مراحل طرح کسب و کار یا بیزنس پلن

کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی یا سنتی و شروع کسب درآمد را دارند ، ممکن است از طرف افراد با تجربه و کارفرما راجع به طرح کسب و کار یا بیزنس پلن از آنها سوالاتی پرسیده شوئد . دلیلش این است که می خواند باند آیا افراد دارای بیزنس پلن ، برنامه کاری ترسیم شده و به قول معروف نقشه راه برای شروع کسب درآمد اینترنتی و یا کسب و کار واقعی را دارند .

در واقع دانستن و بیان طرح کسب و کار یا بیزنس پلن بیانگر داشتن اهداف مشخص برای موفقیت است . علاوه بر این ، ارائه طرح به طور مشخص ، شفاف و متقاعد کننده ، مسیر حرکت را جهت تمرکز برای رسیدن به اهداف فردی و مالی ، تبیین می کند .

به دلیل اهمیت و جایگاه طرح کسب و کار یا بیزنس پلن و طی کردن مراحل آن برای حصول موفقیت ، در این مقاله سایت پول چگونگی طراحی و مراحل گام به گام آن بیان می شود . امیدوارم مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد .

تعریف بیزنس پلن

بیزینس پلن Business Plan یا « طرح کسب و کار که به اختصار به آن بی پی BP می گویند ، نشان می‌دهد که یک کسب‌و‌کار جدید چه کاری انجام می‌دهد و هدف نهایی آن چیست .  طرح کسب و کار یا بیزنس پلن سندی است که در آن شرح یک تجارت ، محصولات یا خدمات آن ، شیوه کسب درآمد ، رهبری و نیروی انسانی ، تأمین اعتبار ، مدل عملکرد و بسیاری دیگر از جزئیات ضروری برای موفقیت درج می‌شود .

یک بیزینس پلن آماده در ساده‌ترین شکل ، به‌ عنوان یک راهنما و نقشه راه برای کسب‌ و کار است که اهداف و جزئیات نحوه برنامه‌ریزی را برای دسترسی به اهداف مشخص می‌کند . ایده کسب و کار باید منسجم بوده و نباید تبدیل به یک سند طولانی و رسمی شود . فقط باید همانند مقاله‌ای باشد که موارد مهم کسب و کارتان را در آن نوشته باشید .

بیزینس پلن یک نقشه راه جامع برای توسعه و رشد انواع بیزینس‌ها است . بیزینس پلن می‌گوید چه کسی هستید ، قصد انجام چه کار و فعالیتی را دارید و چگونه می‌خواهید آن را به سرانجام برسانید . علاوه بر این ، طرح کسب و کار در جذب سرمایه و همکاران جدید جهت توسعه کسب و کار کمک خواهد کرد . البته توجه کنید که صرف داشتن یک ایده تجاری به معنی داشتن بزینس پلن نیست .

طرح کسب و کار یا بیزنس پلن ، طرح تجاری یا بیزینس پلن چیست ؟

اهمیت داشتن طرح کسب و کار

داشتن طرح کسب و کار علاوه بر نمایش ویژگی‌های خاص یک کسب‌و‌کار و نحوه موفقیت آن، فرصت‌های موجود در بازار را به مدیر شرکت و سرمایه‌گذاران پروژه نشان می‌دهد . توجه کنید که  لزوما داشتن بیزینس پلن به معنی موفقیت یک کسب‌و‌کار نیست .

اما با نوشتن یک طرح تجاری خوب و هوشمندانه ، می‌توان برای موفقیت یک کسب و کار برنامه‌ریزی کرد . طرح کسب و کار یا بیزنس پلن ، اطلاعات جامع و دقیقی درباره شما به عنوان یک کارآفرین و آنچه که می‌خواهید انجام دهید ، به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد .

« سرمایه‌گذاران خطرپذیر »Venture Capitalists  یا VC و همه موسسات بانکی و مالی ، تنها در صورتی در کسب‌و‌کارهای نوپا مشارکت می‌کنند که یک طرح کسب و کار به صورت مکتوب و کامل ارائه شود . لذا داشتن و نحوه نوشتن بیزینس پلن بسیار با اهمیت است .

