X

آموزش بازاریابی در آپارات

اهمیت فراگیری آموزش بازاریابی در آپارات به دلیل اینکه بزرگ ترین شبکه اجتماعی ایرانی و دومین سایت پربازدید در ایران بعد از گوگل می باشد، ضروریست. آپارات در بهمن ۱۳۸۹ زمانی که دسترسی به بسیاری از سرویس‌های اشتراک‌گذاری ویدئویی بین‌المللی در ایران مسدود شده بود، توسط شرکت فناوران ایده پرداز صبا و به مدیریت محمدجواد شکوری‌مقدم راه‌اندازی و به کاربران ایرانی معرفی شد.

موسس آپارات دلیل راه اندازی این سرویس اشتراک ویدیو را، حجم بالای درخواست‌ کاربران ایرانی عنوان کرد. شبکه اجتماعی آپارات دقیقا در زمان حساس و موقعی که شبکه های اشتراک گذاری آنلاین ویدیو همچون یوتیوب در ایران فیلتر شده، به سرعت وارد میدان شد و با سرعت خیره کننده رشد کرد. آپارات با وجود برخی نواقص و ایرادات، پربازدید ترین سایت ایرانی محسوب شده و افراد زیادی از طریق آن به کسب درآمد اینترنتی مشغولند.

به دلیل اهمیت و جایگاه آپارات در کسب و کارهای ایرانی ، در این مقاله سایت پول یابی به آموزش بازاریابی در آپارات پرداخته می شود.

مفهوم ویدیو مارکتینگ

در عصر حاضر محتوای ویدئویی را می توان پیشروترین نوع محتوا دانست چون با کمک آن می توان رونق چشمگیری به کسب و کار بخشید. امروزه می توان با کمک تیزرهای تبلیغاتی و محتواهای متنوع ویدیویی، ارزش نام تجاری کسب و کارها را دو چندان کرد.

خیلی از کسب و کارهای بزرگ دنیا نسبت به سایرین بهترین و عالی ترین نبودند اما موفق ترین هستند و علت آن بازاریابی و برندسازی درست و اصولی است.

برای درک بهتر و شناخت ویدیو مارکتینگ ، باید ابتدا با معنای مارکتینگ آشنا شد. مارکتینگ در واقع لفظ مدرنی از بازاریابی سنتی است و هم معنی می‌باشند. اما در دنیای امروز، وقتی صحبت از بازاریابی به میان می آید معمولا از لفظ بازاریابی مدرن یا بازاریابی دیجیتال یا Digital Marketing استفاده بیشتری می شود.

ویدیو مارکتینگ و یا به عبارت دیگر بازاریابی ویدیویی در واقع یکی از روش های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ است که با پیشرفت تکنولوژی و وابسته شدن مردم به آن، روی کار آمده است.

در این نوع از بازاریابی، ویدیویی کوتاه از محصول و یا خدمات یک شرکت به نمایش گذاشته می‌شود و این فرصت به وجود می‌آید که مشتری به صورتی ملموس تر با مزایا و ویژگی محصول و یا خدمات مورد نظر آشنا شود. ویدیو مارکتینگ تنها به معرفی محصول ختم نمی‌شود و ممکن است برای جلب توجه مشتری ویدیوهایی نظیر آموزش در زمینه ای خاص، معرفی ابزارها و طرز استفاده از آنها، بررسی فواید یک محصول و… ساخته شود.

اهمیت بازاریابی ویدیویی

یکی از مهمترین حوزه های هر تجارت ، بازاریابی است و حداقل پنجاه درصد هر کسب و کار و یا هر ایده ای بازاریابی آن است. قبلا ورود به دنیای دیجیتال و استفاده مناسب و اصولی از ابزار های دیجیتال و آنلاین شدن یک انتخاب بود اما امروز یک ضرورت و اجبار برای همه کسب و کارها جهت بقا می باشد.

در واقع، بدون یک حضور دیجیتالی موثر و درست نمی‌توانیم به آیندۀ کسب و کارهایمان امیدوار باشیم. فضای دیجیتال، بسیار گسترده‌تر از آن چیزی است که در فضای آفلاین و غیر دیجیتال تجربه کرده‌ایم. بازاریابی دیجیتال همان استفاده هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال برای رسیدن به اهداف بازاریابی دیجیتال است.

شبکه های اشتراک ویدیو مثل ، آپارات و یوتیوب را باید رقیب قدرتمند نوشتن مقاله و متن‌های نوشتاری دانست. به نظر می رسد که باید روش‌های سنتی نگارش گزارش های طولانی را فراموش کنید. اگر به دنبال دیجیتال مارکتینگ و تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی هستید باید به ویدئو مارکتینگ و اهمیت تبلیغات ویدیویی توجه ویژه کنید.

طبق پژوهشی، ۴۰ درصد کاربران اینترنتی، از شبکه‌‌‌های اجتماعی برای تحقیق در مورد محصول مورد نظرشان استفاده کرده‌اند ودر این میان فیلم ها و ویدیوها به دلیل اقبال کاربران سهم زیادی را دارد.

