برام سخت و زمانبر است هر بار سعی می کنم به ابعادی از استفاده از عینک بپردازم مثلا مزایا و معایب و یا انواع عینک آفتابی و طبی و… خلاصه وقت گیر است اما تاثیر خوبی در فروش و جذب مشتری برام داشته است

  10. بورس یکی از بهترین راههای سرمایه گذاری و افزایش سرمایه است البته اگر راهش را بلد باشید در سایت بورس تایمز با تولید محتوا و همچنین آموزش چگونگی بورس ، اخبار بورس و ارزهای دیجیتال تلاش می کنیم تا مفید باشیم تولید محتوای ما در سایت با هدف آموزش و افزیش آگاهی مخاطبان است.

  11. در دید بودن و یا دیده شدن کار سخت و پر زحمتی است و یکی از این راهها برای دیده شدن و معرفی کسب و کار انتشار یا تولید محتوا است که هم وقت گیر و هم نیاز به تخصص و مهارت دارد به نظرم افرادی که تولید محتوای تخصصی رو بلد هستن همیشه موفق و کسب درآمد خوبی خواهند داشت

  12. افزایش آگاهی مالی و مالیاتی

    همیشه باید به دنبال افزایش آگاهی و دانش بود و این کار با تولید محتوا و مطالعه و تحقیق میسر است مثلا انواع صورتحساب فروش و مالیاتی با پژوهش موجب ارتقا کسب و کار می شود . تولید محتوا یعنی انتشار میزان دانش و آگاهی به دیگران

  13. هیچ چیز به اندازه انتشار یک مقاله یا نوشته خوب باعث ارتقای یک کسب و کار اینترنتی و افزایش ترافیک و در نهایت کسب درآمد اینترنتی نمی شود
    تجربه ثابت کرده که نوشتن محتوا برای سایت یا فروشگاه اینترنتی بهترین ابزار برای کسب ترافیک هدفمند از گوگل است گوگل عاشق محتوای تخصصی و یونیک است چرا با تولید محتواهای کاربردی، این عشق و علاقه گوگل را ارضا نکنیم و آن را به طرف سایت خودمان جذب نکنیم ؟
    کسب و کاری پایدار و پولساز خواهد بود که با تولید محتوای ارزشمند مخاطبان را جذب و آنها را وفادار کند
    با نظرتان در این مقاله کاملا موافقم که تولید محتوا کار ساده و در عین حال سختی است اگر بلد باشی راحت و ساده است ولی اگر ناآشنا باشید یقینا سخت است

  14. سلام تشکر از مطلب و راهنمایی خوبتون
    تولید محتوا هم سخته هم وقتگیر و هم نیاز به اطلاعات خوب داره خودم توی وبلاگم به زحمت می تونم روزی یک دو تا مطلب تایپ کنم گاهی اصلا حوصله نوشتن هم ندارم ولی در کل هر چی می نویسم واقعا بازدید و ترافیک میاره برام محتوا یه چیز دیگه است برای سایت و وبلاگ ها

  15. سلام ما تو کار میلگرد و آهن آلات هستیم و واقعا تولید محتوا تو این زمینه به دلیل محدودیت متن خیلی سخت است کلا تولید محتوا حوصله زیاد میخاد ولی تاثیرش در جذب مشتری و مخاطب عالی است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.