سرمایه‌گذاران باید مطمئن شوند که بین تولید و نیاز بازار تناسب وجود دارد ، از نیروی کار قوی بهره می‌برید و مقیاس‌پذیر هستید . منظور از مقیا‌س‌پذیری این است که مقدار تولید شما ، بدون افزایش چشمگیر در هزینه‌های ثابت ، قابلیت افزایش دارد .

جایگاه طراحی بیزینس پلن نزد افراد

پیش از هر کس دیگری ، یک برنامه تجاری خوب باید خود کارآفرین را متقاعد کند که ایده مورد نظر رویا نیست و قابلیت عملیاتی شدن و اجرا دارد . کارآفرین‌ها به طور ذاتی افرادی با اعتماد به نفس بالا ، مثبت‌نگر و توانمند هستند . این ویژگی‌ها ممکن است آن‌ها را نسبت به ایده خود دچار اشتباه کند .

بنابراین ارزیابی سرمایه مورد نیاز ، محصولات و خدمات ، رقابت ، استراتژی‌های بازاریابی و پتانسیل‌های کسب سود برای طرح می‌تواند درک بهتری برایشان ایجاد کند . علاوه بر موضوع کارآفرینی و کارآفرین‌ها افراد دیگری نیز هستند که برای پیشبرد اهداف کسب‌و‌کار ، بهتر است نظر مثبتی بر روی طرح داشته باشند .

از جمله افراد و کسانی که جایگاه و اهمیت بیزنس پلن برایشان مهم است عبارتند از :

۱- مراجع احتمالی تامین مالی

اگر برای شروع کسب‌و‌کار به دریافت پول از بانک یا دوستان نیاز دارید ، طرح کسب و کار می‌تواند در این زمینه کمک کند . صورت‌های مالی در طرح ، وضعیت فعلی و پیش‌بینی‌های مالی آینده شرکت را نشان می‌دهند . در سایر قسمت‌های بیزینس پلن، نقشه راه موفقیت کسب‌و‌کار ترسیم می‌شوند .

از آنجایی که وام و قرض دادن به طور طبیعی با ریسک همراه است ، یک طرح خوب ، مقدار ریسک را برای سرمایه‌گذاران کاهش می‌دهد و آن‌ها را جهت تامین مالی پروژه ترغیب می‌کند .

۲- شرکا و سرمایه‌گذاران احتمالی

در حالت عادی ، شاید دوستان و آشنایان برای سرمایه‌گذاری و تامین مالی نیازی به مطالعه طرح تان نداشته باشند . اما سایر سرمایه‌گذاران از جمله سرمایه‌گذاران خطرپذیر ، برای ارزیابی یک کسب‌و‌کار حتما به طرح تجاری نیاز دارند .

اگر سرمایه مورد نیاز به قدری است که نمی‌توان از دوستان و آشنایان منابع کافی را جمع‌آوری کرد ، بهتر است با یک طرح خوب ، سرمایه‌گذاران دیگر را مجاب به سرمایه‌گذاری کنید .

۳- جذب نیروی کار ماهر

برای جذب نیروی ماهر مورد نیاز پروژه ، باید نمایی از پروژه در آینده را به آنان نشان دهید . اصولا یکی از راههای جذب دیگران برای کسب درآمد اینترنتی یا واقعی داشتن برنامه و طرح کاری منظم و با برنامه است .

توجه کنید که در ابتدای مراحل راه‌اندازی ، کسب‌و‌کارتان بیشتر یک ایده است تا واقعیت . بنابراین ، بیزینس پلن می‌تواند به کارکنان احتمالی در درک اهدافتان کمک شایانی کند . در صورتی که طرح خوب نوشته شده باشد و نیروی کار نیز آن را خوب درک کند ، اجرایی شدن ایده بسیار راحت‌ خواهد بود .

۴- شراکت با تجربه ها در کار

گاهی اوقات نیاز است با افرادی فعال در حوزه کسب‌و‌کارتان شراکت کنید . با توجه به اینکه احتمالا در حوزه مورد نظرتان تازه‌کار هستید ، شراکت با افراد با‌تجربه می‌تواند سبب رشدتان شود . در این حالت ، برای اینکه بتوانید طرف مقابل را برای شراکت با خود متقاعد کنید باید یک طرح کسب و کار خوب آماده کرده باشید .