اگر نشان دادن طرز کار و یا آموزش ویدئویی بخشی از استراتژی مارکتینگ محتوای شماست، آپارات و یوتیوب برای برند شما مناسب خواهد بود. دلیلش این است که کاربران ، سه برابر بیشتر احتمال دارد که تماشای یک فیلم آموزشی را بر خواندن دستورالعمل‌های محصول ترجیح دهند.

ضرورت آموزش بازاریابی در آپارات

آپارات اولین و قدرتمندترین سایت ایرانی شناخته شده است و به همین جهت فعالیت در آپارات و تولید محتوا در آن مهم است. آپارات بعد از گوگل رتبه دوم را در ایران داشته و از سال ۹۳ به بعد رکورد ۴ میلیون بازدید در روز را دارد.

فعالیت در آپارات از این جهت مهم است که در آن ویدیوها بازدید خوبی داشته و در واقع با ثبت ویدیوها به نوعی از یک تبلیغ رایگان استفاده می کنید. اگر بتوانید ویدیوهای زیادی را در آپارات بارگذاری کنید از آن استفاده زیادی می برید.

فعالیت در آپارات به سایت شما کمک می کند، از این جهت که می توانید در بخش توضیحات، آدرس سایت یا پیج خودتان را ثبت کنید تا ورودی های خوبی را به طرف سایت یا پیج خود داشته باشید. آپارات یکی از بالاترین ارزش های دامنه را در ایران به خودش اختصاص داده و لینک گرفتن از آن، کمک خوبی برای رتبه های سایت ها می باشد.

دلایل اهمیت آپارات

چند دلیل که به اهمیت فعالیت تجاری در آپارات اشاره می کند:

روزانه بیش از چهارصد هزار ویدیو در آپارات بارگذاری می شود

حجم ویدیو ها در آپارات بیش از ۱۶ میلیون دقیقه است

روزانه بیش از ۴ میلیون ویدیو در آپارات بازدید می شود

بیش از ۱۴ میلیون آی پی مختلف در ماه از آپارات بازدید می کنند

۶۶ درصد کاربران از طریق سرچ در گوگل وارد آپارات می شوند

همه این آمارها به ضرورت حضور در آپارات یا فعالیت در آن اشاره دارند، امروزه بیشترین تاثیر محتوایی در مخاطب را محتواهای ویدیویی دارند، آمارها نشان می دهند که کاربران محتواهای ویدیویی را به محتواهای دیگر ترجیح می دهند، ویدیو ها به قدرت محتوای شما هم کمک می کنند تا ارزش بیشتری پیدا کنند.

البته حتما قبل از اینکه ویدیو مورد نظر را در آپارات یا دیگر سرویس های ویدیویی بارگذاری کنید آن را در سایت یا پیج خود بارگذاری کنید تا ارزش ویدیو خود را به سایت دیگری مثل آپارات ندهید. اشتباه رایجی که اغلب انجام می دهند این است که ویدیو را در آپارات قرار می دهند و بعد کد آن را در سایت خود قرار می دهند و این کار درستی نیست.

حال با توجه به اهمیت و ضرورت یادگیری آموزش بازاریابی در آپارات ، برای تاثیرگذاری ویدیو در بازاریابی کسب و کار اینترنتی باید اصول و قواعدی را رعایت کرد. مهم ترین اصول برای اثربخشی ویدیو در آپارات عبارتند از:

۱- توجه به سئوی ویدیوها در آپارات

برای افزایش بازدید و جذب ترافیک ، باید برخی از عوامل موثر در سئوی ویدیوهای آپارات را رعایت کرد. اطلاعات ویدیو اعم از عنوان ویدیو، برچسب‌ها، دسته بندی و توضیحات را به طور کامل وارد کنید. گوگل با استفاده از این اطلاعات ، محتواها را به کاربران نشان می‌دهد و آپارات نیز با توجه به اطلاعات داده شده ویدیوهای مختلف را به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

در تصویر زیر صفحه اطلاعات بعد از بارگذاری ویدیو را می‌بینید. شاید در ظاهر ، کامل کردن تمام این اطلاعات کمی سخت و حوصله بر  باشد اما تاثیر آن در دیده شدن کسب و کارتان، به این سختی می‌ارزد:

۲- انتخاب عنوان ویدیو

عنوان ویدیو باید حاوی کلمات کلیدی مناسب و بیشتر جستجو شده توسط کاربران باشد. از عناوین بی ربط و صرفا تحریک کننده با هدف اغوای کاربران برای کلیک کردن پرهیز کنید. زیرا نرخ زمان تماشای ویدیو نسبت به نرخ کلیک بسیار باارزش‌تر است. عنوان خود را کوتاه و به شکلی انتخاب کنید که محتوای داخل ویدیو را به درستی نشان دهد.