زمان مناسب نوشتن بیزینس پلن

در حالت کلی می‌توان گفت برای راه‌اندازی هر کسب‌و‌کار نوپایی طرح کسب و کار و آشنایی کامل با نحوه نوشتن بیزینس پلن واجب است . در واقع این طرح می‌تواند به عنوان نقشه راه در مسیر شغلی استفاده شود .

با وجود یک بیزینس پلن خوب یک کارآفرین همواره می‌داند که در مرحله بعدی چه کار باید انجام دهد . گاهی در موارد زیر ، نوشتن بیزینس پلن لازم و ضرروی می باشد :

– دریافت وام و جذب سرمایه .

– پیدا کردن همکار یا شریک جدید .

– جذب، استخدام و حفظ نیروهای خلاق .

– کاهش سرعت رشد کسب‌و‌کار و احساس نیاز به انجام تغییرات اساسی در آن .

– برنامه کسب و کار برای چه کسانی مناسب است .

نمونه بیزنس پلن ، چرا نیاز به نوشتن بیزنس پلن است ؟

دلایل نوشتن طرح کسب و کار

همان طور که در بالا اشاره شد ، طرح کسب و کار یا بیزنس پلن بیشتر به درد کسانی می‌خورد که کسب و کار خود را تازه شروع کرده اند . این برنامه در زمینه‌های مهمی مانند طرح‌ریزی برای فروش ، بودجه‌بندی ، تعیین نقاط عطف و وظایف می‌تواند کمک کند .

ممکن است که در مورد آنچه می‌خواهید به دست آورید ایده روشنی در ذهن خود داشته باشید . حتی بازار کسب و کار را به خوبی می‌شناسید و مهارت‌های لازم را می دانید . اما اینها دلیل نمی شود که نیاز به برنامه و نوشتن کسب و کارتان نداشته باشید . مهم ترین دلایل نوشتن طرح کسب و کار عبارتند از :

۱- روشن شدن ایده‌

نوشتن چیزی به آن ساختار و جوهر می‌بخشد . ایده‌های کسب و کار روی کاغذ واضح‌تر از ذهن خواهد بود .

۲- کشف و حل مشکلات

هر ایده تجاری و کسب و کاری که در ذهن دارید ممکن است مشکلاتی داشته باشد ، اما ممکن است متوجه همه موارد نشوید . وقتی ایده و اندیشه خود را روی کاغذ بیاورید ، این امر آشکارتر خواهد شد .

۳- به عنوان یک سند رسمی

بانک‌ها ، سرمایه گذاران ، حسابداران و وکلا می‌خواهند اثبات کنند که شما در کارتان جدی هستید . یک برنامه مدون این مدرک را ارائه می‌دهد .

۴- راهنمایی با رشد کسب و کار

یک طرح تجاری خوب ، شما را در مسیر درست کسب درآمد اینترنتی و غیر اینترنتی قرار می دهد . موجب می شود تا تمرکز خود را حفط کنید ، حتی اگر کار روزمره موجب حواس پرتی شود .

ویژگی‌های مهم بیزینس پلن موفق

تجربه ثابت کرده که بسیاری از طرح‌های تجاری غیر از ایده‌های خیالی و غیر واقعی ، چیز دیگری نیستند . بیزینس پلن برای بسیاری از کارآفرین‌ها ابزاری پر از استراتژی‌ها و پیش‌بینی‌های اغراق‌آمیز است . از دید آنها طرح تجاری ، تنها برای جلب توجه سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان کاربرد دارد ، اما این تفکر اشتباه است .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  وضعیت کسب و کار خانگی و اینترنتی در ایران

برای بسیاری از کارآفرین‌های موفق ، نوشتن بیزینس پلن اولین گام برای تصمیم گیری در مورد شروع یا عدم شروع یک کار جدید است . شکست یک ایده تجاری بر روی کاغذ ، از اتلاف وقت و پول سرمایه‌گذار جلوگیری می‌کند . بنابراین، بیزینس پلن شما باید حداقل ویژگی‌های زیر را داشته باشد .

۱- متقاعد کننده بودن

یک طرح تجاری خوب در وهله اول باید خود کارآفرین را متقاعد کند که ایده ارائه شده منطقی و عملیاتی است . زمان ، پول و تلاش کارآفرین به کل در راستای طرح مورد نظر صرف می‌شود . پس اگر او به طرح ارائه شده ایمان نداشته باشد ، کار اصولی پیش نخواهد رفت .

۲- نشان دادن مسیر حرکت

شیوه نوشتن بیزینس پلن باید به گونه‌ای باشد که نقشه‌ای برای شروع و ادامه یک تجارت موفق را نشان دهد . این طرح باید شامل برنامه‌های استراتژیک ، فروش و بازاریابی باشد و زمینه را برای مراحل اصلی کار آماده کند طوری که مسیر حرکت کاملا روشن باشد .

متقاعد کردن یک سرمایه‌گذار یا وام دهنده برای حمایت از کسب‌و‌کار، بعد از توسعه این مراحل است . لذا باید به عنوان راهنمای عملیات کسب‌و‌کار و نقشه راه مدیران شرکت عمل کند .

۳- منطقی و هدفمند

بیزنس پلن باید تا حد امکان منطقی و هدفمند باشد . ممکن است یک ایده در ابتدا بسیار خوب به نظر برسد اما پس از کمی تجزیه و تحلیل داده‌ها، رقابت سنگین و عدم تامین بودجه ، آن را به یک پروژه غیرقابل اجرا تبدیل کند . لذا پایه و مبنای منطقی پیشنهاد تامین مالی برای سرمایه‌گذاران و وام‌دهندگان شرکت ایجاد می کند .

۴- ارائه نمای کلی

یک نمای کلی از برنامه‌های بازاریابی شرکت و کسب و کار ارائه می کند . در واقع بیزنس پلن با ارائه نمای کلی ، فضای رقابتی فعلی و آینده کسب‌و‌کار را تحلیل خواهد کرد .

۵- سایر ویژگی های بیزنس پلن موفق

– هدف و چشم‌انداز شرکت را بیان می کند .

– وظایف مدیران را شرح می دهد .

– نیازهای پرسنل را به طور کامل بیان می کند .

یک طرح کسب و کار خوب برای تحقق تمام موارد بالا تلاش می‌کند اما علاوه بر آن‌ها باید اهداف دیگری را نیز تامین کند . ایده های پولساز برای شروع کسب و کار یا طرح تجاری خوب باید قانع‌کننده باشد . به این معنی که طرح ، باید شامل مواردی از کسب‌و‌کار باشد که نشان می‌دهد ایده موجود ، عملیاتی است و از شانس زیادی برای موفقیت برخوردار است .

مراحل نوشتن طرح کسب و کار یا بیزنس پلن

طرح کسب و کار یا بیزنس پلن اولین گام برای شروع یک کسب و کار جدید است . در واقع بیزینس پلن اهداف ، استراتژی ها و نیازمندی های مالی را به صورت دقیق و موجز بیان می کند . برای اطمینان از اینکه شرکتی از یک مسیر خوب پیروی می کند ، از بیزینس پلن استفاده می شود .

اما برای جمع آوری بودجه ، پیش بینی کارمندان مدیریتی و سایر امور پشتیبانی هم از طرح کسب و کار استفاده می شود .

یک بیزینس پلن خوب می تواند ظهور یک شرکت موفق را پیش بینی کند . مشاغل اینترنتی با روشی متفاوت از بسیاری از مشاغل سنتی اداره می شوند . با این حال، بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی هم جزو ضروریات است و یک گام اساسی در فرایند شکل گیری می باشد .

برای داشتن یک کسب و کار پردرآمد و پولساز باید بدانید چطور بیزینس پلن بنویسید و چند نوع دارد تا برای نوشتنش اقدام کنید . بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی بسیار شبیه به بیزینس پلن استاندارد است اما بازاریابی ، مدیریت و جزئیات مالی باید بر اساس بازار رو به رشد اینترنت باشد .

در تمام مراحل نوشتن بیزینس پلن ، در مورد کسب و کارتان به شما بینشی خاص می دهد . مراحل نوشتن طرح کسب و کار یا بیزنس پلن به طور عمومی و همچنین اینترنتی عبارتند از :

۱- خلاصه اجرایی

اولین گام در مراحل نوشتن برنامه ، خلاصه اجرایی است . جایی است که شرکت ، محصول یا خدمتی را که به فروش می‌رسانید را توصیف می‌کنید . لذا باید مختصر باشد ، تا توجه مردم را جلب کند. در بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی خلاصه کسب و کار را بنویسید .