۳- درج توضیحات ویدیو

توضیح مناسب به خوبی به کاربر می‌رساند که چه انتظاری از ویدیو باید داشته باشد و از طرفی در پیشنهاد دادن ویدیوی شما به دیگر کاربران توسط سایت آپارات بسیار اهمیت دارد. بهتر است در پاراگراف اول از کلمه کلیدی خود استفاده کنید. توجه کنید که اول جمله شما در جستجوی گوگل نشان داده می‌شود پس در صورت امکان کلمه کلیدی خود را در جمله اول قرار دهید.

گوگل فقط ۱۲۰ حرف اول توضیحات را نشان می‌دهد پس سعی کنید در این بخش توضیحات مناسب با محتوا و نام ویدیو قرار گرفته باشد. همچنین در هنگام نمایش توضیحات در جستجوی گوگل جمله‌ای ناقص نشان داده نشود و توضیحات روان و با جمله بندی مناسب ارائه شوند. در انتهای توضیحات ویدیو، آدرس کانال، شبکه های اجتماعی دیگر و وبسایت خود را قرار دهید تا کاربران شما را دنبال کنند.

اگر ویدیویی با مدت زمان بالا قرار می‌دهید بهتر است به صورت فهرست‌وار مطالب موجود در ویدیو را به همراه زمان نمایش هر موضوع ارائه دهید. به طور مثال اگر ویدیویی درباره آموزش کسب درآمد اینترنتی گذاشته‌اید می‌توانید در توضیحات بنویسید شیوه همکاری در فروش دقیقه ۵، آموزش کسب درآمد اینترنتی ساده دقیقه ۱۰، کسب درآمد از فروش فایل دقیقه ۱۲ و …

۴- برچسب گذاری

برچسب‌ها در آپارات همان هشتگ‌های معروف شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی هستند پس می‌توانید کلماتی که بیشتر جستجو می‌شوند و کلمات کلیدی خود را به عنوان برچسب قرار دهید. توصیه اکید می شود که از انتخاب برچسب غیر مرتبط خودداری کنید. قبل از انتخاب برچسب، آن‌ها را جستجو کنید تا مرتبط بودن و مناسب بودن آن را بسنجید. در نوشتن نوع زبان برچسب ، برچسب‌های فارسی ارجحیت دارند زیرا کاربران معمولا به زبان فارسی جستجو می‌کنند.

۵- دسته بندی

در ادامه آموزش بازاریابی در آپارات جهت تاثیرگذاری بیشتر باید به دسته بندی های آپارات توجه کنید. دسته بندی در آپارات به دو صورت است:

– دسته بندی داخلی کانال: این دسته بندی توسط شما صورت می گیرد و موجب می شود ویدیوهای داخل کانال در دسته هایی با موضوع مشابه قرار گیرند و کاربران راحت تر از کانال شما استفاده کنند. سعی کنید برای دسته بندی های خود از جزییات بیشتری استفاده کنید تا موضوع محتواهای موجود در آن را بهتر نشان دهد.

– دسته بندی آپارات: انتخاب یکی از دسته بندی‌های ثابت آپارات که موجب می‌شود ویدیوی شما در کنار ویدیوهای هم‌موضوع قرار گیرد.

سخن نهایی آموزش بازاریابی در آپارات

ویدیو یکی از جذاب‌ترین فرمت‌های محتوایی است که هر سال رشد انفجاری در بین مخاطبانش را تجربه می‌کند. آپارات مخاطبان فعال فراوانی دارد که آنرا به رتبه نخستین وب سایت های ایران ارتقا داده‌اند.

شبکه اجتماعی آپارات مانند یوتیوب با افزایش قابل توجه مخاطبان مواجه شد. به‌ویژه در آمار کلیدی مثل: مدت زمان تماشا watch time و پخش زنده‌ها live stream که با استقبال بیشتری مواجه شدند. تیم فنی آپارات هم با معرفی فیچرهای جدید مانند امکان آپلود یا پخش زنده با کیفیت ۱۰۸۰، تلاش کرد تا پاسخگوی این شور و اشتیاق کاربرانش باشد.

بدیهی است که چنین ویترین بزرگی ، می‌تواند سکوی پرتاب مناسبی برای رسیدن به اهداف تجاری هر کسب و کاری باشد. از فروش، بازاریابی و برند شخصی گرفته تا وایرال شدن ویدیوها و استفاده از دیگر مزیت‌های اکوسیستم آپارات، بهره برد. در واقع می‌توان گفت فرصت‌های بزرگ و خوبی برای استفاده از پتانسیل‌های پر بازدیدترین سایت ایران برای تمام شرکت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص برای کسب درآمد اینترنتی و معرفی خودشان وجود دارد.

نکته آخر آموزش بازاریابی در آپارات اینکه، پلتفرم آپارات ویترین جذابی برای تمام افراد حقیقی یا حقوقی است که می‌خواهند از بزرگ‌ترین ویترین آنلاین ایران، برای رشد و گسترش استفاده کنند. کسب درآمد اینترنتی از ویدیوها، انتشار تبلیغ یا تولید محتوای خیریه، با هر هدفی که از آپارات استفاده می‌کنید، آموزش های بالا به شما کمک می‌کنند سریع‌تر و ساده‌تر به هدفتان برسید.

سایت پول یابی:
Related Post