هدف و مأموریت تجارت خود را فقط در دو جمله توصیف کنید. در این زمینه سخت کار کنید و تلاش کنید آن را به یاد ماندنی کنید . با این بخش به عنوان « سخنرانی آسانسور» رفتار کنید.  باید مختصر باشد و به‌راحتی به خاطر سپرده شود .

اگر کسب و کارتان فقط مبتنی بر وب سایت است ، وقت خود را برای توصیف کلیه جنبه های سایت اختصاص دهید . پاسخ دهید که کسب و کار یا سایتتان ، چه چیزی را ارائه می دهد، چه کسی مخاطب هدفش است ، از کی شروع به کار می کند ، مشتریان خود را از کجا جذب می کند و چگونه فعالیت می کند .

تصور کنید مخاطبتان هیچ چیزی از کسب و کار اینترنتی نمی داند ، به تمام سؤالاتی که یک شخص ممکن است بپرسد ، با جزئیات پاسخ دهید . می توانید بعداً به عقب برگردید و روندش را کوتاه کنید تا جریان خوبی از اطلاعات لازم حاصل شود .

وقتی خلاصه کسب و کارتان را می نویسید ، افرادی را که اهل اینترنت نیستند را در نظر داشته باشید . هنوز تعداد کثیری از مردم درک نمی کنند که چگونه شرکت ها می توانند در اینترنت فعالیت کنند . در اینجا مفاهیم را با اصطلاحات غیرمستقیم توضیح دهید و در بخشهای بعدی به جزئیات بیشتری بروید .

شیوه خلاصه نویسی

این چکیده و خلاصه باید ابتدا در بیزینس پلن و بالاتر از همه بخش های قبلی قرار داده شود . اما باید پس از ایجاد بخش های دیگر تکمیل شود و جزئیات کاملی داشته باشد . خلاصه شرکت ، مأموریت آن و استراتژی های مالی و سازمانی را در بر بگیرد . اگرچه بسیاری از افراد تصمیم می گیرند خلاصه های اجرایی خود را با فرمت متنی بنویسند ، اما باید با یک نگاه سریع مطالبش دریافت شود.

بیزینس پلن کسب و کار اینترنتی خود را به ترتیب و با خلاصه اجرائی و توضیحات شرکت در ابتدا همراه کنید و همچنین ضمیمه یا ضمائم را در انتهای بیزنس قرار دهید . بخش های دیگر طرح کسب و کار را می توان مطابق با بهترین منطق و جریان ترتیب داد .

مطمئن شوید که بخش های مختلف و عناوین را درج کرده اید . این کار موجب بهبود روند بیزینس پلن شما می شود . عناوین مشترک عبارتند از: اهداف ، نکات کلیدی ، نمای کلی شرکت ، برنامه بازاریابی ، برنامه مالی ، تحقیق و توسعه و پیوستها .

۲- شناخت مشتری ها

آیا تصور روشنی از نوع افرادی (یا مشاغلی) که محصول یا خدمات شما را خریداری می‌کنند دارید؟ در غیر این صورت ، خوب فکر کنید تا زمانی که اینها را داشته باشید . این یکی از اولین سوالاتی است که هر سرمایه گذار در مورد برنامه تجاری از شما می‌پرسد . پاسخ های خود را آماده کنید:

– بدانید مشتری هدفتان چه کسانی خواهند بود . اگر آنها کسب و کار تجاری باشند ، چه افرادی را در این شرکت‌ها مورد هدف قرار می‌دهید؟ بازاریاب ممکن است باشد یا شاید هم مدیرعامل باشد؟

– مشخص کنید مشتری دائمی خواهید داشت یا خریدار یکباره .

– مطمئن شوید که حتما و از قبل ، با برخی از مشتریان بالقوه خود صحبت کرده‌اید .

خلاصه اینکه مشخصات جمعیتی مشتری خود را تعیین کنید . مطالعات تحقیقاتی را توسط انجمن و گروه های اینترنتی انجام دهید و در صورت لزوم در این بخش به این موارد اشاره کنید . مثلا در بیزنس پلن اینترنتی باید بتوانید ثابت کنید که پایگاه مشتری شما در اینترنت وجود دارد .

۳- ارزیابی مخاطبان

اینجا محل حدس زدن نیست ، باید افرادی را که از شما خرید می‌کنند شناسایی کنید . لذا برای ارزیابی مخاطبان به موارد زیر فکر کنید:

– جمعیت‌شناسی : مانند سن ، جنسیت و موقعیت اجتماعی .

– فیرموگرافی  Firmographics: فیرموگرافی در هنگام فروش به مشاغل اعمال می شود و شامل اندازه شرکت ، درآمد شرکت و خدمات یا محصولات شرکت است .

– مکان – شاید یک منطقه ، شهر یا حتی کشور خاص .

– حرفه – شاید مثلاً حسابداران ، پلیس یا وکلا را هدف قرار دهید .

– گروه ها – مانند افرادی که علایق یا عادت های مشترکی دارند .

در زمان طرح کسب و کار یا بیزنس پلن هرچه مخاطب مورد نظر خود را بهتر ارزیابی کنید ، برنامه تجاری شما جامع‌تر خواهد بود .

۴- شناسایی فرصت های خودتان

شناسایی فرصت‌ها چهارمین گام در مراحل نوشتن برنامه کسب و کار است . مشاغل موفق بزرگ فکر می‌کنند و دارای اندیشه هستند . ممکن است از کم شروع کنید ، اما مجبور نیستید که همینطور بمانید و ادامه دهید . بنابراین فرصت‌های احتمالی کسب و کارتان را همزمان با رشد آن یادداشت کنید .

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  قانون مشتری یابی

فرضا شاید قصد داشته باشید که کارتان را با فروش از طریق اینترنت آغاز کنید . این عالی است ، اما چگونه می‌توانید به سایت خود مراجعه کنید ؟ چگونه افراد شما را آنلاین پیدا می‌کنند ؟ آیا به بازاریاب نیاز خواهید داشت ؟ در غیر این صورت، چگونه مردم را متقاعد می کنید که از شما خرید کنند ؟ اگر تجارت شما طبق برنامه رشد کند ، چه فرصت‌های دیگری خواهید داشت ؟

باید برای تمام این سوالات جواب قانع کننده ای داشته باشید .

۵- شناخت رقیبان کسب و کار

کاملا طبیعی است که هر کسب و کاری رقیب خودش را دارد . اگر در نوشتن بیزنس پلن به آن‌ها اشاره نکنید ، سرمایه گذاران فکر می‌کنند که شما غیرحرفه‌ای  یا  ساده لوح هستید . دقیق باشید و تمام رقبای موجود و بالقوه خود را لیست کنید که عبارتند از :

۱- رقبای مستقیم :  کسانی که محصولات مشابه شما را می‌فروشند ، چه کسانی هستند ؟

۲- رقبای غیرمستقیم چه کسانی هستند؟ آنهایی که بازارشان با بازار شما همپوشانی دارد .

۳- چه چیزی مانع از رقابت سایر شرکت ها با شما خواهد شد ؟ موانع ورود به بازار چیست ؟

۴- USP (پیشنهاد فروش منحصر به فرد یا مزیت رقابتی ) شما چیست؟ به عبارت دیگر ، تفاوت شما با رقبای خود چیست ؟

نکته مهم اینکه حتما ، رقبای اصلی را تعیین کنید . خوشبختانه با جستجوی در گوگل ، فوری می فهمید چه کسی محصولات مشابهی را ارائه می دهد . سایت های همکار خود را ارزیابی کنید تا تعیین کنید که تا چه حد برای شما تهدید به حساب می آیند .

در بعضی موارد حتی ایده خوبی است که بتوانید محصولات سایت رقیب را خریداری کنید تا مشکلات و باگهای زنجیره فروش آنها برایتان مشخص شود . دلایل آنالیز رقبا در کسب و کار اینترنتی و غیر اینترنتی بسیار زیاد و برای بقای کسب درآمد و استمرار آن حیاتی است .

۶- تهیه برنامه مالی ساده

تمام برنامه‌های تجاری باید حاوی برخی اطلاعات مالی باشد . این برنامه مالی باید شامل هزینه‌های کلی راه اندازی کسب و کارتان باشد . مثلا موارد زیر را لحاظ کنید :

– هزینه ساخت یا خرید محصولات .

– مخارح کار و تولید ، از جمله مواد اولیه .

– هزینه های کارکنان ، به ویژه برای مشاغل خدماتی .

– منابع مالی توزیع و بازاریابی .

– هزینه فرعی ثابت و متغیر .

نرم افزار حسابداری خوب به شما کمک می‌کند تا یک پیش نویس مدل مالی ایجاد کنید . برای کمک و مشاوره با حسابدار یا حسابدار خود صحبت کنید . در بیزینس پلن برای کسب و کاری اینترنتی برنامه مالی تان را مفصل توضیح دهید .

در مورد سرمایه اولیه ، هزینه ها و پیش بینی سودآوری توضیح دهید . هزینه های راه اندازی مرتبط با کسب و کار اینترنتی را برجسته کنید . مقدار سرمایه اولیه را که در اول کار نیاز دارید بیان کنید و صورتهای مالی را به عنوان ضمیمه درج کنید .

۷- طراحی برنامه بازاریابی

در بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی باید یک برنامه بازاریابی دقیق ایجاد کنید . یک طرح بازاریابی موفق نیاز به تحقیقات زیادی دارد ، به همین دلیل حواستان باشد که این بخش را باید مدتها قبل از نوشتن بیزینس پلن آماده کرده باشید . تجارت اینترنتی به یک کمپین بازاریابی دقیق و موفق بستگی دارد .

برای این بخش از برنامه کاری خود، باید در مورد پنج « P » فکر کنید :

– قیمت گذاری Pricing: چگونه محصول نهایی را قیمت گذاری می‌کنید؟

– موقعیت یابی Positioning : چگونه محصول یا خدمات شما در بازار جای می‌گیرد؟

– تبلیغ Promotion : از چه کانال‌هایی برای جذب و برقراری ارتباط با مشتری استفاده خواهید کرد؟

– سود Profit : انتظار دارید برای هر کالای فروخته شده چقدر سود کسب کنید؟

– مکان Place : مراکز فروش شما کدامند؟

۸- برنامه ریزی برای عملیات

برای یک لحظه چشم انداز خود را کنار بگذارید . وظایف روزانه‌ای که باید هنگام اداره کسب و کار انجام شود چیست؟ تمام فرآیندهای تجاری مانند تولید ، بسته بندی و ارسال را در آن بگنجانید . سعی کنید همه بخش‌ها از جمله موارد فروش و خدمات به مشتریان را ذکر کنید .

۹- جذب افراد مناسب

اصل مهم منابع انسانی است که یکی از مهمترین گام‌ها در مراحل نوشتن برنامه کسب و کار و یکی از مهمترین عوامل می باشد . به این فکر کنید که می‌خواهید چه کسی را استخدام کنید . چگونه افرادی را پیدا خواهید کرد که مهارت‌های آنها ، مهارت‌های شما را تکمیل کند؟ و چگونه آنها را متقاعد کنید که برایتان کار کنند .

همچنین به این فکر کنید که به عنوان مشاوران تجاری خود چه کسانی را می‌خواهید . برای راهنمایی در مواقع ضروری ، به افرادی نیاز دارید که بتوانید به آنها اعتماد کنید . در بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی مروری بر تیم خود داشته باشید .

پیشینه و تجربه همه کارکنان اصلی تیم مدیریت خود را توضیح دهید . یک موسسه مالی نه تنها در یک شرکت سرمایه گذاری می کند بلکه آنها نیز روی شما و نیروی کاری تان هم سرمایه گذاری می کنند .

توصیه می شود ، در بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی مروری بر تیم خود داشته باشید . افراد اصلی و حیطه تخصصی آنها را در صورت لزوم توضیح دهید . این مورد جزو مواردی است که داخل کارتان می تواند باشد یا نه . اما به هرحال در صورت لزوم اگر بیزینس پلن برای یک کسب و کار اینترنتی مد نظرتان است این موارد را به صورت کامل توضیح دهید .

۱۰- سادگی ، کلید اصلی موفقیت

ساده باش و به سادگی عمل کن . اسناد پیچیده و طولانی ، توسط شما یا توسط سرمایه گذاران بالقوه خوانده نخواهند شد . یک طرح کسب و کار باید مختصر، مرتبط و متمرکز بوده و به بیانی ساده و قابل فهم برای همگان ارائه شود.

هسته اصلی یک طرح تجاری خوب باید فقط چند صفحه باشد . کسب و کار خود را بر اساس نقاط قوت خود برنامه ریزی کنید .

۱۱- توضیح ساختار قیمت گذاری

پس از تحقیقات گسترده در مورد رقابت خود ، باید بتوانید استدلال خوبی را برای قیمت خود ارائه دهید . در صورت کاربرد پیشنهادات ویژه ، فروش یا قیمت محصولات و تخفیف های خود را توضیح دهید .

۱۲- شرح روند پرداخت و تحویل

باید یک محیط پرداخت مطمئن را تهیه کنید ، بنابراین برای امنیت بیشتر باید به درگاههای اینترنتی مراجعه کنید . در محیط دیجیتال امروز ، جایی که مشتری حرف اول را می زند ، داشتن یک روند پرداخت سریع و ایمن ، ضروری است .

۱۳- برنامه ریزی زمان دار

برنامه ای برای شغل و کسب و کارتان برای آینده نزدیک و برنامه بلند مدت ایجاد کنید . این برنامه باید شامل تاریخ شروع ، استخدام کارمندان ، ابتکارات بازاریابی ، بازپرداخت وام و موارد دیگر باشد . این موضوع نه تنها برای تجارت مهم است بلکه روشی عملی برای اطمینان از کسب و کارتان در مسیر درستش است .

بیزینس پلن کسب و کار اینترنتی تان را مرتب به روز کنید . طرح کسب و کار باید هفتگی یا ماهانه به روز شود . با بالا و پایین کردن بیزینس پلن می توانید نقاط عطف جزئی و عمده را پشت سر بگذارید .

۱۴- ویرایش نوشتاری طرح کسب و کار

از یک همکار یا شریک بخواهید که بیزینس پلن برای کسب و کار اینترنتی شما را ویرایش و تصحیح کند . باید تمام خطاهای املایی و گرامری را درست کند و یک گزارش رسمی خوب برایتان تهیه و تنظیم کند .

سخن پایانی طرح کسب و کار یا بیزنس پلن

در هنگام نوشتن برنامه تجاری ، نقاط قوت و زمینه‌های پیشرفت خود را به خاطر بسپارید . چون کمک می‌کند طرحی را بسازید که از توانایی‌های شما نهایت استفاده را بکند ، اگر واقع بین باشید ، احتمالاً سرمایه گذاران را متقاعد می‌کند که در کارتان ، جدی هستید .

اگرچه بیزنس پلن ، موفقیت یک کسب و کار را تضمین نمی‌کند ، اما در دست داشتن نمونه یک برنامه‌ریزی عالی ، اغلب به معنای تفاوت قائل شدن بین موفقیت و یا عدم موفقیت است .

در تهیه طرح کسب و کار ، مهم‌ترین کسی که باید قانع شود خود شما هستید . با شروع کار و اجرای طرح ، ممکن است به مشکلات و مسائل متعددی برخورد کنید که قبلا به آن‌ها توجه نکرده اید . ممکن است بازار به اندازه‌ای که به نظر می‌آمد ، بزرگ نبوده باشد یا ممکن است سودآوری شما برای رقابت با دیگران تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

با تمام این وقایع ، اصلا نگران نباشید . کسب‌و‌کارهای موفق رویه ثابتی ندارند و دائما تغییر می‌کنند . آن‌ها از اشتباهات خود یاد می‌گیرند ، با شرایط سازگار می‌شوند و نسبت به تغییرات ، واکنش نشان می‌دهند .

آن‌ها همواره به دنبال رویارویی با مشکلات و حل آن‌ها هستند . بسیاری از افراد نوشتن طرح تجاری را کاری سخت ، اما ضروری برای جذب سرمایه می‌دانند . اما نگاه شما به طرح کسب و کار باید متفاوت باشد . طرح کسب و کار بدون این‌که هزینه‌ای متحمل کند ، شما را با مزایا و معایب ایده خودتان آشنا می‌کند .

مطلب پیشنهادی

کار تولیدی با پول کم ، کسب و کار زودبازده ، کار تولیدی پولساز

شروع کار تولیدی با پول کم

کسب پول و سرمایه کار راحتی نیست لذا راه اندازی کسب و کار با پول …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.